Apu kunnalliselta hammaslääkäriltä?

nimimerkki11

Hei,

Olen vasta pari kymppinen ja minulla hampaat todella huonossa kunnossa. Ala-asteella minulla syöpyivät molemmat etuhampaat, jotka paikattiin muovilla. Tämän jälkeen muutamia hampaita on poistettu ja paikkailtu muovilla. Koskaan minulle ei opetettu hampaiden pesun tärkeyttä, vaan tämä piti oppia oman kantapään kautta, tosin liian myöhään. Pesen hampaitana sähköhammasharjalla 10 minuutin ajan aamuin ja illoin. Huuhtelen vielä hammasvedellä, mutta silti eroosio tuntuu vain jatkuvan.

Vuoden alussa minulta poistettiin taas yksi hammas ja toinen paikattiin muovilla. Sekä etuhampaissani on edelleen eri väriset muovipaikat.

Eikö kunnalliselta ole oikeasti mahdollista saada mitään kunnollista apua? Pitääkö minun todella mennä yksityiselle, koska laminaatit ja kruunut luetaan esteettisiksi hoidoiksi? Rahat riittäisivät juuri ja juuri yhteen tai kahteen kruunuun. Tai sitten muutamiin laminaatteihin. Enkä ole kolmannen asteen opiskelija, joten en voi saada erikoishoitoa halvalla.

98

9695

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Osaproteesin saanut

      Kunnalliselta puolelta ei saa kyseisiä esteettisiä hoitoja. Ainoa saatava vaihtoehto on osa- tai kokoproteesi ja silloinkin proteettisen työn joutuu maksamaan kokonaan itse. Vain hammaslääkärin työ tehdään kunnallisella taksalla.

      Olisiko eräs syy myös se että peset jo "liikaa". Sähköhammasharjalla ei saa pestä noin pitkään, koska se tehokkaampana vaurioittaa hampaita ja erityisesti ikeniä. Esimerkiksi omassa Oral sähköhammasharjassani on ajastin joka huomauttaa kun riittävä 2 minuutin pesuaika tulee täyteen. Joissakin koneissa on myös varoitin liian kovasta painamisesta.

      • Et sillein

        No ei ikeniä hampaita saa mitenkään vaurioitettua sähköharjalla jos ei liikaa paina mut hammasvälit tulisi myös päivittäin puhdistaa.


      • Osaproteesin saanut
        Et sillein kirjoitti:

        No ei ikeniä hampaita saa mitenkään vaurioitettua sähköharjalla jos ei liikaa paina mut hammasvälit tulisi myös päivittäin puhdistaa.

        Saa vaurioitettua, tai paremminkin voi puhua vetäytyneistä ikenistä jolloin arka hammaskaula paljastuu. Ainakin minulle on hygienisti ohjeistanut että on varottava liian pitkää ja voimakasta harjausta sähköharjalla.

        Käytän lisäksi hammasväliharjaa ja se oli suurin parannus hammashuoltooni, hammaskiven kertyminen väheni ratkaisevasti.


      • asiantuntija X
        Osaproteesin saanut kirjoitti:

        Saa vaurioitettua, tai paremminkin voi puhua vetäytyneistä ikenistä jolloin arka hammaskaula paljastuu. Ainakin minulle on hygienisti ohjeistanut että on varottava liian pitkää ja voimakasta harjausta sähköharjalla.

        Käytän lisäksi hammasväliharjaa ja se oli suurin parannus hammashuoltooni, hammaskiven kertyminen väheni ratkaisevasti.

        Jos ikenet vetäytyneet, pitää ostaa pehmeä harja (Oral- sähköhammasharjoihin mm. saa).


      • Osaproteesin saanut
        asiantuntija X kirjoitti:

        Jos ikenet vetäytyneet, pitää ostaa pehmeä harja (Oral- sähköhammasharjoihin mm. saa).

        Eikös se ole helpompaa pestä se kaksi minuuttia jonka edistyneemmät sähköhammasharjat pyörivät ennen kuin pysähtyvät. Siinä ajassa saa jo hampaat puhtaaksi kunhan osaa oikean pesutekniikan (hygienisti voi opettaa koska varsinkin pyörivää sähköharjaa käytettäessä pesutekniikka muuttuu).

        Pehmeälläkin harjalla suositeltava pesuaika sähköharjalla on samanpituinen.


    • tallinnankävijä555

      Mee virossa käymään ja laita siellä hammas kalustosi kuntoon halvalla tallinnassa. Niin minäkin tein, laatu on samaa kuin suomessa ja parempaakin ja hinnat reilusti yli puolta halvemmat, vaikka laskisi miten kelan korvaukset ym. mukaan.

    • asiantuntija X

      Voit estää kaikki ongelmat käyttämällä Meridol-hammastahnaa tai Oral Pro Expertiä. Sisätävät tinafluoridia, muut hammastahnat eivät sisällä! . Googlaa: tinafluoridi. Paras aine tällä hetkellä!

      • oolahieh

        Siis estää ongelmat, kun vaurioita on jo syntynyt?


    • adsgdgf

      Suosittelisin tutkituttamaan, kärsitkö esim. refluksitaudista. Se voi olla itselle huomaamaton (= lähes oireeton) sairaus, joka kuitenkin saa sitten hampaat pilalla.

    • juusohammas

      Onko sinulla suu liian kuiva? Tai onko sinulla refluksisairaus tai syömishäiriö, jotta oksennat. Ruokatorven refluksitauti voi olla paha, vaikka on nuori. Siihen löytyy apu tavallisesta lääkäristä, terveyskeskuksesta. Voit ehkä joutua mahantähystyseen, mutta terveyden eteen.
      Nyt hakisin syytä hampaiden huononemiseen.
      Terveyskeskuspuolella hammaslääkärissä tehdään kyllä perushoidot huonoihin hampaisiin, mutta tuskin esim. vaihdetaan muovipaikkaa siksi, että eri värinen. Voi kyllä yrittää hiomista ja tasoittamista, jolloin väriero voi heikentyä.
      Eli mars terveyskeskuksen lääkäriin ja hammaslääkäriin. Suun ongelman takana voi olla joku terveysongelma ja terveyskeskushammaslääkäri pitää kyllä sen verran purukalustosta huolta, että on sitten jotain mitä privaatissa kaunistaa joskus kun on rahaa.
      Todella kummalliselta tuntuu ettei olisi annettu ohjeita. Jo minun aikanani noin 40 vuotta sitten annettiin ohjausta vaikka kuinka. Ja niin on annettu jälkeenpäin ja annetaan edelleen, omat lapseni on saaneet kyllä. Onkohan mennyt toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

      • kaste6

        Tuskin on, mulla mädätetty kunnallisella puolella 2 hammasta tahalteen, kun ei ole annettu paikkausaikoja ajallaan (sanottu vaa, et mee yksityiselle, milläs meet, kun ei oo tarpeeks rahaa) . Tuikattu väliaikainen paikka ja si joodlataan...Näin Porissa. Ilmiö lienee valtakunnallinen, ystäväni Oitissa saanut samaa kohtelua. Vai liekö ikäkysymys, olen eläkkeellä ja niin on ystävänikin. Silmäklinikalla Hgis yks ystävä melkein sokeutui, kun kaihileikkaukseen pääsy estettiin, venytettiin liian kauan...tää näistä kunnallisista palveluista... Eläkeläinen kuuskyt4 v.

        Nuoret ehkä saa osin parempaa palvelua.


    • kantapään kauttaoppi

      Kyllä kannattaa tehdä muutama matka Viron puolelle jos on proteettinen hoito kysessä. Ei yleisellä puolella saa muuta kuin perusterveydenhoitoa hampiin.
      Satsaat nyt moneksi vuodeksi purukalustoosi, kannattaa ottaa vaikka lainaa.

      Mutta tuo 10 min harjaus kuulostaa kyllä liialta. 2min aamuin illoin, puhdasta pitäisi tulla myös silloin. Hammasvälit puhdista sitten hammasvedellä purskuta :)

    • RAUTAHAMMAS

      Empä oo ikinä hampaita pessy ja 60v täynnä ja kyllä on vielä kiiltoa ja kuntoa että irvistellä kehtaa. Siis pesu ei pelasta hampaita päin vastoin ne on tarkoitettu syömiseen eikä harjaamiseen , ei aikojen alussa ole ollut pepsotenttia eikä harjoja. Syönti se hampaat puhdistaa aina entisistä kuonista ja antaa uuden suojan seuraavaan syöntiin asti , lisäksi riippuu luuston rakenteesta kestävyys. Kuitenkin näillä menetelmillä hampaiden on herra suunnitellut elin kaaren kestämään. USKOKAA POIS NÄIN SE VAIN MENEE AJATELKAA EKOLOOKISESTI ASIOITA ELKÄÄKÄ KATSELKO MAINOKSIA NE ON TÄYTTÄ ROSKAA.

      • kantapäänkautta oppi

        Sinulla rautahammas taitaa olla erikoisen kova hammasluu, muuten ei olisi kestänyt kun olet vältellyt hampaanpesua noin kauan.
        Ja sokeriakaan et ole tainnut pahemmin syödä, karkista puhumattakaan.
        Vai tekaritko ne suussasi kiiltelee ?
        Varo ettei harakka vie !


      • Ajat muuttuneet

        Aikojen alussa kuoltiin ikäloppuna jo 30-40 vuotiaana ja jo silloin hampaat oli lähes kaikki lähtenyt ja loput hajalla.


      • Harjaamaton

        Mulla on 80v setä, joka ei oo ikinä hampaitaan pessyt, mutta joka kerran kun hän jotain syö, purskuttaa vettä suussaan. Eikä hänellä ole kun montaakaan hammasta paikattu. Et ei se hanpaiden kunto oo kiinni harjaamisesta, vaan johtuu ihan jostaa muusta.


      • mek
        Harjaamaton kirjoitti:

        Mulla on 80v setä, joka ei oo ikinä hampaitaan pessyt, mutta joka kerran kun hän jotain syö, purskuttaa vettä suussaan. Eikä hänellä ole kun montaakaan hammasta paikattu. Et ei se hanpaiden kunto oo kiinni harjaamisesta, vaan johtuu ihan jostaa muusta.

        Jos ei ole pessy koskaan hampaita niin taitaa olla haju sen mukainen kun ruokaa jää hampaisen väliin ja se siellä pahenee ja suu varmaan haisee hirveelle. Minulta loppui reikiebn tulo kun rupesin aikonaan teini.iässä pesemään hampaat säännölliseti 1-3 kertaa päivässä.


      • .Pisterivi.
        kantapäänkautta oppi kirjoitti:

        Sinulla rautahammas taitaa olla erikoisen kova hammasluu, muuten ei olisi kestänyt kun olet vältellyt hampaanpesua noin kauan.
        Ja sokeriakaan et ole tainnut pahemmin syödä, karkista puhumattakaan.
        Vai tekaritko ne suussasi kiiltelee ?
        Varo ettei harakka vie !

        Totta puhuu.
        Muinaisihmisillä ei ollut hammasvaivoja. Kuten ei ole yleensä eläimilläkään.
        Näkeehän sen noista muinaishautojen tutkimuksistakin: kaikki hampaat tallessa ja kunnossa.

        Se on jostain syystä nykypäivän ongelma tuo hampaiden reikiintyminen.


      • Aika kuluu
        .Pisterivi. kirjoitti:

        Totta puhuu.
        Muinaisihmisillä ei ollut hammasvaivoja. Kuten ei ole yleensä eläimilläkään.
        Näkeehän sen noista muinaishautojen tutkimuksistakin: kaikki hampaat tallessa ja kunnossa.

        Se on jostain syystä nykypäivän ongelma tuo hampaiden reikiintyminen.

        Ei niillä muinaishautojen ruumiillakaan ole aina kaikkia hampaita tallella. Ja kyllähän nykyaikanakin kolmikymppisellä (muinaisaikaan kuolinikä) on yleensä hampaat tallella. Mutta on kyllä myönnettävä ettei ennen käytetty puhdistettuja sokereita eikä limuja edes tunnettu, mutta kyllä silloinkin syötiin happamia hedelmiä jotka aiheutti hammaseroosiota. Vitamiinipuutos aiheutti vielä hampaiden tippumista näillä leveysasteilla.


      • Juha A.
        Aika kuluu kirjoitti:

        Ei niillä muinaishautojen ruumiillakaan ole aina kaikkia hampaita tallella. Ja kyllähän nykyaikanakin kolmikymppisellä (muinaisaikaan kuolinikä) on yleensä hampaat tallella. Mutta on kyllä myönnettävä ettei ennen käytetty puhdistettuja sokereita eikä limuja edes tunnettu, mutta kyllä silloinkin syötiin happamia hedelmiä jotka aiheutti hammaseroosiota. Vitamiinipuutos aiheutti vielä hampaiden tippumista näillä leveysasteilla.

        Ei toki aina kaikki hampaat tallella, mutta ne jäljellä olevat on yleensä olleet hyvässä kunnossa. Enemmän niitä on tosiaan irroillut kuin reikiintynyt.


      • Sellaista elämä on
        .Pisterivi. kirjoitti:

        Totta puhuu.
        Muinaisihmisillä ei ollut hammasvaivoja. Kuten ei ole yleensä eläimilläkään.
        Näkeehän sen noista muinaishautojen tutkimuksistakin: kaikki hampaat tallessa ja kunnossa.

        Se on jostain syystä nykypäivän ongelma tuo hampaiden reikiintyminen.

        Hampaisto pystyi paremmassa kunnossa ennen maanviljelyksen käyttöönottoa, jonka jälkeen hiilihydraatteja tuli liikaa ja yleisravitsemus aleni. Ennen nykyistä hammashoitoa korkeankin sosiaalisen aseman ihmiset olivat mätähampaisia. Ravitsemus on kaikkineen nykyihmiselle väärä, mutta lääketiede ja tietysti omahoito osaltaan kompensoi sitä. En kannata karppausta, mutta hampaille se olisi hyväksi. Merihätään viikoiksi tai kuukausiksi joutuneet eivät ole kärsineet hammasharjan puutteesta. Raakakala/merilintu/kilpikonnadieetti on hyväksi hampaille (kunnes keripukki ne pudottaa).


    • Sellasta on Elämä

      Olisiko syljessä jotain ongelmaa? Omakohtaisena kokemuksena kuiva suu vetinen sylki suuhengitys, on tappava yhdistelmä hampaille. Normaalisylki itselläni on ns. limaista, ei niin juoksevaa, suojaa hampaita hyvin. Vetinen sylki taas päinvastoin, ja suu kuivaa. Samoin suuhengitys kuivaa pahasti suuta.

      Ymmärrän tuskasi, itse olen kuitenkin pitkällisen masentelun ja ahdistuksen jälkeen hyväksynyt p*skat hampaani, vaikka kuulemma voisin saada jonkin valtavan suuoperaation, niin, ettei tarvitse maksaa. En vain jaksa alkaa siihen. Kyseinen projekti nimittäin kestäisi ainakin vuoden, sisältäen jonkinmoisen leikkauksenkin.

      Neuvona jäljellä oleviin omiin hampaisiisi, että jos et vielä elä terveellistä elämää, niin on aika aloittaa. Ravinto kuntoon, ei tupakkaa, ei viinaa, makeita, limsoja tms. Ja kannattaa välttää suoraan syömästä esim sitruunaa tai greippiä, tekevät hallaa hampaille... Liikuntaa ja tarpeeksi unta, jotta elimistö toimisi oikein. Hampaita harjatessasi muista olla huuhtelematta siten, ettei suuhun jää yhtään tahnaa. Tahnalla on suojaava vaikutus suussa (olisinkin tiennyt vuosia sitten).

      btw. 10 min pesu kuulostaa liian pitkältä. Kiille voi vahingoittua (olisimpa tiennyt vuosia sitten taas tämänkin). Itse pesen nykyään vain suunnilleen 1-2x lävitse hampaat, kestona varmaan 1-3 minuuttia.

    • Max Martin

      Hampaat eivät pysy kunnossa ilman kalkkia kuten maidon juomista. Joten syy huonohampaisuuteen saattaa johtua siitä. Lisäksi hampaat vahvistuvat, kun syö jotain kovaa kuten porkkanaa tai näkkileipää. Amerikkalaisilla heidän oma julkinen terveydenhuolto totesi Amerikan hampaat liian suuriksi valokuvien nätteihin hymyihin ja EU selvitti, mistä Amerikan suuret hampaat tulevat. Se johtuu Coca Colan juomisesta, sillä Coca Colassa on fosforihappoa ja se fosfori on hampaiden pääasiallinen rakennusmateriaali.

      Siispä Cola-maito vahvistaa hampaita eli puolet Coca Colaa ja puolet maitoa, niin kasvaa oikein sellainen iso jenkkihymy. Sama ns. lääke tehoaa myös luita vahvistavasti, vahvat luut ovat sama kuin hyvä terveys. Osteoporoosilääkkeetkin keskittyvät fosforin aineenvaihduntaa ja samaa ainetta saakin Coca Colasta. Eikö olekin muuten typerän kuuloista puhua pahaa Coca Colasta tämän jutun lukemisen jälkeen?

      Ai niin, sitten on vielä karies, joka on bakteeritauti eli hammasmätä. Siihen auttaa hyvä syljeneriytys ja syljeneritystä lisää chilin kapsaisiini ja myös happamat hedelmät. Ja ksylitoli Suomesta.

      • kuulehan...

        Coco-cola on happamuudeltaan pesuaineiden luokkaa ja se syövyttää kiillettä. Limsoja juomalla vain kuluttaa hampaitaan. Ja jenkeillä nyt on kuoret ja valkaisu melkein jokaisella julkkiksella. Ei siihen voi luottaa.

        Fiksu juo vihreää teetä, sillä se vähentää suun bakteereita. Niitä samoja, jotka aiheuttavat reikiä. Pelkkä kalsiumi ei riitä, vaan pitää saada D-vitamiinia ja kalanmaksaöljy on hampaille paras.


    • kruunutetut hampaat

      Kyllä kunnallisella puolellakin saa hampaat kunnostettua!! Esim mulla terveyskeskus hammaslääkäri laittoi lähetteen keskussairaalaan ja ne teki minkä ne pystyi ja lopulta sain korjauttaa hampaani yksityispoliklinikalla.

      Kaikki hampaat tuli kruunutettua ja hintaa sillä oli jotain 24000 euroa. Itse maksoin kyseisestä operaatiosta vain sen päälle 20 euron klinikka maksun ja niitä oli muistaakseni 12 kertaa.

      Mulla oli purentavika ja hampaat oli kuluneet ienrajaan asti "hammaseroosio"!! Kaikki hampaat oli tallella ja juuret hyvässä kunnossa jotein homma onnistui mainiosti!! 3 vuotta nyt olleet ja hampaat on ihan kuin omat eikä eroa huomaa kuin korkeintaan hammaslääkäri!!

      Kyllä siis kunnallisellakin puolella saa hampaat korjattua jos on sellainen vika hampaissa mikä ei ole itse aiheutettua ja kipuja on reilusti!!

      • Harjausfluoraus

        20e klinikkamaksu. Missä kunnassa tämmöinen. Minulla on aina kunnallisella olut kaikille operaatiolle hintansa ja käynnin unohtamisesta n. 50 euron sakkomaksu. Ei kunnallinenkaan ilmaista tai noin halpaa ole.


      • Eri_asia
        Harjausfluoraus kirjoitti:

        20e klinikkamaksu. Missä kunnassa tämmöinen. Minulla on aina kunnallisella olut kaikille operaatiolle hintansa ja käynnin unohtamisesta n. 50 euron sakkomaksu. Ei kunnallinenkaan ilmaista tai noin halpaa ole.

        Siis tuossa oli kyse sairaalan polikliinisestä hammashoidosta. Silloin maksetaan vain poliklinikkamaksu. Tuokin maksu on noussut tässä vuosien varrella siitä kun edellinen viesti on kirjoitettu. Nyt juuri korotettiin poliklinikkamaksuja ja se on nykyisin 41,70 euroa (Suomen hallitus on päättänyt korottaa maksuja edelleen).
        Poliklinikalle lähetetään vain "toivottomat" tapaukset. Tässäkin tapauksessa kunnallinen hammaslääkäri on "nostanut kädet pystyyn" ja lähettänyt potilaan sairaalan poliklinikalle.


    • kohta hampaaton?

      Kävin juuri viime viikolla hammaslääkärissä, ja minultakin oli syöpyneet kaikki hampaat todella huonoon kuntoon. Olisiko syynä sitten vasta todettu refluksitauti tai se että olen ruvennut juomaan parin viimeisen vuoden aikana joka pvä tuoremehuja. Eivät tehneet kunnallisessa muuta kuin että näin tämä nyt vain on, ja että minun täytyy vähentää mehuja ymps. Valitettavasti vaikka olen saanut lääkkeetkin refluksi ei hellitä.

    • xfgyhjf

      Itsellä sama tilanne. Hakeuduin yksityisen kautta yliopistolliseen hammashoitoon jossa tutkittiin ja todettiin hampaiden kehityshäiriö, kiille heikko.
      2,5 vuotta oli raudat suussa ja nyt sain ne pois. Suunnitteilla on hampaisiin kruunut ja laminaatit.
      Tämä lysti maksaa minulle vain polikliniikkamaksun verran.

    • nainen621

      älkää antako kunnan hammaslääkärien repiä yhtään hammasta. Ja voi vaatia lähetteen suutautien polille sairaalaan,jossa tutkitaan paremmin. Proteesi ei ole mikään ratkaisu.

    • suhteilla pääsee

      Taitaa riippua paikkakunnasta missä terv.keskus tekee hampaille muutakin kuin poistaa tai antaa pika-apua särkevään hampaaseen. Olen lähes 60-vuotias enkä ole vielä koskaan päässyt terkkariin hammaslääkäriin. Aina olen yksityiselle joutunut menemään. Viime syksynä 3 x aikaisemmin juurihoidettuun hampaaseen tuli taas mätää, ja silloin pääsin terkkariin, missä se mätäpallero puhkaistiin. H-lekuri sanoi, että he eivät muuta hoitoa anna kuin ottaisivat sen hampaan pois. No en kai mä etuhammasta antanut pois ottaa, kun eivät mitään olisi tehneet tilalle. Siitä vaan taas yksityiselle. Hampaan juurihoito (turhaan) ja uuden virityksen laitto ovat tähän mennessä maksaneet yli 2000 e!

      Olen kyllä kuullut joidenkin hlöiden päässeen yksityiselle, kun on tuttu hoitaja tms. Siis suhteilla pääsee. Myös olen kuullut esim. Hgissä annettavat maksulappuja yksityiselle, ellei terkkariin ole aikoja. Itse en ole moiseen tarjoukseen koskaan törmännyt. Tasan ei käy... :-(

      • Kaikki pääsee

        Olen yli 60 vuotias ja "lensin ulos" kunnallisesta hammashoidosta kun lopetin kansakoulun. Tämä "väliinputoajajoukko" on todellakin ollut välillä vuosikymmeniä ilman kunnallista hammashoitoa. Mutta jos useita vuosia sitten myös me suuren ikäluokan ihmiset pääsimme takaisin kunnallisen hammashoidon piiriin. Näinollen sinulla on oikeus päästä terveyskeskushammaslääkäriin myös kiireettömään hammashoitoon akuuttihoidon lisäksi. Joissakin kunnissa on kuitenkin ruuhkaa ja kiireettömään hoitoon joutuu jonottamaan käytännössä vuoden (6 kk tarkastukseen ja sen jälkeen 6 kk hoitoon).

        Sen jälkeen kun kaikki voivat hakeutua kunnalliseen hammashoitoon, mm. Helsingissä jonot räjähti käsiin ja sitä on jouduttu purkamaan ostopalveluina ja nykyisin pyös palveluseteleinä. Kun hoidon jonotuksen 6 kk maksimiaika alkaa lähestymään, potilaalle tarjotaan noita lisäpalveluita. Aiempi ostopalvelu oli selvä systeemi (olen itsekin käynyt sellaisessa). Hammashoitolasta sai paperit hoitotoimenpiteisiin ja listan sopimushammaslääkäreistä. Paperien kanssa mentiin yksityislääkäriin ja hän teki ne toimenpiteet mitkä kunnallinen hammaslääkäri oli tarkastuksessa todennut tarvittavan (tarkastus on aina tehtävä kunnallisessa hammashoidossa). Yksityislääkäri ei veloittanut mitään ja aikanaan terveyskeskuksesta tuli lasku jonka suuruus oli sama kuin olisi käynyt siellä hoidossa. Tämä uusi palveluseteli on huonompi. Terveyskeskuksesta saa setelin jonka arvo vastaa siellä tehtävää hammashoitoa. Sitten mennään yksityislääkärille ja koska seteli ei yleensä riitä koko hoidon maksuun, maksetaan omasta pussista erotus. Tuon vuoksi vaadin että pääsen terveyskeskukseen hoitoon, vaikka jonotusaika voikin venähtää pidemmäksi. Kiireelliset hoidot käyn kunnallisen puolen päivystyksessä.


      • köyhäinhampola

        Nykyisin kaikilla on oikeus kunnalliseen, sinne vaan joutuu odottamaan kuukausia.. Jos ei ole kiireellinen tapaus kannattaa olla kärsivällinen. Ensin saa ajan hammastarkastukseen ja hygienisti arvioi kiireellisyyden. Legurille joutuukin sitten odottelemaan hyvän aikaa.
        Särkyvastaanotollekin pääsee kunnalliseen ajan tilaamalla, aamusta. ainakin tässä kunnassa.


      • Kuluneet ei mädät

        Itse en ole suhteillut yhdenkään hammaslääkärin kanssa, ja köyhempi olen kuin kirkonrotta. Silti olen päässyt pian akuuttihoitoon ja tarkastuksiinkin puolisen vuotta jonotettuani. Käsittääkseni oppilastöinä tehdään myös jotain, vähän halvemmalla.


    • vinkki sulle

      Hei!

      Vaihda suuvesi laadukkaaseen luonnonöljyyn kuten kylmäpuristettuun kookosöljyyn. Kyse on vanhasta intialaisesta hoitokeinosta nimeltään 'oil pulling', mistä löytyy netistä infoa kun googletat.

      Läträsin itsekin vuosikausia fluorilla eri muodossa ja silti vaan hampaat kellastui ja reikiintyi ja ikenet vuosivat verta. Nyt reikiintyminen on vähentynyt ja ikenet terveet. Ja miten? Purskuttelemalla hampaiden harjauksen jälkeen lusikallisen kookosöljyä 15 minuutin ajan.

      Uskomatonta mutta toimii!

      • vinkki sulle

        HEI

        Korjaan edellistä! KYSEESSÄ EI OLE KOOKOSÖLJY VAAN LAKSATIIVI.

        SYÖ JA PURSKUTA LAKSATIIVEJÄ 4 KERTAA PÄIVSSÄ NIIN MAHASI PYSYY KUNNOSSA JA Käytä Chili-Öljyä.

        Pahoittelen sekaannusta


      • 7+9
        vinkki sulle kirjoitti:

        HEI

        Korjaan edellistä! KYSEESSÄ EI OLE KOOKOSÖLJY VAAN LAKSATIIVI.

        SYÖ JA PURSKUTA LAKSATIIVEJÄ 4 KERTAA PÄIVSSÄ NIIN MAHASI PYSYY KUNNOSSA JA Käytä Chili-Öljyä.

        Pahoittelen sekaannusta

        Idiootti. Luulet olevasi hauskakin?


    • -hammaskeijukainen-

      Pahimmat eroosion aiheuttajat ovat nämä:
      - limun tai mehun (erityisesti tuoremehun) säännöllinen juonti, urheilujuomat
      - kahvin tai teen jatkuva hörpiskely
      - jatkuva napostelu varsinkin, jos syömiset ovat happamia esim. sitruuna, ylipäätään sitrushedelmät, kirpeät karkit jne
      - peset hampaita liian hankaavilla aineilla
      - vatsasta johtuvat syyt esim. bulimia tai muu usein tapahtuva oksentelu
      - tietyt lääkkeet esim. astmalääke (suu pitäisi muistaa huuhdella lääkkeen ottamisen jälkeen...)

      Käsittääkseni nuorilla juuri tuo päivittäinen limun, tuoremehun tai energiajuomien juonti on se suurin syy hampaiden liukenemiseen. Vanhemmalla väestöllä tätä ongelmaa ei ole niin paljon, koska he pitäytyvät paremmin ruoka-ajoissa, kun taas nuorempi polvi napostelee koko ajan.

      Vaihda juomat hanaveteen, pidä kiinni ruoka-ajoista ja pese hampaat oikein (esim. hedelmän syömisen jälkeen pidettävä mielellään tunti väliä ennen hampaiden pesua).

      AP:n tapauksessa näyttäisi siltä, että jos näitä elämäntapoja ei saa kuriin, niin paras vaihtoehto olisi ottaa pankkilaina, jotta hampaat saa sitten vaikka lainarahalla kerralla kuntoon. Silti kannattaa pitää mielessä, että huonot elämäntavat voivat esim. haurastuttaa hammasluuta tai pilata ne teetätetyt remontoidut hampaat, joten asia kannattaa kyllä ottaa vakavasti.

      Omalla kohdallani hammaseroosio pysähtyi, kun lopetin limun juonnin kokonaan.

      • Hygienistitär

        Eka viesti tähän mennessä ketjussa, joka oikeasti sisältää asiaa ja tietoa.


    • Pitäkää hammasmätänn

      Miksi partiri taikka kampaaja niin kallis...vain 1/10 lääkärin koulutuksesta ja vaatimasta älystä, mutta nääkin vetää liksaa 200-300 ekeä tunnissa, jos lasket työhön kuluvan ajan ja suhteutat yhteen tuntiin.

    • KALLE KELLO

      Kunnallinen hammashoito on surkeata, työn jälki vielä surkeampaa ainakin omassa kunnassani. Jostain kumman syystä terveyskeskus sekä siellä tavallisella lääkäri- että hammaslääkäripuolella on alle kaikkien arvojen. Yksityisellä kyllä hoitoa saa ja hyvää, jos rahaa on. Yksi kuitenkin mitä tuosta kirjoituksestasi tuli mieleeni, on tuo sähköhammasharja. Sillä on moni pilannut hampaansa ja ikenensä. Harjaat sillä liikaa, ehkä vielä painatkin, kuten tavallisella käsikäyttöisellä ja sitähän ei tarvitse sähköhammasharjalla tehdä. Sinuna siirtyisin takaisin manuaaliseen vaihtoehtoon, se on paljon turvallisempi. Toinen, mikä on niin sinulla saattaa olla bakteeri suussasi, joka reikiinnyttää ja tekee ties mitä, ja viimeisenä vaan ei vähisempänä on tuo ravintopuoli. Meneekö karkkia tai muuta makeaa, hapanta jne? Nuo myös kuluttavat todella paljon sekä se sukuvika. Yksinkertaista vastausta on vaikea antaa, muuta kuin menemällä tai paremminkin etsimällä hyvä hammaslääkäri -yksityiseltäkin saa Kela-korvaukset heti ja työn jälki on kuitenkin parempaa ja kestävämpää kuin terkkarin tunareitten työ.

      • Vaihtelee kaikkialla

        Kunnallisissa hammaslääkäreissä on eroja ammattitaidossa ihan niin kuin yksityispuolellakin. Olen joutunut kiertämään Helsingissä hyvin monessa hoitolassa ja useilla lääkäreillä eikä vielä ole tullut yhtään huonoa hammaslääkäriä.


    • Tohtori toloinen

      Syy täytyy olla ruokavaliossa. Sokerit ja happamat aineet pois ja täysjyväviljaa sekä kasviksia tilalle.

    • hammaspeikko möö

      joidenkin suussa vain on bakteeri joka lahottaa hampaat suuhun :/ pyydäppäs hapilassa että ottavat sylkinäytteen ja lähettävät sen analysoitavaksi..siitäpä selviää aika paljon..ja kyllä tuo hamapaiden pesuaiaka on liian pitkä varsin niin tehokkaalla laitteella kun sähköhammasharja :/ ikenesi karkaavat ja hampaiden kaula tulee esiin jolloinka hammas on todella haavoittuva kaikenkaisille happo - ym.hyökkäyksille.. parandotiitin tuommoisella jynssäksellä suuhn saa.. siis hamapaat alkavat heilua ja lähtevät irti yksi kerrallaan :( varaa aika suuhygienistille ..hän osaa neuvoa pulmallisen suun kanssa ja ohjaa tarvittaessa lääkärille :)

      • Jozzucca

        Kun hampaat reikiintyvät, on täysin selvää, että suussa on bakteerieja, mm. str. Mutans, joka reikiintymisen aiheuttaa. Miksi siis analysoida syöki, kun vastaus jo tiedetään? Reikiinnyttävät bakteerit pysyvät suussa kurissa, kun pitää yllä erinomaista suuhygieniaa ja huolehtii säännöllisistä ruokailuista eikä napostele hampaita pilalle. Jos potilas ottaa itselleen asenteen : 'minulla on reikiinnyttävä bakteeri suussa, en itse voi tehdä hampaitteni kunnossapysymisen eteen mitään', niin peli (eli hampaat) on kohta menettty....


    • Reikiä nolla

      Jos hampaasi ovat reikiintyneet jo ala-asteella syy on vanhempiesi. He ovat tartuttaneet sinuun jo vauvana kariesbakteerin, eivätkä opettaneet sinua harjaamaan hampaita edes iltaisin.

      10 minuutin harjaus aiheuttaa eroosiota hampaissasi. Pese hampaat aamuin illoin 2 minuutin ajan ja purskuta vettä aterioiden jälkeen. Syö korkeintaan 5 kertaa päivässä, ei napostelua.

    • sk..

      Hammaslääkärin kanssa pitää tehdä sopimus määräaikaisista tarkastuksista. Se on varmaan halvintakin, kun ei reikiä usein tule. Poraaminen ei ole mitään hauskaa, mutta siltä välttyy kun käy säännöllisesti tarkastuksissa. Ja rahaa säästyy. Minä olen kohta kahdeksankymppinen, mutta ei ole ollenkaan porattu moniin vuosiin. Menetin hampaita nuorempana, noin 20 vuotiaana, kun en osannut oikeaa hoitoa. Vanhempana en ole menettänyt yhtään hammasta.

    • Nakki1

      Kyllä se hampaiden raju reikiintyminen on paljon omasta hammasluusta ja syljestä kiinni. Toki ruokavaliokin sitä pahentaa.

      Sitten....Aina on hauska kuunnella, kun ihmiset haukkuvat terveyskeskuslääkäreiden osaamattomuutta. Hmm. Iso osa hammaslääkäreistä tekee töitä tk:ssa sekä privaatilla. Saattaapi siis olla, että kun menet tk:sta yksityiselle, niin vastaan sinut ottaakin sama tohtori =)

      Itse käyn kunnallisella siitä syystä, että tiedän siellä kaiken tapahtuvan oppien mukaan (mm. hygienia). Yksityisellä tuotto on kuitenkin se pääasia, ja muut seikat saattavat jäädä vähemmälle, jos vaan tuo säästöjä.

      • vuotaaaaa

        No, itse olen käynyt hammaslääkärillä joka teki hommia kunnallisella puolella sekä yksityisenä.
        Yksityisvastaanotolla oli kohtelias ja hoiti hyvin, kunnallisella puolella sama lekuri veti hampaan pois ennen kuin puudutus oli edes kunnolla vaikuttanut.
        Kamala kipu voit kuvitella. Sekä hammas vuoti verta koko yön. Vuoto ei tyrehtynyt. Olin kuitenkin hengissä vielä aamulla.
        Niiettä kaiken p---n laisia lekureita hampoloissa.


    • saman neuvon saanut
    • Amal Kham

      Oiva aloitus, hienoja kommentteja... ja täyttä asiaa!

      Itsellä täytyisi saada amalgaamit suusta pois... ne käy suorastaan hermoille; eikä ihme....

      On se kumma...

      Suomessa on äärimmäisen kova verotus... puhutaan "hyvinvointivaltiosta" ja "ilmaisesta terveydenhuollosta" ja silti: kalusto tippuu suusta.. ja nekin mitä sinne suuhun jää... on elohopeapitoisia myrkkyjä...

      Lieneekö juuri tässä kysymys julkisen sektorin palveluista?

      Ei palvella yksilön terveyttä... vaan julkisen sektorin taloutta...

      • Ei muovipaikat

        ole sen parempi vaihtoehto. Ne irtoaa helposti ja mahdollisesti rikkovat hampaat=muovipaikka kutistuu kovettuessaan. Eikä muovipaikkakaan ole myrkytön.


    • Jepp itselläni on muovinen ,protesi,,aikas hankalakin kolme-etu hammasta korvaa,onkos toista menetelmää,,millä sais pareman purennan ja suun kuntoon ota yht

    • Saksalainen suupesu!

      Minulla hampaiden reikiintymiseen auttoi kaksi asiaa:

      1) VHH-ruokavalio, eli sokeririippuvuudesta pääsy. Juon edelleen kahvia mutta ilman sokeria. Meillä, joilla hammaskalusto on tällainen, pitäisi vain hyväksyä se ettemme voi lipitellä sokereita kuten muut.

      2) Uudet välineet hammashoitoon.
      Sitä olen ihmetellyt kun Saksassa käydessä siellä oli myynnissä parilla eurolla hammasväliharjoja sekä kielenpuhdistimia. Täällä samat ovat jotenkin "erikoisvälineitä" joista kynitään ihminen rahoistaan.
      Suosittelen sulle sähköhammasharjan lisäksi hammasväliharjaa, mutta muista olla hellävarainen. Ja sitten... TÄRKEIN! Kieliraappa, jota ilman en ole enää pystynyt elämään vuoteen sen hankittuani.
      Mitä järkeä on puhdistaa hampaita jos siihen kieleen jää puolen sentin mönjäkerros bakteereineen?? Tuo raappa on todella hyvä, ja kun näet miten paljon mönjää sen mukana lähtee, et pysty enää olemaan ilman sitä.
      Suu on paljon puhtaampi myös aamulla.

      Jos hampaat syöpyy, niin kannattaa myös tsekata refluksitauti. Miehellä on hampaat tippuneet suusta, ja henki haisee aamulla niin että meinaan pökrätä. Refluksitautia ei ole todettu, mutta kun sai mahahappoja hillitsevän lääkityksen sanoi että mahavaivat ovat parantuneet. Eikä haise henkikään niin pahasti.

      • Jööteri

        Oon 3kymppinen mies ja mulla kans auttoi vhh-ruokavalio hampaiden kuntoon. Sokeri ja tärkkelys(vilja, peruna) pois ruokavaliosta. Nykyään juon aterian päälle aina mukillisen kermakahvia, jolla purskuttelen suun. Yksinkertaista mutta todella tehokasta. Hampaita ei tartte pestä edes joka päivä :)


    • 400

      Suomesta saa huippulaatua jos vaan tietää tekijät.
      Muiden töiden korjailu se vasta on kallista on.

      • triide1

        "Muiden töiden korjailu se vasta on kallista on. "

        todellakin - kunnallinen hammaslääkäri ruuvasi katkenneen hampaan ehjään juureen pelkän ruuvin, ilman juurihoitoa. Nyt ei röntgenkuvassa löydy juurikanavaa, joten pitäisi mennä kirurgille ja kysellä mahtuuko tai saako tilalle laitettua keinojuuren. Taitaa maksaa maltaita!


    • fdsufhysud

      juotko limpparia tai energiajuomia joka päivä. ovat hampaille kaikkein pahinta.

      poltatko?

    • Oyutta

      Perinnölliset syyt voivat aiheuttaa tuollaista. Tai sitten sinua on vauvana suukoteltu vanhempiesi toimesta suoraan suulle, jolloin hammaspöpöt tarttuneet. Tai syöttölusikkasi on vanhempien toimesta nuoltu puhtaaksi, siinäkin nuo tarttuvat.

      Miksi muuten hampaita pitää harjata aamuisinkin, varsinkaan, kun en syö yöllä mitään...?

      • 17+4

        Siksi että bakteerien vuoksi aamiainen tarttuu helpommin pesemättömän hampaan pintaan kuin pestyn. Eli hampaat pestään siis ennen aamiaista ei sen jälkeen.

        Ja tuo kookosöljyniksi on muuten totta. Tiedän pari jotka on kokeillut.


      • Jozzucca

        Yön aikana syljen eris vähenee, minkä vuoksi sylki ei huuhtele bakteereja hampaiden pinnalta ja hampaiden pinnoille kertyy bakteeriplakki, joka siis hampaita reikiinnyttää.yön aikanabakteerit ovat lisääntyneet hurjasti ja aamulla suussa odottaakin valtava määrä uusia pöpöjä odottaen että laitat jotain suuhusi ja bakteerit saavat aiheuttaa happohyökkäyksen eli nakertaa hampaitasi.
        Tilanne on kuin vuotava katto, jossa vuotokohdan alle pitää vaihtaa ämpäri 2 kertaa vuorokaudessa. Jos et vaihda ämpäriä, tulee vesivahinko, hampaiden tapauksessa reikä. Vuotavan katon kohdalla ongelma voidaan poistaa korjaamalla katto, mutta suusta ei bakteereja valitettavasti voi häättää. Joten harjaus aamuin illon, jotteivät bakteerit ehdi aiheutaa liian sioa tuhoa hampaillesi.


      • Oyutta
        Jozzucca kirjoitti:

        Yön aikana syljen eris vähenee, minkä vuoksi sylki ei huuhtele bakteereja hampaiden pinnalta ja hampaiden pinnoille kertyy bakteeriplakki, joka siis hampaita reikiinnyttää.yön aikanabakteerit ovat lisääntyneet hurjasti ja aamulla suussa odottaakin valtava määrä uusia pöpöjä odottaen että laitat jotain suuhusi ja bakteerit saavat aiheuttaa happohyökkäyksen eli nakertaa hampaitasi.
        Tilanne on kuin vuotava katto, jossa vuotokohdan alle pitää vaihtaa ämpäri 2 kertaa vuorokaudessa. Jos et vaihda ämpäriä, tulee vesivahinko, hampaiden tapauksessa reikä. Vuotavan katon kohdalla ongelma voidaan poistaa korjaamalla katto, mutta suusta ei bakteereja valitettavasti voi häättää. Joten harjaus aamuin illon, jotteivät bakteerit ehdi aiheutaa liian sioa tuhoa hampaillesi.

        Okey. Kiitos.


    • hammaslääkärikammoin

      Itse hammasongelmiin en voi kommentoida mitään kun itselläkin noita reikiä on kunnioitettava määrä paikattu ja yksi keinojuuri hammaskin suusta löytyy. Maksoi kunnallisenkin kautta laitettuna parin tonnin verran, mutta on sen arvoinen. Sain kunnallisen kautta koska minulla todettiin purentavirka joka olisi oleellisesti pahentunut mikäli poistettua hammasta ei olisi uudella korvattu.

      Se mihin voin antaa vinkin on nuo eriväriset muovipaikat, muovihan kellastuu hampaassakin ja näkyy sitten ikävästi. Minä olen saanut tämän vian korjattua käyttämällä pari kertaa vuodessa Denivit hammastahnaa viikon ajan. En käytä sitä pidempään, koska sen pitkäaikainen käyttö voi vahingoittaa kiillettä, mutta tuon viikonkin aikana ero muovin ja oman hanpaan välillä katoaa ja hampaan kokonaisuudessaan näyttävät paremmilta ja vaaleammilta. (vaikkei tuolla mitään säihkyvän valkoista purukalustoa saakkaan)

    • Anti-Fluori

      Fluorilla saattaa olla osuutta asiaan!!! Siis vuosikymmenen käyttö, toisin kuin virallinen propaganda väittää!

      • 15+3

        Se on muuten kiehtovaa, että miten karies on lisääntynyt vaikka fluorin käyttökin on lisääntynyt. Joissakin maissa sitä jopa lisätään terveyssyistä juomaveteen, mutta silti väestön hampaat heikkenee, eli?

        En usko enää itsekään fluorin ylivertaisuuteen. Siitä on etunsa, mutta parhaimmillaan se on pieninä määrinä. Ruokavaliolla on suuri merkitys asiaan, sillä on kansoja, jotka viilaavat tieten tahtoen hampaitaan, mutta silti hampaat voivat hyvin ja vielä kasvavat takaisin? Eli toisin kuin uskotaan on kiilteen kasvattaminen mahdollista, mutta ei kylläkään einespitsoilla.


    • Örinäää

      V...tun urpo, täysin oma syysi. Nyt sitten maksatat meillä tyhmyytesi.
      Juo vähemmän Patteria ja Cokista.... Ä..l...ö.
      Miten paljon maapallo kestää tyhmiä ihmisiä ?? Ei mene kuin muutama vuosi- kymmen kun tyhmiä on enemmän kuin viisaita.

      Hetkinen........ 7-päivää lehden tilaajia ja salkkareiden katsojia on tosi paljon jo nyt....... eli peli on menetetty..
      Tyhmät ovat vallaneet Suomen. Sen näkee jo kansanedustajista, äänestys prosentista, suomi24 mielipide palstojen lööpeistä, Suomen rikoslaista (pedofiili saa ehdollista),

      Nyt tuli paha mieli..... minulla olisi yksi pyyntö teille tyhmille. Odottakaa vallankumoustanne vielä 30-vuotta, että minä kerkeän Valhallaan. Sen jälkeen tehkää mitä vaan.

      • huvitt4Vaa

        Tuollaisella kieliopilla suosittelisin katsomaan peiliin.


      • triide1

        niin totta - tuo että tyhmyys lisääntyy koko ajan. Pitää varmaan lähteä erakoksi jonnekin, mullakin noin 30 vuodeksi, luulisin.


    • RAUTAHAMMAS

      60v eikä kilise tekarit suussa ,eikä harakka vie kuten joku edellä arveli. Eikä haise hengitys haju johtuu ihan muusta , jotkut löykää jo 5 metr. päästä tuulen alapuolella että öykkö meinaa päästä . SIIS HAJU EI PESEMÄLLÄ LÄHDE JOKU SIELLÄ SYVEMMÄLLÄ MÄTÄNEEN EI HAMPAAT HAISE NE PUHDITUU SYÖDESSÄ YMMÄRRYS HOI !!!!!!!..

    • ...............

      Joka kerta, kun syöt tai juot, niin tulee happohyökkäys suuhun! Julkisella puolella saat jonottaa 6kk, siellä on hirveät jonot.

    • 7+9

      Idiootti. Luulet olevasi hauskakin?

      Kuvistasi sietäisis saada turpaan homo

    • Halpaa on

      Mulla tehtiin iso remppa:

      - reiän paikkaus 1 kpl
      - juurihoito 1 kpl
      - katkenneen hampaan korjaus 1 kpl

      Yhteensä kaksi käyntiä ja suu tuli viikossa kuntoon siitä, kun varasin ensimmäisen ajan.

      Maksoi yhteensä kokonaiset 130 euroa! Julkisella Nurmijärvellä. Aika hyvin pelittää täällä! :)

    • profy

      Hampaiden harjaus 2 kertaa päivässä 2 minuutin ajan fluoritahnalla. 10 minuuttia liikaa! Lisäksi hammasvälien puhdistus (lanka, tikku, hammasväliharja tms.) mieluiten joka päivä. Jos käytät suuvettä, valitse alkoholiton vaihtoehto, koska alkoholi kuivaa limakalvoja. Syö säännöllisin väliajoin 4-6 kertaa/vrk. Vältä napostelua. Paras janojuoma on vesi. Vältä happamia ruokia/juomia. Karkkipäivä kerran viikossa tai ajoita herkkujen syöminen ruokailujen yhteyteen. Käytä xylitol-tuotteita (pastilli, purkka tms.) ruokailujen jälkeen. Muista myös säännölliset suun terveys tarkastukset.

    • emit101

      Neljän minuutin harjaus sähköhammasharjalla tai kuuden minuutin harjaus perusharjalla niin 64 % plakista on poistettu. Eipä taida kaksi minuuttia riittää.

      • profy

        Kaksi minuuttia on suositus.


    • Raikas suu

      Ei liian kauan harjausta tavallinen harja ja vettä. Vihanneksia ja hedelmiä, mutta ei makeisia ja limuja. Itse pesen hampaat iltaisin kevyesti. Ei hammastahnoja. Suuvettä mukaan.

    • pussineiti

      Ei sais pessä hampaat kuin 2min, hampaitten pinta menee pilalle liiallisel harjaamisel.. Ja hammaslankaa pitäis kuulemma myös käyttää.

    • Hei haloo

      Eipä ihme että hampaat kuluu kun noin hurjan kauan hankaat. Sähköharjalla riittää minuutti kerrallaan!

    • markku tässä moi

      Pitkä ketju jo, mutta tässä vielä joitain keinoja ettei tilanne pahenisi.

      Vähäliilihydraattinen ruokavalio olisi hammasystävällinen, koska siinä syödään harvemmin (2-3 kertaa päivässä) eikä suuhun mene juurikaan sokereita eikä tärkkelystä. Hedelmien, viljojen (leipä, pasta, kakut, pullat, keksit), riisin ja juuresten sokeri/tärkkelys vaikuttavat hampaisiin kuta kuinkin samalla tavalla kuin sokeri. Sokeriahan ne pohjimmiltaan ovat. VHH-ruokavaliolla häviää samalla kätevästi napostelun tarve sekä makeanhimo, jos sellaiset sattuisivat vaivaamaan.

      Tuoremehut, energiajuomat ja virvoitusjuomat pois, jos niitä on ollut tapana lipittää.

      Kannatan jonkun jo mainitsemaa purskuttelua pesun jälkeen öljyllä, esim. kyläpuristetulla kookosöljyllä. Seesaminsiemenöljykin käy ja moni tykkää varmaan sen mausta enemmän. Googlaa "oil pulling", jos englanti luonnistuu.

      Fluorista ei ole hyötyä hampaille, vastoin yleistä luuloa. Googleta huviksesi vaikka yhdistelmä "Dr Joseph Mercola" ja "fluoride". Ja ihan maalaisjärjelläkin ajatellen: hampaiden kiille koostuu lukemattomasta määrästä mineraaleja, kuten koko ihmisen kroppa. Miksi hampaisiin tai mihiinkään muuhunkaan ruumiinosaan riittäisi, että työnnetään sinne vain yhtä ainoaa ainetta, nimittäin fluoria? Loogisempaa olisi laittaa useampia aineita. Pesun jälkeen voi purskutella muutaman minuutin vedellä, johon on liuottanut itse hiukan puhdistamatonta merisuolaa tai vuorisuolaa (ruususuola/Himalajan vuorisuola). Siinä on kaikki luonnossa esiintyvät mineraalit mukana.

      Hammas- ja/tai luustofluoroosin voi kyllä pitkästä ja runsaasta fluorin käytöstä saada, samoin monenlaista muuta lievempää haittaa. Moniko tietää, että hampaidenhoidossa (ja USA:ssa yleiseen vesijohtoverkkoon lisättävä) fluori on lannoite- ja alumiiniteollisuuden ongelmajätettä?

      Jos ongelmana on ienten verenvuoto eli ientulehdus, niin tiedoksi että kolloidihopea tappaa kaikkia huonoja bakteereja ja sieniä. Ei tuhoa kuitenkaan hyviä pöpöjä, joten ei ole mahalle haittaa vaikka nauttisi sisäisestikin. Nettikaupoista löytyy kolloidista hopeaa (se on aina nestemäisessä muodossa) sekä Suomesta että ulkomailta. iHerbistä ainakin löytää sitä, kun hakee hakusanalla "colloidal silver". Luonnonmukainen tapa siivota suusta kariesbakteerit pois. Muistaakseni ainakin Lootuskaupasta (nettikauppa) saa myös tilattua vihkosta, joka kertoo kolloidihopean käytöstä. Se löytyy nimellä Kolloidihopea: vaalittu salaisuus, unohdettu ihmehoito. Suosittelen. Kolloidihopeaa käytettiin paljon ja menestyksellä vuoteen 1938 saakka, minkä jälkeen markkinoille tuli modernimpia (ja monesti kalliimpia mutta tehottomampia) lääkkeitä ja kolloidihopea jäi vähitellen unohduksiin. EU on sittemmin kieltänyt sen markkinoinnin ja nauttimisen sisäisesti. Sillä kun saattaisi vaikka parantua eikä Big Pharma saisi enää niiltä osin ropojamme.

      No joo, tee niin kuin tykkäät. Noilla olen saanut oman ientulehdukseni kuriin. Fluoriton olen ollut yhtä kauan. Hammastahnana olen käyttänyt Frantsilan Yrtin Raikas -tahnaa (fluoriton versio) tai Mercolan tahnaa "Natural mint toothpaste with tulsi". Paljonkin fluoria sisältävät suuvedet, apteekista ostettu natriumfluoridiliuos, fluoritahnat ja ahkera harjaaminen eivät minua siinä auttaneet.

      • make edelleen moi

        Jäi sana välistä pois. Siis Eu on kieltänyt kolloidihopean markkinoinnin sisäiseen käyttöön, ja suosittelee sitä vain ulkoisesti esim. haavan puhdistamiseen. Kuulosti muuten lievästi ristiriitaiselta, että EU on kieltänyt markkinoinnin ja sitä saa kuitenkin ostaa niin Suomesta kuin ulkomailta. Joopa...

        Voi sitä kyllä nauttia todellisuudessa myös sisäisesti. Suun hoidossa toki riittää kun purskuttelee muutaman kolloidihopeatipan sisältävällä vedellä ja sylkee sen lopuksi pois. Toki voi nielaistakin, ei siitä haittaa ole.

        Googlella tulee äkkiä vastaan argyria eli harmaaihoisuus, kun etsii tietoa hopeasta. Argyria voi tulla, jos käyttää muuta kuin aitoa kolloidista hopeaa. Se ei värjää ihoa miksikään. Isompihiukkasinen hopea sen sijaan tekee sen. Kannattaa olla tarkkana mitä ostaa.


      • Tervettä kritiikkiä

        Onko tuo kolloidihopea se tuote, jolla jotkut ovat saaneet ihonsa pysyvästi siniseksi? Pikkuisen varovainen olisin ennen kokeiluja. Kannattaa lukea kokemuksia ja varoituksia perusteellisesti.


    • ,,,,,,,,,,,,,,,

      En tiedä onko kyse vain markkinamiesten jutuista mutta Elmexin antikaries hammastahnoja ja suuvesiä on kehuttu hyviksi. Niiden kehutaan kovettavan hammaskiillettä. Hammaslanka on myös hyvä sillä itsellänikin on paikkojo juuri hampaiden väleissä joihin harja ei ole yltänyt. Minusta sinun ei kannata ruveta vaihtamaan hyviä paikkoja värivirheiden vuoksi sillä aina kun uusi paikka laitetaan hammasta porataan ja hammas kuluu aina vain enemmän.

    • Kultahammas

      Opettele harjaamaan hampaasi kunnolla ja puhdista myös hammasvälit joko hammastikuilla taikka langalla.
      Itselleni oli käydä todella huonosti hampaiden kanssa, mutta onneksi yhden hampaan poisto-operaatio oli niin hirveä kokemus ja nuori (kunnallinen-) hammaslääkäri neuvoi oikean hampaiden harjaustekniikan, sekä valmisti minulle muutaman kruunun hammaskalustoon, sekä paikkasi tarvittavat hampaat. Tämä hurja remontti kesti n. vuoden ja maksoikin melkoisesti, mutta kyllä kannatti.
      Joten suosittelen ottamaan vaikka lainaa hampaiden kunnostukseen ja hoitamaan sen jälkeen hampaat, sekä käymään säännöllisesti tarkastuksissa. Virossa on myös mahdollista käydä hammaslääkärissä varsin edullisesti ja kauempanakin ulkomailla mm. Intiassa on hammaslääkärissä käynti halpaa, että käytännössä lomamatkan saa hammaslääkärireissujen hinnalla, eli sitäkin kannattaa harkita.

      Minä olen kyllä saannut kunnallliselta puolelta hyvää hammashoitoa, joten en voi moittia sitäkään puolta.

      Kun sitten saat hampaasi kuntoon ja sinulla on aikanaan omia lapsia, älä siirrä mitään suustasi lastesi suuhun, eli jos maistat pienille lapsille tarjottavaa ruokaa, et maista sitä samalla lusikalla ja syötät aina lapsia heidän omalla lusikallaan jne. Näin varmistat, että lapsillasi on hyvät hampaat, kun opetat heidät vielä säännöllisesti harjaamaan hampaansa.

    • Reikiä ihan liikaa

      Lähes kaikki tuolla onkin sanottu makeisista happamiin juomiin ja oksentelu ja suun ja syljen ph, mikä voi vaihdella paljonkin. Edes hammaslääkärini ei osaa sanoa, miksi hampaani reikiintyvät niin paljon. Syön joskus makeisia ja kahvin kanssa mielelläni kastan keksiä tai pullaa, mutta en tietenkään pitkin päivää, joten happohyökkäyksiä ei ole kuten monilla, jotka ottavat vähän väliä huikkia limuista, tuoremehuista tai energiajuomista suurinpiirtein aterian korvikkeina, muutenkin aivan sairaita ja hyödyttömiä, enemmän haittaa noista, haisevatkin tosi pahalle.

      Minulla on mielestäni erittäin kauniit hampaat ja tehty melkein parin tonnin isot ja kalliit paljastusleikkaukset ja oikomishoidot. Silloinen yläasteen hammaslääkäri teki niin pahan hoitovirheen, ettei tajunnut sen vertaa pistää 15 vuotiastakaan tutkimuksiin, vaikka maitohampaat tallella ja rautahampaat poikittain kitalaessa. Tyypiltä lähtisi virka alta, jos ilmoittaisi.

      Harvalla niinkään on ongelmaa ulkopinnoilla tai purupinnoilla vaan nimenomaan itsellänikin suurin osa reiístä hammasväleissä, ienrajassa, ientaskuissa, kuten äidilläni leikkausta varten jouduttiin poistamaan kaksi hammasta, kun niin pahat tulehdukset juuren ympärille, vaikkei päälle päin näy edes punoitusta. Yksityisellä maksaa n. 3000 e/kpl uusi hammas tilalle.

    • vielä omat hampaat

      itsekkin hoidan ja pesen hampaita säännöllisesti,mutta yhtä asiaa en aina pysty välttämään.nimittäin se että narskuttelen hampaita etenkin sillon kun stressaa tai hermostuttaa. se kuluttaa hampaita ja lisää reikiintymistä,puhumattakaan jatkuvasti puristavista leukalihaksista.

      • plöö

        Hanki purentakisko, se suojaa hampaita ja rentouttaa lihaksia.


    • syytä itseäsi

      Ei minullekkaan ole opetettu hampaiden pesun tärkeyttä. Silti on omat hampaat suussa ja ikää 65 v. Kolma paikkaa on hampaissa, viisaudenhampaat poistettu, muuten ehjät hampaat. Mutta minun lapsudessani ei syöty makeita ruokia eikä välipaloja.

      Aloittaja kyllä puhuu puppua, koska nykyisin hampaiden pesun tärkeysvalistaminen aloitetaan jo tarhassa ja sitä jatketaan koulussa. Ellei ole aivan tyhmä, niin kyllä normaali ihminen, joka osaa lukea saa valistusta, vaikka sitä ei niin sieltä kotoa tulisikaan. Eikä tarvitse kuin lukea yksi hammastahnamainos tai katsoa se telkkarista, niin siiinähän on valistus jo tullut. Aloittaja on varmaankin ihan yksinkertainen, koska syyttää muita siitä ettei ole hoitanut hampaitaan.

      Minulla ei ollut lapsena edes hammasharjaa. Ensimmäisen hammasharjani ostin 17-vuotiaana, kun pääsin töihin.

      Makeat juomat, limsat, happamat tuotteet varsinkin sokeroituna, kaikki ne ovat vanhingollisia hampaille. Siis lähes myrkkyä. Hampaat säilyvät eheinä vaikak niitä ei pesisikään, jos syö normaalia ruokaa ilman sokeria ja muistaa pureskelun tärkeyden. Kuivattu leipä on yksi hyvä pureskeltava, lisää syljen eritystä ja sylki puhdistaa hampaita.

      • 4+3

        "Aloittaja kyllä puhuu puppua, koska nykyisin hampaiden pesun tärkeysvalistaminen aloitetaan jo tarhassa ja sitä jatketaan koulussa. Ellei ole aivan tyhmä, niin kyllä normaali ihminen, joka osaa lukea saa valistusta, vaikka sitä ei niin sieltä kotoa tulisikaan."

        Kyllä lasten huoltajat ovat vastuullisia. Ei lapselta voi vaatia että hän ymmärtää saati noudattaa saamaansa valistusta.


    • köyhä opiskelija

      Itse aloin käymään viikonlopputöissä, jotta minulla olisi varaa yksityiseen hammaslääkäriin. Vuodessa sinne tulee heitettyä rahaa noin 900-euroa, mutta hampaani ovat olleet siellä käymisen aloittamisen jälkeen paremmassa kunnossa ja paikat ja proteesit näyttävät aivan oikeilta hampailta.

      Jos johonkin kannattaa pistää rahaa niin omaan terveyteen. Siksi päätin aloittaa yksityisellä käytön. Jos haluaa pitää hampaat vielä vanhempana, on niihin laitettava myös hieman rahaakin.

    • ytjtdyj

      Ei hampaat normaalisti putoa suusta varsinkin jos niistä pitää huolta. Pyydä lähete kunnalliselta puolelta suupolille tai vaadi ainakin kunnon kokeita, sillä sinulla on selvästi jokin sairaus siellä suussa!!

      • Näin on...

        Lähetteitä ei niin vaan saa. Nimenomaan kunnallisen puolen hammashoito tekee arvion, mitä hoidetaan, mitä ei. Kyllä ne hammaslääkärit pääosin ammattitaitoisia ovat, resurssit ovat vaan rajalliset, ja eroosiopotilaat on rajattu hoidon hännille itsaiheuttamisperusteilla.


    • Kiwireissumies

      Markku puhuu asiaa muutama vastaus aiemmin.
      Oil Pulling menetelmä on suurin syy miksi mun terveys on parempi kuin vuosiin!

    • dhaya

      kannatta huolehti koko elämänajan

    • NIOYB

      EI SAA

    • ErosionErrorEros

      Hei! Olen 40 vee. Astma ja pysyvät hampaat puhkesivat yhtä aikaa. Söin kortisonia, antibiootteja ja hengitin astmaläkkeitä. Hampaiden hoitoa ei ohjattu kotona, eikä sairaalajaksoilla. Kolussa kävi hammastäti, ja kun punatablettiväri ei lähtenyt vinoista hampaistani, hankasin kovempaa. Olin parikymppiseksi asti tukehtumassa limaan joka infektiossa, josta seurasi myös refluksia. Hampaani olivat kurjassa kunnossa jo teini-iässä. En jaksanut harjata, eikä vihlovia hampaita kärsinytkään.

      Astma helpotti nuorena aikuisena, samoin refluksi. Lopetin maidon juonnin, se pahensi refluksiani ja nosti limaa. Häpesin hampaitani. Koska hammaslääketieteen oppikirjoissa opetetaan, että eroosio ei satu, vaurioita ei paikattu. Huonot hampaat alentavat sosiaalista asemaa, ja matalassa sosiaaliasemassa ei osteta yksityishoitoja.

      Yllättäen pärjään hampaideni kanssa nyt paremmin, vaikka mitään radikaalia ei ole tehty. Vasta myöhään aloin harjata hampaat hellällä kädellä säännöllisesti ja käyttää hammaslankaa. Ilmeisesti hermot alkavat nyt vetäytyä ja myös vihlontaan tarkoitettu hammastahna auttaa. Syön 2 - 4 x/pv. Ei välipaloja ja napostelua, välissä vain vedenjuontia.

      Hampaitani on paikattu julkisella pitkän tappelun jälkeen. Yläetuhammas paikattin parikymppisenä. Kivuliaimmat poskihampaiden puremapinnan vauriot paikattiin reilut 30-vuotiaana (kuulemma paikat eivät pysy - eivätkä purupinnoissa pysykään). Esteettisesti haittaavimmat hymyalueen ienvetäytymät/harjausvauriot paikattiin tänä keväänä muovilla. Olen erittäin tyytyväinen, vaikka etuhampaideni kiille on posliinihakeamilla ja hampaani ovat tummuneet.

      Jo pieni estetiikan muutos parantaa kokonaisuutta, ja voimakkaan punaisella huulipunalla saan luotua optista valkaisuvaikutusta. Olen myös uskaltautunut käyttämään Yofuelin valkaisevaa tahnaa. Se on hieman tasoittanut väriä, eikä ole pahemmin lisännyt vihlontaa (käytän vuorotellen aristavien hampaiden tahnan kanssa).

      Mieti, haluatko muutosta estetiikan, toiminnan vai molempien vuoksi. Yleisterveyteen liittyvä hoito kuuluu terveyskeskushammashoitoon. Halvin esteettinen ratkaisu on snap on smile. Olen harkinnut sitä itsekin.

    • eero-teknikko

      Kokoproteesit on hyvä lopulinen ratkaisu

    • järkeävaiei

      Asuinpaikan vuoksi oli mentävä terveyskeskushammaslääkäriin. En olisi mennyt jos olisin tiennyt. Tarina on liian kamala ollakseen totta joten jääköön kertomatta. En tiennyt muuttavani helvettiin kun muutin tähän pikkukaupunkiin. Ajassa hurautettiin kolmekymmentä vuotta (tai enemmänkin) taaksepäin, kaikessa - ei vain terveydenhoidossa. Hammaslääkäri tekee mitä tahtoo oman omituisen mielensä ja "oivalluksensa" mukaan. Tulos on yhtä kamala kuin epähygieeninen ja karu ympäristökin. Monin hämmästyttävin keinoin saatiin hampaat tuhotuksi. Juuri ne jotka eivät edes hoitoa tarvinneet. Mutta se hammas joka olisi hoitoa tarvinnut on yhä lopuun hoitamatta. Muihin hampaisiin on sensijaan tehty tuhensien eurojen tappio sille hampaistolle mihin olen tuhansia eruroja vuosien varrella laittanut. Jos rahasta ei välittäisikään niin särky kyllä pistää välittämään. Mihin nyt kun ei ole hammaslääkäriä paitsi kymmenein kilometrien päässä. Sanotaan että tyhmyys tiivistyy. Täällä se on konkreettisesti totta. Kuka ja mikä pelastaisi meidät terveyskeskuksien osaamattomuudesta. Laitoken perustaja toki kaiketi oletti että kansa saa apua mutta toisin kävi. Nimensä mukaisesti terveyskeskus on terveitä ei sairaita varten. Kahden viran hoito pitää lailla kieltää. Jos toisessa on hälläväliä meininki yksityisen ylläpitämiseksi pitää terveyskeskus lopettaa ja valtionapu yksityisen puolen potilaalle. Tulisi myös halvemmaksi kuin tehottoman organisaation ylläpito.

      • treftrsdrd

        Onko asuinpaikkasi todella niin pieni että siellä on vain yksi kunnallinen hammaslääkäri? Yleensä pienemmilläkin paikkakunnilla on edes muutama hammaslääkäri jolloin voi vaihtaa lääkäriä jos ei ole tyytyväinen yhden hoitotapaan.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      64
      4406
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2219
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1734
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1478
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      25
      1411
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1278
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1207
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe