Miten pudottaa painoa?

not stronger

Siinäpä teille klassinen kysymys.
Mutta ongelmani on se, että haluaisin olla hoikempi, mutta en saa pudotettua painoa, vaikka teen päivittäin vajaan kahden tunnin kävelylenkkejä. Olen tehnyt niitä kesäkuun alusta. Olen laihatunut jo 15-16 kiloa viimevuodesta, mutta edelleen haluaisin pudottaa joitakin kiloja, sillä -20 kg olisi se tavoite. Miten saisin nopeammin pudotettua painoa, kun tuntuu, että minulle kertyy enää vain lihasta, jota en kuitenkaan halua enempää, sillä sitä on jo kertynyt ihan riittävästi. Nyt haluaisin vain laihtua, mutta miten, kun tuntuu, että mikään dieetti ei minulta luonnistu ja tähän mennes olen viimevuonna lenkkeillyt koko kesän kahden tunnin lenkkeilyjä ja syksyn/talven kävin nyrkkeilemässä. Siinä tuli sitä lihasta, mutta ny kaipaan myös painonpudotusta. Perheenjäseniltä ja kavereilta en oikein saa tukea. Tarvitsenko ammattiapua?
Tv. nuorinainen.

16

298

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hiilihydraatit (jauhotuotteet ja peruna) vain sivuun ja nautit muutoin elämästä. Minäkin aloitin kuurin Vappuna ja nyt olen 5 kg kevyempi, enkä liiku kovinkaan paljon. Eläinperäiset rasvat sopivat ruokavalioon, mutta margariinit ja kevyttuotteet joutavat roskakoriin.

• 7+14

Ammattilaisesta on aina apua.

Mutta oikaistaan pari asiaa. Kävelyllä ja lenkkeilyllä ei kasvateta lihasta, joten kuvitelmasi siitä, että painosi ei putoa lihasmassan lisääntymisen vuoksi on todennäköisesti väärä. Jos paino ei enää putoa tai rasva ei pala, syöt kulutukseesi nähden liikaa. Olet jo pudottanut 15 kiloa, joten se on vaikuttanut kulutukseesi jonkin verran. Et kerro mitä ja miten syöt. Sinun ei tarvitse mitenkään erityisesti dieetata, joitakin ruoka-aineita (liiat hiilarit, karkit, leivonnaiset, sipsit) toki kannattaa jättää ruokavaliosta väliaikaisesti pois tai vähemmälle.

Ketogeeninen dieetti on kyllä aika tehokas rasvanpolttaja. Siinä tosin pitää jättää hiilarit tosi vähälle, ja hiilaritason nosto painon pudottua pitää tehdä asteittain, jottet saa kaikkea pudottamaasi painoa heti takaisin. Lihaskuntoharjoittelu auttaa myös rasvanpoltossa, sillä hyväkuntoiset lihakset polttavat enemmän energiaa. Perus lihaskuntoharjoittelu ei kasvata lihasmassaa kovin tehokkaasti miinuskaloreilla, etenkään naisilla, joten kehonrakentajaksi muuttumisesta ei ole pelkoa. Mutta lihasmassan ylläpito on elimistön toiminnan kannalta tärkeää. Ethän tuijota pelkästään vaa'an lukemia? Mittanauhalla kannattaa mitata myös edistymistä.

• not stronger

Kyllä kävelylenkkeilyllä saa lihaksia. Reidet ja pohkeet ovat saaneet lihasta ja minua ei pihitpolvisena haittaa lihas pohkeissa, sillä se auttaa korjaamaan jalan seisoma-asentoa. Tosin reisiin en halua lihasta, sillä se saa oloni tuntumaan isolta, koska olen jo muutenkin takamuksellinen.
        minkälaista ammattilaista suosittelisit? Omin avuin en kerta kaikkiaan pysty, vaikka teillä parilla ekalla kommaajalla on ollut hyviä neuvoja.

• 7+14
        not stronger kirjoitti:

Kyllä kävelylenkkeilyllä saa lihaksia. Reidet ja pohkeet ovat saaneet lihasta ja minua ei pihitpolvisena haittaa lihas pohkeissa, sillä se auttaa korjaamaan jalan seisoma-asentoa. Tosin reisiin en halua lihasta, sillä se saa oloni tuntumaan isolta, koska olen jo muutenkin takamuksellinen.
        minkälaista ammattilaista suosittelisit? Omin avuin en kerta kaikkiaan pysty, vaikka teillä parilla ekalla kommaajalla on ollut hyviä neuvoja.

Ravitsemusterapeuttia suosittelen. Personal trainer on toinen hyvä vaihtoehto, mutta ravitsemusterapeutin kanssa pystyt keskustelemaan yksilöllisestä ruokavaliosta paljon paremmin. Hänen kanssaan voi myös miettiä muita syömiseen liittyvä asioita, kuten juuri sinun ja perheesi ruokavalioiden yhdistäminen. Jos olet töissä, ota selvää, kuuluuko ravitsemusterapeutin palvelut työterveyshuoltoosi (meillä kuului 3 käyntiä). Jos opiskelet, kysy opiskelijaterveydenhuollosta. En tiedä miten kunnallisen terveydenhuollon kautta pääsee, mutta yksityisillä lääkäriasemilla on monesti ravitsemusterapeutin palveluitakin.

• not stronger
        7+14 kirjoitti:

Ravitsemusterapeuttia suosittelen. Personal trainer on toinen hyvä vaihtoehto, mutta ravitsemusterapeutin kanssa pystyt keskustelemaan yksilöllisestä ruokavaliosta paljon paremmin. Hänen kanssaan voi myös miettiä muita syömiseen liittyvä asioita, kuten juuri sinun ja perheesi ruokavalioiden yhdistäminen. Jos olet töissä, ota selvää, kuuluuko ravitsemusterapeutin palvelut työterveyshuoltoosi (meillä kuului 3 käyntiä). Jos opiskelet, kysy opiskelijaterveydenhuollosta. En tiedä miten kunnallisen terveydenhuollon kautta pääsee, mutta yksityisillä lääkäriasemilla on monesti ravitsemusterapeutin palveluitakin.

Olen vasta opiskelija. Silti asun kotona perheen kanssa. Eikö tuo ravitsemusterapeutti ole aika kallis juttu?:/

• 7+14
        not stronger kirjoitti:

Olen vasta opiskelija. Silti asun kotona perheen kanssa. Eikö tuo ravitsemusterapeutti ole aika kallis juttu?:/

Kunnallisen terveydenhuollon tai opiskelijaterveydenhuollon kautta voi päästä halvemmalla. Kuulutko esimerkiksi YTHS:n palvelujen piiriin? Voi kyllä tarvia lääkärin lähetteen. Mutta haittaako se? Rehellisesti kerrot lääkärille, että et tiedä miten tästä jatkaa ja haluaisit päästä keskustelemaan ravitsemusterapeutin kanssa omasta ruokavaliostasi.

• not stronger
        7+14 kirjoitti:

Kunnallisen terveydenhuollon tai opiskelijaterveydenhuollon kautta voi päästä halvemmalla. Kuulutko esimerkiksi YTHS:n palvelujen piiriin? Voi kyllä tarvia lääkärin lähetteen. Mutta haittaako se? Rehellisesti kerrot lääkärille, että et tiedä miten tästä jatkaa ja haluaisit päästä keskustelemaan ravitsemusterapeutin kanssa omasta ruokavaliostasi.

Pulleampina aikoina kävin lääkärinkin juttusilla, mutta siinä sitä painoa vain ihmeteltiin. Eli minun pitäisi pyytää aikaa ravitsemusterapeutille. Onko kallista?

• 5+5
        not stronger kirjoitti:

Pulleampina aikoina kävin lääkärinkin juttusilla, mutta siinä sitä painoa vain ihmeteltiin. Eli minun pitäisi pyytää aikaa ravitsemusterapeutille. Onko kallista?

En tiedä mitä maksaa, itse menin työterveyshuollon kautta. Soita terveysasemallesi ja kysy.

• Kokeille vaikka kuukauden verran olla ilma hiilihydraatteja, kuten pastaa, riisiä, pizzaa perunaa ja leipää.
      Nämä tuotteet korvaat erilaisin vihaniksin jotka sisältävä muutenkin enemmän erilaisia kivennäisaineita ja vitamiineja, joita puolestaan edellä mainitut tuotteet eivät juurikaan sisällä.
      Ne sisältävät paljon sokeria ja sokeri pitää insuliinin korkealla, joten on melkein mahdotonta laihtua.

• not stronger

Sanoin jo aiemmin, etten ole pystynyt ainakaan omin avuin tälläiseen "vähennä sitä ja tätä" -juttuun.
        Ravitsemusterapeutti saattaisi tehdä tarkat ohjeet syömisistäni ja painoani voitaisiin kytätä...

• not stronger kirjoitti:

Sanoin jo aiemmin, etten ole pystynyt ainakaan omin avuin tälläiseen "vähennä sitä ja tätä" -juttuun.
        Ravitsemusterapeutti saattaisi tehdä tarkat ohjeet syömisistäni ja painoani voitaisiin kytätä...

Myönnän, että se on vaikeaa. Yksisyyy siihen on sokeri. Nykyajan ihmiset kaipaavat sokeria, jota on lisätty joka paikkaan jopa pekoniin.
        Monet hillot ja kevytmaito tuotteet on makeutettu GM maissisokerilla, mika juuri koukutta ihmisiä.
        Mutta takaan, jos alat miettimään ja kokeilemaan ruokia, jotka on valmistettu karppaajien tyyliin, niin maku muuttuu ja nämä ruuat ovat todella herkullisia, kunha pääsee alkuun.
        Mekin sanomme, että meillä on joulu ainainen. Ruoanlaitto vai vaati mielikuvitusta.
        Kaupat ovat täynnä mitä herkullisempia vihanneksia ja muita kasviksia.
        Yksi esimerkki. Monien herkkuruoka on lasagnea. Makaroni on tehty vehnästä, joka on oikeataan samaa höttöhiilari kuin pullakin. Siitä vain puuttuu kardemumma.
        Me valmistamme saman annoksen käyttämällä makaronin sijasta kesäkurpitsaa tai munakoisoa. Tämän annoksen nimi on oikeastaan Kreikkalainen moussaka

• ellunen.

Faktahan on että vain aloitteleva kuntoilija pystyy yhtäaikaisesti polttamaan rasvaa sekä kasvattamaan lihasta. Jos tuntuu että lihakset vain kasvaa eikä muuta tapahdu, syöt liikaa, sillä lihas kasvaa vain plussakaloreilla. Yksinkertaista eikö vain?

• 16+5

Ilman kovaa lihaskuntotreeniä tuotakaan ei tapahdu.

• not stronger

Juuri niin. Syön liikaa ja sen olen sanonut jo tiedustavani. Kaipaankin vinkkejä laihdutukseen, ruokapuolen kannalta.

• Vanha Jojo
        not stronger kirjoitti:

Juuri niin. Syön liikaa ja sen olen sanonut jo tiedustavani. Kaipaankin vinkkejä laihdutukseen, ruokapuolen kannalta.

"Mikään dieetti ei minulta luonnistu". No lopeta ne dieetit! Laihtua voi myös ilman dieettiä, syömällä ihan sitä samaa kuin ennenkin, vain määriä rukkaamalla. Minkä verran syöt kasviksia (ml. marjat ja hedelmät)? Onko varaa lisätä?

Olisiko myös niin, että olet vähän kärsimätön? Olet jo laihtunut 15 kiloa, se ei ole mitätön saavutus! Viimeisten kilojen karistamiselle pitää antaa aikaa, pienentynyt kroppa kuluttaa lihaksikkaanakin vähemmän energiaa kuin isompi. Pienten, vähittäisten muutosten tie johtaa parhaiten pysyvään tulokseen, esimerkiksi näin:

http://www.kki.likes.fi/pages/UserFiles/File/Materiaalit/Tartu_tilaisuuteen.pdf

tai näin:

http://patrikborg.blogspot.fi/2011/09/laihdutus-pysyvasti-tehdaan-nain.html

Molemmissa ohjeiden antaja on Patrik Borg, jonka oppeihin voit paremmin tutustua myös kirjoista (mm. Rentoa painonhallintaa, Syö hyvin ja laihdu, Löydä tiesi keveään oloon), jotka löytyvät useimmista kirjastoista.

• 55t653

Syö paljon vihanneksi ja treenaa kovaa. Viimeiset kilot lähtee kovaa treenaamalla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      20
      2293
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      228
      1714
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      306
      1262
    4. Miten tämä meidän tarina

Sitten päättyy?
      Ikävä
      65
      959
    5. Kulujen jako parisuhteessa

Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      53
      915
    6. En todellakaan halua että

Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      834
    7. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      53
      825
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      35
      737
    9. Valitse, kenen kanssa seurustelet

Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan
      Hindulaisuus
      273
      673
    10. Paikat tapeltu

Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      33
      662
    Aihe