Ero ja piinaava kaipuu

eronnutmies

Erosimme tyttöystäväni (19) kanssa n. kuukausi sitten. Olen itse 21-vuotias mies. Tyttöystävä sai uuden asunnon n. 2vk sitten ja ennen sitä asui kaverinsa luona.

Itse pääsen muuttamaan ensi kuun alusta ja joudun vielä asumaan vanhassa yhteisessä asunnossamme. Kaikki siellä muistuttaa minua hänestä, koko kaupunki muistuttaa minua hänestä. En voi lakata ajattelemasta rakastani edes yöllä. Näen jatkuvasti hänestä unia joissa palaamme yhteen onnellisina ja rakastuneina. Päivisin mietin kokoajan mitähän hän touhuilee ja kuinka saisin hänen tunteensa taas syttymään.

Hän oli elämäni rakkaus ja menettäminen tuntuu piinaavalta, paniikinomaiselta ja surulliselta. Ero tapahtui melko yhtäkkisesti. Hän sanoi ettei jaksa enää arkeamme (asuimme siis melkein 2 vuotta yhdessä, suhde kesti 2 vuotta ja 4 kuukautta joten muutimme yhteen melko nopeasti, virhe, tiedän). Hän sanoi että haluaa mennä ja elää ilman että on kenellekkään tilivelvollinen tai että kukaan kyselee missä hän on ja kenen kanssa.

Tiedän että toimin itse ääliömäisesti varsinkin humalassa. Riitelimme baari-iltojen jälkein usein. Olin liian mustasukkainen ja omistushaluinen. Nyt tiedän että se johtui itsetunto-ongelmistani joita olen nyt alkanut työstämään oikein todenteolla. Pidin suhdetta liian itsestäänselvyytenä enkä panostanut tarpeeksi suhteen ylläpitämiseen.

Miksi helvetissä huomaan kaikki virheeni vasta nyt. Olen valmis muuttumaan täysin vasta nyt kun olen rakkaani menettänyt. Tunnen itseni täydeksi idiootiksi. Päästin elämäni rakkauden käsistäni käyttäytymällä kuin hullu, kokoajan saaden häntä loitommaksi ja loitommaksi.

Olen tavannut häntä tässä kuukauden sisällä muutaman kerran. Vaikuttaa että hän on jo jatkanut elämää ja rilluttelee aina kun siihen tulee mahdollisuus. Hän ei enää huomioi minua mitenkään, ei välitä tunteistani eikä näytä välittävään minusta muutenkaan millään tavoin. Itse olen vielä tulisesti rakastunut ja tiedän että suhteestamme tulisi ihana nyt kun olen saanut ajatuksistani kiinni.

Yksin asuminen auttaa varmasti tulevaisuuden kannalta tajuamaan miten tulee elää, jotta huomioisi myös itsensä. Tiedän että voisimme aloittaa puhtaalta pöydältä ja ikään kuin "tutustua" uudelleen. Minun täytyy antaa hänelle nyt aikaa. Elän kokoajan toivossa että vielä joskus kohtalo meidät saattaa yhteen tai että hän alkaa katua päätöstään ja ikävöimään minua.

Jos hän olisi uudessa suhteessa maailma kaatuisi enkä tiedä mitä itselleni tekisin.

Oi rakas tule takaisin luokseni. Lupaan pitää sinusta huolta ja rakastaa sinua aina. Annan sinulle tilaa ja annan aikaa myös itselleni! Mikset voi rakastaa minua taas. Olen edelleen se sama mies!

14

675

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .,.,.

      Itselläni käynyt aivan kuten aloittajalla. Omistushaluisuus, mustasukkaisuus, yhteiset (omat) tulevaisuuden haaveet ja "kahlitsee" toisen omaan elämäänsä.

      On(kohan) monia jotka pilaavat ensimmäisen suhteen kuten aloittaja? Eron jälkeen miettii asioita mitä teki väärin ja kehittyy ihmisenä.
      Nyt on myöhäistä haluta exää takaisin. Jatkossa sitten osaa välttää samat virheet kun hänelle teki. Parasta on pistää välit täysin poikki, ei tule ajateltua jos ehkä sittenkin palattaisi yhteen.

      Kunpa nykyisillä tiedoilla pääsisi elämässä takaisin siihen aikaan kun seurusteli.

      Onkohan jossain ohje nuorille mitkä ovat yleisimmät virheet ensimmäisessä suhteessa, säästyisi moni nuori ikävältä ololta.
      Toisaalta ei silloin neuvot kiinnostaneet kun luuli olevansa oikeassa ja tekevän oikein.

    • sh34512gh

      Helpolla selvisit, kun sait opetuksen noin nuorena. Itse jätin turhan myöhään oman avomieheni, 7 vuoden yhdessäolon jälkeen, ihan vastaavista syistä. Minä en ollut mitään, minun elämäni ja minun haaveeni saivat aina jäädä toiseksi miehen tarpeille ja miehen menoille, minulle sai huutaa ja tiuskia rumia humalassa tai väsyneenä. Toivon, että olisin tajunnut lähteä jo aiemmin. Oltaisiin molemmat opitu vähän nuorempina eikä vasta 25-vuotiaina, miten ei ainakaan kannata parisuhdetta elää.

      Tee itsellesi yksi palvelus: muista että et oikeasti vielä tässä vaiheessa tajua kunnolla, mikä meni pieleen. Puolen vuoden tai vuoden sisällä kyllä, mutta et vielä. Et ole tajunnut mitään jos kuvittelet, että voit tuosta noin vain muuttua. Se vie aikaa.

      Tsemppiä erotuskaan. Muista ettet ole paha ihminen. Tuo on aivan tavallinen tarina. Mutta sinun pitää vielä kasvaa ennen kuin kannattaa uudestaan alkaa seurustella kenenkään kanssa.

    • Eteenpäin elämässä

      "Tsemppiä erotuskaan. Muista ettet ole paha ihminen. Tuo on aivan tavallinen tarina. Mutta sinun pitää vielä kasvaa ennen kuin kannattaa uudestaan alkaa seurustella kenenkään kanssa. "

      Paras neuvo, mitä voit saada!
      Elämä jatkuu ja kantaa, vaikka nyt tuntuukin tuskalliselta.

      Olitte molemmat liian nuoria sitoutumaan, onneksi elämä on kuitenkin edessä, ei takana päin.

      Tsemppiä, kyllä sinä selviät!

    • klenssi

      Ota kulli käteen ja vatkaan kunnes....

    • Siipeen saanut

      Ero ei ole helppoa miehelle eikä naiselle.

      Helposti toinen tulee toivoneeksi että ehkä palataan yhteen jos on vielä tunteita toista kohtaan. Se vaihe on kovin uuvuttavaa.

      Monasti sitä on ihan rikki ja sekaisin eron jälkeen. Olisi hyvä jos olisi ystävä tai monta ystävää joille voisi kertoa ajatuksistaan, yksin kun pyörittelee samoja ajatuksia tuntuu että pää räjähtää.

      Kuulostaa kamalalta, mutta: olette nuoria, elämä edessä ja vielä uusia suhteita edessä. Aina voi oppia omista kokemuksistaan, toisia voi kuunnella ja voi antaa neuvoja, mutta lopulta jokaisen on saatava ne omat virheensä tehdä, että oppimista voi tapahtua.

      Anna ajan kulua. Sure aikasi ja yritä sitten päästää irti entisestä suhteesta.

      Koeta harrastaa jotain, käy kävelyillä, syö ja yritä nukkua riittävästi. Vähitellen elämään tulee taas mielekkyyttä ja pystyt taas tuntemaan mielihyvää eri asioista. Yritä suunnata ajatuksesi ja tekemisesi johonkin itseä kiinnostavaan asiaan, olipa se miten pientä tai suurta tahansa.

      Et kuitenkaan ole mietteidesi kanssa yksin, harvassa ovat ne, jotka eivät ole saaneet maistaa eron tuskaa. Henkiin on jääty ja aika moni on lopulta löytänyt Sen Sopivan ja Oikean itselleen.

      • apuulöytyy

        kaikki antavat mukahyviä neuvoja, ja lopputos on aina sama. Vinkuminen ja itsesääli jää päälle.
        Ainoa konsti on ottaa laastarisude tai pari. Eipä ole exät enään senjälkeen mielessä kertaakaan. Tätä ei tietenkään pidä kertoa sille toiselle osapuolelle.


      • hyi h*tto
        apuulöytyy kirjoitti:

        kaikki antavat mukahyviä neuvoja, ja lopputos on aina sama. Vinkuminen ja itsesääli jää päälle.
        Ainoa konsti on ottaa laastarisude tai pari. Eipä ole exät enään senjälkeen mielessä kertaakaan. Tätä ei tietenkään pidä kertoa sille toiselle osapuolelle.

        Laastarisuhteet ovat eroavan itsekästä touhua. Todella ikävää sille vapaalle ihmiselle, joka joutuu laastariksi. Yks mies kerran kuvaili minulle hyvin kylmästi miten laastarisuhde toimii: se on kuten laastari, laitetaan haavan päälle ja kun haava on parantunut, repäistään pois ja heitetään menemään. Kammottavaa toimintaa.


      • eipharmasyyn
        hyi h*tto kirjoitti:

        Laastarisuhteet ovat eroavan itsekästä touhua. Todella ikävää sille vapaalle ihmiselle, joka joutuu laastariksi. Yks mies kerran kuvaili minulle hyvin kylmästi miten laastarisuhde toimii: se on kuten laastari, laitetaan haavan päälle ja kun haava on parantunut, repäistään pois ja heitetään menemään. Kammottavaa toimintaa.

        Ei sen vapaan ihmisen tarvitse sitä tietää, että on laastari. Asiallista toimintaa ja onhan itsellä sitten paljon parempi olo. Jotkut käyttävät useita laastareita,mikä antaa paremman paranemisennusteen. Eikun apteekkiin vain:)


      • mietivähän

        niinpä niin, toiselle voi kirkkain silmin valehdella ja toista voi hyväksikäyttää.

        olet perseestä.

        tai voi käsitellä ne tunteensa ja kasvaa ihmisenä, et ole niin perseestä.


    • kyyninen mieshenkilö

      Hei, olet vasta 21. No panic! Meikällä tuli ero ja olen päälle kolkyt. Tässä iässä uusien suhteiden aloittaminen se vasta onkin haastavaa. Että nyt vaan otat rauhassa, selvität omat ongelmasi ja sitten hommaat itsellesi paremman naisen. Kyllä se onnistuu.

      • samaikäsamatilanne

        Just noin pitää toimia, respect.

        Tää vapaus on parhautta huonon suhteen päättymisen jälkeen, ei ahdista yhtään.


    • Opi kokemuksistasi

      Sitä odotellessa suosittelen sinulle kirjaa Jälleenrakennus - kun suhteesi päättyy. Sitä käytetään eroseminaarien perusteoksena. On uskomattoman hyvä paketti ja antaa paljon työkaluja eron käsittelyyn ja myös uuden toimivamman parisuhteen rakentamiseen, ehkäpä myös vanhan kumppanin kanssa. Ennenkaikkea se auttaa sinua eheytymään ihmisenä ja rakentamaan paremman itsetunnon eron jälkeen. Kirjaa myydään Akateeemisessa kirjakaupassa ja voi ostaa myös www.kiianmaa.com nettikaupasta, voit yritää myös lainata kirjastosta.

    • jepjepjep2

      On erinomaisen hyvä, jo olet (ketjun aloittaja siis) tunnistanut omat puutteesi ja haluat niitä kohentaa. Exäsi tuskin on vielä oikeasti jatkanut eteenpäin vaan turruttaa itseään jollain vähemmän vakavalla tai noilla mainituilla laastareilla. Eikä siinä mitään, hänellä - kuten sinullakin - niihin oikeus, kunhan "laastaritkin" tietävät ettei ole kyse mistään vakavasta.

      Omalta kohdaltani en voi antaa muuta neuvoa kuin että pura ulos se mikä mieltäsi painaa tavalla tai toisella, koita oppia virheistäsi, anna unohdukselle ja toipumiselle aikaa, älä jää yksin sekä pidä mielesi avoinna uusille tuttavuuksille. Olet varmasti aiempaa parempi mies seuraavan kivan naisen osuessa kohdalle. :)

    • Nimimimimi766

      Vaikuttaa kyllä siltä, että mustasukkaisuutesi ei ollut täysin turhaa jos nainen kerran halusi nimenomaan vapautta ja meni heti eron jälkeen mitä huvittaa. Vieras mies siis kiinnosti erittäin paljon, eikä mustasukkaisuus ole silloin periaatteessa typerää. Jos toisella on kovat himot ulkopuolisiin suhteisiin, niin ei siinä paljon omalla käyttäytymisellään voi mitään tehdä.

      Eron tullessa syyttää helposti itseään. Toki siihen on aina aihettakin, mutta syyttää helposti myös itseään sellaisesta, jossa ei itse ollut syyllinen. Kun menettää rakkaan ihmisen, niin silloin muistaa lähinnä nämä positiiviset asiat tästä ihmisestä, eikä niitä negatiivisia.

      Eron rankkuus johtuu pitkälti myös siitä, että arki muuttuu merkittävästi. Eli olet enemmän yksin kuin olit ennen suhdetta. Kyse ei ole siis täysin tuon ihmisen menettämisen tuskasta, vaan ylipäänsä parisuhde-elämän menettämisen tuskasta.

      Olin parisuhteessa ja haikailin sinkkuelämän perään. Suhteen ulkopuoliset naiset ja eritoten vapaus kiinnostivat. En todellakaan ollut halukas sitoutumaan, hankkimaan lapsia tai muuta sellaista. Nyt kun suhde päättyi ja ero iski päälle, niin mieleen tulvi kuvitelmat ihanasta parisuhteesta ja rauhallisesta perhe-elämästä, eikä lapsetkaan tunnu järjettömältä ajatukselta. Ihminen kaipaa sitä mitä ei voi saada. Näille ajatuksille pitää antaa aikaa ja antaa elämän tasoittua, jolloin tietää ehkä hieman aidommin mitä elämältään haluaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      76
      1464
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1257
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      119
      1207
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      78
      1146
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1004
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      82
      813
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      752
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      42
      745
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      376
      722
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      686
    Aihe