Miten yleistä on että 11v poika pelkää milloin mitäkin asioita. Ei saa nukuttua ja tulee herättämään yöllä itkien että pelottaa (zombiet jne jne). Kaikki tv:stä nähdyt (siis alle 11v tarkoitetukin) ohjelmat jää kiusaamaan päähän ja uni ei tule. Itsellä on ollut kaksi tyttöä ja heihin ei vaikuttanut koskaan mikään. Tämä poika ei ole omani, mutta ihmettelen onko tämä ihan normaalia kun kyseessä on poika ja ikää kuitenkin jo 11v..
Miten yleistä että 11v poika pelkää?
10
395
Vastaukset
- Pelle Pelokas
Olisiko vilkas mielikuvitus, herkempi tapaus tms.? Ihmiset ovat erilaisia. Vai ikää jo 11? Heh, itse olen jo yli 30 v ja ohjelmat, päivän tapahtumat ym. jää päähän ja näen paljon vilkkaita unia ja painajaisiakin (vähemmän kyllä nykyään kuin lapsena). Oikein ahdistavan unen jälkeen ei meinaa saada enää unen päästä kiinni. Ja painajainen voi jatkua kun sulkee silmänsä. Hyvät unet mulla jatkuu harvoin! Unia voi kyllä oppia ohjailemaan.
En koskaan katso kauhuleffoja. Ja ihan mikä tahansa ohjelma missä ei ole mitään pelottavaakaan saattaa yhdistyä unessa johkin muuhun asiaan. Mun unissa ei yleensä ole mitään tolkkua. Muistan lapsena pelänneeni pimeää. Ja olen huomannut näkeväni huonommin hämärällä kuin esim. puolisoni. Voisiko olla myös jokin yhteys asiaan...
Pitää vaan välttää jännien ohjelmien katsomista ainakin. Ja yövalo (jotkut voi tehdä varjoja, meillä lapselle vaihdettiin siksi toinen yövalo ja eri paikkaan), eikä huoneessa kannata olla mitään mikä näyttää oudolta/epämääräiseltä pimeässä. Itse muistan käyneeni yöllä tökkäisemässä tuolin selkänojalla ollutta vaatekasaa, että mikä se on... Sitä enne olin tuijotellut sitä pelokkaana pitkän aikaan.
Entä olisiko koulussa joku pelotellut tai tapahtunut jotain? Itse muistan naapurin muksun pelotelleen minua kummituksilla ja joskus taidettiin jotain spiritismiäkin leikkiä... Pelotti niin vietävästi!- Pelle Pelokas
Tai onko lapsen elämässä tapahtunut jotain suurempia muutoksia? Vanhempien ero, muutto tms.?
- äimänkäkenä
En ole kuullut että olisi mitään pelottelua takana. Pojalla on varmasti vilkas mielikuvitus, mutta jatkuva yöherätys alkaa häiritä :( Ihmettelen asiaa siksi että "jo 11v" pelkää ohjelmissa tapahtuneita asioita, vaikka ohjelma olisi sallittu hänen ikäisilleen. Toki meitä on moneksi, mutta ihmettelen onko se yleistä. Itsellänikin ja lapsillankin on ollut vilkas mielikuvitus, mutta olemme erottaneet elokuvat todellisuudesta jne ettei mitään pelkoja ole tullut kenellekkään ja kyseessä on "herkät" tytöt.
- Pelle Pelokas
Ei se tarkoita, että vaikka ohjelma on sallittu tietynikäiselle, että se välttämättä olisi kaikille sen ikäisille sopiva. Toiset ikärajaa nuoremmat lapset taas ei ole moksiskaan. Minäkin jo saan katsoa niitä kauhuleffoja, mutta en katso kun ei sovi mulle. Ja Harry Potteritkin on aika jänniä vaikka ikäraja on alhainen.
Kyllähän minäkin tiedän, että mikä on totta ja mikä ei. Enkä esim. päivisin mieti elokuvien tapahtumia tai pelkää päivällä jotain. Ne vaan tulee silti uniini.
Ja unet voi olla hyvin todellisen tuntuisia ja varsinkin heti herättyään on ahdistunut olo vaikka tietää, että oli vain unta. Jos esim. olen nähnyt unta, että miehehi ja lapseni kuolivat tulipalossa tai joku yritti tappaa minut tms. niin ei sitä ihan heti rauhoitu, että jaah untahan se vain oli... Kaikki uneni ei ole painajaisia, mutta hyvin tapahtumarikkaita kuitenkin. Muutoinkin ihmiset nukkuu kovin eri tavalla. Toisilla sänky on kuin koskematon aamulla, toisilla hujan hajan.Toiset heräilee, toiset nukkuu kuin tukki koko yön.
Onko tämä poika siis ahdistunut ja pelokas muutoinkin kuin yöllä? Ja kauanko painajaiset ovat jatkuneet? Ovatko ilmaantuneet äskettäin vai onko kärsinyt niistä pienestä asti?
Oletteko keskustelleet näistä ohjelmissa tapahtuneista asioista mitkä häntä pelottaa, että mikä niissä pelottaa jne.
Onhan se ikävä jos pelottaa, mutta toisaalta onko sekään aina tervettä, että mikään elokuva tai maailmassa tapahtuvat ikävät asiat ei hetkauta suuntaan eikä toiseen?
Suurinosa ihmisistä näkee joskus painajaisia. Ja ne ovat yleisempiä lapsilla kuin aikuisilla. Jossain yli 10-vuoden iässä alkaa vähenemään? Ainahan sitä voi käydä lääkärissä/tutkimuksissa, jos painajaisia on kovin usein ja ne muodostuu ongelmaksi. Voihan taustalla olla jokin terveydellinen syykin.
Itselläni ei ole kokemusta, kun en ole tutkimuksissa käynyt. Omankin lapsen painajaiset ovat loppuneet toistaiseksi. - Pelle Pelokas
Pelle Pelokas kirjoitti:
Ei se tarkoita, että vaikka ohjelma on sallittu tietynikäiselle, että se välttämättä olisi kaikille sen ikäisille sopiva. Toiset ikärajaa nuoremmat lapset taas ei ole moksiskaan. Minäkin jo saan katsoa niitä kauhuleffoja, mutta en katso kun ei sovi mulle. Ja Harry Potteritkin on aika jänniä vaikka ikäraja on alhainen.
Kyllähän minäkin tiedän, että mikä on totta ja mikä ei. Enkä esim. päivisin mieti elokuvien tapahtumia tai pelkää päivällä jotain. Ne vaan tulee silti uniini.
Ja unet voi olla hyvin todellisen tuntuisia ja varsinkin heti herättyään on ahdistunut olo vaikka tietää, että oli vain unta. Jos esim. olen nähnyt unta, että miehehi ja lapseni kuolivat tulipalossa tai joku yritti tappaa minut tms. niin ei sitä ihan heti rauhoitu, että jaah untahan se vain oli... Kaikki uneni ei ole painajaisia, mutta hyvin tapahtumarikkaita kuitenkin. Muutoinkin ihmiset nukkuu kovin eri tavalla. Toisilla sänky on kuin koskematon aamulla, toisilla hujan hajan.Toiset heräilee, toiset nukkuu kuin tukki koko yön.
Onko tämä poika siis ahdistunut ja pelokas muutoinkin kuin yöllä? Ja kauanko painajaiset ovat jatkuneet? Ovatko ilmaantuneet äskettäin vai onko kärsinyt niistä pienestä asti?
Oletteko keskustelleet näistä ohjelmissa tapahtuneista asioista mitkä häntä pelottaa, että mikä niissä pelottaa jne.
Onhan se ikävä jos pelottaa, mutta toisaalta onko sekään aina tervettä, että mikään elokuva tai maailmassa tapahtuvat ikävät asiat ei hetkauta suuntaan eikä toiseen?
Suurinosa ihmisistä näkee joskus painajaisia. Ja ne ovat yleisempiä lapsilla kuin aikuisilla. Jossain yli 10-vuoden iässä alkaa vähenemään? Ainahan sitä voi käydä lääkärissä/tutkimuksissa, jos painajaisia on kovin usein ja ne muodostuu ongelmaksi. Voihan taustalla olla jokin terveydellinen syykin.
Itselläni ei ole kokemusta, kun en ole tutkimuksissa käynyt. Omankin lapsen painajaiset ovat loppuneet toistaiseksi.Vielä sen verran, että ei näissä välttämättä ole mitään logiikkaa. Mä tiedän, että esim. Alien ei oo todellinen tai moottorisaha murhaaja tuskin käy kimppuuni, mutta silti pureskelen kynsiäni katsellessani sitä. Järki sanoo, että ei ole mitään pelkäämistä, mutta minkäs teet!
Mutta jos ei uskalla mennä kouluun/töihinkään kun pelkää Alienin hyppäävän pusikosta, niin se nyt olisi jo huolestuttavaa ainakin! - Omaa harkintaa
Ei kannata liikaa tuijottaa ikärajoja. Vanhemmat varmaan itse tietävät onko ohjelma sopiva heidän lapselleen vai ei. Se on yksilöllistä. Kannattaa välttää ahdistavien ohjelmien katsomista ainakin juuri ennen nukkumaan menoa.
"Kuinka huoltajan tulisi suhtautua ikärajoihin?
Kuvaohjelmalaki, johon ikärajat perustuvat on luonteeltaan lastensuojelulaki. Sen tarkoitus on suojella lapsia ohjelmien ja pelien mahdollisilta haitallisilta vaikutuksilta. Lapsen kyky ymmärtää ja tulkita mediaa on riippuvainen sekä emotionaalisista että kognitiivisista taidoista, jotka kehittyvät iän myötä. Niissä voi olla suuriakin yksilöllisiä eroja, joten haitallisuusarviointien perusteena käytetään ns. "normikehitystä"."
http://www.meku.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=23&Itemid=390&lang=fi
- mummo neljälle
Rakas pieni 11 vuotias lapsenlapseni on juuri samanlainen. Hän ei kertakaikkiaan uskalla nukkua yksin. Nytkin hän raasu nukkuu pikkusiskonsa huoneen lattialla patjalla kun ei uskalla ummistaa silmiään ilman seuraa.
Hän on aina ollut tällainen . Täällä mummon luona hän nukkuu vieressäni . Ensimäisinä kertoina hän ei edes nukkunut , vaan itkeä tihruutti , nyt kuitenkin tuntee olonsa sen verran turvalliseksi että nukahtaa jos pidän kädestä kiinni.
Jotkut lapset ovat herkempiä kuin toiset. ja heille itselleenhän tämä on vaikeinta kun ei voi yöpyä kenenkään kaverinkaan luona. - vanhanliiton äiti
kaikki lastenohjelmat on nykyään sairasta silpomista ja taisteluita tai ihme sekoiluu..missä vanhat akut ja mikkihiiret,ei ihme et nykyajan lapset pelkää ja niil on ihan ihme juttuja.
- Väkivaltaa pienille
Mä katselin jotain Dibitassuja, ikäraja 3. Siinäkin se joku koira löi/potkas jollain karatepotkulla usein pienestäkin syystä jotain toista koiraa niin, että toinen lensi pitkän matkaa. Uki on hyvä, tosin sekin aiheutti jossain jaksossa itkun (lumipallo osui siiliä päähän lumisodassa).
- Anonyymi
Kyllä pojatkin itkevät, he vain haluavat olla kovia jätkiä joten he eivät yleensä tee sitä julkisesti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1155965Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324067- 823352
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182986Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522054Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882004- 1431795
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui431787Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569