pohtija

Missä mennään

Olen 35-vuotias ja vaikka olen muuten elämässäni hyvin pärjännytkin pidin vielä pari vuotta aiemmin itseäni naisten suhteen täysin toivottomana tapauksena. Noin puolitoista vuotta sitten kaikki muuttui. Työpaikkani osastosihteeri joka tiesi naistilanteeni (tai pikemminkin naisettoman tilanteeni) tiedusteli halukkuuttani sokkotreffeille isosiskonsa kanssa. Tämä sisko oli jokin aika sitten eronnut miehestään. Lyhyestä virsi kaunis, olemme seurustelleet siitä asti ja asuneet yhdessäkin jo kohta vuoden. En vieläkään täysin käsitä että avovaimoni kaltainen nainen on kiinnostunut minusta. Olin tottunut siihen etteivät hänen kaltaisensa kaunottaret edes vilkaisse minuun päin. Olen realisti ja uskon että siskon suositus, hyvä taloudellinen tilanteeni ja se etten pitänyt kukkaroni nyörejä tiukalla osaltaan auttoivat. Unohtaa ei varmaan voi myöskään kahta lasta jotka ehkä laskivat hänen osakkeitaan ”vapailla markkinoilla”.

Jotta kaikki ei olisi liian täydellistä on suhteessamme muutama minua vaivaava asia. Hiukan avovaimoni vatsan yläpuolelle on tatuoitu sinänsä erittäin tyylikkäästi melko suuri sydän. Sydämen ympärillä (ja osin sen sisälläkin) on vaimoni ja hänen ex-miehensä etunimi yhteen kietoutuneena sekä heidän hääpäivänsä. Sydämen ylä- ja alapuolella on muutama kukkanen, heidän lastensa nimet ja syntymäpäivät. Tatuointi on mielestäni todella kiusallinen ja häiritsevä minkä olen usein kertonut avovaimolleni. Se on ensinnäkin erittäin selvästi näkyvissä aina kun olemme ”romanttisia” (mikäli on vain tarpeeksi valoisaa). Tatuointi tuntuu suorastaan tuijottavan minua. Tämä asia todella laskee tunnelmaani ja epäilen sen jopa välillä suoranaisesti vaikuttavan ”suoritukseeni”. Tatuointi on myös kaikkien nähtänä avovaimoni pukeutuessa ”paljastavasti”. Avovaimoni ei suostu poistamaan tatuointia koska epäilee poiston olevan kivuliasta ja jättävän ruman arven tai läiskän. Toisaalta hän myös sanoo että tatuointi ja eletty elämä, johon se viittaa on osa häntä. Tatuointi muistuttaa ei niinkään ex-miehestä vaan kahdesta ihanasta lapsesta jotka he ovat saaneet. Myöskään miehen nimen poisto ei tule kyseeseen samasta syystä, avovaimoni pelkää että se voisi pilata koko tatuoinnin ja tavallaan ex-mieskin kuuluu kokonaisuuteen. Olen yrittänyt saada avovaimoani edes keskustelemaan asiasta ammattilaisen kanssa mutta hän torjuu koko ajatuksen. Hän sentään suostuu peittämään tatuoinnin vieraillessamme vanhempieni luona mutta ei muuten mitenkään peittele sitä. Jo muutama tuttuni ja puolituttuni on tänä kesänä nähnyt ko. tatuoinnin. Yksikään ei ole (kai hienotunteisuuttaan) kysellyt asiasta mutta itse koen avovaimoni alavatsassa olevaan sydämeen tatuoidun ex-miehen nimen erittäin kiusallisena ja nolona. Avovaimoni on taas sitä mieltä että jos häpeän hänen tatuointiaan häpeän myös häntä ja hänen lapsiaan.

Toinen osin tähän liittyvä asia on se että pelkään ja epäilen avovaimoni vielä halajavan ex-miehensä perään. Avovaimoni oli se joka aikoinaan jätettiin toisen naisen takia. Pelkäänkin olevani avovaimolleni vain tilapäinen taloudellinen sijoitus ja kodinhoitoapu, joka korvataan heti kun parempi miesehdokas ilmaantuu tai ex-mies osoittaa olevansa kiinnostunut. Kuten sanottua olen taloudellisesti auttanut avovaimoani melkoisestikin viimeksi kuluneen vuoden aikana, kotitöistäkin pyrin tekemään oman osani ja hiukan ylikin. Huolestuttavia merkkejä joita näen (tai kuvittelen näkeväni).

1) Tatuointi jonka poistosta ei edes keskustella. Tatuointi on mielestäni hämmästyttävän usein (mutta ei toki läheskään aina) näkyvillä juuri ex-miehen vierailujen aikana. Onko tämä avovaimoni tapa viestittää että hän on edelleen valmis avioliittoon ex-miehensä kanssa ?
2) Avovaimoni pukeutuminen on mielestäni aivan liian huoliteltua ex-miehen tulessa vierailulle (käytännössä siis hakemaan lapsia luokseen). Myös vaimoni eleet, ilmeet ja äänensävyt ex-miehelle puhuttaessa viestivät tätä samaa. Itse koen että hän jopa hiukan flirttailee ex-miehensä kanssa. Myös siivouspäivämme osuu todella usein ennen näitä vierailuja. Tämän avovaimoni on selittänyt sillä että hän haluaa kotimme olevan siisti riippumatta siitä kuka vieras on. Flirttailun hän kieltää ja ihmettelee eikö saisi puhua ystävällisesti ex-miehelleen.
3) Päivät/illat jolloin lapset ovat isällään (ja ex-mies heitä siis meidän luotamme hakee/tuo takaisin) osuvat hämmästyttävän usein juuri päiviksi jolloin minä olen poissa kotoa (joudun työni puolesta matkustelemaan säännöllisesti). Vaikka ei kai kahden lapsen läsnä ollessa mitään kovin ihmeellistä voi sattua mutta kuitenkin ihmettelen asiaa. En ole tästä epäilystäni edes maininnut avovaimolleni ettei tämä pitäisi minua vainoharhaisena.
4) Vaimoni kehuu minua lähinnä siitä kuinka kiltti, mukava, vastuuntuntoinen, luotettava jne. olen. Tämä on toki positiivista mutta lähinnä kaipaisin enemmän tunnustusta siitä miten miehekäs, vastustamaton tms. olen.
5) Olen lähes vaimoni ex-miehen peilikuva niin ulkoisesti kuin luonteeltani. Ex-mies on erittäin urheilullisen näköinen ja oloinen. Luonteeltaan hän on mielestäni ulospäin suuntautunut ja jopa hiukan machon oloinen. Itse taas viihdyn enemmän tietokoneen ja kirjojen parissa mikä näkyy myös ulkonäössänikin ja luonteeltani olen uusien ihmisten (etenkin vastakkaisen sukupuolen) parissa ujohko. Ihmettelenkin voiko naisen ”miesmaku” muuttua näin täysin vai olenko minä vain ”järkiratkaisu” joka auttaa pahimman yli niin taloudellisesti kuin henkisestikin ?

Kaipaisin mielipiteitänne siitä oletteko sitä mieltä että kaikki ylläkuvattu on vain oman epävarmuuteni aiheuttamaa kuvitelmaa vai onko minulla syytä huoleen. Mitään konkreettista minulla ei epäilyni tueksi ole mutta kuvittelen näkeväni selviä vihjeitä. En missään nimessä haluaisi luopua tästä onnesta jonka olen löytänyt ja toisaalta pelkään että näkemällä olemattomia vain tuhoan suhteemme. Naisilta haluaisin mielipidettä erityisesti kohtiin 1 ja 5.

12

1643

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jorma

-Tatuoinnit ovat todella syvältä.
      -Tatuoinnit ovat rumia
      -Tatuoinnit ovat out
      -Tatuoitu yrittää kompensoida jotakin puutettaan
      -Tatuoitu yrittää olla jotakin mitä ei ole
      -Tatuointi lyhentää elinikää
      -Tatuoitu on yleensä alempaa sosiaalista luokkaa
      -Tatuoitu ansaitsee keskimääräistä vähemmän rahaa
      -Tatuoitu väistää Jormaa AINA kun kohdataan

Lista on loputon...

Terv. Jortsu

• tatuoitu nainen

jormalla ei taida olla kaikki kotona kun on tollaset ajatukset tatuoinneista.. tai sit h...tin hyvä provo...

• masa

-Tatuoitu väistää Jormaa AINA kun kohdataan

Kyllä minäkin tatuoimaton mies väistän kun vastaan tulee tosi Jorman näköinen tyyppi.

• Hanna

Kyllä. Suurin mörkö vaikuttaa olevan sun omassa asenteessasi. Se lähtee jo siitä, että sinä et arvosta itseäsi sellaisena kuin olet. Sä kyseenalaistat itsesi "riittävyyden" ja rakastettavuuden ihmisenä ja miehenä, joka asenne sitten väkisinkin vaikuttaa kaikkeen muuhunkin.
      Kun olet epävarma itsestäsi, et voi olla varma muistakaan ja noidankehä on valmis.

Mitä jos sen sijaan että etsit epäkohtia ja teet niistä muistilistaa, eläisitkin vaan 100 lasissa sitä todellisuutta, sitä onnea joka sinulla on ja jota voit itsekin tuottaa, joka päivä, joka hetki, jokaisella valinnalla.
      Elämää ei voi kontrolloida eikä ennaltaehkäistä vaikka millaisia analyysejä tekisi. Se on vaan elettävä läpi iloineen ja suruineen.

Päästä irti, äläkä pelkää, on siis mun neuvoni.

• Jorma

...eikös ne tatuoinnit olekin rumia?
        Eikös olekin, Hanna?

• aiheesta

hei!
      Mielestäni tuo huoliteltu ulkonäkö, siisti koti yms. ex-miehen läheisyydessä voi liittyä siihen, että nainen haluaa (tietoisesti tai tiedostamattaan) osoittaa pärjäävänsä loistavasti nykyisessä elämässään. Eli siis eräänlainen viesti "katso mitä menetit". Ei siis liity siihen, että avovaimosi haluaisi huonosti käyttäytyneen exänsä takaisin vaan osoittaa olevansa asian yläpuolella.

Tatuoinneista en tiedä tarkemmin, mutta luultavasti poistosta jää ruma jälki. Ja tosiaan nainen näkee sen osana menneisyyttään ja siksi haluaa pitää sen. Vaikea selittää, mutta itselläni ei ole mitään hinkuja palata takaisin exäni kanssa, mutta silti en halua tuhota valokuvia tms. vaikka en hänen muistoaan erityisemmin "vaali" sydämessäni. Tuo lapsien osuus kokonaisuudessa tekee sen ymmärrettäväksi, ettei todellakaan halua poistaa tatuointia, joka symbolisoi osaltaan lapsia ja yhteyttä heihin. Tuskin sitä exän nimeä tatuoinnissa hän sellaisenaan kaipaa, vaan kyse on siitä kokonaisuudesta.

Ole ylpeä siitä, mitä olet. Avokkisi varmasti juuri siksi pitää sinusta ja arvostaa sinua, koska olet hyvä mies hänelle etkä samanlainen törppö kuin ex. Ulkonäköseikat menettävät merkityksensä sen jälkeen, kun on tullut kaltoinkohdelluksi. Sitä paitsi ehkä et edes tajua, miten hyvännäköinen itse olet (ulkonäköön toki voi hieman vaikuttaa urheilulla ja voit kysellä naiseltasi, jos hänellä olisi vinkkiä pukeutumisen yms. suhteen). Pahempi juttuhan olisi se, jos olisit täysin exän kopio. Sittenhän tilanne näyttäisi siltä, että sinut on valittu olemaan klooni exälle!

Älä siis pilaa suhdetta vainoharhaisuudellasi. Voit sanoa vaimokkeellesi, että vaikka tuo tatuointi muistuttaa sinua hänen exmiehestä, niin haluat oppia hyväksymään sen osana häntä. Voit kertoa peloistasi ja epävarmuudestasi, mutta älä vaadi naista poistamaan tatuointia. Ala ennemmin ajatella entistä enemmän hänen hyviä ominaisuuksiaan ja sano niitä ääneenkin hänelle. Voit myös sanoa siitä, että kaipaisit kehuja miehekkyydestäsi..

Luultavasti nuo "lastenvaihtopäivät" osuvat siksi työmatkoillesi, että avokkeesi ei jaksa sinun mustasukkaisuuttasi ja siksi ajattelee sen helpottavan sinun oloasi, kun asia hoidetaan silloin kun et ole paikalla.

Kertomasi perusteella kyse on siis lähinnä omasta epävarmuudestasi. Toki naisella varmasti on jotain tunteita exäänsä kohtaan, sillä tämä on hänen lapsiensa isä. Se ei silti tarkoita sitä, että saman ihmisen kanssa enää haluaisi olla tai jakaa elämänsä. Sinä kuulut hänen tulevaisuuteensa.

• Neito

Aika pitkälti näin minäkin asian ajattelin.
        Kyllä minullakin on jokin kumma tapa näyttää ehostaa itseäni tavalista enemmän jos tiedän ex-avomieheni olevan jossakin lähistöllä.
        En missään nimessä tahdo häntä takaisin ja päätös erostakin oli yhteinen, mutta jotenkin sitä vain tahtoo tehdä edelleen hyvän vaikutuksen tms.

Tuo tatuointi asia kyllä kuulostaa ikävältä.
        Kyllähän tuommoiset varmaan saadaan pois jälkiä jättämättä jollain kauneusleikkauksella, mutta ne taas nielevät tuhansia euroja.

• neniaN

No, naisena sanoisin, että jos sinua rakastaisin, varmasti yrittäisin tatuoinnin tai sen exän nimen poistoa siitä ainakin. Onhan tuo nyt aika alentavaa... Merkattu toiselle, ikäänkuin. Mutta, kaikki ihmiset eivät vaan ole kovin hienotunteisia, ehkä hän pitää moista normaalina. Mutta minun näkökulmastani katsottuna hän rakastaa sitä toista. Tosin, minua sanotaan usein liian tiukkapipoiseksi... Miehelläni jos olisi moinen tatuointi, niin kyllä takuulla olisi poistettu tai sitten minä olisin poistunut koko suhdekuviosta. Vaan, kukin tyylillään... Taloudellisten asioiden takia en yhdessäoloratkaisuja tekisi, ja nuo luonne-ulkonäköerot sinussa ja exässäkään eivät ole tärkeitä. Yksilöllisyys, hyvät puolensa kullakin.

• Kapris

Pelastetaanpa sun pää näiltä naurettavuuksilta:

1) Tatuointi jonka poistosta ei edes keskustella

-Tatuointi on tatuointi, ja vain tatuointi. Kantaja on sen itselleen valinnut. Jos seksi ei suju ilman että tuijottelet sitä tatuointia niin se on sitten sun ongelma. Koita katsoa avokkiasi kasvoihin sillä välin, tai pidä vaikka silmät kiinni. Turhaan möksötät tuollaisesta, se on lapsellista. Ja vaikuttaa "suoritukseen"? *nauraa* ...no niin varmaan niin...

2) Avovaimoni pukeutuminen on mielestäni aivan liian huoliteltua ex-miehen tulessa vierailulle

-Ehkäpä hän ei vain viihdy verkkareissa? Hän pukeutuu miten pukeutuu, niinhän sinäkin teet? Pukeutuminen on osa persoonaa ja ehkä hänelle tulee itsevarmempi olo kun hän näyttäytyy ns. "parhaimmillaan".

3) Päivät/illat jolloin lapset ovat isällään (ja ex-mies heitä siis meidän luotamme hakee/tuo takaisin) osuvat hämmästyttävän usein juuri päiviksi jolloin minä olen poissa kotoa

-No sinähän olet reissutöissä, eikö niin? Muu maailma pyörii sillä aikaa omaa tahtiaan kun sinä olet poissa. Pitäisikö lasten tuomiset ja viemiset sitten ajoittaa sinun aikataulujesi mukaan? Ja toisekseen, ne eivät ole sinun lapsiasi vaan avosi ja ex-miehen. Jos he ovat sopineet jostain systeemistä, niin sitten se sopimus pitää heillä, olit paikalla tai et. Ja nyt alat jo kuulostamaan vähän vainoharhaiseta.

4) 5)

-No pyydä että hän sanoo sinulle niin!! Naiset tosin arvostavat pehmeitä arvoja enemmän kuin silkkaa raakaa hauista ja naistennaurattajan naamaa. Miehet vaan kuvittelee aivan muuta... Siksi toisekseen tämä haiskahtaa nyt vähän huonolta itsetunnolta sillä kuvailit ex-miestä joltiseenkin sillä tavalla että olet muka jotenkin vähemmän haluttava/komea yms. hänen rinnallaan. Miksi vertailet? Ole tyytyväinen siitä mikä olet, naiset inhoaa valittavaa, marttyyriä leikkivää miestä tyyliin "onko mulla hienompi auto kun sun exällä, onko mulla enempi hauista ku sun exällä..." Ymmärrätkö yskän? Jos se nainen on sut valinnut, niin koita arvostaa sitä. Kukaan nainen ei aseta lapsiaan alttiiksi näin paljon, jos kyseessä olisi "odotan vain exän tulevan järkiinsä"-välivaiheesta.

Finaali:

Ihan turhaan vouhkaat nyt. Nyrkkisääntönä voidaan sanoa että jos haluat pilata meneillään olevan suhteesi niin edellä mainituin konstein se kyllä onnistuu! Mitä enemmän keräät epäluuloa ja harhakuvitelmia sisääsi, sen varmemmin ne värittävät kaikkea mitä avopuolisosi tekee. Näet vain mitä kuvittelet näkeväsi. Niillä ei siis ole mitään todellisuuspohjaa. Joten älä hyvä mies nyt malaa piruja seinille.

Elämässä on se ikävä puoli että toisten omaa ei voi hallita. Et voi sanella sääntöjä tai kuvitella että sinä olet se joka täällä määrää. Parisuhde on luottamukseen perustuva liitto. Luota avoosi ja nauti hänen kumppanuudestaan äläkä harhaile epäilyksen suossa turhaan.

• Näinse0n

Tuon kirjoituksen perusteella akka otti sinut koska sulla on rahaa ja sulla on helppo luonne. Todennäköisesti et olisi kelvanut hänelle jos sillä ei olisi ollut lapsia, koska hän näki sinut helppona elättäjänä.

En tiedä miksi olet hänen kanssaa ehkä seksin? Tuskin hän enää pystyy tai edes haluaa tehdä lapsia. No pane häntä muutama vuosi sitten potki pihalle mutta älä mene naimisiin muuten huora vie sinulta rahat ja talon ja sitten on vaikeampi saada toistä ämmää kun köyhä.

• Nainen

mahdollisimman puolueettomasti juttusi ja jotenkin sain myös sellaisen käsityksen, että sinua EHKÄ käytetään hyväksi. Olethan kuullut hänen suustaan, että kuinka hän kehuu sinua kiltiksi ja vastuuntuntoiseksi...Nehän toki ovat tärkeitä piirteitä ihmisessä, mutta kyllä muitakin sanoja tarvitaan. Harkitse ennenkuin sitoudut enempää tähän naiseen ja hänen lapsiinsa. Voimia sinulle ja kuuntele järkesi ääntä.

• maippi

on se että taidat olla hiukan yliherkkä.

Ehkä hänen ex-miehensä oli hänen suuri rakkautensa, jonka kanssa lapset tehtiin. Asia josta myös tatska osaltaan ehkä muistuttaa. Mutta se on nyt ohi ja historiaa joten mitä siitä ja tatskasta.

Ihan uteliaisuuttani kysyn vielä miten paljon osallistut naisen ja lasten kuluihin ? Entä oletteko puhuneet tulevaisuuden suunnitelmanne selväksi ?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kelekkakisat

Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.
      Nivala
      34
      11311
    2. Aivan kauheaa

Veikö koskiuoma taas ihmishengen? Se pitää kieltää!
      Imatra
      62
      9202
    3. Onko kaivattusi

…mielestäsi älykäs, tai kenties tyhmä? Oma mielipide.
      Ikävä
      137
      5455
    4. Kuinka pitkä välimatka

on teidän kotien välillä?
      Ikävä
      144
      3754
    5. Epäilen ettet edes

Kehtaisi liikkua kanssani.
      Ikävä
      75
      3690
    6. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      37
      3609
    7. Oletko huomannut

Yhden muutoksen?
      Ikävä
      40
      3348
    8. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      63
      2723
    9. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      72
      2440
    10. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      16
      2268
    Aihe