1400-1500 kaloria

10+5

Olen joskus ennen laihduttanut 1200-1300 kalorilla, seuraukset olivat hirveä nälkä ja väsymys/heikotus. Miten pienikokoinen ihminen täytyy (nainen) olla ettei laihtuisi 1400-1500 kalorilla päivässä? Luin kerran julkkisuutisen missä sanottiin että kyseinen henkilö syö vain 1400 kaloria per pv, jotta paino pysyisi samana?! Mutta eikö sen pitäisi laihduttaa?

19

7377

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • skepiks

      No julkkikset on yleensä muutenkin sellaisia luuviuluja joten en ihmettele tuota uutista mutta jos liikkuisit enemmän niin voit aivan huoletta syödä terv.ruokaa sen 1600-1800kcal.Onnea pudotukseen toivottavasti lähtee hyvin käyntiin :)

    • cuba libre

      Kyllähän Michael Jacksonkin taisi aika pienillä kaloreilla mennä, mutta kaikkea muuta kuin terveellistä se meno oli. Taisiko kaveri olla loppuelämänsä luuta, nahkaa sekä pillereitä... Onko se nyt sitten tavoiteltava olotila?

      Mikäli olet edes jokseenkin normaalin painon tai pituuden omaava ihminen, ei sinun pidä alle 1500kcal dieettiä suunnitella.

      http://patrikborg.blogspot.fi/2013/01/ei-alle-1500-kcal.html

    • Voihan se olla -

      Painoni pysyi vakiona, kun söin 1500 kcal pvä. En liikkunut yhtään ylimääräistä, mitä nyt kaupassa kävin pari kertaa viikossa, olin vain kotona. Painoin 53 kg. Ikää oli silloin 20-30 vuotta, pituutta 160. Nyt yli 40-vuotiaana en enää pysy tuossa painossa noilla eväillä. Lihon, jos toimin samoin.

      Nyt liikun 10-15 tuntia viikossa ja teen raskasta ruumiillista työtä 20 tuntia viikossa. Kalorimäärä on vielä hakusessa, sillä 2000 en laihdu, vaikka kaikkien kalorimittarien mukaan painoni pitäisi pudota yli 0,5 kg, lähemmäs 1 kg viikossa. 2 kk menty näin. Painan nyt 60 kg. Pitänee pudottaa kalorit alle 2000, jos haluan joskus 56 kg painoni takaisin.

      Ihan henkilökohtaista tuo kulutus on. Ilmeisesti en tehoile kotona ollessani tarpeeksi. Lihasta minulla on tosi paljon naiseksi, joten lihaksenkin pitäisi kuluttaa enemmän. Kilpirauhasarvot on tutkittu, eikä niissä ollut mitään vikaa.

      Ainoa mikä tulee mieleen joka voi vaikuttaa, on alkuvuoden työstressi, mistä olen kyllä jo toipunut. Mutta henkinen puoli on tosi tärkeä, se usein unohdetaan. Siispä mun pitää nyt unohtaa pömppömaha, pelastusrengas ja toisiinsa hiertävät riedet ja hyytelöt, ja nauttia vaan elämästä. Noilla eväillä...

      Mulla on ihan hyvä olo tämän kokoisena, joskin harmittaa vähän kun en voi syödä enempää. Mutta näillä mennään nyt, ja täytyy vaan pitää hyvät fiilikset yllä ja jatkaa tuota ihanaa liikkumista! Jos lötkähdän, lihon 100 kiloiseksi hetkessä. Sitä en halua.

      • cuba libre

        Onhan noissa aineenvaihdunnoissa henkilökohtaista klappia.

        Ja etenkin niissä arvoissa, mitä syö. Viikko jotain -- ei todellakaan kerro, laihduttaako vaiko lihottaako.... Ei. Itse kun loppusyksyllä laihduin yli kilon viikossa (näin se tosiaan meni kun kuukausitasolla arvioi, useamman kuukauden ), saattoi yksittäisten viikkojen välillä mennä niin että seuraavalla viikolla oli aamupainot jopa hieman korkeampia... Sitten se paino taas tipahti... Söin 1800-2500kcal ja laihduin 1-1.5kg/vko.

        Voithan sitä tuonne pöperöproffan blogiinkin kommentoida. En tiedä, onko sinulla jokin lihomiskammo päällä, vai oletko oikeasti lötkähtänyt 100-kiloiseksi 2000kcal ruokavaliolla?!

        Oma oikeasti tasapainoinen ruokavalio on hyvä löytää. Ja se on, korostan, aniharvoin alle 1500kcal/vrk. Punttisali sekä proteiinipitoinen ruokavalio voi tuota piristää, kuten myös ja etenkin riittävä kasvisten osuus.


      • Voihan se olla -
        cuba libre kirjoitti:

        Onhan noissa aineenvaihdunnoissa henkilökohtaista klappia.

        Ja etenkin niissä arvoissa, mitä syö. Viikko jotain -- ei todellakaan kerro, laihduttaako vaiko lihottaako.... Ei. Itse kun loppusyksyllä laihduin yli kilon viikossa (näin se tosiaan meni kun kuukausitasolla arvioi, useamman kuukauden ), saattoi yksittäisten viikkojen välillä mennä niin että seuraavalla viikolla oli aamupainot jopa hieman korkeampia... Sitten se paino taas tipahti... Söin 1800-2500kcal ja laihduin 1-1.5kg/vko.

        Voithan sitä tuonne pöperöproffan blogiinkin kommentoida. En tiedä, onko sinulla jokin lihomiskammo päällä, vai oletko oikeasti lötkähtänyt 100-kiloiseksi 2000kcal ruokavaliolla?!

        Oma oikeasti tasapainoinen ruokavalio on hyvä löytää. Ja se on, korostan, aniharvoin alle 1500kcal/vrk. Punttisali sekä proteiinipitoinen ruokavalio voi tuota piristää, kuten myös ja etenkin riittävä kasvisten osuus.

        Hei!

        Sulla on täällä usein hyviä kirjoituksia, kiitos niistä.

        Olen intohimoinen puntilla kävijä. Syön bodyruokaa, paitsi juoksupäivinä enemmän hiilareita. Olen oikeasti lihaksikas ikäisekseni ja kokoisekseni naiseksi. Esim. jalkaprässillä menee enemmän kuin 6 x oma paino, ja leuanvetoja meni eilen 10 max.

        Satun nyt vaan olemaan tämmöinen ikiliikkuja, jolla on hyvä ravinnontalletuskyky ;-).

        Tosin epäilen vielä niitä kilpirauhasarvojani. Siskolla kesti 3 vuotta ennen kuin vika lihomiseen löytyi kilpirauhasen vajaatoiminnasta. 10 kiloa joka vuosi lisää, ja yhtä liikunnallista ihmistä saa hakea!

        Ja pitää paikkansa, en missään nimessä halua lihavaksi, jos lihomiskammolla tarkoitat sitä. Lihavuus ei ole mun juttu. Liikunta on mulle elämäntapa. Se pitää minut terveenä. Niinpä sitten syön tarpeeksi vähän. Mutta alle 2000 kcal en mene, se ottaa jo jaksamiseen.

        Seurailen nyt vielä syksyyn saakka ruoka- ja liikuntapäiväkirjalla.

        Mikä pöperöproffa?


      • cuba libre
        Voihan se olla - kirjoitti:

        Hei!

        Sulla on täällä usein hyviä kirjoituksia, kiitos niistä.

        Olen intohimoinen puntilla kävijä. Syön bodyruokaa, paitsi juoksupäivinä enemmän hiilareita. Olen oikeasti lihaksikas ikäisekseni ja kokoisekseni naiseksi. Esim. jalkaprässillä menee enemmän kuin 6 x oma paino, ja leuanvetoja meni eilen 10 max.

        Satun nyt vaan olemaan tämmöinen ikiliikkuja, jolla on hyvä ravinnontalletuskyky ;-).

        Tosin epäilen vielä niitä kilpirauhasarvojani. Siskolla kesti 3 vuotta ennen kuin vika lihomiseen löytyi kilpirauhasen vajaatoiminnasta. 10 kiloa joka vuosi lisää, ja yhtä liikunnallista ihmistä saa hakea!

        Ja pitää paikkansa, en missään nimessä halua lihavaksi, jos lihomiskammolla tarkoitat sitä. Lihavuus ei ole mun juttu. Liikunta on mulle elämäntapa. Se pitää minut terveenä. Niinpä sitten syön tarpeeksi vähän. Mutta alle 2000 kcal en mene, se ottaa jo jaksamiseen.

        Seurailen nyt vielä syksyyn saakka ruoka- ja liikuntapäiväkirjalla.

        Mikä pöperöproffa?

        Juu, loppupeleissä se on niin, että itse sen tietää parhaiten, milloin homma menee hyvin :)

        pöperöproffalla tarkoitin Patrik Borgia (häntä kutsutaan sillä lempinimellä) sekä hänen blogejaan. Professori on, ja hänen tutkimansa asiat ovat nimenomaan siinä ytimessä, eli painonhallinnassa. Eihän sitä tiedä, kuinka oikeassa hän on, mutta aika paljon tutkimustaustaista painoarvoa hänen näkemyksillään on. Ihan rationaalisen oloinen kaveri, muttei hänkään tietenkään kaikkea tiedä. Eri sarjassa kuitenkin painii kuin moni muu muka-asiantuntia, tai epämääräinen mielipiteenturisija kuten minä.


      • kkk222

        Nyt liikun 10-15 tuntia viikossa ja teen raskasta ruumiillista työtä 20 tuntia viikossa. Kalorimäärä on vielä hakusessa, sillä 2000 en laihdu

        En minäkään laihtunut sillä kalorimäärällä,silloin kun harrastin liian vähän liikuntaa.Nyt laihtumisnopeus on 2 kg viikossa,kun pyöräilen päivässä 2,5 tuntia,ja kävelen 2 tuntia


    • 4+17

      Aika pieni ihminen saa olla ja pienellä kulutuksella. Mutta kuinka paljon kuluttaa joku 150cm ja 45kg ihminen? Yhden laskurin mukaan peruskulutus tuon kokoisella ihmisellä olisi noin 1200kcal. Päivittäisestä aktiivisuudesta tulee ehkä joku muutama sata lisää.

      Ruuastakin voi imeytyä eri määrä energiaa. Muistelisin jostain lukeneeni, että mitä prosessoidumpi ruoka-aine (puhdas sokeri, valkaistu vehnäjauho...), sitä tehokkaammin se energia imeytyy, koska sen ruuan käsittely ei kuluta niin paljon.

      Eli yksilölliset erot voivat muodostua isoiksi, koska muuttujia on paljon.

      • cuba libre

        Oma "peruskulutukseni" on 1900kcal ja käytännössä kulutus liikunnattomana konttorirottapäivänä 2700-2900kcal. Eli minulla todellinen kerroin on 1.4-1.5 mikä menee murkinan prosessointiin sekä normaaleihin touhuihin kuten autolla ajoon, kaupassa käyntiin istumatyöhön yms. Liikunnallisena päivänä tulee sitten noin 400-1000kcal lisää riippuen mitä liikun.

        45-kiloisella kertoimet ovat keskimäärin samat, joten 1.3*1200 = 1700kcal => 1500kcal ruokavaliolla keskimäärin laihtuisi jokatapauksessa, harrastaa sitten liikuntaa tai ei. Sairaalalevossa sitten voisi kerroin olla 1.1, jolloin 1300-1400kcal tarvitsisi.


      • cuba libre
        cuba libre kirjoitti:

        Oma "peruskulutukseni" on 1900kcal ja käytännössä kulutus liikunnattomana konttorirottapäivänä 2700-2900kcal. Eli minulla todellinen kerroin on 1.4-1.5 mikä menee murkinan prosessointiin sekä normaaleihin touhuihin kuten autolla ajoon, kaupassa käyntiin istumatyöhön yms. Liikunnallisena päivänä tulee sitten noin 400-1000kcal lisää riippuen mitä liikun.

        45-kiloisella kertoimet ovat keskimäärin samat, joten 1.3*1200 = 1700kcal => 1500kcal ruokavaliolla keskimäärin laihtuisi jokatapauksessa, harrastaa sitten liikuntaa tai ei. Sairaalalevossa sitten voisi kerroin olla 1.1, jolloin 1300-1400kcal tarvitsisi.

        Ja, niin se asia on myös asiantuntijoiden mukaan. Esimerkiksi Omronin vaa'an ohjeen mukaan liikunnattoman päivän kulutus on 1.5*peruskulutus. Se kerroin voi käytännössä olla luokkaa 1.3 ja toki kovalla liikunnalla tai raskaalla työllä sen saa yli 2:seen.

        Eli mainitsemasi "peruskulutus" on lepoaineenvaihdunta. Se on se kulutus, mitä elimistö kuluttaa peruselintoimintoihin nukkuessa.

        10-15% heittoa voi siinä olla yksilökohtaisesti. Kertoimet ovat kutakuinkin samoja, toki siihenkin vaikuttaa jotkin asiat, vaikkapa kehon koostumus, eli laihaläskinä lihakset ei niin kuluta jne...


      • cuba libre
        cuba libre kirjoitti:

        Oma "peruskulutukseni" on 1900kcal ja käytännössä kulutus liikunnattomana konttorirottapäivänä 2700-2900kcal. Eli minulla todellinen kerroin on 1.4-1.5 mikä menee murkinan prosessointiin sekä normaaleihin touhuihin kuten autolla ajoon, kaupassa käyntiin istumatyöhön yms. Liikunnallisena päivänä tulee sitten noin 400-1000kcal lisää riippuen mitä liikun.

        45-kiloisella kertoimet ovat keskimäärin samat, joten 1.3*1200 = 1700kcal => 1500kcal ruokavaliolla keskimäärin laihtuisi jokatapauksessa, harrastaa sitten liikuntaa tai ei. Sairaalalevossa sitten voisi kerroin olla 1.1, jolloin 1300-1400kcal tarvitsisi.

        Kertoimiin tuli typoja, mutta niillä ei sinänsä niin merkitystä ole. Absoluuttista arvoa kulutukseen kun ei saa, siihen vaikuttaa moninainen seikka. Suuruusluokka on hyvä olla tiedossa niin ymmärtää esimerkiksi sen, että mitä 1700kcal monster pizza tai 1000kcal megaburgeri, tahi 800kcal sipsipussi / 1000kcal karkkipussi on siihen nähden. Tai vaikkapa 300g palvikinkku -- 300kcal :)

        1.4*1200 kcal/d = 1680kcal/d
        hyvin liikunnallisena päivänä ( näin paljon ei normi-ihminen jaksa liikkua kuin ehkä 1-3krt/vko ), 2*1200kcal/d = 2400kcal/d.

        Eli 1500kcal dieetillä ei pieni laihtuisi kovin nopeasti, maksimissaankin hullulla likunnalla ehkä luokkaa 500g/vko. Mutta näin se on, kun ei ole materiaalia mistä ottaa pois, niin ei se vaan kertakaikkiaan sen nopeammin lähde. That's it. 500g/vko olisi 45-kiloiselle aivan liian raju laihdutustahti. Suositeltava maksimitahti ylipainoiselle kun on noin 0.7% / vko, eli 100kg mies voisi laihduttaa 700g/vko, mutta 50kg naiselle 400g/vko on jo melkosen nopea tahti.


      • 10+5
        cuba libre kirjoitti:

        Kertoimiin tuli typoja, mutta niillä ei sinänsä niin merkitystä ole. Absoluuttista arvoa kulutukseen kun ei saa, siihen vaikuttaa moninainen seikka. Suuruusluokka on hyvä olla tiedossa niin ymmärtää esimerkiksi sen, että mitä 1700kcal monster pizza tai 1000kcal megaburgeri, tahi 800kcal sipsipussi / 1000kcal karkkipussi on siihen nähden. Tai vaikkapa 300g palvikinkku -- 300kcal :)

        1.4*1200 kcal/d = 1680kcal/d
        hyvin liikunnallisena päivänä ( näin paljon ei normi-ihminen jaksa liikkua kuin ehkä 1-3krt/vko ), 2*1200kcal/d = 2400kcal/d.

        Eli 1500kcal dieetillä ei pieni laihtuisi kovin nopeasti, maksimissaankin hullulla likunnalla ehkä luokkaa 500g/vko. Mutta näin se on, kun ei ole materiaalia mistä ottaa pois, niin ei se vaan kertakaikkiaan sen nopeammin lähde. That's it. 500g/vko olisi 45-kiloiselle aivan liian raju laihdutustahti. Suositeltava maksimitahti ylipainoiselle kun on noin 0.7% / vko, eli 100kg mies voisi laihduttaa 700g/vko, mutta 50kg naiselle 400g/vko on jo melkosen nopea tahti.

        Kiitos paljon tiedoista, on tosi kiva kun jaksat ja haluat kirjoittaa pitkästi, luin kaikki kommenttisi :)


      • 3+11
        cuba libre kirjoitti:

        Oma "peruskulutukseni" on 1900kcal ja käytännössä kulutus liikunnattomana konttorirottapäivänä 2700-2900kcal. Eli minulla todellinen kerroin on 1.4-1.5 mikä menee murkinan prosessointiin sekä normaaleihin touhuihin kuten autolla ajoon, kaupassa käyntiin istumatyöhön yms. Liikunnallisena päivänä tulee sitten noin 400-1000kcal lisää riippuen mitä liikun.

        45-kiloisella kertoimet ovat keskimäärin samat, joten 1.3*1200 = 1700kcal => 1500kcal ruokavaliolla keskimäärin laihtuisi jokatapauksessa, harrastaa sitten liikuntaa tai ei. Sairaalalevossa sitten voisi kerroin olla 1.1, jolloin 1300-1400kcal tarvitsisi.

        Tuo parisataa kaloria katoaa jo noiden energiankulutusmääritysten virhemarginaaliin. Sekä kulutuksen, että ruuan energiasisällön. Oma peruskulutukseni olisi kehonkoostumusmittauksen (inbody) mukaan 1650kcal. Siihen päivittäinen aktiivisuus (istumatyö) ja kulutus olisi yli 2150kcal (kerroin 1,3). Joka päivä tulee liikuttua vähintään tunti, jolloin kulutuksen pitäisi noiden kertoimien mukaan nousta sinne lähes 2500kcal (kerroin 1,5). Mutta eipä kiloja lähtenyt edes 1800kcal ennen kuin jätin kaikki viljat ja sokerit pois. Nyt syön tuon 1800kcal ja kiloja putoilee tasaiseen tahtiin.


    • 18+1

      Eli laihtuisiko silti ihminen kuin ihminen 1400 kalorilla vaikka ei harrastaisi liikuntaa? Minulle jäi vielä epäselväksi hieman, olen siis nainen ja 160cm.

      • cuba libre

        Voi hyvinkin laihtua. Ja keskimäärin laihtuu hyvinkin. Liikuntaa kuitenkin kannattaisi olla, jotta kroppaan saisi timmiyttä, ellei sitten pömppämahagoblinin profiili kiinnosta. Mutta tuo tositv-spedeily, se on pelleilyä, eikä sillä ole mitään tekoa reaalimaailman painonhallinnan kanssa. Yleisohjeet liikunnasta pätevät aina, laihdutti tai ei.

        Kalorien laskeminen, noo -- se on käytännössä jotain sellaista, mitä normi-ihminen ei tee. Ja sitä useampi tekee sen väärin. Eli kannattaapi löytää sellainen tasapainoinen ruokavalio, jota pikkuisen säätämällä saa dieetattua ja normitilassa mennään tasapainossa, elämän loppuun asti. Käytännössä elämäntilanteet kuitenkin tekee sitä että joskus mennään päivä-pari kovilla vajeilla ja toisinaan taas sitten syyään varastoon. Tätä tasapainoa pitää yrittää koplata, jos haluaa hallita painoaan. Hyvä mekanismi siihen on runsaat kasvikset. Ja oppia kuuntelemaan kehoaan oikein. Ladukkaalla ruualla se onnistuu paremmin, koska silloin keho antaa paremmin oikeita signaaleita.


      • ----

        Minä en ainakaan laihtunut ja olen 95kg ja 175cm. Nyt syön 700kcl päivässä ja laihdun noin kilon viikossa.


    • Jonain päivänä 60kg!

      Omat mittani ovat 168/68 ja peruskulutukseni on 1400kcal päivässä. Eli jos syön alle tuon, laihdun vaikka en liikkuisikaan. Liikunta siis vain auttaa nopeuttamaan painon putoamista! Lihaskuntoa kannattaa harjoittaa koska liian vähäisen energiavajeen huonona puolena on että elimistö nappaa lihaksista energiaa.Joten ruokavalion yhteydessä liikuntaa, juoksemista ja esim kahvakuulaa! ;)

      Itseäni ei heikota olla kalorivajeella, syön päivässä vain tuon 800kcal eikä olo ole mitenkään kummallisen heikko tai näännyttävän nälkäinen.. Kahdessa viikossa on tippunut 1,5kg ja mikä parasta, kolme senttiä lantiolta, sentti reisistä jne. Käyn minihölkillä nopeuttaakseni laihtumista. Tavoite 60kg.

      Onnea laihtumiseen Ap! :)

    • Hyvä kalorimäärä

      "Oma kalorinkulutus kannattaa selvittää ennen aloitusta mutta yleensä matalakalorinen ruokavalio sisältää noin 800 kaloria päivässä"

      Noin suosittelee laihdutus"firma"

      • cuba libre

        Tosi matalakalorinen sekä epäterveellinen ruokavalio kyllä... Muutoin no, ainakin allekirjoittaneella elämä menisi tuollaisella ruokavaliolla aika lööperiksi.

        Kaikenlaisia "firmoja" sitä on.

        Mikäli puhutaan Nutriletistä sekä ENE dieetistä, niin kyllähän se siellä ohjeissa lukee, ettei sitä ilman lääkärin valvontaa saa jatkaa aikaansa enempää. Ja taisipa siellä pikkupräntissä olla jotain sellaistakin, että pitäisi olla ylipainoinen yms yms... Mainokset taas on mainoksia, luovat epärealistisia mielikuvia, jotain sellasita millä ei tosielämän kanssa ole tekoa.

        Mielipiteet on mielipiteitä, mutta niin se on, että valtaosalle väestöä ENE dieetit aihauttavat lähinnä jojoilua, eikä mitään pysyvää. Toisille sekin toimii, muttei kaikille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      123
      9726
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      50
      2847
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      170
      2634
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2059
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1816
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      15
      1637
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1547
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      15
      1505
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      11
      1449
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1336
    Aihe