Mikä laskin pitkään matematiikkaan?

Niisku-10

Hei,

Kummitäti olisi ostamassa kummipojalleen uutta laskinta. Millainen laskin minun kannattaisi ostaa hänelle?

36

10203

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Entinen lukiolainen

Erittäin hyvä laskin on Texas Instrumentsin TI-nspire cx cas, joka riittää mainiosti lukion pitkään matematiikaan ja jatko-opintohinkin luonnontieteiden saralla. Hinta tosin on aika suuri, mutta samaan hintaan sisältyy tietokoneohjelmisto, joten jos omistaa tietokoneen voi samalla käyttää tietokonetta laskimen sijaan kotitehtäviä tehdessä. Muuta plussaa on ladattava akku ja laturi, jotka tulevat mukana. Näin ei tarvitse kuluttaa aina rahaa paristoihin.

Tässä linkki suomalaiseen kirjakaupan sivuille:
      http://www.suomalainen.com/laskimet-koneet/ohjelmoitavat-laskimet/ti-nspire-cx-cas-symbolinen-laskin-laturi-ohjelmalisenssi-sku-p570179?expDataType=CatalogEntryId&expDataUniqueID=23473269

Kannattaa sitten huomioida tuo CAS merkki laskimessa, sillä vastaavaa laskinta myydään ilman tuotakin ominaisuutta, jolloin kyseisessä laskimessa on vähemmän ominaisuuksia.

• Entinen lukiolainen

Tajusin vasta, että vastaukseni on aika yksipuolinen ja jollei lukion matematiikan oppinnot ole aivan kirkkaassa muistissa jää aikaisempi vastaukseni hyvin pintapuoliseksi.

Laskimet voidaan jakaa karkeasti neljään ryhmään: neliölaskimiin, tieteellisiin laskimiin, graafisiin laskimiin ja symbolisiin laskimiin.

Näistä neliölaskin on peruslaskin, joka on riittämätön lukiomatematiikassa. Jokaisen kotoa löytynee halpa (~5€) laskin, joka kykenee yhteen- ja vähennyslaskujen lisäksi jakamaan sekä kertomaan. Laskimessa saattaa olla pii, neperinluku, prosentti tai muita vastaavia perustoimintoja. Tälläistä laskinta EI kannata ostaa lukiolaiselle.

Tieteellinen laskin on hieman kehittyneempi, jossa on erillaisia operaatioita, kuten esimerkiksi sinit, kosinit ja muut trigonometriset funktiot. Hinta parista kympistä ylöspäin. Tämä on minimi vaatismus lukiolaisen matematiikan ja fysiikan tunneille. Konkreettisesti ajateltuna nappuloita on huomattavasti enemmän kuin neliölaskimessa.

Graafinen laskin pystyy edellisten laskimien lisäksi näyttämään kuvia erillaisista funktiosta ja matemaattisista olioista. Usein näiden laskimien käyttömukavuus on parempi (suurempi näyttö, helpompi muokata laskuja, enemmän ohjelmia, parempi tarkkuus). Hinnaltaan satasen molemmin puolin.

Symbolinen laskin pystyy kaikkien aikaisempien ominaisuuksien ohella ratkaisemaan laskutoimitusten tarkat arvot (muut laskimet antavat aina likiarvot). Käytännössä se näkyy, sillä että laskussa voi olla numeroiden sijaan kirjaimia ja laskin ratkaiseen sen kuten lukiossa esimerkkejä ratkotaan. Esim. x 2x=3x symbolisella laskimella, kun muut laskimet eivät osaa kyseistä laskua laskea. Hinta 150€ molemmin puolin.

Kaiken tämän lisäksi on muitakin ominaisuuksia kuten esimerkiksi värinäyttö, kosketusnäyttö, paristo vai akkukäyttöisyys, lisälaiteitteiden mahdollisuudet, takuu, laskimen muistin suuruus. Jotta tilanne menisi vielä enemmän hankalammaksi on ylioppilaslautakunta erikseen määrittänyt mitä laskimia kokeissa saa käyttää.

Suosittelen tutkimaan sivustoa http://www.laskentavaline.fi , jossa mainitaan lisää asioista. Lisäksi kannattaa kysyä kummipojalta, kuinka paljon hän aikoo matematiikaan panostaa. Kallista laskinta ei kannata jättää pöydälle pölyttymään, jos muutaman kuukauden päästä aikookin vaihtaa lyhyeen matematiikan ja jättää matematiikan ylioppilaskokeet kokonaan välistä.

Toivottavasti auttoi, enkä sotkenut pahasti käsityksiä. Kuten aikaisemmassa viestissä kerroin suosittelen tuota Nspire CX CAS laskinta

• 38920830840820482

Outoja nämä puheet "jos aikoo vaihtaa lyhyeen matematiikkaan".

Kyllähän siitä CAS laskimesta on hyötyä lyhyessäkin matematiikassa. Ehkä jopa ratkaisevammin kuin pitkässä! Pitkässä on yleensä ne lahjakkaat, jotka pärjää vaikka puuhelmitaululla ne kokeet läpi - lyhyellä matemaattisesti haasteiset, joille todellakin jostain CAS:n tapaisesta "tukikepistä" voi olla se ratkaiseva hyöty että pääsee edes matikan kirjoituksista läpi.

• ABI16
        38920830840820482 kirjoitti:

Outoja nämä puheet "jos aikoo vaihtaa lyhyeen matematiikkaan".

Kyllähän siitä CAS laskimesta on hyötyä lyhyessäkin matematiikassa. Ehkä jopa ratkaisevammin kuin pitkässä! Pitkässä on yleensä ne lahjakkaat, jotka pärjää vaikka puuhelmitaululla ne kokeet läpi - lyhyellä matemaattisesti haasteiset, joille todellakin jostain CAS:n tapaisesta "tukikepistä" voi olla se ratkaiseva hyöty että pääsee edes matikan kirjoituksista läpi.

Kyllä lyhyessä matematiikassa pärjää hyvin funktiolaskimella, jossa on solveri.(hinta n.30e)
        Se on tietysti sitten eriasia, jos lukee vaikkapa fysiikkaa, tällöin cas-laskimesta on selvää hyötyä.

Kokemusta on...

• malttakaa

Nspire on kyllä hyvä laskin, mutta perus casion graafiset hakkaa sen käyttömukavuudessa ja käytännöllisyydessä 6-1. Ladattava akku ei kyllä ole minusta ole etu, sillä perus lukiokäytöllä patterit kestää helposti vuosia kun taas Texasia saa latailla viikon parin välein. Värinäyttö ei myöskään tuo etua matematiikan opiskeluun.
      Texasia puollustaa kyllä solverit ja ohjelmat sekä sen järjestelmän monipuolisuus. Nspire suorituu helposti KAIKISTA lukion matemaatikan tuomista haasteista, mutta kysymys kuuluu suoriutuuko se opiskelija ilman ihmelaskinta.

Itsellä on perus casion graafinen ja TI nspire cx cas ja kokemusta on myös TI:n vanhemmasta 89 mallista (nspire on muuten helppokäyttöisin näistä). Suosittelisin kuitenkin odottamaan että poijjaalla ne tunnit alkaa ja käskeä kysymään mitä laskinta opettaja suosittelee. Heti ensimmäisellä viikolla ei siellä kuitenkaan mitään ihmelaskimia tarvita. Opettajan on helppo opastaa tutun laskimen käyttö ja niksit. Ei se lukio siihen laskinvalintaa kyllä kaadu.

Jos kuitenkin pitäisi joku valita, olisi se nspire cx cas, puutteista huolimatta, mutta haluan korostaa vielä että se perus Casion about 100€ maksava graafinen on täysin riittävä pitkään matematiikkaan.

• gkpöhk

Hirveen pitkät selitykset aiheesta! Itse en edes miettinyt laskinta ennen kuin kurssit alkoivat, koska meillä tehtiin yhteistilaus koulun kautta, jotta kaikille tulisi samanlaiset laskimet ja käyttö olisi samanlaista, mikä helpotti opettajan työtä huomattavasti.

• Matematica

HP:lta ja Casiolta on tulossa uudet värillisellä kosketusnäytöllä varustetut laskimet, jotka ovat matemaattisilta ominaisuuksiltaan ihan vastaavia kuin tuo TI-nspire CX CAS, josta aiemmissa viesteissä kerrotaan. Kosketusnäyttö noissa uusissa malleissa kuitenkin tuo uusia ulottuvuuksia laskimen käyttämiseen ja moni asia onnistuu paljon helpommin kuin aiemmin.

Tuossa hiukan tietoa kyseisistä uusista laskimista.

HP Prime:
      http://www.laskimet.net/naytatuote.php?tuoteid=150

Casio ClassPad fx-CP400
      http://www.laskimet.net/naytatuote.php?tuoteid=151

• rahan haaskausta

Hirveästi täällä suositellaan tollasia monsterilaskimia. Meidän opettajalla oli tapana sanoa että mitä parempi laskin sitä huonompi laskija, ja näinhän se käytännössä menikin. Parilla jannulla oli Nspiret ja jotain 6-7 ne sai kokeista. Luokan "kärjellä" oli käytössä ihan perus tieteellisiä laskimia mitkä maksaa kaupassa sen ~20e.

En nyt mitenkään väitä että huippulaskimen osto jotenkin tyhmentäisi, mutta kyllä toi lukiomatematiikan taso on sellainen ettei siinä mitään symbolista tai edes graafista laskinta tarvitse, ja paremmin siinä kyllä oppii kun joutuu itse laskemaan vastauksen sen sijaan että saa sen suoraan laskimesta. Jos symbolista laskinta haluaa kuitenkin kokeilla niin älypuhelimeen löytyy netistä useita ilmaisia sovelluksia. Kännykkää ei kokeissa tietenkään saa käyttää mutta tunneilla ei luulis olevan ongelmaa.

Itsellä oli käytössä TI-30XA ( https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/48/TI-30Xa_Solar.jpg ) ja L tuli pitkästä matikasta viime kevään kirjoituksissa.
      Laskintahan ei noissa lukion laskuissa oikeastaan edes kovin usein tarvitse vaan tehtävät on suunniteltu siten että hyvin pitkälti päässä laskettavia. (tyyliin 7 miinus 3 kertaa 5) Tietysti jotain todennäköisyyksiä sekä trigonometristen funktioiden ja logaritmien likiarvoja täytyy laskimesta tarkistaa, mutta se tapahtuu yleensä vasta tehtävän loppumetreillä kun tarkka arvo on ensin laskettu ihan käsipelillä ilman laskimen apua.

• rahan haaskausta

Lisään tähän vielä että itseltä loppui tuosta akku n. 7 vuoden käytön jälkeen (minun mallissa ei ollut aurinkopaneelia) ja aion symbolisen laskimen hankkia nyt yliopistoa varten, mutta jos kummipoikaa ei kiinnostakkaan matemaattinen ala lukion jälkeen niin kyllä siinä rahat menee kankkulan kaivoon symbolisen laskimen hankinnassa.

• onnellinen omistaja

En tiedä, missä lukiossa opiskelet, mutta itselläni TI nspire cx cas ja seitsemän kurssin jälkeen pitkän matikan keskiarvo yli 9,5. Ehkä syynä huonoihin numeroihin kyseisen laskimen kanssa on se, että ihmiset laittavat liian helposti kuuden pisteen tehtävän ratkaisuksi pelkän oikean vastauksen (suoraan laskimella laskettuna), vaikka koko laskimen idea on, että sillä vain tarkistetaan. Välivaiheet pitää näkyä vastauksessa.

Tämän kevään yo-kirjoituksesta vielä sen verran, että siinä oli sellainen lasku, jossa laskin antoi väärän vastauksen. Ei siis kannata olettaa, että laskin tekee koko homman puolestasi.

• sdfteadt
        onnellinen omistaja kirjoitti:

En tiedä, missä lukiossa opiskelet, mutta itselläni TI nspire cx cas ja seitsemän kurssin jälkeen pitkän matikan keskiarvo yli 9,5. Ehkä syynä huonoihin numeroihin kyseisen laskimen kanssa on se, että ihmiset laittavat liian helposti kuuden pisteen tehtävän ratkaisuksi pelkän oikean vastauksen (suoraan laskimella laskettuna), vaikka koko laskimen idea on, että sillä vain tarkistetaan. Välivaiheet pitää näkyä vastauksessa.

Tämän kevään yo-kirjoituksesta vielä sen verran, että siinä oli sellainen lasku, jossa laskin antoi väärän vastauksen. Ei siis kannata olettaa, että laskin tekee koko homman puolestasi.

Täs pitää tietää että laskin sieventää loppuun asti ja voi antaa aivan erillaiselta näyttävän ratkaisun, joka kuitenkin on täysin oikea. Tai sitten asetukset/näppäilyt on ollut päin pers­että.

• suosittelen

TI nspire cx cas

kallis, mutta todellakin hintansa väärti

olen tämän kevään ylioppilas, pitkä matematiikka L (paljolti nspiren ansioista)

ja jos on fiksu poika niin todellakin arvostaa

itse sain joululahjaksi, ja todellakin paras saamani lahja :)

• laskimesta

Casion funktiolaskimella pärjää paremmin kuin hyvin lukion pitkän matikan. Ominaisuuksia löytyy kyllä, kunhan niitä osaa käyttää. Kyseessä siis malli fx-115MS. Tällä siis itse kirjoitin lukion pitkästä matematiikasta yhtä pistettä vaille täydet pisteet.

Totuus on, että näillä graafiset laskimet ovat lukiotasolla vain rahastusta. Paremmin oppii ilman graafista laskinta. Hinta on aivan kohtuuton verrattuna graafisesta laskimesta saatavaan minimaaliseen etuun. Lähinnä siis joissain tehtävissä vastauksen tarkistelut kuvaajasta ja kuvaajan piirtäminen paperille hieman vähemmällä vaivalla.

Graafista ja symbolista laskinta ei mielestäni kannata vielä lukio vaiheessa harkita, ellei ylimääräinen raha polttele taskussa.

• maths3

android tai iphone siellä paljon ja parempi laskuria graaph ja kaikki. ja ilmaista!

• teknilliseenmenossa

monet sanovat että halvemmalla/huonommalla/vähäominaisuuksisemmalla laskimella oppii paremmin

paljon mahdollista, jos oppilas tapaa mennä siitä mistä aita on matalin

itselläni oli tuo paljon puhuttu ja mielipiteitä jakava TI nspire cx cas laskin
      sillä todellakin olisi voinut oikoa paljon, mutta itse ainakin käytin aina mahdollisimman vähän ominaisuuksia, ja laskin päässä, paperilla ja funktioilla kaiken mahdollisen. lisäominaisuuksia käytin tarpeen mukaan

sain pitkästä matematiikasta laudaturin

vaikka hienot ominaisuudet eivät ole pakollisia, on niistä paljon hyötyä:

graafiset ominaisuudet auttavat alkuun pääsemisessä, jos tehtävä tuntuu hankalalta (funktiot ovat joskus aika monimutkaisia, laskimella piirtäminen auttaa hahmottamaan kuinka tehtävää voisi alkaa ratkaista)

graafiset laskimet ovat 100e luokkaa. mikä erottaa TInspiren niistä, ovat kattavat symboliset ominaisuudet. se esimerkiksi supistaa lausekkeet ja laskee derivaatat ja integraalit, näyttää tilastollisia hajontoja ja antaa nollakohtia. Nämä ominaisuudet ovat erinomaisia tehtäviä tarkistettaessa. Lasket ensin itse ja katsot sitten laskimella menikö oikein. Erittäin pätevä ominaisuus ylioppilaskirjoituksissa :)

nspire ei ole avain onneen mutta se parantaa mahdollisuuksia pärjätä ylioppilaskokeessa. jo yksi piste lisää voi olla opiskelupaikan arvoinen. mielestäni 200e tästä ei ole mikään mahdoton hinta

nspire on myös pätevä korkeakouluopinnoissa. sanoisinkin, että jos kummipoikasi on halukas panostamaan tosissaan matematiikan opiskeluun, aikoo lähteä luonnontieteelliselle/tekniselle alalle opiskelemaan, eikä tuo 200e aja sinua velkavankeuteen, niin suosittelen. muutoin halvempi laskin on aivan välttävä

• Halvemmallakin saa
      • nettiostaja

Ebaystä saa satasella...

• onpasnyttarkkaa

~200e

• 7787

Kannattaa ostaa tuo CX CAS. Sillä matikan keskiarvo pyörähtää seuraavan 10:n jälkeen 10:ksi. Nyt jotain 9,4.

• kumpikohan?

Onko kenelläkään vielä kokemusta Casio FX-CP400 laskimesta?
      Minusta se vaikuttaisi vielä paremmalta kuin tuo TI-NSPIRE CX CAS, mutta tuntuu, ettei siihen kukaan (myöskään opettaja) ole vielä tutustunut.

• (1/0)^0

Kyseinen laskin hyödyntää enemmän kosketusnäyttöä kun Texas Instrumentsin nspire CX CAS, mutta muuten samat ominaisuudet tuntuvat löytyvän molemmista. Itselläni ei ole sen suuremmin kokemusta kyseisestä mallista, mutta olen keskustellut siitä kavereitteni kanssa. Tosin muutamia eroja löytynee.

Ilmeisesti Casion laskimen näyttö on suurempi ja tarkempi (?), mutta samalla lähes tulkoon kaikki toiminnot on tehtävä laskimen kynän avulla. Texas Instrumentsin laskimessa on taas enemmän näppäimiä eri funktiolle ja toiminnoille. Osa tykkää tehdä enemmän asioita perinteisillä näppäimillä, osa taas kosketusnäytön avulla.

Nspirelle on erikseen erillaisia mittalaitteita (äänianturista lämpömittariin), joita saatetaan käyttää fysiikan tunneilla. Casiosta en tiedä.

Teknisistä tiedoistakin löytynee eroja ja on ehkä parempi, että itse käy tutkimassa eri laskimien sivustoja. Myös muita laskimen valmistajien tuotteita kannattaa tutkia (sharps, hp, jne)

• Lukiolainen97

Tosiaan, jos joku osaisi vielä vähän tarkemmin vertailla näitä TI-Nspirea ja FX-CP400:aa. Onko molemmissa samat ominaisuudet, kumpi on helpompi käyttää (olettaisin että kosketusnäytöllinen FX-CP400?), mitä eroja laskimilla on? Olen aloittanut lukion pitkän matematiikan ja tällä hetkellä mulla on lainassa tuo Nspire (CX CAS). Mielestäni tosi hyvä laskin, tehtävät on helppo tarkistaa jne. mutta en oikein tykkää sen kosketus... jutusta, miksi sitä sitten sanoisikaan. :P

• superior authority
        Lukiolainen97 kirjoitti:

Tosiaan, jos joku osaisi vielä vähän tarkemmin vertailla näitä TI-Nspirea ja FX-CP400:aa. Onko molemmissa samat ominaisuudet, kumpi on helpompi käyttää (olettaisin että kosketusnäytöllinen FX-CP400?), mitä eroja laskimilla on? Olen aloittanut lukion pitkän matematiikan ja tällä hetkellä mulla on lainassa tuo Nspire (CX CAS). Mielestäni tosi hyvä laskin, tehtävät on helppo tarkistaa jne. mutta en oikein tykkää sen kosketus... jutusta, miksi sitä sitten sanoisikaan. :P

kosketusjuttua eli tabia ei tarvi käyttää

minulle riittää se tieto että meidän koulussa kaikki matematiikan, fysiikan ja kemian opettajat käyttää ko. laskinta ja suosittelee sellaisen hommaamista. eiköhän se siis ole paras

• cx cas

4ever

• CASSSS

Mulla on ollu tähän asti koko lukioajan fysiikassa, matikassa ja kemiassa yläasteella yhteistilauksella hankittu tieteellinen laskin (ei siis mitään graafisia toimintoja), koska musta sitä oli paljon kivempi ja helpompi käyttää kuin graafista laskinta, vaikka siis omistan myös tuon graafisen laskimen. Lähinnä piirtelin sillä graafisella vaan kuvaajia ja suoritin kaikki muut toiminnot vanhalla laskimella.

Nyt abivuoden alussa iskä osti mulle tuon Nspire CASin ja oon tosi tyytyväinen :) siinä ikäänkuin yhdistyy sen minun vanhan tieteellisen laskimen helppokäyttöisyys ja selkeys sekä graafisen laskimen kuuvaajienpiirtojutut, plus että sillä pystyy suoraan tarkistamaan derivoinnit, integroinnit, yhtälönratkaisut yms.

Joten suosittelen ehdottomasti CAS-laskimen hankkimista, jos aikoo hyvin pärjätä pitkän matikan kirjoituksissa!

• ei paskoille laskimi

Ti CX CAS. Piste. Se auttaa oikeasti kokeissa ja tunnillakin.

• Tiedon haluinen

Olen menossa korkeakoulun matikan kokeisiin ja uusi laskin olisi hankittava. Onko kenelläkään tuttu tuo Casio ClassPad fx-CP400? Onko samat ominaisuudet kun tuossa hieman vanhemmassa TI-NSPIRE CX CAS?
      Kumpi on parempi ja helpompi käyttää?

• lukion mat.ope

Molemmissa laskimissa on lähes toisiaan vastaavat ominaisuudet. Molempiin laskimiin ilmestyy säännöllisesti myös ohjemistopäivityksiä. Sanoisin, että molemmat laskimet ovat ominaisuuksiltaan yhtä hyviä. Mutta mikäli haluaa laskimen, jonka käyttö on helpompaa, niin ehdoton valinta on Casion laskin.

• lukiolaaane
    • varastoija
    • kiitosvitusti

Toisin sanottuna jos mulla ei ole varaa ostaa tommosta laskinta, niin pitkä matematiikka jää opiskelematta? Kiva.

• matemaatikko

Laajan matematiikan opiskelu lukiossa vaatii laskimen lisäksi myös kärsivällisyyttä ja lukutaitoa.

Tämän lyhyen ketjunkin lukemalla voi huomata, että noin 20 euroa maksava laskin riittää laajan matematiikan kursseille, ja hyvin tuolla pärjää vielä yliopiston luonnontieteellisen tiedekunnan kursseillakin.

• erinlainen laskin

Kaikista paras on että mielellään koko luokalla on kaikilla samanlainen laskin, opettajan on helppo opettaa ja oppilaiden on helppo toiselta kysyä neuvoa laskimen käytössä. Tulee samalla tunnilla käytyä kaikkien kanssa laskimen käyttöä helpottavat konstit läpi.

Itsellä on graafinen laskin ja lähes kaikilla koko luokassa käsittääkseni on tuo ti-nspire cx cas laskin, on ikävä opettajalta kysyä neuvoa, jos ei jotakin merkkiä löydä laskimesta ja jos opettajankin pitää mennä ohjekirjasta etsimään sitä. Sitten opettaja näyttää videotykin kautta laskimen ominaisuuksia ja opastaa niiden käytössä, mutta itse joudun vastaavat itse hakemaan ohjekirjasta ja kokeilemaan.

Kokeissakin olisi tuo nspire parempi, koska sillä pystyy helposti katsomaan vastauksen ja voi itse huomata mahdollisen virheen välivaiheissa, mutta tällä graafisella ei ole niin helppoa sitä tehdä ja olen monesti jonku virheen kokeeseen laskenut ja luullut sitä oikeaksi tulokseksi.

• lukiotoukka

Tuolla ihan perus tieteellisellä laskimella pärjää vallan mainiosti lukion pitkässä matematiikassa. Symboliset laskimet ovat turhaa noobien hienostelua. Sen käyttö ei edes ole matematiikkaa kun laskin laskee kaiken, sinä vain näpytät laskun sinne ja poks noin se menee.

Mutta jos tähtäimessä on luonnontieteiden opiskelu seuraavan asteen koulutuksessakin niin siinä tapauksessa tuo symbolinen laskin voi olla ihan järkevää ostaa. Mutta muuten ei. Lukion matikan selvittää tuolla tavallisellakin ilman että tarvitsee tuhlata turhia pröystäilyyn.

• koulunsuosittelemalaskin

Kannattaa selvittää laskin jota kummipoikasi koulu suosittelee, ja ostaa sitten se.

• ainakinkaikillameillä

Lukion opettajat suosittelevat jotakin tiettyä laskinta ensimmäisen kurssin alussa ja sitten yleensä kaikki sen tilaavat ryhmätilauksessa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      63
      15350
    2. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      28
      3399
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      269
      2424
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      128
      1763
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      128
      1474
    6. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      369
      1411
    7. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1213
    8. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      12
      1115
    9. Onko PS kaaoksessa?

Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P
      Perussuomalaiset
      76
      942
    10. Mitähän ne katseet merkitsee

Kun et saa sanaa suustasi.
      Ikävä
      115
      905
    Aihe