Vanhoillislestadiolaisten Suviseurojen kiiltokuvan ja virsien takana on usein itkuinen ja raastava perhehelvetti, jossa virsiä ei veisata.
Media on nostanut siitä esiin vain hyvin pienen siivun kertomalla lasten hyväksikäyttötapauksista, jotka äärivanhoillinen lestadiolaisliikken johto olisi halunnut piilottaa maton alle ikuisesti. Virrenveisuusta huolimatta monen lapsen elämä on lopullisesti pilalla.
Suviseurat-kiiltokuvan takana perhehelvetti
23
860
Vastaukset
- ksaklsdklsdfakldsfkl
Itse olen kasvanut vanhoillislestadiolaisessa perheessä ja perhe-elämämme oli hyvin onnellinen. Hyväksikäyttöjä ei ole sen enempää kuin muissakaan perheissä.
Lopeta jo tuo toisten uskontojen pilkkaaminen! Todella ala-arvoista! Olemme eläneet hyvän elämän ja päässeet tasapainoisessa elämässämme pitkälle.- kylä psykologi
No joillekkin yksilöille se lapsuuden aikainen jatkuva ja toistuva perseeseen paneminen toimii motivaattorina edetä elämässään etten päin. Monet myös tukahduttavat kivuliaat muistot ja luovat mieleensä mielikuvitusmaailman täydellisestä lapsuudesta.
En tässä nyt erityisesti bashaa lessuja vaan puhun yleisellä tasolla lahkolaisista, joista yllätys yllätys lestajussit eivät ole pahimmasta päästä. Kaikki nk. "vanhoilliset" lahkot ovat huomattavasti terve päisempiä kuin "uus-kristilliset" hihhuli porukat. - Olette vastuuttomia
Satoja tuhansia pitsoja ja keittoja, sekä salaatteja myytiin pimeästi. Työvoimana käytettiin ilmaista työvoimaa. Kaikki työnantajvelvoitteet jätettiin suorittamatta ja mitään lakisääteisiä vakuutuksia ei ollut.
Törkeää useita lakeja ja moraalia rikkovaa toimintaa. Odotankin milloin veroministeri Urpilainen puuttuu veroparatiisijärjestöjen toimintaan Suomessa.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288579104101.html - Mitä ihmettä???
..."Hyväksikäyttöjä ei ole sen enempää kuin muissakaan perheissä."....
Siis mitä?
Siis hyväksikäyttöä oli?
Ei jessus mitä tyyppejä...
Ainakaan meidän perhessä ei hyväksikäytetä lapsia, enkä tiedä yhtään muutakaan perhettä jossa näin olisi! - Jos perheessäsi
ei ollut sen enempää hyväksikäyttöä kuin lestaadiolaisperheissä keskimäärin, niin eipä ole hyvin asiat.
- jaahas?!?
Mitä ihmettä??? kirjoitti:
Siis mitä?
Siis hyväksikäyttöä oli?
Ainakaan meidän perhessä ei hyväksikäytetä lapsia, enkä tiedä yhtään muutakaan perhettä jossa näin olisi!No en minäkään tunne yhtäkään ihmistä, joka olisi lasten hyväksikäyttäjä ja minullakin on ihan normaali lapsuus ollut, vaikken uskisperheestä olekaan, mutta sellaisia kokemuksia kokeneita taitaa tässä Suomi24:a olla paljonkin, kun jokin niinkin iljettävä ja vieras aihe kuin insesti on näiden rasistien kestopuheenaiheena, maahanmuuttajien vihaamisen lisäksi, tässä Suomi24:a koko ajan. Kiitti jos jättäisitte rauhaan viattomat.
- jaahas?!?
kylä psykologi kirjoitti:
No joillekkin yksilöille se lapsuuden aikainen jatkuva ja toistuva perseeseen paneminen toimii motivaattorina edetä elämässään etten päin. Monet myös tukahduttavat kivuliaat muistot ja luovat mieleensä mielikuvitusmaailman täydellisestä lapsuudesta.
En tässä nyt erityisesti bashaa lessuja vaan puhun yleisellä tasolla lahkolaisista, joista yllätys yllätys lestajussit eivät ole pahimmasta päästä. Kaikki nk. "vanhoilliset" lahkot ovat huomattavasti terve päisempiä kuin "uus-kristilliset" hihhuli porukat.No luokaa niitä "mielikuvitusmaailmoitanne" kiitos muualla, kuin netin välityksellä ja viattomista ihmisistä. Olen joskus miettinyt, että tuskin pystyisin missään tilanteessa luultavastikaan tappamaan mitään ihmistä ( olen päästäni terve), mutta jos joku valehtelisi netissä minun olevan insestin uhri, niin sitten vois olla, että jos saisin herjaajan tai herjaajien henkilön selville, jotka netissä minusta sellaista soopaa olisi levittäneet, että ehkä jopa kuristaisin sen ihmisen, joka minua ja läheisiäni niin paljon vihaa. Ymmärrän, että vailla kunnollista isäsuhdetta eläneet on omituisia: naisissakaan ei ole mitään miesvihaajia muissa, kuin jotenkin oudoissa ja vaillinaisissa perhesuhteissa eläneet, uskontoihin katsomatta.
Mulla ei ole huonoa kokemuksia kiihkouskovaisista kuin sikäli, että aikuiset puolitutut siat kun olin syömishäiriöpsykoosissa lapsena, niiin ne oikein usutti mua haukkumaan edesvastuuttomassa tilassa omaa perhettäni - yäk. Puhupa sinä vaan omista tuntemistasi ja jätä mut ja kaikki viattomat rauhaan. On varmaan maailman viimeinen aihe, mistä haluaisin edes netissä puhua, joku lasten hyväksikäyttö. Ei ole kokemusta, joten en osaa sellaiseen aiheeseen sanoa. Mulla ei onneksi ole tarvinnut luoda mitään mielikuvitusmaailmaa täydellisestä lapsuudesta,koska mun lapsuus oli täydellinen: välittävät ja fiksut vanhemmat. Siitä syystä olenkin moraaliltani sata kertaa terveempi, kuin te mitkä lie porsaat, jotka herjaatte ja käytätte nettiä tällaisia nimettömiä keskustelupalstoja vastoin niiden tarkoitusta.
Jos saan selville, että minua valehdellaan ja väitetään henkilöksi netissä näillä kommmenteillani, tulee oikeusjuttu.Toivottavasti ei sentään niin pöpejä tällaisellakaan hörhöfoorumilla ole, että vainoaisi minua viatonta kirjoittajaa sentään niin moraalittomasti. Mistä syystä haluatte uskontoaiheisiin mun kommentteja, miksi? - Tilastotieteilijä.
Mitä ihmettä??? kirjoitti:
Siis mitä?
Siis hyväksikäyttöä oli?
Ainakaan meidän perhessä ei hyväksikäytetä lapsia, enkä tiedä yhtään muutakaan perhettä jossa näin olisi!Tilastotiede ei kyllä taida olla vahvoin alueesi. Mikähän mahtais olla? Toisten haukkuminen puskista?
- jaahas?!?
Tilastotieteilijä. kirjoitti:
Tilastotiede ei kyllä taida olla vahvoin alueesi. Mikähän mahtais olla? Toisten haukkuminen puskista?
No puskissahan sinäkin olet. Ei mulla ainakaan mitään kristallipalloa täällä ole, että keille minä tässä kirjoitan tai että keneksi minua tässä ta kulloinkin tässä Suomi24:a ehkä törkeästi valehdellaan, vaan käytän omaa persoonaani ja kirjoitan juuri siten ja omalla sanavarastollani, kuin tyystin tuntemattomille nimettömänä netissä kirjoitetaan. Et ole mikään tilastotieteilijä. Älä valehtele. Suomi24:a ei kukaan tuo esiin omaa ammattialaansa, koska sellainen olisi sulaa hulluutta ja ihmiset jotka haluavat ammatillisesti kirjoittaa, kirjoittavat ihan muualla tai eivät ollenkaan netissä. Miten onks mulla jotenkin erilaiset silmät kuin sulla, kun mä näen aloituksen, missä horistaan väärällä palstalla vanhislestiksista ja uskonnoista ja insesteistä ja missä ei ole edes koko sanaa tilastotiede missään mainittu?
Et voi olla niin pelle, että foorumilla missä ei ole yhtäkään henkilöä, vaan pelkkiä nimimerkkejä joiden takana voi olla ihan ketä vain (ilmeisen ilkeitä ainakin), että oikein lempeästi olet että "toisia haukutaan". Mitä "toisia"? On erikseen ne foorumit, missä ihmiset on nimillä ja missä siten on ihmisiä, tää on Suomi24.fi, nimetön foorumi.
Jos te tollot ette tajua lestisten pitsan syönnistä ja suviseurailuistanne puhua muualla, kuin Maailman Menoa- nimisellä nimettömällä tällä palstalla, niin juma ei ole älyllä paiskattua sakkia. Se tosin on ilmiselvää.
Mulle ainakaan on yhdenkään turha tulla mölisemään puskista haukkumisesta, koska korkeintaan minä olen puskista haukuttu, jos joku väittää ja jos jollakinn todella on niin röyhkeää pokkaa väittää, että mä olen tässä henkilönä kirjoitellut tässä Suomi24:a. Kun en omaa nettiprodilia mihinkää tai missään, enkä ole mikään nettihenkilö ollenkaan.
- usko ei kanna
Yli puolet jättävät ko uskonnon aikuistuessaan. Totta varmaan, mitä olen kuullut ja tuntenut ihmisiä.
http://www.esaimaa.fi/Online/2013/06/28/Moni jättää lestadiolaisuuden/2013115937973/4 - Taivastarjous
Kyllä se on niin, että sekä lestadiolaisten että helluntailaistenkin on elettävä täällä maan päällä samoin kuin muidenkin kuolevaisten. Taivaspaikkoja on tarjolla vain uskovaisten ylikierroksilla käyvässä mielikuvituksessa.
- XnAkS0
Luulen että tuo lestojen jatkuva parjaaminen johtuu kateudesta. Kun oma elämä on ryssitty perusteellisesti mielikuvitus alkaa kehittää ajatusta siitä että muidenkin elämä on samanlaista vaikka näyttääkin paremmalta.
- kysymyksiä heräsi
miksi viestiketjun käyttäjä yleistää? on mätiä omenoita ihan sellasissakin jotka ei usko mihinkään. Kun sattuu kuulumaan johonkin uskontoon ja on insesti niin se kirjotetaan isolla iltalehdessä se lestadiolainen ja insesti pienellä... kumpi siinä nyt oli se uutinen laitetaanko sitten ku ei kuulu mihinkään uskontoon että ATEISTI insesti! tai KRISTITTY insesti! jne. siinä teille pohdittavaa.. :)
- VL mies
Aloittaja on kateellinen hellari.
- janiin1
sirutus on tulossa tai se on jo
- puuttukaa voimakkaas
Jos ja kun ollaan oikeitauskovaisia niin yksikin hyväksikäyttö on liikaa, on tietenki taviksillakin.
- aijaa?!?
No menkääs nyt suviseurailemaan niille omille palstoillenne. Tällä foorumilla on uskiksille varmasti omat keskustelupalstansa. Mä olen Suomi24.fi palstalla nimeltä "Maailman Menoa" ja yhtä vähän kuin haluaisin tällä palstalla keskustella hörhöjen vasemmisto-ja vihreiden puolueiden vihaajien kanssa, yhtä vähän haluan tässä lukea uskonto-mölinää. Pikkusen kunnioitusta, jos saisi.
- Oikeassa olet
Suviseurojen pitopaikkakunnan lähellä olevista kaupoista loppuivat kortsut ja oluet. Se siitää kiiltokuvasta ja näennäisestä touhusta.
- mitäh?
" No menkääs nyt suviseurailemaan niille omille palstoillenne. "
Osa maailmanmenoa se on tuo lahkolaistenkin toilailu ja aktiivisia palstalla näyttävät olevan itsekin. Pysyisivät lahkolaiset, hihhulit sun muut itse vaan omilla palstoillaan haukkumassa normaaleja ihmisiä.- aijaa?!?
No sitä minäkin toivon, että pysyisivät omilla palstoillaan, mutta ymmärtäähän sen, että jos jopa television katsominen on Jumalan syntiseksi toteamisen paikka, että miten niiden päät sekoaa, kun niiden uskonto kuitenkin sallii niiden katsovan tekevisiota netin kautta. Ne vanhislestikset on kuitenkin aika iso ryhmä Suomessa ja just ne haluaa, että muut veronmaksajat maksaa niille kymmenen kakaran pynkäämiskustannukset per perhe ja noita oj joku satatuhatta, siinä missä normaalit ihmiset nykyisin tekee kaksi tai maksimissaan kolme lasta. Jopa viiden lapsen perhe on onneksi nyky- Suomessa aika harvinaista, koska tavispalkansaajien tuloilla nykyisin ei sellaistakaan kersalaumaa elätettäisi ja normaalit haluaa, että ei mikään Jumala määritä sitä, että kuinka monta kakrua tai vaikka nolla joku haluaa hankkia. Sänkyhommatkin on yksityisasia, eli jos mä haluaisin nussia vaikka puuhevosta sängyssäni, se asia ei kuulu millekään usontofanaatikkopervoille.
- ....
aijaa?!? kirjoitti:
No sitä minäkin toivon, että pysyisivät omilla palstoillaan, mutta ymmärtäähän sen, että jos jopa television katsominen on Jumalan syntiseksi toteamisen paikka, että miten niiden päät sekoaa, kun niiden uskonto kuitenkin sallii niiden katsovan tekevisiota netin kautta. Ne vanhislestikset on kuitenkin aika iso ryhmä Suomessa ja just ne haluaa, että muut veronmaksajat maksaa niille kymmenen kakaran pynkäämiskustannukset per perhe ja noita oj joku satatuhatta, siinä missä normaalit ihmiset nykyisin tekee kaksi tai maksimissaan kolme lasta. Jopa viiden lapsen perhe on onneksi nyky- Suomessa aika harvinaista, koska tavispalkansaajien tuloilla nykyisin ei sellaistakaan kersalaumaa elätettäisi ja normaalit haluaa, että ei mikään Jumala määritä sitä, että kuinka monta kakrua tai vaikka nolla joku haluaa hankkia. Sänkyhommatkin on yksityisasia, eli jos mä haluaisin nussia vaikka puuhevosta sängyssäni, se asia ei kuulu millekään usontofanaatikkopervoille.
Vain hellari voi noin syvästi vihata vanhlestadiolaisia. Televisio ei ole uskovaisen huonekalu.
- aijaa?!?
.... kirjoitti:
Vain hellari voi noin syvästi vihata vanhlestadiolaisia. Televisio ei ole uskovaisen huonekalu.
Voi kuule en valehtelija ole "hellarikaan", eikä mulla ole mitään minkäänlaisia uskontoryhmiä vastaan, kunhan vain laatisitte noi aloituksenne omille palstoilleen, että jos kohteliaisuutta olisi teillä edes sen verran ymmärrykseen asti, että ihmiset jotka eivät ole kiinnostuneet keskustelemaan esimerkiksi uskonnoista, ettei noita nimettömiä pakkomielteisiä uskontojuttuja tarvitsis lukea ja että jos ette vainoaisi minua ( tai keitä vielä viattomia muita mun lisäksi, kun kerran minuakin rääkätän tässä Suomi24:a vihakirjoittelulla ja pelottelulla...) tällaisella julkisella mutta henkilöidentiteettien osalta nimettömällä palstalla röyhkeästi.
Muuten: minä en katso loukkaavaksi televisiota, koska sieltäkin onneksi voi valita mitä haluaa katsoa, vaan esimerkiksi tän Suomi24:n Fotolia-kuvapalvelun kuvat ja sairaat jonkun amiksen juntin laatimat aloitukset tän foorumin myös etusivullakin, missä on aina noita akkoja Fotolia-kuvapalvelun kuvissa kädet lötköttäen raskausvatsan päällä (missä vaiheessa tollanen ällöttävä trendi on syntynyt, että aina jos akat on raskaana, pitää paljastella sitä paksumahaa joisssakin minikokoisissa housuissa tai asuissa kädet lojottaen siinä vatsan ympärillä, yäk, että ikäänkuin joku raskaus olisi jokin erityinen asia).
Voi ikävä kyllä asia on niin, että minulle jotkut vanhoillislestadiolaiset ovat yksi ja sen sama p*skan hailee, eli he eivät häiritse minua mitenkään ja minulle on sama mitä uskontoa jokin toteuttaa, koska itse en ole kiinnostunut uskonnoista, mutta tottakai valtio joutuu osallistumaan lestisten lapsiperhekustannuksiin suuremmalla summalla kuin tavisperheiden, kun kyseisenlainen porukka ajattelee että Jumalan mielestä niiden akkojen pitää synnytellä henkihieveriin astikin niitä kakaralaumojaan ja niillä on ihan älyvapaa määrä niitä lapsia yleensä.
Luulen kuule, että valtaosa uskiksistakin on ihan taviksia. Mutta te ette ole, jotka vainoatte Suomi24.:n Maailman Menoa-palstalla minua sivullista. Mulla on uskontoihin ihan neutraali asenne. Olen perusluterilainen, mutta minkäänasteista kiihkoa ei suuntaan eikä toiseen uskontoasiat minussa herätä.
Ja luonnolisestikaan tuokaan aloitus ei ole minun kynästäni. Mun pokka ei riittäisi nettipalstojen häiriköintiin.
- Olen VL
Te ette ymmärrä mitään !
Siriuksen takana on 100km kokoinen Avaruusalus odottamassa meitä Tosiuskovaisia.
Te ette pääsekkään kyytiin. Lälllälläää !
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4573908Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181662- 1161486
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891454Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991388Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591346- 501276
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi931204- 441059
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa331047