Hei. Olen melkein 20-vuotias mies ja olen ollut nyt hieman yli vuoden työttömänä. Valmistuin koneenasentajaksi vuosi sitten ja heti valmistuttuani aloin etsiä erittäin paljon erilaisia työpaikkoja joihin hakea. Lähettelin hakemuksia vuosi sitten kesän aikana lähemmäs 200 ja pääsin jopa kolmeen haastatteluun. No eihän niistä sitten mitään poikinut ja työttömyys jatkui. Sitten TE-toimistosta soitettiin ja minut tyrkättiin johonkin turhaakin turhemmalle 2kk pitkälle kurssille, jossa kerrottiin miten tehdä työhakemus, CV, kuinka toimia haastattelussa yms. Itsellä noissa ei niinkään ongelmia ollut ja vietin siinä sitten 2kk melkein nukkuen jokaisen päivän läpi siellä kurssilla. Lopuksi minun piti hakea työharjoittelu paikka ja pääsin erittäin mieluisaan pieneen ATK-firmaan jossa koottiin, korjattiin ja puhdistettiin tietokoneita yms. mitä ATK-firmoissa nyt yleensä tehdään. Siellä olin sitten vielä 2kk työharjoittelijana ja pomonikin arvosti työpanostani ja sanoikin, että jos olisi koulutus niin ottaisi kyllä mielellään töihin, niin ei tarvitsisi ihan kaikkea hänen opettaa.
Päätin nyt sitten kevään yhteishaussa hakea ATK-alalle opiskelemaan eikä siitäkään sitten vain onnistanut. Nyt tuossa parin päivän päästä alkaa täydennyshaku ja aion tosiaankin pistää hakuja, että pääsisin opiskelemaan alaa, mutta minun "tuurillani" ei kyllä ikinä mihinkään oteta. Ei ole asenne kysymys, etten muka viitsisi tehdä töitä tai opiskella. Käyn 3-4 kertaa viikossa ihan vapaaehtoisesti isovanhempien luona auttamassa maatilatöissä ihan vain ruokapalkalla.
Nyt sitten tarvitsisi alkaa miettimään mitä seuraavaksi pitäisi yrittää vai kannattaako enää edes yrittää mitään kun tuntuu, ettei minulle ole missään mitään käyttöä. Alkaa turhauttamaan tämä hakemusten lähettäminen ja mistään enää tule kutsua edes haastatteluun. Työkkärissäkin väittivt viimeksi, etten edes ole lähettänyt hakemuksia mihinkään. Tulostin heille noin 50 sivua lähetettyjä hakemuksia ja jokaisessa näkyi lähetyspäivämäärä, kellonaika ja vuosi. Väitti siellä sitten se muija, että vittuilen hänelle tällä paperikasalla ja heitti sen suoraan roskikseen. Lähdin sieltä sitten ovet paukkuen ja nyt uli tänään ilmoitus, että minulta on katkaistu työttömyystuki. Ehkä näin on parempikin, etten enää joudu ainakaan niihn hemmetin kurseille, enkä joudu enää kuuntelemaan heidän puhettaan.
Pakko avautua tästä jonnekkin ja kertoa miten paska tilanne nuorisolla on päästä töihin. Hermot tässä vain menee ja alkaa pikkuhiljaa ahdistamaan ja stressaamaan tämä tilanne. En nuku enää kunnolla, vain 4-6h /yö, päänsärkyä ja närästystä esiintyy melkein päivittäin. Ruoka ei enää maistu. Alkaa vain masentamaan tämä elämä päivä päivältä enemmän ja enemmän.
20-vuotias vuoden työttömänä ja näyttää edelleenkin jatkuvan
33
1192
Vastaukset
- fdgfdsgfdg
Sinulta katkaistiin tuki, koska virkailijan mutu oli, että näyttämäsi hakemusten kopiot olivat tekaistuja? Tai että olit hakenut, mutta se, että näytit hänelle hakemuksiasi, oli "vittuilua"? Siis anteeksi kuinka? Nyt tee oitis valitus törkeästä ja laittomasta kohtelusta! Kai äänitit tapaamisen? En tiedä, minne valituksesi lähettäisit, joku tietävämpi varmaan osaa neuvoa.
Kuulostat yritteliäältä, osaavalta nuorelta ihmiseltä, jonka asenne on kohdallaan. Kohtaamasi virkailija taas oli asennevammainen kyykyttäjä. Hänelle pitäisi lyödä eteen tämä kysely: http://reilusuomi.wordpress.com/kysely/ - Mikä neuvoksi
En nauhoittanut tuota keskustelua, mutta pitää kai tästä lähtien alkaa nauhoittamaan. Ja siis kun he olivat sanoneet minulle, että eivät usko minun lähettäneen hakemuksia mihinkään vaikka niin heille sanoin. Eivät kai usko, koska olen lähettänyt paljon hakemuksia ja en ole saanut paikkaa mistään. Ja tuosta valiksesta, kai aika turha tehdä kun ei sit' voi periaatteessa todistaa mitenkään muuten kuin tuolla tuen katkaisulla, mutta voivat sanoa siihen, että ei ollut hakenut työpaikkoja. Ja jos sitten näytän tuon nivaskan jollekkin "korkeammalle pampulle" niin he vain sanovat, että eivät ole tällaista ennen nähneet. Sama kuin tässä nyt pinnalle tulleessa poliisin uhkauksessa; Kumpaa uskotaan nuorta vai poliisia? Nuorta työtöntä vai te-tätejä?
- sdgfdsgsdfh
Älä luovuta noin helposti. Älä anna itseäsi kohdella laittomasti. Ansaitset parempaa. Me kaikki ansaitsemme reilua kohtelua, toisin kuin nyky-Suomessa saamme. Tee se valitus. Voit toki todistaa lähettäneesi hakemukset; epäilijän tarvitsee vain ottaa yhteyttä muutamiin antamistasi osoitteista. Kaikki yritykset eivät ehkä ole säilyttäneet vanhoja hekemuksia, mutta monet varmaan ovat. Suomessa lain mukaan rikollinenkin on syytön, kunnes toisin todistetaan. Sinulla on oikeus tulla kohdelluksi rehellisenä, kunnes työkkäri toisin todistaa. Et todellakaan ole ainut, joka on hakenut satoihin paikkoihin. Se on nykyään valitettavan tavallista. Ehkä ulos ryntäämisesi veemäisen virkailijan luota oli huono ratkaisu, mutta senkin voit selittää virkailijan käyttäytymisellä. Sinulla on itsetunto kohdallaan, mutta olet nuori. Sinulla on paljon opittavaa, ja varmasti opitkin. Pidä nyt kiinni oikeuksistasi. Valitus ei maksa sinulle mitään. Kadut myöhemmin, jos luovutat nyt.
Samaa minäkin sanon ettei periksi kannata antaa vaan valita työttömyysturva päätöksestä. Työhakemuksia kannattaa lähettää sähköpostilla jolloin asian oikeaksi todistaminen käy helposti. Taitaa olla yleistä tuo nuorille keljuilu työkkärissä ja pakko sanoa että minutkin yllätti kun poikani "tukemista" työn haussa vierestä katselin muistutti enemmänkin sitä vittuilua kuin neuvontaa. Onneksi hän sai töitä suhteilla. Nyt kun itse tässä vajakuntoisena työkkärin asiakkaana olen niin ei sieltä todellakaan mitään todellista neuvontaa irtoa vaan muistuttaa lähinnä piilokameran kuvaus tuokiota nämä nykyajan aktivoinnit. Itsekkin kaipaisin vain ohjeistusta että mikä ala minulle olisi paras puutteeni/vaivani huomioiden niin voisi yrittää/kouluttautua siihen, mutta virkailija ei kuulemma voi sanoa sitä vaan pitäisi vaikka lähteä kokeilemaan hommia jotka jo etukäteen tietää sopimattomaksi työkokeilun tai vastaavissa töissä ollut jo oikeasti palkkatöissä aikoinaan. Kun käynneillä tulee olo että on joutunut hölmölään niin ei mikään ihme että työttömyyden hoito menee päin p:tä Suomessa ja muistuttaa lähinnä suurta vitsiä. Työkkäriin kun asennoituu pakollisena pahana ja puuskuttaa vaan omalla tahdillla eteenpäin niin taitaa mennä parhaiten, mutta jos tuntee tulleensa väärin kohdelluksi niin älä jätä asiaa ilman huomiota vaan valita päätöksistä, on virkailijallakin esimies. Vaikka ne ei sillä välttämättä korjaannu niin jälki jää toiminnasta ja joku jossain vaiheessa voi sen huomioida.
- Byro Berrta
Ei kannata hakea sataakaan paikkaa vuodessa. Mistäkö sen tiedän? No, en kai oikein tiedäkään, täällä ei ole alallani niin monta avointakaan. Koeta hakea keskitetymmin, muutama hakemus kuukaudessa.
S-postitse hakeminen on suositeltavaa. Kyllä nuori kaveri joskus töitä saa. - korruptio
Niin saahan sitä valittaa vaikka kuuhun.
Muista että korppi ei korpin silmää noki. - Asenne???
Jos viidenkymmenen hakemuksen jälkeen et ole työllistynyt, niin tämä on aivan selkeä merkki siitä että CV:si ei ole työnantajan silmissä erityisen huomion arvoinen ja sitä pitää parantaa. Lisäksi sinulla näyttäisi olevan pahanlaatuinen asenneongelma. Jos työkkäri osoittaa sinut kullanarvoiselle CV:n tekokurssille ja sinä käytät arvokkaan oppimisajan NUKKUMISEEN, niin ei varmaan voi odottaa kovin kummoisia työllistymistuloksia, vai mitä? Osoititko samanlaista leväperäisyyttä myös harjoittelussa, koska et työllistynyt sinne? Yleensä nuoret työllistyvät heti koulun jälkeen samaan firmaan, missä ovat olleet harjoittelussa pakolliset ammattikoulun harjoittelut - miksi sinä et työllistynyt? Olisiko peiliin katsomisen paikka? Työnantajat maksavat 1) ahkeruudesta 2) ammattitaidosta 3) asenteesta (AAA), eivät laiskottelusta eikä voivottelusta. Huonoa tuuria ei ole olemassakaan, kaikki työnhakijat ovat tismalleen samalla viivalla lähtötilanteessa. Tuo itsensä surkistelu ei ainakaan edistä työllistymistäsi pätkääkään joten otahan itseäsi niskasta kiinni!
- jäynää
Lähetin 158 hakemusta, 19 haastattelua ja lopulta oikea ja mieluinen työpaikka. Vika ei todellakaan ollut CV:ssäni. Saamani paikka vain sattui olemaan juuri niin sopiva, kuin tällä 16 vuoden työkokemuksella vaan voi. Rekrytoija vaan totesi haastattelussa, että sinä olet juuri se, mitä haimme.
Aloittaja tuntuu järkevältä tyypiltä. Minulta myös katkaistiin työkkärissä päivärahat. Syy sama, en muka he tarpeeksi työpaikkoja (kyse oli työpaikasta, johon sain osoituksen, tosin osoitus ei tullut koskaan minulle perille Itellan teknisen vian takia. Itellasta sain todistuksen asiasta. Toki olin ko. paikkaa omatoimisesti hakenut, mutta se oli TE-täsille liikaa ja vittuili takas). Katkaisu todettiin 3 viikon päästä aiheettomaksi, mutta saipa tuo pikkujäynää aikaiseksi mm. laskuja erääntyi sinä aikana.
Ei ole syynä aina se ikuinen CV. - Ei_ole_noin_helppoa
Ei työllistyminen tapahdu ollenkaan noin helposti tällä hetkellä maassamme kuin kuvaat viestissäsi, jo haastatteluun pääseminen voi olla todella kovan takana ja voi olla että pääsee useampaankin haastatteluun eikä silti tärppää.
Eivätkä nuoret todellakaan työllisty nykyään automaattisesti harjoittelupaikan jälkeen, monet työnantajat tietoisesti hyödyntävät harjoittelua ilman mitään aikomustakaan palkata henkilöä.
Viestisi perusteella tulee kuva tilanteesta, jolloin Suomen taloudellinen tilanne oli vielä hyvä, nykytilanne on jotain ihan muuta.
Itselläni on vakipaikka IT-alalla nykyisin mutta olen käynyt kymmenissaä haastatteluissa ja lähettänyt varmaan yhteensä pari sataa hakemusta ainakin, joten kokemusta asiasta on kyllä.
- Mikä neuvoksi
Mitäs siinä CV:ssä voisi parantaa kun ei siinä ole kuin nuo harjoittelut ja 2 kesätyötä. Ja tuolla kurssilla sanoivat, että hakemukseni ja CV:ni näyttävät hyviltä. Ja tuosta, että nuoret työllistyvät sinne, missä olivat harjoittelussa. Niinhän minunkin piti kaverin kanssa kun oltiin samassa firmassa. Kuukausi ennen harjoittelun loppumista käyttin kysymässä, että olisiko työpaikkaa tarjolla. Sanoivat, että kyllä meille paikka olisi ja sanoikin, että tulkaa harjoittelun jälkeen puhumaan niin tehdään sopparit. Viikko ennen harjoittelun loppumista kyseiseen firmaan tuli sitten 10 virolaista. Kumpi on halvempi, virolainen vai suomalainen, mietippä sitä.
- Asenne???
"Kumpi on halvempi, virolainen vai suomalainen, mietippä sitä."
Palkkatoiveen voi aina esittää kilpailukykyiseksi. Yleisesti Suomessa suurin ongelma on duunareiden pilviin karanneet palkat, mistä johtuen palkataan juurikin virolaisia ja muita ulkomaalaisia, jotka osaavat esittää järkevän palkkatoiveen. Yrityksen tehtävä on kuitenkin tuottaa maksimaalinen voitto omistajilleen, ei elättää yli-hintaisia työntekijöitä. Olet varmaan tutustunut alan taulukoihin ja tiedät, mikä on koneenasentajan minimipalkka? Siitä kannattaa lähteä liikkeelle ja nousta ammattitaidon kertyessä ja työtehtävien muuttuessa haastavammaksi korkeammalle! - 2×23
Asenne??? kirjoitti:
"Kumpi on halvempi, virolainen vai suomalainen, mietippä sitä."
Palkkatoiveen voi aina esittää kilpailukykyiseksi. Yleisesti Suomessa suurin ongelma on duunareiden pilviin karanneet palkat, mistä johtuen palkataan juurikin virolaisia ja muita ulkomaalaisia, jotka osaavat esittää järkevän palkkatoiveen. Yrityksen tehtävä on kuitenkin tuottaa maksimaalinen voitto omistajilleen, ei elättää yli-hintaisia työntekijöitä. Olet varmaan tutustunut alan taulukoihin ja tiedät, mikä on koneenasentajan minimipalkka? Siitä kannattaa lähteä liikkeelle ja nousta ammattitaidon kertyessä ja työtehtävien muuttuessa haastavammaksi korkeammalle!Ei liian halvalla suomalaisen kannata töitä tehdä, eläminen suomessa on kallista.
- psykologiaa.
Työttömän on aivan turha mitään lähetyksiä lähetellä, koska ne lentävät automaattisesti silppuriin. Työtön on työnantajan silmissä aina sama asia kuin työkelvoton, asenteet tässä maassa työttömiä kohtaan ovat todella armottomat. Jo se, että EK:n pääjehu Eero Lehti on sanonut, että työtön ei ole työkelpoinen enää 3kk työttömyyden jälkeen, kertoo karua kieltään. Tästä työttömien mollauksesta hyötyvät eniten yrittäjät, koska työtön, jonka itsetunto on täysin latistettu on helppo saada tekemään palkatonta työtä.
Fakta siis on, että töitä saadaan suhteilla, ei hakemuksilla. Tämä on erityisen tärkeää nuorten kohdalla, joten jos suhteita ei ole, on todennäköistä että elinikäinen köyhyysloukku odottaa! Ikävää mutta totta. Työuran alkuvaihe yleensä ratkaisee, millaisia töitä jatkossa tulee saamaan -- jos heti alussa työluettelossa on pelkkää tyhjää, niin tyhjäksi se tulee jäämään myös jatkossakin, ehkä joitain lyhyitä pätkiä lukuunottamatta. Ja nekin pätkät saa lähes poikkeuksetta käymällä jonkun kurssin, jonka yhteydessä on se 6-12 kuukauden ilmaisharjoittelu, jonka jälkeen työnantaja "armosta" palkkaa 3-6 kuukaudeksi, mutta ei yhtään pidemmäksi aikaa (uusia ilmaisia tulijoita on aina).
Ainut tapa päästä töihin on siis tehdä töitä ilmaiseksi ja toivoa, että kuulut siihen onnekkaaseen muutamaan prosenttiin, joka saa töitä ilmaisjakson jälkeen. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että teet pitkää päivää, kaiken mitä pomo käskee ja esität hänelle mahdollisimman hyvää jätkää. Osaamisella ei niinkään ole väliä, vaan sillä miten pystyt tuomaan omaa persoonasi esille työympäristössä, jotta et jää muiden työntekijöiden varjoon. Jos et ole sosiaalinen, niin huonolta näyttää.
Työn saaminen on siis täysin puhdasta tuuripeliä ja siihen kuuluu enemmän psykologiaa kuin voisi ajatella. Voit 5-10 vuoden päästä katsella omaa tilannettasi uudelleen ja mikäli olet edelleen työtön, tuo väitteesi että sinulla on huono tuuri pitää paikkansa. - 28v työtön mies
Jos puhutaan asioista niin kuin ne oikeasti ovat, kuulostaa sitä että ainut mahdollisuus on opiskelu tai sossun kanta-asiakkuus. Alalla ei ole niin väliä, mutta opiskelijana voit tehdä pätkätöitä opinto- ja asumistuen päälle. Opiskelijastatuksella on myös paremmat mahdollisuudet saada kesätöitä. Lisäksi saat opiskelijaetuuksia kuten kelan ateriatuen, alennetut julkisen liikenteen kustannukset ja mahdollisuuden edulliseen opiskelija-asumiseen. Tarpeen vaatiessa sinulla on myös mahdollisuus edulliseen opintolainaan.
Opintojen jälkeen olet sitten taas samassa kusessa, joten kannattaa vitkuttaa mahdollisimman pitkään ellei tiedossa ole varmaa työpaikkaa. Olet vielä aika nuori, joten ei kannata ihan vielä nakata kirvestä kaivoon vaikka näkymät eivät ole kovin ruusuiset - Mikä neuvoksi
Juu, nyt pitää vain toivoa, että sen opiskelupaikan saisin. Ei täälläkään alueella ole koulutukselleni sopivia töitä oikeastaan yhtään. Olenkin lähetellyt hakemuksia kaikenlaisiin paikkoihin, että pääsisi edes jonnekkin. On mäkkäriä, heseä, siivousta yms. ns. paskaduuneja, mutta ei vain ole mistään tärpännyt. Nytkin on taas viikon päästä työkkärikäynti ja luultavasti laittavat minut taas kurssille, jonka olen jo käynyt. Näin kaverillenikin tehtiin, joka on nyt sitten samalla kuukauden kurssilla jo kolmatta kertaa.
- Mikä neuvokksi
Päivityksen', että tänään tuli vahvistus, että pääsen opiskelemaan. JES!
- Byro Berrta
Onneksi olkoon ja hyvää jatkoa
- nuori itsekin
Onnea!!! OIen tosi iloinen puolestasi, vaikka en tunnekaan sinua. :) Älä luovuta vaan pysy sitkeänä, ja uskon että löydät kyllä oman paikkasi. Työtilanne on nuorille aivan karmaiseva tällä hetkellä, mutta katsotaan kuinka tässä käy...
- onnea kuitenkin
Mitä alaa? Onko oikea ammattitutkintoon tähtäävä koulutus vai työkkärin vetämä koulutus? Eihän näillä koulutuksilla nykyään muuta virkaa ole kuin saada ilmaisia työntekijöitä yrityksiin työharjoittelujaksojen avulla.
- Sairaat narsistit
"Väitti siellä sitten se muija, että vittuilen hänelle tällä paperikasalla ja heitti sen suoraan roskikseen."
Hei aloittaja. Virkailijaa suoranaisesti vit..... kun pystyit lättäsee todistusaineistoa kehiin. Hän ei halua nähdä sellasia ollenkaan. Te-toimistolla on ihan tarkoituksellinen tapa tuhota todistusaineistoa, ja nämä narsistit osaavat sen.
Sinuna tekisin kantelun ja seuraavalla kerralla nauhoita ja korota ääntä. Tsemppiä.- Oikeutta ...kele!
Yksi esim. todistusaineiston hävittämisestä on työhakusuunnitelman laatiminen. Annetaan joko kopio suunnitelmasta, jossa virkailijan kopio nimmari ja hävitetään loput. Minulle on myös postitettu suunnitelma pyynnöstä kopiolla, kun aloin luettelemaan kaikennäköisiä omia oikeuksia ja nauhoittamaan käynnit, tulee tuo suunnitelman just semmosena kuin haluan ja aidolla nimmarilla (ilman pyytämättä), sekä koska haluan seuraavan uusinnan.
- 7+9
Samassa nesteessä ollaan kaveri ja meitä on monta. Valmistuin pari vuotta sitten ja samassa tilaanteessa ollaan, tosin lähdin opiskelemaan. Nyt ei kannata mikään muu ala kuin sosiaali ja terveysala. Työpaikan saaminen on karmaisevan vaikeaa johtuen taloustilanteesta.
- kannattaa selvittää
Olisiko tuolla kyseisellä firmalla mahdollisuutta kouluttaa sinut oppisopimuksella/sanssilla uuteen ammattiin?
- ....
Eikös parikymppisen miehen pitäisi olla intissä suorittamassa kansalaisvelvollisuuttaan? Siellä ainakin saa 3 lämmintä ateriaa iltapalan ja Kela maksaa sähkön, veden ja vuokran.
- Ei_saa_antaa_periksi
Jos asia on mennyt kuvaamallasi tavalla, on työvoimatoimiston virkailija toiminut törkeästi, ota heti yhteys kyseisen työvoimatoimiston johtoon ja pyydä selvitystä asiaan ja jos et saa korjausta asiaan, tee valitus asiasta työvoimaministeriöön ja eduskunnan oikeusasiamiehelle, näillä lähtisin ainakin aluksi liikkeelle. Jos sinulla on mahdollisuus käyttää lakimiestä, niin se olisi todella hyvä asia.
Mutta tuosta työttömyydestä, ei ole mitään syytä masentua, olet vasta 20-vuotias eli todella nuori, ja vuosi työttömyyttä takana, ymmärrän että taloudelliset asiat voivat painaa mieltä mutta vuosi työttömyyttä ei sinänsä ole edes pitkä aika, itselläni oli n. 3 vuoden työttömyysjakso it-alalla 2000-luvulla ja olen kuitenkin saanut vakipaikan alalta myöhemmin uudestaan, tosin olen hankkinut lisäkoulutusta ja nähnyt pajon vaivaa työpaikkojen etimisessä, mutta sinun ei todellakaan tarvitse masentua, kovaa yritystä ja peräänantamattomuutta vain peliin!!!- aquariumbola
12 vuotta työttömänä ja se mitä tää maa tarjoo on herkkumunkki. Vittu, syö herkkumunkki, sika, herkkumunkki Vittu.
- AP päivittää
AP täällä taas päivittelee tilannetta, jos joku nyt tätä vielä lukee. Eli olen nyt ensimmäisen opintovuoden puolet käynyt ja onnellisempi en oikeastaan voisi olla. Ja harvoin oikeasti nuoret heräävät aamulla ennen seitsemää hyväntuulisina ja odottavaisina päivän opintoja. Koska olen jo suorittanut vanhasta tutkinnosta englannin ja ruotsin sun muut yleiset ja suurimman osan vielä kiitettävillä tuloksilla niin sain vapautuksen niihin. En kuitenkaan halunnut jättää opintojani niin, että kävisin vain noin 2-6h viikossa koulussa, joten opon kanssa menin juttelemaan ja hän sai minut järjestettyä vielä lukion kursseille joista pidän. Saan niistä todistukseen sitten lisänumeroita ja vielä ajanvietettä muuten ehkä vähän tylsiin päiviin.
Vaikka opiskelija raha-asiat on hieman ikäviä niin en ole siitäkäöän jaksanut stressata. Opiskelu- ja asumistuella maksan vuokran ja laskut, ruoat ja muut mitä tarvitsen maksan säästöistä tällä hetkellä. Etsin kyllä tälläkin hetkellä iltatöitä tai ihan päivätöitäkin noihin päiviin jolloin koulua ei ole. Olen oppinut muutenkin paljon nyt kun asun yksin. Opin tekemään terveellistä ruokaa edullisesti, opin myös mihin kaikkeen sitä itse pystyy ihan yksinkin ilman muiden apua, vaikka ennen se on tuntunut mahdottomalta.Aloin lenkkeilemään päivittäin ja painoakin on pudonnut melkein 15kg puolessa vuodessa.
Vuoden työttömyyden jälkeen elämä on kyllä melkeimpä voisin sanoa tällä hetkellä täydellistä. On toki murheita, mutta eikös ne kuulu elämään. Ei mielestäni ainakaan aina saisi elämä olla ihan ruusuillatanssimista.
Ihan vinkkinä teille jotka olette samassa tilanteessa kuin itse olin 6kk sitten, älkää luovuttako, nyt todellakin tiedän, että parempaa on olemassa ja sen paremman vielä saat kunhan teet sen eteen töitä ja ehkä onnettarellakin on välillä näppinsä pelissä. Jos teistä oikeasti tuntuu, että kouluttauduitte väärälle alalle tai haluat alanvaihdon niin se kannattaa myös tehdä. Eihän sitä muuten tiedä mihin se polku olisi ikinä johtanut. No tulipas nyt taas oikea romaani kirjoitettua, mutta oli pakko tulla kertomaan miten nykysin asiat ovat. Hyvää uutta vuotta kaikille ja onnea työn/opiskelupaikan hakuun.- 19+20
Kai nyt edelleen etsit niitä kone-ja metallialan työpaikkoja, kun kerta olet tutkinnonkin suorittanut?
- AP päivittää
19+20 kirjoitti:
Kai nyt edelleen etsit niitä kone-ja metallialan työpaikkoja, kun kerta olet tutkinnonkin suorittanut?
Tietenkin etsin myös metallialan työpaikkoja, mutta pääosin etsin oikeastaan kaikenlaista työtä. Siivousta, kaupan kassaa tai vastaavia mistä voi helpommin saada ainakin ilta/viikonlopputöitä, vielä ei ole tärpännyt, mutta on sen verran isompi kaupunki kuin missä ennen asuin, että on vasta jäävuoren huippu paikoista lähetetty hakemuksia.
- vältä kuin ruttoa!!
19+20 kirjoitti:
Missään nimessä metallialan duunia ei kannata tehdä kuin erittäin viimeisessä hädässä. Paskasempaa työtä ja surkeammin palkattua alaa on vaikea löytää, jopa siivoojat tienaavat enemmän kuin ammattitaitoinen koneistaja.
- AP jälleen
vältä kuin ruttoa!! kirjoitti:
Missään nimessä metallialan duunia ei kannata tehdä kuin erittäin viimeisessä hädässä. Paskasempaa työtä ja surkeammin palkattua alaa on vaikea löytää, jopa siivoojat tienaavat enemmän kuin ammattitaitoinen koneistaja.
Juu olen kuullut kavereilta jotka ovat saaneet metallialalta töitä, että työ on suht rankkaa, paskasta ja todella huonopalkkaista. Kuitenkin jos tällaisenkin paikan nyt saisin niin ottaisin, koska eivät nuo säästötkään ihan loppuun asti riitä
- AP taas ^^
vältä kuin ruttoa!! kirjoitti:
Ja tuohon, että jopa siivoojat tienaavat enemmän, niin minun mielestöni siivoojien pitäisi yleisestikin ympäri Suomea tienata enemmän. He siivoavat meidän paskaisia vessoja, luuttuavat lattioita ja ties mitä ja useimmat vielä valittamatta. Heidän työ on erittäin tärkeää muille työpaikalla käivjöiden viihtyvyyden kannalta.
- Anonyymi
Tässä olisi mukava etätyö mahdollisuus, jos olet kyllästynyt työttömyyteen tai haluat lisäansioita, niin tämän avulla onnistuu, tätä voi tehdä missä ja milloin vain itselle sopii
Tehtävänä on vastailla asiakkaiden viesteihin, mahdollisuus tienata satoja euroja viikossa, itsekin olen pitkän työttömyyden jälkeen tienannut tässä tosi mukavasti lisää säästöjä, hyvin rentoa ja mukavaa puuhaa, nyt olisi uusille tekijöille tarvetta
Palkkio maksetaan viikoittain, ja juuri nyt olisi tarjolla paljon bonuksia joihin osallistumalla voi korottaa palkkiota huomattavasti, suosittelen todellakin jos kukkaro kaipaa lihotusta, hae nyt https://asiakas-palvelut.com/ref/FI2566659
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?
Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k713899- 1013505
SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa
SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah783338Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?
Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia362638- 1241608
Nyt meni lopulliset lämmöt.
Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta361516Meitä ei tule
Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌221114Sulla on avaimet ja keinot
Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi191102Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla
Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?421100Itseään kannattaa tarkastella realistisesti ja
miettiä mihin ne rahkeet oikeesti riittää. Tyhmempikin ymmärtää että varakas ylemmän tason mies ei kelpuuta sellaista ku1181016