Ostin aidon USA:ssa valmistetun tyylikkäästi kaareutuvan leveälierisen huopastetsonin, jota aion käyttää vähintään aina cowboy-bootsien kanssa silloin, kun pidän yllä country-musiikkiaiheista t-paitaa. Mutta voisin pitää tätä päässä joskus myös arvokkaammankin pukeutumisen yhdeydessä. Olen huomannut, että jenkeissä etenkin honky tonk-kapakoissa miehet pitävät päässänsä stetsonia, mutta myös isoissa country-gaaloissa. Kysyisinkin, onko stetsonilla samankaltaista tai lähes samankaltaista kansainvälistä etikettiä kuin ylioppilaslakilla ja tohtorin hatulla, joita saa käyttää aina missä tahansa sisätiloissa ja esim. myös hautajaisissa tai hautausmaalla merkkihenkilön kunniavartiossa?
stetsonin käytöstä
1
1249
Vastaukset
- tetsoni
"Jokainen nainen, ikään ja siviilisäätyyn katsomatta, voi käyttää hääjuhlassa hattua. Hattua voi käyttää vaikka olisi ainoa hattupäinen ja vaikka morsiusparin äideillä ei olisikaan hattuja päässä.
Juhlahattu on osa asukokonaisuutta ja se pidetään päässä niin kauan kuin juhlat jatkuvat, vaikka sitten pikkutunneille saakka. Naiset saavat pitää hatun päässään myös aterialla ja tanssiessaan. Hatun saa toki riisua, jos kampaus sen kestää.
Hattu saa olla valkoinen tai jopa musta kunhan koko asu ei ole. Kannattaa ostaa ensin mekko ja lähteä vasta sen jälkeen etsimään hattua, mekko mukana. Päähineen ei tarvitse olla leningin värinen, vaan se voi olla itsenäinen, pirteä lisä asuun. Kauniin kokonaisuuden saa, kun yhdistää asuun hatun väriset kengät tai laukun.
Kannattaa sovittaa myös hiuskoristeita, Koruhattuja, joita esimerkiksi monet kuninkaalliset käyttävät silloin tällöin hatun asemasta. Hiuskoriste on yhtä juhlava kuin hattu, mutta sen kanssa on panostettava enemmän kampaukseen. Koruhattu on hyvä ratkaisu myös silloin kun vierastaa lierihattua.
Hattuetiketti on vielä monilla joko täysin hukassa tai virheellisten käsitysten värittämä. Jostain kumman syystä useat suomalaiset luulevat edelleen, että juhlissa kellon näyttäessä iltakuutta hattu pitäisi ottaa päästä pois. Aivan käsittämätön ja ilmeisesti vain suomalaisten itse keksimä sääntö, jollaista ei ole koskaan ollutkaan! Aivan kuin hattu olisi jokin ruma kapistus tai välttämätön paha, josta pitäisi heti tilaisuuden tullen hankkiutua eroon. Ainoat juhlat, jossa lierillisiä juhlahattuja ei käytetä, ovat valtion viralliset, kello 18 jälkeen alkavat juhlatilaisuudet.
Nämä tiedot ovat varmistettu vuonna 2005 eurooppalaisen hattuetiketin mukaiseksi ja eivät tiettävästi ole siitä muuttuneet. Kaikenlaisia tietoja hatunkäyttöön liittyvästä etiketistä täällä Suomenmaassa liittyy ja useimmat niistä ovat lähtöisin oppaista joissa ei ole perehdytty asiantuntevasti hattuetikettiin." www.hattu.fi
Eikös mies ota aina hatun pois päästä sisätiloissa ;) kapakassa ei varmaankaan niin väliä mitä päässäsi pidät. En niin etiketeistä tiedä, mutta ylioppilasjuhlissa näkisin, että valmistuneella YOlla on oikeuspitää hattuaan ja muut eivät pidä koska juhlakalua juhlitaan sen saadun hatun vuoksi jne.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.62463- 1161638
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361376Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1571205- 1201126
- 521115
- 571061
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051054Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46929- 60892