Oletteko lukeneet kasvatusoppaita vai kasvattaneet omin päin?

Eilissha

Olen hankkimassa koiran pennun ja sitä varten tutustus Pennun kasvatus kirjoihin? Oletteko te ottaneet kirjoista oppia vaan oletteko kasvattaneet omin päin. Itselleni on tärkeää, että osaan toimia koiran kanssa oikein ja kasvattaa sitä kunnon koiraksi, jonka kanssa arki sujuu muitta mutkitta.

22

315

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tämmöisiä

      Koiran kanssa eläminen ei onnistu noin vain, nykyään. Ja itse olen ollut koirien kanssa elänyt alle kouluikäisestä, silti vieläkin etsin väliin tietoa. Suosittelen lukemaan ja opiskelemaan mahdollisimman paljon, kunhan muistat ettei kaikki niistäkään ole päteviä. Ja suosittelen tätä http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=9510386839, kysy kirjastosta, jos ei ole pyydä tilaamaan.

    • Kaimio oppi

      Tuire Kaimio tulee heti mieleen suomalaisista koiraoppaista nykyään eli sekin kannattaa kahlata läpi :)

    • Tällainenkin
    • Eilissha

      Olen ostanut tuon Tuire Kaimion oppaan, kun kirjastosta ei löytynyt tätä uusinta painosta, jossa on nykytutkimuksen mukainen neuvonta. Pistin kirjastovaraukseen tuon kirjan Onnistu koirasi koulutuksessa, Pentuneuvola kirjaa ei ollut saatavilla kirjastosta. Oletko lukenut Pentuneuvola kirjan itse? Oliko hyvä koulutus ja tietokirja?
      Oletteko lukeneet useampaa kuin yhtä kirjaa? Itse aion lukea mahdollisimman monta kirjaa ja valikoida itseni mielestä parhaimmat opit niistä. En pidä mitään kirjaa ehdottoman oikeana ja siksi haluankin saada erilaisia näkökulmia.
      Yhtenä tärkeimpänä saavutuksena näen sen, että koira oppisi kulkemaan pennusta asti hihnassa vetämättä, onnistuitteko haasteessa ja minkä kirjan neuvoin ja kauan meni?
      Kiitos, että sain vastauksia, eilen kun näytti ensin siltä ettei vastauksia tule.

    • Ehdottaa hänkin sit

      SEY:n sivuilta poimittuja nimiä:
      Anders Hallgren: Koiraongelmia ja ongelmakoiria.
      Anders Hallgren: Tunnista koirasi viestit.

      Turid Rugaas: Rauhoittavat signaalit.
      Turid Rugaas: Kiskomatta paras.

      Itse en ole vielä syventynyt mutta olisi kiva noista kirjoittajista kuulla mietteitä. :)

      • Eilissha

        Kiitos, kun otit asian esille; pistin Kiskomatta paras kirjan varaukseen kirjastosta. Kysyin Akateemisesta kirjakaupasta kyseisen kirjan uudempaa painosta 2011, mutta sieltä sanottiin että uusia painoksia on tullut 2011 asti niin ettei sisältö ole muuttunut juurikaan vuoden 2004 painoksesta, joten tilasin sitten kirjastosta niin ei tartte maksaa kirjan hintaa.


      • Eilissha
        Eilissha kirjoitti:

        Kiitos, kun otit asian esille; pistin Kiskomatta paras kirjan varaukseen kirjastosta. Kysyin Akateemisesta kirjakaupasta kyseisen kirjan uudempaa painosta 2011, mutta sieltä sanottiin että uusia painoksia on tullut 2011 asti niin ettei sisältö ole muuttunut juurikaan vuoden 2004 painoksesta, joten tilasin sitten kirjastosta niin ei tartte maksaa kirjan hintaa.

        Ehdottaa hänkin sit; onko sulla pentukoira vai jo aikuinen? Jos sulla on pentu niin kannattaa hankkia ennen kaikkea pennun kasvatukseen liittyviä kirjoja. Niissä on paljon todella tärkeitä asioita ja niissä myös opetetaan koulutusta.


      • Hänkin sit
        Eilissha kirjoitti:

        Ehdottaa hänkin sit; onko sulla pentukoira vai jo aikuinen? Jos sulla on pentu niin kannattaa hankkia ennen kaikkea pennun kasvatukseen liittyviä kirjoja. Niissä on paljon todella tärkeitä asioita ja niissä myös opetetaan koulutusta.

        Aikuinen neito löytyy kotoa :)
        Mullakin meni hankitaan toi kiskomatta paras ja sitten muutama muu täältä suosituksista. Tämähän käy kiehtovaksi oppia ymmärtämään koiraansa paremmin!
        -> http://www.heiluvahanta.fi/suosituksia.php


    • Kaksi ihanaa höpöä

      Kirjoja löytyy tosi paljon markkinoilta. Itsellä pari otusta jo 5 ja yli vuoden vanhat ja edelleen luen tosi paljon koiriin liittyvää kirjallisuutta ja ainakin oman kokemukseni mukaan ihan itsellä on sekä Victoria Stilwllin että MIllanin ja Kaimion sekä 3-4 muun kirjallisuutta ja jokaisesta on löytynyt toimivaa niksiä ja tapaa millä olen saavuttanut tuloksia. Toinen koirani tykkää touhuta kaikke ohjauksessa ja nuoremman olen ehdollistanut pallolle ihan kahdeksan viikkoisesta lähtien. Koiralle pallo on siis kaikki kaikessa. Saa olla vaikka lauma koiria läsnä, mutta jos vingautan palloa (kongi pallo) ei koira välitä mistään muusta vaan odottaa tehtävää josta sitten saa pallon kiitokseksi. Kannattaa lainata kirjastosta ja hommata sitten itselle vähän myöhemmin omia opuklsia, kun jo tietää vähän mistä on hyötyä eniten. Itsellä hyllyssä n. 15 kirjaa ja lisää varmaan tulee. En vieläkään ole lukenut kaikkia kannesta kanteen, mutta usein illalla selailen tai etsin määrättyyn juttuun jonka haluaisin toimivan tietoa. Kaimion kirjan Koirien käyttäytyminen olen lukenut kokonaan ja aion lukea vielä uusiksi ihan paneutuen kunnolla. Tuo kirja on minun mielestäni täyttä asiaa. Avartaapi paljon. Lue netistä, mutta on kuitenkin ihanaa, että joku ottaa etukäteen tietoa tulevasta elämästä pennun kanssa, joka varmasti saa hiukset pystyyn välillä omistajaltaan, mutta antaa myös hyvin paljon takaisin. Itsekään en muistanut viimekesänä kuinka vaativaa pennun kanssa oleminen olikaan, mutta en siltikään vaihtaisi päivääkään pois. Sanotaanko, että juuri tämän toisen ja nykyisen tiedon kanssa on ollut ihanaa seurata ja ohjailla eri kasvun vaiheita. Nyt meillä ollaan jo päälle vuoden ja ollaan päästy murkkuiästä melkein ohi ja voidaan alkaa perusteiden lisäksi oppimaan uusia asioita. Tsemppiä ja menestystä uuden tulokkaan kanssa.

      • Eilissha

        Kiitos. Kaksi ihanaa höpöä oletko opettanut koirillesi Tuire Kaimion ohjeen mukaisen opetuksen siitä, että taluttimessa koira ei pääse koskaan tapaamaan muita koiria?


      • Ihanat höpöt
        Eilissha kirjoitti:

        Kiitos. Kaksi ihanaa höpöä oletko opettanut koirillesi Tuire Kaimion ohjeen mukaisen opetuksen siitä, että taluttimessa koira ei pääse koskaan tapaamaan muita koiria?

        No enpä ole, koska koirani saavat käydä moikkaamassa tuttuja kavereitaan. Mutta sitä OHI käskyä kyllä harrastan ja aika kivasti mennään. Vanhemman kanssa menee hyvin ohitus, mutta nuoremmalla on vielä hakusessa. Meinaa vaan et pitäisi saada vouhottaa kaikkien perään, mutta periksi en anna ja jos sanon OHI, niin en missään tapauksessa anna periksi, koska silloin käsky/pyyntö menettää merkityksensä. Kaikki mitä pyydän tehdään myös loppuun. Esim. EI tai MINUN toimii jo nuoremmallekin, joka tykkää tietty juosta sukka, tossu ja milloin minkä kanssa karkuun. Samoin kun leikitään tms. ilmoitan että LOPPU ja silloin se on sen leikin loppu. Toisin sanoen minä määrään kuinka kauan jne. Pikkuhiljaa tämä nuorempikin tietää et okei nyt mamma ei enää heitä palloa kun se kerran LOPPU. Fyysistä kuritusta en ole koskaan käyttänyt ennemmin vastaehdollistamista eli palkka suorituksesta tai hyvästä käytöksestä. Esim. lenkillä ohitamme erään naapurin, jolla viriili spk joka tietty vahtii kotiaan. Ohjeistan ihan juttelemalla koiriani ennen naapuria ja nyt ei edes heidän koiransa enää reagoi meihin. Ilmoitan siis tarpeeksi kovaa jutustellen, että nyt hienosti ohi, reippaasti mars, mars ja tyst hiljaa, Kas kummaa naapurin koira on hiljaa paikoillaan ja omani tulevat sivulla ohittaen (ohitamme) naapurin koiran. Kumpikin koira pitää siitä, että ihan vaan juttelen niille. Tiedä sitten ymmärtääkö vai ei, mutta eiköhän jokainen koiranomistaja pidä sitä omaansa aina niin viisaana. Tuo mitä kumminkin kysyit voisi myös toimia, mutta meilläpäin ei ole lähellä esim. koirapuistoa ja näin ollen olisi kurjaa jos ei saisi moikkailla yhtään kavereita. Käymme kyllä muutaman km päässä ns. keskustassamme missä ei saa moikkailla, vaikka menemme ravintolaan syömään koiriemme kanssa, jossa niille aina tarjotaan vetta sekä kysytään haluavatko ne puruluun. Aika mahtavaa vai mitä.


      • Eilissha
        Ihanat höpöt kirjoitti:

        No enpä ole, koska koirani saavat käydä moikkaamassa tuttuja kavereitaan. Mutta sitä OHI käskyä kyllä harrastan ja aika kivasti mennään. Vanhemman kanssa menee hyvin ohitus, mutta nuoremmalla on vielä hakusessa. Meinaa vaan et pitäisi saada vouhottaa kaikkien perään, mutta periksi en anna ja jos sanon OHI, niin en missään tapauksessa anna periksi, koska silloin käsky/pyyntö menettää merkityksensä. Kaikki mitä pyydän tehdään myös loppuun. Esim. EI tai MINUN toimii jo nuoremmallekin, joka tykkää tietty juosta sukka, tossu ja milloin minkä kanssa karkuun. Samoin kun leikitään tms. ilmoitan että LOPPU ja silloin se on sen leikin loppu. Toisin sanoen minä määrään kuinka kauan jne. Pikkuhiljaa tämä nuorempikin tietää et okei nyt mamma ei enää heitä palloa kun se kerran LOPPU. Fyysistä kuritusta en ole koskaan käyttänyt ennemmin vastaehdollistamista eli palkka suorituksesta tai hyvästä käytöksestä. Esim. lenkillä ohitamme erään naapurin, jolla viriili spk joka tietty vahtii kotiaan. Ohjeistan ihan juttelemalla koiriani ennen naapuria ja nyt ei edes heidän koiransa enää reagoi meihin. Ilmoitan siis tarpeeksi kovaa jutustellen, että nyt hienosti ohi, reippaasti mars, mars ja tyst hiljaa, Kas kummaa naapurin koira on hiljaa paikoillaan ja omani tulevat sivulla ohittaen (ohitamme) naapurin koiran. Kumpikin koira pitää siitä, että ihan vaan juttelen niille. Tiedä sitten ymmärtääkö vai ei, mutta eiköhän jokainen koiranomistaja pidä sitä omaansa aina niin viisaana. Tuo mitä kumminkin kysyit voisi myös toimia, mutta meilläpäin ei ole lähellä esim. koirapuistoa ja näin ollen olisi kurjaa jos ei saisi moikkailla yhtään kavereita. Käymme kyllä muutaman km päässä ns. keskustassamme missä ei saa moikkailla, vaikka menemme ravintolaan syömään koiriemme kanssa, jossa niille aina tarjotaan vetta sekä kysytään haluavatko ne puruluun. Aika mahtavaa vai mitä.

        Hienoa, että olet kiinnostunut koiran kasvatuksesta, elämäsi takuulla helpottuu sitä myötä. Moni ei jaksa vaivautua vaan kuvittelee pärjäävänsä omin neuvoin, tärkeitä temppuja jää opettamatta koiralle. Mun tekis kanssa mieli antaa tulevan pentuni tutustua lenkeillä muihin koiriin, mutta ehtona on se, että silloin jos sanon ohi niin silloin kanssa mennään nätisti ohi. Kenen oppien mukaan Ihanat höpöt olet opettanut taluttimessa kävelyn? Ja onnistuuko koirien ohittaminen koiraltasi ilman vetoa?


    • Höpöt niin ihanat

      Juuri äsken tultiin kotiin pikkulenkiltä (n. 2 km) ja ohitettiin aika siististi yksi ja yhteen uuteen tuttavuuteen tutustuttiin ja yhtä vanhaa otettiin hirveellä metelillä vastaan. Vanhempi viisivuotias leikattu narttuni ohittaa vetämättä kauniisti, mutta tää vuoden ikäinen myös leikattu uros mesoaa vielä näitten tuttujen kanssa. On vielä hakusessa varmastikkin pitkään tuo ohitusjuttu. Välillä menee hyvin ja välillä tosi huonosti. Pentuhan tuo on vielä. Mikäli tässä oikeen muistan niin vanhemman kanssa nää sivulle tulemiset yms. perusjutut alkoi menee hyvin siinä parin vuoden vanhana. Nyt jos haluaa tottelevaisuutta pitää mennä tietty lenkille erikseen ja pentua täytyykin alkaa koulimaan ihan itekseen. Turha edes yrittää yhtä aikaa. Täytyy kyllä myöntää, että pennunkin kanssa menee aika kivasti silloin kun vanhempaa ei oo tukena mukana, niin ei uskalla möykätä joka paikassa. Mutta oppi jo pienestä näitä perusjuttuja hyvin, siis ihan siitä jo 8 viikkosesta opeteltiin leikin varjolla näitä istumisia, luokse tuloa jne. Mutta sitten alkoi siinä puolen vuoden iässä tuo murkkuaika ja ei kuullut eikä nähnyt yleensä mitään mitä pyydettiin. Nyt pikkuhiljaa alkaapi taas kuuntelemaan mitä sanotaan, mutta siltikin siinä uhma-iässä kävin läpi jo opittuja asioita, sillä uutta on mielestäni turha opettaa kun ei kumminkaan kuuntele, mutta vanhojen asioiden vahvistaminen on tärkeää. Nytkin vaikka oli molemmat lenkillä, niin noin puolet matkasta pysähdyttiin seis komennolla ja mars komennolla jatkettiin. Osa matkasta tehtiin tietty hätiä, mutta jos ilmoitan, että mars niin silloin koirat ovat molemmin puolin minua ja suht lyhyellä hihnalla ja mennään reipasta kävelyvauhtia. Ja hihnat olivat koko ajan löysällä. Jos kiristyvät niin nykäisen vaan sivulle. Jotenkin luotan enemmän hiljaiseen kommunikointiin. Vahvistan kyllä monesti sanomalla, jotta koira oppii peruskäskyjä, mutta esim. istumaan ja maahan meno menee hyvin ihan käsimerkein.

      Katsekontaktin opettamista pidän melkein tärkeimpänä. Eli kun sanon katso niin koira ottaa katsekontaktin ja odottaa mitä haluan. Esim. kun alan heittämään palloa tolle natiaiselle saatan sanoa että katso ja sitten etsi pallo. Tai sanon katso jommalle kummalle ja näytän sitten käsimerkillä maahan menon ja koirat tottelevat jopa yhtä aikaa. Katsekontaktin sain oppimaan ihan sillä kun sanoin sen katso ja heti siis välittömästi kun koira katsoi minua silmiin niin palkkasin sen. Ihan herkkupalalla (mistä koira tykkää). Nuoremmalle riittää pallokin palkaksi ja myös palloa heitettäessä pallo pallosta. Ja näitä oppeja olen saanut niin kirjoista, TV:stä sekä kokeneilta koirien omistajilta. Koiran kanssa tulee lähestyttyä monia ihmisiä ja aina niinkuin nytkin tapasimme uuden tuttavuuden kysyn lupaa lähestymiseen. Jos kuulen etukäteen, että omistaja ohjeistaa koiraansa ohitukseen, niin silloin tietenkin pyrimme menemään ohi. Ja se siinä onkin kiva, että aina löytyy yleensä joku jolta voi kysyä neuvoa. Itsekin olen neuvonut jos olen osannut. Ei se kysyvä tieltä eksy. Oletko jo alkanut valmistaa kotia pennun tuloon?

    • joobax

      Virheitä tulet tekemään, turha niitä on pelätä :) Tärkeintä on mennä pennun kanssa pentukouluun. Siellä pentu oppii ja etenkin sinä opit. Etsi paikkakunnaltasi pikkupentujen puuhakursseja tai sosiaalistamiskursseja, joille voit mennä ennen kuin rokotukset ovat kunnossa ;)

      Ja ihan oikeasti...vain tekemällä oppii. Kirjoista saa paljon vinkkejä ja suuntaa antavaa tietoa, hyviä tavoitteita ja ohjeita. Harvoin vaan koirat ovat luonteeltaan "oppikirjamateriaalia" ja se vaatii koiranomistajalta aika paljon tietämystä ja taitoa keksiä juuri tälle pennulle sopivat koulutusmetodit. Kuppikuntia ja menetelmiä kun on tolkuton määrä.

      Tärkeimmän ohjeen voin antaa: Sinä tunnet koirasi. Älä tee mitään, mikä ei sinusta tunnu oikealta.

    • Eilissha

      En ole vielä valmistellut kotia pentua varten. Saan pennun todennäköisesti vasta joulukuun tienoilla. Olen hankkinut 7 pennunopas kirjaa eri kirjoittajilta.

    • koirallinen...

      Luen tosi paljon kirjoja, osa löytyy kotoa hyllystä ja osa on kirjastosta lainassa.
      Olen kahlannutmonen monta opasta läpi.
      Aina kaikki ajatukset eivät osu kirjoittajan kanssa yhteen, mutta hänelläkin voi olla hyviä pointteja ja uusia näkökulmia mitä en itse välttämättä ole osannut ottaa huomioon.
      Koirien kanssa olen puuhannut koko 25 vuotisen elämäni, eikä lukeminen mene ikinä hukkaan. Kukaan ei voi tietää kaikkea, en minäkään tiedä, mutta en ole koskaan kirja kädessä kouluttanut yhtäkään koiraa.
      Koira pitää ottaa huomioon yksilönä, se mikä sopii yhdelle ei välttämättä sovi toiselle.
      Kannattaa myös miettiä miten itse toimii, omaa tempperamenttiakin.
      Itsellä on voimakas tempperamentti ja valitsen koirat sen perusteella, en ottaisi ikinä sitä pentueen arinta koska luonteeni on sellaiselle liian kova.
      Jollekkin pehmeämmälle ihmiselle sellainen taas sopii.
      Onnea pennun kanssa!

      • Hyvin samoilla linjoilla kanssasi.

        Aloittajan otsikkoon vastaisin,että en ole ja olen :D
        En ole,koska silloin kun olen aloittanut,niin ei ollut mitään koirakirjoja.Nekin harvat mitä oli,niin tuskinpa suosittuja oli.
        Kantapään kautta opeteltiin asioita,kentiltä saatiin oppia vanhoilta konkareilta,ja jos todella kiinnostunut alusta asti,kuten minäkin,niin aina kun saatiin hyppysiin vanhoja kokeneita koira-ihmisiä,niin niiltä imettiin kaikki mahdollinen tiedonjyvä.Noista sitten keitettiin oma soppa,kuka minkälaisen sitten tekikin ja mitä tulokseksi saikin.
        Itse olen omissa liemissäni pitkälti pysynyt,mutta kuitenkin aina sen verran radikaali ja ennakkoluuloton,että on jotain matkanvarrella vielä omaakin kyseenalaistettu,että sitäkin tullut välillä vähän viilattuakin :D

        Mutta luettuakin on tullut.Koska kaikki mikä liittyy minun muutamaan intohimoiseen harrastukseeni,niin niitten "alojen" teoriapuolta tulee seurattua myöskin.Ei taida montakaan opusta löytyä,mikä olisi jäänyt lukematta.Kiitos hyvän kirjastojärjestelmän.Ja lukeminen on aina kiinnostanut,ylipäätään.
        Aina tosiaan voi jotain pientäkin tarttuamukaan,vaikka kuinka paljon kokemusta olisi,ja hyvät omat sopat.Ja jollei muuten,niin ihan omaksi huviksi lueskella.
        Toki kannattaa muistaa,että niin monta kirjaa,kuin kirjoittajaa,ja kaikki on kirjoittajansa näköisiä.
        Joten siksikin ei kannata aivoja narikkaan jättää,vaan aina miettiä,pohtia ja kysenalaistaakkin silloin tällöinkin ;)

        Ja kuten joobax sanoi,virheitä tulee.Mutta tärkeintä on se,että osaa myöskin myöntää virheensä ja katsoa sinne peiliin.Pitää pystyä arvioimaan omat tekemiset ja tulokset ilman vaaleanpunaisia silmälaseja.Ja enenkaikkea,kohdella sitä koiraa aina reilusti ja niin hyvin,että voisi ajatella,että olisipa mukava seuraavassa elämässä olla tuon kaverin karvoissa :D


    • canis.familiaris

      Tekemällä oppii. Onnistumiset ja epäonnistumiset kasvattaa.

      "Ja kuten joobax sanoi,virheitä tulee."...jos ei tule, niin ei tee. Virhe on yhtä tärkeä, kuin onnistuminenkin, joten ei niitä pidä "välttää"...Koira kestää virheitä paljon paremmin kuin sen ohjaaja -epäloogisuutta koira kestää huonommin.

      • Mua ainakin naurattaa ne kaikki karmeat mokat mitä olen tehnyt varsinkin aiemmin ;)

        Juttelin tosta yks päivä erään koiraimmeisen kera puistossa, ja kerroin kuinka olen sitä ja tätä koettanut ehkäistä. Vaikka hän oli sitä mieltä, että nyt varmaan koirasta tulee toooosi hieno, naurahdin ja sanoin, että ootas vaan, ootas vaan...että niin kauan kuin olen ihminen ja tuo on koira, tulen mokaamaan, toivottavasti en vain niin perusasioissa kuin ennen =)

        Sitä paitsi... virheiden kautta koulutus tapahtuu. Jos koira on liian "hyvä", se pitää ajaa kohti virhettä, jotta pääsee taas varmistamaan. Mulla on nyt vuotinen koira, joka on järjettömän hyvin hanskassa, joten hankkiudun tahallani tilanteisiin, joissa se kyseenalaistuu ja itse koulutus tapahtuu.

        Se on sitä oppimista ja elämää, sellasia me ihmiset vaan ollaan. Virheitä tulee ja menee, pääasia on vain koettaa ottaa niistä oppia ja hakea tietoa ja apua. Koiramaailmassa onneksi on jumalaton määrä aivan uskomattoman ihania ihmisiä, jotka pyyteettömästi auttavat ja tekevät töitä toisten ihmisten eteen. Se pitää muistaa aina.

        En ole lukenut enää aikoihin kirjoja kuin yhden, joka osoittautui kaikista järkevimmäksi hankinnaksi, jonka tein ihan sponsoroinnin (auttaa ihmisiä 24/7 ihan pyyteettä), uteliaisuuden ja "muistutuksen" vuoksi (ja silti olin unohtanut osan...)

        Kannattaa tsekkaa Ilmari Virtasen Villakoiran ydin, joka ON nimenomaan tarkoitettu pennunostajille.


    • canis.familiaris

      Konrad Lorenzin koiran elämää, vuodelta jotain kivi ja kuokka -57 oli ihme opus pikkupojalle..Siitä lukemaan ja sen jälkeen tekemään.
      Muuten en lue koirista, enkä juuri jubaile niistä tuttujen kanssa.

      • YES !!!

        Lorenz rules ;)
        Hän tuo kaikki peruselementit ja asiat esiin juuri kuten ne ovat, eivätkä ne ole tähän päivään mennessä vielä muuttuneet, ellei ihminen saa jalostetuksi koirasta jotain ihmehybridiä.

        Kannattaa myös perehtyä Hellmut Raiserin tuotantoon, vaikka ne ovatkin aika kivikautisen oloisia.


    • hipsu2

      Tuire Kaimion pennun kasvatus on paras tähän mennessä lukemani pennun koulutusopas. Kirjassa on selkeät ja helposti toteutettavat ohjeet vaihe vaiheelta kouluttaa koiralle arjessa tarvittavat taidot ja peruskäskyt. Kannattaa tietysti lukea useita erilaisia teoksia ja hankkia tietoa erilaisista lähteistä. Ja kirjoittajan taustat, kuten koulutus ja kokemus, kannattaa huomioida. Mitään kirjaa ei kannata ottaa kiveen hakattuna, ainoana oikeana totuutena. Kannattaa muistaa, että koirien koulutuksessa on useita toistensa kanssa eri mieltä olevaa koulukuntaa. Ei kannata seurata sokeasti vain yhden koulukunnan oppeja, vaan suhtautua kriittisesti ja poimia eri opeista itselleen ja koiralleen sopivimmat. Varsinkin jos pentu on ensimmäinen koirasi, ei ole ollenkaan hullumpi ajatus mennä jollekin pentukurssille. Siellä opetetaan "kädestä pitäen" pennun koulutusta. Ja samalla saat uusia tuttavia ja mahdollisesti myös koiralle leikkikavereita. Harrastaminen (minkä tahansa lajin) kannattaa myös ehdottomasti. Koira saa järkevää tekemistä ja omat koulutustaitosi kehittyvät.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      141
      1745
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      113
      1365
    3. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1222
    4. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      88
      1167
    5. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      193
      961
    6. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      84
      951
    7. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      97
      903
    8. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      39
      839
    9. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      76
      798
    10. Naantalissa kohahtaa

      Yli 4 vuotta puhelimeen, tietokoneelle murtautumista sekä Whatsapp urkintaa Naantalissa hakkeritiimin jäseniä
      Naantali
      138
      722
    Aihe