amalgaamisaneeraus hinta?

nimetön554433

Kertoisiko joku mitä amalgaamisaneeraus on maksanut esim. tyyliin hinta ja montako vaihdettavaa paikkaa sai kyseisellä hinnalla.

23

6146

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei vertailtavissa

      Vaikka joku kertoisi oman työnsä hinnan ja paikkojen määräkin olisi sama, sinulle hinta olisi varmasti erilainen. Poiston hinta vaihtelee ja mitä paikan alta löytyy voi aiheuttaa enemmän tai vähemmän lisätyötä. Uusien paikkojen hintakin vaihtelee koska ne luokitellaan monenko pinnan paikasta on kyse. Lisäksi jos vaikkapa entinen paikka olisi kahden pinnan paikka se voi muuttua kolmen tai neljän pinnan paikaksi uusittaessa. Edes hammaslääkäri ei pysty sanomaan ennakkoon kuin suuntaa-antavan arvion, lopullinen hinta selviää vasta kun työ on tehty.

      Amalgaami on hyvä ja kestävä paikkamateriaali. Vanhasta paikasta ei irtoa elohopeaa ellei paikkoja kiilloteta. Jos amalgaamipaikkojen tilalle laitetaan muovipaikat, niitä joudutaan uusimaan useasti vaikka amalgaamipaikka olisi kestänyt hautaan saakka.

      • Vajakki_Idiootti

        Tuli mieleen, mitähän noissa muovipaikoissa on? Muoviteollisuuden vahvimpia puolia kun ei ole tuo myrkyttömyys.


      • Hörhöööööö

        Ja niiden kuluminenhan tarkottaa sitä että ne päätyy elimistöön. Sama ilmiö kuin amalgaamilla.


      • Näkymättömät

        > Amalgaami on hyvä ja kestävä paikkamateriaali. Vanhasta paikasta ei irtoa elohopeaa ellei paikkoja kiilloteta....

        Entäs ne muut amalgaamipaikan pinnat, jotka eivät ole näkyvissä. Mitähän niissä tapahtuu? Kerropa niistäkin, vai onko niin, että mikä ei ole näkyvissä sitä ei olekaan, eikä siitä tarvitse välittää?


    • Aloittaja3

      Olipa tyhmä vastaus! En kysynyt mielipidettäsi amalgaamipaikoista. Kysyin amalgaamisaneerauksen hintaa. Kyllä toisten ihmisten saneerauksen hinnasta voi jotakin päätellä. Jos on aivot päässä. Kiinnostaa maksaako kofferdam suojaus paljonkin extraa ja maksaako paikkojen poisto erikseen vai pääseekö paikan hinnalla kuten kariesta poistettaessa?

      • Umppu1

        Vastaus oli erittäin hyvä ja tyhjentävä. Siitäkin voi jotain päätellä, jos on ne aivot päässä eikä ainakaan kannattaisi haukkua ilmaiseksi saatua neuvoa.

        Amalgaamipaikoista irtoaa elohopeaa lähinnä niitä tehtäessä ja uudestaan niitä poistettaessa. Mikäli on huolissaan nimenomaan elohopeasta, kannattaa vaatia kofferdamin käyttöä, mutta kyllä luultavasti saneerauksia tekevät hammaslääkärit sitä käyttävätkin. Eri asia sitten on, kannattaako amalgaameja tieten tahtoen poistattaa, jos ovat muuten kunnossa. On muuten meinaan kestävä ja hyvä paikkamateriaali. Jos vaihtaa, niin mieluiten kultaan, jolla saadaan yhtä hyvä lopputulos mutta hintaakin tietenkin tulee reilusti.

        Kuten edellinen vastaaja yritti sanoa, ei voi yhtään arvioida, paljonko kunkin yksittäisen potilaan remontti tulee maksamaan. Riippuu niin monesta tekijästä. Itse saneerauksen tai kofferdamin käytön ei sinänsä pitäisi kustannuksia lisätä, niille ei ole olemassa Kelan korvattavuuskoodia.


      • aloittaja3
        Umppu1 kirjoitti:

        Vastaus oli erittäin hyvä ja tyhjentävä. Siitäkin voi jotain päätellä, jos on ne aivot päässä eikä ainakaan kannattaisi haukkua ilmaiseksi saatua neuvoa.

        Amalgaamipaikoista irtoaa elohopeaa lähinnä niitä tehtäessä ja uudestaan niitä poistettaessa. Mikäli on huolissaan nimenomaan elohopeasta, kannattaa vaatia kofferdamin käyttöä, mutta kyllä luultavasti saneerauksia tekevät hammaslääkärit sitä käyttävätkin. Eri asia sitten on, kannattaako amalgaameja tieten tahtoen poistattaa, jos ovat muuten kunnossa. On muuten meinaan kestävä ja hyvä paikkamateriaali. Jos vaihtaa, niin mieluiten kultaan, jolla saadaan yhtä hyvä lopputulos mutta hintaakin tietenkin tulee reilusti.

        Kuten edellinen vastaaja yritti sanoa, ei voi yhtään arvioida, paljonko kunkin yksittäisen potilaan remontti tulee maksamaan. Riippuu niin monesta tekijästä. Itse saneerauksen tai kofferdamin käytön ei sinänsä pitäisi kustannuksia lisätä, niille ei ole olemassa Kelan korvattavuuskoodia.

        No kultaa nyt ei ainakaan kannata laittaa, jos on metalliallergiasta yhtään epäilystä. Kultapaikkaan kun lisätään esim. palladiumia, platinaa. , hopeaa, kuparia, galliumia, kromia, kobolttia, nikkeliä, indiumia, iridiumia, tinaa tai vanadiinia Eiköhän nykyaikana posliinipaikat ole kaikista parhaita ja turvallisimpia-tosin kalliita.

        Ihmetyttää millä aivoilla nämä amalgaamin puolustaja- ammatti-ihmiset ovat yleensä hammaslääkäri koulutukseen päässeet. Ilmeisesti siellä ei kaivata sellaisia ihmisiä, jotka osaavat ajatella itsenäisesti ja hankkia tietoa itsenäisesti.

        En ole alan ammattilainen, mutta hyvin tehdyt muovipaikat ovat kestäneet suussani poskihampaissa 12 vuotta. Amalgaamit kauemmin, mutta naarmuttuvat pinnalta. On kukkua kertoa, että amalgaami ei ole myrkky. Johan hammaspaikkoja pidetään ympäristöhaittana, mutta ihmisen suussa hyvänä asiana suurimman osan hammaslääkäreitä mukaan.

        En ole myöskään ikinä kuullut, että mikään terveellinen ja hyvä asia kiellettäisiin. Nykyisin ei kuitenkaan paikata lasten hampaita amalgaamilla, ei edes Suomessa. Monissa maissa amalgaamin käyttö on kokonaan kielletty.

        Jos ihmisellä on pitkään jatkuneita selittämättömiä oireita suussa, niin miksi ei voisi kokeilla amalgaamien poistoa? On se niin kumma, että tännekin keskustelupalstalle joku jaksaa tulla niitä puolustamaan.


    • neutraali tieto

      Amalgaamia puolustetaan siksi, että hammaslääkärit ovat nähneet niin paljon kuluneitten muovipaikkojen aiheuttamia purentahaittoja ja -virheitä! Keskimäärin amalgaami on se kustannustehokkain paikkamateriaali edelleen ja sitä käyteään esim. Yhdysvalloissa huomattavasti enemmän kuin Suomessa. Yhdistelmämuovipaikkaus on pohjoismainen ilmiö, tosin muuallakin trendi on siihen suuntaan. Nykymuovit ovat parempia kuin aikaisemmat, mutta silti nekin voivat kulua purennassa, riipuu täysin paikan koosta, muista hampaista (vastahampaista etenkin) sekä purennasta. Keramia on toki usein se paras paikkausmateriaali, mutta ylimääräisen kudoksen poistaminen ja hinta ovat valitettavia esteitä sen laajemmalle käytölle.

      • Ei kulu

        Muovipaikan huonommuus ei johdu siitä että se kuluu vaan siitä että se kutistuu vuosien kuluessa ja irtoaa hampaasta. Sen jälkeen rakoon pääsee haitta-aineita tuhoamaan hammasta. Onnellisemmassa tapauksessa muovipaikka irtoaa heti kokonaan esimerkiksi syödessä ja paikka päästään uusimaan nopeasti ennen kuin hammas vaurioituu lisää.

        Minulla on etuhampaissa korjattu mm. lohkeamia muovipaikalla ja se on kestänyt hyvin kulutusta. Paikat on jouduttu uusimaan vain kun ne irtoaa. Amalgaamipaikka ei ole irronnut koskaan ja vielä on yksi jäljellä poskihampaassa enkä edes muista kuinka monta kymmentä vuotta on ollut.


    • aloittaja3

      Itse olen sitä mieltä, että haittoja ei tunnusteta vielä,koska tulisi liian kalliiksi yhteiskunnalle myöntää, että elohopea-paikat on poistettava. Tärkeä sana nimimerkin "neutraali tieto" viestissä oli "kustannustehokkuus". Tässäkin asiassa raha ratkaisee. Linkkinä jotakin tietoa amalgaamista. Kyllä EU-tasolla käydään tästäkin keskustelua ja myös Yhdysvaltain elintarvike- ja lääkevirasto on todennut hammashoidossa käytetyn elohopean vaaralliseksi.


      http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT WQ E-2008-4163 0 DOC XML V0//FI

      Yleensä se vaan on niin ettei savua ilman tulta. Näin oli myös muutama vuosi sitten erään flunssarokotteen kanssa.

      • 6+15

        Laita muovit tilalle. Uusimman tutkimuksen mukaan kestävät jo pitempään kuin amalgaamit ja älä välitä noista aiemmista :-o)


    • Terveys ensin

      Amalgaami sisältää elohopeaa joka on ensimmäisen luokan hermomyrkky.
      Aivan käsittämätöntä että amalgaamia saa vieläkin laittaa hampaisiin.

      Nykyisin jo kaikilla hammaslääkäreillä pitäisi olla laitteet ja tietotaito ns. muovipaikkojen laittamiseen hampaisiin.

      Hampaista poistetut amalgaamit viedään ongelmajätelaitoksille!

      • Maksakoon itse

        Onneksi kunnallinen hammashoito ei tuhlaa verorahoja tuollaiseen huuhaahoitoon. Vanhoista amalgaamipaikoista ei erotu elohopeaa, vaihto muovipaikkaan on turhaa. Jos joku haluaa vaihtaa, niin onneksi joutuu maksamaan kaiken itse (kelakorvauskin olisi syytä poistaa tuolta turhalta työltä).


      • Tuhlataan
        Maksakoon itse kirjoitti:

        Onneksi kunnallinen hammashoito ei tuhlaa verorahoja tuollaiseen huuhaahoitoon. Vanhoista amalgaamipaikoista ei erotu elohopeaa, vaihto muovipaikkaan on turhaa. Jos joku haluaa vaihtaa, niin onneksi joutuu maksamaan kaiken itse (kelakorvauskin olisi syytä poistaa tuolta turhalta työltä).

        Mutta kuinka paljon tuhlataan aikaa ja rahaa, myös verorahoja, kun ihmiset joutuvat kulkemaan lääkärissä valittelemassa erilaisia vaivojaan, joihinka ei selitystä löydy? Sitten kipujen ja vaivojen sanotaan johtuvan "korvien välistä", jolloin lääkityskin on sitä vastaava.


    • Amalgaamia

      Kun pannaan amalgaamia potilaan suuhun, niin usein sen jälkeen monet muutkin saavat töitä, ja tehdä tutkimuksia hoitaessaan ja lääkitessään tämän potilaan epämääräisiä oireita.

    • André 30

      Minulle hammaslääkäri kertoi äsken, että amalgaamipaikkojen
      vaihtaminen muovisiin maksaa seuraavasti:
      3-4 pintaa n. 300 €, 1 pinta n.100 €.
      Puudutukset eivät paljoa maksa, jos tarvetta.
      Jo 26 vuotta sitten etuhampaisiin laitettiin muovia .
      Yhteen poskihampaaseen myös.
      Hammaslääkäri silloin totesi, etteivät ne ole ikuisia.
      No ainakin tähän päivään kaikki kestäneet hyvin.
      Näkkileivät tai porkkanat eivät ole ongelma.

      • Anonyymi

        Sisarelleni tehtiin juuri amalgamipaikkojen poisto. 11:n paikan poisto maksoi noin 2200€.


    • Anonyymi

      Mitä tuli tilalle? Ei pelkkä poisto riitä.
      Muovia? Keramiikkaa? Kruunuja?

    • Anonyymi

      Jokunen vuosi sitten hammaslääkäri sanoi, että minulla oli yksi amalgaamipaikka vuotanut niin että oli jäljellä vain kuori. Sisusta oli pelkkää reikää. Siitä lähtien vointi huononi pahoin. Käänne parempaan tuli vasta kun poistatin loput amalgaamit. Hintaa tuli noin 200 e hammasta kohti. Biohammaslääkäri käytti jotain komposiittimuovia, joka on kestävä mutta kallis. Hinta ei ole iso, kun sitä vertaa terveysvaikutuksiin.

    • Anonyymi

      Mulla maksoi n.1000e 6 amalgaami paikan poisto ja 6 hampaan paikkaukset muovi paikkoihin turun biohammaslääkärissä plus mitä vitamiinejä ym mitä suositteli syödä ennen ja toimenpide jälkeen. Toimenpiden jälkeen söin paljon chlorellaa. Aina kun pääkipua alkoi tulemaan otin lisää ja se hävisi melko nopeasti sen jälkeen. Jos laittaa keraamiset paikat niin hinta on melkein puolet kalliimpi. Sanoi että jos hampaat reikiintyy tosi paljon on ehkä vähän turhaa laittaa keraamiset.
      Kakka puhetta ettei niistä ois haittaa kaikille. Toki ei kaikki kärsi niiden takia.
      Multa poistettiin normaali hammaslääkärissä 2 amalgami paikkaa ilman mitään suojaa ja tunnin kuluttua mulla oli pahoinvointia ja oikea puolin naamasta, kallosta ja niskasta oli puutunut 3 päivää. Oon kärsinyt monta vuotta tosta naaman puutumisesta ja silloin aloin tutkia miksi näin tapahtui.
      Amalgaami poistojen jälkeen (biohammaslääkärissä) pystyn käymään saunassa niin etten makaa suihkun lattialla pahoinvoivana 10min kuluttua. Naama on puutunut vain 3 kertaa viimeisen 2 vuoden aikana...ennen se puutu vähintään kerran kuukaudessa 10 vuotta putkeen.

    • Anonyymi

      Omasta mielestäni, jos lähtee vanhoja hyviä amalgaameja vaihtamaan, pitää valita keraaminen kruunu. Kallishan se on, mutta kestävä. Muovipaikat irtoilevat, kuluvat eivätkä sovi takahampaisiin, joissa rasitus on suurin.

      Sitäpaitsi pitää muistaa, että jos hammas on juurihoidettu, se todennäköisesti halkeaa muovipaikalla. Tällöin ainakin keraaminen kruunu on paras (jos haluaa välttää amalgaamia).

      Muovipaikat eivät ole terveyden kannalta tiettävästi paras ratkaisu, koska niistä voi liueta elimistöön haitallisia aineita, kuten esim. Bisfenoli A.
      Tässä linkki aiheeseen: https://www.mediuutiset.fi/uutiset/hampaiden-muovipaikoista-liukenevat-kemikaalit-puhuttavat/0d15cb23-2f81-3266-9822-677c9e354ec0

    • Anonyymi

      Voin kertoa hinnan. Hammas oli haljennut ja jouduttiin poistemaan. Hinta 154.90€

    • Anonyymi

      Minä olen 67 vuotias nainen kärsin pitkään kestäneestä suun kivusta minulla on amalgaamipaikkoja suussani ja yläpuolella 8 hammasta jäljellä ja alapuolella 10 hammasta ja kaikissa hampaissa amalgaamipaikka.kipu alkoi kesällä kun yksi amalgaamipaikkahammas otettiin pois joka oli pitkään ollut suussa ja muutkin hampaat lionneet suussani 60 luvulta saakka en ymmärrä miksi hammaslääkärit änkeevät etteivät poista niitä vaikka minä itse haluaisin niin tehtävän.tunnen suussani jatkuvasti mahdotonta kipua ja kielessä on ollut haavoja samoin huulessa ja polttelee ja sattuu kipua pyös päässä oikealla puolella ja kasvoissa.voimat lopussa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1495
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1301
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1282
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1227
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1204
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1106
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1087
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1076
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1074
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1052
    Aihe