Fysioterapeutti kielsi maven ja kyykyn

Luottamuspula

Minulla on selkävaivaa ja sisempiä vatsoja pitäisi jumpata. On kuseessä yleinen urheilijoiden ja punttimiesten vaiva, kun ulommat ja sisemmät vatsat epätasapainossa. Fysioterapeutti sanoi, että selkä kirkkaana sisältä päin jos treenaa. Isoilla painoilla. En sitten ole treenannut, mutta selkä on kipeänpi.

Uskoako 65 kiloista fyssaria joka treenaa joogaa ja 5 kg kahvakuulaa?

16

307

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Luottamuspula

Minulla on selkävaivaa ja sisempiä vatsoja pitäisi jumpata. On kyseessä yleinen urheilijoiden ja punttimiesten vaiva, kun ulommat ja sisemmät vatsat epätasapainossa. Fysioterapeutti sanoi, että selkä korkkaa sisältä päin jos treenaa isoilla painoilla. En sitten ole treenannut, mutta selkä on kipeämpi.
      Uskoako 65 kiloista fyssaria joka treenaa joogaa ja 5 kg kahvakuulaa?

• tärkeä tietää

Onko otettu magneettikuvaa selkärangasta?

• Luottamuspula

Olen käynyt magneettikuvissa. Prolapsia ja protruusioa löytyy ja hermopinnettä.

• voihan peräreikä
        Luottamuspula kirjoitti:

Olen käynyt magneettikuvissa. Prolapsia ja protruusioa löytyy ja hermopinnettä.

Peräsuolen esiinluiskahdus eli prolapsia on vakava juttu.

• wololooloo

Psoas, vinot vatsalihakset, multifidukset, selän ojentajat, lantion liikerytmit ja ryhti kuntoon niin kyllä se siitä. Poikittaistakin vatsalihasta voi vahvistaa mutta ei sen merkitys niin suuri ole.

• En ymmärrä

kun ymmärrän, että mave ja kyykky ovat ehkä parheaimpia syvienvatsalihasten harjoitusmuotoja. Isoilla painoilla niitä ei voi tehdä vaan sen heikoimman lenkin eli tässätapauksessa syvien vatsojen ehdoilla, että tekniikka pysyisi hyvänä.

• Aapeeeeeeee

Minulle fysioterapeutti perusteli asian niin, että vain sillä tietyllä tyylillä ne ulommat vatsalihakset eivät ole aktiiviset ja siksi se sisäinen vatsalihaksisto pystyy treenautumaan.

• En ymmärrä
        Aapeeeeeeee kirjoitti:

Minulle fysioterapeutti perusteli asian niin, että vain sillä tietyllä tyylillä ne ulommat vatsalihakset eivät ole aktiiviset ja siksi se sisäinen vatsalihaksisto pystyy treenautumaan.

Sisempien vatsojen tarkoitus on pitää ruoto kasassa eli ryhti hyvänä ja ulommat sikspäkki vatsat taivuttavat vartaloa. Se, että tekee maastavetoa selkä suorana, niin ettei päästä selkää pyöristymään, pistää liike nimenomaan ryhtiä ylläpitävät syvät vatsat todella lujille. Puntti miehillä jotka tekevät kyykkyä ja maastanostoa on syvät vatsalihakset todella hyvässä kunnossa. Erikseen on nämä penkki hauvis sikspäk teinit. En ymmärrä vaivaasi eli en ala neuvomaan, mutta ihmettelen tuota kommenttia epätasapainosta.

• eiköhän se tiedä

Kannattaa varmaan kuunnella fysioterapeuttia eikä netin keskustelupalstoja mikäli haluat välttää pyörätuolin.

• Järki käytöseen kyrwät!

Kyllä kannattaa, mutta voi niitä kyseenalaistaakkin.

• Veterano!

Terapeuttien tasoista!

Olkaleikkaukseni jälkeiset sairaalan jumpparin antamat kuntoutusohjeet toimivat alkuviikot koska muuta ei pystynyt tekemään.
      Ohjeet loppuivat siihen kun sain kahdella kädellä ryhtyä käsittelemään 4kg:n painoa!
      Perkele! Johan soppakattilakin painaa sen verran.
      Oikeasta kuntoutuksesta, kuntoilusta puhumattakaan, ei ollut mitään tietoa.

Toinen tilanne tuli vastaan kun vuoden 2011 peräsuolen syöpäleikkausten yhteydessä alavatsani lihakset revittiin poikkisyin läpi suolistoon saakka sekä oikealta, että vasemmalta sivulta.

Ensimmäisen leikkauksen jälkeen minua kehoitettiin kuntoilemaan paskapussi avanneaukossa, alavatsan vasemmalla puolella.
      Kävin hieman jumputtamassa krossaria ja steputtelumattoa mutta lopetin kun suolenpää tuli ulos avanneaukosta.

Toisen leikkauksen jälkeen jumpparin alkuohjeet toimivat.
      Ensin selinmakuulla pään kohotuksia, myöhemmin hartioiden kohotuksia ja viimein, kaiken huippuna, istumaan nousuja kädet edessä.
      Se loppui siihen.

Nämä kaksi kokemustani eivät antaneet kovin hohdokasta kuvaa sairaaloiden fysioterapeuttien ajattelun, näkemisen ja osaamisen tasosta!
      Kaikki eivät liene samanlaisia?

• En oikeastaan ymmärrä näitä sinun motkotuksiasi fysioterapeuttien ohjeista.

Itsellänikin on ollut joitain asioita joissa olen omaa tietämystäni käyttänyt. Jos olisin kuunnellut ns. ammatti-ihmisten neuvoja aina jopa lääkitysten suhteen niin en todellakaan olisi tässä kunnossa nykyään!

• Veterano!
        sishill kirjoitti:

En oikeastaan ymmärrä näitä sinun motkotuksiasi fysioterapeuttien ohjeista.

Itsellänikin on ollut joitain asioita joissa olen omaa tietämystäni käyttänyt. Jos olisin kuunnellut ns. ammatti-ihmisten neuvoja aina jopa lääkitysten suhteen niin en todellakaan olisi tässä kunnossa nykyään!

Lyhytnäköistä ja kapea-alaista. Olen aina uskonut eläväni työnjaon alaisessa yhteiskunnassa jossa kukin hallitsee oman alansa asiat.

Olkaleikkausken jälkeiset ohjeet loppuivat 4kg/2 tasoon.
        Mikä hiivatin porras tuo on?
        Liikkuvuuden ja kivun puitteissa jatkoin kuntoutusta ilman pahempia takaiskuja mutta olisin kuvitellut erikoisihmisen pystyvän opastamaan tuota 4/2 pykälää pitemmälle.

Vatsan kanssa ensimmäinen moka jumpparille tuli sairaalassa. Korkeasta vuoteesta täytyi opetella tulemaa pois varovasti kierähtämällä, oikealla tavalla tukien toisella kädellä.
        Jumppari nostatti väärin ja tuore leikkausAUKKO repesi.

Kotiohjeet toimivat alkuun kuta kuinkin mutta entä sen jälkeen.
        No, olen tullut toimeen mutta ennalleen ei vatsani tule koskaan toipumaan.

Käyttämäni salin p-trainereilla on omassa työssään samaa kapea-alaisuutta ja uskoa yhteen totuuteen mutta se täytyy sanoa, että heillä on sentään syvempää tietoa.
        Saliyrittäjä, entinen painin Suomen mestari, on muun koulutuksen ohessa opiskellut, ja käytännössä toteuttanut erikoisryhmien kuntoutusta.
        Hänellä ei ole tarvetta esittää kaikkitietävää vaan joutuessaan epävarmaksi kokemalleen alueelle, hänellä on varaa harkita vaihtoehtoja ja keskustella niistä.

Alan olla tilanteessa jossa en voi luottaa koskaan keneenkään missään asiassa.
        Surkea tilanne!

• pakkis on #1

ITse en kuuntelisi neuvoja muualta kuin pakkotoiston keskustelupalstoilta.

• kääpiö

Siis pakkiksen Mikeltä only?

• pena pena 2x6
        kääpiö kirjoitti:

Siis pakkiksen Mikeltä only?

penkkiä 2X6 vain ja ainoastaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      77
      3174
    2. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      49
      2400
    3. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      32
      2107
    4. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      481
      2102
    5. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      137
      1869
    6. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1735
    7. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      29
      1691
    8. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      9
      1536
    9. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      5
      1240
    10. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      1234
    Aihe