Automaattivaihde ja peräkärry

Hinaaja

Onko niin että automaattivaihteisia autoja ei ole suunniteltu peräkärryjen hinaukseen? Ohjekirjassa ei ole mainintaa asiasta, mutta kaverit varoittelevat.

20

9250

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lukija

      Kyllä meillä hinataan. Kun kuormaa on enemmän tai maasto mäkistä käytetään muuta kuin D vaihdetta. (Se on eri asia jos moottori tarvitsee lisä tuulettimen.)

    • Tomaatti

      Kaverit aina tietävät paremmin, no asiaan. Hyvin tuo ainakin meillä on pelittänyt, kun vakiona oli laatikon öljylle lauhdutin. Automaatti ominaisuuksiin kuulu ns. "luistattaminen", joka vastaavasti kehittää lämpöä. Tämä lämpö pitää vain sitten muilla apukonsteilla pystyä poistamaan. Jos ohjekirjassa ei mainita hinauksesta, niin tiedustele maahantuojalta tarvitaanko esim. lauhduttimen asennusta. Itse vaunun tai kärryn vetämisessä on hyvä jättää suosiolla ylivaihde pois käytöstä.

      • hinaamisissa

        Erään vanhemman MB:n laatikko meni ainakin paskaksi, kun hinattiin toista ajoneuvoa parisatametriä käyntiin!


      • Tomaatti
        hinaamisissa kirjoitti:

        Erään vanhemman MB:n laatikko meni ainakin paskaksi, kun hinattiin toista ajoneuvoa parisatametriä käyntiin!

        Eiköhän tuo ole huonoa tuuria tai amatöörit asialla. Toisaalta, voihan se laatikko mennä hajalle ilman hinaamistakin.

        Toisaalta naapurini totesi aikoinaan kaikkien automaattilaatikoiden (merkistä riippumatta) olevan paskoja, koska hän ei koskaan ajatellut/viitsinyt vaihtaa suodatinta joskus omistamassaan autossa (en muista vaihdattikohan laatikon öljyjä myöskään).

        Omasta kokemuksesta voin vain sanoa, että en todennäköisesti koskaan palaa takaisin manuaalivaihteistoon. Sen verran mukavuuden haluseksi on tullut ja hyvin hoidettuna automaatti kestää sen minkä pitääkin.


      • käytetään

        lähes kaikissa työkoneissakin, kätevyytensä takia. Hyvin kestää vedätystä, kunhan pahimmissa maastoissa käytetään pienempiä vaihteita.
        ÄLKÄÄ aina puhuko öljynlauhduttimesta. Se on jäähdytin/lämmönvaihdin! Lauhditin muuttaa höyryn nesteeksi ja luulenpa, ettei niin kuumaksi yhtäkään vaihteistoa saa ajamalla!


      • mutta
        käytetään kirjoitti:

        lähes kaikissa työkoneissakin, kätevyytensä takia. Hyvin kestää vedätystä, kunhan pahimmissa maastoissa käytetään pienempiä vaihteita.
        ÄLKÄÄ aina puhuko öljynlauhduttimesta. Se on jäähdytin/lämmönvaihdin! Lauhditin muuttaa höyryn nesteeksi ja luulenpa, ettei niin kuumaksi yhtäkään vaihteistoa saa ajamalla!

        Nuo työkoneiden /kurma-autojen automaatti laatikot ovatkin sitten aivan eri asia kuin henkilöautojen. Älä ikinä vertaa niitä keskenään. Eron huomaa helposti esim ohjeistuksesta jarrulla vaihde päällä paikallaan pitämisestä. Hlö autoa saa pidellä jotakuinkin niin kauan kuin haluaa.. Työkoneiden laatikot ei montaa minuuttia siedä. Se kun on vähän jämerämpi.

        Älkääkä nyt kukaan viitsikö ihmetellä, että miksei siedä paikallaan pitämistä jos se kerran on vanhvempi!


      • Tomaatti
        käytetään kirjoitti:

        lähes kaikissa työkoneissakin, kätevyytensä takia. Hyvin kestää vedätystä, kunhan pahimmissa maastoissa käytetään pienempiä vaihteita.
        ÄLKÄÄ aina puhuko öljynlauhduttimesta. Se on jäähdytin/lämmönvaihdin! Lauhditin muuttaa höyryn nesteeksi ja luulenpa, ettei niin kuumaksi yhtäkään vaihteistoa saa ajamalla!

        Olit oikeassa lauhduttimen suhteen. Meni työasiat ja siviili sekaisin :)


      • Anonyymi
        Tomaatti kirjoitti:

        Eiköhän tuo ole huonoa tuuria tai amatöörit asialla. Toisaalta, voihan se laatikko mennä hajalle ilman hinaamistakin.

        Toisaalta naapurini totesi aikoinaan kaikkien automaattilaatikoiden (merkistä riippumatta) olevan paskoja, koska hän ei koskaan ajatellut/viitsinyt vaihtaa suodatinta joskus omistamassaan autossa (en muista vaihdattikohan laatikon öljyjä myöskään).

        Omasta kokemuksesta voin vain sanoa, että en todennäköisesti koskaan palaa takaisin manuaalivaihteistoon. Sen verran mukavuuden haluseksi on tullut ja hyvin hoidettuna automaatti kestää sen minkä pitääkin.

        Automaatti paras


      • Anonyymi
        hinaamisissa kirjoitti:

        Erään vanhemman MB:n laatikko meni ainakin paskaksi, kun hinattiin toista ajoneuvoa parisatametriä käyntiin!

        Kuulitko Esson baarin takapöydästä ?


      • Anonyymi
        mutta kirjoitti:

        Nuo työkoneiden /kurma-autojen automaatti laatikot ovatkin sitten aivan eri asia kuin henkilöautojen. Älä ikinä vertaa niitä keskenään. Eron huomaa helposti esim ohjeistuksesta jarrulla vaihde päällä paikallaan pitämisestä. Hlö autoa saa pidellä jotakuinkin niin kauan kuin haluaa.. Työkoneiden laatikot ei montaa minuuttia siedä. Se kun on vähän jämerämpi.

        Älkääkä nyt kukaan viitsikö ihmetellä, että miksei siedä paikallaan pitämistä jos se kerran on vanhvempi!

        rakenne on ihan sama oli iso tai pieni

        urpo


    • Arska

      Manuaalivaihteisessa sen sijaan voi kytkin olla kovilla, jos joudutaan usein pysähtelemään. Tai jos vaunun vetäjä ei ole kokenut peruuttaja, jolloin parkkipaikoilla joudutaan vekslaamaan paljon kytkintä luistattaen. Automaattivaihteisen kytkimessä ei ole toisiaan hankaavia, kuluvia osia.

    • Anonyymi

      Minulta loppui akusta virta onneksi ei ollut automaattiauto sai helposti tuupattua käyntiin automaattia ei tuuppaamalla saa käyntiin

    • Anonyymi

      Aloittajan tieto koskee vain VW -konsernin arveluttavia DSG-laatikoita.
      Olen vetänyt 18 vuotta oikealla automaatilla asuntovaunua eikä niissä
      ole ollut mitään ongelmia havaittu. Öljyt pitää vain vaihtaa ohjeen mukaan
      eli eri autoissa 60 tkm - 120 tkm välein. Ilman öljyn jäähdytintä on tähän
      asti pärjätty, mutta rakenteet ovat toki autokohtaisia.

      • Anonyymi

        DSG.llä voi vetää huoletta perävaunua. DSG'llähän voi käyttää vaihteita 'manuaalisesti', jos on tarvetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        DSG.llä voi vetää huoletta perävaunua. DSG'llähän voi käyttää vaihteita 'manuaalisesti', jos on tarvetta.

        Palstat ovat tursollaan juttuja DSG-laatikoiden reistailusta ja kytkimien
        hajoamisesta sekä kaksoismassapyörän tuhoista. Ei kestä tuo ratkaisu käyttöä.


    • Anonyymi

      ei mitään väliä kaasuu vaan

      azis

    • Anonyymi

      automaatit kestää paremmin jos epäilet niin soitat azirille marokkoon siellä hinataan kaikkee

    • Anonyymi

      Ajelin samalla automaatilla 14 vuotta ja 465.000 km. Vetelin sillä useita
      erilaisia perävaunuja joka kesä ilman mitään ongelmia.
      Laatikkona oli kestävä Aisin mihin tehtiin satkun välein vaan öljynvaihto.

      • Anonyymi

        Ehkä on turha jatkaa vastailua tähän ketjuun, koska aloitus on jo 21 vuotta vanha.


    • Anonyymi

      juttu vuodelta 2004 .....

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa

      Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin
      Maailman menoa
      152
      2864
    2. Miten juhlitte ensi lauantaina?

      Se on kalenteriin merkitty juhlapäiväksi, niin sitä kai kuuluu juhlia.
      Maailman menoa
      279
      2550
    3. Suomen veroaste 5 %-yks liian matala

      Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.
      Maailman menoa
      39
      1544
    4. Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?

      JOS siis sinä saisit päättää?
      Maailman menoa
      38
      1510
    5. Voi mies olit taas niin komea

      Olet silmäkarkkia ❤️ Sua vois katsella vaikka koko päivän. ❤️
      Ikävä
      121
      1222
    6. Kadutko koskaan

      Sitä mun iskiyritystä?
      Ikävä
      108
      1163
    7. Ryöstö Punkaharjulla

      Punkaharjun k-market ryöstetty tänään keskellä päivää, ketä lie asialla? Poliiseja ainakin pörrää ympäriisee
      Savonlinna
      15
      1075
    8. Uudestisyntyminen ei tapahdu kasteessa

      Tässä Apostolien tekojen kohdassa näemme, että Filippus julisti hoviherralle ensin evankeliumia ja kuulusteli sitten tar
      Kaste
      204
      1053
    9. Evoluutioon ja alkuräjähdykseen uskominen vaatii todella vahvaa uskoa

      Että tyhjästä syntyi ja kehittyi kaikki se mitä näemme ympärillämme.
      Luterilaisuus
      319
      946
    10. Lasse Lehtonen on yhtä aikaa sairauslomalla ja työmatkalla

      Kelan johtaja näyttää vötkyilyn mallia, otti sairaslomaa ja lähti Brysseliin sitten ryyppäämään! 😂 Kelan pääjohtaja La
      Lieksa
      60
      922
    Aihe