Auto klassikot 1970-luvulta

moppe1998

mitkä olisivat klassikoita/suosittuja autoja 1970-luvulla

57 kommenttia

Vastaukset

  • mercedes w123. mercedes w116. ford granada. ford escort mk1. mk2

  • onhan noita. fiat 124. fiat 131

  • lisää =)

    • Morris Marina, Austin Allegro ja Maxi, Skoda 100 ja 110, Elite, Lada, Seat 600, Zastava 750, Toyota Corolla, VW Kupla 1300, Peugeot 204, 404 ja 504, MB 220D, Ford Escort ja Transit, Saab 96 ja 99.


    • Tässä suosotuimmat kirjoitti:

      Morris Marina, Austin Allegro ja Maxi, Skoda 100 ja 110, Elite, Lada, Seat 600, Zastava 750, Toyota Corolla, VW Kupla 1300, Peugeot 204, 404 ja 504, MB 220D, Ford Escort ja Transit, Saab 96 ja 99.

      Morris Marina oli paras auto 1973-1981 sitä oli myynnissä.


  • Datsun 100A, Finn Datsun, Datsun 1000 joka on matka 70-luvulle tv-sarjassa, Datsun Bluebird, Opel Kadett B ja C, Opel Rekord, Mersu W123 ja pystylamppumersu, Ford Escort, Anglia, Cortina ja Taunus, pakettiauto Transit, Fiat 127, 133, Mirafiori, 850 ja 600, VW kupla, ehkä Golf Mk1, K70 ja Transporter T2, Volvo 200-sarja ja 343, Amazon, Daf, Saab 96, 99 ja 900, Toyota Corolla, Corona, Crown ja Carina, Mitsubishi Lancer, BMW 3-sarja, Zastawa, Polski-Fiat, Lada 1200, Mazda 1500 ja Marella, Simca 1000, Peugeot 404, 504, Renault 4 ja 5, Citroen GSA, Moskvits Elite, Skoda 1000MB, Wartburg 353, Vauxhall Viva, Chevette, Morris Marina, Mini, Austin Allegro, Hillman Imp, Triumph Herald ja Isuzu Bellett.
    Eiköhän tuossa ole jo jonkinverran valinnanvaraa.

    Löysin käsiini TM 10/1981 jossa on autokantatilasto 31.12.1980. Tuolloin rekisterissä oli reilut 1,2 miljoonaa autoa ja artikkelin mukaan 12 yleisintä sisälsi n. puolet autokannasta.

    En viitsi kopioida tähän tilastoa mahdollisten tekijänoikeuksien vuoksi, jos kiinnostaa niin etsi ko. numero käsiisi niin saat selvyyden mitkä olivat suosikkiautoja tuolloin eli käytännössä heti 70-luvun loputtua.

    • 70 luvun alussa oli aika lailla eri autot kuin silloin vuonna 81.
      Mitä kohtaa 70 lukua tarkoitetaan?


    • lkjhgfds kirjoitti:

      70 luvun alussa oli aika lailla eri autot kuin silloin vuonna 81.
      Mitä kohtaa 70 lukua tarkoitetaan?

      Morris marina tuli myyntiin vuonna 1973 uusittu sisältä 1976 ja viimeinen myytiin 3/1981 ei siinä muutosta ollut.


    • Ei yksi pääsky kesää tee. Tässäkään.


    • Skoda 1000MB:tä työnnettiin enemmän kuin mitä sillä ajettiin. Välillä ei suostunut pysymään käynnissä ja sitten kun pysyi käynnissä, ei suostunut sammumaan. Akku saattoi sulaa ja viat ei korjaamalla lähteneet. Simca tonni täysi pommi.


    • Simca tonni ihan käypänen peli mutta halpa hinta ja huono huolto vei arvostusta kun ehkä liiankin yleinen.


    • VoiOrmas kirjoitti:

      Skoda 1000MB:tä työnnettiin enemmän kuin mitä sillä ajettiin. Välillä ei suostunut pysymään käynnissä ja sitten kun pysyi käynnissä, ei suostunut sammumaan. Akku saattoi sulaa ja viat ei korjaamalla lähteneet. Simca tonni täysi pommi.

      Simca tonni...korjaamoiden onni...rallateltiin aikoinaan. Nykyiset koslat ne vasta onkin korjaamoiden onnia...ja lasku sen mukainen.


  • Amerikassakin tais olla joitakin merkkejä tuohon aikaan, valkkaa sieltä.

  • Finni.

    • Timangi oli parempi. Ja aikaisemmin luupää.


  • ESCORT MK1
    ESCORT MK2

  • Toyota Corona II
    Vauxhall Victor ja VX 4/90
    Mazda Capella
    Ford Transit
    Sunbeam Imp
    Fiat 127
    Hillman Hunter

    Tuossa muutamia

    • oli Volva 142 DL 105 heppaisella koneella. Taisi olla B20D jossa oli tupla-Strombergit jotka oli vaikea pitää säädöissä. Todella kestävä auto ja minusta tyylikkäämpi kuin uudemmat kun ei ollut turvapuskureita. Oli se ihan hieno siinä maailmantilanteessa minun mielestä muihin verrattuna. Sellainen jäi mieleen ettei se meinannut avaimesta sammua ennenkuin kaasareihin lisättiin joku magneettiventtiili katkaisemaan bensan tulo.


  • Datsun 1600 SSS ja Toyota Corona Mk2. Todellisia klassikkoja.

  • Vauxhall Ventora, Opel Record Commodore Opel Kadett GTE

    Hilman Imp ei kuulu listaan se muuttui 68 tai 69 Sunbeam Impiksi ja ikävä kyllä lähes kaikki tuhottu jokamies luokassa, eikä Ford Anglia sekin 60-luvun klassikko

  • finn-datsun.. voi poijaat, sitä ei saanu hajalle mitenkää(ja penkit kallistu yhellä vivun nykäsyllä..)

  • Mistä voisi saada 70-luvun auton omistushistoriaa selville? Koetin Fonectan nettihaulla erään -76 Saab 99:n tietoja hakea niin ei löytynyt mitään.

    Myös 80-luvun alun autojen omistushistoria on alkupäästä puutteellinen, esim. aikoinaan ensimmäinen autoni vm. 1982 Mazda 323, omistushistoria alkoi vasta vuodesta 1987, vakuutushistoria vuodesta 1985.
    Mielenkiintoisena yksityiskohtana kilpihistorian päiväys on kuitenkin muutama kuukausi ensirekisteröintipäivää vanhempi, oliko jo 80-luvun alussa niin että autoon oli kilpi tiedossa jo maahantuontivaiheessa(?) ja ensirekisteröintipäivämäärä onkin vain käyttöönottopäivämäärä? Eli kilpihistorian päiväys lienee maahantulopäivämäärä?
    Esim. ko. Mazdan kohdalla kilpihistoriassa on päiväys 19.1.1982, ensirekisteröintipvm 27.4.1982., auto on 1-kilpinen eli sama kilpi on ollut alusta loppuun saakka, tavallisena poistona poistettu rekisteristä vuonna 2004.
    Auto on varmaan jo aikoja sitten romutettu tai purettu varaosiksi, tai kenties jossain pellonreunassa odottamassa entisöinti-innostusta kun tiedoissa ei lue että "poistettu lopullisesti rekisteristä romutuspoistona"?

    • Ai niin ja yhden auton kohdalla oli maininta että "poistettu tuhoutuneena lopullisesti rekisteristä", tarkoittaakohan että kolaroitu niin ettei kannata korjata, palanut, ilkivaltaa vai mitä lie tapahtunut?


    • Itseasiassa nykyään näyttääkin rekisteritiedoissa kilpihistorian päiväyksenä olevan sama kuin käyttöönottopäivämäärä kun tulin katsoneeksi itse uutena ostamiani autoja vuodelta 2011 ja maaliskuussa tänä vuonna (2016).


  • saab 99
    LADA 1200
    LADA 1500
    LADA 1600
    SKODA 110

  • Simca-Chrysler Horizon 70-luvun lopulta, tulikohan 1978 ehkä Suomeen? Millainen oli Horizon ennenkuin siitä tuli Talbot?

    • Horizon taisi olla Talbot lähes koko ajan ja Suomessa eri penkit ja ruosteen esto ja parempia apulaitteita.Kärsi kyllä vanhasta moottorista työntötankoineen ja golffin kopiointikin sinnepäin.


  • Datsun 1600 // Datsun PL510 tai Z.

  • Datsun 100 ja 120 Y. Datsun 100A oli Suomessa suosittu auto,maahantuoja haali muualta Euroopasta mallin ylijäämäeriä vielä 5 vuotta valmistuksen päätyttyäkin.

    • Muistaa kun eräs nainen vielä rekisteröi pikku corollan "uutena" vielä 1978.Uudempaa pidettiin ehkä "liian" isona ja muutama tonni lisää hinnassa oli kova paikka monelle.


  • 100 A:ta myytiin huimat 40 717 kpl. nyt ne on lähes kaikki paalissa.

    • Ajatella, kaikki se raha mitä niihin uutena käytettiin on hävinnyt kuin pelti ruosteeseen.


    • Kaikki nämä museoauto tapahtumat on etupäässä jenkkiauto näyttelyitä. Onhan ne näyttäviä isoa ja pitkää , mutta maantieliikenteessä niitä ja vastaavia ei ole ollu Suomessa koskaan. On tuotu suoraa jenkeistä. Sen sijaan juuri noita ylläolevia autoja mitä tuossa jutuissa on lueteltu ei löydy tosiaan suomesta yhtään . Kaikki on paaleissa. Poikakin 18v huudahtaa , mikä toi on jos näkee jonku 70 luvun Japsi auton.


    • juytrre kirjoitti:

      Kaikki nämä museoauto tapahtumat on etupäässä jenkkiauto näyttelyitä. Onhan ne näyttäviä isoa ja pitkää , mutta maantieliikenteessä niitä ja vastaavia ei ole ollu Suomessa koskaan. On tuotu suoraa jenkeistä. Sen sijaan juuri noita ylläolevia autoja mitä tuossa jutuissa on lueteltu ei löydy tosiaan suomesta yhtään . Kaikki on paaleissa. Poikakin 18v huudahtaa , mikä toi on jos näkee jonku 70 luvun Japsi auton.

      Kyllä Suomessa jenkkejä enemmän myytiin 60-70 luvuilla mitä nykyään! Firmojen edustusautot oli pääosin jenkkejä, takseiksi myytin 70-luvulla mm. Oldsmobilea. Se on vaan helpompi harrastaa jotain 40-50v jenkkiä johon saa uustuotantona melkein mitä vaan osia kun vastaavaan japsiin/euroon ei niin millään.


    • Joo, kyllähän uusia amerikanautoja maahantuotiin ja myytiin 1960-70 -luvuilla Suomessa enemmän kuin nykyään. Koska oikein olet syntynyt? Isällänikin niitä oli silloin peräjälkeen. Käytettyjen autojen hankkiminen jenkeistä omin avuin alkoi vasta kiihdytysautoiluun liittyneen amerikanautoharrastuksen myötä 1970-luvun puolivälin jälkeen yhä enenevässä määrin.


  • Austin Allegro ja Morris Marina. Ja Sunbeam 900 ja 1250. Niistä ei autot parane

    • Austin Allergia ja Morkkis Marina, Sumeana 900 ja 1250. Hiliman Pimppi 1200, parempi ilman kuin Hillman. Liekö Suomeen tuotu Hillman Impin badge engineered sisarmallia, Singeriä?


    • Sunbeam 900 oli mainio vekotin. Pidin paljon.

      Minulla se tuppasi keittämään vähän pidemmällä matkalla eikä syytä koskaan löytynyt. Oliko samaa ongelmaa?


  • 1970 luvulla klassikoita oli 50 luvun autot ja vanhemmat.

    • No olipa muka-nokkela vastaus...
      Tuossakin jo 20 vuotta vanhaa autoa oltaisiin pidetty klassikkona, siis tällä hetkellä 90-luvun autoja, eipä tule ensimmäisenä mieleen sana klassikko kun joku -95 Corolla tulee vastaan...


  • Ford Taunus 1600 farmari Vm-72, voi ku sais uuden sellaisen :D

    • Kyllä ne saksan omat knudsen foordit 12m-15m-17m-20m-26m on kyllä klassikoita jos sellaisen jostakin vielä löytää


  • Ford Prefect ja Popeda

  • Saab 96. Lämmin auto talvellakin, istuinlämmitinkin on, ja vapaakytkin helpottaa ajamista.

  • 1960-70 -luvun taitteessa täällä vähintään joka kolmas auto oli VW-kupla.

  • Autoklassikot on yhdyssana.

    • Opettajilla on liian pitkät kesälomat, näyttää aika tulevan pitkäksi niin pitää rueta harjoittamaan ammattia ilmaiseksi nettifoorumeilla... unohdat vaan että me täällä foorumeilla ei olla oppivelvollisuuden alaisia :D


    • vitun.kielipoliisit kirjoitti:

      Opettajilla on liian pitkät kesälomat, näyttää aika tulevan pitkäksi niin pitää rueta harjoittamaan ammattia ilmaiseksi nettifoorumeilla... unohdat vaan että me täällä foorumeilla ei olla oppivelvollisuuden alaisia :D

      En ole opettaja, eikä koulukaan paljon kiinnostanut.


  • Fiat 130 3.2 V6, Fiat Dino V6, Ford Concul, Cortina, Taunus ja Granada, Peugeot 604 2.7 V6, Renault 30 2.7 V6, Volvo 264 2.7 V6, Renault 4, Volvo 244/242/245, Mercedes-Benz 280 S, BMW 528 ja 730i jne.jne.

  • Volvo 144 hyytyy moni nyky rihveli vieläkin.On komee auto tumman sinisenä minusta

    • Se volvo 140 sarja oli kyllä komea aikanaan ja turvallisuus oli huomioitu monta kymmentä vuotta aikaisemmin kuin muissa autoissa saabia lukuunottamatta. Moottoriteknologia oli tosin peräisin jo pv-volvoista ja ruostuminenkin oli ongelma kun ei ollut mitään erillisiä lokareita siihen aikaan 70-luvun alkupuolella


  • mercedes-benz 350 sl 1971 mallisarjan ensimmäinen vuosi, mistähän vielä löytyis ,keräilijät vieneet kaikki -71 mallit ?

  • Klassikkoja ovat ne kaikista huonoimmat autot, mitä vaan olla voi, jos jollakulla sellainen on säilynyt. Onhan näitä. Morris Marina, Leyland, Talbot ym..

    • Tajuatko edes mitä klassikko tarkoittaa?


  • Perusmallien pyyntihinnat Suomessa tosi kovia, eihän niillä oikestaan mitään käyttöarvoa ole ja se joka sellaiselle antaa autotallinsa tekee hienon kulttuuriteon. Perusjapsien ja eurooppalaisten hinnat pitäis olla korkeintaan siinä kolmen tonnin kieppeillä jos hyvässa ajokunnossa ja katsastettuna? Kesäautona mulla jo kymmenen vuotta ollut peugeot 404

  • Kielioppia voi jokainen imeä tarpeensa mukaan . Vauxhall Viva + Ford Capri + ne numeromallit .

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.