Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Miten varhaisjakelulla voi elää?

5+19

Jaoin noin vuosi sitten pk seudulla ja en kyllä ymmärrä miten varhaisjakelulla voi elää jäit itselle tämmöinen käsitys työstä
A) Teet yhtä duunia -> vapaa aikaa on, mutta rahaa ei.
B) Teet kahta duunia -> Rahaa on mutta ei vapaa aikaa.

Ihan kiinnostukseta haluaisin tietää miten te jotka teette tätä työtä vakituisesti pärjäätte?

12

280

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Postimies Pate

      ei sinun tarvitsekkaan ymmärtää :)

    • tyhmästä päästä...

      Kuinka monen palkanalennuksen jälkeen tarkoitat?

      Ennen ensimmäistä palkanalennusta (vuonna 2005, alennus 20%) homma oli hallinnassa vielä itselläni, eli sain menemään vuoden juuri ja juuri putkeen. Vuosipalkka noin 23 000 eur.

      Tällä hetkellä raha ei riitä, ja päästän koko ajan ulosottoon laskuja.

      Auton pito on pakollista minun työssäni.
      Mietin joka päivä itsemurhaa vuodet 2010-2012. Uskon päässeeni tuossa asiassa voiton puolelle, enkä ole enää riskissä.

      En ole sen ikäinen, että saisin helposti uutta työtä. Olen siis jäänyt, vaikka joudun maksamaan työnteosta. Liian kovan hinnan?

      Liittoon liityin vuonna 2009. Liitto PAU on hyvä. Se neuvottelee meille koko ajan uusia etuja... ;-).

      Entäpä tämän valtionyhtiön entinen toimitusjohtaja.
      Pari miljoonaa otti mukaansa lisäeläkettä kun jäi eläkkeelle hiljattain.
      Hän on älykäs ihminen.

      Jakaja, joka ei ole edes ihminen, saa kärsiä, sillä tyhmästä päästä kärsii koko kroppa. näin se menee...

      • Ap..

        Kiitos vastauksesta.


    • Ammattijakaja

      No samalla tavalla kuin millä tahansa muullakin ammatilla. Varsin omituinen kysymys. Vaikuttaa siltä, ettei aloittajalla ole ensinnäkään minkäänlaista rahankäyttötaitoa.

      • Ap...

        Pahoittelen otsikosta, ehkä se oli vähän liian liioitteleva. Silloin kuin itse jaoin vuosi sitten näytti palkat laskeneet hyvin alhaisiksi ainakin siellä missä itse jaoin (Piireillä näytti kyllä olevan kuitenkin suuria palkka eroja) mutta silloin mm. Yksi pitkäaikainen jakaja etsi halvempaa vuokra kämppää sillä palkka ei yksin kertaisesti kuulema riittänyt ja tällä henkilöllä ei ollut perhettä tai mitään muuta mistä olisi tullut hänelle lisä kustannuksia. Vain yhdella jakalla (joka siis haki lehdet samasta paikasta) tiesin olevan perhe ja hän teki kahta duunia.

        Tästä johtuen halusinkin tietää miten te pärjäätte. Onko teillä mm pitkästä jakamisesta johtuen säilynyt hyvä palkka. (Sillä uusilla jakajilla ei ainakaan kovin suuri palkka ollut) Riittääkö pelkkä jakajan työ perheen elättämiseen jne. Kunniotainkin hyvin paljon niitä jotka tätä raskasta yö työtä jaksavat tehdä.


      • Ammattijakaja
        Ap... kirjoitti:

        Pahoittelen otsikosta, ehkä se oli vähän liian liioitteleva. Silloin kuin itse jaoin vuosi sitten näytti palkat laskeneet hyvin alhaisiksi ainakin siellä missä itse jaoin (Piireillä näytti kyllä olevan kuitenkin suuria palkka eroja) mutta silloin mm. Yksi pitkäaikainen jakaja etsi halvempaa vuokra kämppää sillä palkka ei yksin kertaisesti kuulema riittänyt ja tällä henkilöllä ei ollut perhettä tai mitään muuta mistä olisi tullut hänelle lisä kustannuksia. Vain yhdella jakalla (joka siis haki lehdet samasta paikasta) tiesin olevan perhe ja hän teki kahta duunia.

        Tästä johtuen halusinkin tietää miten te pärjäätte. Onko teillä mm pitkästä jakamisesta johtuen säilynyt hyvä palkka. (Sillä uusilla jakajilla ei ainakaan kovin suuri palkka ollut) Riittääkö pelkkä jakajan työ perheen elättämiseen jne. Kunniotainkin hyvin paljon niitä jotka tätä raskasta yö työtä jaksavat tehdä.

        No vanhana vakkarina ei ole minkäänlaisia taloudellisia ongelmia ollut koko uran aikana. On velatonta omistusasuntoa, autoa, nykyaikaista kodin elektroniikkaa, säästöjä jne... Menojen jälkeen jää palkasta säästöön sievoinen summa joka kuukausi. Vuorottajilla tilanne voi tietysti olla ihan toinen, aivan kuten millä tahansa muullakin alalla. Voihan ne tienestit jäädä sellaisella muutamiin satasiinkin, jos vuoroja ei heru tarpeeksi. Silloin on päivänselvää, ettei kannata jäädä sellaiseen työhön josta tienaa saman kuin kortistossa tekemättä mitään.


    • tyhmästä päästä...

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/10059144

      nämä ajat erityisesti vuodesta 2009 lähtien ovat olleet siis mukavia aikoja.
      Suomi on hyvä maa.
      Massiivinen palkanale (30-45% tavallisin) ei ole Suomessa mahdollinen. Pohjois-Koreassa kyllä varmaan sitten.

      Jakajat, minäkin, vain valehtelemme, että palkka on alentunut sen 30-45%.
      valehtelemme, valehtelemme, valehtelemme. Näitä palkkojen määriähän on varmaankin kovin vaikeaa nähdä verotiedoista...? !

      Jos työpäivät per vuosi pysyvät samana, ja vuositulot putoavat kymmeniä prosentteja, niin eikö silloin olekin jotain tapahtunut. Niille palkoille.

      Työnantaja on tehnyt oikein ja toiminut lain mukaan. Eduskunnassa on kirjallinen kysely aiheesta siis tehty. Tämä suuri valtionyhtiö on kaunis ja puhtoinen.

      Joka muuta väittää, valehtelee.
      Mikä sen valehtelun motivaatio sitten olisi? sitä en kyllä osaa sanoa ;-)

      Itse valehtelin UO-viranomaiselle, että palkkani on laskenut.
      Hän uskoi minua jostain syystä. Katsoi varmaan verotiedoista.

    • olenumpihullu

      Palkat alentunut n. 45% työmäärä jne. pysynyt samana.
      Nyt kesäksi palkat on jäädytetty ja juuri ennen jäädytyksiä niitä alennettiin vielä 150 euroa, jolloin voivat maksaa koko kesän ajan alempaa palkaa.
      Liitonedustaja väittää ettei palkkoja ole alennettu kertaakaan, vaan ne ovat jopa nousseet liiton suosiollisilla neuvotteluilla (PAU). Aivankuin kukaan ei tilinauhastaan nyt näkisi että rahaa ei enää tule ja ruoka katoaa pöydästä. Ainakin PAU yritää pönkittää hyvin imagoaan.
      Mutta tuleeko tuolla toimeen, tulee vaikka työttömänä ollessa saisikin jonkin verran enemmän kuukausituloja kuin työssä ollessa. Toimeen tulee toimeentulotuella...

      • tyhmästä päästä...

        Näin on asia, että joku valehtelee. Joko jakajat, PAU, tai työnantaja.

        Tämä narutus on hienoin näkemäni petos koskaan.
        Työnantaja on Iso. Sillä olisi resurssia hoitaa asiat oikeudenmukaisuusperiaatteen ja lakien mukaan.

        HUPS! ! Mutta unohdin ihan... sehän hoitaakin kaiken oikein, laillisesti, kauniisti, puhtoisesti. Ilman että siis maineeseen tulee tahroja...

        "Epäoikeudenmukaisuuden korkein aste on teeskennelty oikeudenmukaisuus."
        PLATON

        Tuo lainaus ^ oli liiton viimeisimmässä lehdessä. Lehti on nimeltään Reitti, ja on kaikkien - ei tarvitse olla liiton jäsen - luettavissa PAU:n sivuilta.

        Ehkä massiiviset palkanalennukset ei olisi aiheuttaneet näitä massiivisia ongelmia, jos ne olisi etukäteen kerrottu RIITTÄVÄN ajoissa työntekijöille.


    • Kuoleva ala

      Kuka ihme vielä lehtiä tilaa??? Mummot ja keski-ikäiset varmaankin? Sähköinen media on paljon parempi. Ei tarvii viedä paperijätettä roskikseen, ei pauku luukku ja ei tarvii jakajien onnettomalla orjanpalkalla pilata yöuniaan.

    • 11111111654121

      No ei köyhillä opiskelijoilla ole ainakaan varaa, eikä kiinnostusta tilata hesaria. Eli tilaajat ovat vanhuksia ja keski-ikäisiä.

    • 5+1

      Itse sijaistan erään tietyssä piirissä aina tarvittaessa oman päivätyöni lisäksi. Teen jakajan vuosilomat, sairauslomat ja muut mahdolliset vapaapäivät ympäri vuoden.

      Hänellä on 3 piiriä jaettavana mutta minä teen niistä vain yhtä, en ehdi enkä jaksa enempää kun jaon jälkeen lähden vielä töihin. Piiristä saa palkan n. 2 h 40 min/yö ja minulla menee siihen 1,5 tuntia fillarilla. Ei siitä käteen jäisi mitään jos autolla joutuisin jakamaan kun sivutulosta menee 40 % veroa. Autolla piiriin menee enemmän aikaakin, pyörällä pääsee oikaisemaan puistojen poikki ja ajamaan suoraan pihaan postilaatikon viereen.

      Ihan mukava sivutyö ja sivutulo, tänä kesänä olen tehnyt 5 viikon kesälomituksen eikä yhtenäkään yönä ole satanut, joka yö olen voinut jakaa pyörällä. Harvinaista herkkua, muistan että viime ja edellisenä kesänä oli todella kovia ukonilmoja ja rankkasateita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      83
      2112
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1798
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      29
      1744
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1510
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      65
      1461
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1378
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      20
      1354
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1312
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1284
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1261
    Aihe