Viulunsoitoin aloitus

aloitteleva viulisti

Tarkoituksena olisi aloittaa viulunsoiton opettelu oma-aloitteisesti. Takana on pianistitausta, musiikin teoria menee ja olen oma-aloitteisesti oppinut soittamaan paria puhallinsoitinta, harmonikkaa sekä bassoa. Viulussa vähän arveluttaa, sillä aina sanotaan että se on todella vaativa soitin ja näin. Hintakin on sen verran kallis ettei turhaan kiinnostaisi viuluun laittaa rahaa (saisin tosin ostettua viulun eräältä tutulta, että viulun hankkimisessa en kaipaa apua)

Haluaisin vain tietää että onko järkevää aloittaa soittelua oma-aloitteisesti, vai onko pakko olla joku opettamassa oikeat tekniikat ja näin? Sillä tunneille en halua mennä, en ala maksamaan niistä maltaita ja itse opiskelu on omasta mielestäni palkitsevampaa

1

139

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mun mielipide

Pistänpä tähän nyt omaa kokemusta tuosta itseopiskelusta: Ei enää kuuna kullan valkeana. Ei ikinä. Takana on yli 30 vuotta pianon pimputusta ammattilaistasolla joten teoriat ja niistä kinastelut menee.

Tulin hommanneeksi harmonikan ja ajattelin että ei tää nyt niin kummonen voi olla oppia soittamaan. No vuoden soitettuani menin tunneilla ja siitä sitten lähti sellainen tuskien taival etenemään. Palkeen käyttö oli ihan sitä mitä sattuu käsissä pahat virheasennot ja bassosoolojen soitosta ei sitten tietoakaan. Siinä meni vuoden päivät kun niitä virheitä yhdessä opettajan kanssa korjailtiin.

Pari vuotta myöhemmin tulin aloittaneeksi viulunsoiton. Olin joskus sitä itse yrittänyt itsekseen opetella mutta mutta... Vahingosta viisastuneena menin sinne tunneilla ja ne tuli tarpeeseen. Opettaja jolla on pedagogista silmää huomaa heti kun homma alkaa mennä pieleen. Vaikka itse yrittäisi olla kuinka objektiivinen niin kissan viikset ja katin korvat. Viulussa varsinkin on sellainen määrä tietämistä mitä ei välttämättä oppikirjoista löydy. Ja vaikka kuinka yrität ensi alkuu itse kuunnella onko soitto puhdasta niin sitä tulee niin immuuniksi omalle soitollee ja sitä uskoo että mä osaan...

Eikä se oppilasviulusarja niin paljoa maksa, Viulun, jousen ja kotelon saa noin parilla kolmella sadalla eurolla. Ei mitään huippuviuluja mut sellasen millä pääsee alkuun.

Ja viulu on vaativa soitin ja kaiken oman sekoiluni jälkeen olkoon sitten kyseessä mikä tahansa soitin olisi viisaampaa käydä hakemassa edes se alkeisopetus jossa se soittoasento vakiintuu niin ettei kädet ole missä sattuu ja äänenlaatu vähän sinnepäin.

Oletko harkinnut kansalaisopiston kursseja. Nykyään niissä alkaa olla ihan hyvätasoista opetusta eikä ne maksa maltaita

Kysymykseesi onko järkevää aloittaa soittoa oma-aloitteisesti niin oma mielipiteeni on että ei ole. Nykyään viittä soitinta sujuvasti soittavana voin vain todeta että paljon säästää aikaa ja hermoja kun raahautuu sinne soittotunnille, vaikka vain ne perusteet opettelemaan. Toki jokaisella on vapaus tehdä niin kuin huvittaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      310
      7171
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2126
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      175
      1817
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      15
      1327
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1267
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      8
      1203
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      169
      1200
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      54
      1126
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1061
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1009
    Aihe