Viulunsoitoin aloitus

aloitteleva viulisti

Tarkoituksena olisi aloittaa viulunsoiton opettelu oma-aloitteisesti. Takana on pianistitausta, musiikin teoria menee ja olen oma-aloitteisesti oppinut soittamaan paria puhallinsoitinta, harmonikkaa sekä bassoa. Viulussa vähän arveluttaa, sillä aina sanotaan että se on todella vaativa soitin ja näin. Hintakin on sen verran kallis ettei turhaan kiinnostaisi viuluun laittaa rahaa (saisin tosin ostettua viulun eräältä tutulta, että viulun hankkimisessa en kaipaa apua)

Haluaisin vain tietää että onko järkevää aloittaa soittelua oma-aloitteisesti, vai onko pakko olla joku opettamassa oikeat tekniikat ja näin? Sillä tunneille en halua mennä, en ala maksamaan niistä maltaita ja itse opiskelu on omasta mielestäni palkitsevampaa

1

97

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mun mielipide

      Pistänpä tähän nyt omaa kokemusta tuosta itseopiskelusta: Ei enää kuuna kullan valkeana. Ei ikinä. Takana on yli 30 vuotta pianon pimputusta ammattilaistasolla joten teoriat ja niistä kinastelut menee.

      Tulin hommanneeksi harmonikan ja ajattelin että ei tää nyt niin kummonen voi olla oppia soittamaan. No vuoden soitettuani menin tunneilla ja siitä sitten lähti sellainen tuskien taival etenemään. Palkeen käyttö oli ihan sitä mitä sattuu käsissä pahat virheasennot ja bassosoolojen soitosta ei sitten tietoakaan. Siinä meni vuoden päivät kun niitä virheitä yhdessä opettajan kanssa korjailtiin.

      Pari vuotta myöhemmin tulin aloittaneeksi viulunsoiton. Olin joskus sitä itse yrittänyt itsekseen opetella mutta mutta... Vahingosta viisastuneena menin sinne tunneilla ja ne tuli tarpeeseen. Opettaja jolla on pedagogista silmää huomaa heti kun homma alkaa mennä pieleen. Vaikka itse yrittäisi olla kuinka objektiivinen niin kissan viikset ja katin korvat. Viulussa varsinkin on sellainen määrä tietämistä mitä ei välttämättä oppikirjoista löydy. Ja vaikka kuinka yrität ensi alkuu itse kuunnella onko soitto puhdasta niin sitä tulee niin immuuniksi omalle soitollee ja sitä uskoo että mä osaan...

      Eikä se oppilasviulusarja niin paljoa maksa, Viulun, jousen ja kotelon saa noin parilla kolmella sadalla eurolla. Ei mitään huippuviuluja mut sellasen millä pääsee alkuun.

      Ja viulu on vaativa soitin ja kaiken oman sekoiluni jälkeen olkoon sitten kyseessä mikä tahansa soitin olisi viisaampaa käydä hakemassa edes se alkeisopetus jossa se soittoasento vakiintuu niin ettei kädet ole missä sattuu ja äänenlaatu vähän sinnepäin.

      Oletko harkinnut kansalaisopiston kursseja. Nykyään niissä alkaa olla ihan hyvätasoista opetusta eikä ne maksa maltaita

      Kysymykseesi onko järkevää aloittaa soittoa oma-aloitteisesti niin oma mielipiteeni on että ei ole. Nykyään viittä soitinta sujuvasti soittavana voin vain todeta että paljon säästää aikaa ja hermoja kun raahautuu sinne soittotunnille, vaikka vain ne perusteet opettelemaan. Toki jokaisella on vapaus tehdä niin kuin huvittaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1805
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1514
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1194
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1193
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1182
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1136
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1119
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1114
    Aihe