pätkäpaasto perinteistä laihdutusta parempi

paastoilija

Tutkimusten mukaan rasva palaa paremmin ja lihasmassa säilyy paremmin, mikäli laihdutus tehdään pätkäpaastolla. Eli ollaan pelkällä vedellä ainakin 16 tuntia ja syödään 8 tunnin aikana. Varsinkin, jos vielä harrastetaan liikuntaa ennen syömisjakson alkua. Tällä on myös merkittäviä terveysetuja. Toisin kuin yleisesti luullaan, vesipaasto on erittäin hyvä laihdutuskeino, mutta se on myös erittäin raskas. Ihminen ei suinkaan laihdu "syömällä", kyllä se on juuri päinvastoin, kertoohan terve järkikin jo tämän.

http://www.marksdailyapple.com/fasting-weight-loss/#axzz20XCEJaJH

27

7674

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2+3

      Kuinka paljon paremmin? Mitataanko ero päivissä, viikoissa vai kuukausissa?

      Ja onko tämä taas yleipätevä "tämä sopii kaikille, varmasti sopii, jossei sovi, sinussa on jotain vikaa"- tyylinen ratkaisu?

    • Novoihehtaas

      Just joo. Tyypillinen kitukuuri kaikille jojo-lihoajille. Aiotko olla lopun elämääsi osa-aikapaastolla, jotta pysyisit hoikkana? Ilmeisesti. Arvaa onnistuuko?

      Voisit vähän tarkistaa elämänarvojasi.

      • 2+19

        Pätkäpaasto ei ole kitukuuri. Siinä syödään aivan normaali määrä ruokaa, 1-3 ateriaa tuon 8 tunnin ikkunan sisällä.

        Tuohan sopii hyvin esimerkiksi sellaisille ihmisille, joille ei aamiainen maistu. Syö esimerkiksi väilillä 11-19 tai vaikka 12-20. Ei kaikkien ihmisten tarvitse olla jatkuvasti puputtamassa ruokaa, että jaksaa eikä tule ruokahimoja.


      • Novoihehtaas
        2+19 kirjoitti:

        Pätkäpaasto ei ole kitukuuri. Siinä syödään aivan normaali määrä ruokaa, 1-3 ateriaa tuon 8 tunnin ikkunan sisällä.

        Tuohan sopii hyvin esimerkiksi sellaisille ihmisille, joille ei aamiainen maistu. Syö esimerkiksi väilillä 11-19 tai vaikka 12-20. Ei kaikkien ihmisten tarvitse olla jatkuvasti puputtamassa ruokaa, että jaksaa eikä tule ruokahimoja.

        Just, mitähän tuo sekoilu aiheuttaa aineenvaihdunnalle? Jos haluaa laihtua ja pysyä hoikkana, sen pitäisi toimia jatkossakin.

        Eipä siinä mitään, kokeile. Oma on kroppasi. Voi tulla ongelmia jatkossa. Tulethan kertomaan sitten puolen vuoden päästä, mitä kuluu.


      • 13+11
        Novoihehtaas kirjoitti:

        Just, mitähän tuo sekoilu aiheuttaa aineenvaihdunnalle? Jos haluaa laihtua ja pysyä hoikkana, sen pitäisi toimia jatkossakin.

        Eipä siinä mitään, kokeile. Oma on kroppasi. Voi tulla ongelmia jatkossa. Tulethan kertomaan sitten puolen vuoden päästä, mitä kuluu.

        No ei se tee aineenvaihdunnalle mitään erikoista. Ei kroppa tai aineenvaihdunta välttämättä tarvitse 5 ateriaa päivässä, ihminen pärjää varsin hyvin kolmella pääaterialla.

        Kyllähän tuo toimii laihdutuksen aikana, että painonhallinnassa. Kun ei syö yli kulutuksen, ei liho.


    • Kerro kokemuksesi

      Sulla on väärää tietoa. Kyllä se vaan niin on, että ihminen laihtuu terveellisesti syömällä. Jos elää aktiivista elämää, käy töissä ja harrastaa reipasta liikuntaa, sitä energiaa tarvitaan tasaisesti joka päivä. Muuten ei jaksa.

      Sohvaperunoille voi tietysti toimia, kun ei ole väliä mistä paino lähtee, kunhan putoaa, eikä se jaksamisenkaan ole niin väliä. Väitän, että sohvapullille karppaus on tehokkaampi kuin pätkäpaasto. Karppauskaan ei sovi kovaa urheileville, mutta paino putoaa.

      Miten tuo pätkäpaasto on sulla pitänyt painon? Oletko vielä paastolla vai jo lopettanut? Vai aiotko edes lopettaa?

      • paastoilija

        Tietoni on ihan oikeaa. Ihminen laihtuu syömällä vähemmän kuin kuluttaa ja tottakai kannattaa syödä terveellisesti, että jaksaa paremmin. Jos syöt 1500 kcal pitkin päivää tai pätkäpaastotyyliin 8 tunnin aikana, pätkäpaastotyylillä tiputat enemmän rasvaa ja vähemmän lihasta. Sitä tarkoitin.


      • cuba libre
        paastoilija kirjoitti:

        Tietoni on ihan oikeaa. Ihminen laihtuu syömällä vähemmän kuin kuluttaa ja tottakai kannattaa syödä terveellisesti, että jaksaa paremmin. Jos syöt 1500 kcal pitkin päivää tai pätkäpaastotyyliin 8 tunnin aikana, pätkäpaastotyylillä tiputat enemmän rasvaa ja vähemmän lihasta. Sitä tarkoitin.

        Mikäli noin olisi, niin bodarithan hoitaisi homman aina kotiin pätkäpaastolla. Tulokset kun tosiaan puhuisivat puolestaan.

        Miten on asianlaita? No, varmaankin monet ovat kokeilleet, mutta mitä ilmeisimmin tulokset ovat olleet... laimeita.


      • paastoilija
        cuba libre kirjoitti:

        Mikäli noin olisi, niin bodarithan hoitaisi homman aina kotiin pätkäpaastolla. Tulokset kun tosiaan puhuisivat puolestaan.

        Miten on asianlaita? No, varmaankin monet ovat kokeilleet, mutta mitä ilmeisimmin tulokset ovat olleet... laimeita.

        "mitä ilmeisimmin tulokset ovat olleet... laimeita. "

        Sinulla tuntuu olevan parempaa tietoa aiheesta, kerro ihmeessä.


      • 6+16
        cuba libre kirjoitti:

        Mikäli noin olisi, niin bodarithan hoitaisi homman aina kotiin pätkäpaastolla. Tulokset kun tosiaan puhuisivat puolestaan.

        Miten on asianlaita? No, varmaankin monet ovat kokeilleet, mutta mitä ilmeisimmin tulokset ovat olleet... laimeita.

        Itseasiassa, osa bodareista hoitaakin homman pätkäpaastolla dieetillä.


      • En usko
        6+16 kirjoitti:

        Itseasiassa, osa bodareista hoitaakin homman pätkäpaastolla dieetillä.

        Linkkiä, kiitos!


      • cuba libre
        paastoilija kirjoitti:

        "mitä ilmeisimmin tulokset ovat olleet... laimeita. "

        Sinulla tuntuu olevan parempaa tietoa aiheesta, kerro ihmeessä.

        Jonkinmoinen syklisyys näyttäisi purevan, kyllä. Mutta pätkäpaasto ei se juuri se Ainoa Oikea Metodi ole. Esimerkiksi 2vko plussilla 2vko miinuksilla on toisille antanut hurjia tuloksia, toisille ei. Jollekin voi pienemmät tai hieman pidemmät syklit purra. Yhteistä taitaa olla, että dieettailuunkin sisältyy yleensä jotain anabolisiakin jaksoja ettei homma mene liikaa lihasten polttamiseksi. Esimerkiksi fitfarmin ohjelmassa kuulemma mennään matalahiilarisella ruokavaliolla, mutta tehdään ajoittainen hiilaritankkaus.

        Täällä suositellaan maltillisempa muutaman viikon syklitystä. Tutkittua tietoa on kuitenkin se, että riittävät proteiinit vähentävät rasvattoman painon putoamista dieetin aikana: http://lihastohtori.wordpress.com/2012/06/15/bulkkaus/ "Lihaksen lähtöä voi kuitenkin minimoida mm. vähentämällä kaloreita muista energialähteistä kuin proteiineista. Toinen joillain toimiva keino on välttää liiallista lihasmassan katoamista syklittämällä syömistään ylläesitetyn kaltaisesti, mutta tässä tapauksessa toki miinuskaloriviikkoja korostaen."

        Bodarithan kokeilevat jos jonkinmoisia keinoja. Joten olisi ilmeistä että pätkäpaastoilua suosittaisiin paljon kovempaan ääneen, mikäli se yksiselitteisesti olisi se paras menetelmä. Eipä siis taida olla.

        Tuolla on jutustelua pätkäpaastosta, linkkejä ym, aina vuodesta 2007 lähtien: http://www.pakkotoisto.com/ravinto/64820-intermittent-fasting-101/


      • tässä
        En usko kirjoitti:

        Linkkiä, kiitos!

        http://www.google.fi/#sclient=psy-ab&q="intermittent fasting" bodybuilding&oq="intermittent fasting" bodybuilding&gs_l=hp.3..0j0i30l3.270.11082.0.11298.45.38.5.0.0.0.1035.11610.0j21j5j3j2j3j3j1.38.0....0...1c.1.21.psy-ab.oAgJbAMkgds&pbx=1&bav=on.2,or.r_qf.&bvm=bv.49478099,d.bGE&fp=118a7b24ab2ece01&biw=1280&bih=859


      • tässä

      • satunnainen laihdutt

    • punttilady

      Toi voi toimia joillekin, mutta ei sillä opita oikeita elämäntapoja. Eli kun tuon lopettaa, lihoo taas.

      Luin Jussi Riekin kirjan Kuntotehdas. Siinä kirjailija suositteli pätkädieettiä terveille kuntoilijoille, mutta korosti ettei se välttämättä sovi naisille.

      Minulle ei syömättömyys sovi. En jaksa treenata syömättä tarpeeksi kovalla intensiteetillä, eli hukkaan menee. Lisäksi pyörryttää ja heikottaa. Toisaalta ei minun tarvitse kyllä laihtuakaan.

      Sohvaperunoille tuo on parempi vaihtoehto kuin rasvakarppaus, joten siitä vaan.

      • 3+3

        Ei ole yhtä ainoaa oikeaa elämäntapaa, elämäntapa on oikea jos ihminen on onnellinen ja terve.


      • paastoilija

        "Minulle ei syömättömyys sovi. En jaksa treenata syömättä tarpeeksi kovalla intensiteetillä, eli hukkaan menee. "

        Näin minäkin luulin ennenkuin kokeilin, mutta kyllä jaksaa erittäin hyvin treenata alle vuorokauden syömättömyydellä. Kokeilepa niin yllätyt.


      • punttilady
        paastoilija kirjoitti:

        "Minulle ei syömättömyys sovi. En jaksa treenata syömättä tarpeeksi kovalla intensiteetillä, eli hukkaan menee. "

        Näin minäkin luulin ennenkuin kokeilin, mutta kyllä jaksaa erittäin hyvin treenata alle vuorokauden syömättömyydellä. Kokeilepa niin yllätyt.

        Kokeiltu on. Ei ole kiva tippua kesken 15 km juoksulenkin jo 7 km kohdalla. Sama puntilla. Ei vaan nouse, muu kuin syke. Rytmihäiriöitä, huonoa oloa, pyörrytystä ja kylmää hikeä.

        Ei sovi kaikille, naisille erikoisesti suurella varauksella.


      • ---...
        punttilady kirjoitti:

        Kokeiltu on. Ei ole kiva tippua kesken 15 km juoksulenkin jo 7 km kohdalla. Sama puntilla. Ei vaan nouse, muu kuin syke. Rytmihäiriöitä, huonoa oloa, pyörrytystä ja kylmää hikeä.

        Ei sovi kaikille, naisille erikoisesti suurella varauksella.

        Tärinä ja heikotus puuttui vielä listasta.


      • paastoilija
        punttilady kirjoitti:

        Kokeiltu on. Ei ole kiva tippua kesken 15 km juoksulenkin jo 7 km kohdalla. Sama puntilla. Ei vaan nouse, muu kuin syke. Rytmihäiriöitä, huonoa oloa, pyörrytystä ja kylmää hikeä.

        Ei sovi kaikille, naisille erikoisesti suurella varauksella.

        Merkillistä, minulla juoksu sujuu paremmin, kun en ole syönyt. Alku voi tuntua raskaalta, mutta sitten tulee energiaboosti, samoin saliharjoittelu sujuu normaalisti. Olen kyllä kokenut paastoaja, joten ehkä elimistöni on tottunut siihen. En usko, että sukupuoli pelkästään selittää tämän.


      • paastoilija
        punttilady kirjoitti:

        Kokeiltu on. Ei ole kiva tippua kesken 15 km juoksulenkin jo 7 km kohdalla. Sama puntilla. Ei vaan nouse, muu kuin syke. Rytmihäiriöitä, huonoa oloa, pyörrytystä ja kylmää hikeä.

        Ei sovi kaikille, naisille erikoisesti suurella varauksella.

        En itse asiassa ole edes törmännyt väitteisiin, että paasto/pätkäpaasto ei sopisi naisille enkä tiedä syitä tähän. Varmasti monet ovat lukeneet asioista minua enemmänkin, itse olen ollut luottavainen paaston terveellisyyteen vähemmälläkin.


    • kiinnostava juttu

      niinpä, luinkin tuosta netistä, ja on mielenkiintoista , että siis on rasvanpolttajaruokia, ja että voi syödä pelkäämättä lihomista, ja laihtua

      • mieti itse

        Ei ole olemassakaan "rasvanpolttajaruokia" joita voi syödä lihomatta. Tai että jokin ruoka-aine laihduttaisi. Ellei sitten lasketa vähäkalorisia kasviksia sellaisiksi, nehän eivät kovin paljon lihota, kun ei jaksa syödä niin paljoa.


    • Kartsa

      Hei

      Olen ollut pätkäpaastolla jonku viikon. Käytännössä 16-8 systeemi eli minä syön klo13.00- 21.00 päivän ruuat. Kokeilin 5-2 vähänaikaa. 16-8 sopii minulle hyvin ja on helppo noudattaa ilman nälkäpuuskia. Verenpaineeni ja sokerini ovat lähteneet laskemaan ja tietysti paino tippuu tasasesti n. 1kg/vk aluksi enempikin. Olo on kevyt ja jaksaa liikkua. Herkuttelut olen jättänyt vähemmälle, mutta en lopettanut kokonaan. Mulle ainakin sopii. Tsemppiä kaikille!

      Kartsa -54

    • Anonyymi

      Itse laihdutin muutaman kilon polvikuluman takia, tai oikeammin valitsin ruokailurytmin klo 18 jälkeen ei enää ruokaa, pelkkää vettä, seuraava ruoka on aamupuuro klo 6-7 välillä, paasto kestää yön yli n. 12-13 tuntia, päivällä normaalia syöntiä, harrastan punttia, kävelyä, hiihtoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      9124
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2678
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      140
      2450
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2009
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1766
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1517
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1448
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1306
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      6
      1295
    Aihe