Elintarvikealalla työvuorojen peruminen

kesäduunarix

Olen töissä elintarvikealalla nollasopimuksella, eli työsopimuksessa tuntimäärä on määritelty 0-40. Nyt on muutaman kerran käynyt niin, että työvuoroja on peruttu koneiden rikkoontumisen tai töiden vähyyden vuoksi alle viikkoa ennen vuoron alkua, edellisenäkin päivänä ja menetetty työ tulee palkattomana vapaana. Jostain sain kuulla, että työnantajan pitäisi kuitenkin maksaa palkka, jos vuoroa ei ole peruttu viikkoa ennen sen alkua - oli sitten tarjota jotain työtä tai ei. Onko se tosiaan näin?

Työhön tullessa kyllä selitettiin, että tällä sopimuksella työnantaja ei ole velvollinen tarjoamaan töitä, mutta vastaavasti minunkaan ei ole pakko mennä. Mutta kyllähän se käytännössä potkuja tietäisi jos minä aamulla ilmoittaisin, että jätän tulematta ilman hyvää syytä..

3

99

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Do it, thenorwhen.

      Tuota, itse teen nolla-111 h per kolme vko, siivoustöitä. Ta ei ole mitenkään velvollinen järkkeemään duunia, se on tilausten mukaan- ilmeisesti sinulla kyse samantapaisesta tilausta satelee, välillä ei-työstä.
      Tuntiliksa. Haen itse huonompien kk jälkeen soviteltua, vinkki siinä- et häviä ainakaan paljoa, mutta paperisotaa on... Jos asumistuki, joko se on sinulla laskettu ed. vuoden ansioiden keskiarvolla, ja siten kuin hakisit soviteltua, eli jos menee toimeentulo rutkasti alle minkä tyyliin laskivat, lasketa uusiksi...
      Näitä nollasoppareita on jo minulla kolmas määräaikainen peräkkäin menossa.
      en tiedä missä vaiheessa työ lasketaan, kun keskeytyksettä, osa-aikaisen toistaiseksi...
      Mutta, lomat kertyy normisti, ja muutes iha kiva, kun keikkoja ei ole, niin ei ole- aluksi piti kyllä sovitellun maksajan kanssa käydä ruljanssi, kun saan aina reilusti jälkikäteen tilin, ja laskelman, mutta kyllä se sittemmin on hoitunut ilmoittamalla tunnit, ja toimittamalla laskelman kopsu sitten kun sen saa.

      Tietysti ei ole pakko mennä. Mutta jos meinaa pysyä ta:lla, ja pitää ne tunnit joita kulloinkin on jaossa, on parempi... Jos virmalla menee paremmin joskus, muistavat luotettavat tulijat kyllä, ja osaavat ihmiset. Oma ta kiva, pitää kyllä kiinni... jos rahkeita hällä on niin pitempäänkin.
      Aina se työ on parempi, kuin ilman... Jos kevyempiä aikoja, otan rennommin, esim. käsitöitä enempi, kaikkee omaa mitä ei kiireaikoina ehdi.
      Minä käsitän, että kun keikka tulee, sille mennään heti kun päästään. tai miten sovitaan.
      Oma pomo ei tiedä tilauksia, ottaa vastaankin vain osan, työpuhelin on sitä varten, että asiakas soittaa suoraan tekijälle joka asiat tuntee, mihin mikä mahtuu että hoitaa ehtii hyvin. Homma toimii. Siinä sitä joustoa on sitten... Loma on ainoa aika kun voi luottaa siihen, ettei keikalle lähdetä.

    • valelakimies

      Lakia ja selitystä
      Työaikalaki 35 § 2 mom.
      Työvuoroluettelo on saatettava kirjallisesti työntekijöiden tietoon hyvissä ajoin, viimeistään viikkoa ennen siinä tarkoitetun ajanjakson alkamista. Tämän jälkeen työvuoroluetteloa saa muuttaa vain työntekijän suostumuksella tai töiden järjestelyihin liittyvästä painavasta syystä.

      HE 34/1996
      Työntekijän tulee yleensä voida luottaa siihen, että tiedoksi saatettua työvuoroluetteloa noudatetaan muuttamattomana. Työvuoroluettelon sitovuus ei kuitenkaan toisaalta saa olla esteenä työpaikan tuotanto-, palvelu- tai muun toiminnan järjestelyille, jotka ovat tarpeen ennalta arvaamattomien tapahtumien vuoksi. Nämä vastakkaiset näkökohdat on otettu huomioon 2 momentin viimeisessä virkkeessä. Siinä ehdotetaan, että työntekijöiden tietoon saatettua työvuoroluetteloa saataisiin yleensä muuttaa vain työntekijän suostumuksella. Työpaikan toiminnan turvaamiseksi työnantaja voisi kuitenkin muuttaa työvuoroluetteloa töiden järjestelyihin liittyvästä painavasta syystä, joka ei ole ollut työnantajan tiedossa työvuoroluetteloa laadittaessa. Ehdotetun 2 momentin ensimmäisestä virkkeestä seuraa, että työnantajan mainituilla perusteilla tekemä muutos olisi saatettava työntekijän tietoon niin hyvissä ajoin kuin mahdollista. Muutoksen perusteelta edellytettävän ennalta arvaamattomuuden vuoksi ei ole kuitenkaan mahdollista säätää täsmällistä vähimmäismääräaikaa.

      Näistä ei tietystikään ole sinulle hyötyä, sillä työnantaja on oikeassa, kunnes toisin todistetaan ja siihen tarvitset luottamusmiehen, liiton tai lakimiehen apua.

    • Do it, jne...

      Joo, mutta noi lait EI toimi, alalla jossa keikkaa pukkaa. Kuten kirjoitin, siten ON, missä töissä olen.
      Oikeasti, ja kun keikka tulee, jos tilaa- niin mennään vaikka heti, jos se sopii. Muutenhan pomon pitäs itse irrota omista toisen alan töistään. Ja tykkeis muutes hyvää... Ihmisiä on, jokaiikka on ostettavissa jollain rahalla. Mutta onko niitä joihin voi luottaa niin, et homma pelittää, rahaa tulee puljuun...
      Sitoutunut? Kyllä. Miksi? Kun muuten saa elää omana itsenään, mikään ei kyykytä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5589
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3455
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1893
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1865
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1720
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      73
      1558
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1463
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1356
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1347
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      23
      1308
    Aihe