Minulla on 40h viikossa, eli 8h päivässä. Työaika on klo 6.30 -15.00 aamuvuorossa, ja iltavuorossa klo 14.45-23.15. Molempiin kuuluu puolen tunnin palkaton ruokatauko. Työn luonne on sellainen, että aamuvuorossa ei ole paljoa töitä, mutta iltavuorossa sitäkin enemmän. Joka viikko pomo saattaa päättää hiljaisen työpäivän aikana, esim klo 12.00, että päivä oli tässä ja goodbye. Jee kivaa, pääsee kotiin yllätyksenä. Mutta mutta, jää samalla 3 tuntia velkaa. Velka pitää tehdä yleensä saman viikon aikana, tarkoittaa sitä, että pitää jäädä jeesaamaan iltavuoroa klo 18.00 saakka, yleensä sekin selviää puolen päivän jälkeen, kun pomo sanoo että tänään voisit jäädä. Eikä siitä voi/saa kieltäytyä tai tulee huutoa ja aletaan uhkailemaan.
Eli ylityötä näistä ei kerry, koska viikossa sama 40h tulee tehtyä, ei yhtään yli. Mutta kun se vajaa työpäivä tulee aina yllätyksenä, eikä se sillä lailla hyödytä yhtään mitään. Ja toisaalta, jos on sopinut jotain menoa, niin sitten pitääkin yhtäkkiä jäädä klo 18:a. Tosin tämän velan takaisintekopäivän voi yleensä arvata, usein se on perjantai kun silloin hässäkkää on eniten illalla. Mutta silti, voiko tämä olla laillista?
Vajaatyö & ylityö
2
364
Vastaukset
- kunnanhommissa
Ainakin kunnallisissa töissä pätee, että jos työntekijä on jo aloittanut työvuoronsa tai saapunut työvuoroon, työvuoroa ei voi enää muuttaa. Työntekijä voidaan laittaa tekemään jotain muuta työsopimuksensa mukaista työtä vuoron loppuun saakka. Kannattaisi olla yhteydessä omaan ammattiliittoon tai kysellä neuvoa työaikalain valvojalta elikkä työsuojeluviranomaiselta http://www.tyosuojelu.fi/fi/yhteystiedot
- .......
No eihän se nyt laillista ole, jos kesken päivän käsketään kotiin ja joudut tunnit tekemään takaisin. Eikä oman vuoron jälkeenkään ole pakko jäädä töihin vaikka pyydetään. Tilanne on tietysti hankala, jos pomo on tuollainen...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.3073015Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka612343Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3492033- 1191806
Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois1261729Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2121385- 661359
- 661337
- 681263
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl781233