Olen omistanut ajokortin 12 vuotta, mutta ei ole päivääkään ollut varaa pitää omaa autoa yllä. Kun sain kortin, tuntui siltä, että olen ainut kortin ajaneista ikätovereista, jolla ei ole omaa autoa, ja vuosien myötä olen osittain harmitellutkin sitä, että ei ole omaa autoa. Miten siis eläkeläisillä / työttömillä ja vähätuloisilla tai yh- äideilläkin on varaa ajaa autolla ja omistaa sellainen? Itse olen vuosien saatossa ajautunut eläkkeelle.
Miten varaa pitää autoa?
26
2532
Vastaukset
- autoa!!
Harvalla. Monella riesanaan ranskisromu, foortinvikapesä, ww-konsernin korjaamosyöppö..
- Corolla eliitin auto
Tero se vaan vajoaa alemmas ja alemmas juttuinensa, olet reppana.
- niin sinäkin
Corolla eliitin auto kirjoitti:
Tero se vaan vajoaa alemmas ja alemmas juttuinensa, olet reppana.
Velkavankeuteen ranskiropposesi kanssa..
- Näin
Ei se auton pito ihan mahdottoman kalliiksi tule, jos:
- Löytää hyväkuntoisen vanhemman auton parilla tonnilla tai jopa halvemmalla
- Valitsee pienikulutuksisen mallin
- Valitsee mallin, jonka liikennevakuutus on mahdollisimman edullinen
- Valitsee mallin, johon on saatavilla varaosia edullisesti
- Tekee huollot ja korjaukset itse
- Ei ota autolle mitään ylimääräisiä vakuutuksia
- Asuu asunnossa, jonka läheisyydessä voi säilyttää autoa edullisesti - muiden syy??
olisikohan itsetutkiskelun paikka terapeutin avustamana kohdallaan?
- juuri sinun syy
Miten niin muiden syy? Aloittajahan vaan ihmetteli, miten muilla on varaa omaan autoon, Ehdota vaan itsellesi sitä terapeuttia ja itsetutkiskelua.
Moi, jos on vähän rahaa, mutta haluaa pitää autoa, niin joutuu väkisin luopumaan uusien autojen mukavuudesta, ja turvallisuudesta.
Esim. 90- luvun pienet perheautot ovat todennäköisesti halvempia pitää kuin uudet autot, vakuutukset, ja verot eivät juuri eroa nyky autojen pienistä maksuista, ja mikä oleellisinta et tarvitse 10- 20 tuhatta euroa rahaa sen auton ostoon, 1000- 3000e riittää hyväänkin vanhaan autoon.
Tuo varustelu on tietty huono vanhoissa autoissa, ei ole yleensä ilmastointia, eikä turvalaitteita, esim. tyynyjä, tai abs- jarruja, puhumattakaan ajonvakautuksesta.
Vaan kun ei ole lisälaitteita, niin ei ole vikojakaan, omasta kokemuksesta voin sanoa että 20- vuotta vanha ilmastointi aiheuttaa koko ajan ongelmia, joten on hyvä jos ei tarvitse sitä.
Aloittajalle suosittelisin hyvä korista 90- luvun Toyota corollaa, on halpa käyttää, pienet maksut ja kulutus ei ole paha, ja voit käyttää autoa missä vain korjattavana, kun on niin helppoa tekniikkaa, ilman vikakoodeja.- Teoriassa kallista
Kun lasketaan kaikki kulut ja reilusti kilometrejä, pienestä palkasta uudehkon auton pitoon menisi puolet. Nyt menee ehkä 10-15%, josta kolmannes auton arvon laskua. Vähän kilsoja ja täydet bonukset. Isommilta rempoilta on viimevuosina vältytty ja perushuollot teen itse.
- AutoVieläPakollinen
Jos asuisin jossain maakunnassa sorateiden varsilla, keskellä ei mitään, saattaisin ajella kauppareissut varovasti muutaman satasen katsastamattomalla romulla.
Kunhan jarrut ja valot toimii ja ajelee ihmisiksi. Ei kännissä!
Ajatukseni juontuvat esim. suomen kalliista katsastusjärjestelmästä. Jos ajan 10 tkm vuodessa hyväkuntoisella autollani, miksi pitää leimalla käydä kerran vuodessa?
Toteamassa vaan, että hyvässä kunnossa edelleen...ja kassan kautta.Kiitos!
Nykyäänhän ajokortitkin maksaa jo niin paljon, että pääkaupunkiseudulla kortti ei ole enää mikään itsestäänselvyys nuorison keskuudessa. Mielestäni ihan tervettä reagointia.
Huomaavat pian että pää jää vetävän käteen. - ---
Mites näillä junteilla on varaa pitää viis autoa pihassa ja osa romuja..
- Johannes A
Hyvä auto maksaa keskimärin tonnin kuussa, kaikki kulut huomioiden.
Pääomakulut, polttoaineet, vakuutukset, pesut ja huollot.
Eli ei se niin paljoa maksa.- Johannes V.
Rötösherroille kaikki on halpaa kun ei tarvitse omia rahoja käyttää.
- Velaton autoilja
Johannes V. kirjoitti:
Rötösherroille kaikki on halpaa kun ei tarvitse omia rahoja käyttää.
Kunnolla koulunsa käyneille, opiskelleille ja asiansa hoitaneille tuo ei ole iso raha, ei siinä mistään rötösherroista ole kyse vaan reilua työtä tekevistä normaaleista suomalaisista.
Ei tietenkään kannata odottaa että kaiken saa heti täysi-ikäiseksi tultuaan. Saavutukset vaativat ponnisteluja, kaikilla ei riitä järkeä eikä kärsivällisyyttä tähän. - kohtamuseoon
1000 / kk ????
:-DDDD
On siinä "hyvällä" hintaa.
Itse maksan korkeintaan n 200 e/kk kun huomioi bensan, vakuutuksen, huollot, katsastuksen. Ja tarkoitus olis vieläkin pudottaa kuluja ;-)
Mutta olenkin noilla Volvo-Villen linjoilla eli 20 vuotias auto ilman sähköhienouksia yms "turhuuksia" (missä tilanteessa tavallinen ajelija tarvii ajonvakautusta?), korjataan itse tai tutulle korjaamolle, ajetaan alle 20tkm/v.
- öoibyoty7ugv
Minä olen omistanut ajokortin 40 vuotta ja oma auto on ollut 40 vuotta. Ei se auton pito pienellä palkalla helppoa ole, mutta pärjätty on. Viimeiset 13 vuotta ajellut pösöllä ja citikalla. Niillä päässyt kiinni jopa hieman totuttua uudempiin autoihin, "halpoja" kun ovat käytettyinä. Huollot ja mahdolliset korjaukset itse tehden päässyt aika pienillä ylläpitokuluilla.
Mutta, jos kerran ilmankin autoa pärjää, niin turha kai niitä vähäisiä rahoja on mihinkään romuihin syytää. Minä en pärjää. - Ei niin kallista
Ajan uudella autolla (n. 30 k€) ja vaihdan noin 4-5 vuoden välein. Rahaa vaihtoon tarvitaan noin 12-15 k€ eli noin 3k€/vuosi. Sen lisäksi kuluu vuosittain bensaan 1500.-, vakuutukseen 500.-, huoltoihin 200.-. Lisäksi yksi katsastus.
Vuosittaiset kulut ovat noin 5000.- eli n.400.- kuukaudessa. Kun palkasta jää käteen 2200.-, ovat autoilun kulut 20% nettopalkasta. Mistään ei siis tarvitse autoilun takia tinkiä.- Velaton autoilija
Kun katsoo mitä jonkin auton leasing-maksu on kuukaudessa saa hyvän arvion siitä, paljonko kyseisen auton kustannukset ovat omassakin kytössä.
Halvimmat leasing-autot ovat muutaman satasen, siitä ylöspäin sitten oman kantokyvyn mukaan. - lisätä,,
Velaton autoilija kirjoitti:
Kun katsoo mitä jonkin auton leasing-maksu on kuukaudessa saa hyvän arvion siitä, paljonko kyseisen auton kustannukset ovat omassakin kytössä.
Halvimmat leasing-autot ovat muutaman satasen, siitä ylöspäin sitten oman kantokyvyn mukaan.Vakuutukset, bensat, pesut ja muuta..
- Pääomakulut ja vero
unohtui. Verot on luokkaa 150 - 200 e/v ja pääomakulut 500-1000 e/v. Jos selviät huolloista ymv. 200 e/v, se on edullista.
- pää omaa
Pääomakulut ja vero kirjoitti:
unohtui. Verot on luokkaa 150 - 200 e/v ja pääomakulut 500-1000 e/v. Jos selviät huolloista ymv. 200 e/v, se on edullista.
Ei niitä pääomakuluja tarvitse laskea, ellei osta velaksi. Ei kai kukaan nyt autoa velaksi osta, kun se maksaa vain muutaman kymppitonnin.
- Pitää se laskea
pää omaa kirjoitti:
Ei niitä pääomakuluja tarvitse laskea, ellei osta velaksi. Ei kai kukaan nyt autoa velaksi osta, kun se maksaa vain muutaman kymppitonnin.
Täytyy sille pääoman tuotollekin jotain laskea. Mikähän olis kohtuu vaivaton, turvallinen ja ennalta-arvioitava keskimääräinen tuotto 30 000 tonnille vuodessa jos ei nyt ihan säästötilille laita. Ehkä jossain 3 - 6% välissä.
- Luotto-elämä kallis
"Miten siis eläkeläisillä / työttömillä ja vähätuloisilla tai yh- äideilläkin on varaa ajaa autolla ja omistaa sellainen?"
No siten kuin itse, että käy ensin työssä ansaitsemassa rahaa ja panee osan rahoista säästöön. Kerrytin tilille tuhansia euroja ja kun irtisanottiin, säästin vielä ansiosidonnaisestakin. Tarvitsen autoa ammatissani, joten siihen on vain pakko sijoittaa.
Ennen minimityöttömyysturvalle putoamista kiersin autokauppoja etsimässä parasta mahdollista ajoneuvoa (pikkuautoa) käyttööni. Koeajoin huolellisesti kaikki merkkivaihtoehdot, kun aikaa oli. Tilasin tuliterän ajokin, sain vanhasta vaihdossa hyvän hinnan ja maksoin käteisellä.
Uuden auton etuja köyhälle:
- Ei tarvitse katsastaa kolmeen vuoteen, ja neljäskin vuosi on vapaa.
- Ei tarvitse korjailla, vaan huoltaa vain määräajoin.
- Takuu on voimassa pitkään, ja usein vielä virhevastuu sen jälkeen.
- Pienin mahdollinen polttoaineenkulutus.
- Edellisestä johtuen pieni vuotuinen ajoneuvovero.
- Uudet kesä- ja talvirenkaat.
Elämä on aina vähän kalliimpaa, jos haluaa maksaa siitä rahoituslaitoksille korkoa. - koulut käytykö?
Tienaan 65000 euroa vuodessa. Auton pitäminen on helppoa.Miksi se on sinulle vaikeaa?
- hsshsösj
Sulla poika ei varmasti ole aikaa nauttia peniksesijatkosta, koska kaikki aikasi menee tuon rahan hankkimiseen. Siihen joudut ressaamaan ja nuolemaan, piilottelemaan remontteja ja kehumaan alati autoasi. huh. huh sääli!
- wjgwerogjerio
Miten se remonttien piilottelu onnistuu, paljastuuhan se esim. öisinkin kun rälläkkä laulaa ja vasaran paukuttelu sekä kiroilu kuuluu yön hiljaisuudessa kauas :D:D
- olisit opiskellut
Oletko ehkä alipalkattu, jos ei varaa 2000 euron autoon edes?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t553793- 332231
- 402104
Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin171721Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐401552Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?251492- 801447
- 1411186
Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..221143Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät901115