pimeä työ?

yhteiskunnan huora

Pimeän työn teettäminen ja tekeminen on laitonta mutta, onko pimeän työn hakeminen vielä laitonta? Ajattelin laittaa ilmoituksen nettiin jossa haen pimeää työtä. Onko se vielä laitonta?

17

10300

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nn33

      Itse olen laittanut nettiin ilmoituksen, jossa annoin ymmärtää, että olen valmis tekemään työtä joko verokortilla tai ilman riippuen työn kestosta ja luonteesta. Enpä ole linnaan joutunut. Tosin työtarjoukset olivat tyyliin verkostomarkkinointia, strippausta, aikuisviihdetähteilyä ja maksullista seuraa haussa tyyliin. Olen siis nainen

      • margitti74

        Mä voisin kans tehdä pimeesti töitä etenki vkloppusin oikeen mielelläni


      • minulla on paska työ
        margitti74 kirjoitti:

        Mä voisin kans tehdä pimeesti töitä etenki vkloppusin oikeen mielelläni

        Minä teen puolestani Autismisäätiössä paskamaista orjatyötä.


    • chaos

      Lainsäädännössä työnantajalla on juridinen velvoite tulkita lakia oikein, joten siinä mielessä vastuu pimeästä työstä on työnantajalla. Vaikka meillä on olemassa laki, oikeuskäytäntö luodaan kuitenkin oikeussaleissa. Eli jos laki ei anna vastausta kaikkiin asioihin, "oikea käytäntö" luodaan tuomarien päätöksellä. Laintulkinnassa painaa se, onko henkilö toiminut hyvässä uskossa vai vilpillisessä mielessä. En jaksa googlata, mutta kai näistäkin ennakkotapauksia jo löytyy.

      Pimeä työ voidaan nähdä yrityksenä kiertää veroja. Jos siis teet sitä tietoisesti. Siitä voi paukahtaa mätkyt, jos jää kiinni, vaikkei muuta rangaistusta tulisikaan. Olet myös suurelta osin lainsuojaton pimeässä työssä ainakin sellaisissa tilanteissa, jos työsopimusta ei ole lainkaan tehty. Sekin kannattaa huomata, että pimeästä työstä ei kerry eläkettä. Ei ehkä paina kupissa juuri nyt, mutta vanhempana voi painaa.

      Suosittelen tutkintokoulutukseen hakeutumista ja rehellistä työuraa, ettei putoa ehdoin tahdoin yhteiskunnan ulkopuolelle. Rehellisenä keinona suosittelisin myös esimerkiksi freelance -verokorttia, jota käyttää keikkatyöläiset ja esiintyjät. Käsittääkseni freelance-kortilla verotus on keveämpi, mutta en tunne asiaa tarkemmin.

      • Anonyymi

        Mielipiteitä maailmaan mahtuu.

        Minä ainakin haluaisin tehdä pimeitä töitä.

        Harmi, että ICT -alalla sellaisia on käytännössä mahdoton löytää.


    • harmaatalouspois

      ei kerry eläkettä, eikä myös kukaan korvaa jos tapahtuu vaikkapa työtapaturma. Jos vaikka kaadut siellä pimeässä (ehheheehe)

      On putkahtanut myös Suomeen tämmöisiä laskutuspalveluita, joiden kanssa voi laskuttaa työstään ilman oman yrityksen perustamista, en tiedä miten toimivat, luulisi kuitenkin laillisuuden puitteissa toimivan?

      Mua henkilökohtaisesti ei ärsytä se, jos mun työstä maksamilla veroilla joku nuori "lusmuilee" korvausten varassa koska siihen tilanteeseen tässä maassa joutuu melkeen jokainen jossain elämänsä vaiheessa,

      Sen sijaan mua ihan todella inhottaa ne ihmiset, jotka surutta nostaa työttömyyskorvausta samalla kun tekevät pimeitä hommia monen tonnin eestä kuussa! Ne on niitä parasiitteja, joista pitäisi puhua enemmän kuin niistä parista eksyksissä olevasta ihmisestä.

      • Voi IDIOOTTI !

        Tiesitkö, että jokainen ihminen voi ottaa tapaturmavakuutuksen ihan millaisen
        haluaa ?

        Et sinä ensinnäkään maksa mitään ne sulta varastetaan ja niistä rehoista
        menee 90 %:sti soialisiselle/kommunistiselle järestelmälle ja heitä on järjestlmässä
        yli 700 000 virkamiestä.

        Ne rahat mitä oikeasti joku saa kelalta tai työttömyyskorvauksesta tai muualta on
        todella pieni.
        Toimeentulotuen vuokraosuudet menevät pääsääntöisesti takaisin sosialistiseen
        järjestelmään eli (teidän nimiltä valtio, kunta, keskustapuolue esim. nuorisosäätiö
        ym.)
        Ruoka markkinoita on hallinnut Kesko, SOK ja Elanto eli Kokoomus, Keskusta, SDP.)
        Nyt on sentään LIDL vapaa vaihtoehto.
        Huvittaa viellä toi Eläke huu haa: Työeläke maksetaan valtion/kommunistisen
        virkamieskoneiston valitsemalle yhtiölle ja se sitten sijoittelee rahaa pörssiin ja asuntoihin.
        Eli Vapaissa maissa saat eläkkeesi aina ehdoitta minne maahan vain, koska
        voit valita eläkesijoitusyhtiön ilman poliittista ohjeistusta.
        Ok sitten Sosialisiti/kommunistijohto suu vaahdossa huutaa kuinka paljon te
        saatte eläkettä meiltä veronmaksajilta ym ym pask** .
        Todellisuudessa sijoitusyhtiö maksaa noin 70 % ja valtio 30 % eläkkeesstä
        eikö ?
        No jäikö jotakin ilmoittamatta no jäi ai niin se kommunistinen järjestelmä
        ottaa eläkkeestäsi veroa koko eläkkeestä 25 % eikö ?
        No paljonko se sosialistinen järjestelmä oikeasti maksoi ?

        Ai niistä juopoista viellä ja niiden hoidoista:
        Nehän sanoo sen maksavan hyvin hyvin paljon eikö ?
        Todellisuudessa raha menee näin esimerkiksi: Sosialistinen johtaja sopii hoitolaitoksenkanssa alkoholistien hoidosta esim. Diakonissa laitos.
        Sopivat, että maksavat 4 - 5000 euroa päivässä alkoholistin yksiöstä, jossa
        ¨joku kiva käy juttelemassa ja antaa päivittäisen ruuan.
        Sitten tämä diakonissalaitoksen johtaja ostaa neuvontapalveluita tältä sosialistijohtajan rakastajattarelta ja maksaa siitä vaikka 200 000 euroa esim.
        ja sovitaan tarvikkeiden ja hultoyhtiöiden laskutuksista tuttavallisesti eikö ?

        Siinnä sitä taas tuli


    • Pimiä

      Itse teen kahta työtä.
      Virka-aikaan teen "leipätyötäni" verokortilla.
      Virka-ajan ulkopuolella teen toisessa firmassa työtä josta tienaan elämiseeni rahat.
      Joitain vuosia sitten kokeilin molempia verokortilla mutta lisätyöprosentti on niin korkea ettei käteen jää rahaa ollenkaan.
      Suomen valtio on onnistunut kyllä tekemään systeemin jolla ei voi voittaa.
      Nyt kun kierrän verottajan ja tienaan toisessa työssäni teen ylimääräisiä töitä mielelläni oman työaikani jälkeen.
      Suosittelen kaikille tätä systeemiä, elämän laatu paranee ja tienaat oikeasti "keskituloisten" summia..

    • 4536

      Slovakialaisten yritysten kautta onnistuu parhaiten. Pystyvät tekemään suomessa 0 verolla töitä. Vero numeron saat mutta saldo on pyöreä nolla.

    • LGG

      Hyvät Ihmiset kertokaan minkälaisiin paikkoihin voi hakeutuu jos haluaa tehdä pimeää työtä. Taustat tässä. Peruskoulu pohjalla oleva 30 v mies:
      Tehnyt sekalaista työtä aina että pystyin kustantaa elämäni. Työpaikkoina ollut sol siivous. mäkkäri, lidlin kassa ja viimeisenä vr junamyyjä. Irtisanottu just taloudellisista ja tuotannollisista syistä ( just sen jälkeen palkkasivat lisää junamyyjiä osa-aikaisia junamyyjiä.)
      Olen ulosottokierteessä jolloin palkasta menee aina osa. Tahtoisin ansaita lisää että vois maksaa ulosottoon enemmän kuukausittain ja pääsisin VAPAAKSI niistä.

      Olisin valmis vaikka mihin hommiin. ideoita mistä etsiä?

      • Anonyymi

        rakennus ja teollisuus alat kukoistavat pimeätä työtä. vsrsinkin jos yritystä vetää ulkomaalainen henkilö. ja tiedän raaseporissa on joku steel yritys. en tiedä sen enempää kuin että herra X oli ja tienasi enemmän kuin normaali duunari veroineen


    • Itä.Meren.tytär

      Oma mielipiteeni "pimeästä työstä" on se, että
      jos työantajan moraali on lainrikkojan, niin
      mitä takeita on, että saat palkkaasi ylipäätään?
      Voit joutua raatamaan kuukausia vähemmällä
      kuin sovittiin ja kun ei palveluksiasi enää tarvita,
      sinut heitetään ulos ilman mitään palkkaa.
      Olen nähnyt ilmoituksia, joissa luvataan plkka
      jollekin erikoistilille, muka "pimeänä", mutta
      samalla asetut kiristäjien hallitsemaksi.
      Kukaan ei takaa, ettetkö saisi uhkauksia, jollet
      ala suorittamaan "töitä", jotka ovat alentavia.
      Moraaliton ihminen ei anna sinulle oikeuksia.
      Ette tiedä, mihin vaaraan itsenne asetatte!

    • AhkeraOlen

      Minulla on nyt neljä paikkaa missä käyn töissä ilman verokorttia, pakko näin on toimia kun saamattomat päättäjät hallituksessa eivä kerran osaa luoda uusia työpaikkoja tai siis yrittäjille mahdollisuuksia palkata työntekijöitä. Yhdessä paikassa teen grillissä muutamia ruoka-annoksiin liittyviä esivalmisteluja, toisessa paikassa pakkaa eräitä tavaroita muoviin, kolmannessa paikassa kokoan huonekaluja ja neljännessä paikassa olen keittiössä tiskaamassa ja siivoamassa :) kyllä aika ei ainakaan pitkäksi pääse tulemaan :)

    • Avomersumies

      Eipä tää maailma pyöris ilman pimeetä työtä. Kaikista tehtävistä pitäis saada noin kaksinkertainen palkka ja sitten tiettyihin hommiin ei löytyis hyviä tekijöitä. Ja palkanmaksajankin puolestakin se on helpompaa kun välttyy isolta byrokratian koneistosta ja sitten on aikaa keskittyä siihen mitä osaa. Näin kaikki on tyytyväisempiä.

    • helppoarahaa

      rehellistä työtä olen tehnyt vain 2v 18-20v. nykyään hankin rahat kelata sekä ostelen halpoja projekti mopoja ja laitan ne kuntoo sen jälkee myyn ne voitolla eteen päin. Joka kk mee muutama mopedi ja verottaja ei mitää, helppoa rahaa ja viellä puhtaana kätee eikä edes veroja makseta niistä tätä jatkunu 2vuoden ajan

    • Rikoslain 29 luvun 1 pykälän mukaan:
      "Joka

      1) antamalla viranomaiselle verotusta varten väärän tiedon veron määräämiseen vaikuttavasta seikasta,

      2) salaamalla verotusta varten annetussa ilmoituksessa veron määräämiseen vaikuttavan seikan,

      3) veron välttämistarkoituksessa laiminlyömällä verotusta varten säädetyn velvollisuuden, jolla on merkitystä veron määräämiselle, tai

      4) muuten petollisesti,

      aiheuttaa tai yrittää aiheuttaa veron määräämättä jättämisen tai sen määräämisen liian alhaiseksi taikka veron aiheettoman palauttamisen, on tuomittava veropetoksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi."

      Nähdäkseni työnhakemusilmoituksen jättäminen, missä ilmoittaa hakevansa työtä ainoastaan ilman ennakonpidätystä, voitaisiin tulkita ylläolevan pykälän 4-kohdan mukaisesti yrittämiseksi aiheuttaa muuten petollisesti veron määräämättä jättämisen.

      Toisaalta asiaa on arvioitava myös ilmoituksen jättäjän todellisten aikeiden kautta. Pelkästään ilmoille lasketut sanat pimeän työn tekemisen toiveesta eivät vielä sellaisenaan saa ketään syyllistymään veropetokseen.

      Näin ollen pelkän ilmoituksen jättäminen ei välttämättä vielä täytä rikoksen tunnusmerkistönä olevaa veron määräämättä jättämisen yrittämistä. Pelkällä ilmoituksella vasta kartoitetaan mahdollisuuksia välttää veron maksaminen. Pimeän työn aloittaminen olisi kuitenkin jo veron maksamisen välttämisen yrittämistä ja vastaan otettu veroton palkka olisi selkeä veron määräämättä jättäminen eli veropetos.

      Pelkällä ilmoituksella hakija saattaa esimerkiksi tutkia työnantajien halukkuutta pimeän työn teettämiseen, mikä ei ole millään muotoa rikos. Jos ilmoituksen jättäjällä on kuitenkin vakaat aikeet tehdä pimeätä työtä ja hän sen tutkinnassa tuo ilmi, saatetaan asia tulkita veropetokseksi, koska jo pelkkä yritys katsotaan yhtälailla rangaistavaksi kuin itse tekokin.

    • Anonyymi

      No mistä jää kii jos joku maksaa käteisellä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1602
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1359
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1202
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      118
      1169
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      44
      1048
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      67
      828
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      815
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      90
      698
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      184
      693
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      644
    Aihe