Kitkarenkaat Helsinkiin?

ajofani

Kertokaapa kokemuksenne: soveltuuko nastaton talvirengas Helsingin oloihin? Täällähän lentää suola lähes päivittäin ja tiet suurimmaksi osaksi kuivia sitten välissä. Silloin tällöin on toki kovia lumimyräköitä, vaan lumipitohan kitkoissa on vissiin parempi kuin nastarenkaassa?

Tekis mieli kokeilla joko Continentalin tai Nokian kitkaa, koska inhoan nastojen rapinaa, eikä allelaitossa tartteis kytätä niin tarkasti kelejä...

23

2670

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ekavaloissa

      Hyvä, että ostat kitkat. Saan takaluukkuni malaamisen maksajan ekavaloissa. Ei tarvi moisen takia pitkään pyöritellä!!!

    • Hombre77

      Helsingissä mitään iloa mistään kitkoista ole. Kitkat ovat hyvät nimenomaan siellä lumella ja täällä nyt sattuu olemaan enimmäkseen vain mustaa jäätä! Viime talven poikkeukselliset lumisateet eivät ole pysyvä olotila. Itsellä kerran ollut Hakka Q:t ja huonompia en ole koskaan ajanut. Sittemmin aina ollut nastat alla ja tyytyväinen olen.

      • rengas??

        Siis sulla on ollut kokemusta Hakkiksen (Nokian) Q:sta? Mikä siinä oli huonoa? Eikö pidä yhtään jäällä?

        Itse omaan kokemusta muutamasta autoliikkeen esittelyautosta (Volvo S40, Honda Accord ja Toyota Avensis) kitkarenkailla ja pito oli mielestäni todella hyvä myös jäällä viime talvena (renkaat oli Hondassa ainakin Continental 3:t, ja Volvossa vissiin Q:t...). Ajoin tahallani eräällä urheilukentän laajalla ja karhentamattomalla jäisellä parkkipaikalla kovia jarrutuksia, kiihtytyksiä ja kässärikäännöksiä, ja pito tosi hyvä). Voiko tuossa olla väärässä??


      • Hombre77
        rengas?? kirjoitti:

        Siis sulla on ollut kokemusta Hakkiksen (Nokian) Q:sta? Mikä siinä oli huonoa? Eikö pidä yhtään jäällä?

        Itse omaan kokemusta muutamasta autoliikkeen esittelyautosta (Volvo S40, Honda Accord ja Toyota Avensis) kitkarenkailla ja pito oli mielestäni todella hyvä myös jäällä viime talvena (renkaat oli Hondassa ainakin Continental 3:t, ja Volvossa vissiin Q:t...). Ajoin tahallani eräällä urheilukentän laajalla ja karhentamattomalla jäisellä parkkipaikalla kovia jarrutuksia, kiihtytyksiä ja kässärikäännöksiä, ja pito tosi hyvä). Voiko tuossa olla väärässä??

        Mulla oli nuo takavetoisessa (Lexus is 200) ja oli kyllä kamalaa luistelua se talvi. Varsinkin jäällä sai aina pelätä lähteekö auto käsistä, jouluna meinasi tulla noutaja perheelle kun auto lähti heittelemään tiellä vaikka ajoin varovasti vain 60 kmh tunnissa. Onni oli mukana ettei ko. paikassa tullut ketään vastaan.

        Keväällä kun maa lämpeni ja tiet suli, meinasi myös nuo Q:t sulaa alle kun ova niin pehmeät. Rengas on kyllä varmasti hyvä lumella, mutta kun täällä missä tiet aurataan ja suolataan sitä lunta ei yksinkertaisesti ole.


    • 30 tkm/v

      Kitka on nykyisin hyvä valinta. Huippukitkat kuten Nokian ja Continentalin renkaat ovat pidoltaan hyvää luokkaa, eli niillä pärjää täysin hyvin jäisilläkin teillä, kun hiukankin ennakoi eli ei aja täysin päättömästi. Terveellä ennakoinnilla pärjää siis ok. Jarrutuksissakin pitoa löytyy; eihän tarkoitus ole ajaa kahden metrin päässä edellä ajavasta edes nastoillakaan!

      Lisäplussana seuraavat jutut:
      -meluttomuus
      -auto säilyy paremmin puhtaana kurasta ja pölystä, nasta nimittäin kaapii asfaltista kaiken mahdollisen paskan auton kylkiin ja peräosaan
      -voi laittaa hyvissä ajoin alle eikä tartte aamuisin kytätä ikkunasta onko maassa jo eka lumet
      -säästää asfalttia kulumiselta ja parantaa ilmanlaatua

      Nykyajan kitkarengas antaa myös anteeksi virheitä, ja sivuluisukin on mahdollista oikaista. Kun vielä nykyautoissa on ABS:t, espit ja uspit niin suosittelen!

      PS. Mitenkähän sitä vuosikymmeniä sitten porukat pääsivät ajamaan sen aikaisilla autoilla ilman nastarenkaita????

    • neloset viime talvena

      iteselläni kolmessa autossa jo kitkat ja vielä kaikki autot ja renkaat eri merkkisiä eikä vielä ole ollut kolareita tai suuria omgelmia pitää vain muistaa ettei renkaat tee kesää ja kuljettajakin vaikuttaa paljon miten toimivat.tosi taitaa olla että kyllä nastoilla ajavat tekevät talvella suurimman osan kolareista vaikka kuinka vannovat nastojen paremmuutta.(tulevana talven uudet nokia kitkat alla ja uskoisin pärjääväni yhtä hyvin kuin viimetalvena nokia 4:lla)

      • Karppa

        Siinä tuli kaikki oleellinen rengasvertailusta. Ei ne nastatkaan kesää tee. Maltti mukana talviliikenteessä, niin kyllä pärjää kitkoillakin siinä kuin nastoilla.


    • Massaturisti

      Jo mainittujen etujen vuoksi mainittakoon vielä, että etenkin Helsingin keskustassa on kitkoilla huomattavasti mukavampi ajella kuin nastoilla, sillä raitiovaunukiskoilla nasta luistaa aivan kuin kesärengas jäällä.
      Huono puoli kitkoissa on se, että niitä ei keväällä viitsisi millään ottaa alta pois, ovat ne niin mukavat ajaa. Itse olen ratkaissut tuon ongelman sillä, että pidän ainoastaan kesärenkaissa alumiinivanteita, niin on edes ulkonäöllinen syy laittaa kesärenkaat alle!

      Nastarenkaat (tarpeettomina) haittaverolle!

      • hermanni

        Saatanan pelle. Voi vittu.
        Haise pahalle ja kuole pois.


      • Massaturisti
        hermanni kirjoitti:

        Saatanan pelle. Voi vittu.
        Haise pahalle ja kuole pois.

        Sinä fiksuna kaverina varmasti pystyt myös perustelemaan näkemyksesi. Anna tulla; olen valmis ottamaan vastaan verbaalihaulikkosi laukaukset!


    • Rengasfriikki

      Jos tusrvallisuus, nastat.
      Jos mukavuus, kitkat.
      Niin helppoa se on.
      Siis itse päätät tuolta pohjalta
      - muilta ei kannata kysellä,
      koska saat vain jompaan kumpaan uskovilta vastauksia.

      • kitkat

        Itsekin uskoin jotain tuollaista kunnes kokeilin ja vaihdoin kitkoihin.

        Kokeile!


      • Rengaskuski
        kitkat kirjoitti:

        Itsekin uskoin jotain tuollaista kunnes kokeilin ja vaihdoin kitkoihin.

        Kokeile!

        Ajokokemusten lisäksi kaikki testit monien vuosien ajalta kertovat, että kitkarenkaat ovat ylivoimaisen mukavat ja nastarenkaat ylivoimaisen turvalliset. Testauskertoja on tuhansia, testausolosuhteita kymmeniä - ja aina tulos on sama. Mutta usko on vahvempi kuin tieto.

        Toki kuski vaikuttaa turvallisuuteen enemmän kuin renkaat.


    • takaisin nastoihin

      PK-seudulla ei ole oikeastaan koskaan kitkoille hyvää lumikeliä. Tiet suolataan sohjoksi ja aamuisin valtaväylät ovat paljaat, mutta jäiset. Kitkat soveltuvat pohjoisemmille seuduille, joissa talvisin on reilu talvikeli tielläkin.
      Ite pistin kitkat pois, kun muutin PK-seudulle, sitä ennen ajelin 8 vuotta kitkoilla keskisemmässä suomessa.

      • kokemus

        Itse ajellut viimeiset 6 v pk-seudulla, alla olleet 2 kitkrarenkaat ja uuteen autoon hommaan kolmannet kitkat nyt syksyllä. Aiemmin ajelin itäisessä suomessa, ja molemmissa talvioloissa pärjää hyvin kitkoilla. Ekat kitkat olivat Blizzakin, ok, vaan nyt Hakkis Q.t ja uuteen todennäköisesti Hakkis RSI tai Continental 3...

        PS. Kuski,jolla ajotaito, pärjää kaikkialla kitkoilla. Nastarenkaat tekevät huonosta kuskista täyden ääliön, koska tuo ajajatyyppi luulee nastojen olevan tie taivaaseen eli että huonolla talvikelillä voi kaasua painaa kahteensataan saakka kaarteeseen tultaessa; siis ei tajuta fysiikan lakeja eikä osata ajaa luistotilanteissa. Näky on sitten joka talvi surullinen: ennätysmäärä kolareita pk-seudulla. Jääratojen väheneminen on viherpiipertäjä-villatakkivirkamiesten akkamaista touhua; ennen wanhaan ukko ja akka oppi ajamaan vedeltyään jäärataa luistotilanteisiin saakka. Nyt vaan uskotaan kuin jumalaan kaiken maailman typeriin pakkoholhoaviin teknisiin systeemeihin, Eespeihin ja Uspeihin!


      • Hombre77
        kokemus kirjoitti:

        Itse ajellut viimeiset 6 v pk-seudulla, alla olleet 2 kitkrarenkaat ja uuteen autoon hommaan kolmannet kitkat nyt syksyllä. Aiemmin ajelin itäisessä suomessa, ja molemmissa talvioloissa pärjää hyvin kitkoilla. Ekat kitkat olivat Blizzakin, ok, vaan nyt Hakkis Q.t ja uuteen todennäköisesti Hakkis RSI tai Continental 3...

        PS. Kuski,jolla ajotaito, pärjää kaikkialla kitkoilla. Nastarenkaat tekevät huonosta kuskista täyden ääliön, koska tuo ajajatyyppi luulee nastojen olevan tie taivaaseen eli että huonolla talvikelillä voi kaasua painaa kahteensataan saakka kaarteeseen tultaessa; siis ei tajuta fysiikan lakeja eikä osata ajaa luistotilanteissa. Näky on sitten joka talvi surullinen: ennätysmäärä kolareita pk-seudulla. Jääratojen väheneminen on viherpiipertäjä-villatakkivirkamiesten akkamaista touhua; ennen wanhaan ukko ja akka oppi ajamaan vedeltyään jäärataa luistotilanteisiin saakka. Nyt vaan uskotaan kuin jumalaan kaiken maailman typeriin pakkoholhoaviin teknisiin systeemeihin, Eespeihin ja Uspeihin!

        Siis tuo kirjoituksesi kyllä kertoi sinusta aika lailla, eikä kyllä ollenkaan hyvää. Miten nastarenkaat etkevät huonosta kuskista ääliön? Kuka se määrittelee millainen on hyvä tai huono kuski? Fysiikan laitkin vedit tähän mukaan, no fysiikan lain mukaan kyllä nastat ovat jäällä turvallisemmat, koska nastat muodostavat jään päällä enemmän kitkaa ja vastusta kuin pelkkä lamelli! Kolarin ajajat ovat kyllä pääsääntöisesti niitä kitkoilla ajajia, jotka eivät tajua sitä yksinkertaista seikkaa että eteläisessä suomessa tiet ovat talvella etupäässä jäisiä!

        Loppujen lopuksi nämä ovat kuitenkin mielipide asioita, mutta jos asiaa tutkitaan puhtailla faktoilla, ei kitkojen käyttöä eteläisessä suomessa puolla monikaan asia, plussat kun liittyvät lähinnä mukavuuteen ja äänettömyyteen, eivät turvallisuuteen.


      • kuskeilla...
        Hombre77 kirjoitti:

        Siis tuo kirjoituksesi kyllä kertoi sinusta aika lailla, eikä kyllä ollenkaan hyvää. Miten nastarenkaat etkevät huonosta kuskista ääliön? Kuka se määrittelee millainen on hyvä tai huono kuski? Fysiikan laitkin vedit tähän mukaan, no fysiikan lain mukaan kyllä nastat ovat jäällä turvallisemmat, koska nastat muodostavat jään päällä enemmän kitkaa ja vastusta kuin pelkkä lamelli! Kolarin ajajat ovat kyllä pääsääntöisesti niitä kitkoilla ajajia, jotka eivät tajua sitä yksinkertaista seikkaa että eteläisessä suomessa tiet ovat talvella etupäässä jäisiä!

        Loppujen lopuksi nämä ovat kuitenkin mielipide asioita, mutta jos asiaa tutkitaan puhtailla faktoilla, ei kitkojen käyttöä eteläisessä suomessa puolla monikaan asia, plussat kun liittyvät lähinnä mukavuuteen ja äänettömyyteen, eivät turvallisuuteen.

        Heh heh ja höpö höpö. Suurin osa kolaroijista on täysin ajotaidottomia tumpeloita jotka ovat saaneet alle firman tanakan ja tehokkaan työsuhdeauton. Helppo on kaasua painaa, kun muuta ei sitten osatakaan, ei edes etäisyyksien arviointia eikä kelin vaikutusta esim. jarrutusmatkaan. Näillä tumpeloilla on yleensä nastat, toki joukkoon mahtuu nastattomiakin.

        Kitkarenkaalla yleensä ajaa kuitenkin semmoinen kuski, jolla on ajokokemusta, osaa ajaa, ja tietää fysiikan lait sekä autonsa käyttäytymisen. Itse olen pyritellyt vuosien ajan autojani ilman ESPEJä tai ABSEJA pohjoisen talvisilla teillä, jääradoilla myös jo penskasta lähtien ja välillä on menty todella kovaakin.

        Nyt asustelen seitsemättä vuotta Hesan seudulla, ja ei ole semmoista keliä vielä tullut vastaan etten olisi kitkarenkailla pärjännyt. Ajan joka päivä työajojakin, ja auto ei jää seisomaan vaikka olisi nolla-asteinen pääkallokeli. Ja sitäpaitsi: nykyajan kitkarengas on sellainen (esim. Continental, Gislaved, Nokian) että pito on todella hyvä. Jo isäukkoni ajoi vuonna 1981 sen aikaisilla kitkarenkailla (paikallisen Esson huoltoasemalta ostetut, en muista merkkiä, liekö Uniroyal)Toyota Hiace-pakettuautolla, ja todella liukkaita ja hiekoittamattomia/suolaamattomia jäisiä sivuteitä takalootassa painona vain n. 50 kilon hiekkasäkki, ei myöskään abseja eikä espejä. Ja hyvin selvisi ilman pellin rypistyksiä, ja tuon ajan takavetoisella japsipakulla!

        Joten: syy kolariin löytyy aina ratin ja penkin välistä, ei autosta eikä normaalin urasyvyyden omaavista renkaista!


      • Hombre77
        kuskeilla... kirjoitti:

        Heh heh ja höpö höpö. Suurin osa kolaroijista on täysin ajotaidottomia tumpeloita jotka ovat saaneet alle firman tanakan ja tehokkaan työsuhdeauton. Helppo on kaasua painaa, kun muuta ei sitten osatakaan, ei edes etäisyyksien arviointia eikä kelin vaikutusta esim. jarrutusmatkaan. Näillä tumpeloilla on yleensä nastat, toki joukkoon mahtuu nastattomiakin.

        Kitkarenkaalla yleensä ajaa kuitenkin semmoinen kuski, jolla on ajokokemusta, osaa ajaa, ja tietää fysiikan lait sekä autonsa käyttäytymisen. Itse olen pyritellyt vuosien ajan autojani ilman ESPEJä tai ABSEJA pohjoisen talvisilla teillä, jääradoilla myös jo penskasta lähtien ja välillä on menty todella kovaakin.

        Nyt asustelen seitsemättä vuotta Hesan seudulla, ja ei ole semmoista keliä vielä tullut vastaan etten olisi kitkarenkailla pärjännyt. Ajan joka päivä työajojakin, ja auto ei jää seisomaan vaikka olisi nolla-asteinen pääkallokeli. Ja sitäpaitsi: nykyajan kitkarengas on sellainen (esim. Continental, Gislaved, Nokian) että pito on todella hyvä. Jo isäukkoni ajoi vuonna 1981 sen aikaisilla kitkarenkailla (paikallisen Esson huoltoasemalta ostetut, en muista merkkiä, liekö Uniroyal)Toyota Hiace-pakettuautolla, ja todella liukkaita ja hiekoittamattomia/suolaamattomia jäisiä sivuteitä takalootassa painona vain n. 50 kilon hiekkasäkki, ei myöskään abseja eikä espejä. Ja hyvin selvisi ilman pellin rypistyksiä, ja tuon ajan takavetoisella japsipakulla!

        Joten: syy kolariin löytyy aina ratin ja penkin välistä, ei autosta eikä normaalin urasyvyyden omaavista renkaista!

        Kirjoitinko jossain kohtaa että kolarin syy on joku muu kuin kuljettaja? Ai, niin, en kirjoittanut. Kirjoitin vain että kitkarengas on todistetusti jäällä huonompi kuin nastarengas.

        Toki jotkut osaavat ajaa ja kun nyt isistä ruvettiin puhumaan niin minun isäni (joka on vahvempi kuin sinun isäsi) ajoi 60-luvula talvet läpeensä kesärenkailla ja vieläpä 60-luvun autoilla. Kuullostat kyllä kirjoituksenisi samalta kuin penskat poikani tarhassa.

        Miten te oikein kategorisoitte että nastoilla ajavat ovat tumpeloita? Onko minun siis nyt todettava että olen tumpelo? Onko isäni, joka siis jo 60-luvulla ajoi talvet kesärenkailla tumpelo, koska käyttää nykyään nastoja?

        Miten firman auto vaikuttaa. Olenko siis kuitenkin vähemmän tumpelo koska omistan iste autoni, siis itse, eikä rahoitusyhtiö tai muukaan rahoittaja? Onko firmojen autot tanakoita ja tehokkaita ja kun nyt omistan itse autoni niin minunko on siis vaikeampi painaa kaasua kuin heidän joilla on firman auto?

        Mahtava olet yleistämään ja luulenpa että juuri sinun kaltaisesi kaikkiosaajat olette niitä teiden riskejä! Olen pahoillani jos kuitenkin olet herrasmies/-nainen joka noudattaa liikennesäätöjä.

        Joten: ainoa asia jossa olen kirjoituksesi kanssa samaa mieltä oln että; syy kolariin löytyy aina ratin ja penkin välistä, ei autosta eikä normaalin urasyvyyden omaavista renkaista!


    • Valmistaja tietää

      http://www.nokiantyres.com/nastatvaikitkat

      NASTAT VAI KITKAT?

      Talvirengasvalinnan ydinkysymystä – nasta- vai kitkarenkaat – kannattaa miettiä hetki. Vaihtoehtoja pohtiessa muutama tarkistuskysymys on paikallaan: miten paljon ajat, millaisilla teillä, millainen kuljettaja olet, miten harjaantunut talviajaja, voitko turvautua julkisiin kulkuneuvoihin vai ajatko lähes aina omalla autollasi, onko autossasi erityisiä turvavarusteita (ajovakaudensäätö- ja luistonestojärjestelmä, ABS-jarrut)? Annamme muutamia vinkkejä helpottamaan valintaasi nastallisten ja nastattomien renkaiden välillä. Valitsetpa kummat tahansa, muista, että talvi on taitolaji. Ennakoiva, rauhallinen ajotyyli, oikea tilannenopeus ja väljät ajoaikataulut lisäävät talviautoilun turvallisuutta ja mukavuutta.

      Millaisilla teillä ajat?

      Jos ajat talvella enemmän jäisillä kuin lumisilla teillä, sinun kannattaa valita nastarenkaat. Nastarenkaat sopivat erityisesti etelän rannikkoseuduille, jossa tiet ovat talvella usein jäisiä. Kitkarenkaat soveltuvat paremmin lumisille teille. Jos ajat jäisillä ja polanteisilla sivuteillä, suosittelemme nastarenkaiden hankkimista.

      Millainen kuljettaja olet?

      Jos olet kokenut ja harjaantunut kuljettaja, voit valita talvirenkaiksesi yhtä hyvin nastattomat kuin nastalliset renkaat. Nykyaikaiset kitkarenkaat pitävät hyvin hankalallakin kelillä ja korjaavat jopa kuljettajan pieniä virheitä. Nastarenkaiden pitokyky on kuitenkin vielä huomattavasti parempi. Tuoreen, talviliikeenteeseen totuttelevan autoilijan on järkevää valita nastarenkaat.

      Peilijää tai kovaksi pakkautunut lumi vaatii ennakointia

      Jos ajat kitkarenkailla vesijäällä tai kovaksi pakkautuneella lumella, esimerkiksi kiillottuneella risteysalueilla, sinun on syytä noudattaa erityistä varovaisuutta. Näillä alustoilla kitkarengs pitää selvästi huonommin kuin nastarengas.

      Tie kutsuu pääkallokelilläkin

      Onko auto sinulle työväline? Joudutko lähtemään aamuvarhaisella matkaan, vaikka lumimyräkkä tai hirmuinen pääkallokeli piinaisi? Sinun kannattaa ehdottomasti valita nastarenkaat. Nastarenkaat tasaavat ylivoimaisesti parhaiten kelivaihteluita. Nastarenkaat toimivat yllätyksettömästi.

      Autossasi on runsaasti turvavarusteita

      Ajatko hyvinvarustellulla, uudella autolla, jossa on ajovakaudensäätöjärjestelmä ja ABS-jarrut? Jos ajotapasi on lisäksi hillitty ja ennakoiva, selviydyt talvesta ilman nastojakin.

      Arvostatko hiljaisuutta?

      Jos renkaan hiljaisuus on sinulle tärkeä seikka, sinun kannattaa valita kitkarengas, joka on hiljainen myös paljaalla tiellä. Uusien nastarenkaidenkin ohjaamoääni on varsin vähäinen ja vaimea. Nasta- ja kitkarenkaiden melutasoa säätelee mm. EU-direktiivi. Modernit nastarenkaat eivät poikkea äänitasoltaan merkittävästi kitkarenkaista. Nasta- ja kitkarenkaiden melutasoa säätelevät mm. EU-direktiivit.

      Kitkarenkailla joustoa asennusaikatauluun

      Kitkarenkaat lisäävät asennusaikataulun joustavuutta. Voit asentaa kitkarenkaat autoosi syksyllä hyvissä ajoin ennen liukkaiden talvikelien alkamista. Kitkarenkaat lisäävät ajoturvallisuutta myös keväällä, jolloin lämpötilat vaihtelevat yllättävänkin nopeasti. Voit huoletta ajaa nastattomilla talvirenkaillasi, kunnes lämpötila vakiintuu keväiseksi.

      Kitkoilla ympäri vuoden?

      Kevään karkeat tienpinnat kuluttavat kaikkia renkaita erityisen paljon. Kitkarengas on suunniteltu ja tarkoitettu ensisijaisesti talvikäyttöön. Kitkarenkaiden ajo-ominaisuudet eivät täytä hyvälle kesärenkaalle asetettuja vaatimuksia. Kesärenkaat ovat taloudellisin ja turvallisin vaihtoehto kesäkäyttöön.

    • Anonyymi

      eiku nastat jääkeleihin

      • Anonyymi

        Komeasta ilmalennosta päätellen nopeutta on ollut reilusti enemmän kuin ao paikassa sallittu (oliko vaan 30 km/h... jaksa enää tarkistaa). Ja kuskina tolppa-apina...

        Muutta noin niinkuin varsinaisees otsikon aiheeseen liittyen:
        https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/c496e2df-2c10-4887-a74d-63be3ce0a52e

        Aiemmin tämä valehdletiin toisinpäin. VTT:n sylttytehdas suolsi valheita, joiden mukaan nastarenkaat eivät kuluta tienpintaa ja kitkarenkaat ovat vaarallisia. VTT:n tilastokikkailussa rajattiin aineistosta pois kuluneet nastarenkaa ja toisessa korissa oli "nastoittamaton rengas" eli sinne sitten laitettiin kitkarenkaiden kanssa samaan kasaan myös nastansa menettäneet nastarenkaat, keskieuroopan kitkat, kesärenkain liukastelleet. Julkisuudessa tottakai näistä käytettiin nimitystä kitkarenga.

        Kun tilastointi on korjattu tapapuolisemmaksi, hups, paljastuikin, että kitkarenkaat ovat turvallisempia.


    • Anonyymi

      No 10v. Pärjännyt. Jos pitää kysellä.? Pysy rouhioiden kurjassa joukossa!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      107
      2785
    2. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      30
      2385
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      21
      2310
    4. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      102
      1906
    5. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      114
      1620
    6. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      168
      1335
    7. Aatteleppa ite!

      Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      282
      1167
    8. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1024
    9. Onko se ikä

      Alkanut haitata?
      Ikävä
      80
      1024
    10. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      238
      961
    Aihe