Tapahtui tänään

Voohan duuri

Tultiin vimpeli-alajärvi -tietä melko tarkkaan 80 vauhtia asuntoautolla ,jonoa kertyi taaksejonkin verran kun takana tulevat kaksi asuntovaunun vetäjää ajoivat liian lähellä meitä estäen ohitukset.Ennen alavutta alkoi tapahtumaaan kun ensimmäisenä vaunua vetävä lähti meistä ohi niin pitihän sen takimmaisenkin ohittaa meidät ja uusi Hobby vaunu alkoi sellaisen heiluri liikkeen että yksi vaunun pyörä kävi ilmassa-Näytti siltä että romua tulee mutta onneksi tilanne rauhoittu ja karavaani yhdistelmät pääsivät jatkamaan etenemistä meidän edellä melko tarkkaan samaaa vauhtia meidän kanssa näköyhteys säilyi koko matkan aina siihen saaakka kun edellä mainitut kääntyivät tuuriin päin-Toivon mukaan sitä vielä riittää.Mikä mahtoi olla ohitustarpeen todellinen syy.Oliko se automme takana oleva mainos josta ilmenee auton olevan vuokraamon.. Muutenkin asunto-auton ohittaminen on pelkkää rekvisiittaa . eikä siksi että jatkettaisiin kovenpaa nopeutta

67

1222

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pakuvaanari

      Eikun ajoitte liian hiljaa. Rekkavauhti on parempi mm. monien vetoautojen välityksille. Voi kayttää vitosta kun kierroksen sopii paremmin. Itsellä nelosella liikaa kierroksia 80:n vauhdissa ja vitoselle liian vähän, joten pitää ajaa 90:tä jotta toimii paremmin. Matka-aikaan tuolla ei juurikaan vaikutusta, mutta vaihteiston kestävyyteen huomattavasti ja matkustusmukavuuteen. Oikein kuormattu vaunu kulkee vaikka 130 vakaasti perässä.

      • Late Lapista.

        Vaihteiston kestävyyttä ajatteleva höpömökkeilijä, ei vedä vaunua vitosvaihteella ! PISTE !


        Late Lapista. SSSS Ry!


      • Voohan duuri

        Ei ajettu liian hiljaa , me olis saatu ajaa vaikka 100 mutta vaunun vetäjät vain 80. Ja jos olet lomalla ajatkos vaunu perässä tai edes autolla 100.Voi olla että vaunu on vakaa tasasessa nopeudessa mutta älyttömissä ohitus tilanteissa on tilanne aivan toinen .Ja meillä autossa 6 lovinen looya ja sillä voi ajaa 80 oikein hyvin


      • Tuuri on paras
        Voohan duuri kirjoitti:

        Ei ajettu liian hiljaa , me olis saatu ajaa vaikka 100 mutta vaunun vetäjät vain 80. Ja jos olet lomalla ajatkos vaunu perässä tai edes autolla 100.Voi olla että vaunu on vakaa tasasessa nopeudessa mutta älyttömissä ohitus tilanteissa on tilanne aivan toinen .Ja meillä autossa 6 lovinen looya ja sillä voi ajaa 80 oikein hyvin

        Oliko kiire viinakauppaan vaan


      • Hurja ohittelija
        Late Lapista. kirjoitti:

        Vaihteiston kestävyyttä ajatteleva höpömökkeilijä, ei vedä vaunua vitosvaihteella ! PISTE !


        Late Lapista. SSSS Ry!

        Late Lapista, olet jäänyt aikaas jälkeen. Nykyisin autoissa on 6-loviset laatikot ja tilanne on juuri yllä mainitun kaltainen. Siksi siellä painetaan meneen rekkavauhtia vitosella. Että se sun pisteestäs.


      • Se "rekkavauhti" on oikeasti 80 km/h. Rekat vain käytännössä ajavat ylinopeutta kun ajavat 90 km/h.

        Kaikenkokoisten perävaunuyhdistelmien nopeusrajoitus on 80 km/h.


      • 450km/pv
        M1978 kirjoitti:

        Se "rekkavauhti" on oikeasti 80 km/h. Rekat vain käytännössä ajavat ylinopeutta kun ajavat 90 km/h.

        Kaikenkokoisten perävaunuyhdistelmien nopeusrajoitus on 80 km/h.

        rekat ja muut 80 pois matkailuautojen tieltä!


      • Rämä ryhmä
        Voohan duuri kirjoitti:

        Ei ajettu liian hiljaa , me olis saatu ajaa vaikka 100 mutta vaunun vetäjät vain 80. Ja jos olet lomalla ajatkos vaunu perässä tai edes autolla 100.Voi olla että vaunu on vakaa tasasessa nopeudessa mutta älyttömissä ohitus tilanteissa on tilanne aivan toinen .Ja meillä autossa 6 lovinen looya ja sillä voi ajaa 80 oikein hyvin

        Tollasella isolla alkoviautolla mukava matkanopeus on 90 mittarinopeutta. Kyllähän sillä sataakin ajaa, mut ainakin Fiatin alusta alkaa tuntua huojakalta ja joutuu ohittelemaan, missä taas ei ole järkeä, ainakaan tolla autolla, mikä mulla on vuokralla.


    • Kankimies

      Olisit Late soitellut että olet Tuuriin tulossa,olis pidetty taas kippakivaa yläkopissa ja lämmitelty Rumatikillä.

    • Voi pyhä sylvi...

      "Ohitustarpeen syy?" Ei muuten kuulu sulle pätkän vertaa ! Kaikki me tiedämme että ajoit muuta liikennettä hiljempaa ja sitten vielä kyselet muiden syytä.
      Mikä oli oma syysi olla tientukkona? Kokemattomuus? Itsekkyys? Vaiko vuokra-auto?
      Miten kehtaat kysellä noin hölmöjä? Ohittivat tietysti siinä varalaskupaikalla joten tilaa oli, sinä tietysti kiihdytit. Olisi mielenkiintoista kuulla vaunujen vetäjien mielipide !

      • Vooha duuri

        Ei muuten kuuluiskaan mutta navikaattori näytti 83 ja perävaunun vedossa 80 raja ja mikseivät alkaneet mennä kovenpaa jos kiire . Ajan ammatikseenkin autoa että on näkemystä. Ei ole varalaskupaikkaa sillä kohdalla . Olis mielenkiintoista kuulla vaunun vetäjien mielipide , ja laittais aina ilmotuksen missä kulkevat tietäis varoa koheleita


      • Voi Pyhä Sylvi...
        Vooha duuri kirjoitti:

        Ei muuten kuuluiskaan mutta navikaattori näytti 83 ja perävaunun vedossa 80 raja ja mikseivät alkaneet mennä kovenpaa jos kiire . Ajan ammatikseenkin autoa että on näkemystä. Ei ole varalaskupaikkaa sillä kohdalla . Olis mielenkiintoista kuulla vaunun vetäjien mielipide , ja laittais aina ilmotuksen missä kulkevat tietäis varoa koheleita

        Ei kuulu sittenkään vaikka navigaattorisi näyttää mitä tahansa. Joillakin voi olla syynsä ajaa kovempaa esim: synnytys, ylinopeudet on poliisin asia ei sinun. Ajat ammatiksesi inva-taksia Orivedellä keskustan ja aseman välillä, siinä ei paljon kehity! Sanoin että ajoit muuta liikennettä hitaammin...... olit kuin olitkin tientukko tomppeli. Invataksilla kun oppii "köröttelemään" ;))))


      • Voohan duuri
        Voi Pyhä Sylvi... kirjoitti:

        Ei kuulu sittenkään vaikka navigaattorisi näyttää mitä tahansa. Joillakin voi olla syynsä ajaa kovempaa esim: synnytys, ylinopeudet on poliisin asia ei sinun. Ajat ammatiksesi inva-taksia Orivedellä keskustan ja aseman välillä, siinä ei paljon kehity! Sanoin että ajoit muuta liikennettä hitaammin...... olit kuin olitkin tientukko tomppeli. Invataksilla kun oppii "köröttelemään" ;))))

        Mutta jos niillä kiire niin miksi tekivät vaarallisen ohituksen ja jäivät ajamaan samaa vauhtia edessä se syy ei vielä selvinnyt


      • Sylvi nyt vaan rauhoittuu, mehän saamme ajaa haluamaamme nopeutta kunhan emme ylitä ilmoitettua max määrää. Tuolla mainitulla se lienee 80 km/h. Ei ole mitään rekkanopeutta vaikka joku taisi siitä mainita vaan niiden max nopeus on tuo sama 80 km/h joka on kokemuksesta osoittautunut hyväksi ja taloudelliseksi nopeudeksi ainakin 2,3l Fiatilla.

        Tein juuri kokonaismassaltaan 4250 kg autolla 2700 km lenkin ja keskikulutus oli 9,1l/100 km. Minähän en saa ajaa 100:aa vaan on tyydyttävä 80 maksimiin joten se ei minua vaivaa tuo satasen nopeus. Nykyisin ajan pääasiassa mittari 80 joka on navin mukaan noin 78 km/h ja se riittää ihan hyvin pitkäänkin matkaan.

        Edellisellä olisin saanut ajaa vaan en yleensä ajanut koska vaikka sekin kulki tuota 80 nopeutta noin 10l/100km niin satasessa ei meinannut 12 riittää. Piheyden ja vihreyden nimissä suosittelen koko Suomeen 80 maksimia ja turhan kiireen pois jättämistä.

        Varsinkin lomamatkalla on turhan suuri nopeus pahasta, se kun kaventaa näkökenttää eikä jää siten aikaa ja mahdollisuutta ympäristönsä seuraamiseen.


      • Taxarien asialla
        karva.naamari kirjoitti:

        Sylvi nyt vaan rauhoittuu, mehän saamme ajaa haluamaamme nopeutta kunhan emme ylitä ilmoitettua max määrää. Tuolla mainitulla se lienee 80 km/h. Ei ole mitään rekkanopeutta vaikka joku taisi siitä mainita vaan niiden max nopeus on tuo sama 80 km/h joka on kokemuksesta osoittautunut hyväksi ja taloudelliseksi nopeudeksi ainakin 2,3l Fiatilla.

        Tein juuri kokonaismassaltaan 4250 kg autolla 2700 km lenkin ja keskikulutus oli 9,1l/100 km. Minähän en saa ajaa 100:aa vaan on tyydyttävä 80 maksimiin joten se ei minua vaivaa tuo satasen nopeus. Nykyisin ajan pääasiassa mittari 80 joka on navin mukaan noin 78 km/h ja se riittää ihan hyvin pitkäänkin matkaan.

        Edellisellä olisin saanut ajaa vaan en yleensä ajanut koska vaikka sekin kulki tuota 80 nopeutta noin 10l/100km niin satasessa ei meinannut 12 riittää. Piheyden ja vihreyden nimissä suosittelen koko Suomeen 80 maksimia ja turhan kiireen pois jättämistä.

        Varsinkin lomamatkalla on turhan suuri nopeus pahasta, se kun kaventaa näkökenttää eikä jää siten aikaa ja mahdollisuutta ympäristönsä seuraamiseen.

        Näkökenttä on jo kavennut ettei tientukko lomallaan ymmärrä siellä olevan työtä tekeviä.
        Jos haluat seurata ympäristöä, tee se P-paikalla. Kuljettajan on keskityttävä ajamiseen eikä maisemien ihailuun. Muutenkin juttusi vaikuttaa että olet saanut ajokorttisi muropaketista.

        Melkoisia omaan napaan tuijottajia nämä "ollaan lomalla, eikä ole kiire".


      • Taxarien asialla kirjoitti:

        Näkökenttä on jo kavennut ettei tientukko lomallaan ymmärrä siellä olevan työtä tekeviä.
        Jos haluat seurata ympäristöä, tee se P-paikalla. Kuljettajan on keskityttävä ajamiseen eikä maisemien ihailuun. Muutenkin juttusi vaikuttaa että olet saanut ajokorttisi muropaketista.

        Melkoisia omaan napaan tuijottajia nämä "ollaan lomalla, eikä ole kiire".

        Kun hiemanm katselet P-paikkoja niin huomaat jottei juuri niillä kannata ympärilleen katsella, roskaa kun on joka puolella.

        Ei ole kiire takseillakaan jos he oikein ajattelevat. Harvoin taksimatkat ovat niin pitkiä jotta sillä ajaako 80 vai 100 olisi todellista merkitystä.

        Tottakai ajamiseen keskitytään, olen ajanut -60 luvulta alkaen vain kahdella pienellä kolhulla joista molempiin olen ollut syytön vaan en ole pystynyt väistämään, nuokin molemmat -70 luvulla. Nyt osaan jo hieman varoa kaltaisiasi kun ette enää ole ajaneet kylkeeni. -70 luvun jälkeen suurimmat haaverit ovat olleet 3 naulaa/ruuvia/muuta tökkiä renkaassa, ne haaverit tunnustan koska noita nauloja eivät vanhat silmäni aina erota ajaessa.

        En myöskään ole viime vuosina ollut lomilla koska ne on eläkeläisiltä tyystin evätty, kiirettä sentään ei huhuista huolimatta ole tullut.

        On tutkittua tietoa jo vuosikymmenten takaa tuo näkö/havaintokentän kaventuminen ajonopeuden kasvaessa. Taisin jo aiemminkin sanoa, ettei se mahdollinen matkailuauto ajaessaan 60 - 80 km/h ole mikään tien tukko kuin statusmielessä vaan se hänen peräänsä liimautunut kulkija joka ei uskalla/halua ohittaa ja sitä seuraavat.

        Ajoneuvohallinto on lisäksi asettanut tuon 80 rajan minunkin uuteen autooni (ei vekselivetoinen) suuressa viisaudessaan vain kokonaismassan vuoksi. Se olisi parempi suunta valittaa kuin nykyisin käyttämäsi!


      • Taxarien asialla
        karva.naamari kirjoitti:

        Kun hiemanm katselet P-paikkoja niin huomaat jottei juuri niillä kannata ympärilleen katsella, roskaa kun on joka puolella.

        Ei ole kiire takseillakaan jos he oikein ajattelevat. Harvoin taksimatkat ovat niin pitkiä jotta sillä ajaako 80 vai 100 olisi todellista merkitystä.

        Tottakai ajamiseen keskitytään, olen ajanut -60 luvulta alkaen vain kahdella pienellä kolhulla joista molempiin olen ollut syytön vaan en ole pystynyt väistämään, nuokin molemmat -70 luvulla. Nyt osaan jo hieman varoa kaltaisiasi kun ette enää ole ajaneet kylkeeni. -70 luvun jälkeen suurimmat haaverit ovat olleet 3 naulaa/ruuvia/muuta tökkiä renkaassa, ne haaverit tunnustan koska noita nauloja eivät vanhat silmäni aina erota ajaessa.

        En myöskään ole viime vuosina ollut lomilla koska ne on eläkeläisiltä tyystin evätty, kiirettä sentään ei huhuista huolimatta ole tullut.

        On tutkittua tietoa jo vuosikymmenten takaa tuo näkö/havaintokentän kaventuminen ajonopeuden kasvaessa. Taisin jo aiemminkin sanoa, ettei se mahdollinen matkailuauto ajaessaan 60 - 80 km/h ole mikään tien tukko kuin statusmielessä vaan se hänen peräänsä liimautunut kulkija joka ei uskalla/halua ohittaa ja sitä seuraavat.

        Ajoneuvohallinto on lisäksi asettanut tuon 80 rajan minunkin uuteen autooni (ei vekselivetoinen) suuressa viisaudessaan vain kokonaismassan vuoksi. Se olisi parempi suunta valittaa kuin nykyisin käyttämäsi!

        Olet siis katsonut itsesi oikeutetuksi määrittelemään muiden tienkäyttäjien nopeuden. Kuvastaa ajatusmaailmastasi hyvin paljon.
        Mielestäsi olet aina oikeassa ja muiden tulisi toimia tavallasi. Miten oli se omaan napaan tuijotus? Kannattaisikohan lopettaa ja ajatella muitakin. Et ole tienmpäällä yksin. Tunnut tietävän taksimatkojen pituudetkin. Tuletko pokalle selittämään miksi ei liikuta kun eläkeläinen hilaa koppiansa edessä ylämäkeen keltaviivalla 55km/h.
        Kolarittomuutesi lienee muiden hyvän väistelyn ansiota.

        Kukahan ne P-paikat on sotkenut?


      • jokap
        Voi Pyhä Sylvi... kirjoitti:

        Ei kuulu sittenkään vaikka navigaattorisi näyttää mitä tahansa. Joillakin voi olla syynsä ajaa kovempaa esim: synnytys, ylinopeudet on poliisin asia ei sinun. Ajat ammatiksesi inva-taksia Orivedellä keskustan ja aseman välillä, siinä ei paljon kehity! Sanoin että ajoit muuta liikennettä hitaammin...... olit kuin olitkin tientukko tomppeli. Invataksilla kun oppii "köröttelemään" ;))))

        idioottia ei tarvitse kaukaa etsiä, kusipäähän sä olet.


      • Taxarien asialla
        Taxarien asialla kirjoitti:

        Olet siis katsonut itsesi oikeutetuksi määrittelemään muiden tienkäyttäjien nopeuden. Kuvastaa ajatusmaailmastasi hyvin paljon.
        Mielestäsi olet aina oikeassa ja muiden tulisi toimia tavallasi. Miten oli se omaan napaan tuijotus? Kannattaisikohan lopettaa ja ajatella muitakin. Et ole tienmpäällä yksin. Tunnut tietävän taksimatkojen pituudetkin. Tuletko pokalle selittämään miksi ei liikuta kun eläkeläinen hilaa koppiansa edessä ylämäkeen keltaviivalla 55km/h.
        Kolarittomuutesi lienee muiden hyvän väistelyn ansiota.

        Kukahan ne P-paikat on sotkenut?

        Hassua on että 80 km/h:n turvalliseen, edelläkulkijan määräämään nopeuteen, vannoutuneet ovat ilmottautuneet eläkeläisiksi.
        Olikohan heillä turvalinen nopeus näin silloin kun olivat työelämässä ja keikalle/työpaikalle oli päästävä tai tavara/asiakas vietävä määränpäähän ajoissa?

        Tulee mieleen pappa moottoritiellä, se onkin toinen tarina.


    • Kesärengas olla pitä

      Jätin kerran kaverin vinkistä Continental-nastarenkaat kesäksi alle. Nastat pois vain ja olin valmis kesän reissuihin. Löysärunkoinen nastarengas teki just tuollaista vispausta satasen vauhdissa. Tuli vähän yllätyksenä ohituksessa, mutta onneksi ei päädytty ojan pohjalle. Painetta laitoin lisää tuloksetta.

      Ei ikinä talvirenkaita vetoautoon kesäksi!

      Nuo uudet kitkat ovat sitten ihan eri jämäkät, mutta säästän niitä talvia varten.

    • lapin likka

      No voihan helvetti, vaihdoin iltamyöhällä viimetöikseni kopin alle nastat. Olen nimittäin menossa Italiaan, aikomuksena seurailla jorcen uuden koppipirssin jättämiä keväisiä renkasjälkiä. Uskaltaisin väittää kilometrejä kertyvän enemmän kuin monella paskapuheita. En tiedä vieläkö jorce Italiassa luuhailee, sanansa kuitenkin piti poikkesi luigien maassa matkallansa. Se on kuin eräs armas, joka on käväissyt italiassakin? Todettava on, ettei siinä mitään ihmeellistä taida olla vaikka armas niin antoi ymmärtää.

    • Slow on muotia!

      Olivatko suomalaisia? Norjalainen ei suostu ajamaan alle satasta, on nopeusrajoitus ja peräkoppi sitten minkälainen hyvänsä. Nääs elintason pitää tuntua munaskuita myöten. Näinkin kaukaa luettuna vaikuttaa kyseessä olleen mitä tavanomaisin rattiraivo eli hostiili ahdistus, jonka syyt ovat teidän ja teiden ulkopuolella. Raivoon saattaa yhdistyä primitiivisillä yksilöillä myös tarve tuntea paremmuutta lajitoverinsa rinnalla, tuon paremmuuden kriteerit tietenkin itse alitajuisesti määritellen. Suomessa kun joka jätkä ja suurin piirtein mimmikin osaa ajaa tarvittaessa lujaa. Mutta kenen kantti kestää ajaa hitaasti? Vastaan itse, että näkemäni perusteella aika harvan. Matkailuvehkeen ohjaamosta käsin on mielenkiintoista seurata kanssa-autoilijoiden touhuja. Melkein kuin Mielenterveysseuran opetusvideota katselisi.

    • jassut33

      Jos autossa on 100 lätkä miksi pitää asjaa päätiellä 80 .
      Rekatkin ajaa 88
      Ei siellä päätien varrella niin paljon katseltavaa ole.
      Muutenkin : kohtelias autoilija koukkaa välillä P paikalle jos perää pyrkii tulemaan jono Kun ei ole kerra mihinkää kiire.
      Joillakin voi olla oikeasti kiire.Esim pitää keretä leirialueelle ennen sulkemista tai kauppaan apteekkiin ym.

      • Voohan duuri

        Se nopeusmerkki kuten tienvarressa oleva rajoitusmerkki on se ylin nopeus jota saa käyttää eikä se mitä pitää ajaa .Ja jos lähden matkailuautolla tai asuntovaunua vetäen lomareissulle niin en takuulla ala ajamaan esim- moottoritiellä sataakahtakymmentä tai aihettamaan muille vaaratilanteita .Ja jos jollain kiire esim. synnyttään niin auto tiensivuun ja ambulanssilla lähimpään sairaalaan.Pohjois-suomessa harvoilla oli kiire muutama eestinkilvillä oleva auto jotka taas parin viikon päästä kunnostautuu Jyväskylässä ajettavan ralliyleisön riemuksi.


      • Häirikset ojaan
        Voohan duuri kirjoitti:

        Se nopeusmerkki kuten tienvarressa oleva rajoitusmerkki on se ylin nopeus jota saa käyttää eikä se mitä pitää ajaa .Ja jos lähden matkailuautolla tai asuntovaunua vetäen lomareissulle niin en takuulla ala ajamaan esim- moottoritiellä sataakahtakymmentä tai aihettamaan muille vaaratilanteita .Ja jos jollain kiire esim. synnyttään niin auto tiensivuun ja ambulanssilla lähimpään sairaalaan.Pohjois-suomessa harvoilla oli kiire muutama eestinkilvillä oleva auto jotka taas parin viikon päästä kunnostautuu Jyväskylässä ajettavan ralliyleisön riemuksi.

        Olet häirikkö.


      • ime tussua

        Kuule lähde aikaisemmin ettei tule kiire,örvelö


    • Hei tunarit!

      Stanan "teidenritarit!! Olen yli 20 v. ajanut ympäri suomea. Kertaakaan nämä sankarit eivät ole ajaneet tien sivuun päästääkseen ketään ohi. Viime viikolla viimeksi erään pölvästin perässä oli varmaan 3km jono, nopeus 65-70km/h, satasen alueella! Eikä toivoakaan, että "ritari" olisi ajanut tiensivuun. Näitä samoja tarinoita riittäisi kerrottavaksi satoja! Kukaan nyt tuskin on niin sokea, etteikö peileistä näkisi jonoja takanaan, mutta kun pää on niin piripinnassa kusesta, kun "minä olen ostanut vaunun, niin minä ajan sitä vauhtia mitä haluan", muista välittämättä! Näille tunareiile pitäisi olla omat tiet, missä saisivat hiippailla vankkureittensa kanssa ja hiplailla toistensa kasseja!

      • Voohan duuri

        Joo Pa JOO Mutta mikä on sen ohituksen tarkotus, kun päästään ohi niin vauhti laskee siihen nopeuteen mitä jono kulki koko ajan ... Sitä tässä ihmetellään kun kiire ohi mutta latu ei kelpaa kun se olis vapaa. Jopa karavaanaritkin tekee tällaisia turhia ohituksia


      • ota rennosti

        Tunari,olen ajanut 42vuotta Suomea ristiin,eikä ole yhtään potuttanut ajella,jonkun vaunun perässä,kusi virtaa kyllä sinun päässäsi..


      • jgdjhgf

        Just noin, ei anna tietä millään. Ja tulee ohituskaista, eiku kenkä konehuoneen puolelle, ettei vaan kukaan pääsis ohi ja sit voikin taas hiljentää. Tuntuu välillä ett ihan saa kicksejä jonosta hanurissaan.


    • Ei vaanari

      En ole karavaanari mutta ajan aina korkeintaan 80km/h. Jos ohi ei pääse niin ajakaa perässä samaa nopeutta. Turha syyttää karavaanareita.

    • Pitkäpaavo

      Köyhät säästää polttoainetta ja ajelee alinopeutta. Vedättää koneen paskaksi että säästyisi litra sadalla. Sitten käy kunnialle kun joku ohittaa ja kiihdytetään sitä samaa vauhtia ohittajan puskuriin kiinni loppumatkaksi.

      Tyypillisesti ei edes katsota rajoituksia vaan ajetaan sitä samaa suunnilleen seittämääviittä oman mittarin mukaan aina, oli rajoitus sitten 50, 60 tai 80. Varmuuden vuoksi, ettei mennä ylinopeutta. Todellinen onkin 65 km/h.

      Ainoa tapa kouluttaa näitä on tempaista reippaasti edelle. Ei ole mikään ongelma kun vetoautossa on tehoja yli kaksinkertaisesti sen mitä noissa vanhoissa homekopeissa.

      • Useimmat meistä jättävät sen vasemman kaistan sinulle. Ei siis kannata vikistä!

        Vain max nopeus on ilmoitettu joten aina saa ajaa hitaammin jos haluaa tai on määrätty.

        Jos matkasi on alle 20 km niin on käytännössä ihan sama ajatko 100 vai 80 km/h nopeudella. Pieni merkitys saattaa löytyä jos sinulla on yksityistie vaan harvalla meillä on. Normaalisti joudut "hidastelemaan" niin monen kohdalla jottet hyödy ohittelusta muuten kuin riskisi kasvulla.

        Jos matka taas on pidempi niin ohituspaikkoja löytyy jos et ole tumpelo.

        Itse ajoittain jos perässä hiihtäjä pitää kunnon etäisyyttä päästän niitä ohi mutta perskäpäsiä en, niille näytän jarruvaloja ajoittain jotta hoksaavat jättää väliä ohittaville ajoneuvoille. Kärjessä ajava autohan ei tee jonoa vaan ne jäljessä tulevat!

        80 on ihan hyvä ja vihreä ajonopeus jos ei aja paloautoa tai ole viemässä henkihieverissä olevaa potilasta leikkuupöydälle.


      • Häiris metsään
        Työeläkeläinen kirjoitti:

        Useimmat meistä jättävät sen vasemman kaistan sinulle. Ei siis kannata vikistä!

        Vain max nopeus on ilmoitettu joten aina saa ajaa hitaammin jos haluaa tai on määrätty.

        Jos matkasi on alle 20 km niin on käytännössä ihan sama ajatko 100 vai 80 km/h nopeudella. Pieni merkitys saattaa löytyä jos sinulla on yksityistie vaan harvalla meillä on. Normaalisti joudut "hidastelemaan" niin monen kohdalla jottet hyödy ohittelusta muuten kuin riskisi kasvulla.

        Jos matka taas on pidempi niin ohituspaikkoja löytyy jos et ole tumpelo.

        Itse ajoittain jos perässä hiihtäjä pitää kunnon etäisyyttä päästän niitä ohi mutta perskäpäsiä en, niille näytän jarruvaloja ajoittain jotta hoksaavat jättää väliä ohittaville ajoneuvoille. Kärjessä ajava autohan ei tee jonoa vaan ne jäljessä tulevat!

        80 on ihan hyvä ja vihreä ajonopeus jos ei aja paloautoa tai ole viemässä henkihieverissä olevaa potilasta leikkuupöydälle.

        Olet häirikkö.


      • 4321
        Työeläkeläinen kirjoitti:

        Useimmat meistä jättävät sen vasemman kaistan sinulle. Ei siis kannata vikistä!

        Vain max nopeus on ilmoitettu joten aina saa ajaa hitaammin jos haluaa tai on määrätty.

        Jos matkasi on alle 20 km niin on käytännössä ihan sama ajatko 100 vai 80 km/h nopeudella. Pieni merkitys saattaa löytyä jos sinulla on yksityistie vaan harvalla meillä on. Normaalisti joudut "hidastelemaan" niin monen kohdalla jottet hyödy ohittelusta muuten kuin riskisi kasvulla.

        Jos matka taas on pidempi niin ohituspaikkoja löytyy jos et ole tumpelo.

        Itse ajoittain jos perässä hiihtäjä pitää kunnon etäisyyttä päästän niitä ohi mutta perskäpäsiä en, niille näytän jarruvaloja ajoittain jotta hoksaavat jättää väliä ohittaville ajoneuvoille. Kärjessä ajava autohan ei tee jonoa vaan ne jäljessä tulevat!

        80 on ihan hyvä ja vihreä ajonopeus jos ei aja paloautoa tai ole viemässä henkihieverissä olevaa potilasta leikkuupöydälle.

        Kyllä on sisäänlämpiävä ajatuskoneisto.

        Esim Amerikassa jossain osavaltiossa menettää ajokortin määräajaksi jos virhepisteitä on tarpeeksi. Alinopeudella ajelusta kestää kärähtää 5 kertaa.
        Sitten lähtee kortti.
        Joka maassa liikennevalvonta viranomaiset tietää että alinopeutta ajava provosoi turhia ja vaarallisia ohituksia. Eivät kuitenkaan tee mitään asialle

        Jos ei pysty tai raaski ajaa ajoneuvo / tiekohtaista nopeutta niin oisi hyvä purkaa jonoa aina tarpeen vaatiessa,esim P paikalle poikkeamalla.

        Ei se 80 nopeus kokonaisuutena ajateltuna mikään turvallinen eikä ainakaan mikään vihreä ole .Ohituksissa ku n tuppaa kulumaan aika tavalla
        menovettä.
        Olisi muutoinkin hyvä ajatella meidän karavaanareiden mainetta.


    • hymeristi

      Rajoitukset on tehty noudatettaviksi, myös ajoneuvokohtaiset. Jos kuitenkin jonoa syntyy, kannattaisi laittaa navigaattoriin reittihakuun vaihtoehtoinen kantatieverkko niin ei tarvitsisi välitellä perässä hiihtäjistä, kun nopeusrajoitukset ovat max 80.
      motarit on matkailuautoajmiselle myrrkky, eikä siellä näe edes maisemia mittään kun kaikki taajamat ohitetaan kilsojen päästä.
      Menkää siis kantateille tai vaihtoehtoreiteille ja jättäkää kaahottajiell nämä motarit.

      • On se pari

        Ei ainakaan Tahvo ollut siellä ajemassa. Ei Tahvon Fiatilla Alajärvelle asti uskalla lähteä.
        Tahvo kävi lomallaan Reinonsa kanssa Kuopiosta, Iisalmeen asti.
        Muutamat nivelet meni ja vitosvaihde matkalla.
        Vähällä morsiuspari nyt pääsikin kustannuksissaan


      • Ei jymmärrä

        Mikä siellä motarilla ohittamisessa on niin vaikeaa, kun kaistoja on, eikä vastaantulijoita?


    • Onneksi syksy saa

      Kyllähän se on selvä että nää kesä-urpot, sepot ja pentit kun vuokraa matkailuvehkeitä ja lomailee niin muu liikenne kärsii. Sitä kun ollaan talvi käyty idioottiperheen kanssa vain lähikaupassa NAVIn avulla on huima ero ajaa pidempiä matkoja maantiellä, autolla josta ei ymmärrä mitään ja taidot riittää korkeintaan pleikkariin.

      • Läns. Man

        Mut se voi ollakin et siellä sun mainitsemassa vuokratussa menopelissä istuukin kaveri jolla on autonkuljettaja tausta , ajaa ehkä ammatikseenkin autoa .Niin sillä voi olla eri näkökulma liikennöintiin kun monella muilla suhaajilla


      • Pölöt ammattimolot
        Läns. Man kirjoitti:

        Mut se voi ollakin et siellä sun mainitsemassa vuokratussa menopelissä istuukin kaveri jolla on autonkuljettaja tausta , ajaa ehkä ammatikseenkin autoa .Niin sillä voi olla eri näkökulma liikennöintiin kun monella muilla suhaajilla

        Ammattikuskit ovat useimmiten tyhmiä juoppoja, jotka eivät osaa ajaa.


      • Ammattikuskiko
        Läns. Man kirjoitti:

        Mut se voi ollakin et siellä sun mainitsemassa vuokratussa menopelissä istuukin kaveri jolla on autonkuljettaja tausta , ajaa ehkä ammatikseenkin autoa .Niin sillä voi olla eri näkökulma liikennöintiin kun monella muilla suhaajilla

        Mitä sillä on merkitystä kuka sitä ajaa. Alinopeus mikä alinopeus.


    • 90 mittarissa= 84

      Kun jonoa kertyy, niin näytän vilkulla pari kertaa merkkiä. JOs siitä ei ymmärrä lähteä ohitukseen, niin saa jäädä taakse ajamaan vaikka maailman tappiin. Perskärpäsistä pääsee mukavasti eroon, kun vähän vaihtelee nopeuttaan. Välillä suorilla nykäisee tai ohituskaistan kohdalla hiljentää.
      Toiset vaan kuikkii tai roikkuu siellä takakulmalla, niin että puoli autoa on näkyvissä, mutta ohitukseen ei kyetä.. Liekö se ongelma auton tehoissa vai korvien välin surkeassa kapasiteetissa ?

    • Kiitos jo etukäteen!

      Suurin osa karavaanareista on täysiä PÄSSEJÄ vaunuinensa muun liikenteen seassa. Joten ehdottaisin että pysyisivät vaan siellä kausipaikallaan,eivätkä lähtisi vaarantamaan muiden liikenneturvallisuutta yleisille teille.

      • ertyuyui

        Kyllä ne pässit löytyy ihan jostain muualta. Mutta kiire, kiire, kiire on jollain. Ja se kiire on vain, että olisi lopulta jossain kaksi minuuttia aiemmin polttamassa tupakit tai ottamassa olutta...Tai muuten vaan löhöämässä.


    • Hei tunarit!

      Nimimerkki "työeläkeläinen" on juuri tyypillinen MINÄ, MINÄ, MINÄ tyyppinen teidentukko. Kun hänen mielestään sopiva vauhti on max. 80km/h, siihen on muidenkin tyydyttävä. Ei ohituspaikkoja ja vaikka olisikin, vastaan tuleva liikenne estää turvallisen ohituksen. P-paikkoja kyllä olisi, mutta sinnehän omahyväinen teidentukko ei suostu vankkuriaan ajamaan! Vielä ilkeää väläytellä jarruvaloja, mistä näitä idiootteja oikein sikiää?

      • uppo nalle

        Ja vielä kun saataisiin nuo rekat pois liikenteestä, nehän ovat ympäri vuoden siellä jarruttamassa sujuvaa liikennettä. Niin pääsisisi MINÄ MINÄ MINÄ ajamaan hitusen nopeammin, saisi kaksi minuuttia päivässä lisää laatuaikaa soffalla löhöilyyn.


      • superkyykyttäjä
        uppo nalle kirjoitti:

        Ja vielä kun saataisiin nuo rekat pois liikenteestä, nehän ovat ympäri vuoden siellä jarruttamassa sujuvaa liikennettä. Niin pääsisisi MINÄ MINÄ MINÄ ajamaan hitusen nopeammin, saisi kaksi minuuttia päivässä lisää laatuaikaa soffalla löhöilyyn.

        Mikään laki ei velvoita yhdistelmän suurinta sallittua nopeutta ajavaa matkailijaa siirtymään sivuun tieltä. Se jonka pitää jatkuvasti ajaa YLInopeutta kannattaa lähteä ajoissa taipaleelle.
        Sitäpaitsi matkailuvaunulla on tavattoman kivaa kyykyttää bemareita ja audeja ohituskieltoalueella sekä vastaantulevan liikenteen ollessa riittävän vilkasta. Se on niille oikein !!


    • sekopäitä riittää

      Tyypillistä karavaanarin ylimielisyyttä, kun minulla ei ole kiire, ei muillakaan voi olla! Tietä ei anneta, vauhtia vaan tiputetaan entisestään, kun "perskärpäset" julkeavat tulla ohitusetäisyydelle!

      • Voohan duuri

        Joo olipa taas yhtä hyviä asiantuntijoita kuin vakuutus yhtiötten lääkärit ,näkemättä tuli kommenttia puolesta ja vastaan .Loppukoon ny tähän se siitä tilanteesta


    • Dukato olla pittää

      Lapin reissulla mittailin kulutusta 3 litraisella Fiiatilla kun ajelin. 5 vaihteella kun ajoin 80 km/h oli kulutus 9,5 litraa satasella ja 6 vaihteella kun ajoin 100 oli kulutus aivan sama. Kuutosella ei oikein voi ajaa 80 km/h kun kierrokset ovat liian alhaiset. Mukavampi ajella sataa ja matka joutuu nopeammin samoilla kulutuksilla.

      • 4321

        Olen samaa mieltä että 100 nopeus on paljon miellyttävämpi 6 vaihteiselle autolle.
        Kulutus sama mutta moottori tuntuu kiertävän paljon helpommin eikä tule jonoja.


      • FontCamp
        4321 kirjoitti:

        Olen samaa mieltä että 100 nopeus on paljon miellyttävämpi 6 vaihteiselle autolle.
        Kulutus sama mutta moottori tuntuu kiertävän paljon helpommin eikä tule jonoja.

        Ja 120 vielä parenpi vauhti , siinä ei tosin mitään maisemia ehdi kattoa mutta pääasia ettei oo tientukkona ja saa lomareisun äkkiä tehtyä


      • insinjööri

        No höpö höpö. Siihen kulutukseen vaikuttaa eniten nopeus, joka lisää ilman vastusta nopeuden neliössä. Sitten tulee vierintävastus ja monta muuta asiaa. Voisi sanoa, että kun nostat nopeuden 80:stä 100:n nousee keskimääräinen kulutus ajoneuvosta riippuen 20-30 prosenttia. Tuo sinun oppisi on peräisin saunan lauteilta.


      • 4321
        insinjööri kirjoitti:

        No höpö höpö. Siihen kulutukseen vaikuttaa eniten nopeus, joka lisää ilman vastusta nopeuden neliössä. Sitten tulee vierintävastus ja monta muuta asiaa. Voisi sanoa, että kun nostat nopeuden 80:stä 100:n nousee keskimääräinen kulutus ajoneuvosta riippuen 20-30 prosenttia. Tuo sinun oppisi on peräisin saunan lauteilta.

        Eikä vastus kasva nopeuden neliössä vaan E= MV toiseen per 2
        Miniläppärillä vaikea kirjoittaa kaavoja.
        Ei ilmanvastus ole ainoa kulutuksen funktio esim terminen hyötysuhde voi vaihdella moottorin kuormituksesta ( ahtopaine )riippuen paljonkin.
        Nykyaikaisessa keskuspaine dieselissä pudotetaan optimikierrosluvuilla palamislämpöä EGR venttilin avulla.Saavutetaan näin pienempi NOX taso.Milloin EGR virtaus on suurimmillaan ,sen tietää varmuudella vain valmistaja.
        On todella vaikea sanoa minkä verran nopeuden nosto vaikuttaa polttoaineenkulutukseen automerkekeittäin.
        80-100 ilmanvastus kasvaa noin reilun kolmanneksen.Tottakai se nostaa kulutusta mutta minkä verran.


      • insinjööri
        4321 kirjoitti:

        Eikä vastus kasva nopeuden neliössä vaan E= MV toiseen per 2
        Miniläppärillä vaikea kirjoittaa kaavoja.
        Ei ilmanvastus ole ainoa kulutuksen funktio esim terminen hyötysuhde voi vaihdella moottorin kuormituksesta ( ahtopaine )riippuen paljonkin.
        Nykyaikaisessa keskuspaine dieselissä pudotetaan optimikierrosluvuilla palamislämpöä EGR venttilin avulla.Saavutetaan näin pienempi NOX taso.Milloin EGR virtaus on suurimmillaan ,sen tietää varmuudella vain valmistaja.
        On todella vaikea sanoa minkä verran nopeuden nosto vaikuttaa polttoaineenkulutukseen automerkekeittäin.
        80-100 ilmanvastus kasvaa noin reilun kolmanneksen.Tottakai se nostaa kulutusta mutta minkä verran.

        Kansanomaista ja helpohkoa kulutusmatikkaa, kun katselet vaikkapa Tekniikan maailman suorittamia tasaisen nopeuden kulutuskäyriä aivan vakioautoilla suorittettuina. Kyllä se parikymmentä prossaa on liki totuutta. Johan sen näkee ajotietokoneen kulutusmittaristakin jollain tarkkuudella.


      • Itse kokenut
        insinjööri kirjoitti:

        No höpö höpö. Siihen kulutukseen vaikuttaa eniten nopeus, joka lisää ilman vastusta nopeuden neliössä. Sitten tulee vierintävastus ja monta muuta asiaa. Voisi sanoa, että kun nostat nopeuden 80:stä 100:n nousee keskimääräinen kulutus ajoneuvosta riippuen 20-30 prosenttia. Tuo sinun oppisi on peräisin saunan lauteilta.

        Entä sitten jos ajaa ykkösvaihteella 10 km/h onko kulutus satasella kaikkein pienin.. Että sä olet tyhmä insinjööri.


      • insinjööri
        Itse kokenut kirjoitti:

        Entä sitten jos ajaa ykkösvaihteella 10 km/h onko kulutus satasella kaikkein pienin.. Että sä olet tyhmä insinjööri.

        Ne on nuo fysiikan lait olleet olemassa aina. Jos auto optimoidaan liikkumaan alhaisilla nopeuksilla, oli se nopeus mikä tahansa, niin kulutus pienenee sitä mukaa kuin noita fysiikan lakeja (ilman vastus, renkaiden kitkakerroin jne) pystytään pienentämään. Että tuo tyhmäksi haukkuminen tulee nyt lausujansa omaan lakkariin.


    • Noucomments

      Nää on just näitä Karavaanareita!!! Samoja kuin Traktorijuntit ,ei mene sivuun sitte millää vaikka olis mahis,Ja samoja kusipäitä rekkakuskeina , pitää kisata motarilla, Hänen maalattu lisälamppuhelvetti meneeki 2 km kovempaa kuin edessäajavan ja tukkii motarin puoleksitunniksi Kun pitää päästä ohi. Vittu mitä Juntteja.

      • hekka-pena

        Kyllä kulkee mukavasti rajoitinta vasten, kun puukengällä painaa.


      • reitinvalintaa !

        Merkillisiä sopuleita nuo perässäroikkujat. Eivät valitse vaihtoehtoista tietä, vaikka olis mahis.


    • 1 karavaanari

      Minä ajelen aina 80 paitsi joskus kun joku yrittää ohittaa . Mulla on autossa iso moottori niin kyllä sopii kokeilla.
      Ajelen aina keskiviivan vieressä se on turvallisin paikka kunhan pysyy omalla puolella tietä.
      On niitä kyllä kummia kiilareita vilkuttelevat valoja ja soittelevat torvea.
      Minä olen sentään ajanut yli 50 vuotta enkä juuri kolareita omasta syystä ole ajanut.
      Aina ne on ollut toien syytä, vaikkavat väittävät muuta.

    • Poksi 1

      Myötätuuleen kun posottelee niin kulutus pienenee.

      • hekka-pena

        Ja rekan imussa ajaen aine tankissa suorastaan lisääntyy.


    • 2+13

      mites tällänen tilanne kun 80 alueella laittaa vakionopeudensäätimen menemään 80 tai satasen alueella laittaa sen menemään 100 ja sitten voi vaikka nostaa jalat ilmaan ja käännellä vaan ratista. mittari näyttää oikein navigaattorin ja tienlaidan nopeustarkastusnäytön mukaan, mutta silti rupee letkaa kertymään perään. autossa riittäis potkua yli kahden sadan, mutta ajelen nopeusrajotusten mukaan. onko mussa vika vai missä? pitäiskö ajaa sivuun vai mitä?

      • neuvoton.

        Otitpa esille aivan uuden ja ennen käsittelemättömän asian. Ei pysty näin lyhyellä pohdiskelu ajalla vastaamaan.


      • Petissäpitoo
        neuvoton. kirjoitti:

        Otitpa esille aivan uuden ja ennen käsittelemättömän asian. Ei pysty näin lyhyellä pohdiskelu ajalla vastaamaan.

        Latea on taidettu pitää paripäivää petissä,kun ei ole kuulunut mitään.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      66
      3055
    2. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      2123
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      67
      1709
    4. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      25
      1587
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      16
      1317
    6. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1301
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1226
    8. Mitä, kuka, hä .....

      Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      28
      1180
    9. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1127
    10. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

      miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      62
      1021
    Aihe