Minkä ikäiseksi voimaa voi tulla?

Vanhuus iskee

Mitä pidätte sellaisena rajana iän puolesta, että ei voi enää voimallisesti/lihastollisesti kehittyä, eli jossain vaiheessa alkaa alamäki väistämättä? Tarkotan tässä naturaalina reenaamista. Hormoneilla voimatasot lähtisi varmaan kovaan nousuun vielä yli 100 vuotiaanakin. Enkä tarkoita tässä myöskään sellaisia ihmisiä jotka eivät ole koskaan treenanneet, koska niillä kin varmasti voima kasvaa kun aloittavat treenaamaan, oli ikä mikä tahansa.
Tarkoitan, että jos aloitat 40 vuotiaana reenaamaan niin voiko kasvattaa esim. 80kg penkin 140kg:n naturaalina vaikkapa 15 vuoden aikana.

42

3153

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei rajaa

      Minä saan vielä lihakset kasvamaan ja tulokset nousemaan. Ikää 41 ja olen nainen. Haluan uskoa että kehitys jatkuu ainakin 50-vuotiaaksi jos vain kroppa kestää. Sitten hyväksyn ylläpitotreenin :-)

      Eiköhän se ole yksilöstäkin kiinni. Jos on elänyt terveellisesti, on varmasti helpompaa pitää jatkossakin kuntoa yllä, ja jopa parantaa tuloksia. Moni on rapakuntoinen, lihava ja sairas jo 40-vuotiaana, ei siinä enää raskailla raudoilla treenata kun paikat on rikki.

      15 vuotta 40-vuotiaasta (80 kg -> 140 kg) on aika optimistinen ajatus. Mutta mikä ettei, jos tekee kovasti hommia, treenaa oikealla tekniikalla paikkojaan rikkomatta ja elää terveellisesti.

      • yksi mies

        Olen 43 ja treenaan satunnaisesti.

        Miehen räjähtävyys katoaa pikkuhiljaa 38 ikävuoden jälkeen hitaasti mutta varmasti.
        Maksimivoimaa voi lisätä, tuskin kuitenkaan 70%.

        Parhaat tulokset olen tehnyt 42 vuotiaana joten kyllä mies voi treenata tuloskuntoaan sinne lähelle 50 ikävuotta tapauksesta riippuen. Hormoonitaso voi vaihdella eri henkilöillä.


      • Anonyymi

        itse aloitin voimailu treenin 58 vuotiaana penkistä meni 90 kiloa nyt 5vuotta treeniä ja 140 penkistä 2 kertaa penkki viikossa mave 200 kiloa kyykky 160 joka toinen viikko minun mielestä ikä mieskin kehittyy jos treenaa säänöllisesti tietenkin kehitys ei ole niin kova kuin nuoremmilla tavotteita pitää olla ja motivaatiota ja hyvä treeni porukka silloin se onnistuu niin oma paino 90 kiloa nämä on sali tuloksia nyt mittarissa 63 v moro


    • ei vielä 40

      Kyllä pystyy 40v mies nostamaan penkkituloksen 80->140 kiloon. Tottakai omaa painoa pitää myös nostaa jos on hoikka, aivan kuten nuoremmankin kaverin.

      Itse olen nyt 37 ja aloitin treenin 20 vuotiaana. En huomaa treenissä vielä mitään suurempaa muutosta. Vuosien varrella on alaselkä- ja olkapäävaivat tulleet tutuiksi ja hormonitoiminta on varmasti heikentynyt. Aamujäykkyys tuntuu siirtyvän peniksestä selkään. :)

      Vanhemmalla iällä treenaamisessa on se hyvä puoli että juhlinta on yleensä käynyt vähemmälle ja ravitsemuspuoli alkaa kiinnostaa ihan jo terveydenkin kannalta. Varallisuus on myös parempi kuin nuoremmilla esim. opiskelijalla, ei tarvitse miettiä pystyykö sitä kuntosalikorttia hankkimaan joka kuukausi tai voi ostaa kaupasta muutakin kuin makaronia.

      1,5xomapaino penkistä pitäisi onnistua suurimmalla osalla nelikymppisistäkin miehistä 2-5 vuodessa, jos vain treenaa ja syö kunnolla.

      • Nuppo

        Hyvä pointti toi, että ei enää juhliminen maistu niin ei mene lihaskasvu päiviä rapulan takia hukkaan. Tosin palautuminen on hitaampaa.

        Uskosin, että maksivoimaa voi lisätä ainakin tuonne 50 vuoteen saakka ellei sitten ole ollut vaikka nuorempana kilpaileva voimannostaja, niin samoja rautoja ei varmaan enää nostale mitä parhaimpina vuosina, joskaan tuskin ne siitä paljoa ovat tulokset tippuneet jos ylläpitotreeniä on vuosien aikana harrastanut. 60 vuotiaana voi testoarvot olla jo niin alhaalla, että vuosien aikana hommatun lihasmassan ylläpitäminenkin voi olla vaikeaa, toki se riippuu paljolti siitä, että minkä verran sitä lihasta ylipäätään on. Ajatellaan, että jos penkki on ollut joskus 150 kg, ja on ylläpitoreeniä tehnyt sen jälkeen niin kyllä 60 vuotiaana vielä 120-130kg voi mennä helposti, toki yksilökohtaista kaikki nämä hommat.


      • Veterano!
        Nuppo kirjoitti:

        Hyvä pointti toi, että ei enää juhliminen maistu niin ei mene lihaskasvu päiviä rapulan takia hukkaan. Tosin palautuminen on hitaampaa.

        Uskosin, että maksivoimaa voi lisätä ainakin tuonne 50 vuoteen saakka ellei sitten ole ollut vaikka nuorempana kilpaileva voimannostaja, niin samoja rautoja ei varmaan enää nostale mitä parhaimpina vuosina, joskaan tuskin ne siitä paljoa ovat tulokset tippuneet jos ylläpitotreeniä on vuosien aikana harrastanut. 60 vuotiaana voi testoarvot olla jo niin alhaalla, että vuosien aikana hommatun lihasmassan ylläpitäminenkin voi olla vaikeaa, toki se riippuu paljolti siitä, että minkä verran sitä lihasta ylipäätään on. Ajatellaan, että jos penkki on ollut joskus 150 kg, ja on ylläpitoreeniä tehnyt sen jälkeen niin kyllä 60 vuotiaana vielä 120-130kg voi mennä helposti, toki yksilökohtaista kaikki nämä hommat.

        Lihas katoaa tehokkaimmin reisistä, pakaroista ja selästä.
        Tuossa järjestyksessä.

        Testojen kanssa on taiteiltava salin ja kodin välillä.
        Ilman salia ei pysty kotona. Salilla rankkaa niin kotona heikompaa.
        Kauhun tasapaino!
        60 eukko on sentään juonessa mukana.


    • Veterano!

      Riippuu lähtötasosta, iästä ja taustasta.

      Aloitin 59v 11kk ikäisenä. Mistään kiloilla ilmaistavista tuloksista ei ollut puhettakaan.
      Kyykystä pääsin omalla painollani ylös vain toisen jalan varassa.
      63:na mave 180kg, tavoite 65:na 200kg. Ei toteutunut = voimat eivät kasvaneet.
      Saman ikäisenä pystypunnerrus 80kg. Sen jälkeen ei ole kehitystä ollut vaan hiljaista laskua. Nyt 75kg menee silloin kun on mennäkseen.

      Rinnalleveto raakana sama kehitys. 63v 90kg > nykyään 80kg.

      Noista voi päätellä minun saavuttaneen huippuni 63-vuotisena.
      Rappeutumista on kiihdyttänyt kaksi pitkää treenikatkoa.

      Aloitus rupukuntoisena antoi pelivaraa kehitykselle.
      Kuka pitää lihaskuntoan aktiivisesti yllä voi varautua tason hiljaiseen laskuun 5-kympin tietämistä alkaen. Arvaus!

      Nivelsiteiden ja muiden sidekudosten lihaksia nopeampi rappeutuminen on väistämätöntä joten haaveriherkkyys kasvaa.

      Nyt 7-kymppiä täyttävänä pidän tärkeimpänä selän ( ja vatsan ) kuntoa sekä jalkoja.

      Ps. 1967 sain 82,5 sarjassa kasaan kisoissa tuloksen 100 100 125kg.
      Silloin oli vielä pystypunnerrus mukana.
      Samana vuotena alkoi pitkä huilikausi. Nimismies takavarikoi autoni tullin huostaan ja minä sain tuomion salakuljetuksesta.

      • Oletko bottom

        vai top?


    • TheBitterThruth

      No kyllä se on mikä tahansa fyysinen laji, niin viisi vuotta sellanen, että siinä kovalla treenillä saavuttaa sen, mitä saavutettavissa naturaalina on. Sen jälkeen voi jotain marginaaliparannuksia tulla, mutta hyvin pieniä. Lähinnä se sen jälkeen on enää kunnon ylläpitoa ja viivytystaistelua. Ja tämä on fakta.

      "Itse olen nyt 37 ja aloitin treenin 20 vuotiaana. En huomaa treenissä vielä mitään suurempaa muutosta."

      Et varmaan treeneissä, mutta kun aloituksessa ei sitä kysyttykään. Älä edes yritä väittää, että olet tehnyt kummosia parannuksia penkkiisi, kyykkyyn, maveen tai ylipäätään mihinkään liikkeeseen viimeiseen 10 vuoteen. Siis jos olet kovaa nuorempanakin treenannut.

      5 vuotta menee kehittyessä, seuraavat viisi haaveillessa kehityksestä ja hakatessa päätä seinään, sitä seuraavat 5 vuotta haahuillessa vanhaan tapaan kun muutakaan ei osaa, sitten menee vielä 5 vuotta sen hyväksymiseen ettei enää tulosparannuksia tule. Sitten voi joko pitää kuntoa yllä tai etsiä uuden lajin, jossa on jotain tavoiteltavaakin.

      Ja ennenkuin joku vatipetteri tulee kipinöimään, että kyllä minä ainakin vielä kehityin 15 vuoden treenin jälkeen. Puhuin heti alussa KOVASTA ja TULOSTAVOITTEELLISESTA treenistä. Kyllä varmasti kehittyykin vielä 15 vuoden jälkeenkin, jos käy vaan salilla kuuntelemassa musiikkia ja heiluttelemassa punnuksia. On eri asia treenata kuunnellen musiikkia kuin kuunnella musiikkia treenaten.

      • Veterano!

        Taidat olla tontilla! Löysät pois muutamassa, ehkä noin 5:ssä vuodessa ja sitten jokainen kilo vaattii kovaa hiertämistä, paljon aikaa ja hyvää suunnittelua.

        Oma junnu penkkasi 15v 120kg ja kyykkäsi syvään 150kg.
        Paino 75kg.

        Ei se ihmeemmin panostanut penkkiin mutta 20:nä raja tuli vastaan 140kg:ssa.
        Hidastahan tuokin nousu oli.
        Kyykkyä ei varsinaisesti kokeillut mutta arveli 200kg olevan rajoilla.
        Raaka rinnalleveto juuttui 140kg:oon.
        Paino "kuivana 85kg. Treenipaino 90 - 100kg.

        Tuo ainoa tietämäni esimerkki näyttäisi suuntaa antavasti tukevan näkemystäsi.


      • Napoleonin muistivih

        En kyllä usko moista. Naturaalina on mahdollista kehittyä samanlaiseksi kuin roinaamalla, tät ei kuitenkaan tapahdu, koska aika on esteenä :naturaalina ei millään ehdi kehittyä niin isoksi, koska ikä alkaa painamaan.

        Tuollainen viiden vuoden raja on kyllä täyttä humpuukia. Jos ei enää kehity niin silloin on treenissä vikaa. Treeniä pitää muutella aina kun kehitys pysähtyy. JOku siinä mättää jos ei enää kehity. Jättää vaikka salin pois ja kaa harrastaan pelkkää aerobista, jotain tapahtuu ja kun menee salille takaisin, niin entiset rajat voivat ylittyä.

        Sinulla ei ole mitään tieteellisiä perusteita miksi kehitys pysähtyisi viiden vuoden maksimaalisen harjoittelun jälkeen.


      • Painaako mielestäsi
        Napoleonin muistivih kirjoitti:

        En kyllä usko moista. Naturaalina on mahdollista kehittyä samanlaiseksi kuin roinaamalla, tät ei kuitenkaan tapahdu, koska aika on esteenä :naturaalina ei millään ehdi kehittyä niin isoksi, koska ikä alkaa painamaan.

        Tuollainen viiden vuoden raja on kyllä täyttä humpuukia. Jos ei enää kehity niin silloin on treenissä vikaa. Treeniä pitää muutella aina kun kehitys pysähtyy. JOku siinä mättää jos ei enää kehity. Jättää vaikka salin pois ja kaa harrastaan pelkkää aerobista, jotain tapahtuu ja kun menee salille takaisin, niin entiset rajat voivat ylittyä.

        Sinulla ei ole mitään tieteellisiä perusteita miksi kehitys pysähtyisi viiden vuoden maksimaalisen harjoittelun jälkeen.

        ikä kolmekymppistä Classic kehonrakentajaa, Suomen -ja Pohjoismaidenmestaria Utti Hietalaa? Ei ole enää viiteen vuoteen kehittynyt yhtään mihinkään. Natuna mennyt n 15 vuotta. Ei kyse ole siitä että aika olisi loppunut kesken. Kyllä se maximi taotaan 5-10 vuodessa näin se vaan menee horkalla tuohon saa vielä lisää mutta tuskin silläkään kuin sen pari vuotta.


      • Epäonnistut.

        "No kyllä se on mikä tahansa fyysinen laji, niin viisi vuotta sellanen, että siinä kovalla treenillä saavuttaa sen, mitä saavutettavissa naturaalina on."

        Kyllä on tyhmä narri. Jos sinulla ei kehitystä ole tullut viiden vuoden jälkeen, on sinun tekemisissä ollut vikaa ja paljon.

        Jos olet itse epäonnistuja, niin älä koita saada muista semmoista.


      • ei vielä 40

        Tarkoitin siis lähinnä hormonitoiminnan kannalta treenissä ei suurempia muutoksia. Parhaat tulokseni liikkeissä tein 3-4 vuoden treenin jälkeen eli 23-24 ikäisenä. Jos olisin aloittanut 30 vuotiaana, olisin ennätykset tehnyt n.34 ikäisenä jne.

        Ihan samaa mieltä olen tuosta viidestä vuodesta. Siinä tulee se niinsanottu "natumaksimi" jokaiselle vastaan, siis jos treenaa tosissaan. Tämä ei tarkoita sitä etteikö sen jälkeen voi enää kehittyä, vaan se kehittyminen on niin hankalaa että se ei välttämättä ole sen arvoista. Ensimmäisenä treenivuotena voi syödä melkein miten vaan ja kehittyy silti. Viiden vuoden jälkeen tuloksiin vaikuttaa kaikki salin ulkopuolinen elämä, on jo tullut loukkaantumisia, jatkuvasti joku paikka tulehtunut...

        Jos haluaisin rikkoa omat ennätykseni, niin tiedän että pystyisin siihen tämän ikäisenä näiden treenivuosien jälkeenkin. Esimerkiksi maastavedossa meni parhaimmillaan 260kg ja 10x200kg. Nuo voisin rikkoa, mutta vain nostamalla kehon painoa. En vain halua lihottaa itseäni tarpeettomasti koska se on terveysriski, ja terveys sekä ulkonäkö painaa nykyään vaakakupissa enemmän kuin 270 maastaveto.


      • TheBitterThruth
        Epäonnistut. kirjoitti:

        "No kyllä se on mikä tahansa fyysinen laji, niin viisi vuotta sellanen, että siinä kovalla treenillä saavuttaa sen, mitä saavutettavissa naturaalina on."

        Kyllä on tyhmä narri. Jos sinulla ei kehitystä ole tullut viiden vuoden jälkeen, on sinun tekemisissä ollut vikaa ja paljon.

        Jos olet itse epäonnistuja, niin älä koita saada muista semmoista.

        Treenaa nyt ensin se viisi vuotta ja katotaan sitten sen jälkeen seuraavat viisi vuotta, paljonko sitä kehitystä tulee. Noobien mielipiteitä katsos kun ei kuunnella.


      • TheBitterThruth
        ei vielä 40 kirjoitti:

        Tarkoitin siis lähinnä hormonitoiminnan kannalta treenissä ei suurempia muutoksia. Parhaat tulokseni liikkeissä tein 3-4 vuoden treenin jälkeen eli 23-24 ikäisenä. Jos olisin aloittanut 30 vuotiaana, olisin ennätykset tehnyt n.34 ikäisenä jne.

        Ihan samaa mieltä olen tuosta viidestä vuodesta. Siinä tulee se niinsanottu "natumaksimi" jokaiselle vastaan, siis jos treenaa tosissaan. Tämä ei tarkoita sitä etteikö sen jälkeen voi enää kehittyä, vaan se kehittyminen on niin hankalaa että se ei välttämättä ole sen arvoista. Ensimmäisenä treenivuotena voi syödä melkein miten vaan ja kehittyy silti. Viiden vuoden jälkeen tuloksiin vaikuttaa kaikki salin ulkopuolinen elämä, on jo tullut loukkaantumisia, jatkuvasti joku paikka tulehtunut...

        Jos haluaisin rikkoa omat ennätykseni, niin tiedän että pystyisin siihen tämän ikäisenä näiden treenivuosien jälkeenkin. Esimerkiksi maastavedossa meni parhaimmillaan 260kg ja 10x200kg. Nuo voisin rikkoa, mutta vain nostamalla kehon painoa. En vain halua lihottaa itseäni tarpeettomasti koska se on terveysriski, ja terveys sekä ulkonäkö painaa nykyään vaakakupissa enemmän kuin 270 maastaveto.

        No en minäkään usko, että hormonitoiminnan kannalta olisikaan vielä suurempia muutoksia. Varmasti, jos vielä 40 vuotiaanakin aloittaa treenin, niin pääsee lähelle samoja tuloksia kuin 20 vuotta aikaisemmin olisi päässyt. Luulisin kipurajan kulkevan siellä 50 korvilla tai yli, kun samoja maksimeja ei ole enää mahdollista saavuttaa. Toki hyvään kuntoon pääsee vielä varmasi 60 iässäkin, kuten tuolla veterano! -nimimerkki osoittikin.

        Ja sanoinkin jo tuolla aikaisemmin, että jotain marginaaliparannuksia voi toki tehdä. Pidän itse aika marginaalisena parannuksena 270 mavea 260 maveen verrattuna. Ja kuten itsekin sanot, sen marginaalisen parannuksen eteen olisi tehtävä kohtuuttoman paljon uhrauksia, jotka ei ole mielekkäitä saavutettuun hyötyyn nähden. Olen täysin samaa mieltä kanssasi, että kyllä ne ennätykset on edelleen rikottavissa, mutta marginaalisella parannuksella ja niihin vaadittava uhraus on liian suuri (treeneihin kuluva aika, elämän suunnittelu treenin ja ruokailun ympärille, tarpeeton painon nostaminen...), että saavutus olis mielekäs. Etenkin kun tässä iässä alkaa olemaan jo elämän arvona muutakin, kuin isot lihakset ja kovat raudat. Tai ainakin pitäisi olla. Itse pidän hieman kelkasta pudonneina niitä, jotka edelleen jaksaa mouhota jostain HC-podylifestä tässä iässä. Jokainen toki tyylillään. Ei sillä, että treenaamisessa mitään vikaa olisi, mutta jos siitä tekee liian ison numeron, niin sitten on jossain vikaa.


      • Opettele lajit!
        Painaako mielestäsi kirjoitti:

        ikä kolmekymppistä Classic kehonrakentajaa, Suomen -ja Pohjoismaidenmestaria Utti Hietalaa? Ei ole enää viiteen vuoteen kehittynyt yhtään mihinkään. Natuna mennyt n 15 vuotta. Ei kyse ole siitä että aika olisi loppunut kesken. Kyllä se maximi taotaan 5-10 vuodessa näin se vaan menee horkalla tuohon saa vielä lisää mutta tuskin silläkään kuin sen pari vuotta.

        Olet nyt ihan pihalla. Classicissa on painorajat joten ei siinä hirveitä massoja pyritä hommaamaankaan vaan täydellistä fysiikkaa. Wilenius pomppas kehonrakennukseen kun ei jaksanu moista hifistelyä ja kun ei saa rauhassa reenata lisää massaa.


      • Anonyymi
        Epäonnistut. kirjoitti:

        "No kyllä se on mikä tahansa fyysinen laji, niin viisi vuotta sellanen, että siinä kovalla treenillä saavuttaa sen, mitä saavutettavissa naturaalina on."

        Kyllä on tyhmä narri. Jos sinulla ei kehitystä ole tullut viiden vuoden jälkeen, on sinun tekemisissä ollut vikaa ja paljon.

        Jos olet itse epäonnistuja, niin älä koita saada muista semmoista.

        Juurikin näin jotkut kehittyy ja jotkut ei kyse voi olla monesta asiasta mutta yleistä on että joku ei saa jotain niin ei voi kukaan muukaan saada kyllä on idiootti ajattelu tapa.


      • Anonyymi
        Opettele lajit! kirjoitti:

        Olet nyt ihan pihalla. Classicissa on painorajat joten ei siinä hirveitä massoja pyritä hommaamaankaan vaan täydellistä fysiikkaa. Wilenius pomppas kehonrakennukseen kun ei jaksanu moista hifistelyä ja kun ei saa rauhassa reenata lisää massaa.

        Wileniuksen douppaaminenkin on jo ammattilaistasoa.. meneekä jo 1000 euroa/kk eilaisiin lisälääkkeisiin.


    • Horkkapojat säilyy

      Jos Stallone lopettaisi kokonaan roinaamisen tulisi siitä pian täysi riuku. On niin kauan orkannut, että oma testotuotanto lähenee nollaa, joten lihakset lähtisivät nopeasti pois. Silti se yli 60v on huippukunnossa jatkuvalla horkkaamisella ja on elimetkin varmaan muutamaan kertaan vaihdettu. Arto sentään taisi lopettaa horkkaamisen alkaessaan pormestariksi, eikä tuo ainakaan uudessa leffassa missään lihaskunnossa ollut, hyvä näin, varmaan natuna (ainakin melkein lainaelimet) kuitenkin reenaa ja isot massathan sillä on treenaamattomaan mieheen verrattuna.

    • Make42.

      Taitaa olla varsin yksilökohtasia nämä hommat. Mulla meni niin, että reenasin 20 ekaa vuotta käytännössä samoilla painoilla, alussa tuli toki alottelijan kehitystä, ja siihen jäi kasvut melkeinpä. Söin paljon, reenasin hyvin jne. mutta ei vaan tarttunu ravinto minuun, sellanen oli aineenvaihdunta. Reenasin kuitenkin, koska se oli kivaa ja laihasta vartalostani oli kuitenkin tullut laiha-lihaksikas. Noin 35 vuotiaana mitään oikeastaan muuttamatta alkoi ravinto tarttua kehoon ja voimat kasvaa, hassua sinänsä kun olin jo aikoja sitten tottunut ajatukseen, että ei minusta tämän riskimpää tule. Ainenvaihdunta hidastui, läskiä ja lihasta alkoi tulla, piti ensimmäistä kertaa elämässä ruveta miettimään kannattaako sitä syödä ihan mitä tahansa rasvasotkuja mitä aiemmin oli vetänyt huoletta ja pysyen hoikkana-lihaksikkaana.

      En muuta keinoa keksi kuin hormonit jos olisin tuon 20 vuoden aikana halunnut saada lisää voimaa. Tässä nyt on varmaan vielä sellanen 15 hyvää kasvuvuotta edessä, jos haluaa kasvaa, mutta taidanpa mieluummin pysyä normaalipainon tai lievän (lihaksikkaan) yli painon rajoilla.

    • Anonyymi

      "Ps. 1967 sain 82,5 sarjassa kasaan kisoissa tuloksen 100 100 125kg.
      Silloin oli vielä pystypunnerrus mukana.
      Samana vuotena alkoi pitkä huilikausi. Nimismies takavarikoi autoni tullin huostaan ja minä sain tuomion salakuljetuksesta."
      Toi oli hyvä, sä oot Boss!

      • Anonyymi

        Veterano alias vm43, ei saannut mavessa 200kg mutta sitten jutut muuttu ja saikin. Pojan tuloksetkin vaihdelleet reippaasti...


    • Anonyymi

      Riippuu minkä ikäisenä on treenin aloittanut. Itse aloitin 16-vuotiaana ja maksimit nostin 28v iässä. Sen jälkeen ei ole voima lisääntynyt. Salillamme on treenaajia, jotka aloittavat 40v iässä ja saavat runsaasti voimaa. Yksi aloitti 65-vuotiaana jäätyään eläkkeelle ja saa voimaa. Eli siitä näkemykseni mukaan riippuu, että minkä ikäisenä aloittaa. Yksi asia, mikä on pysynyt samana kaikki nämä vuodet on se harhakäsitys, että voimaharjoittelu olisi jotenkin mystistä ja ohjelmien pitäisi olla kauhean tarkkoja ja yksityiskohtaisia. Tässä kirjoituksessani tarkoitan siis puhtaasti harjoittelevia, enkä esimerkiksi korvaushoitoa ottavia, jotka "pysyttelevät kovassa kunnossa iästään huolimatta."

      • Anonyymi

        ”ohjelmien pitäisi olla kauhean tarkkoja ja yksityiskohtaisia.”
        Tosta sen verran, että olisit ehkä nostanut enemmän jos ohjelmasi olisivat tarkkoja ja yksityiskohtaisia...


      • Anonyymi

        En olisi. Tulokseni olivat todella kovia ja en olisi pystynyt parempaan. Ja kyllähän minullakin oli niitä tarkkoja ja yksityiskohtaisia ohjelmia silloin, mutta käytäntö osoitti ettei niitä olisi tarvittu. Toki joku järki pitää olla mutta se miten nämä bodarit tekevät salihommista tähtitiedettä, se on naurettavaa.


      • Anonyymi

        Juurikin näin.


    • Anonyymi

      Joskus vuonna -90 tai -91 Bodaus-lehdessä oli artikkeli Tukholman Karoliinisen Instituutin tekemästä kokeesta. Koeryhmän jäsenet olivat 70-80 -vuotiaita, sekä miehiä että naisia, ja kolmen kuukauden treenin tuloksena heikoimmankin osallistujan voimatasot olivat nousseet 10-15 prosenttia. Onko kenellekään lehteä tallella tai löytyykö ruotsinkielentaitoisilta linkkiä näin vanhaan kokeeseen?

    • Anonyymi

      Kukaan ei sitten ole vaivautunut mainitsemaan tässä asiassa erittäin oleellista avainsanaa: geenit.

      Geenit, geenit ja vielä kerran geenit.

      Vaikka treenaisit 20 vuotta ja geenejä ei ole, et tule kehittymään. Piste.
      Taas jo geenejä on, voit kehittyä huipputuloksiin jo 2 vuoden treenillä.

      Mikään muu ei ratkaise asiaa yhtä merkittävästi kuin geenit. Vaikka söisit, treenaisit ja nukkuisit oikein, mutta geenit ovat olemattomat, et kehity. Piste. Ja toisinpäin.

      En halua olla vastarannankiiski, mutta geenit on tärkein yksittäinen tekijä, aloittipa treenaamisen missä iässä hyvänsä. Geenit ratkaisevat hormoonituotannon, lihasvälitykset, ruumiin ja luuston rakenteen, kaiken.

      • Anonyymi

        Et vastannut lainkaan aloittajan kysymykseen. Geenit vaikuttavat tietenkin siihen, miten kehittyy ja kuinka korkealle tasolle, mutta kyse olikin siitä, että minkä ikäiseksi asti voimaa voi tulla. Kyllä se niin on, että jos aloittaa vanhemmalla iällä, niin kehitystä tulee. On havaittu lihaskasvua jopa yli 90-vuotiailla ihmisillä kun ovat alkaneet käydä salilla. Väite, ettei kehity, vaikka treenaa ja syö ja lepää oikein, on väärä. Totta kai kehittyy, mutta geenit määrittävät sen, kuka kehittyy enemmän ja kuka vähemmän.


    • Anonyymi

      natujen pölötystä.
      syökää roinaa ni ei tarvi geeneistä välittää.

    • Anonyymi

      Ensiksi kannatta lopettaa täydet voimaliikkeet: prässi, jalkakyykky, penkki ja kaikki sellainen joka aikaansaa vain vammoja ja kulumia. Minä itse olen huomannut ,että lihasvoima kasvaa myös koneilla ja turvallisesti ilman nivelvaivoja ja revähtymiä.
      Voimaa löytyy koneillakin ja käsipainoilla treenaamiseen. Toki teen taljoilla ja hauista vinotangolla ja siinä olen päässyt eteenpäin jo 60 kiloon saakka 5 krt.

      Nuorempana jotenkin hauis ei kehittynyt. Polveni on jo vaihdettu kulumien vuoksi ja selkä kestää hyvin rakennustöitäkin vaikka olen jo melkein 60-vuotias.

      Olen kokeillut korvaushoitoakin mutta sekin on ollut tauolla muutaman kuukauden. Jos otan sen mukaan niin olo on kuin 20 vuotiaalla ja lihakset kilpailuluokkaa. Tärkeintäon säännöllisyys vuodesta toiseen ja se ,että ei aivan amatöörinä rasita itseään ammattilaisen ohjelmilla. kotiruoka riittää ja proteiinit tereenipäivinä.

    • Anonyymi

      30 vuotiaaksi saa voimaa. Sitten alkaa alamäki. Luolamies olisi jo kuollut mutta nykyihminen pidetään hengissä väkisin vaikka ihmisen alamäki alkaa.
      Miehen testot laskee nolliin ja nainen rupsahtaa ja alkaa valittaa.

      • Anonyymi

        Nyt tulee jo niin täyttä paskaa kun vaan voi.


      • Anonyymi

        Päälle kolmekymppisenä tullut parhaimmat tulokset koskaan. Tottakai alkaa alamäki, jos lopettaa salillakäynnin ja imee olutta baarissa.


    • Anonyymi

      Riippunee taustasta ja lähtötilanteesta.
      Luulen, että minkä ikäinen, täysin harjoittelematta elänyt konttorirotta saa voimaa lisää olemattomaan lähtötasoonsa nähden.

      Muilla se on hyvin yksilökohtaista.
      On vielä erotettava voima ja teho. Ikääntyessä teho heikkenee nopeammin kuin voimataso.
      Nostin viimeiset kisani syksyllä -67. Tasossani ei ollut kehumista. 82,5kg sarjassa kerran 100kg 100kg 125kg. Ensimmäinen luokka kuitenkin.
      Uudelleen heräsin 2003. Varovaiset alkukuukaudet mutta parissa vuodessa pääsin tasoon pystypunnerrus 80kg, raaka tempaus 80kg mutta saksiin työntöä ei enää kannattanut yrittääkään.
      Entiseen oli turha haikaillakaan.
      Tuosta 2003 tasosta olen tullut tasaisesti alas päin. Tempaus on jäänyt yhden olkaleikkauksen taakse eikä räjähtävyys ja liikkuvuuskaan riittäisi.
      Pystypunnerrus, siis kisakelpoinen polvet suorina, on hyytynyt 60 kiloon.
      Parhaiten on säilynyt maastaveto jota aktiiviaikana ei oikeastaan harjoiteltukan.
      74v ikäisenä kerran hyvänä päivänä 200kg mutta nyt 3 vuotta myöhemmin en takaa 160kg:a enempää ja kohta en sitäkään.
      Toinen polveni estää syväkyykyt jotka olen korvannut normitangon hack kyykyillä.
      Nykyisin olen myös vähentänyt maastavetoja.

      Käyn salilla 6krt/vko ja päivittäiset tekemiset, ja varsinkin tekemättä jättämiset on suunniteltava kunnolla. Hauras vanhus ei palaudu rasituksesta nuorukaisen malliin.

      Puheet loputtomasta voimatason noususta ikään katsomatta on täyttä paskapuhetta.

    • Anonyymi

      Voimaa tulee niin kauan kuin jaksaa treenata. Iällä ei ole siinä mitään tekemistä.

      • Anonyymi

        Missä ovat ne 90v ikäisten tekemät yleisen sarjan maailmaennätykset?


    • Anonyymi

      Jos kaikki tehdään alusta asti optimaalisesti ja aloitetaan nuorena alle 40 vuotiaana niin voimaa voi kehittää noin kymmenen vuotta ja thats it ! Jos aloittaa neljäkymmentävuotiaana, niin hyvällä tuurilla nippanappa sama homma. Mutta jos aloittaa 50 vuotiaana, niin kehitysvuosia ei ole enää kymmentä jäljellä ellei metodit välissä muutu. Toki jos ei ole ikinä salilla käynyt niin taatusti kaikenikäinen, vaikka kuinka vanhakin voi vahvistua. Voimien ylläpitäminen lähes samalla tasolla (-10pros) on sitten helpompaa.

      • Anonyymi

        Voimatason ylläpitäminen?
        Teknisesti yksinkertaisin seuranta maastaveto, on omalla kohdallani lohdutonta.
        74v > 77v välillä mave tulos on tippunut noin 5%/vuosi. Koronavuosina ei ole ollut edes "rentoutumis" katkojakaan.
        Lihaskato, lähinnä reisistä, pakaroista ja selästä, on ollut vuosittain samaa suuruusluokkaa.

        23v kisatuloksiin verrattuna pääsin 60-uudelleen aloittamisen jälkeen esimerkiksi kisakelpoisessa pystypunnerruksessa 80%:n tasoon muutamassa vuodessa.
        Raaka tempaus samaa luokkaa ennen olkapääleikkausta.
        Mave ei vaaidi muuta kuin jähyämistä joten se tippui suhteessa vähiten.
        Noista olen tullut tasaisesti alaspäin vastaan hangoittelusta huolimatta.
        Toinen polvikin alkanut protestoimaan joten syväkyykky oli unohdettava jo vuosia sitten.


      • Anonyymi

        Tohon pitää lisätä, että tosta kymmenestä vuodesta yli viisi vuotta voimaa tulee tosi huonolla hyötysuhteella.


    • Anonyymi

      Tästä aiheesta on useampikin tieteellinen tutkimus ja niistä yhteenvetona saadaan keskiarvoksi, että 26.3 ikävuoden jälkeen on käytännössä mahdotonta kasvattaa lihasmassaa ilman streroideja. Tässä oletetaan, että nostajalla on min 3 vuotta nousujohteista treeniä takana. 26.3 ikävuotta on siis keskiarvo useammasta tutkimuksesta. Vaihteluväli tutkimusten välillä oli jotain 24.5-28.7 ikävuotta.

      Toisinsanoen jo kehon oman hormonituotannon johdosta lihaksisto alkaa rappeutumaan 26.3 vuoden jälkeen eikä siihen mikään optimaalisinkaan treeni/ravinto auta. Tuon iän saavutettua onkin optimaalinen aika aloittaa TRT eli testosteronin korvaushoito ja ehkä pikku lisäampulli varmuuden vuoksi, sillä näillä asioilla ei kannata leikkiä. Jos lihakset pääsevät lähtemään nopeaan rapistumiseen sitä on lähes mahdoton pysäyttää ja 35 ikävuoden kohdalla alkaa muistuttaa jo keskitysleirin asukasta. Jos aloittaa treenaamaan vasta esim. 30 vuotiaana on peli käytännössä menetetty, mutta treenillä voidaan kuitenkin hieman hidastaa lihasrappeumaa joka siis on jo 30 vuoden kohdalla kovassa vauhdissa. Jos ei vielä 40v ole aloittanut painoharjoittelua ei sitä tule aloittaakaan, sillä tottumaton keho ei voi mitenkään kestää voimaharjoittelua ellei sitä ole tuota ennen siihen totutettu, lihakset ja nivelet eivät yksinkertaisesti voi kestää vaan geeneihin koodattu rappeutumistoiminto pelkästään kiihtyy, sillä keho ilmeisesti kuvittelee että kehon omistaja oln aloittanut jonkunlaisen itsetuhoprosessin ja näin ollen keho pyrkii räjähdyksenomaisesti surkastuttamaan kaikki lihakset jotta ihmisellä ei oli voimia satuttaa itseään. Tutkimuksista käy ilmi myös että jos 30 ikävuoden jälkeen nostaa vielä 85kg penkkipunnerruksesta on se varma todiste, että anabolisia steroideja on käytössä.


      Eli yllä oleva oli täyttä paskaa ja lihasta voi kasvattaa niin kauan kuin salille pääsee, cardiota vähän vaikeampi kasvattaa ainakin jos syönyt suonet tukkoon, toki cardiokin kasvaa hyvin vielä lähempänä 100 vuotta jos ei ole aikaisempaa treeniä takana. Treeni kannattaa aina.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2834
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      527
      2676
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1855
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1807
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      119
      1738
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      301
      1679
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1302
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      88
      1126
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      59
      1115
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1092
    Aihe