Hyvä maasturi/katumaasturi lumiseen metsätiehen

maasturihakusessa

Mikä olisi hyvä maasturi/katumaasturi lumiseen metsätiehen? Metsätietä ei aurata koskaan talvella koska se on nii korvessa joten lunta varmasti kertyy. Myös kesällä ei pärjää tavallisen auton kanssa tiellä vaan ollut käytössä katumaasturi joka on pärjännyt suht hyvin. mutta talvella kun on koittanut niin on jäänyt kiinni ensimetreillä.(katumaasturini on etuvetoinen). Nyt olen miettinyt maasturin hankkimista ja kysynkin teiltä mikä olisi passeli auto. Itse olen miettinyt että riitäisikö uuden subaru foresterin taidot vai pitääkö suunata katse jeepin grand cherokeehen vai wrangleriin

17

7478

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kzj90

      Toyota Land Cruiser kzj90
      Jatkuva neliveto, alennusvaihde, keski- ja takalukolla varustettu.

    • Jos lumessa tahdot edetä, niin panosta renkaisiin ja varaudu lumiketjuilla. Soveltumattomilla renkailla ei täyslukotettu nelikkokaan etene, mutta hyvillä renkailla perusnelikolalkin pääsee jo pittemmälle.....jumiin! ;D

    • tuninkipeipi

      Jos sitä lunta on muniin asti, kuten apinakehän ulkopuolella tuppaa usein olemaan niin osta vain suosiolla moottorikelkka.

      • Heh heh

        Kyllä maasturi vielä 30 cm hangessa menee. Kelkka sitten paksummille nietoksille.


      • Ihmisapinanpoika

        Osuva nimitys tuo "apinakehä"! Kävimme vaimoni kanssa Helsingissä ja istuskelimme ihan arkipäivänä katukahvilassa katselemassa ihmisvilinää. Siitä meni ohi varsin koomisen näköisiä, paikallisen oloisia ihmisiä/"apinoita". Tosi mielenkiintoista....


      • yxkaxyxkax

        Sanoisin että Suomineidon "ryppynaru" on tuo ähäkolmonen.


    • Oikea kulkuneuvo

      Armeijassa sai leikkiä maastureiden kanssa aika paljon, myös talvella. Ilman lumiketjuja maasto Sisutkaan eivät hangessa oikein kulkeneet. Eivät, vaikka rengaskoko ja kulkuneuvon massa on vähän toista luokkaa kuin näissä maastureiksi kutsutuissa henkilöautoissa ja 100 prosenttiset mekaaniset lukot löytyy jokaisesta tasauspyörästöstä.

      Niiden lumiketjujenkin kanssa Sisut jäivät välillä kiinni, kun eteen tuli vähän paksumpi ja tiiviimpi nietos. Siksi firman sotaleikeissäkin yleensä ajoväylät aurattiin talvella...

      Ja jos joku kuvittee että G-Mersu tai Land Cruiseri menee hangessa paremmin kuin Masi, niin voin kertoa että ei mene. Nuo tosimaasturit olivat ominaisuuksiensa äärirajoilla jo puolustusvoimien standardeilla auratuilla ajourilla, joilla Sisut etenivät pelkällä takavedolla tykki perässä kuin kesäkelillä.

      Tältä pohjalta yhdyn edellä esitettyyn suositukseen, eli hanki moottorikelkka!

    • lumi hankii

      maan vara on suurin tekiä kun hangessa ajelee nyky maasturit on alatuki varsilla tehty joka laskee keulaa alas .itellä oli toyota hilux vm 87 meni 50 cm pakkas lumessa aivan ajamalla . mutta yleis käyttöautona liika jäykkä alusta maantie ajoon nyky tyyliin.

    • Asfalttiautot

      Oikeassa maasturissa on alennusvaihde.Tarkoitan pienemmätvaihteet hitaat alennusvaihteet.Mikälitulee metrilunta ja se kohmettuu ja autonalusta alkaa kantamaan autohyytyy.Toki nämä armeijjan bangvanit ja 6-8 vetoiset autotkulkevat vahvassakinlumessa.Jotenkinpännii katuasfalttiautoja nimitetään maastureiksi mikämyyntikikka??

    • daöflkjölfkj

      Pehmeässä pakkaslumessa menee mikä vaan. Vähän kovempi hanki kun on, niin maastokelpoisimmiksi nousevat sellaiset jokerit kuin Lada Niva ja Fiat Panda 4x4. Painelevat hangen päällä silloin kun 3 tonnin ökylaitteet ovat pohjasta kiinni. Kävin joskus Nivalla pilkillä kun oli niin huono keli, ettei kelkalla päässyt. Paska autohan se muuten on.

      • samaa-mieltä

        Omien kokemuksien mukaan todellakin Lada Niva on täysin ylivoimainen etenijä vaikeissa olosuhteissa.
        Siinä missä Toyotat, mersut ja jne.. jää jauhamaan paikalleen Lada Niva se senkun jatkaa matkaa vaikeissa olosuhteissa. Ajo-ominaisuudethan lada Nivassa eivät ole yhtä hyvät kuin muissa maastureissa. Mutta etenemiskyky vaikeissa olosuhteissa on huioouluokkaa.


    • Eioohinattuvielä

      Toyota land cruiser jos haluat perille..

    • huom2

      Tourageja saa jo halvalla.
      Youtubessa: Touareg snow plow Norway

      touareg dépannage lorraine location

      • 102030405060

        Nykyään tämän asian osalta auton merkki on ihan se ja sama, kaikki maasturit menee, kun varustus on kunnossa, toisaalta hyväkään auto ei mene jossei se ole kunnossa.

        Eli, renkaat kuntoon ja lumiketjut ovat hyvä keksintö.

        Ilmakompressori myös hyvä keksintö, kun renkaista pudottaa vähän paineta, niin auton paranee etenemiskyky huomattavasti.

        Autolla ehkä sen verran merkitystä, että painava auto on todennäköisesti parempi, jos lunta on sen verran vähän että kannattaa mennä pohjia myöten.

        Nelivedot kaikissa varsinaisissa maastureissa nykyään hyvin samanlaisia.

        Noista youtube videoista voi sanoa sen, että lunta on hyvin monenlaista ja se merkitsee paljon mitä lumen alla on, lisäksi renkaat tekee hyvin suuren eron jäällä. Tuoretta lunta saa olla paljonkin, ja auto menee hyvin. Toisaalta muutaman kerran jäätynyttä pakkaslunta, ja alla jää, niin ei tarvita montakaan senttiä niin hyväkin auto on kiinni iman ketjuja, jne. muita apuvälineitä.

        Noitten videoiden perusteella tuo touaregin suorituskyky on ihan normaalia, mikä tahansa varsinainen maasturi menee hyvillä renkailla samalla tavalla,

        Tuossa vetämisessä merkitsee erityisesti vetävän auton paino, nyrkkisääntönä voi pitää, että mitä painavampi auto, sitä paremmin vetää.


      • Täyttä_kuormaa3500kg

        Tota lumihommaa en nyt oikeen osaa ihmetellä mutta menee kyllä tosi hyvin maasturien joukossa ollakseen tuollainen korotettu henkilöauto-kippo

        https://www.youtube.com/watch?v=6NGSLOngLT0

        Alusta ainakin näyttäisi vähän korotetulta ja renkaat kunnossa, jos on 100% lukot niin sehän tekee ainakin tosi paljon kun vetää ennen jorttaalia lukot kiinni. Nopeatoimiset jarruluistonrajoittimetkin auttaa jos moottorissa riittää tehoa.

        Tossa jää monesti maasturit jumiin ja tuo kippo menee helposti. Okei selvää on että joskus tulee valittua huono ajolinja ja kovilla vauhdeilla pääsee vaikka kallion sisään... Mutta tuo ei ota edes kovia vauhteja, tai sitten videolle on joko tarkoituksella kuvattu onnistumisia ja epäonnistumiset leikattu...

        Jos ite kerkeis joskus Laatokkaa lähteä ajamaan niin jäykillä akseleilla ja sähköisesti ohjattu moottori pois ja jakajapumpullinen vanha dieseli tilalle. Tuolla kun auto kastuu ja ECU tai joku asentotunnistin/puola sanoo sopimuksen irti niin aika paljon menee enemmän aikaa alkaa taivastelemaan kun vastaavan jakajapumpullisen kanssa.


      • 102030405060

        Kyllä, menee se aika hyvin.

        Suurin osa tuon hintaluokan maastureista on nykyään aika samanlaisella tekniikalla, ja ihan hyvin ne menee melkein kaikki. Nykyään aika usein on vähintään edessä erillisjousitus, useimmissa myös takana, eikä se näytä olevan niin iso este kuin aina väitetään. Varmaankin juuri siksi, että nelivedot ovat nykyään parempia ( tosin myös monimutkaisempia ja vikaherkempiä) , ja esim. noilla ilmajousituksilla saa "simuloitua" jäykkää akselia. Esimerkiksi Land Roverin ilamousitus toimii jotenkin niin, että kun toisen puolen rengas joustaa sisään, niin se painaa vastakkaista puolta ulos. No on ne joustot silti esim. Land Roverin disco 3:ssa, joka on kokonaan erillisjousitettu, huonommat kuin disco 2:ssa, mikä oli vielä jäykillä akseleilla. Toisaalta Disco 3:ssa parempi neliveto kompensoi aika hyvin ne huonommat joustot useimmissa tilanteissa. Useissa nykymaastureissa on itse kantava kori, etenemiskyvyn kannalta sillä ei kyllä ole mitään väliä onko runkoa vai ei, mutta auton huollettavuuden kannalta ruko saattaisi olla hyvvä asia?

        Noissa touaregeissa on myös ollut saatavana ilmajousitus ( jolla saakin tuon hyvän 30 cm maavaran), kuten melkein kaikissa muissakin tuon hintaluokan maastureissa nykyisin on ilmajousitus, poislukien toyota joka käyttää muistaakseni jonkinlaista hydraulista systeemiä korkeuden säätelyyn.

        Jarruluistonestot oikein toteutettuna ovat hyvinkin tehokkaita. Sanoisin, että moottorin tehoa oleellisempi asia siinä on se systeemin toteutus yleensä, niissä on isoja eroja. Vaatiihan se jarruilta enempi, lisäksi softalla eli sen systeemin ohjelmistolla on aika iso merkitys. Monissa autoissa jarruluistoneston toiminnalle on erilaiset ohjelmat eri ajoalustoille. Jeepillä, Land Roverilla, Toyotalla ja Mitsulla ainakin on aika hyviä toteutuksia näistä, ja varmasti monella muullakin valmistajalla nykyisin.

        Nykyään näyttää olevan useissa autoissa tehtaalta takana kytkettävä lukko, keskilukon lisäksi, mutta etulukko on erittäin harvinainen. Näin se on tuossa touaregissakin, siinä on takana ja keskellä lukko.

        Menihän se VW T3 Syncrocin jo 80 luvulla todella hyvin niin sanottujen "maastureiden" joukossa, vaikka olikin tekniikaltaan paljon enempi kuin henkilöauto. Ei jäykkiä akseleita, keskellä viskokytkin. Mutta etu ja taka-akselilla oli oikeat lukot. Voitti TM:n maasturi vertailunkin aikoinaan, missä oli mukana toyota land cruiser 60, nissan patrollia jne.

        Minun nähdäksen yksi ongelma nykymaastureissa on kasvanut paino, ja siksi ne pehmeillä alustoilla lienevät herkemmin jumissa. Nyt ihan viime vuosina on taas alettu keventää, kun polttoaineenkulutuksen merkitys korostuu.

        Toinen ongelma on tietysti tuo tekniikan monimutkaisuus. Ilmajousitukset, jne. ovat hienoja kun toimivat, mutta onhan se tosiasia, että mitä monimutkaisempi toteutus, sitä herkempi se on hajoamaan.

        Elektroniikka toisaan saattaa olla herkkä paikka. Sitäkin olen kuullut tehtävän, että siirretään ECU:t korkeammalle tai paremmin suojattuun paikkaan. Saattaishan sen kotelon kyllä pystyä vain suojaamaankin paremmin.

        Jäykkiä akseleita tarvitsee lähinnä vain silloin, jos autoa haluaa rakentaa off road käyttöä ajatellen. Lähes vakioautossa isomman eron nykyisin tekee kyllä muut asiat ja erillisjousituksella pärjää aivan hyvin.


    • Täyttä_kuormaa3500kg

      Joo googletteilin vähän tuota ihme kippoa, näyttää olevan Micran ulkomuodostaan huolimatta sädettävä ilmajousitus, keski- ja takalukko, alennusvaihteisto ja vetokyky 3500kg

      Tosissaan en silti lähtisi sellaisella Laatokkaa ajamaan juurikin sen takia että kun uittamisen jälkeen ei enää käy niin hyttysten syötävänä suon reunalla on aika paljon hakalampaa selvittää vikaa, kun jakajapumpulliseen jossa ei ole kun sammutussolenoidi.

      Pitäis varmaan vaihtaa itsekin Jimnyyn vieterien tilalle ilmapussit, katumaasturina on D-max ja siinä on nuo jarrurajoittimet, Toimivat parmmin kun kitkalukot mutta liian hitaat, auton liike kerkiää jo pysähtyä siinä missä manuaaliset lukot saa jo etukäteen kiinni. Erillisjousitus aiheuttaa minulla joka autossa ongelmia siinä että ohjauskulmat on aina mitä sattuu ja renkaat pilalla.

      Sähkölaitteet on hienoja ja lähellä sydäntä mutta maastoajoon ja suolla uittamiseen eivät oikein sovellu jos ei ole koko ECU- itse suunniteltu, juotettu ja possumassaan valettu niin että tietää mikä vika johtuu mistäkin ja toimivat varakomponentit mukana.

      Tässä on parasta aikaa menossa BMW:n polttoaineruiskullisen enduropyörän vikaselvitystä. Pyörä ei käy kun saa aivan liikaa poltoainetta, ECU:sta on nollattu kampiakslein asentotunnistinvikaa joka ei uudestaan enää tule päälle mutta silti antaa liikaa polttoainetta. Nyt tuli uusi ECU ja sitten selvisi että se on "blankko" eli ei ole kirjoitettu ruiskuohjelmaa ollenkaan sisään. Näitä kun saisi alkaa suon reunalla ihmettelemään ilman työkaluja kun vaikeaa on hallilla ja maahantuojallakin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1381
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1195
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      24
      1139
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      211
      1070
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1051
    6. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      307
      947
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      919
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      895
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      73
      869
    Aihe