Omaako joku kokemusta kamalan kuivasta limasta nielussa ja miten sitä voisi hoitaa. Tai mistä mahdollisesti johtuu.
Limaa muodostuu selkeästi nenänielun alueelta, ei keuhkoista. Jää roikkumaan nieluun inhottavana kovana palana, joka pitää päivittäin sieltä irrottaa. Vaiva on ollut jo monta vuotta. Rykimistä olen yrittänyt, eikä yleensä sillä irtoa. Saa lähinnä oksentamaan helposti tuo rykiminen. Olen kokenut helpoksi konstiksi irrottaa limaklöntin pienillä pinseteillä peilin avulla, ja koska lima on kuivaa ja kiinteää, se irtoaa hyvin. Lima on välillä vihertävää, välillä tumman keltaista tai melkein ruskeaa. Ei haise, ainakaan voimakkaan pahalle. Välillä limassa on verta seassa.
Olen ajatellut nenän limakalvojen olevan kuivat. Olen alkanut säännöllisesti käyttämään nenähuuhtelukannua, joka auttaa ainakin viemään tukkoisen olon pois, muttei varsinaisesti poista ongelmaa. Limaa tulee edelleen kuivina klöntteinä.
Toinen suuri, vielä enemmän elämänlaatua heikentävä oire on korvien suhina, jonka olen tässä vuosien saatossa limakurkkuani tutkiskellessa huomannut olevan yhteydessä tähän nielun limaan. Mitä kuivempaa lima on, sen pahemmin korvat suhisevat. Korvat ovat ikään kuin lukossa ja suhisevat kun yritän puhua ja se tekee puhumisesta "suhinan aikaan" hyvin epämiellyttävää. Oireesta on viime vuosina tullut jokapäiväistä.
Jostain syystä yleensä päivällisen jälkeen (=suolaisen ruoan?) oireet helpottaa ja korvien suhina loppuu muutamaksi tunniksi. Olen miettinyt auttaako suola jotenkin turvottamaan nenän ja korvien välisiä käytäviä, ettei korvissa suhisisi. Olen yrittänyt ottaa asiasta selvää, mutta mistään ei tunnu löytyvän tietoa. Lääkärit katsovat vain korvakäytävät ja sanovat ettei ole vaikkua, muttei ota tosissaan vaivaani. Kukaan lähipiirin ihminen ei tunnu käsittävän mistä on kyse, kun yritän selittää.
Tämä vaiva ei ole hengelle vaarallinen, mutta erittäin ärsyttävä, johon haluaisin löytää jonkinlaisen hoidon. En voi koskaan tämän vaivan takia lähteä tyhjällä vatsalla pitämään mitään puhetta, tai seurustelemaan ihmisten kanssa, koska suhisevilla korvilla puhumisesta ei tule yhtään mitään. Onko täällä samanlaisen kohtalon omaavia ja minkälaisen ratkaisun olette löytäneet tähän ärsyttävään vaivaan?
Kuivaa limaa nielussa+suhisevat korvat
5
1966
Vastaukset
- myös samaa
Minulla on jatkuva allerginen nuha ja alkava astma. Usein saa niistää limaa, kirkasva vettä, ja korvat ja nenä ovat tukossaa. Kyllä kai jokin 4% vesisuolaliuos on hyvä juttu kurlata ja kostuttaa limakalvoja. Onko nukkumahuone liian kuiva ja kuuma (ilmankosteys). itselläni kortisoni kuivavaattaa liikaa limakalvoja ja pyrin välttämään sitä.
Jos erite on keltaista ja vihreää ja kovin sitkeää niin saattaa olla ajoittan tulehdustakin. Yleensä puhdas allerginen erite on juoksevaa ja kirkasta. Olen maallikko mutta olen joutunut ottamaan selvää asioista omien vaivojeni vuoksi. Jotkuvat saavat apua kuivattamalla märkiä pyyhketiä patterilla varsinkin yöaikaan, mutta liika kosteus voi homehduttaa asunnon, joten liika on liikaa. - Santra6
Minulla on jatkuva nuha, on ollut toista vuotta. Lima harvoin on niistettävissä, vaan se valuu suoraan nieluun. Nuha ei ole allergian seurausta, oireilee milloin missäkin paikkaan ja olosuhteisiin katsomatta, välillä on oireeton.
Olen käynyt lääkärillä, tähän on kokeiltu kortisoni- ja antihistamiinilääkitystä ilman vaikutusta. Ei tämä minun elämää häiritse, mutta huolestuttaa, ettei syy olisi mikään vakavampi.
Minulla on ollut pitkän aikaa aikaisemmin niin, että jos nuha tuli, se saattoi kestää useamman kuukauden, joskus sen paraneminen vaati muistini mukaan astmalääkityksen. Yskä minulla on ollut hyvin harvoin viime talvea lukuunottamatta, jolloin olin flunssassa muutenkin, sitä kesti ainakin 6 viikkoa. Muutenkaan hengitykseen liittyviä ongelmia ei ole. En ole koskaan tupakoinut, joten silläkään ei voi olla tähän vaikutusta.
Pitäisikö hakeutua perusteelliseen tutkimukseen? - 222
allergia?
astma?
Hakeudu lääkärille.- Santra6
Allergiaa en usko olevan, koska en ole pystynyt mitenkään havainnoimaan, että olisin jollekin allerginen. Myöskään antihistamiinilääkitys ei tehonnut mitenkään.
Astmaakaan en oikein uskoisi, sillä sehän oireilee hengityksessä, eikä minulla ole minkäänlaisia hengitysongelmia.
Kävin k.o. alan erikoislääkärillä vuoden alussa, hän suositteli käyttämään kortisonisuihkeita pidempään, joka ei sittenkään tehonnut. Sitten sain myös antihistamiinilääkityksen allergian varalta, mutta ei mitään vaikutusta.
Ehkä menen erikoislääkärin vastaanotolle uudestaan. Ei tämä elämääni häiritse, ainoa pelko on, että ei olisi mitään vakavampaa, joka voisi johtaa ties mihin.
- uki
Tämä on jo vanha ketju, mutta yritänpä kuitenkin. Saitko mitään ratkaisua tuohon ongelmaan? Itselläni on nyt kolmatta vuotta sama tilanne. Ei ole nuhaa tai yskää, vaan tuo jatkuva liman muodostus jossain nenässä/nenänielussa, jonne lima kuivuu osittain kovaksi klimpiksi. Sisäänpäin niistämällä ja suuhun imemällä saan klimpin irtoamaan n. kerran päivässä, yleensä kuuman juominen auttaa liman irrottamisessa. Klimppi on väriltään kaikkea vihreästä keltaiseen ja punaiseen (siis verta mukana). Poskiontelot kuvattu röntgenillä, siellä ei mitään näy. Kosteuttavia tippoja olen myös käyttänyt ja nyt viimeisimpänä kortisonisuihke ja nenäkannu olleet käytössä useamman kuukauden. Ei mitään vaikutusta, muuta kuin tuo kortisoni laittaa nenän limankalvot haavaumille, jotka herkästi vuotavat verta eli mielestäni vaan pahentaa tilannetta. Todella rasittava vaiva, kurkkukin on harva se päivä kipeänä kaikesta kakomisesta ja rykimisestä. Mistä apu?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä751390Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa
Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.2431279Martina lähdössä Ibizalle
Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.1521076Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava2551058- 51775
- 65744
Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em62727Miksi mies tuntee näin?
Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui39708Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg
parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤44681- 30637