Olen tässä etsimässä matkailuautoa. Ja punninut erilaisia vaihtoehtoja.
Sharky vaikuttaa hyvältä, koska tykkään tosta Fiatin tehokkaasta
alustasta. Vuosimallia -07 ja siitä eteenpäin lähinnä Multijet 130. Ja Sharky on edullisempi vaihtoehto muihin kuten Dettlefs,
Adria, Hymer..jne. Mutta mites toi soveltuu talvikäyttöön, lähinnä
huolestuttaa toi eristys. Onko eristykset styroksia vai uretaania. Mites
veden käyttö onnistuu talvella ?, Pystyykö tankkiin laittamaan vettä vai
jäätyykö putket. Siinä ilmeisesti on toi trumatic, paljonkohan siinä on yleensä
tehoja ( 6 kw varmaan riittävä? Mites toi Sharky muuten, mitkä asiat siinä tekee halvemman.
näihin yleisimpiin merkkeihin. Onko käytetty kenties halvempia
materiaaleja joissakin kohdissa? Toivoisin hyviä vastauksia karavaaraneilta, joilla on fakta tietoo asiasoista. Kiitos etukäteen.
Sharky matkailuautot
24
5294
Vastaukset
- Elnakki on hyvä
Meillä on Mobilvetta rumatikillä. On hyvä pari !!
- harvinainen merkki
Matkailuautoa hankittaessa kannattaa myös hieman huomioida merkin varaosien saantia jatkoa ajatellen. Fiat-alustan osalta asia on kunnossa ja virallinen huoltoverkosto kattaa koko Suomen. Asunto-osan valmistajien osalta asiat ovat sitten jo hyvinkin vaihtelevia, jälleenmyyjiä löytyy ja ei löydy merkistä riippuen. Marginaalimerkkien maahantuonnit alkavat ja sammuvat silloin tällöin. Eniten myytyjen merkkien osalta huoltoverkostot ovat suhteellisen kattavat. Harvinaisten merkkien osalta monella kauppiaalla ei ole tippaakaan kiinnostusta asiaan etenkin jos ajoneuvo on itse ulkomailta hankittu. Todettakoon, että tämän vuoden alkuosan aikana Suomessa ei ole myyty tilaston mukaan ainuttakaan Sharky merkkistä uutta matkailuautoa. Merkin harvinaisuus heijastuu usein myös käytetyn hintoihin.
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/matkailuajoneuvojen-kauppa-takkusi-alkuvuonna- hampaaton Sharkky
Kyllä, toi on varmaan tärkeä asia ottaa huomioon, varsinkin jos ajattelee jälleen myyntiarvoa, saako asunto osaan varaosia ja huoltoa. Mutta onko asuntoautojen kohdalla tapahtunut sama keskittyminen kuin kodin elektroniikassa. Ostapa Sony, Samsung tai LG, niin samat osat, samalta valmistajalta ( halpamaista ) ovat sisässä. Tai tietokoneissa useita eri merkkejä ja satoja malleja. Käytännössä samoja koneita eri ominaisuuksilla.
Olen kuullut, että sama konserni, joka valmistaa Sharkyä, Valmistaa myös Rapidoa, Sun-merkkiä ja jotain muita halpamerkkejä. Että varaosissa ei pitäis olla saanti ongelmaa. Ja eikai ne asuntoosan lämmitin, jääkaappi, liesi ym. jotka voivat tarvita huoltoa ole Sharky merkkiä. Oisko toi Sharky niinku nimi vain mallille, jossa on tiettyä suunnitttelua ja ratkaisuja, jota Sharkyn jälleenmyyjä on toivonut. Lähinnä tarkoitan sitä, jos itse teettäisin auton, sen malli voisi olla vaikka" Lentävä kalakukko". Ei ole markkinoilla yhtään toista, mutta osia ja huoltoa saa, kun on käytetty yleisiä osia, joita löytyy markkinoilta - omat toiveet
hampaaton Sharkky kirjoitti:
Kyllä, toi on varmaan tärkeä asia ottaa huomioon, varsinkin jos ajattelee jälleen myyntiarvoa, saako asunto osaan varaosia ja huoltoa. Mutta onko asuntoautojen kohdalla tapahtunut sama keskittyminen kuin kodin elektroniikassa. Ostapa Sony, Samsung tai LG, niin samat osat, samalta valmistajalta ( halpamaista ) ovat sisässä. Tai tietokoneissa useita eri merkkejä ja satoja malleja. Käytännössä samoja koneita eri ominaisuuksilla.
Olen kuullut, että sama konserni, joka valmistaa Sharkyä, Valmistaa myös Rapidoa, Sun-merkkiä ja jotain muita halpamerkkejä. Että varaosissa ei pitäis olla saanti ongelmaa. Ja eikai ne asuntoosan lämmitin, jääkaappi, liesi ym. jotka voivat tarvita huoltoa ole Sharky merkkiä. Oisko toi Sharky niinku nimi vain mallille, jossa on tiettyä suunnitttelua ja ratkaisuja, jota Sharkyn jälleenmyyjä on toivonut. Lähinnä tarkoitan sitä, jos itse teettäisin auton, sen malli voisi olla vaikka" Lentävä kalakukko". Ei ole markkinoilla yhtään toista, mutta osia ja huoltoa saa, kun on käytetty yleisiä osia, joita löytyy markkinoiltaSen "Lentävä kalakukko" mallisen omien toiveiden mukaan voi rakennuttaa myös Suomessa vaikkapa täällä http://www.casacar.com/
Tulee varmasti omien toiveiden mukainen ja niillä varusteilla mitkä itse siihen haluaa. Sarjat lienevät toki pieniä, työ yksilöllistä käsityötä ja hinnat sen mukaisia.
- Maatiaisjärjellä
Olen sitä mieltä, että asuntoautoa ei osteta jälleenmyyntiarvon perusteella. Eikö se käytttötarkoitus ole täkrein asia?Trumatic-lämmitys on aivan loisstava vaihtoehto ja varmatoiminen, lähes huoltovapaa. Se kopan nimi ,se on vaan nimi, kaikki komponentit, jääkaapit,hellat,liesituulettimet, jne ovat vakioosia ja niille löytyy huolto ja varaosat.
Ei tällä saitilla kannata kaikkia kannanottoja ottaa vakavasti, koska kirjoittajilla ei ole muuta kuin terronointi mielessään.- eroja on
Euroopassa on muutama suuri matkailuajoneuvokonserni, jotka valmistavat valtaosan ko. ajoneuvoista. Esimerkiksi suurin tällä hetkellä on saksalainen Hymer ryhmä, jonka merkkeihin kuuluvat nykyään Hymerin lisäksi Eriba, Bürstner, Carado, Laika, Niesmann Bischoff, Dethleffs, Sunlight, LMC ja TEC. Varmaankin edellä mainituissa merkeissä käytetään sekä samojen että eri alihankkijoiden valmistamia osia. On selvää, että eri merkit hakevat erilaisilla ominaisuuksillaan ja hinnoillaan eri asiakaskohderyhmiä vaikka kuuluvat samaan ryhmään. Myöskin myyntikanavat ovat usein eri merkeillä erilaiset. Näin jokaiselle asiakaalle löytyy omiin mieltymyksiin, tarpeisiin ja hintakategoriaan sopiva tuote. Siitähän tässä moninaisuudessa on kysymys.
- Käyttötarve?
eroja on kirjoitti:
Euroopassa on muutama suuri matkailuajoneuvokonserni, jotka valmistavat valtaosan ko. ajoneuvoista. Esimerkiksi suurin tällä hetkellä on saksalainen Hymer ryhmä, jonka merkkeihin kuuluvat nykyään Hymerin lisäksi Eriba, Bürstner, Carado, Laika, Niesmann Bischoff, Dethleffs, Sunlight, LMC ja TEC. Varmaankin edellä mainituissa merkeissä käytetään sekä samojen että eri alihankkijoiden valmistamia osia. On selvää, että eri merkit hakevat erilaisilla ominaisuuksillaan ja hinnoillaan eri asiakaskohderyhmiä vaikka kuuluvat samaan ryhmään. Myöskin myyntikanavat ovat usein eri merkeillä erilaiset. Näin jokaiselle asiakaalle löytyy omiin mieltymyksiin, tarpeisiin ja hintakategoriaan sopiva tuote. Siitähän tässä moninaisuudessa on kysymys.
Jos talvella aikoo käyttää muuhun kuin kauppareissuihin,ehdottomasti Alde.Rumatikkipuhaltajat ovat kesäkäyttöön,vaikka halpisautoihin hurahtaneet muuta väittävät.
- Hampaaton Shark
Käyttötarve? kirjoitti:
Jos talvella aikoo käyttää muuhun kuin kauppareissuihin,ehdottomasti Alde.Rumatikkipuhaltajat ovat kesäkäyttöön,vaikka halpisautoihin hurahtaneet muuta väittävät.
Hirveetä toi taistelu täällä sivuilla...:). Kumpiko on parempi Alde vai Trumatic. Ihan kuin valkoset ja punaset ois alottanut taistelun karavaaraneiden sisällä. Lähes joka keskustelussa törmää samaan vastakkain asetteluun...:).
Täytyy varmaan teettää auto, jossa on molemmat. Lisäksi vielä öljypoltin, joka toimii myös puilla, jolloin siitä tulee " Lentävä kalakukko ". - sellaiste se on
Käyttötarve? kirjoitti:
Jos talvella aikoo käyttää muuhun kuin kauppareissuihin,ehdottomasti Alde.Rumatikkipuhaltajat ovat kesäkäyttöön,vaikka halpisautoihin hurahtaneet muuta väittävät.
Ehdottomasti Alde-nestelämmityskommentit perustuvat suurelta osin ikivanhoihin Solifer aikaisin kokemuksiin Trumaticeista. Kyllä nykyisillä Trumatic lämmittimillä pärjää myös talvella oli sitten kyseessä minkä hintainen ajoneuvo tahansa. Sitä paitsi vanhoilla Aldeilla vikojen, huollontarpeen, ongelmien, nestevuotojen ja nesteellä läträämisen tarve kasvaa koko ajan niitä käytettäessä. Näistä ongelmista ei tosin mielellään puhuta.
Käyttötarve? kirjoitti:
Jos talvella aikoo käyttää muuhun kuin kauppareissuihin,ehdottomasti Alde.Rumatikkipuhaltajat ovat kesäkäyttöön,vaikka halpisautoihin hurahtaneet muuta väittävät.
Nykyautojen Trumat kelpaavat vallan mainiosti myös talvikäyttöön. Olen käyttänyt talvikäytössä kolmea eri valmistajan Truma-autoa ja aina tarjennut mainiosti. Heikoin oli ensimmäinen 1997 mallinen italo versio mutta sekin tokeni välipuhaltimen asennuksella, sillä saatiin etupäähän enemmän lämpöä.
Uusimmassa eli neljännessä jolla en vielä ole kerinnyt oikein talvea kokea on enemmän lämpimän ilman jakoa kuin missään edellisessä joten arvelen sen olevan siinäkin suhteessa toimiva. On sillä pikkupakkasia koettu mutta edellisellä Trumalla pahin koe oli alle -30C asteen lämpötilassa vietetyt pari yötä Lapissa tammikuussa ja hyvin tarettiin.
Tuo Sharky on italialaisen valmistajan raisiolaiselle, aikoinaan isollekin Carawall nimiselle firmalle räätälöimä versio. Nyt Carawall on historiaa, se myytiin ja uusi omistajakin on historiaa. En silti arvele homman huoltoon/korjauksiin sortuvan koska monikaan ei käytä autoja tehdessään mitään omia ratkaisujaan vaan käyttää alihankkijoiden tuotteita teknisissä ratkaisuissaan.- hyvä kolmikko
karva.naamari kirjoitti:
Nykyautojen Trumat kelpaavat vallan mainiosti myös talvikäyttöön. Olen käyttänyt talvikäytössä kolmea eri valmistajan Truma-autoa ja aina tarjennut mainiosti. Heikoin oli ensimmäinen 1997 mallinen italo versio mutta sekin tokeni välipuhaltimen asennuksella, sillä saatiin etupäähän enemmän lämpöä.
Uusimmassa eli neljännessä jolla en vielä ole kerinnyt oikein talvea kokea on enemmän lämpimän ilman jakoa kuin missään edellisessä joten arvelen sen olevan siinäkin suhteessa toimiva. On sillä pikkupakkasia koettu mutta edellisellä Trumalla pahin koe oli alle -30C asteen lämpötilassa vietetyt pari yötä Lapissa tammikuussa ja hyvin tarettiin.
Tuo Sharky on italialaisen valmistajan raisiolaiselle, aikoinaan isollekin Carawall nimiselle firmalle räätälöimä versio. Nyt Carawall on historiaa, se myytiin ja uusi omistajakin on historiaa. En silti arvele homman huoltoon/korjauksiin sortuvan koska monikaan ei käytä autoja tehdessään mitään omia ratkaisujaan vaan käyttää alihankkijoiden tuotteita teknisissä ratkaisuissaan.Meillä on Elnakki , rumatikillä ja peruutuskameralla.
- Puhaltimella hyvä
hyvä kolmikko kirjoitti:
Meillä on Elnakki , rumatikillä ja peruutuskameralla.
Meilläkin Ellnak ja Rumatikki! Ajattelin hankkia peruutuskamerankin marjan poiminta tuloilla. On aika monilla sama kokoon pano kalustona. Voitaisi kutsua porukka kasaan täällä ja pidetään kokoontumis ajo eli trehfit.
- Voi voi
Puhaltimella hyvä kirjoitti:
Meilläkin Ellnak ja Rumatikki! Ajattelin hankkia peruutuskamerankin marjan poiminta tuloilla. On aika monilla sama kokoon pano kalustona. Voitaisi kutsua porukka kasaan täällä ja pidetään kokoontumis ajo eli trehfit.
reino rassukkaa!
- On se Tahvo
Voi voi kirjoitti:
reino rassukkaa!
Tahvokin tulisi näyttämään peruutuskameraansa, mutta Niuvasta kun ei hän pääse lähtemään . Tahvo on suljetulla .
Tahvokin asenti peruutuskameransa etupäähän Fiatinreuhuunsa,on kuulemma hyvä niin päin laittaa.
Silloin on hyvä ajaa takaperin . Tahvo luulee että hänellä on Mersu ,takavetonen auto. - Rumatikki
Voi voi kirjoitti:
reino rassukkaa!
Rumatikki täällä Ylläksen kausipaikkalaisillakin on,puhaltaa kovaa sisällä ja ulkona.
- Uutta!
On se Tahvo kirjoitti:
Tahvokin tulisi näyttämään peruutuskameraansa, mutta Niuvasta kun ei hän pääse lähtemään . Tahvo on suljetulla .
Tahvokin asenti peruutuskameransa etupäähän Fiatinreuhuunsa,on kuulemma hyvä niin päin laittaa.
Silloin on hyvä ajaa takaperin . Tahvo luulee että hänellä on Mersu ,takavetonen auto.Mistähän sinä reppanareino aina ammennatkaan noita ennenkuulemattomia juttujasi?
- Kesävärkki
Rumatikki kirjoitti:
Rumatikki täällä Ylläksen kausipaikkalaisillakin on,puhaltaa kovaa sisällä ja ulkona.
Älä puhu p a s k a a.Kyllä puhaltajat laittaavat kalustonsa talviteloille jo Lokakuussa.
- hampaaton shark
karva.naamari kirjoitti:
Nykyautojen Trumat kelpaavat vallan mainiosti myös talvikäyttöön. Olen käyttänyt talvikäytössä kolmea eri valmistajan Truma-autoa ja aina tarjennut mainiosti. Heikoin oli ensimmäinen 1997 mallinen italo versio mutta sekin tokeni välipuhaltimen asennuksella, sillä saatiin etupäähän enemmän lämpöä.
Uusimmassa eli neljännessä jolla en vielä ole kerinnyt oikein talvea kokea on enemmän lämpimän ilman jakoa kuin missään edellisessä joten arvelen sen olevan siinäkin suhteessa toimiva. On sillä pikkupakkasia koettu mutta edellisellä Trumalla pahin koe oli alle -30C asteen lämpötilassa vietetyt pari yötä Lapissa tammikuussa ja hyvin tarettiin.
Tuo Sharky on italialaisen valmistajan raisiolaiselle, aikoinaan isollekin Carawall nimiselle firmalle räätälöimä versio. Nyt Carawall on historiaa, se myytiin ja uusi omistajakin on historiaa. En silti arvele homman huoltoon/korjauksiin sortuvan koska monikaan ei käytä autoja tehdessään mitään omia ratkaisujaan vaan käyttää alihankkijoiden tuotteita teknisissä ratkaisuissaan.Juu, sä tiedät paljon matkailu autoista ja niiden käytöstä. Onko nyt ostajan markkinat menossa, kun kesälomat loppuu. Miten kannattaa tarjota? Saako hyvän auton jo ensi kevään hintaan?. Ensi viikolla ois tarkoitus lähtee livenä seuraamaan tarjontaa. Tähän asti on tullut seurattua vain netin välityksellä.
- näin se meni
karva.naamari kirjoitti:
Nykyautojen Trumat kelpaavat vallan mainiosti myös talvikäyttöön. Olen käyttänyt talvikäytössä kolmea eri valmistajan Truma-autoa ja aina tarjennut mainiosti. Heikoin oli ensimmäinen 1997 mallinen italo versio mutta sekin tokeni välipuhaltimen asennuksella, sillä saatiin etupäähän enemmän lämpöä.
Uusimmassa eli neljännessä jolla en vielä ole kerinnyt oikein talvea kokea on enemmän lämpimän ilman jakoa kuin missään edellisessä joten arvelen sen olevan siinäkin suhteessa toimiva. On sillä pikkupakkasia koettu mutta edellisellä Trumalla pahin koe oli alle -30C asteen lämpötilassa vietetyt pari yötä Lapissa tammikuussa ja hyvin tarettiin.
Tuo Sharky on italialaisen valmistajan raisiolaiselle, aikoinaan isollekin Carawall nimiselle firmalle räätälöimä versio. Nyt Carawall on historiaa, se myytiin ja uusi omistajakin on historiaa. En silti arvele homman huoltoon/korjauksiin sortuvan koska monikaan ei käytä autoja tehdessään mitään omia ratkaisujaan vaan käyttää alihankkijoiden tuotteita teknisissä ratkaisuissaan.Carawall on todellakin historiaa, teki lopuksi konkurssin. Siinä meni myös maahantuonnit ja tuodut omat merkit. Samoin Carawallin runkomerkin Soliferin myynti esim. Turun alueella loppui siihen. Soliferin valmistuksen omistus myytiin sitten loppujen lopuksi Ruotsiin jossa niitä olikin jo pelkästään tehty. Myyntitilastoista voi jo myös nähdä kyseisen merkin kovan alamäen Suomessa. Alkaa näyttää kohta harvinaiselta marginaalimerkiltä. Surullinen historia.
- Halpa on HALPA
karva.naamari kirjoitti:
Nykyautojen Trumat kelpaavat vallan mainiosti myös talvikäyttöön. Olen käyttänyt talvikäytössä kolmea eri valmistajan Truma-autoa ja aina tarjennut mainiosti. Heikoin oli ensimmäinen 1997 mallinen italo versio mutta sekin tokeni välipuhaltimen asennuksella, sillä saatiin etupäähän enemmän lämpöä.
Uusimmassa eli neljännessä jolla en vielä ole kerinnyt oikein talvea kokea on enemmän lämpimän ilman jakoa kuin missään edellisessä joten arvelen sen olevan siinäkin suhteessa toimiva. On sillä pikkupakkasia koettu mutta edellisellä Trumalla pahin koe oli alle -30C asteen lämpötilassa vietetyt pari yötä Lapissa tammikuussa ja hyvin tarettiin.
Tuo Sharky on italialaisen valmistajan raisiolaiselle, aikoinaan isollekin Carawall nimiselle firmalle räätälöimä versio. Nyt Carawall on historiaa, se myytiin ja uusi omistajakin on historiaa. En silti arvele homman huoltoon/korjauksiin sortuvan koska monikaan ei käytä autoja tehdessään mitään omia ratkaisujaan vaan käyttää alihankkijoiden tuotteita teknisissä ratkaisuissaan.EI MUUTEN OLE MIKÄÄN CARAWALLILLE RÄÄTÄLÖITY VERSIO.
Toi on taas nitä MUTU juttuja. Ei pitäis puhua tietävän suulla jos ei kerran tiedä.
Sharky on ihan Italiassa valmistettu niinsanottu halpisautojen halpisauto.
Valmistaja kuuluu SEA konserniin, joka taasen nykyään on Trigano konsernin alla.
Jos jokin on halpa niin se on myös HALPA.
Kun et kuitenkaan tiedä mitä se tarkoittaa niin katso Viron kielen sanakirjasta.
Vanha kansa Suomessa kyllä tietää sanan HALPA tarkoituksen.
tässä SEA konsernin kaavio
http://tinyurl.com/SEA-konserni
Tietoa ON - toimivalinkki
Halpa on HALPA kirjoitti:
EI MUUTEN OLE MIKÄÄN CARAWALLILLE RÄÄTÄLÖITY VERSIO.
Toi on taas nitä MUTU juttuja. Ei pitäis puhua tietävän suulla jos ei kerran tiedä.
Sharky on ihan Italiassa valmistettu niinsanottu halpisautojen halpisauto.
Valmistaja kuuluu SEA konserniin, joka taasen nykyään on Trigano konsernin alla.
Jos jokin on halpa niin se on myös HALPA.
Kun et kuitenkaan tiedä mitä se tarkoittaa niin katso Viron kielen sanakirjasta.
Vanha kansa Suomessa kyllä tietää sanan HALPA tarkoituksen.
tässä SEA konsernin kaavio
http://tinyurl.com/SEA-konserni
Tietoa ONToimiva linkki
http://tinyurl.com/SEA-Group näin se meni kirjoitti:
Carawall on todellakin historiaa, teki lopuksi konkurssin. Siinä meni myös maahantuonnit ja tuodut omat merkit. Samoin Carawallin runkomerkin Soliferin myynti esim. Turun alueella loppui siihen. Soliferin valmistuksen omistus myytiin sitten loppujen lopuksi Ruotsiin jossa niitä olikin jo pelkästään tehty. Myyntitilastoista voi jo myös nähdä kyseisen merkin kovan alamäen Suomessa. Alkaa näyttää kohta harvinaiselta marginaalimerkiltä. Surullinen historia.
Carawall ei tehnyt konkurssia vaan myi tilansa hyvään hintaan Soliferikauppiaalle joka sitten oli huonompi liikemies ja ainakin Raision osalta kuulemma kävi mainitunkin kurssin. Nyt siinä hallissa myydään renkaita ja Carawallin yksi kantavista voimista on paikallisen Best-Caravanin osaomistaja.
Carawall ei tainnut edes myydä uusia Soliferejä vaan vasta paikan osatnut taho joka uusi kattokilvenkin Soliferiksi.- Kankimies
Halpa on HALPA kirjoitti:
EI MUUTEN OLE MIKÄÄN CARAWALLILLE RÄÄTÄLÖITY VERSIO.
Toi on taas nitä MUTU juttuja. Ei pitäis puhua tietävän suulla jos ei kerran tiedä.
Sharky on ihan Italiassa valmistettu niinsanottu halpisautojen halpisauto.
Valmistaja kuuluu SEA konserniin, joka taasen nykyään on Trigano konsernin alla.
Jos jokin on halpa niin se on myös HALPA.
Kun et kuitenkaan tiedä mitä se tarkoittaa niin katso Viron kielen sanakirjasta.
Vanha kansa Suomessa kyllä tietää sanan HALPA tarkoituksen.
tässä SEA konsernin kaavio
http://tinyurl.com/SEA-konserni
Tietoa ONHyvä auto jos on Rumatikillä.Tosi talvauto,niinkuin Elnakkikin.
- Ilmavärkki
Kankimies kirjoitti:
Hyvä auto jos on Rumatikillä.Tosi talvauto,niinkuin Elnakkikin.
Ilmalla,siis Rumatikillä lämmitetään ja saa peliä halpoihinkin autoihin,meidän perheen värkki,tuo Rumatikki.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 652957
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai252083Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä671668Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t241520- 281281
Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian161267Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61196Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja281150Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101107Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu621001