Olen uuden tilanteen edessä työpaikkani muuttaa ,työmatkani tulee jatkossa olemaan 150km päivässä.
alle 3000e autoa etsimässä mikä ois luotettava bensapihi auto tohon tarkotukseen.
bensapihillä tarkotan alle 7l satasella
ilmastoitu ei tarvia olla mutta luotettavalla moottorilla
kattelin semmosesta ku nettiauto alle 3000e saa jo n. 200 000tkm ajettuja.
oisko jotain hyviä vinkkejä?
kiitos
Työmatka ajoon luotettava bensa pihi
162
16960
Vastaukset
Moi, ei ilmene osaatko korjata itse autoa vai et, jos et niin suosittelisin ostamaan rahoituksella jonkun uuden pikkuauton, esim. Toyotan.
Mutta jos pikkuisenkin on kädentaitoa ja halu oppia laittamaan pikkuvikoja, niin suosittelisin Volvo V70 ykköskopan dieseliä vm 97- 1999.
Tuollaisen Volvon saa parilla- kolmella tuhannella, ja on aivan loistava matka- auto, siinä jää useimmat uudet autot toiseksi ominaisuuksissa, tilaa on ja kulkee vaan ei kuluta matka- ajossa paljon, veikkaisn että menee alle 6,5 litran keskikulutuksella.
Ainoa huono puoli on verot, dieselvero n 420 e, ja perusvero n. 230, mutta etsi sellainen mikä on rekattu pakettiautoksi, huomattavasti pienemmät maksut.
Ja onhan noilla ajettu tosi paljon, mutta Volvon käyttämät vw dieselit kestävät helposti 500- 800 tuhatta km perushuolloilla.
Eli jos katsot paku farmarin, ja että jakopäänhihna on vaihdettu, niin en tiedä tuossa hinta- ja kulutus luokassa paljon parempaa autoa.
Lisäksi voit tehdä ohituksia kun on potkua Volvon dieselissä, ja auto on varmaan hintaluokan turvallisin, mm 4 euro ncap tähteä v. 97.- 132142334
Pieni kone, oikeastaan muuta kriteeriä ei ole siihen pieneen kulutukseen.
Kaikki pienikoneiset menee maantieajossa alle 7 litran.
Luotettavia:
- Katsastus- ja vikatilastojen menestyjät.
Peruslähtökohdat luotettavuudelle, katsos kun MIKÄÄN auto ei
ole luotettava aina, joskus kaikki hajoaa. Kun et tiedä mistään mitään
niin älä luota omaan autotietämykseesi ja yhtä skeptinen kannattaa
olla sen naapurinkin tietämykseen varsinkin jos se on jonkun näistä
romutilaston häntäpään edustajia, ne yleensä kehuu että että ei ole
koskaan ollut mitään vikaa, mitä näitä ominaisuukai nyt on ja
"normaalia" kulumista..
- Katsastus, miksi et ostaisi niistä kaikista kymmenistätuhansista
myynnistä olevista autoista sitä joka on juuri katsasettu.
Toinen vaihtoehto on katsoa autoa joka voidaan katsastaa
kaupanteon ehtona, jos vikaa ei kauppaa tai myyjä korjaa ne ensin tai
antaa korjaushinnan mukaisen alennuksen.
-Auton kuntotarkistus, ns sama kuin katsastus mutta autoa
tarkistetaan myös sitä ostamista silmälläpitäen.
Tämä maksaa mutta kun nyt jos se helmi on löytynyt niin
ei se 100-150 euron kuntotarkistuksen hinta nyt maailmaa kaada ja
ehtona taas voi olla se että myyjä maksaa sen ja jos kaikki on ok ja
tehdään kaupat niin sinä maksat sen.
Ainakin tuo katsastus, se on ainoa puolueettomantahon auton
kunnon tarkistus että auto on edes jossain kunnossa kun
se on hiljattain katsastettu. Muutaman kuukauden vanhat katsastukset
voi olla jo yhtä tyhjän kanssa jos autolla ajettu sen jälkeen.
Miten takaat itsellesi sen että ostat hyvää autoa etkä paskaa.
Lähtökohta on tuo ja sitten se että onko se auto ylipäätään
hyvä maineinen.
Tämä oli vastaaviin kysymyksiin 132142334 kerta kun
asiaan vastataan miten ostaa hyvä auto. - kysytyt on kalliita
Riippuu nopeudestakin paljonko polttoainetta kuluu, ja plussana on että hitaammalla nopeudella pienempikin auto on mukava.
Alle 3000 hintaluokassa on vm. 2005 kaksi Fiat Stiloa, 158 tkm ja 173 tkm ajettuina. Ne ovat jämäköitä nykyautoja, mutta koska merkki ei ole suosittu saa ne ikäänsä nähden edullisesti. Luotettavuus ei ole tilastojen paras, mutta eikö niillä perille pääse. Halvin samanikäinen Corolla maksaa 6000 euroa.
Itse valitsisin mieluummin uudemman Fiatin kuin vanhemman yli 200 tkm ajetun. Ikä tekee oman vaikutuksensa autoihin, ei pelkät ajetut kilometrit.- retgy33222
Stilo jämäkkä?
Ok, no ei mulla ole kokemusta laajemmin niistä mutta
kun erään tuttuni ex-työautoa kokeili heiluttaa niin sehän heilu
enemmän kuin vene aallokossa. Ikinä niin kiikkuvaa autoa
vielä kohdannu kuin fiat stilon. Eipä nuo autot kauaa huoltofirman
autoina kelvanneetkaan koska pitäisi huolto auton olla
enemmän huoltotehtävillä kuin auton huollossa.
Niihin aikoihin kaveri taasen osti stilo sportin, vaihteet ei toimi,
takaluukku repsottaa..
Eipä noita stiloja paljoo liikenteessä näekkään, se aina kertoo
siitä että kyseisellä autolla ei haluttu kuin rahastaa. - kysytyt on kalliita
retgy33222 kirjoitti:
Stilo jämäkkä?
Ok, no ei mulla ole kokemusta laajemmin niistä mutta
kun erään tuttuni ex-työautoa kokeili heiluttaa niin sehän heilu
enemmän kuin vene aallokossa. Ikinä niin kiikkuvaa autoa
vielä kohdannu kuin fiat stilon. Eipä nuo autot kauaa huoltofirman
autoina kelvanneetkaan koska pitäisi huolto auton olla
enemmän huoltotehtävillä kuin auton huollossa.
Niihin aikoihin kaveri taasen osti stilo sportin, vaihteet ei toimi,
takaluukku repsottaa..
Eipä noita stiloja paljoo liikenteessä näekkään, se aina kertoo
siitä että kyseisellä autolla ei haluttu kuin rahastaa.http://euroncap.com/results/fiat/stilo.aspx
Vuonna 2005 on saanut neljät tähteä kolaritestissä. Ei kaikki autot ole sport- alustalla koska kaikki eivät aja ensisijaisesti huvin vuoksi. Bensapihiin ajoon mukava alusta on paras mahdollinen valinta.
Toisaalta jos haluaa jonkun tietynlaisen auton on sitten vaan maksettava enemmän autoilustaan. Minulla ei ole Stiloa, vaan aloittajan tilanteessa jossa 3000 euroa on maksimi olisin tyytyväinen vuosimalliin 2005. Uudemmissa autoissa vuotuinen arvonalennus on tuo 3000 euroa, ellei enemmänkin. - marjapussi1
retgy33222 kirjoitti:
Stilo jämäkkä?
Ok, no ei mulla ole kokemusta laajemmin niistä mutta
kun erään tuttuni ex-työautoa kokeili heiluttaa niin sehän heilu
enemmän kuin vene aallokossa. Ikinä niin kiikkuvaa autoa
vielä kohdannu kuin fiat stilon. Eipä nuo autot kauaa huoltofirman
autoina kelvanneetkaan koska pitäisi huolto auton olla
enemmän huoltotehtävillä kuin auton huollossa.
Niihin aikoihin kaveri taasen osti stilo sportin, vaihteet ei toimi,
takaluukku repsottaa..
Eipä noita stiloja paljoo liikenteessä näekkään, se aina kertoo
siitä että kyseisellä autolla ei haluttu kuin rahastaa.kelpaako hyvä audi edullisesti
- suuntavakaa
retgy33222 kirjoitti:
Stilo jämäkkä?
Ok, no ei mulla ole kokemusta laajemmin niistä mutta
kun erään tuttuni ex-työautoa kokeili heiluttaa niin sehän heilu
enemmän kuin vene aallokossa. Ikinä niin kiikkuvaa autoa
vielä kohdannu kuin fiat stilon. Eipä nuo autot kauaa huoltofirman
autoina kelvanneetkaan koska pitäisi huolto auton olla
enemmän huoltotehtävillä kuin auton huollossa.
Niihin aikoihin kaveri taasen osti stilo sportin, vaihteet ei toimi,
takaluukku repsottaa..
Eipä noita stiloja paljoo liikenteessä näekkään, se aina kertoo
siitä että kyseisellä autolla ei haluttu kuin rahastaa.> Ok, no ei mulla ole kokemusta laajemmin niistä mutta kun erään tuttuni ex-työautoa kokeili heiluttaa
Olet sä mahtava-autoasiantuntija!
Stilossa on pehmeä jousitus, mutta siitä huolimatta se kulkee ihan OK maantiellä, kun ihan saman kokoista ja painoista Almeraa joutuu jatkuvasti ohjastamaan (yrittää mennä penkkoja nuuskimaan aina, kun silmä välttää). Lisäksi Almerankin jousitus on lähes yhtä vaappuva, mutta samanaikaisesti pintakova eli joka ainoa routahalkeama ja kaivonkansi töksäyttää "kivasti" selkärankaan (huonommilla penkeilläkin osuutensa lie). - eskutiini123
suuntavakaa kirjoitti:
> Ok, no ei mulla ole kokemusta laajemmin niistä mutta kun erään tuttuni ex-työautoa kokeili heiluttaa
Olet sä mahtava-autoasiantuntija!
Stilossa on pehmeä jousitus, mutta siitä huolimatta se kulkee ihan OK maantiellä, kun ihan saman kokoista ja painoista Almeraa joutuu jatkuvasti ohjastamaan (yrittää mennä penkkoja nuuskimaan aina, kun silmä välttää). Lisäksi Almerankin jousitus on lähes yhtä vaappuva, mutta samanaikaisesti pintakova eli joka ainoa routahalkeama ja kaivonkansi töksäyttää "kivasti" selkärankaan (huonommilla penkeilläkin osuutensa lie).Ainakin veljeni Stilossa kaupunkinopeuksissa kuopissa, iskari-jousi löi koko ajan läpi ja nuo iskut välittyivät matkustajille rungon kautta.
- kaikki heiluu
retgy33222 kirjoitti:
Stilo jämäkkä?
Ok, no ei mulla ole kokemusta laajemmin niistä mutta
kun erään tuttuni ex-työautoa kokeili heiluttaa niin sehän heilu
enemmän kuin vene aallokossa. Ikinä niin kiikkuvaa autoa
vielä kohdannu kuin fiat stilon. Eipä nuo autot kauaa huoltofirman
autoina kelvanneetkaan koska pitäisi huolto auton olla
enemmän huoltotehtävillä kuin auton huollossa.
Niihin aikoihin kaveri taasen osti stilo sportin, vaihteet ei toimi,
takaluukku repsottaa..
Eipä noita stiloja paljoo liikenteessä näekkään, se aina kertoo
siitä että kyseisellä autolla ei haluttu kuin rahastaa.Miksi se sitä heilutti? Jokainen auto heiluu kun sitä keinuttaa.
Niissä on jouset. Aatteleppa autoa joka on ilman jousia ja iskareita?
No, eipä paljon heilu mutta on jämäkkä. - ghs
eskutiini123 kirjoitti:
Ainakin veljeni Stilossa kaupunkinopeuksissa kuopissa, iskari-jousi löi koko ajan läpi ja nuo iskut välittyivät matkustajille rungon kautta.
siinä oli sillon jotain vikaa.
- koolla on merkitystä
retgy33222 kirjoitti:
Stilo jämäkkä?
Ok, no ei mulla ole kokemusta laajemmin niistä mutta
kun erään tuttuni ex-työautoa kokeili heiluttaa niin sehän heilu
enemmän kuin vene aallokossa. Ikinä niin kiikkuvaa autoa
vielä kohdannu kuin fiat stilon. Eipä nuo autot kauaa huoltofirman
autoina kelvanneetkaan koska pitäisi huolto auton olla
enemmän huoltotehtävillä kuin auton huollossa.
Niihin aikoihin kaveri taasen osti stilo sportin, vaihteet ei toimi,
takaluukku repsottaa..
Eipä noita stiloja paljoo liikenteessä näekkään, se aina kertoo
siitä että kyseisellä autolla ei haluttu kuin rahastaa.kun noinkin paljon tulee päivässä kilometreja, unohda heti nuo pikkuautot
osta vähän vanhempi iso ja turvallinen, samalla tukeva ja laadukas ja hiljainen
isot autot on tehty jämäkämmistä osista eli kestävät paremmin
pikkuautot on tehty halvoiksi kertakäyttöautoiksi
käy ihmeessä koeajamassa pitkä lenkki tiellä, missä tulet vuosia viettämään, vain siten saat selville, mitä haluat
aina joutuu joitakin kulutusosia ostamaan, uuteenkin, älä laita kaikkia sääästöjä autoon, jätä remonttirahaa tilille
- pikku laina??
diesel on järkevä vaihtoehto noilla kilometreillä. pienikulutuksinen bensa-auto tarkoittaa pientä moottoria ja melkoita huudattamista koneeseen ja onnettomia kilometrejä. vääntävä diesel ja mukavaa ajoa pinellä kulutuksella.
- DIESELI (HO)(MOT)
On sukupuuttoon kuoleva laji.
- volvoko....
kiitos vastauksista, itse osaan kuluvia osia vaihdella jarrut yms... mutta tekniikan päälle en ymmärrä korkeintaan venttiilikopan tiivisteen vaihtaa. Volvo kuullostas hyvältä jos farkun löydän... diesel vero aika iso, mites bensa volvo? luotettavuus? kulkee varmaa 7 litralla satasella....
- autoliikkeellinenkin
"mites bensa volvo? luotettavuus? kulkee varmaa 7 litralla satasella.... "
100% varmasti ei kulje. 10 /100km niin ollaan oikeilla jäljillä... - kysytyt on kalliita
autoliikkeellinenkin kirjoitti:
"mites bensa volvo? luotettavuus? kulkee varmaa 7 litralla satasella.... "
100% varmasti ei kulje. 10 /100km niin ollaan oikeilla jäljillä...Otsikossa tosiaan kysyttiin bensapihiä autoa, ja sitten päädytään vastakohtaan, eli farmariVolvoon... Maantieajossa 7 litraa on paljon, moottoritiellä se on hyvä lukema.
Muitakin kuluja on kuten kalliimmat vakuutukset, kalliimmat renkaat, samalla rahalla vanha paljon ajettu auto...
Ehkä olisi parempi sanoa suoraan että sen pitää olla mukava ja tilava eikä hakea vääriä vastauksia? - Turbonaattori
Hanki Saab 9-5 farkku tai sedan. Ei oikeastaan väliä onko 2.0t, 2.3t, 2.3T vai Aero (2.3).
Tohon voit vielä päivittää (jos ei ole jo sitä tehty) biopower softan ja voit lisäksi ajella halvemmalla RE85:lla.
"bensapihillä tarkotan alle 7l satasella"
Oma 9-5 kuluttaa juuri tuon alle 7l satkulla, kun ajan cruisen kanssa. RE85:sta menee 10l, mutta kun se maksaa 1,09 ja bensa esim. 1,69, niin vastaa kustannuksiltaan bensa auton 6,4l/100k. Kuulostaako hyvältä?
"ilmastoitu ei tarvia olla mutta luotettavalla moottorilla"
Kaikki 9-5:t ovat jo vakiona hyvin varusteltuja, eli juurikaan ei ole sellaista yksilöä jossa ei ole ilmastointia. 9-5 on aika luotettava auto. Poikkeuksena on huohotus viat pätkäajossa 97-03 vuosimalleissa. Mutta koska sinulla tulee noin paljon kilometrejä voit huolletta ostaa vanhemmankin 9-5:n. Myös Mitsun turbo on kestävämpi kuin Garrettin. Ensimmäinen on Aerossa ja 2.3T, ja niissä joihin jälkeenpäin asennettu tämä kestävämpi turbo.
Kannattaa myös muistaa ihan missä autossa vaan jos on laiminlyöty esim. öljynvaihdot, niin kyllä siitä myöhemmin ongelmia seuraa. - Turbonaattori
Turbonaattori kirjoitti:
Hanki Saab 9-5 farkku tai sedan. Ei oikeastaan väliä onko 2.0t, 2.3t, 2.3T vai Aero (2.3).
Tohon voit vielä päivittää (jos ei ole jo sitä tehty) biopower softan ja voit lisäksi ajella halvemmalla RE85:lla.
"bensapihillä tarkotan alle 7l satasella"
Oma 9-5 kuluttaa juuri tuon alle 7l satkulla, kun ajan cruisen kanssa. RE85:sta menee 10l, mutta kun se maksaa 1,09 ja bensa esim. 1,69, niin vastaa kustannuksiltaan bensa auton 6,4l/100k. Kuulostaako hyvältä?
"ilmastoitu ei tarvia olla mutta luotettavalla moottorilla"
Kaikki 9-5:t ovat jo vakiona hyvin varusteltuja, eli juurikaan ei ole sellaista yksilöä jossa ei ole ilmastointia. 9-5 on aika luotettava auto. Poikkeuksena on huohotus viat pätkäajossa 97-03 vuosimalleissa. Mutta koska sinulla tulee noin paljon kilometrejä voit huolletta ostaa vanhemmankin 9-5:n. Myös Mitsun turbo on kestävämpi kuin Garrettin. Ensimmäinen on Aerossa ja 2.3T, ja niissä joihin jälkeenpäin asennettu tämä kestävämpi turbo.
Kannattaa myös muistaa ihan missä autossa vaan jos on laiminlyöty esim. öljynvaihdot, niin kyllä siitä myöhemmin ongelmia seuraa.Vielä sen verran tosta biopowerista, että jo tehtaan omassa biopower softassa tehoja etanolilla tulee 210hv RE85:lla. Yleensä jälkeenpäin softatessa noihin laitettaan kuitenkin stage1 tason viritys, joka tarkoittaa bensalla ja re85:lla noin 230hv. Eli mukavaa pitäisi olla matkaajo (helpot ohitukset).
- ratrat123
Turbonaattori kirjoitti:
Vielä sen verran tosta biopowerista, että jo tehtaan omassa biopower softassa tehoja etanolilla tulee 210hv RE85:lla. Yleensä jälkeenpäin softatessa noihin laitettaan kuitenkin stage1 tason viritys, joka tarkoittaa bensalla ja re85:lla noin 230hv. Eli mukavaa pitäisi olla matkaajo (helpot ohitukset).
9-5:n on helkutin hyvä auto maantieajossa, varsinkin jos on sportti penkit.
- mukavia ajaa
Volvo Tdi 2,5 matka-ajossa noin 5,5 l/100km ja volvo D5 matka-ajo 5l/100km, manuaalivaihteisena. Saat lisäksi automaatti-ilmastoinnin ja vakionopeussäätimet vakiona. Esim. volvo s80 Tdi 2,5 1999-2001, noin 400tkm ja huollot tehty hinnat lienee 2000-3500€. On mukavia matka-ajossa. Kokemusta on ilman ruosteongelmia.
- Aja ja tee töitä
Esität aika kovia vaatimuksia alle kolmen tonnin auton luotettavuudelle. 200000 ajetusta tulee sinun käytössäsi jo kolmessa vuodessa 300000 ajettu. Sille välille sattuu varmasti yhtä ja toista yllättävää. Ainakin minulle on sattunut. Älä siis odota liikaa.
Parempi ratkaisu olisi ehkä muuttaa itsekin. Parin tunnin ajomatka työpäivän päälle tekee elämästä rankkaa eikä ole ihan ilmaistakaan. - aloittaja...
Ehkä ilmaisin vastaukseni väärin, en muistanu että farkkuja saa myös pakuina jolloin verot on pienet sori siitä.
eli työmatkani on pelkkää motoria eli konetta tulee huudatettua.
auton toiveet oikeasti on pienessä kulutuksessa, ja varmalla tekniikalla
olen tottunut aikaisemmin ajamaan vanhoilla autoilla.
eli kertaus pieni ruokainen ja luotettava.
ja yksin vain ajelen.- volvoperhe
Volvo S80 tai V70, diesel, esim vm 02-04. Menee 5 litralla dieseliä tai haarukassa 3,9-5,5 l /100 km, ajotavasta, tiestä, nopeudesta, renkaista ja auton huollosta/kunnosta riippuen. On luotettava! Vääntöä löytyy ohituksiin. On tosi mukava ajaa, automaattivaihteinen varsinkin! Kestää yleensä ajella kevyesti sen 500 000 km, jos normihuollot. Osia löytyy, käytettyjäkin. Merkkihuolto kallis, mutta vanhemman voi viedä muuallekin, kuin merkkihuoltoon tai huoltaa itse.
Mukavuutena voi olla lämmitin ajastimella, jota käyttäen auto on aamulla odottamassa lasit sulatettuina, nahkapenkki lämpöisenä, kone valmiiksi lämpöisenä lähtemään helposti käyntiin ja sisätila mukavan lämmin!
Kerran Volvo, aina Volvo. On se vaan niin mukava aja!
- volvo man...a
volvo s 40 v v40
kulutus 7 litraa satasella
saa parilla tonnilla, koneilla ajaa 400tkm - audzmään
micra
- jjggkkdjjff
toyota yleensä ja 1,2 kone micra.
Ja käytä auto kunto testissä enne ostopäätöstä.
skoda pieni malli ei automaatti - Kaaakko
Toyota avensis, mazda 626. 1.8 koneilla molemmat menee alle 7 taatusti. Luotettavia vielä 300tkm ajettuina.
- 12+1
Tuskin menee alle 7l/100km, eiköhän iokeampi luku ole 8.5l/100km.
- ei ei
12+1 kirjoitti:
Tuskin menee alle 7l/100km, eiköhän iokeampi luku ole 8.5l/100km.
Tuolla luulottelulla olet varmasti useinkin oikeassa? Uskomatonta.
- Jep Jep
ei ei kirjoitti:
Tuolla luulottelulla olet varmasti useinkin oikeassa? Uskomatonta.
Spiritmonitorin mukaan Aven kulutus 8l/100km ja 626 8,3l/100km. Uskomatonta jos joku on niin hölmö että uskoo tuon kokoisten autojen kulkevan alle 7l/100km normaali ajossa muun liikenteen mukana.
- Edullista autoilua..
Jep Jep kirjoitti:
Spiritmonitorin mukaan Aven kulutus 8l/100km ja 626 8,3l/100km. Uskomatonta jos joku on niin hölmö että uskoo tuon kokoisten autojen kulkevan alle 7l/100km normaali ajossa muun liikenteen mukana.
Kaupunkiajossa kyllä. Seka-ajossa (kehä1:llä) 7,4l/100km tyypillinen kulutus ennakoivassa seka-ajossa.
Alin kulutus on ollut 5,8l/100km talvinopeusrajoituksin välillä kuusamo-hki & kuusamo-salla. Eli 80-90km/h nopeudella ja kitkarenkain.
Kesänopeuksin 6,3-6,5l/100km riippuen kuorman määrästä samalla välillä ilmastoinnin käytöstä.
Autona nykyisin 370 000 ajettu -99 1.8 laihaseoskoneellinen (ei vvt-i) avensis.
Ei ole mitään mutuiluita. Mitattuja tuloksia.
Mitä tulee itse autonvalintaan, joku V70 idea on tuossa kontekstissa sitten täysin pielessä. Jos bensakoneellista hakee, kannattaa katsoa 1,6-1.8 carinaE:tä tai avensiksia. Siis jos autolla on tarkoitus vieläpä kuljettaakin jotain.
Itse lähtisin 150km/h päiväajoilla katsomaan parilitraista dieseliä.
Tuossa toissaviikolla ajelin sukulaiseni d4d-koneellisella toitsulla. mittarissa vasta 508 000 km. Täysin ryhdissään ja kulkee ongelmitta.
Nettiautosta löytyy vajaasta 2000€:stä lähtien.. - Sitä joo...
Edullista autoilua.. kirjoitti:
Kaupunkiajossa kyllä. Seka-ajossa (kehä1:llä) 7,4l/100km tyypillinen kulutus ennakoivassa seka-ajossa.
Alin kulutus on ollut 5,8l/100km talvinopeusrajoituksin välillä kuusamo-hki & kuusamo-salla. Eli 80-90km/h nopeudella ja kitkarenkain.
Kesänopeuksin 6,3-6,5l/100km riippuen kuorman määrästä samalla välillä ilmastoinnin käytöstä.
Autona nykyisin 370 000 ajettu -99 1.8 laihaseoskoneellinen (ei vvt-i) avensis.
Ei ole mitään mutuiluita. Mitattuja tuloksia.
Mitä tulee itse autonvalintaan, joku V70 idea on tuossa kontekstissa sitten täysin pielessä. Jos bensakoneellista hakee, kannattaa katsoa 1,6-1.8 carinaE:tä tai avensiksia. Siis jos autolla on tarkoitus vieläpä kuljettaakin jotain.
Itse lähtisin 150km/h päiväajoilla katsomaan parilitraista dieseliä.
Tuossa toissaviikolla ajelin sukulaiseni d4d-koneellisella toitsulla. mittarissa vasta 508 000 km. Täysin ryhdissään ja kulkee ongelmitta.
Nettiautosta löytyy vajaasta 2000€:stä lähtien..150 km/päivä ajoilla en kyllä edes harkitsisi mitään 300 000 ajettua vuosituhannen vaihteen Avensista. Eihän elämän ole tarkoitus pelkkää kärsimystä olla...
Noi vanhat Avet eivät olleet edes uutena mukavia ajettavia.
- ---
mersu w124 diisseli, kestää miljoonan helposti
- MB124:)
Tätä meinasin itsekin ehdottaa. Pakuksi rekattu dsl, 5 vaihteinen loota, niin menee matka-ajossa 5.5-7litraa.
Eikä nelivaihteisenaakaan paljoa enempää vie, moottoritienopeuksissa vitonen vaan kiva jo melutasonkin takia.
Halvat vakuutukset.
Halvat osat.
Takapään puslat kannattaa tarkastuttaa, ettei ole löysäperäinen ajellessa. Katsastus ei vielä takaa että ne ajossa hyvät olisivat.
- oravan vittu
et saa mitään hyvää toho hintaan aina joutuu jotain tekee aina et onnee vaan...
- ketjun aloittaja
Entä jos laittaa kymppitonnin?
- sijoita vaan
ketjun aloittaja kirjoitti:
Entä jos laittaa kymppitonnin?
Sillä saa jo toisen luokan auton. Varsinkin, jos ostaa Japanilaisen.
- Corolla vanha....
Corolla 1988-1989 ois hyvä, isolohko koneel eli 1,6 95 hv kaasarikone. Ei hajoa koskaan ja vakaa ajaa. Talveksi vaan kulmiin Hakkikset nastoilla alle niin kelpaa talviajaakin.
- jaa-a
Aloittaja haluaisi varmaan, että autossa on tekniikan lisäksi pellit ympärillä. Tuon ikäinen corolla on koriltaan loppu. Ja siitä ajettavuudesta...
Mikäli bensa-auto, lähtökohdaksi japanilainen tai korealainen auto. Tekniikka kestää silloin suurimmalla todennäköisyydellä hyvin paljon km ilman isoja korjauksia.
Dieselien kohdalla valinnavaraa on jo enemmän. - 43v kokemus autoista
jaa-a kirjoitti:
Aloittaja haluaisi varmaan, että autossa on tekniikan lisäksi pellit ympärillä. Tuon ikäinen corolla on koriltaan loppu. Ja siitä ajettavuudesta...
Mikäli bensa-auto, lähtökohdaksi japanilainen tai korealainen auto. Tekniikka kestää silloin suurimmalla todennäköisyydellä hyvin paljon km ilman isoja korjauksia.
Dieselien kohdalla valinnavaraa on jo enemmän.Japsit on rakennettu kestämään 70000km kaikki mitä pääsee yli ko.km on puhdasta tuuria.
Japanilaiset ovat kertakäyttö autoja joskin halpoja juuri siksi suomalaiset niillä hetekoilla ajelee.
Yhtään autoa ei tosin ole tehty ikiliikkujaksi mutta köyhön täytyy sijoittaa hiukan rahaa autoon.
Ns; halpaa ja hyvää ei yksinkertaisesti ole olemassakaan.
Tosin saattaa joskus tehdä kyllä edullisen löydön käytetyistä hyvistä autoista.
Nyt on tiukat ajat joten jokut ihmiset ovat joutuneet vararikkoon näin ollen heiltä voisi saada loppuvelan maksamalla erittäin hyvän auton kohtuu hinnalla.
Laita ostoilmoitus lehteen saatat pian onnistuakin.
PS; varo itse maahan tuotuja autoja hankkimasta pettymys on 99%;nen.
Onnea autosi hankintaan. - Mazda ainakin kestää
43v kokemus autoista kirjoitti:
Japsit on rakennettu kestämään 70000km kaikki mitä pääsee yli ko.km on puhdasta tuuria.
Japanilaiset ovat kertakäyttö autoja joskin halpoja juuri siksi suomalaiset niillä hetekoilla ajelee.
Yhtään autoa ei tosin ole tehty ikiliikkujaksi mutta köyhön täytyy sijoittaa hiukan rahaa autoon.
Ns; halpaa ja hyvää ei yksinkertaisesti ole olemassakaan.
Tosin saattaa joskus tehdä kyllä edullisen löydön käytetyistä hyvistä autoista.
Nyt on tiukat ajat joten jokut ihmiset ovat joutuneet vararikkoon näin ollen heiltä voisi saada loppuvelan maksamalla erittäin hyvän auton kohtuu hinnalla.
Laita ostoilmoitus lehteen saatat pian onnistuakin.
PS; varo itse maahan tuotuja autoja hankkimasta pettymys on 99%;nen.
Onnea autosi hankintaan.Ei sulla kyllä japseista taida juuri kokemusta olla ton 43 vuoden ajalta. Itsellä oli aikanaan 1,5 litrainen kaasarikoneinen Mazda 323, jonka huoltohistorian tunsin uudesta asti (vanhemmilta sain auton). Jakohihnan vaihdot ja öljynvaihdot kun tehtiin ajallaan ja sytytystulppia välillä vaihdeltiin, ei moottorille tarvinnut ikinä tehdä mitään muuta. Edes venttiilikoppaa ei ikinä avattu. 513 tuhatta oli mittarissa, kun auto meni lunastukseen yhden Mersun ajettua perään. Kyllä hitsailla jo sai melkoisesti ja koiranluutankoja sun muuta uusia alustaan, mutta tekniikka kesti.
- ei ei
43v kokemus autoista kirjoitti:
Japsit on rakennettu kestämään 70000km kaikki mitä pääsee yli ko.km on puhdasta tuuria.
Japanilaiset ovat kertakäyttö autoja joskin halpoja juuri siksi suomalaiset niillä hetekoilla ajelee.
Yhtään autoa ei tosin ole tehty ikiliikkujaksi mutta köyhön täytyy sijoittaa hiukan rahaa autoon.
Ns; halpaa ja hyvää ei yksinkertaisesti ole olemassakaan.
Tosin saattaa joskus tehdä kyllä edullisen löydön käytetyistä hyvistä autoista.
Nyt on tiukat ajat joten jokut ihmiset ovat joutuneet vararikkoon näin ollen heiltä voisi saada loppuvelan maksamalla erittäin hyvän auton kohtuu hinnalla.
Laita ostoilmoitus lehteen saatat pian onnistuakin.
PS; varo itse maahan tuotuja autoja hankkimasta pettymys on 99%;nen.
Onnea autosi hankintaan.Ei helkkari te olette hulvattomia huuliveikkoja. Järkeä vaan saisi olla enemmän.
- tosi viisas
43v kokemus autoista kirjoitti:
Japsit on rakennettu kestämään 70000km kaikki mitä pääsee yli ko.km on puhdasta tuuria.
Japanilaiset ovat kertakäyttö autoja joskin halpoja juuri siksi suomalaiset niillä hetekoilla ajelee.
Yhtään autoa ei tosin ole tehty ikiliikkujaksi mutta köyhön täytyy sijoittaa hiukan rahaa autoon.
Ns; halpaa ja hyvää ei yksinkertaisesti ole olemassakaan.
Tosin saattaa joskus tehdä kyllä edullisen löydön käytetyistä hyvistä autoista.
Nyt on tiukat ajat joten jokut ihmiset ovat joutuneet vararikkoon näin ollen heiltä voisi saada loppuvelan maksamalla erittäin hyvän auton kohtuu hinnalla.
Laita ostoilmoitus lehteen saatat pian onnistuakin.
PS; varo itse maahan tuotuja autoja hankkimasta pettymys on 99%;nen.
Onnea autosi hankintaan.Et tiedä autoista mitään. Myin muutama vuosi sitten vm94 corollan millä olin itse ajanut 80 tkm-->290 tkm, yhtään isompaa vikaa autossa ei koskaan ollut,ei edes ainuttakaan "koiranluuta"tarvinnut vaihtaa, sitten joku viisas ajoi kylkeen ja kun auton laitoin myyntiin niin tämä on sitten ihan totta se revittiin käsistä, tunnissa tuli kymmeniä soittoja ja auto vietiin pihalta samantien, meni kuulemma afrikkaan.
Nyt olen sitten ajanut 3v 05 diesel avensiksella ja kilsoja mittarissa 230 tuhatta mistä itse ajanut satkun ja ei taaskaan yhtään vikaa tähän asti!
Tähän palstalle kun tulisi rekisteröintipakko jäisi nämä pässien valheelliset kommentit pois. - Mazda ainakin kestää
tosi viisas kirjoitti:
Et tiedä autoista mitään. Myin muutama vuosi sitten vm94 corollan millä olin itse ajanut 80 tkm-->290 tkm, yhtään isompaa vikaa autossa ei koskaan ollut,ei edes ainuttakaan "koiranluuta"tarvinnut vaihtaa, sitten joku viisas ajoi kylkeen ja kun auton laitoin myyntiin niin tämä on sitten ihan totta se revittiin käsistä, tunnissa tuli kymmeniä soittoja ja auto vietiin pihalta samantien, meni kuulemma afrikkaan.
Nyt olen sitten ajanut 3v 05 diesel avensiksella ja kilsoja mittarissa 230 tuhatta mistä itse ajanut satkun ja ei taaskaan yhtään vikaa tähän asti!
Tähän palstalle kun tulisi rekisteröintipakko jäisi nämä pässien valheelliset kommentit pois.No se koiranluu nyt ei ole mikään iso vika. Suomeksi tuo on kallistuksenvakaajan pyöränripustukseen yhdistävä tanko. Kaikissa autoissa tuollaista konstruktiota ei ole lainkaan, vaan vakaajatanko voi olla suoraan alatukivarteenkin pultattuna jonkinlaisen välikumin kera. Noissa vanhoissa 323:ssa koiranluut olivat aika heppoisia ja ruostuivat ajan myötä poikki, mutta uusi ei tainnut maksaa Motonetin tiskillä kymppiäkään eikä osan vaihtaminen ollut mikään ihmeellinen homma tehdä itsekään.
- että silleen..
Ostin tytölle eka autoksi 4 vuotta sitten Mazda 323 -98 , maksoin siitä 1300€ . Mittarissa oli jotain 150 tuh. Tyttö ajoi autolla tuon 4 vuotta ja muuta ei tehty kuin takajarru rummut ja kengät vaihdoin, jotka motonetissä maksoi alle satasen. Katsastuksessa aina kerrasta läpi. Sanoisin että aika edullista autoilua. Nyt Madza kyllä tuli tiensä päähän, ruostevaurioita.
Kysyjälle sanoisin että älä osta jotain Volvon kokoisia loppuun ajettuja autoja. Niitä saa olla jatkuvasti korjailemassa ja tulevat kalliiksi pitää. Siitä lähipiiristä kokemusta. Syövät polttoainettakin niin helve-tisti.
Budjettisi on niin pieni että saatkohan sillä muuta kuin harmia.- Turbonaattori
En kyllä Volvosta tiedä täysin tarkkaan, mutta mulla oli aiemmin Saab 9-3 -98, eikä se ollut ruosteessa kuin kahdesta saumasta. Minusta kalliiksi tulee jos kokonaisen auton pitää hylätä. Volvo ja Saab ovat olleet järkiään ruostetilastojen kärkipäässä, kun mitataanruosteetonta autoa.
Siinä vaiheessa kun olet ajanut autolla 200tkm, yleensä olet tehnyt suurimman osan huolloista ainakin kerran ja alkaa toinen kierros. Jos henkilö ajaa 50tkm vuodessa, joutuu sitä 150tkm ajettua ja yli 10v vanhaa auto jossain vaiheessa rassaamaan. Tyttösi varmaan ajoi alle 10tkm vuodessa, eikä naishenkilönä osannut raportoida kaikista vioista, joita ei myöskään katsastuksessa katsota.
Taas mitä polttoaineen kulutukseen tulee, niin en edelleenkään tiedä mitä iso volvo kuluttaa, mutta se on helkatin hyvä maantieratsu, tyttösi tuskin on ajellut maantieajoa. Nykyinen 9-5 on myös hyvä maantieajossa ja sillä menee alle 7. Itse asiassa Volvo ja Saab ovat pitkään olleet hyviä sekä kaupunki pyörittelyssä, että maantieajossa. Isot saksalaiset autot olivat pitkään huonoja kaupunki pyörittelyssä, mutta ovat nyt kuroneet eroa. - että silleen
Turbonaattori kirjoitti:
En kyllä Volvosta tiedä täysin tarkkaan, mutta mulla oli aiemmin Saab 9-3 -98, eikä se ollut ruosteessa kuin kahdesta saumasta. Minusta kalliiksi tulee jos kokonaisen auton pitää hylätä. Volvo ja Saab ovat olleet järkiään ruostetilastojen kärkipäässä, kun mitataanruosteetonta autoa.
Siinä vaiheessa kun olet ajanut autolla 200tkm, yleensä olet tehnyt suurimman osan huolloista ainakin kerran ja alkaa toinen kierros. Jos henkilö ajaa 50tkm vuodessa, joutuu sitä 150tkm ajettua ja yli 10v vanhaa auto jossain vaiheessa rassaamaan. Tyttösi varmaan ajoi alle 10tkm vuodessa, eikä naishenkilönä osannut raportoida kaikista vioista, joita ei myöskään katsastuksessa katsota.
Taas mitä polttoaineen kulutukseen tulee, niin en edelleenkään tiedä mitä iso volvo kuluttaa, mutta se on helkatin hyvä maantieratsu, tyttösi tuskin on ajellut maantieajoa. Nykyinen 9-5 on myös hyvä maantieajossa ja sillä menee alle 7. Itse asiassa Volvo ja Saab ovat pitkään olleet hyviä sekä kaupunki pyörittelyssä, että maantieajossa. Isot saksalaiset autot olivat pitkään huonoja kaupunki pyörittelyssä, mutta ovat nyt kuroneet eroa.No... eihän sitä mitenkään kalliina voi pitää kun auton pito osto ja korjauskuluina maksoi 350€ vuodessa. Huolot (tehty itse) ja bensat päälle.
Tytön kaverille ostettiin noin 400000km ajettu vanha taksi Volvo. Pitivät sitä vajaan vuoden kun saivat siitä tarpeekseen . Korjaus kustannukset rupesi olemaan samaa luokkaa kuin auto osto hinta. Vaihtoivat Japski Suzuki Sviittiin johon ei pariin vuoteen mitään ylimääräistä tehty. - volvocruisaaja
että silleen ... joo!
Oonpa ajanu käytettynä ostetulla Volvolla vm 04 parisen sataa tuhatta ja normihuolloilla. Ei oo isoja remppoja ollu. Hörppää vitosen satasella dieseliä, vähemmänkin, jos nätisti ajelee baanaa, kaupungilla pyöriessä enemmän. Automaatti 2,4 koneella.
Meidän perheellä kokemusta Volvoista jo yli puolen tusinan verran, lähinnä farkkuja, mutta myös sedaneja, eikä nyt ensimmäisenä tulis mieleen vaihtaa merkkiä ...
Ei tarvii olla hitsaamassa ja luotettava ja turvallinen auto on.
Vanhemmat ei edes kalliita, ja niillä pääsee sen 500 000 -1 000 000 km, vähän kuskin ajotavoista riippuen, jos huolehtii huolloista.
- proööeroie
Dieselhän sen täytyy olla. Pienellä moottorilla ja pienellä korilla. Sedan, jotta melutaso pysyy kurissa. Jotain yleistä merkkiä ja mallia, jotta varaosia ja huoltoa on saatavilla sopuhintaan ja nopeasti.
Toyota, VW, Ford, Skoda, Seat, Audi tai joku muu japsi nyt äkkiä tulee mieleen. Toyotalla todennäköisesti vähävaivaisin tekniikka, mutta ruostevaaraa. Audilla ja muillakin VAGeilla kestävimmät pellit ja hyvä tekniikkakin. Fordilla todennäköisesti paras ajotuntuma luokassaan ja keskinkertainen luotettavuus sekä keskinkertaiset tai huonot pellit.
Toyotilla ehkä vähän kovempia kulutuslukemia kuin kilpailijoilla?
Audissa tietysti premium-hintalisää, jolla saa korkeintaan vähän hiljaisemman auton ja aavistuksen paremmat ajo-ominaisuudet sekä ehkä marginaalisesti paremman ruostesuojan.- ajotapa ratkaisee
Tossa hintaluokassa kannattaa tosiaan päätyä yleisen merkin perusmalleihin (ei gti tms), mutta ei ihan pienimpään koneeseen, sillä kulutuserot 1,2 ja 1,4 tai 1,6 välillä ovat olemattomat.
Suositan vaikka Mazda 323 1,6 tai corolla 1,6 , mitkä kestää sen 350-400 tkm. Jonkun papan jäljiltä voi löytyä jopa vähän ajettu.
Yllätysveto voisi olla Seat Toledo, mikä on myös osoittautunut pitkäikäiseksi ja niitä saa halvalla vuosimalliin nähden.
Noilla vuosikilometreillä toki diesel olisi järkevä, mutta tolla hinnalla on vaikea löytää enää kelvollista.
Vähällä pääsee myös huolletulla bensakoneella ja tasaisella matkavauhdilla. Lisäksi voi vaikka suurentaa rengasprofiilia.
- mopolla
Osta kaikkien ylistämä skooda et pääse duuniin ajoissa
- disel/hybrid
Noin pitkkin matkoihin kannattanee ostaa jo disel auto tai sitten hybridi auto. Toyota Priuksia saa jo käytettynä, mutta 3000€ ei taida ihan saada joten siihen tarvisi laittaa melkein 10 000€ . Kuitenkin kun noin paljon tulee kilometrejä suosittelisin disel autoa.
- I l e
Vanhat hybridit nyt ainakin kannattaa kiertää kaukaa. Eksoottista tekniikkaa ja pienenkin vian tullessa tekniikkaan saattaa joutua uusimaan todella isonkin ja kalliin kokonaisuuden, uusista akustoista puhumattakaan.
- hybridit on leluja
Hybridistä ei ole mitään hyötyä maantieajossa, jos verrataan bensa autoon. Diesel on noilla kilsoilla ainoa oikea vaihtoehto. Itse en etsisi mitään pikkukinneriä vaan keskikokoista diesel autoa, jossa on moottorin jakopää ketjulla. Huoleton ajella ja edullinen huoltaa.
- Aud187
Nonii.
Kaverilla on perus 1.6 corolla vuodelta 92-95 väliä.
Pieni kulutuksinen matka-ajossa,
Osat edullisimmasta päästä. Ja saatavuus myös.
Vakuutukset myös. (Näitähän pystyy netissä laskee & vertailee.)
300000km mittarissa ja lisää tulee.
Mutta jos, jotakin haluasin enemmän suositella:
Muutto työpaikan perässä?
Jos tykkää ajaa paljon matka-ajoa, joka hel-vetin päivä, tai ei tarjoudu muuta vaihtoehtoa, niin, joku 1.6 bensajapsi, tai miksei VAG kelpaa vaihtoehdoksi.
Esim. VW Bora? 1.4-1.6 bensapihejä?
Tai Nissan Primera/Almera & Toyota Corolla/ Carina?
Heitin, jos ketjun aloittajaa kiinnostaa kulkuneuvot.- Höpöhöp
borat muka bensa PIHEJÄ
- osta diesel
Jos normaalia 5-päiväistä työviikkoa teet, eli ajat vuodessa n. 170 päivänä tuon 150 km, tulee pelkistä työmatkoista jo vuodessa 25000 km. Siihen vielä omat ajot päälle. En sinuna edes harkitsisi bensa-autoa. Dieselverot on noilla kilometreillä yks hyttysenpaska. Diesel kuitenkin kuluttaa n. 30 % vähemmän kuin vastaava bensamoottori ja pumppuhinnatkin ovat kuitenkin pikkusen pienemmät. Joku 4-5 litraa matka-ajossa kuluttava pikkudieseli olis kova sana. Jos et tarvitse autoosi henkilökuljetuskapasiteettia, niin etsi pakettiautoksi rekisteröity farkku tai viistoperä. Ei ole se naftaverokaan edes satasta vuodessa ja usein vakuutusmaksukin pakettiautoksi rekisteröitynä pienempi.
- Turbonaattori
Mitä sitten vaikka kuluttaisi?
Jos noin paljon ajaa, niin auton pitää oikeasti olla mukava, ja siihenhän pääsee vain bensa moottorilla, tai ehkä jollain isolla dieselillä, jolloin se kulutus ero bensaan ei olekkaan 30%, Dieseli haisee pahalle, on talvella kylmä, jos siinä on joku eberi lämmitys niin siitä tulee paha haju sisälle, tärisee ja kolisee. Kaikista halvin ratkaisu olisi flexifuel auto.
Dieselin huoltokustannukset ovat keskimäärin kalliimmat, ja tätä ei oteta kulutuslaskelmissa huomioon. Esim. omassa bensa autossani viralliset öljyt maksaa 20€ suodatin 5€. Kavereilla joilla dieseli, suodatin ja öljyt monin kertaiset, pääseekö edes satasella. Uusissa dieseleissä eksoottisia vikoja, voivat pahimmassa tapauksessa aihettaa mottori vian. Onhan niitä vikoja bensa autoissakin, mutta keskimäärin dieseleissä enemmän ja keskimäärin kalliimpia vikoja. - ...........
Turbonaattori kirjoitti:
Mitä sitten vaikka kuluttaisi?
Jos noin paljon ajaa, niin auton pitää oikeasti olla mukava, ja siihenhän pääsee vain bensa moottorilla, tai ehkä jollain isolla dieselillä, jolloin se kulutus ero bensaan ei olekkaan 30%, Dieseli haisee pahalle, on talvella kylmä, jos siinä on joku eberi lämmitys niin siitä tulee paha haju sisälle, tärisee ja kolisee. Kaikista halvin ratkaisu olisi flexifuel auto.
Dieselin huoltokustannukset ovat keskimäärin kalliimmat, ja tätä ei oteta kulutuslaskelmissa huomioon. Esim. omassa bensa autossani viralliset öljyt maksaa 20€ suodatin 5€. Kavereilla joilla dieseli, suodatin ja öljyt monin kertaiset, pääseekö edes satasella. Uusissa dieseleissä eksoottisia vikoja, voivat pahimmassa tapauksessa aihettaa mottori vian. Onhan niitä vikoja bensa autoissakin, mutta keskimäärin dieseleissä enemmän ja keskimäärin kalliimpia vikoja.Em. syistä en itsekään huoli dieseliä. Hidas talvilämpiäminen ja erilaiset pumppusuutin, egr-ym. viat minkä vuoksi etu kestävyydessä bensakoneeseen nähden menetetään. Vaikka mekaaninen kuluminen pienempää olisikin. Ja tietenkin se triviaali asia etten pidä dieselin äänestä, vaikka aivan viimeisimmät dieselit melko sivistyneitä ovatkin.
- raha haisee
........... kirjoitti:
Em. syistä en itsekään huoli dieseliä. Hidas talvilämpiäminen ja erilaiset pumppusuutin, egr-ym. viat minkä vuoksi etu kestävyydessä bensakoneeseen nähden menetetään. Vaikka mekaaninen kuluminen pienempää olisikin. Ja tietenkin se triviaali asia etten pidä dieselin äänestä, vaikka aivan viimeisimmät dieselit melko sivistyneitä ovatkin.
Köyhien propakataa.
- sdfklfdkl
raha haisee kirjoitti:
Köyhien propakataa.
"Köyhien propakataa."
Mihin ja kenen tekstiin viittasit? - kaaakko
Millä alalla noin paljo lomaa vuodessa? Ite teen 5 päivää viikossa, viitenä vuonna peräkkäin ollu jo yli 220 työpäivää vuodessa. Tarttis vaihtaa varmaan alaa
- ei ei
Turbonaattori kirjoitti:
Mitä sitten vaikka kuluttaisi?
Jos noin paljon ajaa, niin auton pitää oikeasti olla mukava, ja siihenhän pääsee vain bensa moottorilla, tai ehkä jollain isolla dieselillä, jolloin se kulutus ero bensaan ei olekkaan 30%, Dieseli haisee pahalle, on talvella kylmä, jos siinä on joku eberi lämmitys niin siitä tulee paha haju sisälle, tärisee ja kolisee. Kaikista halvin ratkaisu olisi flexifuel auto.
Dieselin huoltokustannukset ovat keskimäärin kalliimmat, ja tätä ei oteta kulutuslaskelmissa huomioon. Esim. omassa bensa autossani viralliset öljyt maksaa 20€ suodatin 5€. Kavereilla joilla dieseli, suodatin ja öljyt monin kertaiset, pääseekö edes satasella. Uusissa dieseleissä eksoottisia vikoja, voivat pahimmassa tapauksessa aihettaa mottori vian. Onhan niitä vikoja bensa autoissakin, mutta keskimäärin dieseleissä enemmän ja keskimäärin kalliimpia vikoja.Hah hah! Hauskoja satusetiä.
- johan pomppas
........... kirjoitti:
Em. syistä en itsekään huoli dieseliä. Hidas talvilämpiäminen ja erilaiset pumppusuutin, egr-ym. viat minkä vuoksi etu kestävyydessä bensakoneeseen nähden menetetään. Vaikka mekaaninen kuluminen pienempää olisikin. Ja tietenkin se triviaali asia etten pidä dieselin äänestä, vaikka aivan viimeisimmät dieselit melko sivistyneitä ovatkin.
Pumppusuutin - tuollainen ylipäätään liittyy AUTOIHIN!
- onnea
p11 primeraa kehun kun se on ollu halpa ja luotettava.Tyyppiviat kun viitsii korjata niin halpaa ajoa ja ilmastoitujakin löytyy. Vetarin katkeaminen jätti tielle, muut viat saanu korjata kun kerkiää.
120kmh/7l on tiukka tavoite..
Kun ajoa on paljon niin auton hiljaisuus, ilmastointi ja istuinmukavuus on huomioitava. - Occualla
Sunny tai corolla lienee ajokkisi. Halpa ylläpitää ja käyttää. Unohda isot Volvot tai audit. Niiden parhaat ajat ovat menneet aikapäiviä sitten umpeen. Kysehän on 3 tonnin patarauta, joten et mene pieleen pienellä japskilla. Toinen voisi olla Golf mkII , sekin kukkuu pitkään. Jos et kainostele diisseliä, niin ehdoton varma peli on mersun W123 sarjan 240D , taitaa olla Mersun toimintavarmin kone.
- en ajaisi...
Jos palkka on niin huono, että pitää katsoa kolmen tonnin raatoja, niin kannattaako sellaisen työn perässä ajaa tuollaista matkaa?
- Khttghcc
Olen kuullut asentajilta että nissan almera on peli; siinä ei ole esim primusta tuttua multilink jouditusta. Pärjää vähällä huollolla.
- helppo2
Khttghcc kirjoitti:
Olen kuullut asentajilta että nissan almera on peli; siinä ei ole esim primusta tuttua multilink jouditusta. Pärjää vähällä huollolla.
Se linkin varsi maksaa 50€ ja kestää 50-100tkm, vaihtaa kahden pultin avauksella.
Ei sitä kannata pelätä, laitoin uuteen rasvanipat ja ajanu jo 100tkm.
- jotakin kokemusta
Toyotat on enemmän kestäviä, vaikka ajo-ominaisuudet ei parhaat olekaan.
Sitten Opel Corsakin, menee 5 litralla. Sen korjaukset on edullisia.- Kimi Räikkönen
formula auto on paras itelläkin on
- paku tai puukylki
Kimi Räikkönen kirjoitti:
formula auto on paras itelläkin on
Jaa, kyyyllä minä suosittelen chevy vania, ja oikeastaan bensana kun dieseli verot on isossa autossa sen verran kalliit. Tällä on mukana lellutella pitkiä matkoja. Ja miksei joku puukylki jenkki farkkukin menisi jos peräkontissa ei tarvitse kuljettaa muuta kuin yhtä kaljakeissiä kun sinne ei muuta mahdu. Ja puukylki myös bensana niin ei verot yllätä.
Corollissa ja microissa on aika pienet tankit, joutuu pysähtelee matkalla turhaan. Jenkeissä on isommat tankit ja kulutus on kuitenkin micran luokkaa, tjaa ehkä vähän päälle. - ei ei
paku tai puukylki kirjoitti:
Jaa, kyyyllä minä suosittelen chevy vania, ja oikeastaan bensana kun dieseli verot on isossa autossa sen verran kalliit. Tällä on mukana lellutella pitkiä matkoja. Ja miksei joku puukylki jenkki farkkukin menisi jos peräkontissa ei tarvitse kuljettaa muuta kuin yhtä kaljakeissiä kun sinne ei muuta mahdu. Ja puukylki myös bensana niin ei verot yllätä.
Corollissa ja microissa on aika pienet tankit, joutuu pysähtelee matkalla turhaan. Jenkeissä on isommat tankit ja kulutus on kuitenkin micran luokkaa, tjaa ehkä vähän päälle.Joo, satusetä vauhdissa. Ihan huimaa.
- stepsider
paku tai puukylki kirjoitti:
Jaa, kyyyllä minä suosittelen chevy vania, ja oikeastaan bensana kun dieseli verot on isossa autossa sen verran kalliit. Tällä on mukana lellutella pitkiä matkoja. Ja miksei joku puukylki jenkki farkkukin menisi jos peräkontissa ei tarvitse kuljettaa muuta kuin yhtä kaljakeissiä kun sinne ei muuta mahdu. Ja puukylki myös bensana niin ei verot yllätä.
Corollissa ja microissa on aika pienet tankit, joutuu pysähtelee matkalla turhaan. Jenkeissä on isommat tankit ja kulutus on kuitenkin micran luokkaa, tjaa ehkä vähän päälle.Joo, taitaa vänimies olla keljeni kille, asenne ja jutut on samaa kaliiiiberia.
Mitä tuohon puukylkijenkkiin tulee, niin SAATTAIS joku kaara mennä hiukka pienemmällä lätäköllä ku vanha jenkki, vaan oi voi sitä ajonautintoa! - kohe
Kimi Räikkönen kirjoitti:
formula auto on paras itelläkin on
Spermainen perhe saanut tappouhkauksia Räikköselle huutamisesta
renault clio 1,4 mootorilla ei kuluta paljon
- maantie<>moottoritie
> eli työmatkani on pelkkää motoria eli konetta tulee huudatettua.
Nyt tuli aika oleellinen juttu, mikä pistää pakan täysin uusiksi!
Otetaan ensimmäiseksi esimerkiksi Stilo, mitä joku jo ehdotti. Stilo 1,6 l padalla kulkee *maantieajossa*, pääosin 80 rajoitusalueilla satunnaisesti satasta sekaan, noin 6,5 l/100 km kulutuksella. Mutta ao. moottori ei ole talousihme & 5-ovisen korikin on aika korkea, tila-automainen, minkä seurauksena 120 -marssivauhdilla käy pyörre tankissa - kulutus luokkaa 8,5 l/100 km ja tuulisella säällä jopa litra enemmän. Jos valtaosa ajomatkasta ajetaan moottoritiellä ja todellisella 120 nopeudella (GPS ja vakionopeudensäädin käytössä), niin saat varautua 8 l/100 km keskikulutukseen kesällä. Talvinopeusrajoituksin toki pääsee seiskan pintaan.
Stilo on suht janoinen, joten ehkä litran moottoritiekulutuksesta ja reilun puoli litraa keskikulutuksesta voi saada eri auton valitsemalla pois, mutta 7,0 l/100 km @ 120 km/h on jo haamulukema, johon hyvin harva auto yltää. Vaikka tähän varmaankin tulee essonbaarinmiehet selittämään, miten 7 l/100 km onnistuu helposti. Juu, kun kulutus mitataan tankkauksista eli mukana on myös hidasvauhtisempia osuuksia ja siellä moottoritielläkin ajetaan 120 ”mittarin mukaan” & "käsikaasulla" eli todellinen nopeus seilaa 100-110 välillä, kuten tapana on.
Esimerkki 2. Otetaan oikein pienimoottorinen auto. Tutulla oli Getz 1,1 l padalla ja hän pyöritteli työmatka-ajoa Kehä III sisäpuolella 6,5 l/100 km keskikulutuksella (samassa ajossa pari pykälää isompi auto 2 l koneella ja mehumaija-automaatilla hotki 12 l/100 km). Eli oikea talousihme kyseessä. Mutta moottoritielle ei kuulemma ollut asiaa, koska siellä piti ajaa miltei kaasu pohjassa = bensaa kului sama mitä isommillakin (>8 l/100 km), kuulosuojaimet olisi pitänyt olla ja ajo-ominaisuuksienkin puolesta alkaa satanen olemaan tälle kokoluokalle ihan tarpeeksi. Myös ja etenkin talviajo voi olla "mielenkiintoista" näillä kaupunkiautoilla (Micra yms.).
Jos kulutus täytyy pitää alle 7 l/100 km, niin vaihtoehtoina ovat diesel, moottoritien välttely tai tyytyminen ajamaan siellä vain satasta myös kesällä! Pieni auto ja/tai moottori ei auta, koska moottoritienopeuksilla ilmanvastus on pahin bensansyöppö ja pikkuautoissakin on otsapintaa liki yhtä paljon kuin isommissa usein huonompi ilmanvastuskerroin (B/C-segmentin töpöperät) pieni moottori tarkoittaa yleensä lyhyitä välityksiä (jotta auto saadaan kulkemaan mihinkään) = moottoritiellä kone kiljuu 4000 rpm jolloin ei enää olla parhaan hyötysuhteen alueella.
Lisäksi 150 km/päivä tekee reilut 30 tkm/vuosi, jolloin pitää huoltokulutkin ottaa huomioon. Em. Stilossa on bensakoneen jakohihnan vaihtoväli 60 tkm (poikkeuksellisen lyhyt). Japseissa kait vieläkin 15 tkm huoltovälejä eli huoltoon 5 kk tjsp välein? Volvoja, mersuja yms. on jo ehditty tyrkyttää, mutta pienellä varauksella pitää niihinkin suhtautua. Latureilla, iskareilla, jarrulevyillä yms. saattaa tyypillinen kesto olla vaikka vajaat 200 tkm ja tämän tietävät laittavat auton mielellään kiertoon juuri ennen kuin pitää alkaa palikoita laajemmassa mitassa uusimaan. Puhumattakaan siitä, jos noiden lisäksi täytyisi samaan rytäkkään laittaa renkaatkin uusiksi - silloin tulee 3 tonnin autosta helposti 6 tonnin auto (rengassatsi 600-800 €, kun puhutaan >200 mm leveistä läskeistä ja unohdetaan kaikenmaailman gangbangit).
Kuhan huomioit nuo huoltojutut mahdolliset tyyppivikapommit, niin kyllä tässä tilanteessa vaaka kallistuu isompiin autoihin (vakaampia ajettavia erit. talvella, kokoluokalla ei juuri vaikutusta kulutukseen *moottoritiellä*) ja dieseliin. Näillä spekseillä kun odotettavissa olevat polttoainekulut ovat luokkaa 4000/3000 €/vuosi (bensa/diesel). - volvo s80 tai V70.
Täällä joku suosittelikin volvoa. Minulla esin Volvo S80, D5 manuaali ja kulutus oli viimeksi yli tuhannen kilometrin matka-ajossa aavistuksen alle 5l/100km.
Volvossa on hyvät pellit eivät ruostu helposti.
Esim. volvo s80 Tdi 2,5, 1999, siinä on tosin volkkarin kone, mutta sekin on kestävä. Osta se manuaalivaihteisena, on mukava matka-auto.- sesiitäja kestä
No tommosen volvon -99 mallisen alle 400tkm pyyntö voi olla 4000€, mutta myydään noin 2500€. Niin se lienee muidenkin autojen kohdalla. No nuoriso ei ehkä alenna hintaa noin, mutta ne jotka oikeasti myyvät eivätkä kokeile, että saisiko siitä sitä tai tätä. Autot joiden myynnissä tuijotetaan muutamiin satasiin jäävätkin sitten myyjien käsiin autoliikkeissä vaihdettaviksi. Liikkeet lupaavat vaihdossa hyvin, kun ovat hinnoitelleet vaihtoautonsa yläkanttiin.
- kekkinen
sesiitäja kestä kirjoitti:
No tommosen volvon -99 mallisen alle 400tkm pyyntö voi olla 4000€, mutta myydään noin 2500€. Niin se lienee muidenkin autojen kohdalla. No nuoriso ei ehkä alenna hintaa noin, mutta ne jotka oikeasti myyvät eivätkä kokeile, että saisiko siitä sitä tai tätä. Autot joiden myynnissä tuijotetaan muutamiin satasiin jäävätkin sitten myyjien käsiin autoliikkeissä vaihdettaviksi. Liikkeet lupaavat vaihdossa hyvin, kun ovat hinnoitelleet vaihtoautonsa yläkanttiin.
Taitaa olla pienin kone 2.4, tosi bensa pihi?
- Joumään
Noita volvoja ei taida saada ihan kolmeen tonniin.. Mutta joku sellainen tai sitten bmw e39 siinä on matka-autoksi erittäin hyvä valinta, ultrahiljainen kori ja bensalla pääse matkassa alle 8 litraaa/100km myös moottoritiellä.
- skgf
Hommoo Dillen Aspeni.
- ei ei
Vai bensapihi noilla kilometreillä?
- bensapihi diesel
Onhan se diesel bensapihi. Ei kuluta bensaa lainkaan!!!!
- Tässä muutama
Nissan Sunny (1992->) esim. 1.4 tai 1.6 ruiskukoneella on tosi bensapihi auto ikäisekseen. 1.6 16v on jo kohtalaisen pirteä kulkemaankin, joissakin on penkinlämmittimet, sähköakkunat ym. mukavuuksia. Yksinkertainen huoltaa tai huollattaa.
Peugeot 306 (1998->) 1.4, 1.6 tai 1.8 koneilla myös säästävän auto, ei tosin ehkä aivan yhtä pomminvarma kuin tuo Nissan toiminnaltaan, jos katsotaan pitkällä tähtäimellä (esim. pari kolme vuotta). 1.8 liikkuu hyvin, kun on suht kevyt auto kyseessä.
Audi A3 1.6 (1996->), ei tehotykki, mutta menee aika pienellä riippuen tietysti kaasujalan painosta. Ajomukavuus pesee Peugeotin ja Nissanin. Ehkä vähän lisää rahaa ja saat paremman yksilön, kaikkein halvinta paljon ajettua ei kannata napata.- Hintaluokassa -3000e
Siinä tosiaan olikin muutama esimerkki tonnin autoista.
Jos kuitenkin on varaa 2500-3000euroa autoon sijoittaa, niin noille merkeille vaihtoehdot kysyjän hintaluokkaan:
Nissan Almera 00-03
Peugeot 307 01-02
Audi A3 00->
Mutta tosiaan, jos rahaa haluaa autoon sijoittaa vain 500-1500euroa, ovat yllä mainostaneen vaihtoehdot ihan ok... kunhan katsastus suoritettu ja ajoaikaa vuodenpäivät seuraavaan leimaan (tai paaliin). - väärillä jäljillä
Hintaluokassa -3000e kirjoitti:
Siinä tosiaan olikin muutama esimerkki tonnin autoista.
Jos kuitenkin on varaa 2500-3000euroa autoon sijoittaa, niin noille merkeille vaihtoehdot kysyjän hintaluokkaan:
Nissan Almera 00-03
Peugeot 307 01-02
Audi A3 00->
Mutta tosiaan, jos rahaa haluaa autoon sijoittaa vain 500-1500euroa, ovat yllä mainostaneen vaihtoehdot ihan ok... kunhan katsastus suoritettu ja ajoaikaa vuodenpäivät seuraavaan leimaan (tai paaliin).Lukekaa, pölät, aimmat vastaukset ja lisätiedet ennen kuin jaatte turhaa tietoa.
Kyse olikin moottoritieajosta eikä maantieajosta. Silloin rupeaan nuo teidän talousihmeennekin nielemään bensaa. Esim. Almera 1,8:lla menee luokkaa 8,5 l/100 km. Toki sitä saa myös 1,5 koneella, joka on niin nuhapumppu, että kaupunkiliikenteessäkin joutuu polkemaan tosissaan.
Tämän luokan autoilla moottoritieajo tekee helposti kulutuksen 2 litraa, joten se siitä taloudellisuudesta -> polttoaineeseen kuluu 4 tonnia vuodessa ja silloin voi/pitää jo vähän miettiä vaihtoehtojakin. Esim. tonnin kalliimpi auto, jolla polttoainekulut tonnin pienemmät, tienaa hintansa 1½ vuodessa tjsp vaikka joutuisi dieselveroakin maksamaan.
- Think about!
Eikös sulle kävisi, jos kerran motaria ajelet, bussilippu? Bussi toimii lähes aina, ja jos hajoaa, seuraava bussi noukkii kyytiin. Ei talviongelmia, ei bensan ostoa, ei auton korjausta parkkipaikalla, ei renkaiden vaihtoa.
- ghhdfsdfg
Jos löydät tuohon rahaan Peugeot 406:sen niin tuskin muuta tarvii edes katsoa.
- xa vi er
Siinahän sitä remonttia sitten riittääkin....
- Näitä riittää
Peugeot 406 1.8 on aika bensapihi vehje, mutta kori on melko iso. Pienempi Peugeot 306 on kevyempi ja vie vähemmän, ei tosin ole aivan niin mukava pitempään matkaan.
306 löytyy myös isommilla koneilla, esim. 1.8 ja 2.0, jotka kuljee sutjakasti melko kepeällä korilla.
Skoda Fabia 1.4 16V (2002->) kuluttaa tosi vähän nopeuksissa 80-100 km/h.
BMW compact 1.6 tai 1.8/1.9 (90-luvun loppu/2000-luvun alku) menee pienellä ja on tarkka ja hyvä ajaa.
Volkswagen Golf (2000->) dieselmyllyllä menee myös pienellä. - Fellumies
Siirry suosiolla dieselkantaan, suosittelen diesel Feliciaa käyttöauton virkaa hoitamaan.
Etsi 2 3 paku, halpaa ajoa luotettavalla vw dieselillä. - gjhköh
Eli matka työpaikalle n. 75km, tällöin ostaisin itse n. 8000 euron auton joka olisi diesel, uudehko, pieni, kolariturvallinen ja kestävä esim. Toyota. Jos työpaikkasi on väliaikainen esim. muutaman kuukauden niin silloin ajelee varmaan millä vaan.
- Citroen C5 kehiin
Osta ehdottomasti iso Sitikka C5, se on aivan ehdoton mukavuudeltaan matka-ajossa.
- kannattaa tutustua
Tuo on aika hyvä vaihtoehto. Tarjontaa alkaa olemaan jo hintaluokassa, ja varmasti viihtyy hyvin maantiellä. Loistava matka-auto. Löytyy myös dieselinä, jos bensakone ei kiinnosta. Selvästi mainettaan parempi, eli hinnassa ei ole merkkilisää.
- kikkeliskokkelis
kannattaa tutustua kirjoitti:
Tuo on aika hyvä vaihtoehto. Tarjontaa alkaa olemaan jo hintaluokassa, ja varmasti viihtyy hyvin maantiellä. Loistava matka-auto. Löytyy myös dieselinä, jos bensakone ei kiinnosta. Selvästi mainettaan parempi, eli hinnassa ei ole merkkilisää.
Entäs kun pitäs joka päivä päästä töihin?
- cvycyvc
kikkeliskokkelis kirjoitti:
Entäs kun pitäs joka päivä päästä töihin?
No heitä kikkelis sinne kokkeliin paistinpannulle.
- Unton Punto
Osta -00--> Fiiu Punto, vahvaa tekoa ja kone kiertää kivasti motarinopeuksilla (max. 6000 rpm), sitä on sitäpaitsi ihan kiva kuunnella, tosin vanhemmat fiiut laulaa vieläkin korkeammalta ja kauniimmin. Vähän aaltoilee kuopissa. Saa sekä kasiventtiilisenä että parempana. Halpa hinta - korkeampi kulutus.
- KuntoPunto
Kyllä Puntolla pärjää. Itsellä neljäs vuosi 100km moottoritieajoa päivässä. Hankintahinta 1000€ korjauksiin ja renkaisiin itse tehden muutama satanen vuodessa. jos hajoaa niin uutta samanlaista sitten vaan tilalle ja vanhasta jää paljon hyviä varaosia ja renkaita seuraavaan. Tosin ei vielä ole ollut semmoisia vikoja etteikö olisi ollut helposti korjattavissa. Kulutus jää alle 6l satasella kun malttaa ajella reipasta satasta.tosin jos on pakko polkea 130 lasissa niin saa senkin viemään lähelle 8litraa.
- eliashaapala
tällä ajaa pitkään toki 2t öljyt pitää vaihtaa kytkimestä http://www.youtube.com/watch?v=fkURTyOqGng
- ifi1
tipparellu..
- hartsapo
Mitshubishi galant. Mukava matka-ajossa ja halpa yllä pitää!
- ketonen TL
Skoda 120LS, Lada 1300 tai Wartburg on ehdottomasti suositeltavia.
- sitikka-mies
C5 citikka. Kaasunestejousituksellä tietty! On kyyti sen verran lupsakkaa, että ei edes 50 000€ audilla tai bemulla pääse samaan!
- Tamppiooni
Tuon hintaluokan auto pienellä kulutuksella ja ne kilometrit jota ajat vielä siihen päälle. Unohda koko juttu. Autosi seisoo pajalla yhtenään. Auto kuluu koko ajan entistä enemmän. Pitäisi olla vielä toinen auto varallakin, hommaa vuokrakämppä. Pieni auto moottoritiellä kuluttaa yllättävän paljon. Volvo V70 tai S60 tai v40 sarja. Auto täytyy ostaa noilla ajomäärillä jo keskiluokasta. Sellainen, joka kestää 500 000 km ajoa.
- eieieieiei
Nuo volvot ei kestä, jokin V70 on sellainen vikapesä ettei toista - ja se bensapihiys...???
eieieieiei kirjoitti:
Nuo volvot ei kestä, jokin V70 on sellainen vikapesä ettei toista - ja se bensapihiys...???
Ikävä kyllä jokaisessa automerkissä löytyy vikapesiä.
Itsellä S80 ollut pikkuvikainen jos ei lasketa edellisen omistajan tekemää virhettä jonka takia tein kansirempan kaikkine hiluineen, mutta ompa sekin tehtynä =)- volvolvolvo
eieieieiei kirjoitti:
Nuo volvot ei kestä, jokin V70 on sellainen vikapesä ettei toista - ja se bensapihiys...???
V70 vm 02, iso diesel farkku, ja silti menee jopa alta 5l/100 km maantieajossa! Tuli joitakin satoja tuhansia mittariin ... Eikä ollut vikoja, normihuollot kyllä. Oikeesti hyvä ja halpa, tilava ja turvallinen, luotettava ja vakaa ajettava. Enpä itte parempaa tiedä, mitä Volvot on. Jos tuollaisen löytää jotain 150 000 -250 000 mittarissa, merkkihuollossa huollettuna ja luotettavalta omistajalta ostaa, niin onpa tosi hyvä peli! Voi maksaa vähän enemmän siitä hyvästä, että vie niin vähän!
- tankkaus.com
volvolvolvo kirjoitti:
V70 vm 02, iso diesel farkku, ja silti menee jopa alta 5l/100 km maantieajossa! Tuli joitakin satoja tuhansia mittariin ... Eikä ollut vikoja, normihuollot kyllä. Oikeesti hyvä ja halpa, tilava ja turvallinen, luotettava ja vakaa ajettava. Enpä itte parempaa tiedä, mitä Volvot on. Jos tuollaisen löytää jotain 150 000 -250 000 mittarissa, merkkihuollossa huollettuna ja luotettavalta omistajalta ostaa, niin onpa tosi hyvä peli! Voi maksaa vähän enemmän siitä hyvästä, että vie niin vähän!
"V70 vm 02, iso diesel farkku, ja silti menee jopa alta 5l/100 km maantieajossa"
Alamäessä?
- hyvä datsuni
Mulla on taatusti hyvä auto myynnissä. jos haluat maksaa 3 donaa hae pois. Maksu käteisellä.
- A.O.P.
Bussi, onnikka, linjuriauto....
Siinä olis vaihtoehdot.... - 120 000/v
kato vaikka käytettyjen autojen kilometrimääriä,niin näet millä merkillä ajetaan paljon. se ei ole mikään patonginpurijoitten eikä riisinsyöjien tekemä...ihan oikeesti.
- ....
Itellä -90 Mazda 323, vie bensaa 6 L/100km ja maksoi leimattuna 400€.
- 13711
Jo on huumoriveikkoja palstalla muttei automiehiä. Itse olen vastaavaa työmatkaa ajanut 306 Pösöllä kymmenen vuotta. Seuraava auto on diesel-Dacia, Sandero tai Logan Van.
- bensaeikannatakoskaa
ei bensa pihi noilla kilsoilla,diesel pihi.
- duunari3
sulla pitää olla tosihyvä palkka jotta tuonlaista matkaa kannattaa ajella.jos lasket vielä yliyöiden päälle työmatkat ei sulle vapaata juuri jää.itse harkitsisin muuttoa tai työpaikan vaihtoa.
- duunarin emäntä
Verottaja hyväksyy jotain 20 snt/km vähennyksen, tai siis julkisen taksan mukaan, kun veroilmoitukseen laittaa työmatkavähennyksen. Moni tykkää ajaa pitemmän matkan, voi nollata työasiat ennen kotiin menoa ja rentoutua musiikkia kuunnellen hetken omalla ajallaan, tai vaikka opiskella kieliä ajaessa.
Nykypäivänä tuollainen työmatka ei ole mikään kummallisuus, pääkaupunkiseudulla varsin tavallinen. Itse en muuttaisi, ainakaan, jos on normilomat ja viikonloppuvapaat. Muuttamista sanelee myös muu perhe ja vuokra-asunnostakaan ei saa kuin 250e vähennyksenä kuukaudessa, vaikka maksaisi 800 e vuokraa/kk! Työpaikan vaihto on tänään helpommin ajateltu kuin tehty, sillä vakituinen työpaikka ei ole nykyisin ihan itsestään selvyys, ja jos on hyvä työ, siitä kannattaa pitää kiinni! - apinaa koijataan
duunarin emäntä kirjoitti:
Verottaja hyväksyy jotain 20 snt/km vähennyksen, tai siis julkisen taksan mukaan, kun veroilmoitukseen laittaa työmatkavähennyksen. Moni tykkää ajaa pitemmän matkan, voi nollata työasiat ennen kotiin menoa ja rentoutua musiikkia kuunnellen hetken omalla ajallaan, tai vaikka opiskella kieliä ajaessa.
Nykypäivänä tuollainen työmatka ei ole mikään kummallisuus, pääkaupunkiseudulla varsin tavallinen. Itse en muuttaisi, ainakaan, jos on normilomat ja viikonloppuvapaat. Muuttamista sanelee myös muu perhe ja vuokra-asunnostakaan ei saa kuin 250e vähennyksenä kuukaudessa, vaikka maksaisi 800 e vuokraa/kk! Työpaikan vaihto on tänään helpommin ajateltu kuin tehty, sillä vakituinen työpaikka ei ole nykyisin ihan itsestään selvyys, ja jos on hyvä työ, siitä kannattaa pitää kiinni!Se työmatkavähennys tehdään verotettavasta tulosta eikä maksettavasta verosta. Aika mitätön vähennyksen nettovaikutus maksettaviin veroihin on. Tavan duunari vaikka saisi vähentää täydet 7000 euroa, ei siitäkään nettoa tule kuin pari tonnia vuodessa.
- 13711
Jäi sanomatta, että Pösö on diesel.
- dieselvinkdiesel
Mene nettiautoon. Laita hakuehdoiksi max 3000 teur ja Diesel. Sortteeraa tulokset vähimmän ajetun perusteella. Katso mikä miellyttää. Osta kaksi samanlaista , toinen saa olla leimaamaton, varaosiksi.
Itsellä ollut nyt 3 vuotta Volvoja 1999-2000 vuosimalleja, s80 2.5 litranen turbo Dieseli automaattiloodalla, matkanteko on mukavaa ja pehmeää, eikä kulutus ole kuin 4,5 sadalla kun rajoituksien mukaan ajelee, kaupunkiajossa kuluu noin 6 litraa sadalla, eli olen hyvin tyytyväinen ja tuskin vaihdan merkkiä saati mallia pitkään aikaan.
Auto on tilava, turvallinen ja iso.
Sinun kannattaa laskea noilla kilometreillä jos vaihtaisit dieseliin, uskoisin että sinun kilometreillä dieseli olisi halvempi vaihtoehto.
Itse laskin, että jos ajan noin 40km päivässä niin dieseli tulee halvemmaksi vaikka käyttövero onkin iso.
Tietysti voit ostaa jonkun 1.1 litrasen joka vie 3 litraa sadalla, mutta mukavuus on siitä kaukana =)- devilsass
Ja tietenkin tankkaus.com:in mukaan Volvon todellinen kulutus on kuusi litraa satasella. Sellaisiakin autoja on läjäpäin joilla pääsee alle vitosen kulutukseen.
devilsass kirjoitti:
Ja tietenkin tankkaus.com:in mukaan Volvon todellinen kulutus on kuusi litraa satasella. Sellaisiakin autoja on läjäpäin joilla pääsee alle vitosen kulutukseen.
Ihan itse laskin kulutukset omalle volvolle, tankki täyteen ja seuraavan tankkauksen yhteydessä laskin kulutuksen.
- ittellä 5.5
Godsmack kirjoitti:
Ihan itse laskin kulutukset omalle volvolle, tankki täyteen ja seuraavan tankkauksen yhteydessä laskin kulutuksen.
Entä se keskikulutus vuodelta? Se vaan sattuu olemaan niin että tankkaus.com:ssa on yleensä pihien nihilistien autoja ja essonbaarijutut "alle neljän litran menee" ei sitten todellisuudessa toteudu kun otetaan joka ikinen tankkaus huomioon.
- ei kai...
S80 diesel automaatilla ja semmoista ehdotat? se on kuin tikittävä pommi minkä voit raahata kuusakoskelle kun automaatti tai moottori menee vaihtokuntoon. 100 tkm ajetut voivat kestää mutta sillä rahalla ei semmoista saa.
- huputitihummat
ei kai... kirjoitti:
S80 diesel automaatilla ja semmoista ehdotat? se on kuin tikittävä pommi minkä voit raahata kuusakoskelle kun automaatti tai moottori menee vaihtokuntoon. 100 tkm ajetut voivat kestää mutta sillä rahalla ei semmoista saa.
Yli 350 000 mittarissa S80:ssä, eikä ole moottoria tai automaattilootaa vaihdettu ja vääntöä on edelleen 2,4 litraisessa dieselissä. Trippasin mittariin ja ekat sadat kilsat meni alta 4 l. Vuositaso on jossain 5,2 paikkeilla, mutta ei todellakaan kuutta litraa mene!!! En ole saanut kuutosta vielä lukemaksi parinsadan tuhannen ajolla ja siihen sisältyy sitten vaikka minkälaista menoa 120 baanasta lyhyiin kaupunkipyrähdyksiin ja hiukan tullut reviteltyäkin sopivissa paikoissa.
Tosi tyytyväinen olen tähän ajokkiini enkä ihan vähällä vaihtaisi, en ainakaan muun merkkiseen! Hyvä ja halpa, pitkänmatkan ajossa diesel ehdottomasti paras!
- mese5
kyllä ei alle 3000 € autolla kannata noita matkoja ajella. Kuitenkin tulee ongelmia sillä kilömetrejä kertyy. Itse ostin uuden Mercedeksen eE sarja ja ei ole mitään ollut ongelmia
- Oiva Antero
Skoda Octavia 1.6 55 kw, kulutus 6- 6,5 l muuten edullinen käyttää ja kohtuu hyvä ajettava
- nainen ratissa
Opel corsa menee 5 litralla. Ne n. 10 vuotiset on ihan kestäviä kulkineita, ei huippuja, mutta kulkee.
- tarkennus
Meneehän se yli 50km 5 litralla muttei yli 80km.
- mielummin kävelen
kun ajelen corsalla 150 km päivässä moottoritietä...pihalla seisoo vm98.
- ride comfort
Citroën C6.
Matka-ajoon oikeasti paras. Makuja voi toki olla monia. Jotkut tykkäävät matka-ajossakin urheiluautomaisesta ajotuntumasta. He eivät oikeasti ole järjissään.- ride comfort
Lisäksi alkaa näyttää siltä, että C6 oli viimeinen hydrauliikka-luxus-Citroën.
- bmww
Mercedes benz 300d w123 vapari diesel varmatominen. Kestää heittämällä yli miljoonan ja paljon parempi ajaa kun citikan paskat...Tai sitten osta bmw
- C5 on hyvä matkustus
C5 :lla oikeasti matkan taittaminen on mukavaa. Ei tunnu missään. Siinä voi vielä kuunnella radiota 120 nopeudessa. Eikä vie kovin paljon enempää polttoainetta noissa nopeuksissa ilmeisesti hyvän ilmanvastuksen takia. Kuten muiilakin autoilla alle satasen nopeudessa vie vähemmän. Mihinkään kovin pieniin kulutuslukemiin sillä ei valitettavasti pääse. On muuten varmaan ainoa auto jolle ei ole merkitty yhtään tielle jättävää vikaa, olikohan se nyt oikotie.fi missä niitä vikoja luetellaan...
- on se, hyvä
C5 on hyvä matkustus kirjoitti:
C5 :lla oikeasti matkan taittaminen on mukavaa. Ei tunnu missään. Siinä voi vielä kuunnella radiota 120 nopeudessa. Eikä vie kovin paljon enempää polttoainetta noissa nopeuksissa ilmeisesti hyvän ilmanvastuksen takia. Kuten muiilakin autoilla alle satasen nopeudessa vie vähemmän. Mihinkään kovin pieniin kulutuslukemiin sillä ei valitettavasti pääse. On muuten varmaan ainoa auto jolle ei ole merkitty yhtään tielle jättävää vikaa, olikohan se nyt oikotie.fi missä niitä vikoja luetellaan...
Olen itsekin ajellut C5:lla viitisen vuotta. Yllättävän vähän tässä on ollut ylimääräistä laittamista. Ei sen enempää kuin edellisessä japsissakaan. Kulutuskin on aivan kohtuullinen, vuoden keskiarvo 8,5l/100km. Kohtuullinen bensa-automaatille. Parasta on matkanteon mukavuus. Eipä kilometrit tunnu, vaan jaksaa ajaa vaikka koko päivän. Mitä joku kusitauko matkalla, mutta sehän ei ole taas auton vika. Selkäkään ei vihoittele, kuten joillakin edellisillä autoillani. Niin ja tuo radio. sen verran hiljainenhan tuo auto on, ettei radioon tarvitse koskea parkkipaikalta lähdön jälkeen edes moottoritiellä.
- on mulla ollut w123
Oli mulla joitain vuosia sitten w123. Se oli tosin 2,8 suora kutonen ruisku vaparibensa. Ei kovin monesta ton ikäluokan autosta löydykään 185 pollea pellin alta. ;)
Vieläköhän jostain löytää tommosia alle miljoonan ajettuja 300d w123:a, joilla vielä sitä kestoikää siis olisi jäljellä? Meinaan muistaakseni w123 koria tehtiin vuoteen 1984 asti, jonka jälkeen tuli w124. Luulisi 30-vuotiailla dieselautoilla jo se miljoona olevan ajettu, jollei ole vielä mennyt paaliin.
- kokemusta on...
Osta Volvo 850 t5. Se ei oo kovin bensa pihi mut kestää käytössä ja pitkään ja mikä parasta kulkee iha pirusti.
- Chrysler auto
Jos halutaan ajaa paljon kilometrejä niin ilman muuta jenkki, koneet on matala viritteisiä 300tkm ei tunnu vielä missään.
- ...................
Chrysler auto kirjoitti:
Jos halutaan ajaa paljon kilometrejä niin ilman muuta jenkki, koneet on matala viritteisiä 300tkm ei tunnu vielä missään.
Kone kyllä kestää, mutta erityisesti jenkkien kohdalla näkee liikaa näitä "ei oo meitä haitannu" -tapauksia. Tarkoittaa siis Suomeksi, että pikkuvikoja ei ole korjattu ajallaan.
Chryslerit onneksi eivät ole kovin herkkiä ruostumaan. Kannattaa kuitenkin vertailla useasta yksilöstä, sellaisen aidosti hyvin pidetyn auton löytäminen kun vaatii vähän aikaa ja vaivaa. - volvofriikki
................... kirjoitti:
Kone kyllä kestää, mutta erityisesti jenkkien kohdalla näkee liikaa näitä "ei oo meitä haitannu" -tapauksia. Tarkoittaa siis Suomeksi, että pikkuvikoja ei ole korjattu ajallaan.
Chryslerit onneksi eivät ole kovin herkkiä ruostumaan. Kannattaa kuitenkin vertailla useasta yksilöstä, sellaisen aidosti hyvin pidetyn auton löytäminen kun vaatii vähän aikaa ja vaivaa.Mielenkiintoista ois tietää, minkä auton ap nyt sitten hankki!
Jos oot palstoilla, ap, niin laitahan kuulumisia!
- NUO YLLÄOLEVAT PELLE
T ei tiedä autoista mitään. Ainoa järkevä auto on skoda octavia 1.4 bensaturbo ja uusi korimalli . 0-100 km/h 8,4 s ja huiput 215 km/h (pitää muuten paikkansa) ja takuut päälle runsaat tilat joka suuntaan ja huippuajettavuus. Ihan turha tulla kehumaan jotain loppuunajettua volvon risaa joka maksoi 5 tonnnia ja remontit 20 tonnia. Toki uudemmissa malleissa hinta on 20 tonnia ja remonttiin palaa vaan 5 tonnia mutta sillä rahalla saa myös uusia autoja. Ja ihan turha tulla minkään volvo (hint) ta (rin) selittämään yhtään mitään. Munaa itsensä ja ai niin automerkkiä ei pysty enää enempää munaamaan, sillä se on tehty jo aiemmin.
- Kestää ja kestää
Vähemmän myytyjen autojen joukosta saattaa saada hyvin pidetyn kohtuuhintaan.
Vaihdoin muuten Toyotaani viime viikolla akun, joka oli alkuperäinen eli kesti 11 vuotta. Pyysin akkuliikettä testaamaan vieläkö pääsee talven ylitse. Ei kuulemma enää pääsisi.
Auton ostin uutena 2002. Toyota Corolla Verso, 1,8. - supposepi
ei se isokaan kone välttämättä paljoa syö, ku itellä oli 2,5 bensa bemari joka söi 6-7l/100km. nykyään 2,5td bemari joka syö normaali ajossa 5l/100km...
- supposepi
niin ja bensa vehkeen mittarissakin oli jo 360tkm ja eiku kulki vaan etiäpäin... diisseli vehkeessä on jo 380tkm ja ei mitään vikaa...
- mulla on
osta hyundai i20 on hyvä
- ervetbv
80 000 euron bemarilla tulee loppujen lopuksi halvemmaksi ajaa kuin 10 000 tojotalla. Jos vähääkään tajuat auton tekniikasta ymmärrät miksi :D
- Molskis sano eemeli
Tämä näkemyksesi on kyllä harvinainen. Enpä muista, ttä joku olisi ennen tuota mieltä ollut.
- fanaatikko1
kyllä mä suosittelen ford mondeo 1,8 td menee pienelllä ja lukee tarpeeksi
kunhan muistaa öljyt vaihella niin toimii :) - SAABisti9000
Saab 9000 turbomoottorilla. turvallinen ennenkaikkea hirvikolareissa ja muutenkin. mukavuus huippuluokkaa. pomminvarmaa tekniikkaa. kulutus juurikin n. 7l/100km matka-ajossa. hinnat 1000-2500 euroa kunnosta riippuen. Nämä saa myös muunnettua E85:llä toimivaksi jolloin polttoaine maksaa n. 1,10€/litra.
- matkaajo
Täällä on ilmeisen vähäruokaiset autot työmatkalaisilla.
Työmatkat jos ajaa moottoritietä 130 km/h niin mikään normaali bensa auto ei kulje alle 7l/h, suurin osa menevät 8-10 välille. - Volvo mies
Ehdottaisin ehdottomasti volvoa ,on kokemusta v70 d 5 turpo ,185hp,6vaihteinen automaatti,itsellä n,4v ,pitkät huolto välit helppo huoltaa,tosi luja tekniikka,viimeinen malli,vm 2007',toin Saksasta , valmiina lähes kaikki ,kuin uusi auto,,voimakas kone,helposti miljoona kilometriä,erittäin turvallinen,eduksi Saksan maalta,mutta älä osta resua,niitäkin on myös Suomessa,
- Varma valinta
Renault Clio 1.2 16V. VM 2002-2003 Kulutti 5.6L /100KM :ajoin 120000KM työmatkoja 110KM päivässä.hyvin pelasi.kohtalaisen mukava ajettava yhden hengen kuormalla.Näitä saa edullisesti vähän ajettuja.Plussaa oli minimaaliset vakuutukset eikä Käyttövoimavero kirpaissut.Nyt on alla citroen C5 1.8 Break,on mukavampi ajella, mutta bensaa palaa 8L /100KM.Vakuutuksetkin suuremmat. Taidan ottaa taas tallista Clion kättöön jos polttoaine vielä kallistuu.
- Jetisti
Dieselit kuluttaa vähiten ja kestää eniten. Meillä hyvä kokemus 1.9 Jetasta. Niitä saa jo käytettyinä tuohon hintaan, vaikka ostosi oletkin jo tietty tehnyt.
Kulkee hyvin vakaasti. Nyt meni vajaat 5l sadalla. Öljyä ei yhtään, saa sanoa.
Normiöljynvaihdot ja suodattimien vaihdot on tärkeitä. Hihnakin ajoissa vaihtoon.
Sisätilan lämmitin auttaa talvella.
Parasta on vakionopeuden säädin.- päivän vitsi
Vw konsernin autoissa tulee jopa tehtaalta mukana öljypullo mitä täytyy sitten lisätä joten katso tarkemmin oman auton öljykulutus :) muista Vw autojen ongelmista ei kai tässä kannata edes puhua.
- VW_
päivän vitsi kirjoitti:
Vw konsernin autoissa tulee jopa tehtaalta mukana öljypullo mitä täytyy sitten lisätä joten katso tarkemmin oman auton öljykulutus :) muista Vw autojen ongelmista ei kai tässä kannata edes puhua.
Öljypullo tulee vain uusiin. Käytettyjen osalla on tyhjien öljypurkkien vuori piilotettu visusti ostajalta.
- Skoda Favorit
Skoda Favorit, Skoda Favorit, Skoda Favorit!!!
- Linikalla
Linja-auto.
- matkamalli
Mersun matkamalli on kuulemma hyvä pitkille matkoille.
- Nipsutintin
Itellä Nissan Primera farmari. 1,6-litraisella koneella, se kestää normihuolloilla sekä perusrauhallisella ajolla helposti sellasen 300tkm ajella, vähintään. Ja autona on tilava ja aika hyvä ajella muutenkin. Ei nyt tietenkään vedä vertaa jollekin luksusmallin edustuspirssille, mut hyvä kuitenkin.
Bensaa palaa 80-90kmh vauhdilla ajellessa 6,2-6,3 litraa satasella, motarinopeuksilla nousee just tuohon 7l/100km.
Ja noita löytyy kyllä 150-200tkm ajettuina tuohon 2000-3000e haarukkaan.
Itse ainakin olen ollut tyytyväinen. - pensa
Itellä on sähkäauto ei vie pensaa
Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.4652959Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek152716Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2761734Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.841304Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4411245Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel631098- 1561081
- 56999
Rakennetaanko yhdessä?
Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä41998- 79995