Ongelmasuhteet

Tasapainossa :)

Luettuani näitä mielipiteitä jo kotvan aikaa olen alkanut ihmetellä, kuinka riitaisaa porukkaa kirjoittajat ja heidän perheensä ovatkaan. Ja kuinka loukkaannutaan ja loukataan aivan yhdentekevistä asioista.

Onko aivan yleistä, että aikuiset ihmiset riitelevät ja haukkuvat riidan tuoksinassa toisiaan. Sanovat "totuuksia", nimittelevät pahimman jälkeen ja juoruavat sukuun naiduista pitkin kyliä.

Yksikin ketoi, että oli pikkuasiasta alkanut riita ja huuto, niin että aviomies pakkasi kassinsa ja häipyi paikalta ilmeisesti ikipäiviksi.
Usein kerrotaan, että anoppi ei jätä rauhaan, vaan häiriköii päivittäin puhelimella. Tai että kutsut perheen tilaisuuksiin osoitetaan vain omalle lapselle, ja puoliso jää kutsun ulkopuolelle.
Tai valitetaan, ettei mummu muista lahjoilla eikä ole tietävinään, vaikka on lapenlapsen syntymäpäivä. Loukkaannutaan siitä, eikä huomata, että vaikka lapsi on perheensä keskipiste, ei hän välttämättä ole muille suvun jäsenille ihme ja erikoistapaus.

Miten vähän ihmsten elämään mahtuukaan sisältöä, kun pikkujutuista saadaan aikaan vuosia kestänyt kaunan kantaminen ja pahansuopaisuus.

16

314

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • elämää vain

      Me ihmiset olemme joskus ajattelemattomia, itsekeskeisiä, lapsellisia ja arkoja kysymään mitä toinen tarkoitti. Huono itsetuntemus, tilannetaju, sosiaalinen äly, käytöstapojen puute voivat synnyttää välillemme mitä uskomattomimpia sotkuja. Lumipalloista syntyvät lumivyöryt. Kirjottaessa voivat tunteet vielä hehkua täysillä ja sen takia tänne kannattaa tulla lukemaan tietyllä varauksella, koska usein kirjoittaja kokee juuri sillä hetkellä olonsa kehnoksi ja purkaa sen meille vieraille lukijoille kykenemättä täysin käsittelemään kokemaansa.

      Mielestäni on parempi kirjoittaa anonyymisti avoimesti ja ehkä siten säästää jonkun mielen pahoittamista lähipiirissään. Joskus täällä on hyvinkin fiksuja ihmsiiä vastaamassa ja niistä oppii itsekin.

      Elämää ei voi elää ilman konflikteja, joiden tarkoitus on myös kasvattaa ja opettaa meitä. Katkeruus kääntyy ainaa itseään vastaan, joten tässä mennää niin kuin kukin osataan.

    • Sinikka 50+

      Aloittajan elämä on varmaan aivan tyhjää, kun täytyy tulla tällaiselle purkautumispalstalle tirkistelemään ja äimistelemään muiden ongelmia ja moittimaan kirjoittajia.

      Sinun mielestäsi "pikkuasiat" voivat ihan oikeasti jatkuvasti toistuessaan ja kasaantuessaan muodostaa sen viimeisen pisaran, jolloin malja vuotaa yli, tai oljenkorren, joka katkaisee kamelin selän. Olet koskaan tullut ajatelleeksi sellaista?

      Ihminen, joka ei lainkaan välitä siitä, miten muut häntä kohtelevat, ei varmaan itsekään ota puolestaan toisia huomioon.

      • Tasapainossa :)

        Niin se on, että kirjoittaminen on taitolaji. Lukijat eivät ymmärtäneet ajatuksenjuoksuani. Mielestäni voin kuitenkin minäkin anonyymistii kirjoittaa omia ajatuksiani.

        Ihmettelen aloituksessani sitä, että ihmiset kiivastuessaan loukkaavat toisiaan, huutavat ja riitelevät sanomisiaan valikoimatta, tai sitten häiriköivät pahansuopaisuuttaan. Tältä palstaltahan olen asian lukenut.

        Totta kai tällaisista asioista on parempi kirjoittaa anonyymisti ja purkaa huonoa oloaan, en vain ymmärrä tätä alkuasetelmaa: Aikuiset ihmiset toistensa kimpussa huutamassa ja haukkumassa. Se on aika kummallista, sillä kun ajattelen itseäni, perhettäni ja tuttaviani, niin erimielisyydet on ratkottu ehkä kiivaallakin äänenkäytöllä, mutta mielestäni käytöstapoja noudattaen. Koskaan en muista joutuneeni minkään hakkumisryöpyn kohteeksi, enkä koskaan itse ole solvannut ketään.

        Sinikka arvelee, ettei joku ei lainkaan välitä miten häntä kohdellaan. Minusta taas on selvää, että henkilö joka tarkoituksella loukkaa toista nimittelemällä häntä vastenmielisesti, ei todellakaan ota muita huomioon, ja jos minulle näin tapahtuisi, olisi tuttavuutemme lopussa.

        Lapsuuden pihariitoja on jokaisella ollut, ja nykyisin tuntuu siltä, että yleistynyt koulukiusaaminen on opettanut lapset niin koviksi, että toisten haukkuminen ja vähättely "jää päälle", ja jatkuu aikuisiässä.


      • Sinikka 50+
        Tasapainossa :) kirjoitti:

        Niin se on, että kirjoittaminen on taitolaji. Lukijat eivät ymmärtäneet ajatuksenjuoksuani. Mielestäni voin kuitenkin minäkin anonyymistii kirjoittaa omia ajatuksiani.

        Ihmettelen aloituksessani sitä, että ihmiset kiivastuessaan loukkaavat toisiaan, huutavat ja riitelevät sanomisiaan valikoimatta, tai sitten häiriköivät pahansuopaisuuttaan. Tältä palstaltahan olen asian lukenut.

        Totta kai tällaisista asioista on parempi kirjoittaa anonyymisti ja purkaa huonoa oloaan, en vain ymmärrä tätä alkuasetelmaa: Aikuiset ihmiset toistensa kimpussa huutamassa ja haukkumassa. Se on aika kummallista, sillä kun ajattelen itseäni, perhettäni ja tuttaviani, niin erimielisyydet on ratkottu ehkä kiivaallakin äänenkäytöllä, mutta mielestäni käytöstapoja noudattaen. Koskaan en muista joutuneeni minkään hakkumisryöpyn kohteeksi, enkä koskaan itse ole solvannut ketään.

        Sinikka arvelee, ettei joku ei lainkaan välitä miten häntä kohdellaan. Minusta taas on selvää, että henkilö joka tarkoituksella loukkaa toista nimittelemällä häntä vastenmielisesti, ei todellakaan ota muita huomioon, ja jos minulle näin tapahtuisi, olisi tuttavuutemme lopussa.

        Lapsuuden pihariitoja on jokaisella ollut, ja nykyisin tuntuu siltä, että yleistynyt koulukiusaaminen on opettanut lapset niin koviksi, että toisten haukkuminen ja vähättely "jää päälle", ja jatkuu aikuisiässä.

        Siinäs näet.
        "Minusta taas on selvää, että henkilö joka tarkoituksella loukkaa toista nimittelemällä häntä vastenmielisesti, ei todellakaan ota muita huomioon, ja jos minulle näin tapahtuisi, olisi tuttavuutemme lopussa."

        TUOSTAHAN täällä juuri nimenomaan useimmiten on kyse. Kirjoitat jotenkin ristiriitaisesti, kun moitit meitä muita palstalaisia, mutta sitten kuintenkin tunnustat, että panisit itsekin välit poikki sellaisiin, jotka kohtelevat sinua huonosti.

        En välitä niin muiden sanomisista, mutta omaisten pahat sanat ovat koskeneet kovasti. Ei sellainen suhde toimi millään tasolla, eikä siinä ole kyse mistään pikkuasiasta, sen voin vakuuttaa, kun vihdoin pistää välit poikki särkynein sydämin ja pahoilla mielin.


      • Tasapainossa :)
        Sinikka 50+ kirjoitti:

        Siinäs näet.
        "Minusta taas on selvää, että henkilö joka tarkoituksella loukkaa toista nimittelemällä häntä vastenmielisesti, ei todellakaan ota muita huomioon, ja jos minulle näin tapahtuisi, olisi tuttavuutemme lopussa."

        TUOSTAHAN täällä juuri nimenomaan useimmiten on kyse. Kirjoitat jotenkin ristiriitaisesti, kun moitit meitä muita palstalaisia, mutta sitten kuintenkin tunnustat, että panisit itsekin välit poikki sellaisiin, jotka kohtelevat sinua huonosti.

        En välitä niin muiden sanomisista, mutta omaisten pahat sanat ovat koskeneet kovasti. Ei sellainen suhde toimi millään tasolla, eikä siinä ole kyse mistään pikkuasiasta, sen voin vakuuttaa, kun vihdoin pistää välit poikki särkynein sydämin ja pahoilla mielin.

        Korostan, että en rupea vaihtamaan loukkauksia kenenkään kanssa. Jos joku nimittelisi minua siten kuin näillä palstoilla on kerrottu, menisin täysin lukkoon, enkä koskaan enää pystyisi kommunikoimaan tämän ihmisen kanssa.
        Nin se on.
        En huutaisi takaisin, enkä keksisi pahempia solvauksia. Mutta jotkut tuntuvat sietävän huutoa ja riitaa vuosikausia.
        Se on se asia, jota en ymmärrä, mutta meitä on moneksi.

        Totta kai olisi raskasta katkaista välit, mutta olen sitä mieltä, että on paljon alentavampaaa ottaa vastaan nimitelyjä ja kuunnella myöhemmin vähättelyä: "Kyllähän sinä ymmärrät, että en sitä tarkoittanut". Se on vielä suurempi halveksunnan osoitus kuin alkuperäinen huutopotkuraivari.


      • miniä minäkin
        Tasapainossa :) kirjoitti:

        Korostan, että en rupea vaihtamaan loukkauksia kenenkään kanssa. Jos joku nimittelisi minua siten kuin näillä palstoilla on kerrottu, menisin täysin lukkoon, enkä koskaan enää pystyisi kommunikoimaan tämän ihmisen kanssa.
        Nin se on.
        En huutaisi takaisin, enkä keksisi pahempia solvauksia. Mutta jotkut tuntuvat sietävän huutoa ja riitaa vuosikausia.
        Se on se asia, jota en ymmärrä, mutta meitä on moneksi.

        Totta kai olisi raskasta katkaista välit, mutta olen sitä mieltä, että on paljon alentavampaaa ottaa vastaan nimitelyjä ja kuunnella myöhemmin vähättelyä: "Kyllähän sinä ymmärrät, että en sitä tarkoittanut". Se on vielä suurempi halveksunnan osoitus kuin alkuperäinen huutopotkuraivari.

        Olen eri mieltä tästä asiasta. Minäkin koen itseni "tasapainoiseksi" ja välit puolison, appivanhempien ja omien vanhempien kanssa ovat hyvät. Kukaan ei nimittele toistaan tai muuta vastaavaa.

        En silti koe asiaa niin, että kaikki tämä olisi täysin oma ansioni ja kertoisi ainoastaan siitä, että minä (itse) olen niin tasapainoinen.

        Paremminkin olen hakeutunut seuraan, jonka kaltaiseksi haluan tulla. Olen aivan varma siitä, että tarpeeksi ärsytettynä kuka tahansa käyttäytyy tavalla, josta ei itsekään pidä. Tunteet ja käytös tarttuvat niin hyvässä kuin pahassa.

        Ihminen on kuitenkin jatkuvasti kehittyvä ja kasvava olento - oppiminen tarkoittaa myös virheiden tekemistä. Kaikki eivät heti osaa valita sellaisia ihmissuhteita, joissa kaikki ovat auvoisessa tasapainossa. Se on todella vaikeaa. En keksi mitään syytä ruveta olemaan toisia ylempänä tässäkään asiassa. Sillä sitähän tämä sinun aloituksesi on - ja onko ylempänä oleminen sitten tasapainoa?


      • ohikulkija..

        On se sulla pieni elämä, menestakasin sinne tynnyriis!!!

        Ap on oikeessa!!


      • Tasapainossa :)
        miniä minäkin kirjoitti:

        Olen eri mieltä tästä asiasta. Minäkin koen itseni "tasapainoiseksi" ja välit puolison, appivanhempien ja omien vanhempien kanssa ovat hyvät. Kukaan ei nimittele toistaan tai muuta vastaavaa.

        En silti koe asiaa niin, että kaikki tämä olisi täysin oma ansioni ja kertoisi ainoastaan siitä, että minä (itse) olen niin tasapainoinen.

        Paremminkin olen hakeutunut seuraan, jonka kaltaiseksi haluan tulla. Olen aivan varma siitä, että tarpeeksi ärsytettynä kuka tahansa käyttäytyy tavalla, josta ei itsekään pidä. Tunteet ja käytös tarttuvat niin hyvässä kuin pahassa.

        Ihminen on kuitenkin jatkuvasti kehittyvä ja kasvava olento - oppiminen tarkoittaa myös virheiden tekemistä. Kaikki eivät heti osaa valita sellaisia ihmissuhteita, joissa kaikki ovat auvoisessa tasapainossa. Se on todella vaikeaa. En keksi mitään syytä ruveta olemaan toisia ylempänä tässäkään asiassa. Sillä sitähän tämä sinun aloituksesi on - ja onko ylempänä oleminen sitten tasapainoa?

        En oivaltanut, mistä olet eri mieltä. Nimimerkkini valitsin osoittamaan, että ihmisten välien tulisi olla tasapainossa, eikä normaaliin elämään pitäisi päästää huutoriitoja ja solvauksia.
        En minä ole riidoissa kenenkään kanssa, ja olen siinä onnellisesa asemassa, ettei lähipiirissäni ole kovin karkeapuheisia ja äkkipikaisia ihmisiä.

        Vaikuttaa kuitenkin siltä, että muiden kirjoittajien lähtökohtana on, että jokaisessa suvussa riidellään kovaäänisesti ja haukutaan toisia ala-arvoisin nimityksin. Se on ilmeisesti monien mielestä luonnollinen olotila.

        Kirjoittajat pohtivat vain sitä, miten tällaiseen riitaan tulee osallistua ja/tai suhtautua.

        Riiteleminen ei ole luonnonlaki. Ketään ei voi pakottaa huutamaan vastaan, ja kun joutuu vastoin luontoaan riitoihin osallistumaan, se jättää jäkensä loppuiäksi. Moni on joutunut siihen tyytymään, esim. miniänä tai muuna ei-toivottuna perheenjäsenenä.

        Ihminen, joka ei voi vastata "samalla mitalla", jää alistetuksi ja nöyryytetyksi. Hänelle sanotaan ilkeyksiä ja kohdellaan alentuvasti. Vuosien mittaan tämä ylenkatse vain korostuu, kun kohde ei vastaa vaan nielee nöyryytykset.
        Lopuksi välit ovat sitten niin tulehtuneet, että mikään ei enää korjaa niitä.Voi käydä niin, että alistajat eivät enää edes tiedosta asennettaan, siitä on tullut käytäntö.

        Ja tämä on se asia, jota en käsitä, ja jota te puolustatte, sillä kaikki eivät nouse vastarintaan. On ihmisiä joille se on mahdotonta.
        Olette kaikki päällekarkaajien puolella. Outoa.


      • eitoivottuminiä
        Tasapainossa :) kirjoitti:

        En oivaltanut, mistä olet eri mieltä. Nimimerkkini valitsin osoittamaan, että ihmisten välien tulisi olla tasapainossa, eikä normaaliin elämään pitäisi päästää huutoriitoja ja solvauksia.
        En minä ole riidoissa kenenkään kanssa, ja olen siinä onnellisesa asemassa, ettei lähipiirissäni ole kovin karkeapuheisia ja äkkipikaisia ihmisiä.

        Vaikuttaa kuitenkin siltä, että muiden kirjoittajien lähtökohtana on, että jokaisessa suvussa riidellään kovaäänisesti ja haukutaan toisia ala-arvoisin nimityksin. Se on ilmeisesti monien mielestä luonnollinen olotila.

        Kirjoittajat pohtivat vain sitä, miten tällaiseen riitaan tulee osallistua ja/tai suhtautua.

        Riiteleminen ei ole luonnonlaki. Ketään ei voi pakottaa huutamaan vastaan, ja kun joutuu vastoin luontoaan riitoihin osallistumaan, se jättää jäkensä loppuiäksi. Moni on joutunut siihen tyytymään, esim. miniänä tai muuna ei-toivottuna perheenjäsenenä.

        Ihminen, joka ei voi vastata "samalla mitalla", jää alistetuksi ja nöyryytetyksi. Hänelle sanotaan ilkeyksiä ja kohdellaan alentuvasti. Vuosien mittaan tämä ylenkatse vain korostuu, kun kohde ei vastaa vaan nielee nöyryytykset.
        Lopuksi välit ovat sitten niin tulehtuneet, että mikään ei enää korjaa niitä.Voi käydä niin, että alistajat eivät enää edes tiedosta asennettaan, siitä on tullut käytäntö.

        Ja tämä on se asia, jota en käsitä, ja jota te puolustatte, sillä kaikki eivät nouse vastarintaan. On ihmisiä joille se on mahdotonta.
        Olette kaikki päällekarkaajien puolella. Outoa.

        Outoja ovat luentasi näistä kirjoituksista, ei voi muuta sanoa. Mitä ihmettä tarkoittaa, että olette päällekarkaajien puolella? En vain tajua. En ole lukenut täältä yhtään kirjoitusta, joiden asenteessa olisi ollut riidan luonnollistamista. Päinvastoin eli hämmästytään, kun riitaa on tullut ja haetaan tilanteeseen muiden näkökulmia. Usein täällä onkin hyvää keskustelua.

        Sinulla tuntuu olevan kaksijakoinen ja mustavalkoinen suhde riitelyyn, joko vastataan samalla mitalla tai alistutaan eikä muita vaihtoehtoja ole. On kuitenkin paljon eri vaihtoehtoja eli erimielisyyksistä voi käsitellä monilla eri tavoilla riippuen tilanteesta. Juuri siihen tarvitaan muiden ihmisten näkemyksiä, miten kannattaisi toimia. Viestistäsi tulee mieleen, että itselläsi on jotain kokemusta tästä aiheesta, minkä vuoksi haastat riitaa tästä aiheesta (!).

        Itselleni oli opettelun paikka sen tiedostaminen, ettei ala-arvoiseen kohteluun, haukkumiseen ja riitelyyn tarvitse suostua sukulaisenkaan kohdalla, vaan parempi on silloin pitää kunnollista välimatkaa. Näin asiat ovatkin sujuneet paremmin. Meni vain valitettavan kauan tuon tajuamiseen!


      • jurppiihanse
        eitoivottuminiä kirjoitti:

        Outoja ovat luentasi näistä kirjoituksista, ei voi muuta sanoa. Mitä ihmettä tarkoittaa, että olette päällekarkaajien puolella? En vain tajua. En ole lukenut täältä yhtään kirjoitusta, joiden asenteessa olisi ollut riidan luonnollistamista. Päinvastoin eli hämmästytään, kun riitaa on tullut ja haetaan tilanteeseen muiden näkökulmia. Usein täällä onkin hyvää keskustelua.

        Sinulla tuntuu olevan kaksijakoinen ja mustavalkoinen suhde riitelyyn, joko vastataan samalla mitalla tai alistutaan eikä muita vaihtoehtoja ole. On kuitenkin paljon eri vaihtoehtoja eli erimielisyyksistä voi käsitellä monilla eri tavoilla riippuen tilanteesta. Juuri siihen tarvitaan muiden ihmisten näkemyksiä, miten kannattaisi toimia. Viestistäsi tulee mieleen, että itselläsi on jotain kokemusta tästä aiheesta, minkä vuoksi haastat riitaa tästä aiheesta (!).

        Itselleni oli opettelun paikka sen tiedostaminen, ettei ala-arvoiseen kohteluun, haukkumiseen ja riitelyyn tarvitse suostua sukulaisenkaan kohdalla, vaan parempi on silloin pitää kunnollista välimatkaa. Näin asiat ovatkin sujuneet paremmin. Meni vain valitettavan kauan tuon tajuamiseen!

        Olen samaa mieltä!


      • miniä minäkin
        Tasapainossa :) kirjoitti:

        En oivaltanut, mistä olet eri mieltä. Nimimerkkini valitsin osoittamaan, että ihmisten välien tulisi olla tasapainossa, eikä normaaliin elämään pitäisi päästää huutoriitoja ja solvauksia.
        En minä ole riidoissa kenenkään kanssa, ja olen siinä onnellisesa asemassa, ettei lähipiirissäni ole kovin karkeapuheisia ja äkkipikaisia ihmisiä.

        Vaikuttaa kuitenkin siltä, että muiden kirjoittajien lähtökohtana on, että jokaisessa suvussa riidellään kovaäänisesti ja haukutaan toisia ala-arvoisin nimityksin. Se on ilmeisesti monien mielestä luonnollinen olotila.

        Kirjoittajat pohtivat vain sitä, miten tällaiseen riitaan tulee osallistua ja/tai suhtautua.

        Riiteleminen ei ole luonnonlaki. Ketään ei voi pakottaa huutamaan vastaan, ja kun joutuu vastoin luontoaan riitoihin osallistumaan, se jättää jäkensä loppuiäksi. Moni on joutunut siihen tyytymään, esim. miniänä tai muuna ei-toivottuna perheenjäsenenä.

        Ihminen, joka ei voi vastata "samalla mitalla", jää alistetuksi ja nöyryytetyksi. Hänelle sanotaan ilkeyksiä ja kohdellaan alentuvasti. Vuosien mittaan tämä ylenkatse vain korostuu, kun kohde ei vastaa vaan nielee nöyryytykset.
        Lopuksi välit ovat sitten niin tulehtuneet, että mikään ei enää korjaa niitä.Voi käydä niin, että alistajat eivät enää edes tiedosta asennettaan, siitä on tullut käytäntö.

        Ja tämä on se asia, jota en käsitä, ja jota te puolustatte, sillä kaikki eivät nouse vastarintaan. On ihmisiä joille se on mahdotonta.
        Olette kaikki päällekarkaajien puolella. Outoa.

        Enpäs saanut mitään tolkkua tästä. En ole päällekarkaajien puolella, enkä ole senkään puolella, että ihmisten "kuuluisi" riidellä, solvata ja mellastaa sukunsa kanssa. Kuten kerroin, minulle niin ei juuri käykään, mutta ymmärrän, että jollekin voi käydä. Mikäs sen luonnollisempaa kuin pohtia, että mitä asialle tekisi.


    • höhhh...

      Voi kuule, sitten on niitä joiden oma elämä on niin upeasti, mutta kuitenkin löytyy aikaa tehdä ihan erillinen aloitus, jossa kerrotaan mitä muita aloituksia palstalla on (ja miten niiden tekijät ovat tasapainottomia).

    • autsista

      Ihmisillä on eri arvoja, siitä kaikki lähtee. Ja kun ne omat arvot on parhaimmat, on toisissa aina jotain vikaa. Arvot saatu kotoa, itsekkyys ja pahansuopuuskin... NO, onneksi en sentään tästä lisäänny :)

    • peace99

      Täällä ollut taas sellainen tilanne että ensimmäiset 10 vuotta yritin luoda appivanhempiini suhdetta siinä onnistumatta. He ovat erittäin epäsosiaalisia ja taitamattomia ja kerrassaan rasittavia. Anopin suusta tulee jatkuvaa ero-valitusta ja appiukko juo suruunsa ja on hiljaa. 10 vuoteen he ei kyläilleet perheessämme niin päätin etten minäkään sitten käy heillä. 10 vuotta mennyt siedettävästi, mutta lasten syntymän jälkeen vaimo on alkanut käymään vanhemmillaan ja aina kotiin tullessa tuo sieltä ongelmia kotiimme. Raskasta on kun on nuijat appivanhemmat. Tekee niin tai näin tekee aina väärinpäin ja mikään ei riitä.

    • miniä ja anoppi

      En jaksanut lukea kaikkea, mutta mielestäni aloittaja otti esiin tärkeän asian. On ihmisiä, jotka luulevat, että kaikki riitelevät ja loukkaavat toisiaan ja että sellainen kuuluisi normaalisti ihmissuhteisiin. Näin ei todellakaan tarvitse olla eikä ole, Meitä rauhallisia ja tyytyväisiä ihmisiä on paljon, jotka eletään sovussa ja tykätään toisistamme. Sivusta seuraaja näkee usein riitojen takana molemminpuolista itsekkyyttä tai korostunutta tarpeetonta puoliensa pitämistä. Usein tekisi mieli sanoa, että ottakaa rennommin, katsokaa läpi sormien, joustakaa vähän.

      Minulla on ihanat vävyt ja miniät ja uskon itse olevani mukava ja rakastettu sekä anoppna että miniänä, vaikka minussa onkin monia vikoja ihmisenä. Kertaakaan ei ole tarvinnut riidellä tai pahoittaa mieltään näissä suhteissa. tuskin olen ainoa.

      Kohta tietysti joku sanoo, ettei täällä tarvitse vierailla sellaisten joilla ei ole ongelmia. Noh, kyllähän kaikilla ihmisillä on oikeus osallistua keskusteluihin ja seurata maailman menoa, ja olla kiinnostunut ihmiselämästä kaikkine puolineen. Aina siitä jotain oppiikin.

      • ajattelen...

        Jotkut elävät lapsesta alkaen ympäristössä jossa haukutaan ja loukataan, oppivat itsekeskeisyyttä, epäluuloisuutta ja pahansuopuutta, ja hakeutuvat aikuisenakin sellaiseen seuraan. Jotkut elävät lempeämmässä ja sallivammassa ympäristössä, jossa huomioidaan toisia eikä synny tarvetta ilkeilyyn. Opitut käytösmallit pysyvät sitkeästi läpi elämän.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      202
      8009
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4552
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      28
      2210
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2109
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1925
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1795
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1726
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1699
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1633
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1448
    Aihe