Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Minä haluan lapsia nainen ei -ero ensirakkaudesta 9 vuoden jälke

j678

Nyt on pakko purkaa tätä asiaa tännekkin.

Taustasta sen verran, että oon seurustellu ensirakkauden kanssa nyt 9 vuotta. Tällä hetkellä oon 24. Muuten meillä menee ihan hyvin ja molemmat haluaisivat jatkaa seurustelua. Mutta tulevaisuuden haaveet ovat erilaisia. Itse en ole täysin varma koska asia ei ole aivan ajankohtainen, mutta oon aina pitänyt lapsen tai lasten hankkimista luonnollisena asiana. Avokki taas ilmoitti, ettei halua lapsia koskaan. Oon kyllä tiennyt sen ennenkin ettei hän pidä lapsista, mutta yllätyin siitä, että hänen kantansa on noin jyrkkä. Nyt olen sitten pyöritellyt päässäni asioita, mitä jos luopuisinkin ajatuksesta että haluan lapsia?

Ongelmat ei lopu tähän toinen homma on se, että avopuolisoni sai kotikaupungistamme vakituisen työpaikan ja hän ei halua lähteä täältä minnekkään. Ihmettelen tätä, mutta ymmärrän hänen pelkäävän isompaa kaupunkia ja muutosta. Itse työskentelen tällä hetkellä määräaikaisessa työsuhteessa ja jos tämän jälkeen ei jatkoa tule niin olen 90% varma ettei tästä kaupungista töitä löydy. 60-100km päästä löytyisi, mutta se olisi työmatkana liian raskas ainakin minulle.

Asiasta hankalimman tekee juuri se, että olemme seurustelleet lapsesta asti ja jotenkin on niin tottunut siihen toiseen, ettei osaisi edes kuvitella elämää ilman toista tai eri ihmisen kanssa. Oon tästä asiasta ihan rikki. Kaikki mitä mun elämässä on ollut tai nuoruudessa kietoutuu jotenkin avopuolisoni ympärille. Ymmärrän kyllä, että oon tehny siinä mielessä virheen kun olen saanut itseni liikaa riippuvaiseksi toisesta ihmisestä ja elänyt ns. toisen kautta. Mutta tämä on karu totuus ja se tekee tästä entistä vaikeampaa. Kumpikaan ei oikeen olisi valmis joustamaan omista haaveistaan ja toiveistaan. Vielä kun ollaan 23 ja 24 niin tässä on nyt se totuuden hetki. Missään tapauksessa ei olla vanhoja, mutta keskusteltiin kyllä siitäkin jos tätä suhdetta jatkuisi esim. muutama vuosi niin entäs sitten. Taas oltaisiin vanhempia ja tilanne ei välttämättä olisi muuttunut mihinkään.

Sovimme, että pidetään yhteyttä eikä katkaista välejä kokonaan. En ole koskaan ollut erotilanteessa, joten tuntuu jotenkin oudolta. Miten pystyn suhtautumaan toiseen jonka kanssa 9 vuotta on ollut kimpassa pelkästään kaverina? Jos homma jatkuisi silleen, ettei nyt olla kimpassa mutta ei pelkkiä kavereita niin siinäkin luultavasti palaa näpit.

Olisiko jollakulla jotain ajatusta, miten tästä pitäisi lähteä purkamaan tätä tilannetta. Onhan se iso juttu jos toinen haluaa lapsia ja toinen ei tai suhde kaatuu siihen, että ei voi muuttaa mihinkään. Kuulostaahan tämä vähän naurettavalta, mutta näin se nyt vain on. En tietysti tiedä mitä avokkini oikeasti ajattelee kun toisen pään sisälle ei pääse, mutta en usko tällaisessa tilanteessa peittelyn tai valehtelun kannattavan. Toisaalta en haluaisi uhrata hyvää suhdetta näiden asioiden takia. Tai jotenkin tekis mieli vaan kokeilla ja yrittää vielä eteenpäin. Jos tulee ero niin se sitten tulee. Mutta samalla tavalla se kyllä kirpasee jatkossa kuin nytkin, että periaatteessa jos järjellä ajattelee niin se kannattaisi kärsiä nyt ja jos sitten toisen tai oma mieli muuttuu niin voihan sitä palata takaisin yhteen.

11

725

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 123654

      Olette vielä nuoria, joten ei kai teillä ole vielä kauhea kiire päättää?? Onko avopuolisosi aivan 100% varma ettei halua lapsia? Noin nuorella ihmisellä voi mieli vaihtua nopeastikkin. Minulla oli aikoinaan ystävä, joka vihasi lapsia yli kaiken ja sanoi, ettei koskaan halua lapsia.(hän taisi olla tuolloin 25-26) Nykyään hänellä onkin aviomies ja 3 lasta.(hän aiemmin väitti myös, ettei usko avioliittoon) Että voihan siinä käydä noinkin.. Tosin haluatko jäädä odottamaan muuttuuko mieli on taas sinun päätettävissäsi..

      Mikäli nyt syystä tai toisesta päädytte eroon, eihän teidän tarvitse vihamiehiksi alkaa. Alat rakentamaan omaa elämääsi ja mikäli joudut työpaikan vuoksi muuttamaan, niin sehän antaa mahdollisuuden löytää uusia ystäviä. Lisäksi kun paikkakunta muuttuu, on helpompi "unohtaa" toinen. Kannattaa pysyä ystävinä, mutta ei nyt liian läheisinä, koska jompi kumpi tahtoo yleensä uskoa muuhun kun ystävyyteen ja muutenkin se pidentää eroprosessia. Koska olette olleet noin nuoresta asti yhdessä teillä varmasti on paljon yhteisiä ystäviä, joten senkin takia kannattaa pitää välit hyvänä, jottei ystävien tarvitse "valita puoliaan".

      Kun jossain välissä alat etsimään uutta kumppania, kannattaa odottaa siihen asti, että nykyinen ei enää herätä sinussa suuria tunteita, eikä hän pyöri liikaa konkreettisestikkaan sinun elämässäsi. Se antaa hyvät mahdollisuudet onnistua uuden kanssa!

      • j678

        Kiitos hyvästä vastauksesta.

        Olen itse pyöritellyt päässä ihan samaa. Ollaan kuitenkin niin nuoria vielä, että mieli voi hyvinkin muuttua. Mutta jos vaikka 10 vuotta jatkan tätä ja mikään ei muutukkaan niin 34 vuotiaana on vähän myöhäistä tai ainakin hankalampaa löytää uutta parisuhdetta. Eikä sekään, mutta jos ollaan vielä 10 vuotta yhdessä niin ero on silloin entistä vaikeampi. Onhan se nytkin.

        Tuota oon myös miettinyt, että millaisia ystäviä voi olla. Kun ollaan niin nuoresta asti oltu yhdessä ja väkisinkin suurinosa elämästä ja kokemuksista on kietoutunut toisen ympärille, myönnän että vähän liikaakin, niin ei millään voi täysin sulkea toista elämästä tai unohtaa. Mutta vaikeaa suhtautua pelkkänä kaverina kun on 9 vuotta pidetty yhtä.

        Ihmettelen myös sitä mistä tämä kaikki kumpuaa. Itse olen aina ollut vähän asioista liikaa stressaava ja mietin ja pyörittelen asioita päässäni mille en voi mitään. Puolisoni taas miettii päivän kerrallaan, mutta nyt hän sanoi kerrankin miettineensä pidemmälle.

        Tämä on vaan niin vaikeaa kun suhteessa sinällään ei oo mitään vikaa. Ei haluaisi uhrata hyvää parisuhdetta turhan takia, mutta vaikka tässä kuinka yritettäisiin niin ei se auta kun ei ole sellasta konkreettista parannettavaa.


    • 123654

      Onhan tuo totta, ettet voi ikuisuuksia odottaa, että muuttuuko mieli lapsi asiaa kohtaan. Toista ei kuitenkaan voi pakottaa haluamaan lasta ja sinua ei voi pakottaa olla haluamatta lasta. Voisi siis olla parempi, että löydät kumppanin, joka haluaa lapsia ja haluaa katsoa vähän kauemmas tulevaisuuteen. Kuitenkin tuo asia on hyvinkin merkittävä mielestäni. En itse voisi ainakaan olla miehen kanssa joka ei lapsia haluaisi.

      Voihan myös olla, että jos kumppanisi on päivä kerrallaan eläjä, niin hän ei osaa ajatella realistisesti esim. viiden vuoden päähän. Todellisuudessä hyvin pieni osa naisista ei halua lapsia koskaan. Voihan tietysti olla, että hän kuuluu siihen vähemmistöön. Hankala tilanne. Se ei selviä kuin puhumalla ja sillä, että kerrot kuinka tärkeänä asiana pidät sitä, että haluat lapsia. Älä painosta, mutta kerro että sinusta tulisi tulevaisuudessa varmaankin onneton jos olisitte lapsettomia. Jos hän sen ymmärtää, hän varmaan myös miettii tosissaan asiaa, eikä mieti vain tämän hetken tunnetta asiasta. Pystyykö hän puhumaan kanssasi muista tulevaisuuden suunnitelmista?(esim. asunnon ostosta tms) Haen siis tällä sitä kykeneekö hän muutenkaan ajattelemaan mitään realistisesti pidemmälle? Jos ei, niin tuskin pystyy lapsiakaan miettimään realistisesti..

      Ainakin itselläni pidemmästä suhteesta erotessani minusta tuntui kun olisin jäänyt tyhjän päälle ja yksin.. kai se vain aina tuntuu siltä kun on niin tottunut toiseen ihmiseen. Kuitenkin ajan kanssa huomasin, että on minulla sosiaalista elämää ilman häntäkin ja aloitin myös uuden harrastuksen, josta sain uusia kavereita. Teillä ei sentään ole lapsia, niin mieti niitä pariskuntia, jotka oavt eronneet ja heillä on lapsia. Heillä se vasta onkin sidos toiseen ja kyllä hekin erosta selviävät.:)

      Teette niin kuin parhaalta tuntuu, jos haluatte olla ystäviä niin sitten olette ja olette juuri sillä tavalla ystäviä kuin sillä hetkellä tuntuu. Ajan kanssa se teidän uudenlainen suhde tasaantuu ja selviää, voitteko ylipäätään olla ystäviä ja jos voitte, niin mikä on paras tapa teille. Aika joko erottaa tai saatttaa yhteen. Voittehan te vielä uudelleen palata yhteen mikäli kumppanisi ajan saatossa huomaakin, että kyllä hänkin haluaa lapsia. Mutta en itse henkilökohtaisesti jäisi tuota odottamaan vaan niin tapahtuu jos tapahtuu. Jos löydät uuden jonka kanssa perustat perheen ajallaan, niin eihän sekään sitten ole huono vaihtoehto.:)

      • j678

        Ainakin itse luulen, että ennemmin katuu sitä ettei hankkinut lapsia kuin päinvastoin. Tiedän senkin, että on sen verran isosta asiasta kysymys ettei siihen toista voi pakottaa. Eikä se olisi edes mitään hyvää perhe-elämää jos pakottaisi.

        No sinäänsä ainakin itse koen, että hän pystyy suunnittelemaan elämäänsä pidemmällekkin, mutta luulen hänen olevan sen verran kypsymätön ettei osaa tätä lapsiasiaa ajatella loppuun asti. En osaa edes itse sanoa haluanko todella lapsia. Asia ei ole vielä ajankohtainen, mutta pidän sitä sellaisena luonnollisena asiana, jos vakavasti seurustellaan.

        Olen kyllä huomannut, että mulle tämä on paljon rankempi paikka. Vaikka hän on sanonut ettei vaan näytä päällepäin kuinka pahalta tuntuu. Eihän tämä hänellekkään helppoa ole, mutta mulle tää on kyllä kova paikka. Jotenkin tuntuu ettei tästä pääse yli tai ainakin se tulee olemaan hyvin vaikeaa. Lisäksi harmittaa, vaikka se lapselliselta kuullostaakin, että hän selviytyy tästä helpommin. Vaikka sanoo ajattelevansa parastani niin tuntuu ettei oikeasti vaan välitä tarpeeksi. Vaikka onhan se totta, että eivät nämä "ongelmat" mihinkään katoa. Helpompi nyt erota kun 30 vuotiaana. Mutta tuntuu jotenkin koomiselta erota "varmuuden vuoksi ja tehdä elämästä onnetonta.

        Onneksi ei ole lapsia, ei yhteistä talolainaa tai muita rasitteita. Siltikin tämä on raskasta kun puolet elämästä on kietoutunut toisen ympärille.

        Joo eipä tässä varmaan auta kun mennä päivä kerrallaan ja katsoa miten meidän kaverisuhde kehittyy. Välejä on hankala katkaista kokonaan vaikka sinäänsä se varmasti lyhentäisi erosta ylitsepääsemiseen vaadittavaa aikaa.


    • 123654

      Ymmärrän kyllä, että varmasti tuntuu typerältä erota "varmuuden vuoksi". Mutta onhan se tosi, että ikävältä tuntuisi jos kumppanisi ei sitten koskaan haluaisi lapsia ja sinä niitä myöhemmin haluaisit. Usein se valitettavasti kuitenkin johtaa eroon.

      Sanoit, että tuntuu, että hän selviytyy helpommin. Luulen, että se on hänelle myös kova paikka, joutuu hänkin etsimään itselleen uudet rutiinit ja ei tunteet hetkessä kuole jos niitä on ollut. Toisaalta voi myös olla, että hän on ollut valmiimpi tähän prosessiin. Mitä minä muistan kavereitteni samantyylisiä suhteita aiemmin, usein nuori nainen haluaa "nähdä muuta maailmaa", eli rehellisesti sanottuna he haluavat kokeilla myös muita miehiä. Se on sitten toinen juttu kaduttaako myöhemmin, että erosi hyvästä. Tämäkin voi olla osasyy, että hän on tavallaan tyytyväisempi tilanteeseen tuolta kantilta.

      Sinuna kuitenkin nyt kuten sanoitkin katsoisin päivä kerrallaan ja rakentaisin omaa elämää. Jos uusi mukava kumppani löytyy niin mikäs siinä, muttei kannata sulkea ovea perässä vaan antaa mahdollisuus sille vaihtoehdolle, että ajallaan palaisittekin yhteen.

      Ero voi kuitenkin tehdä hyvää, koska olette niin nuorena alkaneet seurustelemaan, että saatat jopa löytää itsestäsi uusia puolia ja huomata, ettei kumppanisi ollut muutenkaan se paras vaihtoehto. Yritä nyt kuitenkin ottaa ilo irti sinkkuilusta ja tehdä sitä mitä huvittaa silloin kun huvittaa. Seurustella ehdit sitten koko loppu elämän. Keskity muihin kavereihin ja harrastuksiin tai hanki uusia. Kyllä se siitä hiljalleen helpottuu! Voimia!!!

    • jeps.

      Nainen on vielä liian nuori. Myöhemmin sitten. Ellei ole varma päätös ettei koskaan.

    • j678

      Joo. Pahemmaltahan se tuntuisi jos se tulisi myöhemmin. Tai eihän ero koskaan tunnu hyvältä.. kai en tiedä kun ei ole entisiä kokemuksia.

      Niin luulen, että hän on tätä miettinyt kauemmin ja näin tätä kautta käsitellyt sitä niin se ei ole sellanen yllätys niinkuin se oli mulle. Olen alkanut epäillä tätä toisten miesten kokeilua. En ole asiasta suoraan kysynyt kylläkään. Mutta mitään kolmatta pyörää ei pitäisi olla kuvioissa. Se tietysti harmittaa, että hän on vuosien saatossa kaunistunut ja itse olen mennyt vähän huonompaan suuntaan (vaikka tietysti itseä kriittisemmin katsookin), luulen että hän löytää nopeammin uuden suhteen kuin minä. Vaikka ei sillä niin väliä ole kun ei tämä ole mikään kilpailu.

      Ajattelin tehdä näin. Otan rauhassa ja en kiirehdi eteenpäin. Jos hän ilmoittaa halusta palata takaisin yhteen, olen varovainen en suostu epätoivoisena siihen, mutta pohdin asiaa. En halua polttaa siltoja, mutta en pidä sitä kovin todennäköisenä, että kävelisin takaisin toiselle puolelle. Toisaalta kuka elämästä sitten tietää, kaikkea voi sattua.

      En usko että on varma päätös, vaikka kovin väittääkin näin olevan.

      Vaikeaa tämä on. Ajatukset pelkkää myllerrystä eikä oikeen voi keskittyä mihinkään. Ne asiat jotka ennen tuntuivat kivoilta ja hauskoilta eivät tunnu samoilta. No kai tämä tälläinen mielen järkkyminen vähän vaikuttaa asioihin. Mutta kyllä kai tästä palautuu ennalleen kun vaan antaa itselleen aikaa. Kiitos tuesta. Palailen tänne kirjoittelemaan, jos tulee sellainen olo. On kuitenki hienoa kun saa tätä purettua ulos ja vähän muiden neuvoa ja perspektiiviä tähän tilanteeseen. Varsinkin kun itsellä ei tota elämänkokemusta niin pajon vielä ole.

    • oppeliini1

      Naisesi on todella päättänyt olla koskaan hankkimatta lapsia.
      Hän tietää omat voimavaransa ja tiedostaa ettei olisi hyvä äiti. Tuo nainen on varsinaisen fiksu ikäiseksieen. Naiset, jotka eivät halua lapsia, ja tekevät niitä vain miellyttääkseen puolisoaan eivät ole aina parhaita-äiti materiaalia. Tuon saa lukea tilastoista ja uutisista uudelleen ja uudelleen. Eikä se ole hyvää luettavaa!

      Saat olla aivan varma että loydät tyton joka on valmis muodostamaan lapsiperheen juuri sinun kanssasi. Tietenkin on iso muutos erota vanhasta ja niin läheiseksi muodostuneesta ystävästäsi. Kuitenkin ajatteleppa että sinä elät (todennäkoisimmin) yli 80vuotiaaksi. Sinulla on yli 50 vuotta aikaa kehitellä perhe, nauttia lapsistasi ja lastesi lapsista.

      Toisen tyton kanssa.

    • Tuatuatua

      Erosin viime vuoden lopussa poikäystävästäni sen takia, etten halua lapsia ja hän haluaa niitä luultavasti joskus. Olimme yhdessä neljä vuotta. Erosimme koska minulla alkoi olla koko ajan vain paha mieli siitä, ettei poikaystäväni voinut kunnolla sitoutua (= mennä naimisiin) minuun, koska halusi lapsi ja minä en. Riitojakin alkoi tulla enemmän, eikä kumpaakaan enää kiinnostanut sopia niitä, koska emmekä jaksaneet sopia, koska mitä järkeä on sopia jos muutenkaan ei tulla olemaan yhdessä.

      Minusta tuntuu etten halua ikinä lapsia, mutta en voi olla ihan varma asiasta. En vain ole ikinä halunnut lapsia, eikä ajatus omista lapsista ollenkaan houkuttele minua. Ehkä mieleni muuttuu neljäkymppisenä, mutta aika oudolta se ajatus tuntuu. Luultavasti olisin ihan ok äiti jos minulla olisi lapsi, mutta en vain halua lapsi. En halua joustaa omasta elämästäni niin paljoa, jonkun toisen takia.

      Nyt kun erosta on lähes vuosi ei meistä kumpikaan ole ollenkaan yli erosta. Tunteet toista kohtaan eivät ole kadonneet minnekään. Rakastan hän ja rakastaa minua. Olimme ennen kesään aina silloin tällöin yhteyksissä toisiimme, mutta kesän myötä olemme olleet aivan liikaa yhdessä tekemisissä. Kumpikaan ei jaksa olla erossa toisesta, koska ei se keväälläkään tuntunut vaikuttavat yhtään mihinkään.

      Minä olen yrittänyt tapailla muita. Se on todella hankalaa, koska rakastan eksääni niin paljon, että uudet tyypit eivät vain säväytä. Sitten koska uusi tyyppi ei kunnolla säväytä en jaksa kunnolla yrittää.
      Eksäni ei edes jaksa tapailla ketään. Koska kukaan ei tunnut yhtään ihanalta, kuin minä. Enkä ihmettele. Kaikki muut tunutvat niin valjuilta ja ihan kivoilta häneen verrattuna.

      Meidän tilanteemme on nyt todella jumissa. Haluaisimme palata yhteen, mutta koska mikään ei ole muuttunut emme näe siinä mitään järkeä. Muut eivät kiinnosta meitä. Olemme kerinneet viettää "villiä sinkkuelämää" ennen, kuin aloimme seurustelemaan, joten kumpikaan ei ole nyt viitsinyt sitä jatkaa nyt, koska molemmat tietävät millaista se on ja molemmat saivat siitä tarpeekseen jo ennen, kuin aloimme olla yhdessä. En tiedä milloin ja miten tilanne voisi ratketa. Nykyisessä tilanteessa ei ole yhtään mitään järkeä, mutta ei yhteen paluussakaan ole.

    • isabellaEscalatera

      Meillä on nyt vähän vastaavanlainen tilanne menossa, eli nainen (minä) ei halua lapsia ja mies haluaa. Yhdessä olemme olleet 7 vuotta, nyt olemme molemmat 26-vuotiaita.

      Sanoin jo suhteen alussa, että en halua omaa perhettä. Siitä huolimatta mies halusi kanssani naimisiin ja luulin lapsiasian olevan ok. Tiesin kyllä, että mies on joskus toivonut perhettä, mutta pitkään hän ei vaikuttanut siltä, että sen puuttuminen haittaisi. Kunnes hyvin pian juuri naimisiinmenon jälkeen hän alkoi puhua siitä, kuinka olisi ihanaa kun meilläkin olisi perhe.

      Olemme puhuneet aiheesta vakavissamme ja mies on sitä mieltä, että haluaa ehdottomasti perheen. Hän on vain odottanut, että mieleni muuttuu. Olen alusta alkaen ollut rehellinen toiselle, ja nyt se taitaa kostautua erolla, kun toinen olettaa olemattomia. On totta, että etenkin näissä asioissa mieli voi muuttua, mutta mieleni muutenkin muuttuu harvoin.

      Olen kyllä yrittänyt miettiä sitä, pitäisikö se lapsi kuitenkin hankkia, punninnut jollain tavalla tätäkin vaihtoehtoa. Olen yrittänyt ´herätellä´ sitä mahdollista ja luonnollista halua jälkikasvulle. Olen kierrellyt lastenvaateliikkeissä, hoidellut sukulaisten vauvoja ja yrittänyt ajatella "noh, olisiko se niin paha asia jos meille tulisi lapsi". Hoidan mielelläni lapsia ja ovathan pikkuiset vauvanvaatteet sööttejä, mutta kaikesta huolimatta sisälläni ei ole herännyt halu omaan lapseen. Enkä halua hankkia lasta toiselle, jos en myös itse sydämessäni halua sitä. Siitä tulisi vain liian monta murhetta.

      Voi olla, että mieleni muuttuu 5, ehkä 10 vuoden päästä, tai sitten ei koskaan. En voi todellakaan tietää, mitä haluan tuolloin. Tiedän vain, mitä haluan nyt, ja nyt en halua lapsia. Me sovimme miehen kanssa muuten loistavasti yhteen, mutta tämä asia taitaa erottaa meidät. Ehkä miehen on parempi löytää suoraan joku sellainen, kenen kanssa voi perustaa perheen kuin odottaa minun kanssani, jospa Ehkä Joskus mieleni muuttuu.

    • nainen 41v.

      Onhan tuo lasten hankkiminen niin suuri asia, että jos siinä parisuhteessa on vastakkaiset kannat, niin ei ole hyvä jatkaa. Toisaalta ollette todella nuoria vielä. Jos olisitte yli 30v. ja toinen ei haluaisi lapsia, niin silloin ero olisi varmaan paras ratkaisu. Pitkissä parisuhteissa helposti jää kaikki ystävät pois ja toisesta tulee ainoa turva. Kun ystäviä tarvitsisi eron hetkellä, ei olekaan enää ketään, koska heidät yleensä unohdetaan parisuhteen aikana. Sinulla on juuri tuo "ongelma". Olet elänyt niin paljon toisen elämää ja sitä parisuhdettasi, että et halua irottautua pelon vuoksi lainkaan. Voin kertoa, että joskus ero on parempi vaihtoehti, vaikka luulee, ettei selviä. Lopulta voikin tavata sellaisen ihmisen, joka ajattelee asioista ja tulevaisuudesta samalla tavalla ja tajuta, että elämää ei saa ripustaa vain yhden ihmisen varaan.

      Meillä oli sama tilanne ex:n kanssa. Hän miehenä halusi lapsia ja minä en halunnut. Tiesin sen jo yli kaksikymppisenä ja näin nelikymppisenä ei tilanne ole muuttunut. En inhoa lapsia, vaan pidän heistä. En kuitenkaan ole koskaan nähnyt lapsia omaa elämääni rikastuttavana tekijänä, vaan mielummin katselen ja hoidan vaikkapa sisareni ja veljeni lapsia. Se riittää minulle hyvin. Kaikilla naisilla ei vain ole haaveena perheen perustaminen, niin se pitäisi sallia heille. Etenkin nykyään yhä useampi nainen haluaa elämältään muuta kuin olla äitinä. Elämässä on paljon muitakin vaihtoehtoja. Tuo lapsiasia on niin iso päätös ja vaikuttaa niin paljon parin tulevaisuuteen, että sitä pitää harkita tarkkaan. Jos parilla on siitä eri näkemykset, niin miksi pitää jatkaa suhdetta? Eikö ole parempi katsella vierelleen ihmistä, joka haaveilee samoista asioista. Toisaalta te olette todella nuoria, koska nykyään lapsia tehdään jopa nelikymppisenä. Jos nainen on kuitenkin 100 prosentilla vakuuttunut, että ei halua lapsia nyt eikä tulevaisuudessa, niin välttämättä hänen mielensä ei tule muuttumaan. Toisaalta mikä kiire sinulla on tuossa iässä tehdä lapset. Ehkä kannattaisi odottaa, jos muuten suhde toimii. Jos kuitenkin tienne vievät erilleen, niin se ei kaada maailmaa. Se on vain iso kynnys, koska olette olleet koko ajan yhdessä ja ripustautuneet toisiinne. Joskus on kuitenkin terveellistä irottaa otteensa toisesta, jotta voi elää omalla tavallaan tyytyväisenä ja tavata sellaisen ihmisen, joka ajattelee samalla tavoin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1985
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1753
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1614
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1390
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      58
      1287
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1272
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1256
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1254
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      11
      1217
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1191
    Aihe