Onko kenellekään parodontiitista kärsivälle laitettu hampaisiin kiskotusta, estämään hampaiden liikkumista? Minulle ollaan laittamassa kuitukisko. Onko kokemuksia? Auttaako? Näkyykö kuinka paljon etuhampaista? Minkä hintainen?
parodontologinen kisko
6
5282
Vastaukset
- tiinuh__
Minua kiinnosta myös tuo, minkälaisissa tapauksissa tuollaista hoitoa tarvitaan? Pitääkö tuolloinen hampaiden olla jo tosi huonossa kunnossa?
- asta s
Asiasta tietävät, olkaa kilttejä / ystävällisiä, laittakaa tietoa ja kokemuksia kiskotuksesta.
Itse olen nelikymppinen, mutta valitettavasti pitkälle edennyt parodontiitti, ja ientä ei jäljellä juuri ollenkaan. Hampaat itsessään ovat hyvät, mutta eivät pysy suussa paikallaan, vaan heiluvat sidekudoksen puutteesta. Mitään kovaa / sitkeää en voi syödä.
Kiskolla olisi tarkoitus saada omat hampaat pysymään suussa pitempään (ennen niitä väistämättä tulevaisuudessa häämöttäviä tekareita ... ). Kisko kytkee hampaat yhteen ja antaa niille tukea liikkumisen ehkäisemiseksi.
Mutta miten toimii käytännössä, kokemuksia? - 14+9
Olisiko tälläinen?
http://www.sticktech.com/document.asp?id=19686
Täälläkin on jotain kiskotuksesta
http://www.digipaper.fi/hammaslaakarilehti/89719/index.php?pgnumb=17
Itse en tiedä asiasta mitään. Sattui löytymään Googlella. - kiskotus
Kiskotus tarkoittaa sitä, että lasikuitukiskomateriaalilla (esim. tuo everStick C&B tai kapeampi perio) ja yhdistelmämuovipaikka-aineella kiinnitetään hampaita kiinni toisiinsa. Tarkoitus on hillitä hampaiden liikkumista purennassa ja estää näin yksittäisten hampaiden liikarasittuminen. Käytetään varsinkin silloin, kun liikkuvuutta eli hampaiden heilumista on jo kohtalaisen reippaasti. Kiskotus voi olla lyhyt, lyhimmillään kaksi vierekkäistä hammasta kiinnitetään toisiinsa, tai jopa koko hammaskaaren mittainen. Nykyään suositaan lyhyehköjä kiskotuksia, mutta joskus tilanne voi vaatia todella usean hampaan kiinnittämistä.
Lasikuitukiskotus kiinniteään hampaiden sisäpuolelle, jolloin ei näy päällepäin. Usein tukikudokseltaan heikentyneessä hampaistossa hampaat ovat jo siirtyneet sen verran, että on rakoja väleissä, joten niistä voi näkyä, mutta hampaanvärisenä rakenteena ei yleensä haittaa sen enempää. Aluksi saattaa tuntua kieleen paksummalta, mutta siihen tottuu. Muuten hampaat toimivat kuten ennenkin. Purressa purentarasitus jakaantuu vain useammalle hampaalle. Lankaa ei saa välistä läpi kun ovat kiinni toisissaan, mutta hammasväliharjalla ja/tai tikulla mahtuu puhdistamaan välit. - asta s
Kiitos vastauksista!
Onko mitään tietoa, minkä hintaisia toimenpiteitä nämä ovat? Minulla varmasti joudutaan köyttämään useita hampaita yhteen, kun oikeastaan koko rivi alaetuhampaita heiluu.
Mitenkäs sitten, jos siellä kiskossa muovikuorrutuksen alla yhdelle hampaalle tulee jotain ongelmia, niin se sitten varmaan joudutaan purkamaan koko hökötys?
Miten kauan tuollainen viritys on ihmisillä rikkoutumatta (murtumatta) suussa kestänyt?- Heiluva Hammas
Täältä löytyy hieman tietoa hinnoista ym: http://www.sticktech.com/document.asp?id=f6w7ej7b8rl
Ja täältä samoin: https://www.sttinfo.fi/release?0&releaseId=48881
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 953859
Nainen olet minun
Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli473245Sille ei voi enää mitään
Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.1002857- 1362550
Harmi jos ei enään nähdä
Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki572490- 612408
Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun
mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??1172407Vau miten upea nainen!
Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.212354Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv232336- 642100