Minipilleri reseptistä

maijja2

Moikka.
Olen 19 v tyttö ja aloittamassa minipillerit kunhan kuukautiseni alkavat.
Sain gyneltä 3kk reseptin.. En kuitenkaan ole ihan varma sanoiko gyne että sen jälkee mene terveydenhoitajalle mikäli pillerit sopii jne hän kirjoittaa uuden reseptin.. Koko tilanne oli niin jännittävä että jotenkin meni osa koko infosta ohi:DD
Kuvittelenko omiani vai kuulostaako tämä järkeen käyvältä että kun pillerini alkavat loppua menisin terveydenhoitajalle? Tarvitseeko minun mennä saman lääkäriaseman (yksityinen) terveydenhoitajalle? Vai olisiko reseptini kuitenkin pidempi? Kun mielestäni noita kirjoitetaan 1 vuoden resepteinä..
Olen muuttamassa, joten voinko hakea tällä reseptillä myös muualta suomesta pillereitä mikäli minulla on vuoden resepti?

Auttakaa avutonta jolla on hirrrrrmuisesti kysyttävää,;)

7

1709

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • apteekista tietoa

Siinä reseptin ylälaidassa, jossa on lääkkeen nimi, kerrotaan miten monta pilleriä sinulle on määrätty. Reseptin puolivälissä on, paljonko olet niitä ensimmäisellä kerralla ostanut ja jäikö vielä monen kuukauden annos ostamatta.

Terveydenhoitaja ei voi lääkkeitä määrätä, joten todennäköisesti tavoitteena on kysellä sinulta, miten lääkkeet ovat sinulle sopineet. Mitata verenpaine ja tarkistaa jotain muita juttuja. Sen perusteella voit jatkaa lääkkeiden käyttöä tai pillerit täytyy vaihtaa toisiin tai etsiä kokonaan uusi ehkäisyratkaisu. Mielestäni myös terveyskeskuksen terveydenhoitaja käy.

Resepti kelpaa kaikkialla Suomen apteekeissa.
      Ehkä on selvempi, että jo nyt käyt sen reseptin kanssa apteekissa ja kysyt, mitä ne kaikki merkinnät siinä paperissa tarkoittavat. Sitten tiedät, kuinka pitkäksi aikaa niitä pillereitä on. Voit kysyä asiaa myös äidiltäsi.

• tietämätön nuori

Kiitos vastauksestasi! :) Arvostan kaikkea apua. Kysyisin äidiltä mielelläni, jos minulla sellainen vielä olisi:/ Iskän kanssa ei näistä asioista oikeen viitsi puhua, vaikka muuten hän huipputyyppi onkin!:)

Eli reseptin ylälaidassa lukee: CERAZETTE TABL, KALVOPÄÄLLYSTEINEN 75MCG, N:o 6X28FOL x 3

Minun logiikallani tämä x3 tarkoittaa tuota kolmea liuskaa mikä yhdessä paketissa on? Vaiko ihan kolmea pakettia eli 9 liuskaa? :D Sori oon tosi tyhmä näissä kun koskaan mitään reseptilääkkeit oikeen tarvinu:D

Sitte tuolla otetaan jutussa jotain ihan ihme merkintöjä, mistä en ymmärrä:D Ilmeisesti Otetaan 1 kohdalla on 3 x
      Ja saamatta1 kohdalla 5 x 28

Farmaseutti täti oli muutenkin jotenkin tosi tympeä, joten en viitsinyt kysellä mitään ylimääräistä...

Mun logiikalla kuitenkaan mulla ei ole enään jäljellä pillereitä.. Mutta ehkäpä käyn siellä apteekissa joku pv kysäisemässä:P

• vygvjkj

Sulla on vielä pillereitä jäljellä.
        Tosin vähän on kyllä sekavat nuo merkinnät. Ainakin tuosta ekasta käsitän että sulle on määrätty 6kpl 3kk pakettia.

• f.,,,,
        vygvjkj kirjoitti:

Sulla on vielä pillereitä jäljellä.
        Tosin vähän on kyllä sekavat nuo merkinnät. Ainakin tuosta ekasta käsitän että sulle on määrätty 6kpl 3kk pakettia.

Sinulle on kirjoitettu 18 kk:n pillerisatsi.

• asiakass

Käy ihmeessä apteekissa kysymässä. Ymmärrän, että tiskin takana on joskus tympeä ihminen, mutta nyt onkin sinun aika opetella asiakkaaksi. Menet apteekkiin, sanot ettet ymmärrä reseptiä täysin ja pyydät henkilökuntaa avaamaan sen salaisuudet niin että varmasti tajuat. Katsos se on niitten työtä ja siitä niille maksetaan. Ne myy lääkkeitä ja niitten tehtävä on selvittää käyttö ihmisille, ettei erehdyksiä satu. Rohkeesti vaan :) Kun siinä saamatta-kohdassa lukee jotain, niin lääkettä on vielä ostettavaksi. Ja sama resepti käy kautta Suomen. Kun ne alkaa loppua, soitat terkkariin ja kysyt miten niitä saa lisää. Sitä se terveydenhoitajasta puhuminen tarkoitti, kun lääkärit ei vastaa puhelimiin terkarissa.

• toinen farm.
        asiakass kirjoitti:

Käy ihmeessä apteekissa kysymässä. Ymmärrän, että tiskin takana on joskus tympeä ihminen, mutta nyt onkin sinun aika opetella asiakkaaksi. Menet apteekkiin, sanot ettet ymmärrä reseptiä täysin ja pyydät henkilökuntaa avaamaan sen salaisuudet niin että varmasti tajuat. Katsos se on niitten työtä ja siitä niille maksetaan. Ne myy lääkkeitä ja niitten tehtävä on selvittää käyttö ihmisille, ettei erehdyksiä satu. Rohkeesti vaan :) Kun siinä saamatta-kohdassa lukee jotain, niin lääkettä on vielä ostettavaksi. Ja sama resepti käy kautta Suomen. Kun ne alkaa loppua, soitat terkkariin ja kysyt miten niitä saa lisää. Sitä se terveydenhoitajasta puhuminen tarkoitti, kun lääkärit ei vastaa puhelimiin terkarissa.

Kuten todettu jo tuolla aiemmin, aloittajalle on määrätty 1,5 vuoden pillerit kerralla, miksi sitä pitäisi kysellä kun se selvästi tulee ilmi reseptistä??

• asiakass
        toinen farm. kirjoitti:

Kuten todettu jo tuolla aiemmin, aloittajalle on määrätty 1,5 vuoden pillerit kerralla, miksi sitä pitäisi kysellä kun se selvästi tulee ilmi reseptistä??

Siksi, että mun mielestä on hyvä että ihmiset oppii käyttämään niitä palveluja rauhassa, jos joku asia on jäänyt epäselväksi. Ettei tarvitsis nolona netissä kysellä lääkkeistä. Varmaan ammattilaisena ymmärrät pointin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      282
      4751
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      135
      3056
    3. Miksei Björn Wahlroos jaa rahaa köyhille?

Esimerkiksi Nordean tiloissa? Vai tuovatko ne köyhät hiekkaa marmorilattioille ja siksi ei pysty mursunviiksi pystyyn k
      Maailman menoa
      50
      2959
    4. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      28
      1541
    5. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      227
      1242
    6. Missä kunnassa kaivattusi asuu

Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      47
      1189
    7. Yksikään persu ei ole saanut Nobelin palkintoa

Kertoo paljon persujen älyn puutteesta. Demareista mm. Ahtisaari on kyseisen palkinnon saanut.
      Maailman menoa
      7
      986
    8. Emme koskaan keskustelleet kasvotusten syistä välirikollemme

Enkä voisi kertoa perimmäistä rehellistä syytä. Kerroin sinulle pintapuolisen ”paketin” ja otin tavallaan omalle vastuu
      Ikävä
      58
      981
    9. Paskalaista valokuitulakiin

Nyt maksajiksi joutuvat kaupunkilaiset eivätkä mökkiensä ulkohuusseissa kakistelevat mummot. Nimittäin EU määrää jokais
      Maailman menoa
      52
      969
    10. Miten antaa merkki hyvin eri ikäiselle miehelle, että kertoisi toiveensa ja ajatuksensa?

Olen pitkään pitänyt miehestä, joka myös varmasti minusta. Hän ei tosin kerro ihastumisesta, eli voi hyvin olla, että tu
      Ikävä
      78
      961
    Aihe