Kallein jalokivi - suuri kultainen kaupunki. Ilmestynyt ihan juuri. Onko kukaan lukenut jo?
Kirja tilattavissa ristikukka kustannukseslta.
Onkos tämä kolmas vai kuinka mones kirja?
Risto Blomilta uusi kirja
46
1291
Vastaukset
- leiff.
Minusta se on 3-4. kiirettä on pitänyt ,taitaa pertrunmaalla
olla hyvä hyvä koti.
Ristiinassaon mokki , jossa kesällä saa virikkeitä se
paikka on kai hänen Mikkelin aikainen Maija Mehiläinen
Kirja oli ensimmäinen . - Imatran Inkeri
Joka rakastaa rahaa hän vihaa Jumalaa.
- 5+7#
Inkeri, mikähän on tämän viisauden selitys?
- jotaki rajaa sentäs
Risto veli ei toimi rahan rakkaudesta, Inkerille tiedoksi. Ota kantaa vasta sitten, jos tunnet ihmisen riittävän hyvin. Ja rukoile JUmalalta itsellesi herätystä ja parannuksen armoa. Eihän Jumala meitä tilille vie toisten kilvoituksesta vaan jokainen meistä tekee tilin JUmalalle OMASTA elämästään.
Tämä huhtominen toisten tekemisissä heidän mustamaalaamisekseen on saavuttanut kuvottavat mittasuhteet tällä palstalla. Kunpa tällaiset toimijat joilla on jatkuvasti syyttävä sormi toisia kohtaan käsittäisivät että heidän on tehtävä parannus.
- ristikukkakustannus
Kallein jalokivi - suuri kultainen kaupunki
Pastori Risto Blom on eläkkeellä oleva Suomen evankelis-luterilaisen kirkon pappi. Hän käsittelee tässä kirjassaan asioita, joista jokaisen kristityn tulisi olla selvillä. Hän tuo ne esille käyttämättä teologisia termejä, jotta mahdollisimman monet voisivat lukea pohtien omaa vakaumustaan ja sitoutumistaan - kuuluvat he sitten johonkin kirkkoon tai uskonnolliseen yhteisöön, tai eivät.
http://www.ristikukkakustannus.fi/home/8-kallein-jalokivi.html
27,00 €
Pitää tässä soitella Ristolle ja kysyä vähän tämän kirjan sisällöstä ja taustoista.
Hyvä kun avaaja otti puheeksi, kiitos.- Lisätietoja
Kirja keskittyy kristinuskon perusasioiden käsittelyyn. Vaikka kirjan nimi viittaa Ilmestyskirjan viimeisiin lukuihin, Ilmestyskirja ei kuitenkaan ole keskeisessä asemassa tärkeiden opillisten asioiden esille tuomisessa. Sivulla 5 oleva kuva osoittaa, mitkä asiat ovat uskon keskiössä ja mitkä ovat kuin säteitä niistä.
Risto Blom ottaa kirjassaan esille myös vaikeita ja uskonnollisia yhteisöjä erottavia kysymyksiä, mutta käsittelee niitä niin, että kuka tahansa voi ne lukea, vertailla ja pohtia niitä.
Kirja on sidottu, kovakantinen, 336 sivua. Kannen on suunnitellut Eila Blom-Nieminen. Bookwell Oy on painanut kirjan kesäkuussa 2013.
ISBN 978-952-67963-0-7
•Korkeus 215 mm
•Leveys 154 mm
•Syvyys 27 mm
•Paino 0,525kg
•Sidosasu: sidottu, kovakantinen
•Sivumäärä: 336
•Painettu: 10.6.2013
•Tekijä: Risto Blom
•Kansi: Eila Blom-Nieminen
•Kustantaja: Ristikukka Kustannus
•Kirjapaino: Bookwell Oy
•ISBN: 978-952-67963-0-7 - Voi maailmaa
Ei se kirja voi olla hyvä, jos maailman papit kiittävät.
He tahtovat omaavanhurskautta vahvistaa. - Oppi-isät kunniassa
Lisätietoja kirjoitti:
Kirja keskittyy kristinuskon perusasioiden käsittelyyn. Vaikka kirjan nimi viittaa Ilmestyskirjan viimeisiin lukuihin, Ilmestyskirja ei kuitenkaan ole keskeisessä asemassa tärkeiden opillisten asioiden esille tuomisessa. Sivulla 5 oleva kuva osoittaa, mitkä asiat ovat uskon keskiössä ja mitkä ovat kuin säteitä niistä.
Risto Blom ottaa kirjassaan esille myös vaikeita ja uskonnollisia yhteisöjä erottavia kysymyksiä, mutta käsittelee niitä niin, että kuka tahansa voi ne lukea, vertailla ja pohtia niitä.
Kirja on sidottu, kovakantinen, 336 sivua. Kannen on suunnitellut Eila Blom-Nieminen. Bookwell Oy on painanut kirjan kesäkuussa 2013.
ISBN 978-952-67963-0-7
•Korkeus 215 mm
•Leveys 154 mm
•Syvyys 27 mm
•Paino 0,525kg
•Sidosasu: sidottu, kovakantinen
•Sivumäärä: 336
•Painettu: 10.6.2013
•Tekijä: Risto Blom
•Kansi: Eila Blom-Nieminen
•Kustantaja: Ristikukka Kustannus
•Kirjapaino: Bookwell Oy
•ISBN: 978-952-67963-0-7Eiköhän me pidetä vieläkin Martti Lutheria kalliina oppi-isänä Lestadiuksen kanssa ja jätetään myöhempien aikojen hajottaja opettajat omassa arvossaan.
- jo vain
Oppi-isät kunniassa kirjoitti:
Eiköhän me pidetä vieläkin Martti Lutheria kalliina oppi-isänä Lestadiuksen kanssa ja jätetään myöhempien aikojen hajottaja opettajat omassa arvossaan.
" jätetään myöhempien aikojen hajottaja opettajat omassa arvossaan. "
Näinhä myö voijaa tehhä, mutta ketä sie tarkotat hajottajilla, niitäkö, jotka kävi pilkkomassa seurakunnan?
- kannattaa tutustua
Noista Blomin kirjoista vielä:
1. Mesimasu
2. Kirkon tutkimuskeskuksen julkaisuja C58 JUMALAN LAPSEKSI
3. Kallein jalokivi - suuri kultainen kaupunki
1. ja 3. kirjaa saa siis tuolta mainitusta nettikirjakaupasta (myös alennettuun yhteishintaan) Sain käsiini RBlomin uuden kirjan Kallein jalokivi.
Mielenkiintoinen opus. Kirjan nimi voisi olla "Dogmatics for Dummies".
Esimerkkitekstiä luvusta jossa esitellään sakramentteja:
*************************************************************************************
1) Niille, jotka hylkäävät sakramenttien edella kuvatun vaikuttavuuden jättämällä uskomatta sakramentissa lausuttavat sanat, niille jäävät vain ulkonaiset merkit. Ja ne merkit eivät yksin ole Kristuksen asettamia pyhiä toimituksia.
2) Niillä, jotka uskovat vain parannuksen sakramentin eli synninpäästön julistuksen erillisenä sanallisena tapahtumana, niillä on vain yksi sakramentti. (Apologia eli Augsburgin tunnustusten puolustus puhuu synninpäästöstä parannuksen sakramenttina.)
3) Niillä, jotka eivät usko, että Jumalan sanassa on Jumalan Henki, vaan edellyttavat, että Pyhän Hengen tulee olla sanojen lausujassa, niillä ei taida olla sakramenttia lainkaan. Jos on, se on ns. persoonallisuuksien sakramentti. Tässä asiassa on kysymys avainten vallasta, siitä kenellä se on.
*************************************************************************************
=> Luulenpa että tästä kirjasta tulee keskustelua essujen piirissä.- tutkia pitäisi
Risto on tuttu mies, hän sanoo sanottavansa suoraan ja kiertelemättä.
Mielenkiintoista olisi selvittää missä vaiheessa kehitystä lestadiolaisuus hukkasi Jeesuksen asettamat Pyhät Sakramentit? Minulla on asiakirja josta näkyy että jo 1850 luvun alussa puhuttiin halveksivasti rovasti lestadiuksesta seuraavasti: "Lestadiuksella se on vain sellaista papin hoitoa." Sanojana muistaakseni Hilkka Parkajoki ja tämä tapahti Sakon talossa. Tämä osoittaa mielestäni selvästi että jo tuolloin ainakin osa lestadiolaisista oli luopunut luterilaisesta tunnustuksesta ja lähti voimakkaasti tunnejohteisten maallikkosaarnaajien perään, joilla oli hyvin hatarat tiedot kristinuskosta mutta sitäkin palavampi asenne asiaansa. Onko sitten ihme että henkisesti ja opillisesti nämä hajaannukset alkoivat jo hyvissä ajoin ennen kun 1800 luku oli lopussa.
Itse ajattelen niin, että Sakramentit on pitänyt kieltää sen vuoksi, että vain oman ryhmän jäsenet tulevat tietyn parannuskaavan läpikäytyään osallisksi pelastuksesta. Samaan kategoriaan kuuluvat nuo kirjassa mainitut kaksi muutakin toteamusta. Jeesukseen (JUmalan Sanaan) uskomalla ei voi pelastua ilman ihmistä välikätenä. Ja tämän synneistä päästävän välikäden (persoonallisuuksien sakramentti) on sitten oltava tämä "asuvan pyhän Hengen" omaava, eli seurakunnassa luotettavaksi serttifioitu henkilö. tutkia pitäisi kirjoitti:
Risto on tuttu mies, hän sanoo sanottavansa suoraan ja kiertelemättä.
Mielenkiintoista olisi selvittää missä vaiheessa kehitystä lestadiolaisuus hukkasi Jeesuksen asettamat Pyhät Sakramentit? Minulla on asiakirja josta näkyy että jo 1850 luvun alussa puhuttiin halveksivasti rovasti lestadiuksesta seuraavasti: "Lestadiuksella se on vain sellaista papin hoitoa." Sanojana muistaakseni Hilkka Parkajoki ja tämä tapahti Sakon talossa. Tämä osoittaa mielestäni selvästi että jo tuolloin ainakin osa lestadiolaisista oli luopunut luterilaisesta tunnustuksesta ja lähti voimakkaasti tunnejohteisten maallikkosaarnaajien perään, joilla oli hyvin hatarat tiedot kristinuskosta mutta sitäkin palavampi asenne asiaansa. Onko sitten ihme että henkisesti ja opillisesti nämä hajaannukset alkoivat jo hyvissä ajoin ennen kun 1800 luku oli lopussa.
Itse ajattelen niin, että Sakramentit on pitänyt kieltää sen vuoksi, että vain oman ryhmän jäsenet tulevat tietyn parannuskaavan läpikäytyään osallisksi pelastuksesta. Samaan kategoriaan kuuluvat nuo kirjassa mainitut kaksi muutakin toteamusta. Jeesukseen (JUmalan Sanaan) uskomalla ei voi pelastua ilman ihmistä välikätenä. Ja tämän synneistä päästävän välikäden (persoonallisuuksien sakramentti) on sitten oltava tämä "asuvan pyhän Hengen" omaava, eli seurakunnassa luotettavaksi serttifioitu henkilö.Sakramenttien halveksinta liittyy pietismiin.
Pietismissä jo opetettiin, että uudestisyntyminen ei tapahdu kasteessa, vaan lapsi syntyy uskoen ja aikuisen kadotettua usko, uudestisyntyminen tapahtuu tietoisessa herätyksessä, joka johtaa selvään parannuksentekoon.
Lestadiolaisuuteen tämä oppi siirtyi lukijaisuudesta.
Samaa ajatusta on viidesläisyyden muromalaisessa haarassa (Raamattuopisto): Pelkkä kaste ei tee uudestisyntymistä. Vesikaste ja henkikaste eli uskoon tuleminen yhdessä muodostavat Kristus-kasteen. Pelkkä vauvan kaste ei voi olla uskoon tulo. Tässä ajattelussa on yhteneväisyyksiä myös vapaiden suuntien kanssa.- Hutkiako pitäisi?
tutkia pitäisi kirjoitti:
Risto on tuttu mies, hän sanoo sanottavansa suoraan ja kiertelemättä.
Mielenkiintoista olisi selvittää missä vaiheessa kehitystä lestadiolaisuus hukkasi Jeesuksen asettamat Pyhät Sakramentit? Minulla on asiakirja josta näkyy että jo 1850 luvun alussa puhuttiin halveksivasti rovasti lestadiuksesta seuraavasti: "Lestadiuksella se on vain sellaista papin hoitoa." Sanojana muistaakseni Hilkka Parkajoki ja tämä tapahti Sakon talossa. Tämä osoittaa mielestäni selvästi että jo tuolloin ainakin osa lestadiolaisista oli luopunut luterilaisesta tunnustuksesta ja lähti voimakkaasti tunnejohteisten maallikkosaarnaajien perään, joilla oli hyvin hatarat tiedot kristinuskosta mutta sitäkin palavampi asenne asiaansa. Onko sitten ihme että henkisesti ja opillisesti nämä hajaannukset alkoivat jo hyvissä ajoin ennen kun 1800 luku oli lopussa.
Itse ajattelen niin, että Sakramentit on pitänyt kieltää sen vuoksi, että vain oman ryhmän jäsenet tulevat tietyn parannuskaavan läpikäytyään osallisksi pelastuksesta. Samaan kategoriaan kuuluvat nuo kirjassa mainitut kaksi muutakin toteamusta. Jeesukseen (JUmalan Sanaan) uskomalla ei voi pelastua ilman ihmistä välikätenä. Ja tämän synneistä päästävän välikäden (persoonallisuuksien sakramentti) on sitten oltava tämä "asuvan pyhän Hengen" omaava, eli seurakunnassa luotettavaksi serttifioitu henkilö."Silloin oli kauhean suuret seurat Sakon talossa. Matarengista (Ruotsin Ylitornion kirkolta), Tärännöstä, Jellivaarasta, Kittilästä oli ihmisiä Sakon talossa. - - - Kolme riihtä lämmitettiin lämpimiksi, niissäkin oltiin yötä. - - - - Oli saarnamiehenä myös Parka-Heikki. Ja täällä on silloin kristillisyys tutkittu, ja sitten on synnit julistettu anteeksi. Raattamaa sen aloitti. Laestadiuksella se on ollut semmoista papinhoitoa. Mutta Kitkiöjoessa se tutkittiin sitten Sakon talossa ja kattottiin", jatkaa Hilta Parkajoki, "että ihmisillä on oikeus Jumalan puolesta tojistaa synnit anteeksi."
Huomaatteko, kuinka jutut yleensä muuttuvat kirjoittajansa näköiseksi. Esim. nimimerkki "tutkia pitäisi" on muuttanut Hiltan Hilkaksi ja lisännyt tämän lausumaan sanan VAIN. Lisäksi hän ei ole ymmärtänyt paikallista kielivarianttia: Ei Hilta Parkajoen lausumassa ole mitään halveksuvaa sävyä.
Mutta maailma (ja myös kristillinen maailma) on täynnä vääristelijöitä. - ei hutkia pitäisi
tyhmelin kirjoitti:
Sakramenttien halveksinta liittyy pietismiin.
Pietismissä jo opetettiin, että uudestisyntyminen ei tapahdu kasteessa, vaan lapsi syntyy uskoen ja aikuisen kadotettua usko, uudestisyntyminen tapahtuu tietoisessa herätyksessä, joka johtaa selvään parannuksentekoon.
Lestadiolaisuuteen tämä oppi siirtyi lukijaisuudesta.
Samaa ajatusta on viidesläisyyden muromalaisessa haarassa (Raamattuopisto): Pelkkä kaste ei tee uudestisyntymistä. Vesikaste ja henkikaste eli uskoon tuleminen yhdessä muodostavat Kristus-kasteen. Pelkkä vauvan kaste ei voi olla uskoon tulo. Tässä ajattelussa on yhteneväisyyksiä myös vapaiden suuntien kanssa.Kastetta harvoin ymmärretään oikein. Kaste käsitetään jonkinaisena rityuasalina jossa henkilölle annetaan nimi ja hänet liitetään jonkun ajallisen seurakunnan jäseneksi kasteessa. Ei ymmärretä, mitä kaste (ristiäiset) oikeasti on, eli tilaisuus jossa liha naulitaan loppuelämän ajaksi ristille, ja Hengestäsyntynyt siis Kristuksesta syntynyt UUSI ihminen jatkaa elämää siitä eteenpäin !!! USKON KILVOITUKSESSA !!!.
USKOVA IHMINEN SIIS ELÄÄ KASTEESSA, KILVOITELLEN USKOSSA!
Lestadiolaisuudessa on paljon Böömin veljesten herrnhutilaisuutta. Se ei ole siis pelkästään pietistinen liike. - Ei o luterilaisuutta
Hutkiako pitäisi? kirjoitti:
"Silloin oli kauhean suuret seurat Sakon talossa. Matarengista (Ruotsin Ylitornion kirkolta), Tärännöstä, Jellivaarasta, Kittilästä oli ihmisiä Sakon talossa. - - - Kolme riihtä lämmitettiin lämpimiksi, niissäkin oltiin yötä. - - - - Oli saarnamiehenä myös Parka-Heikki. Ja täällä on silloin kristillisyys tutkittu, ja sitten on synnit julistettu anteeksi. Raattamaa sen aloitti. Laestadiuksella se on ollut semmoista papinhoitoa. Mutta Kitkiöjoessa se tutkittiin sitten Sakon talossa ja kattottiin", jatkaa Hilta Parkajoki, "että ihmisillä on oikeus Jumalan puolesta tojistaa synnit anteeksi."
Huomaatteko, kuinka jutut yleensä muuttuvat kirjoittajansa näköiseksi. Esim. nimimerkki "tutkia pitäisi" on muuttanut Hiltan Hilkaksi ja lisännyt tämän lausumaan sanan VAIN. Lisäksi hän ei ole ymmärtänyt paikallista kielivarianttia: Ei Hilta Parkajoen lausumassa ole mitään halveksuvaa sävyä.
Mutta maailma (ja myös kristillinen maailma) on täynnä vääristelijöitä.Ei siinä mitään katkoviivoja ollut, oles nyt pirun lähettiläs tarkempi, kun tuolle p-n-nus-ja linjalle lähdit.
Vuodenvaihde 1853-1854:
Heräys oli alkanut 1845-46.
Silloin oli kauhean suuret seurat Sakon talossa. Matarengista, Tärännöstä, Jellivaarasta, Kittilästä oli ihmisiä Sakon talossa?. Kolme riihtä lämmitettiin lämpimiksi, niissäkin oltiin yötä? Oli saarnamiehenä myös Parka-Heikki. Ja täällä on silloin kristillisyys tutkittu, ja sitten on synnit julistettu anteeksi. Raattamaa sen aloitti. Laestadiuksella se on ollut semmoista papinhoitoa. Mutta Kitkiöjoessa se tutkittiin sitten Sakon talossa ja kattottiin?, jatkaa Hilta Parkajoki, ?että ihmisillä on oikeus Jumalan puolesta tojistaa synnit anteeksi.
______________________________________
! Papinhoitoa.!
Tämä on se sana - (ihan yksinään) -, joka osoittaa että silloin halveksittiin Lestadiusta. Lutherin oppi oli hylätty ja rakennettiin usko toisten ihmisten varaan.
Kristinusko ei tunne lainkaan papinhoitoa. Lestadius hoitanut ketään, hän julisti Kristusta syntisten pelastukseksi. Koko lapsuuteni ajan olen lukenut Lestadiuksen postilloja ja yli 60 vuotta niitä kuunnellut, - Jeesuksesta hän todisti ei itsestään. Jeesus pelastaa eivät papit. - Tässä nyt ollaan
Ei o luterilaisuutta kirjoitti:
Ei siinä mitään katkoviivoja ollut, oles nyt pirun lähettiläs tarkempi, kun tuolle p-n-nus-ja linjalle lähdit.
Vuodenvaihde 1853-1854:
Heräys oli alkanut 1845-46.
Silloin oli kauhean suuret seurat Sakon talossa. Matarengista, Tärännöstä, Jellivaarasta, Kittilästä oli ihmisiä Sakon talossa?. Kolme riihtä lämmitettiin lämpimiksi, niissäkin oltiin yötä? Oli saarnamiehenä myös Parka-Heikki. Ja täällä on silloin kristillisyys tutkittu, ja sitten on synnit julistettu anteeksi. Raattamaa sen aloitti. Laestadiuksella se on ollut semmoista papinhoitoa. Mutta Kitkiöjoessa se tutkittiin sitten Sakon talossa ja kattottiin?, jatkaa Hilta Parkajoki, ?että ihmisillä on oikeus Jumalan puolesta tojistaa synnit anteeksi.
______________________________________
! Papinhoitoa.!
Tämä on se sana - (ihan yksinään) -, joka osoittaa että silloin halveksittiin Lestadiusta. Lutherin oppi oli hylätty ja rakennettiin usko toisten ihmisten varaan.
Kristinusko ei tunne lainkaan papinhoitoa. Lestadius hoitanut ketään, hän julisti Kristusta syntisten pelastukseksi. Koko lapsuuteni ajan olen lukenut Lestadiuksen postilloja ja yli 60 vuotta niitä kuunnellut, - Jeesuksesta hän todisti ei itsestään. Jeesus pelastaa eivät papit.Mutta Kitkiöjoessa se tutkittiin sitten Sakon talossa ja kattottiin?, jatkaa Hilta Parkajoki, ?että ihmisillä on oikeus Jumalan puolesta tojistaa synnit anteeksi.
Naurettavaa höpinää, Raamattua tuntemattomien ihmisten vaahtoamista
Tämä Päästönsanan julistus on ollut Raamatussa 2000 vuotta, ja luterilaisessa kirkossa ollut käytössä 500 vuotta, ei sitä kukaan Kitkiöjoella ole keksinyt.
On hyvä että näitä vähitellen paljastuu, lukutaidottomien maallikkojen kömmähdyksiä.
No niin. Risto Blomin kirja on nyt luettu.
Risto ei mainitse lestadiolaisuutta sanallakaan, mutta selvästi hän on suunnannut rauhallisen ja asiallisen polemiikkinsa lestadiolaisia harhaopinkappaleita vastaan:
- vinoutunut vanhurskauttamisoppi
- väärä armonjärjestysoppi
- persoonallisuuksien sakramentti (vain Pyhän hengen saaneen antamassa synninpäästössä saa Pyhän hengen)
- vainme-oppi
- sakramenttien halveksinta.
Voin suositella kirjaa jokaiselle, joka etsii totuutta.- Jumalan pelastus
Hänen ensimmäinen kirjansa jo paljasti nämä mainitsemasi asiat hyvin mielenkiintoisella tavalla. Monia uusiosanoja tuli, kuten Jumalan lastenlapset
ja tämä persoonallisuuksien sakramentti. Tällaiset opetukset ovat yksinkertaisesti väärän Raamatun tulkitsemisen tulosta. Tyypillin väärä tulkinta linee Room. 1:16-17
Sillä minä en häpeä evankeliumia; sillä se on Jumalan voima, itsekullekin uskovalle pelastukseksi, juutalaiselle ensin, sitten myös kreikkalaiselle. Sillä siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon, niinkuin kirjoitettu on: "Vanhurskas on elävä uskosta."
Paavali selittää selkokielellä mitä hän tarkoittaa suomeksi käännetyillä sanoilla "USKOSTA USKOON"
"... sillä se on Jumalan voima, itsekullekin uskovalle pelastukseksi, ....
***) - juutalaiselle ensin,
***) - sitten myös kreikkalaiselle.
Raamatussa sanalla "kreikkalainen" tarkoitetaan kaikkia pakanakansoja, ei ainoastaan kreikkalaisia.
***) Sanat "uskosta uskoon" eivät siis tarkoita sitä miten lestadiolaiset ovat tämän tulkinneet, että toisen henkilön uskosta usko siirtyisi toiseen Pyhän Hengen välityksellä. Vaan tämä tarkoittaa sitä mitä Raamatussa lukee, - EVANKELIUMIN SANOMA ANNETTIIN juutalaisille ensin, ja sitten 1000 vuotta myöhemmin, uuden testamentin aikana, meille pakanakansoille.
Tämä on kutitenkin tärkeätä ettemme tuomitse niitäkään joilla nämä Raamatun mukaiset arvot ovat vielä hakusessa.
Pelastus ei ole meistä ihmisistä, vaan se tulee jokaiselle henkilökohtaqisen kutsun välityksellä Jumalalta hänen SANANSA kautta. Joka uskoo ja kastetaan hän pelastuu.
Room. 10:17-11:6
Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.
Mutta minä kysyn: eivätkö he ole kuulleet?
Kyllä ovat: "Heidän äänensä on kulkenut kaikkiin maihin, ja heidän sanansa maan piirin ääriin."
Minä kysyn: eikö Israelilla ole ollut siitä tietoa?
Ensiksi jo Mooses sanoo: "Minä herätän teidän kiivautenne kansan kautta, joka ei ole kansa, ymmärtämättömän kansan kautta minä teitä kiihoitan."
Ja Esaias on rohkea ja sanoo: "Minut ovat löytäneet ne, jotka eivät minua etsineet; minä olen ilmestynyt niille, jotka eivät minua kysyneet."
Mutta Israelista hän sanoo: "Koko päivän minä olen ojentanut käsiäni tottelematonta ja uppiniskaista kansaa kohden."
Minä sanon siis: ei kaiketi Jumala ole hyljännyt kansaansa?
Pois se! Sillä olenhan minäkin israelilainen, Aabrahamin siementä, Benjaminin sukukuntaa.
Ei Jumala ole hyljännyt kansaansa, jonka hän on edeltätuntenut. Vai ettekö tiedä, mitä Raamattu sanoo kertomuksessa Eliaasta, kuinka hän Jumalan edessä syyttää Israelia: "Herra, he ovat tappaneet sinun profeettasi ja hajottaneet sinun alttarisi, ja minä yksin olen jäänyt jäljelle, ja he väijyvät minun henkeäni"?
Mutta mitä sanoo hänelle Jumalan vastaus?
"Minä olen jättänyt itselleni seitsemäntuhatta miestä, jotka eivät ole notkistaneet polvea Baalille." Samoin on nyt tänäkin aikana olemassa jäännös armon valinnan mukaan.
_______________________________
***) Mutta jos valinta on armosta, niin se ei ole enää teoista, sillä silloin armo ei enää olisikaan armo. - Opetuksen tuulet
Jumalan pelastus kirjoitti:
Hänen ensimmäinen kirjansa jo paljasti nämä mainitsemasi asiat hyvin mielenkiintoisella tavalla. Monia uusiosanoja tuli, kuten Jumalan lastenlapset
ja tämä persoonallisuuksien sakramentti. Tällaiset opetukset ovat yksinkertaisesti väärän Raamatun tulkitsemisen tulosta. Tyypillin väärä tulkinta linee Room. 1:16-17
Sillä minä en häpeä evankeliumia; sillä se on Jumalan voima, itsekullekin uskovalle pelastukseksi, juutalaiselle ensin, sitten myös kreikkalaiselle. Sillä siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon, niinkuin kirjoitettu on: "Vanhurskas on elävä uskosta."
Paavali selittää selkokielellä mitä hän tarkoittaa suomeksi käännetyillä sanoilla "USKOSTA USKOON"
"... sillä se on Jumalan voima, itsekullekin uskovalle pelastukseksi, ....
***) - juutalaiselle ensin,
***) - sitten myös kreikkalaiselle.
Raamatussa sanalla "kreikkalainen" tarkoitetaan kaikkia pakanakansoja, ei ainoastaan kreikkalaisia.
***) Sanat "uskosta uskoon" eivät siis tarkoita sitä miten lestadiolaiset ovat tämän tulkinneet, että toisen henkilön uskosta usko siirtyisi toiseen Pyhän Hengen välityksellä. Vaan tämä tarkoittaa sitä mitä Raamatussa lukee, - EVANKELIUMIN SANOMA ANNETTIIN juutalaisille ensin, ja sitten 1000 vuotta myöhemmin, uuden testamentin aikana, meille pakanakansoille.
Tämä on kutitenkin tärkeätä ettemme tuomitse niitäkään joilla nämä Raamatun mukaiset arvot ovat vielä hakusessa.
Pelastus ei ole meistä ihmisistä, vaan se tulee jokaiselle henkilökohtaqisen kutsun välityksellä Jumalalta hänen SANANSA kautta. Joka uskoo ja kastetaan hän pelastuu.
Room. 10:17-11:6
Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.
Mutta minä kysyn: eivätkö he ole kuulleet?
Kyllä ovat: "Heidän äänensä on kulkenut kaikkiin maihin, ja heidän sanansa maan piirin ääriin."
Minä kysyn: eikö Israelilla ole ollut siitä tietoa?
Ensiksi jo Mooses sanoo: "Minä herätän teidän kiivautenne kansan kautta, joka ei ole kansa, ymmärtämättömän kansan kautta minä teitä kiihoitan."
Ja Esaias on rohkea ja sanoo: "Minut ovat löytäneet ne, jotka eivät minua etsineet; minä olen ilmestynyt niille, jotka eivät minua kysyneet."
Mutta Israelista hän sanoo: "Koko päivän minä olen ojentanut käsiäni tottelematonta ja uppiniskaista kansaa kohden."
Minä sanon siis: ei kaiketi Jumala ole hyljännyt kansaansa?
Pois se! Sillä olenhan minäkin israelilainen, Aabrahamin siementä, Benjaminin sukukuntaa.
Ei Jumala ole hyljännyt kansaansa, jonka hän on edeltätuntenut. Vai ettekö tiedä, mitä Raamattu sanoo kertomuksessa Eliaasta, kuinka hän Jumalan edessä syyttää Israelia: "Herra, he ovat tappaneet sinun profeettasi ja hajottaneet sinun alttarisi, ja minä yksin olen jäänyt jäljelle, ja he väijyvät minun henkeäni"?
Mutta mitä sanoo hänelle Jumalan vastaus?
"Minä olen jättänyt itselleni seitsemäntuhatta miestä, jotka eivät ole notkistaneet polvea Baalille." Samoin on nyt tänäkin aikana olemassa jäännös armon valinnan mukaan.
_______________________________
***) Mutta jos valinta on armosta, niin se ei ole enää teoista, sillä silloin armo ei enää olisikaan armo.Näitä vääristä Raamatun tulkinnoista lähteneitä opetuksia on muitakin.
Oppi jonka mukaan vain toinen uskova henkilö voi todistaa toiselle synnit anteeksi on lähtenyt seuraavan Raamatun paikan väärästä tulkitsemisesta:
Joh. 20:21-23 Niin Jeesus sanoi heille jälleen: "Rauha teille! Niinkuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minäkin teidät." Ja tämän sanottuaan hän puhalsi heidän päällensä ja sanoi heille: "Ottakaa Pyhä Henki.
Joiden synnit te anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut;
joiden synnit te pidätätte, niille ne ovat pidätetyt."
Jos Raamatusta luetaan vain kolme jaetta, ja ne tulkitaan sopivasti omaan korvasyyhyyn sopivaksi, niin köyhäksi jää sanoma silloin. Ensiksikin Jeesus
puhalsi opetuslasten päälle Pyhän Hengen, ennen näitä väärin tulkittuja sanojaan. Eikä Jeesus puhunut sanaakaan siitä, että tämä on nyt sitten
ainoa konsti kuinka te synneistänne pääsette. Jeesus opetti rukoilemaan
Jumalalta anteeksi syntejä, anna meille anteeksi meidän syntimme, niin kuin mekin annamme anteeksi niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet.
USKO KRISTUKSEEN TEKEE SYNTISET VANHURSKAIKSI. Muuta tietä ei ole eikä tule. Tämä on tarkka valvomisen paikka ettei vihollinen pääsisi meitä pettämään kaikenlaisilla väärillä opetuksilla, jotka johtavat meitä tavalla taikka toisella pois USKOSTA KRISTUKSEEN. - Ikävä nähdä
Pertunmaalla omissa mietteissään, niin kuin Iisakson aikoinaan.
En tiedä miten pitäisi suhtautua ongelmakeskeiseen ajatteluun. Joku määrä sitäkin pitää olla, mutta pääasiana huono rakennusaine.
Vaikka ruoskisimme itsemme ja toinen toisemme verille, siitä ei tule muuta kuin helvétin esimakua elämäämme.
Minä ainakin odotan ja rukoilen jotain sellaista, jota ei ole vielä nähty eikä kuultu.
Minua on puhutellut se temppelin rakentaminen, kun sieltä ei saanut kuulua kalketta. Missä nykyisin rakennetaan temppeliä niin, että sitä valmistetaan ilman talttaamista? Kivet pitäisi vuolla jossain muualla???Ennenkuinsuurempaa kiihkoa syntyy, kannattaa lukea Luther Kirkkopostilla. Koskenniemen käänös 1942. Osa 2. sivu 392, kappale 29 ja siitä eteenpäin. Siitä selviää Lutherin ajatus synninpäästön asemasta uskovien kesken.
vihne kirjoitti:
Ennenkuinsuurempaa kiihkoa syntyy, kannattaa lukea Luther Kirkkopostilla. Koskenniemen käänös 1942. Osa 2. sivu 392, kappale 29 ja siitä eteenpäin. Siitä selviää Lutherin ajatus synninpäästön asemasta uskovien kesken.
Kannattaa katsoa myös kolmannen osan hakemistosta hakusana: Synneinpäästö, niin aukeaa useampi kohta, jossa hän vahvistaa sen sanan kristittyjen oikeudeksi, ettei suorastaan velvollisuudeksi lophduttaa synninhätään jouitunutta tai päässyttä Jumalan arm,on lupauksilla eli synninpäästöllä.
- Usko Jeesukseen
vihne kirjoitti:
Kannattaa katsoa myös kolmannen osan hakemistosta hakusana: Synneinpäästö, niin aukeaa useampi kohta, jossa hän vahvistaa sen sanan kristittyjen oikeudeksi, ettei suorastaan velvollisuudeksi lophduttaa synninhätään jouitunutta tai päässyttä Jumalan arm,on lupauksilla eli synninpäästöllä.
Synninpäästön sanat ovat Jeesuksen lahja omilleen. Tätä totuutta vastaan ei täällä ole kukaan ollutkaan. Mutta mistä nuo sanat tulevat? - Ne ovat Jumalan sanaa.
Jumalan sana on vaikutukseltaan tismalleen sama, - Pyhässä kasteessa, Herran Pyhässä Ehtoollisessa, luettuna, kateederilta ja saarnatuoleista kuultuna, korvaan kaulasta kiinni pitäen todistettuna. Mitään ei JUmalan sanasta puutu, menkööt se sydämeen sisälle mitä tietä hyvänsä. Esimerkiksi kuurosokeat uskovat evankeliumin ihokosketuksen kautta, kuurot silmiensä kautta, jne.
Ainut mikä puuttuu, jos jotakin puuttuu, on USKO jolla evankeliumin sana otetaan vastaan. vihne kirjoitti:
Ennenkuinsuurempaa kiihkoa syntyy, kannattaa lukea Luther Kirkkopostilla. Koskenniemen käänös 1942. Osa 2. sivu 392, kappale 29 ja siitä eteenpäin. Siitä selviää Lutherin ajatus synninpäästön asemasta uskovien kesken.
Sattui löytymään sama painos hyllystä. Ideat samat kuin RB:llä.
- synnintunnustus ei ehto uskolle, vaan päinvastoin.
- synninpäästön voima ei kiinni päästäjän vaan päästettävän uskosta.- maan matkamies
tyhmelin kirjoitti:
Sattui löytymään sama painos hyllystä. Ideat samat kuin RB:llä.
- synnintunnustus ei ehto uskolle, vaan päinvastoin.
- synninpäästön voima ei kiinni päästäjän vaan päästettävän uskosta.Se vain on sääli, ettei nämä kirjoitukset ole niiden käsissä, jotka ehkä eniten niitä tarvitsevat. Arvelisin, että suurin osa tuntemistani riviessuista ei tiedä RB:stä mitään, ei ainakaan kirjoistaan.
Lutteri kyllä tiedetään, mutta hänet taidetaan kuvitella meikäläiseksi saarnaajaksi vrt. lappalaiset, sen kummempia kyselemättä. Nekin lappiuskoiset, jotka lukevat Lutheria, nöyrästi painavat L:n opetukset alas, milloin ne käyvät vastaan "yhteistä ymmärrystä". - kyä tää on
maan matkamies kirjoitti:
Se vain on sääli, ettei nämä kirjoitukset ole niiden käsissä, jotka ehkä eniten niitä tarvitsevat. Arvelisin, että suurin osa tuntemistani riviessuista ei tiedä RB:stä mitään, ei ainakaan kirjoistaan.
Lutteri kyllä tiedetään, mutta hänet taidetaan kuvitella meikäläiseksi saarnaajaksi vrt. lappalaiset, sen kummempia kyselemättä. Nekin lappiuskoiset, jotka lukevat Lutheria, nöyrästi painavat L:n opetukset alas, milloin ne käyvät vastaan "yhteistä ymmärrystä".Ruotsinlapin vastuunkantajat eivät tunnusta Lutherin opetuksia oikeiksi.
Erät tuttu, nyt jo edesmennyt saarnaaja kertoi minulle lapinmatkastaan.
Joku näistä ilmeisesti Minde oli ärähtänyt tälle saarnaajalle: "Etkö sinä tiedä, että Lutherilla on kaksi tietä!"
Kyseinen saarnaaja tunsi Lutherin tekstit ja opetuksen kuin omat taskunsa ja oli suorittanut aiheesta hyväksytyt tentit saarnalupatutkintoaan varten.
Munkkina Luther oli, ennen kun hän käsitti Staubiz munkin puhuttelussa Jumalan armon ja uskosta tulevan vanhursdkauden.
Ilmeisesti tämä munkkihomma paljaine päälakineen, kaapuineen, kieltäymyksineen ja itsekidutuksineen on eräille kovin mieluinen muoto
koittaa tulla vanhurskaiksi. Liha kun ei helpolla luovuta, että voisi nöyrtyä Jumalan armon ja rakkauden lahjan vastaanottamiseen.! - teu.
kyä tää on kirjoitti:
Ruotsinlapin vastuunkantajat eivät tunnusta Lutherin opetuksia oikeiksi.
Erät tuttu, nyt jo edesmennyt saarnaaja kertoi minulle lapinmatkastaan.
Joku näistä ilmeisesti Minde oli ärähtänyt tälle saarnaajalle: "Etkö sinä tiedä, että Lutherilla on kaksi tietä!"
Kyseinen saarnaaja tunsi Lutherin tekstit ja opetuksen kuin omat taskunsa ja oli suorittanut aiheesta hyväksytyt tentit saarnalupatutkintoaan varten.
Munkkina Luther oli, ennen kun hän käsitti Staubiz munkin puhuttelussa Jumalan armon ja uskosta tulevan vanhursdkauden.
Ilmeisesti tämä munkkihomma paljaine päälakineen, kaapuineen, kieltäymyksineen ja itsekidutuksineen on eräille kovin mieluinen muoto
koittaa tulla vanhurskaiksi. Liha kun ei helpolla luovuta, että voisi nöyrtyä Jumalan armon ja rakkauden lahjan vastaanottamiseen.!Varmaan se oli noin ,vanhin voi ärähtää myöäs noin , Mutta LUTHERILLA
ei ollut oikaeaa ja väärää tietä , olisiko Minden tarkoitus ollut sellainen ..
minusta ne tiet oli Jumalan ja Jeesuksen , Vai olisiko siten ettei tiednnyt
itsekään , mutta piti huutaa vaan , kun on huutokaupan aloittanut sekä
luuli että voittaa jotakin ? tämä SAARANAAJA OLI eh.
TUOSTA STAUBIZ :BITSISTÄ : Hän oli Juhann von . Joka kuoli 1524 .
Saksalainen Jumaluusoppinut . Tuli 1502 Raamattu tieteen Professoriksi
Wittenbergiin ja oli samalla Aukustinolaismunkiston päävikaari . Nuoren Lutherin sielunhoitajana auttoi tätä hänen sisäisessä taistelussaan pelastusvarmuudesta . Staubitzin toimesta LUTHER Tuli 1512, Teologian professooriksi Wittenbergiin , Ja v.1520 jälkeen staubiz etääntyi Lutherista ja jäi uskonpuhdistuksen Suuressa Jaossa katolisten leiriin . siirtyi myöhemmin Benediktusmunkistoon : ja kuoli apottina Salsburgissa . 1524. .
Ihan pienta mutta mielenkiintoista, muttei enempää . - emakkojen rapaa
teu. kirjoitti:
Varmaan se oli noin ,vanhin voi ärähtää myöäs noin , Mutta LUTHERILLA
ei ollut oikaeaa ja väärää tietä , olisiko Minden tarkoitus ollut sellainen ..
minusta ne tiet oli Jumalan ja Jeesuksen , Vai olisiko siten ettei tiednnyt
itsekään , mutta piti huutaa vaan , kun on huutokaupan aloittanut sekä
luuli että voittaa jotakin ? tämä SAARANAAJA OLI eh.
TUOSTA STAUBIZ :BITSISTÄ : Hän oli Juhann von . Joka kuoli 1524 .
Saksalainen Jumaluusoppinut . Tuli 1502 Raamattu tieteen Professoriksi
Wittenbergiin ja oli samalla Aukustinolaismunkiston päävikaari . Nuoren Lutherin sielunhoitajana auttoi tätä hänen sisäisessä taistelussaan pelastusvarmuudesta . Staubitzin toimesta LUTHER Tuli 1512, Teologian professooriksi Wittenbergiin , Ja v.1520 jälkeen staubiz etääntyi Lutherista ja jäi uskonpuhdistuksen Suuressa Jaossa katolisten leiriin . siirtyi myöhemmin Benediktusmunkistoon : ja kuoli apottina Salsburgissa . 1524. .
Ihan pienta mutta mielenkiintoista, muttei enempää .Johann von Staupitz (1460, Motterwitz, Saksa – 28. joulukuuta 1524, Salzburg, Itävalta) oli teologi ja Martti Lutherin opettaja.
Staupitz opiskeli Leipzigissä ja valmistui 1485. Hän liittyi augustiinolaisluostariin Erfurtissa, toimien siellä kenraalivikaarina. 1500 hänet nimitettiin Raamatun professoriksi Wittenbergin yliopistoon. 1522 hänet valittiin Salzburgin Pyhän Pietarin benediktiiniläisluostarin apotiksi, siellä hänen elämänsä myös päättyi.
Staupitzin tavoitteena oli uudistaa teologian opetusta Raamatun selityksen suuntaan. Martti Luther opiskeli teologiaa Staupitzin johdolla Erfurtissa. Näiden kahden miehen välille syntyi koko elämän kestänyt ystävyys. Heidän kirjeenvaihtoaan on säilynyt jälkipolvillekin. Staupitzin osuutta Lutherin hengellisessä elämässä ei voi vähätellä.
»Staupitz on se, joka ensimmäisenä on ollut isäni tässä opissa ja synnyttänyt Kristuksessa.»
(Lutherin kirjoitus päiväkirjassaan
Lukuisat, jopa kuusi tuntia kestäneet hengelliset keskustelut miesten välillä auttoivat Lutheria löytämään armollisen Jumalan.
»Jos tohtori Staupitz, tai paremminkin, jos Jumala ei olisi tohtori Staupitzin kautta auttanut minua pois, olisin hukkunut ja ollut jo kauan helvetissä.»
(Lutherin kirjoitus päiväkirjassaan vuonna 1514
»Kiitämme sinua paljosta, hyvä Martti. Olet johtanut meidät emakkojen ravan luota takaisin elämän niityille, parannuksen sanoihin.»
(Staupitz viimeisessä kirjeessään Lutherille) tyhmelin kirjoitti:
Sattui löytymään sama painos hyllystä. Ideat samat kuin RB:llä.
- synnintunnustus ei ehto uskolle, vaan päinvastoin.
- synninpäästön voima ei kiinni päästäjän vaan päästettävän uskosta.Yksi havainto kumminkin. Minä olin lukevinani, että rippiä tehdään ja synninpäästöä anotaan kristityltä. Eli se on kuitenkin näinkin, ettei synninpäästöä haeta mistä tahansa.
Kun syntisen uskoa kovasti korostetaan, niin tuppaa häipymään, että valta on Jeesuksen omilla, ei muilla. Jeesuksen omaan ei tarvitse laittaa mitään merkkiä, on kyse luottamuksesta. Luottamuksesta jo siksikin, etteivät tunnustetut asiat ja synninpäästöllä käsitellyt kävle vastaan kulman takaa.vihne kirjoitti:
Yksi havainto kumminkin. Minä olin lukevinani, että rippiä tehdään ja synninpäästöä anotaan kristityltä. Eli se on kuitenkin näinkin, ettei synninpäästöä haeta mistä tahansa.
Kun syntisen uskoa kovasti korostetaan, niin tuppaa häipymään, että valta on Jeesuksen omilla, ei muilla. Jeesuksen omaan ei tarvitse laittaa mitään merkkiä, on kyse luottamuksesta. Luottamuksesta jo siksikin, etteivät tunnustetut asiat ja synninpäästöllä käsitellyt kävle vastaan kulman takaa.Onhan se näinkin.
- Jeesuksen todistaja
vihne kirjoitti:
Yksi havainto kumminkin. Minä olin lukevinani, että rippiä tehdään ja synninpäästöä anotaan kristityltä. Eli se on kuitenkin näinkin, ettei synninpäästöä haeta mistä tahansa.
Kun syntisen uskoa kovasti korostetaan, niin tuppaa häipymään, että valta on Jeesuksen omilla, ei muilla. Jeesuksen omaan ei tarvitse laittaa mitään merkkiä, on kyse luottamuksesta. Luottamuksesta jo siksikin, etteivät tunnustetut asiat ja synninpäästöllä käsitellyt kävle vastaan kulman takaa.Vasatuksena vihne 18.8.2013 klo 10:26 kirjoitettuun viestiin.
omankunnian pyyntö, vallanhimo ja kiitoksenkipeys on syvällä piilossa ihmisluonnossa. Harva huomaa mistä kaikki tulee, ja keneltä!!!
Jumala (Sana siis), on kaikkivaltias ja ihmisillä ei ole mitään valtaa.
__________
***) Toisin kuin usen kuulee väitettävän, Jeesus ei antanut meille valtaa, vaan hän antoi meille TEHTÄVÄN joka suoritetaan HÄNEN NIMESSÄÄN ja hänen VERESSÄÄN.
__________
Joh. 5:41-42 En minä ota vastaan kunniaa ihmisiltä;
mutta minä tunnen teidät, ettei teillä ole Jumalan rakkautta itsessänne.
Joh. 5:43 Minä olen tullut Isäni nimessä, ja te ette ota minua vastaan;
***) ... jos toinen tulee omassa nimessään, niin hänet te otatte vastaan.
Joh. 5:44 Kuinka te voisitte uskoa, te, jotka otatte vastaan kunniaa toinen toiseltanne, ...
***) ... ettekä etsi sitä kunniaa, mikä tulee häneltä, joka yksin on Jumala?
Joh. 5:45 Älkää luulko, että minä olen syyttävä teitä Isän tykönä; teillä on syyttäjänne, Mooses, johon te panette toivonne.
___________________________________
Ap. t. 5:30-31 Meidän isiemme Jumala on herättänyt Jeesuksen, jonka te ripustitte puuhun ja surmasitte. Hänet on Jumala oikealla kädellänsä korottanut Päämieheksi ja Vapahtajaksi, antamaan Israelille parannusta ja syntien anteeksiantamusta.
Ap. t. 5:32 Ja me olemme kaiken tämän todistajat, niin myös Pyhä Henki, jonka Jumala on antanut niille, jotka häntä tottelevat."
Ap. t. 5:33 Kun he sen kuulivat, viilsi se heidän sydäntänsä, ja he tahtoivat tappaa heidät. Jeesuksen todistaja kirjoitti:
Vasatuksena vihne 18.8.2013 klo 10:26 kirjoitettuun viestiin.
omankunnian pyyntö, vallanhimo ja kiitoksenkipeys on syvällä piilossa ihmisluonnossa. Harva huomaa mistä kaikki tulee, ja keneltä!!!
Jumala (Sana siis), on kaikkivaltias ja ihmisillä ei ole mitään valtaa.
__________
***) Toisin kuin usen kuulee väitettävän, Jeesus ei antanut meille valtaa, vaan hän antoi meille TEHTÄVÄN joka suoritetaan HÄNEN NIMESSÄÄN ja hänen VERESSÄÄN.
__________
Joh. 5:41-42 En minä ota vastaan kunniaa ihmisiltä;
mutta minä tunnen teidät, ettei teillä ole Jumalan rakkautta itsessänne.
Joh. 5:43 Minä olen tullut Isäni nimessä, ja te ette ota minua vastaan;
***) ... jos toinen tulee omassa nimessään, niin hänet te otatte vastaan.
Joh. 5:44 Kuinka te voisitte uskoa, te, jotka otatte vastaan kunniaa toinen toiseltanne, ...
***) ... ettekä etsi sitä kunniaa, mikä tulee häneltä, joka yksin on Jumala?
Joh. 5:45 Älkää luulko, että minä olen syyttävä teitä Isän tykönä; teillä on syyttäjänne, Mooses, johon te panette toivonne.
___________________________________
Ap. t. 5:30-31 Meidän isiemme Jumala on herättänyt Jeesuksen, jonka te ripustitte puuhun ja surmasitte. Hänet on Jumala oikealla kädellänsä korottanut Päämieheksi ja Vapahtajaksi, antamaan Israelille parannusta ja syntien anteeksiantamusta.
Ap. t. 5:32 Ja me olemme kaiken tämän todistajat, niin myös Pyhä Henki, jonka Jumala on antanut niille, jotka häntä tottelevat."
Ap. t. 5:33 Kun he sen kuulivat, viilsi se heidän sydäntänsä, ja he tahtoivat tappaa heidät.Pitäisi lukea niinkuin on kirjoitettu. Kyllä avaimiin kuuluu myös valta käyttää niitä. On eri asia helistellä niitä helvetin uhkausten kanssa. Kyllä myös Luther puhuu vallasta, jos sillä oikeasti on jotain merkitystä.
Eiköhän meidän jokaisen lihassa ole oikeassaolemisen halu. Emme kai kukaan aamurukouksessamme rukoile: Anna minulle kyky olla ihan metsässä koko päivä.
Sitten on armoa, jos jotain saamme käsitystä oikeasta Jumalan sanasta.- Herra auttakoon
vihne kirjoitti:
Pitäisi lukea niinkuin on kirjoitettu. Kyllä avaimiin kuuluu myös valta käyttää niitä. On eri asia helistellä niitä helvetin uhkausten kanssa. Kyllä myös Luther puhuu vallasta, jos sillä oikeasti on jotain merkitystä.
Eiköhän meidän jokaisen lihassa ole oikeassaolemisen halu. Emme kai kukaan aamurukouksessamme rukoile: Anna minulle kyky olla ihan metsässä koko päivä.
Sitten on armoa, jos jotain saamme käsitystä oikeasta Jumalan sanasta.Vastauksena tuo teksti piti olla. Tällä kertaa iestiin vihne 18.8.2013 klo 10:57
Valta on Pyhällä Hengellä jonka Jeesus puhalsi opetuslastensa päälle.
Pyhä Henki on kaikkivaltias Jumala kuten tiedämme. Valtaa ei siis edelleenkään luovuteta vallan- ja kunnian himoiselle ihmiselle.
Lestadiolaisuudessa yksin Jumalalle kuuluva valta riistettiin vallanhimoisille ihmisille ja tuloksen tiedämme kaikki: 23 ainoata oikeata "vain me" Kristuksen seurakuntaa.
__________________
Ihmisillä ei ole valtaa eikä koskaan tulekaan, kaikki valta on Jumalalla ja pysyy.
Jumala antoi omilleen tehtäväksi todistaa hänestä. Kuten Lizelius suomentaa, antoi meille viran saarnata tuosta sovinnosta jonka jumala teki itse itsensä kanssa . Lihaksi syntyneessä pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa.
jae Biblia 1776 tekstistä.
2. Kor. 5:18 Mutta ne kaikki ovat Jumalasta,
joka meitä on itse kanssansa sovittanut Jesuksen Kristuksen kautta,
***) ... ja antoi meille viran sovinnosta saarnata.
Hyvin yksinkertaista on JUmalan sana sen jälkeen kun ihminen suostuu kaikista luuloistaan tyhjäksi ja ottaa Jumalalta vastaan sen mitä hän tahtoo antaa. - teu,
vihne kirjoitti:
Yksi havainto kumminkin. Minä olin lukevinani, että rippiä tehdään ja synninpäästöä anotaan kristityltä. Eli se on kuitenkin näinkin, ettei synninpäästöä haeta mistä tahansa.
Kun syntisen uskoa kovasti korostetaan, niin tuppaa häipymään, että valta on Jeesuksen omilla, ei muilla. Jeesuksen omaan ei tarvitse laittaa mitään merkkiä, on kyse luottamuksesta. Luottamuksesta jo siksikin, etteivät tunnustetut asiat ja synninpäästöllä käsitellyt kävle vastaan kulman takaa.Yksi tieto kuitenkin "vihne" oli lukevinaan , että Rippiä tehdään ja synninpäästöä
anotaan Kristukselta , eli se on kuitenkin näinkin , etteisynninpäästöä voi hakea
mistä tahansa :
On kuitenkin Usko se joka kovasti korostetaan ,
Jos Uskoo Jeesukseen Kristukseen, hän pelastuu ,,.vaikka olisi käynyt
niin . että unhottuisi /häviäisi mielestä , ja todella ei tarvitse medrrkkiä
koska kyse on LUOTTAMUKSESTA .ja se riittää , olen Miettinyt tuota päästöä
Se tulee vastaan vaikka lukisi Asburgin tunnustukset läpi ja vaikka miten
monta kertaa .
Tässä tarkoitan sitä tunnustusta , jonka kirjoituksen oli LUTHER : aloittanut
jossakin 1527 paikkeilla ja jonka 1530, Melanghton viimeisteli .. Siinä
Oikeuden käynnissä mikä ei Ottanut Lutheria vastaan , vaan nän oli naapuri
linnassa , ja M.hoiti asiat sen ja oikeuspaikan välillä , Kysymys oli Ausburgin
Valtiopäiviltä ...
Melangchton, oli pikkuisen taipuvainen Humanistiseen ja kalv istinien mierli -
piteisiin , sekä kasvavassa vapaan tahdon ja hyvien töiden korostamisessa .
Kun Luther : kuoli 1546. .. Melanchton oli protestattien Johtajaksi jolloin hänen taipuvuutensa tuli esiin , ja 1548 solmittiin Intterimiä. Hänen viimeiset vuodet oli täynnä kiivaita Teologisiä Kiistoja .
Hänen Kannattajat "Filippiläiset "ja kiihkeät "aito Luterilaiset olivat vastakkain ,
Niin että hän tunsi Kuolemansa vapauttavan hänet " Teologien Raivolta."..
Pitäytyenm määritteltyyn Oppiin ja korostaessaan kirkollista perimätietoa ..
ja järjesteltyyn kirkkolaitoksewn merkitystä .
Kuitenkin Melancthton vaikutti kehitykseen , jonka truloksena oli 1600 luvun
Luterilainen kirkko Puhdasoppisuus ja Kootut teokset ja kirjeet sarjassa ..
Gorpus Reformaattorum ( 28 nidettä vuosina 1834-1860 ) sekä Su8pplementtum Melanchton ianum .1910- 26 ..
- Martin kaveri
- - -
Staupitzin lähdettyä Erfurtista. oli uusi päivä koittanut Lutherille.
Työ ei kuitenkaan ollut loppuun suoritettu. Yleisvikaari (=Staupitz) oli valmistellut sen: Jumala varasi vähäisemmälle välikappaleelle kunnian sen loppuunsaattamisesta. Nuoren augustinolaismunkin (=Lutherin) omatunto ei ollut rauhoittunut. Lopulta hänen ruumiinsa riutui siitä jännityksestä, jossa hänen sielunsa oli ollut pitkään. Hän sairastui tautiin, joka vei hänet haudan partaalle. Hän oli silloin toista vuottaan luostarissa. Kaikki hänen entinen tuskansa ja kauhistuksensa heräsi jälleen kuoleman lähestyessä. Ajatus omasta saastaisuudesta ja Jumalan pyhyydestä otti uudelleen valtaansa hänen sielunsa. Eräänä päivänä, kun hän oli aivan epätoivon vallassa, astuu eräs vanha munkki hänen kammioonsa ja lausuu hänelle joitakin lohdutuksen sanoja. Luther avaa sydämensä ja kertoo tälle peloistaan, jotka ravistelevat hänen sisintään. Tämä kunnianarvoisa vanhus ei ymmärtänyt Staupitzin tavoin kulkea tämän sielun mukana sen kaikissa epäilyksissä, mutta hän osasi uskontunnustuksensa ja oli siitä löytänyt lohdutuksen sydämelleen. Hän käyttää niin muodoin samaa lääkettä nuorelle veljelle. Johdattaen hänet takaisin apostoliseen tunnustukseen, jonka Luther varhaisessa lapsuudessaan oli saanut oppia Mansfeldin koulussa, tämä vanha munkki luki hurskaalla yksinkertaisuudella kohdan: Minä uskon syntien anteeksisaamiseen. Nämä yksinkertaiset sanat hurskaan veljen sydämellisesti lausumana tällä ratkaisevalla hetkellä vuodattivat suurta lohdutusta Lutherin sieluun. ”Minä uskon”, toisti hän pian itsekseen sairasvuoteellaan, ”minä uskon syntien anteeksisaamisen.” – ”Niin”, sanoi munkki, ”ei riitä, että uskoo Daavidin ja Pietarin saaneen syntinsä anteeksi, sen uskovat per_keleetkin. Jumalan käsky on, että meidän tulee uskoa, että meidänkin syntimme ovat meille anteeksiannetut.” (Davidi aut Petro… Sed mandatum Dei esse, ut singuli homines nobis remitti peccata credamus.) Kuinka ihanalta kaikuikaan tämä kehotus Luther-raukan korvissa! ”Kuule, mitä Pyhä Bernhard sanoo puheessaan Marian ilmestyksestä”, lisäsi vanha veli: ”Pyhän Hengen todistus sydämessäsi on: sinun syntisi annetaan sinulle anteeksi.”
Tässä hetkessä alkoi totuuden valo paistaa nuoren munkin sydämeen. Armon sana oli lausuttu ja hän oli uskolla käsittänyt sen.
(Katkelma teoksesta Merle d’Aubigné: 1500-luvun uskonpuhdistuksen historia. Kyseinen kohta on lainaus osasta Lutherin nuoruus, kääntyminen ym. ja juuri tämä kohta on Philipp Melanchthonin Luther-elämänkerrasta, joka ilmestyi 3 kk Lutherin kuoleman jälkeen.) Minä olen sitä mieltä, että jokainen, joka haluaa rakentaa Jumalan valtakuntaa, hylkää tuon 23vainmesääriluun kaluamisen. Se on niinkuin laitettaisi paskaa pikkusen hyvään ruokaan.
- Jumalan on valta
vihne 18.8.2013 klo 11:45
Jumalan valtakunta on Jumalan, se on ääretön ja määrätön, eikä siinä ole ihmistyötä tippakaan. Eräs herätysliike on yrittänyt anastaa jumalalta hänen valtakuntansakin yksin itselleen. :-))))
Sen sijaan Kristuksen seurakunta maan päällä on ilmeisesti se josta nyt puhuttiin täysin väärillä nimillä ja käsitteillä."Piispanviran tavoittelu on kaiken hajannuksen äiti", totesi Tertullianus jo toisella vuosisadalla.
Ei olisi nyt 23:a ainoaa oikeaa ensinsyntynyttä seurakuntaa jos vanhat ukot olisivat pysyneet Raamatun opissa.- Suurin on palvelija
tyhmelin kirjoitti:
"Piispanviran tavoittelu on kaiken hajannuksen äiti", totesi Tertullianus jo toisella vuosisadalla.
Ei olisi nyt 23:a ainoaa oikeaa ensinsyntynyttä seurakuntaa jos vanhat ukot olisivat pysyneet Raamatun opissa.Valta toisten ylitse on hyvin kiehtovaa, se on lankeemuksen tuottamaa hedelmää.
Mitä teki Jeesus, joka on kaikkivaltias?
Luuk. 22:25 Niin hän sanoi heille:
"Kansojen kuninkaat herroina niitä hallitsevat, ja niiden valtiaita sanotaan hyväntekijöiksi.
Luuk. 22:26 Mutta älkää te niin;
vaan joka teidän keskuudessanne on suurin, se olkoon niinkuin nuorin, ja johtaja niinkuin se, joka palvelee.
_______________
***) Luuk. 22:27 Sillä kumpi on suurempi, sekö, joka aterioi, vai se, joka palvelee? Eikö se, joka aterioi? Mutta minä olen teidän keskellänne niinkuin se, joka palvelee.
______________
Uppista vaan. Riston kirja on edelleen ajankohtainen.
Jos olet esikoislestadiolainen ja haluat tietää, mikä esikoisten opissa mättää, lue tämä kirja. Lyhyt selitys asioista, mutta sillä pääsee alkuun ja alkaa ymmärtää mistä on kyse.- teu,
Joo me tilasimme kesällä 2 kirjaa toinen meni lahjaksi .
Sellaiselle miehelle joka paljon tehnyt hyvää Äänentoistolle
Tässä kristillisyydessä siis esikoisissa . T:re.
Ajankohtainen opus edelleen.
- r2erqwer
Mesimasu-kirjaa myytiin aikoinaan rukoushuoneilla Blomin pelastamiseksi, oli kai maallisesti aika tiukoilla. Ostin minäkin, mutta en koskaan lukenut.
- messit massuun
Tuo Mesimasu kirja oli kertomus hänen ammatistaan hunajantuottajana.
Hän opiskeli myöhemmin Teologian maisteriksi, valmistui 61 vuotiaana
tähän ammattiin. Toimi pappina useita vuosia, mm. Tuuloksen kirkkoherrana.
Jotakin hänestä kertoo se, että toimiessaan es.lest. saarnaajana hän kirjoitti kotona saarnat ja opetteli ne ulkoa.
Kuinka moni meistä puhuu toista tuntia ulkoa luettua tekstiä harva se sunnuntai?
Minulla on ilo tuntea hänet henkilökohtaisesti, ei puhu kyllä turhia eikä tyhjiä.
Pro Gradu tutkimuksensa pohjalta hän teki kirjan, joka on meille monille ollut erittäin selvittävä teos siitä, mikä liikkeen opetuksessa on pielessä. Kyllä siitä faktastiedosta nousi kova itku, huuto ja parku ruotsinlapissa. Hetukkivat korviaan ja huusivat suoraa huutoa "Kajaaniin asti". :-)
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Simula, rakkaus, Aittakumpu
Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww1383419Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html2742940Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html2271854- 651792
Pormestari käräjille?
Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j641778- 641521
Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle
Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa891323Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon
meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä781262Purra esiintyi epäasiallisesti
Eduskunnassa keskustellaan vaihtoehtobudjeteista. Niistä voi olla monta mieltä ja myönnän niiden olevan osin heikkoja. M3291191Voisimmeko seuraavan kerran kun
Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi391072