Neuvoja epävarmalle!!!!!

soi,lauluni

tykkään laulaa, aivan älyttömästi. Olen kuitenkin äärettömän epävarma laulamaan jos en itse kuule ääntäni! Kun kuulen, voin myös olla varma meneekö oikein ja puhtaasti tai päinvastoin. Viimevuonna lauloin kolmessa eri kuorossa, johon yhteen oli pääsykokeetkin. Pääsykoelaulu meni loistavasti, -kuulinhan itse lauluni. Mutta kuoroissa meni monesti suunaukomiseksi, epävarmuus puhtaudesta ja kauneudesta esti nauttimisen täysin rinnoin, mutta sitten pikkuhiljaa, varsinkin silloin kun olin oikein varma että ääneni soi puhtaasti ja kirkkaana, aloin rohkaistumaan. Rakastan kuorossa laulamista, sitä voimallista laulua ja onnistumisen tunnetta, sitä fiilistä! Varmin olen kuitenkin laulamaan pikkuporukassa, muutama altto, sopraano, tenori ja basso, niin, että voin kuulla omaakin ääntä ja olla varma, että menee hyvin. Olisiko jollakin antaa neuvoja tähän epävarmuusongelmaan?

2

120

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiinnostunut

      tutulta kuulostaa ja neuvot tulis tarpeen täälläkin!!

    • Ikuinen aloittelija

      Ei kai siihen auta kuin harjoittelu. Laulun opettelemisessa on erilaisia vaiheita, opetteleepa sitten yksin tai ryhmässä. Välillä oppiminen saattaa tuntua taantumiseltakin. Ja ainakin lasten kohdalla voi olla niin, että yksilö osaa laulaa yksin muttei ryhmässä tai päinvastoin.

      Veikkaisin että laulat ihan oikein, jos palautetta ei ole tullut. Toisaalta oma opettajamme sanoi, että parempi laulaa reilusti kovalla äänellä väärin kuin hiljaa, jotta opettaja kuulee ja tilannetta voi korjata. Eli suosittelisin laulamaan ainakin ne kohdat, jotka osaat. Sitten jos putoaa kärryiltä ja kyseessä ei ole esitys vaan harkka, niin se saa mielestäni näkyä, ettei laula. Opettajamme itse kertoi joskus vain aukoneensa suuta esityksessä, kun putosi jostain syystä kärryiltä. Mutta harjoittelutilanteessa olisi reilumpaa paljastaa epävarmuutensa. (Ja yksinlauluesiintymisessä puolestaan ihan reilusti vaan improvisoida omasta päästään, jos unohtaa...)

      Osaat varmaan nuotit ja omaat vähintään alkeellisen soittotaidon? Kotona harjoittelusta saat varmuutta. Ja vaikka nuotinlukutaitoa ja instrumenttia ei olisikaan, niin jotkut pystyvät opettelemaan kappaleita esim. nauhoittamalla ne harjoitustilanteissa. Ja miksei youtubea ja valmiita levytyksiäkin voi käyttää apuna, niissä vaan sovitukset, artistien tulkinta ja sävellajit voivat vaihdella niin, että ainakin aloittelija masentuu. Joka tapauksessa suosittelisin ainakin kotona laulamaan kuorokappaleet täysin rinnoin, kuorossa joutuukin kuuntelemaan toisten ääniä. Jotkut kuulevat oman äänensä peittämällä toisen korvan sormella. Itse kuulen oman ääneni hyvin, vaikka ääneni on varsin heikko (mitä se sitten kertookin, väärin laulamisesta/laulamisesta väärältä korkeudelta?).

      Omassa kotikaupungissani on aloittelijoiden kuoro, jossa olen ollut pariin kertaan. Siinä vaiheessa kun aloin päästä pahimmasta jännityksestäni, tuli eteen uusia ongelmia, jotka säikyttivät itseni pois. Nimittäin kun aloin uskaltaa käyttää äänenvoimakkuutta tuntui, että laulan "askelen muita edellä". Tämäkin vaihe olisi varmaan mennyt ohi, mutta itselleni se oli liian kammottavaa...

      Nyt olen käynyt joillakin lyhyillä yksinlaulukursseilla. Käyn laulamassa yleisissä yhteislaulutilanteissa, ja niissä menen reilusti "valehtelijoiden klubi -meiningillä" eteenpäin. Eli tarjolla on sanat, ei nuotteja. Kuuntelen alkusoiton ja yritän ennakoida, miten melodia menee. Melodiamuistini ei ole paras mahdollinen, joten laulan aina samat kohdat väärin. Mutta menköön, olenpa ainakin löytänyt tilanteita, joissa voin harjoitella yhteislaulua...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      140
      10192
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      53
      2944
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      204
      2769
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2097
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1858
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1679
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1577
    8. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1566
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1533
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1358
    Aihe