Kuuntelin horisonttiohjelman. Mielestäni Jaakko Heinimäki tuomitsi ylimielisen tyylisesti uskovia, kun hän puhui armosta körttiläisin korostuksin esiintyen koko kirkon äänitorvena. Voimmeko näin sanoa ylhäältä päin, kuten Jaakko tekee, miten kenenkin kuuluisi uskoa? Aiemmin tänä kesänä hän tuomitsi herättäjäjuhlilla muulla tavoin kuin hän Raamattua tulkitsevat. Onko jollakulla samoja kokemuksia?
Jaakko Heinimäki esintyy ylhäältä päin
12
343
Vastaukset
- Uskoo ken tahtoo
Vähän joka toinen teistä kristityistä tulkitsee kirjaanne eri tavalla ja tuomisee muut. Ei mitään uutta.
- Minä muistan...
Muistan Jaakko Heinimäen 1980-luvun alusta, kun hän oli Lohjan seurakuntanuorten keskeinen hahmo, jota monet ihailivat. Kokoonnuimme evankelisen herätysliikkeen perustajan F. G. Hedbergin entisessä kotitalossa, ja myöhemmin Kanttorilassa, ja Jaska veti jo silloin linjaa, josta oli konservatiivisuus kaukana... Hänelle tärkeintä oli rento ja humoristinen meininki, eikä hän ottanut uskonasioita kovin vakavasti. Hauska supliikkimies valloitti karismallaan (siis maallisen terminologian mukaisella karismallaan) monet.
- Mitä tämä tämmöinen?
Minulle on aivan tuntmaton kuuluisuus tällainen evankelisen herätysliikkeen perustajan F. G. Hedberg, mutta enhän minä olekaan protestantti enkä varsinkaan körtti tai "evankelinen".
On aivan pakko nyt ihmetellä kovasti teidän juttujanne. Ensin teillä on Martin Luther, sitten teillä on Paavo Ruotsalainen ja sitten vielä joku Hedengren, joita kaikkia te ilmeisesti seuraatte ja kerrotte olevanne aina tilaisuuden mukaan joko körttejä, evankelisiä, luterilaisia tai aivan tärkeimmissä kohdissa myös kristittyjä, vaikka ette kristinuskosta mitään tiedäkään hedenbergiläisen uskonne sokaisemana.
Mitä tämä tämmöinen on? Oletteko opportunisteja, jotka yritätte keplotella ihan joka paikassa sopivasti juttuanne sopivasti soveltaen, vai mitä?
Muuten vielä, mistä johtuu etteivät suomalaiset luterilaiset yleensä edes tiedä olevansa protestantteja, vaikka heidän oppi-isänsä olisivat niin uusia ihmisiä, että heidän omakotitalonsakin olisi vielä pystyssä jossain Lohjalla?
- tie löytyy
Pidä kiinni siitä, minkä rukouksessa koet oikeaksi. Ei ole tarvis mitään suosikkeja mitenkään erityisemmin kuunnella. Parempi uskoa nöyriä ja vaatimattomia pappeja, jotka rakastavat ja arvostavat Jumalan pyhää Sanaa ja seuraavat Kristusta.
- Heinimäkeä lukenut
Mielestäni Heinimäki on parhaita pappeja, joiden juttuja olen kuullut ja kirjoja lukenut. Pääsääntöisestihän pappien puheet ja kirjoitukset kuulostavat tällaisen tavallisen "syntisäkin" korvissa hurskaalta hyminältä josta ei saa mitään irti vaan, joka menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
- Rento pappi
Laitanpa tämän viestini uudestaan jos se nyt saisi pysyä täällä. Tapasin tässä taannoin suorastaan hauskan papin rippijuhlissa. Pappi oli kaikinpuolin rento ja rempseä puheissaan. Kysyinkin häneltä miten noin mukava mies on papiksi päätynyt ja hän vastasi lainaten Raid elokuvaa "Rahasta tehdään kaikenlaista". Virkistävä poikkeus kerrassaan.
- aina --
Rento pappi kirjoitti:
Laitanpa tämän viestini uudestaan jos se nyt saisi pysyä täällä. Tapasin tässä taannoin suorastaan hauskan papin rippijuhlissa. Pappi oli kaikinpuolin rento ja rempseä puheissaan. Kysyinkin häneltä miten noin mukava mies on papiksi päätynyt ja hän vastasi lainaten Raid elokuvaa "Rahasta tehdään kaikenlaista". Virkistävä poikkeus kerrassaan.
"Rahasta tehdään kaikenlaista".
Ja rahasta johdetaan kadotetut sielut hel vettiin .
Tämänpäivän papit haluaa olla vain kivoja, sen huomasi kirkko kuulolla palstallakin, jos puhuin ns. maallista asioista niin johan oli papit hanakasti mukana.
Jaakko Heinimäen juttuja olen lukenut, Ne on pelkkää höttöä a la heinimäki.
Lue Raamattua itse, sieltä saa parhaat eväät. Aloita uudsta testamentista. - tuomitserohkeasti
aina -- kirjoitti:
"Rahasta tehdään kaikenlaista".
Ja rahasta johdetaan kadotetut sielut hel vettiin .
Tämänpäivän papit haluaa olla vain kivoja, sen huomasi kirkko kuulolla palstallakin, jos puhuin ns. maallista asioista niin johan oli papit hanakasti mukana.
Jaakko Heinimäen juttuja olen lukenut, Ne on pelkkää höttöä a la heinimäki.
Lue Raamattua itse, sieltä saa parhaat eväät. Aloita uudsta testamentista.Tämänpäivän papit haluaa olla vain kivoja
On ihan kamalaa jos evankeliumi suomennetaan.
Kyllä se on Jumalan pilkkaa parhaimmillaan jos jossain on ilosanoma
Eikä Tuomiokirkko ole mielivaltainen väärin käsitys. Oikea usko syntyy vain piiskaamalla itseä ja kaveria
- KTS (Ei kirj.)
Heinimäellä on hyviä oivalluksia. mm. se, että Jeesus ei perustanut pennin vertaa konservatiiviselle änkyrälössille niin tärkeästä kolminisuudesta Koti, Uskonto ja Isänmaa:
KOTI:
Matteuksen evankeliumi:
12:48 Mutta hän vastasi ja sanoi sille, joka sen hänelle ilmoitti: "Kuka on minun äitini, ja ketkä ovat minun veljeni?"
12:49 Ja hän ojensi kätensä opetuslastensa puoleen ja sanoi: "Katso, minun äitini ja veljeni!
USKONTO:
Matteuksen evankeliumi:
23:13 Mutta voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun suljette taivasten valtakunnan ihmisiltä! Sillä itse te ette mene sisälle, ettekä salli meneväisten sisälle mennä.
23:15 Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te kierrätte meret ja mantereet tehdäksenne yhden käännynnäisen; ja kun joku on siksi tullut, niin teette hänestä helvetin lapsen, kahta vertaa pahemman, kuin te itse olette!
Markuksen evankeliumi:
2:27 Ja hän sanoi heille: "Sapatti on asetettu ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten.
ISÄNMAA:
Luukkaan evankeliumi:
17:20 Ja kun fariseukset kysyivät häneltä, milloin Jumalan valtakunta oli tuleva, vastasi hän heille ja sanoi: "Ei Jumalan valtakunta tule nähtävällä tavalla,
17:21 eikä voida sanoa: 'Katso, täällä se on', tahi: 'Tuolla'; sillä katso, Jumalan valtakunta on sisällisesti teissä."- tdfg
Ai? No elääkös tämä Heinimäki itse Jeesuksen lailla eli asunnottomana ja perheettömänä maankiertäjänä, jota kannattajat elättävät?
Uskonto Heinimäellä on niin kuin oli Jeesuksellakin, joka oli juutalainen. Heidän suhtautumisestaan isänmaahan en tiedä, Jeesuksen kohdallakin se jäi epäselväksi.
Jos Heinimäki ihannoi sellaista, ettei välitä pennin vertaa kodista, uskonnosta ja isänmaasta, hänen pitäisi tietysti elää niin kuin opettaa. Eli asunto pois, perhe pois, kristinusko pois, Suomen kansalaisuus pois, ja muukalaispassilla rahattomana maailmaa kiertämään ja kerjäämään.
Nuo antamasi esimerkit eivät liity mitenkään kotiin, uskontoon ja isänmaahan paitsi ensimmäinen jossain määrin kotiin.
- Anonyymi00015
Taiteilija-apurahat on kivien takana.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 153329
Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial21625Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras1061577Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva2251075Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks4221068- 124871
Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."
Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt2836Kuka omistaa keltaisen vanhan aravan?
Pitäs saada rakennuksen omistajaan yhteys, rappukäytävät on siivottomassa kunnossa. Hiekkaa ja roskia rappusissa, lisäks29807- 10805
Pirkanlinna yleisötapahtuma
Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks45789