Miten laihdun nopeasti ja tehokkaasti?

käpy1

Hei! Tarvisin kipeästi apua, tai vinkkejä, miten saan painoa nopeasti, pois. Tai yli päätään pois. Olen 177 cm ja 85 kiloa painava nuori nainen. En ulkoapäin katsottuna näytä lihavalta, vaan ihan normaalikokoiselta, mutta minulla on lievä ylipaino-ongelma.

Ihmeelliseksi asian tekee se, että aloitin kesäkuun alussa kuntoilemaan. Säännöllisiä kävelylenkkejä ja joskus juoksemista, ja hankein kortin salille. Käyn siellä 5-6 kertaa viikossa, ohjatuilla ryhmäliikuntatunneilla (Spinning, Body Compat, Zumba, Body Step Body Pump) ja olen vähentänyt herkkujen syömistäkin. Kun aloitin, painoni oli 89 kiloa, eli olen laihtunut kahdessa kuukaudessa vain 4 kiloa.

Mitä minun pitää tehdä että laihtuisin enemmän ja nopeammin?
Tavoitepaino olisi 60 kilon paikkeilla :) Täytän parin viikon päästä 17.
Toivon asiallisia vastauksia, kiitän jo etukäteen :)

19

2409

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asdasd4

      Vaihdat työsi fyysisempään tai vastaavasti lisäät vapaa-ajan liikuntaa reilusti. Liikunnan pitää olla rasittavaa, niin että sen jälkeen on selvästi väsynyt. Karsit lisäksi ruokavaliostasi pois kaiken, mikä ei ole ruokaa ts. ei ole mahdollisimman ravitsevaa.

      Syöt siten, että, kun on nälkä, niin syöt vain ja ainoastaan oikeaa, mahdollisimman "aidoista" raaka-aineista tehtyä ruokaa. Herkut jätetään kokonaan pois, vaihdetaan parempiin (esim. hedelmät, pähkinät) ja niitä nautitaan vain "herkkuina", ei ruokana vatsaa täydentämään. Eli niiden osuus ruokavaliosta on pieni.

      Mahdollisesti "täyttä" ruokaa jonkin aikaa syömällä kehität spontaanisti jonkinlaisen ravintorytmin, jossa syöt täsmälleen silloin kun on nälkä, etkä syö turhaan / napostele satunnaisesti tms. Työn fyysisyys tai se, että rasittaa muuten itseään riittävästi, vaikuttaa nälkärytmiin ja syömiseen kyllä aika paljon. Jos istuu kaiket päivät, niin systeemi menee jollain tapaa sekaisin, koska kulutus ja rasitus on niin olematonta.

      Ravinnon jatkuva tasapuolisuus voi myös olla kyseenalaista. Ihminen toimii (ja on toiminut silloin, kun kaikkea ruokaa ei ole aina ollut saatavilla) ravinnolla, jonka ravitsevuus vaihtelee, eikä ole jatkuvasti (teennäisen) ruokaympyrän mukainen. Tätäkin kannattaa miettiä, että ei joka päivä tarvitse tankata sitä koko ruokaympyrää, vaan ruokaa voi yksipuolistaakin tietyin väliajoin, jolloin vastaavasti silloin kuin saa "parempaa ruokaa", niin tämän vaihtelevuuden voi nähdä tukevan kehon omaa "säätelyjärjestelmää".

      • asdasd4

        Ja mitä tulee ruokaan, niin kannattaa lähteä miettimään ihan perinteisesti suomalaisesta ruokavaliosta lähtien sitä, mitä ruokaa on ylipäänsä ollut saatavilla ja minkälaisia ruokia on syöty (huom. viljat ja mm. peruna ovat erittäin olennaisia "pilareita" ja kuuluvat jokapäiväiseksi energianlähteeksi!).

        Ei kannata unohtaa historiaa ja sitä, että silloinkin on pärjätty ihan hyvin (ja laihemmin), siitä huolimatta, että nykyään eletään yltäkylläisyydessä.


    • Hyvin menee!

      Toi pudotustahti on tosi hyvä! Sulla on epärealistiset kuvitelmat laihtumisesta, jos luulet että sun kokoinen voi terveellisesti pudottaa enemmän. Jatka samaa tahtia, hyvin menee! Ajattele, ensi kesänä olet tuota menoa hoikka!

      Jos haluat tehoa, niin tutustu Jutan dieettiin. Voisit lisätä siihen kourallisen pähkinöitä, niin saat hyvät rasvatkin kohdilleen. Sillä tippuu paino aika tehokkaasti, ja silti saa tarvitsemansa ravintoaineet ja vatsankin täyteen.

      • Anonyymi

    • Coupleadvises.

      Itse pudotan parhaillani painoa. Olen laihtunut alle viikossa kaksi kiloa näillä konsteilla:
      En diettaa, jos tekee mieli yöllä syödä niin näkkileipä ilman voita, runsas veden juonti, polta heti syömäsi kalorit ja treenaa vielä vähän lisää, käy lenkillä tai mene ulos kävelemään _HETI_ kun siltä tuntuu ja ota vesipullo mukaan, juokse aina rappuset, kun lenkkeilet ja olet esim pururadalla niin ota pieni spurtti eli ei väliä kuinka lyhyt siis kunhan juokset edes hiukan, pyöräillessäsi sama juttu eli polje aina täysillä hetken aikaa. suosi rahkoja, jogurtteja, ruistuotteita koska ne saavat vatsan turvotusta pois. Lepää hyvin ja venyttele hyvin. Voit myös juoda palauttavia juomia eli proteiinipitoisia tai patukoita mutta varmista ettet syö kuin yhden jos nälkä iskee. Älä syö vehnätuotteita tai makaronia saati pastaa, ne turvottavat ja lihottavat. Vähennä juustoja ja kermaa, majoneesejä, rasvoja, sokereita, suolaa jne. Poissulje juusto ja kerma, juo joskus rasvatonta maitoa kuitenkin saadaksesi calsiumia ja lisäksi muista ottaa vitamiinisi. Pidä itsekuri, et tarvitse ketään muuta kuin itsesi ja jalkasi joilla liikut. Anna ihmisten itse huomata, että laihdut ja älä puhu siitä kellekkään niin tulee puolet parempi olo kun joku huomautaa: '' Hei, sähän oot laihtunut!! '' Hyötyliikunnalla kuntoon, usko pois.

      • Coupleadvises

        & vielä lisäksi siis tuo, ettei kannata puhua kenellekkään koska saattaa kadota motivaatio koko hommaan jos et alkaa tuntumaan siltä, että leijut sillä tai ettet tekisi sitä täydestä halusta itseäsi kohtaan. Eli, älä leiju tai suurentele asiaa vaan jätä se arkipäiväiseksi toiminnaksi itsellesi ja opi rentoutumaan liikkuessasi.


      • hörkk
        Coupleadvises kirjoitti:

        & vielä lisäksi siis tuo, ettei kannata puhua kenellekkään koska saattaa kadota motivaatio koko hommaan jos et alkaa tuntumaan siltä, että leijut sillä tai ettet tekisi sitä täydestä halusta itseäsi kohtaan. Eli, älä leiju tai suurentele asiaa vaan jätä se arkipäiväiseksi toiminnaksi itsellesi ja opi rentoutumaan liikkuessasi.

        Tollanen tyyli on liian pakonomaista johtaa vaan anoreksiaan tai vastaavaan


    • --------------

      177-senttiselle 60 kiloa on älyttömän alhainen paino, naisellekin. Lisäksi, jos väännät viikottainkin jossain bodypumpissa painojen kanssa, siinä kehittyy lihakset. Lihakset painavat, joten sillä reseptillä et mihinkään mallin mittoihin pääse. Noi muut lajit ei kerro mulle juuri mitään.

      Sitten jos et mielestäsi näytä lihavalta, niin mitä väliä sillä painolla on? Eikö ole tärkeintä, että on hyvä olla ja jaksaa hyvin? Voin muuten vannoa, että jos tuohon hulluun tavoitteeseesi pääset, 60:een kiloon, et juuri mitään jaksa. Olet silloin niin sairaanloisen laiha, että hyvä jos jaksat käsilaukkua kantaa.

      Vielä tosta painonpudotuksesta, jos puhtaasti vaakaa aiot tuijottaa niin ei silloin kannata lihastreeniä tehdä. Lihakset näkyy vaa'alla painona. Aerobinen treeni tiputtaa painoa paljon tehokkaammin kuin lihastreeni. Tosin sekin menee hukkaan jos kuihdutat itsesi 60-kiloiseksi. Ei vaan riitä terveenä ja hyvinvoivana olemiseen noin pitkälle naiselle.

    • 0 toleranssilla terv

      Mulla lähti gluteenittomalla 10kg kolmessa kuukaudessa. Ilman liikuntaa. Ei kannata sitten mitään "gluteenittomia" leivoksia tms. syödä, koska Suomessa gluteenittomaksi luokitellut tuotteet ovat todellisuudessa vain vähägluteenisia.

    • Kasa kiloja

      Mulla sama ongelma. Näytän normaalikokoiselta, mutta olen 165cm pitkä ja painan 70kg tavoite paino olisi jotain 55kg. Minä urheilen ja liikun joten paastot ei oikein käy. Mitään nutrilet-ruokia en aio ostaa, sillä vanhemmat ovat saman katon alla. Mitä minä teen?

    • Luota peilikuvaan

      Miksi sinä "Kasa kiloja" tuijotat vaa'an lukemiin? Miksi sinun pitäisi pudottaa painoa, kun olet normaalin näköinen? Luota peilikuvaasi. Lihas painaa enemmän kuin läski ja urheilijana lihas-rasvasuhde kehossasi on ilmeisen hyvä. Älä pilaa sitä millään dietillä. Vähennä vain nopeasti imeytyviä hiilihydraatteja ruokavaliostasi. Varo sokerisia mehuja, tuoremehujakin, sillä niissä saa huomaamattaan paljon kaloreita. Muista juoda riittävästi vettä, ainakin 8 lasillista vuorokaudessa.

      • Kasa kiloja

        Siksi minä tuoijotan vaakaa, koska harrastan sulkapalloa, ja välillä harjoituksissa teemme esim. kottikärry kävelyä. Minua aina ahdistaa se, koska se joka joutuu pitämään jaloistani kiinni, ei välttämättä jaksa kannatella niitä, ja sitten koko porukka näkee kuinka paljon minä painan... Olen jo ajatellut lopettaa sulkapallon koska pelkään niitä tilanteita? Mitä minä voin tehdä!?!?


      • 1+1
        Kasa kiloja kirjoitti:

        Siksi minä tuoijotan vaakaa, koska harrastan sulkapalloa, ja välillä harjoituksissa teemme esim. kottikärry kävelyä. Minua aina ahdistaa se, koska se joka joutuu pitämään jaloistani kiinni, ei välttämättä jaksa kannatella niitä, ja sitten koko porukka näkee kuinka paljon minä painan... Olen jo ajatellut lopettaa sulkapallon koska pelkään niitä tilanteita? Mitä minä voin tehdä!?!?

        Ei käynyt mielessä, että se on kaverin heikkoutta jos ei jaksa kannatella?

        Ja jos harrastat jotain urheilulajia, sinulla on todennäköisesti valmentaja, joka on perehtynyt treeni- ja ravintoasioihin. Miksi et konsultoi kyseistä henkilöä, sillä hänhän se on paras henkilö arvoimaan lajisi vaatimuksia?


    • No for jojo

      Laihdutus ei ole vain nopea dieetti ja paluu normaaliin. Silloin kyse on jojo-laihdutuksesta.

      Mikäli halutaan pysyviä tuloksia, ainoa keino on _pysyvä_ ruokavaliomuutos. Se on fakta.

      Tehokas laihdutuskuuri on toki hyvä kickstart terveellisiin elämäntapoihin, mutta se on vain osa kokonaisuutta.

      Vinkki: http://www.rantakunto.com - sivustolta löytyy monia vinkkejä tehokkaaseen laihdutukseen, kuntoiluun ja lihasten kiinteytykseen.

    • Liianlihavaikäisekseen

      Olen ikäisekseni hyvin lihava harrastan fyysistä lajia ja liikun muutenkin paljon. Olen lyhyt ja pullea vaikka syönkin terveellisesti ja liikun paljon. Mitä teen??

      • hoit_su

        Liianlihavaikäisekseen; ensimmäiseksi kerrot pituutesi ja painosi, se että jätät ne kertomatta antaa vaikutelman anoreksiasta.


    • Anonyymi

      Hei!
      Olen 13.v tyttö ja no haluaisin laihtua vähän
      Pituutta minulla on 169cm ja painoa 55kg
      Haluaisin laihtua kuitenkin lihaskunnon avulla

      • Moi,
        täällä vanha äijä. olen laihduttanut kymmeniä kertoja 10-15 kg. Ensin se oli helppoa mutta 60v jälkeen vaikeampaa, nyt tosi vaikeaa.

        Ensimmäisenä neuvoisin. Jätä kokonaan pois , se voi olla helpompaa kuin vähentäminen.
        Eli ei kotioloissa limsaa, ei ainakaan kofeiinipitoista, eikä ainakaan tummaa limsaa.  

        Laita ruokasi kotona johonkin kippoon , ettei leveälle lautaselle. Laita sopiva määrä, äläkä ota lisää. Eli ruokamäärän vähentäminen, se merkitsee vatsalaukun pienentymistä.  
        Syö pöydän vieressä.

        Yritä pitää ruoka-aikoja.  Mieti pitääkö syödä aamulla paljon vai vähän , vai ei oikeastaan mitään. (toki aamulla käsketään syömään).

        Jos juot kahvia, vähennä sitä, jotta saat hyvin ja riittävän aikaisin nukuttua. Illalla aikainen nukkuminen on hyväksi.
        Todella, kahvia riittää yksi pieni kupillinen, suuremmasta voi saada lisäpotkua , mutta pian se voimavarat ovat väsyneimmät.
        Voi olla, kokeile jos yleensä juot kahvia, juo vai aamulla ,eikä sitten enää mitään kofeiinia.
        Jos et juo kahvia, älä aloita sen juomista. 

        Niin, pienennä ruoan määrää, nuku riittävästi, ei kofeiinia, ei limpsaa kotona.
        liikunnasta, liikkuminen on terveellistä, mutta sen mitä tunnissa kaloreita kulutat, sen parissa minuutissa syöt.

        Liiku sopivasti, mutta tarkkaile syötkö sitten jonkun liikunnan jälkeen liikaa ja liian nopeasti.

        Vettä on hyvä juoda ruokailun välillä, 1-2 dl määriä, puhdasta  tavallista vettä.

        Ei ole myöskään syytä päättää että lauantai on herkkupäivä. Herkut voi unohtaa ja syödä kun on tarvis.
        Koskaan ei kannattaisi syödä suuria määriä, vaikka se olisi vähäkalorista, tai vaikka kaloritonta. Piéni tai paremminkin kohtuumäärä on yksi hyvä asia.


      • ju-h kirjoitti:

        Moi,
        täällä vanha äijä. olen laihduttanut kymmeniä kertoja 10-15 kg. Ensin se oli helppoa mutta 60v jälkeen vaikeampaa, nyt tosi vaikeaa.

        Ensimmäisenä neuvoisin. Jätä kokonaan pois , se voi olla helpompaa kuin vähentäminen.
        Eli ei kotioloissa limsaa, ei ainakaan kofeiinipitoista, eikä ainakaan tummaa limsaa.  

        Laita ruokasi kotona johonkin kippoon , ettei leveälle lautaselle. Laita sopiva määrä, äläkä ota lisää. Eli ruokamäärän vähentäminen, se merkitsee vatsalaukun pienentymistä.  
        Syö pöydän vieressä.

        Yritä pitää ruoka-aikoja.  Mieti pitääkö syödä aamulla paljon vai vähän , vai ei oikeastaan mitään. (toki aamulla käsketään syömään).

        Jos juot kahvia, vähennä sitä, jotta saat hyvin ja riittävän aikaisin nukuttua. Illalla aikainen nukkuminen on hyväksi.
        Todella, kahvia riittää yksi pieni kupillinen, suuremmasta voi saada lisäpotkua , mutta pian se voimavarat ovat väsyneimmät.
        Voi olla, kokeile jos yleensä juot kahvia, juo vai aamulla ,eikä sitten enää mitään kofeiinia.
        Jos et juo kahvia, älä aloita sen juomista. 

        Niin, pienennä ruoan määrää, nuku riittävästi, ei kofeiinia, ei limpsaa kotona.
        liikunnasta, liikkuminen on terveellistä, mutta sen mitä tunnissa kaloreita kulutat, sen parissa minuutissa syöt.

        Liiku sopivasti, mutta tarkkaile syötkö sitten jonkun liikunnan jälkeen liikaa ja liian nopeasti.

        Vettä on hyvä juoda ruokailun välillä, 1-2 dl määriä, puhdasta  tavallista vettä.

        Ei ole myöskään syytä päättää että lauantai on herkkupäivä. Herkut voi unohtaa ja syödä kun on tarvis.
        Koskaan ei kannattaisi syödä suuria määriä, vaikka se olisi vähäkalorista, tai vaikka kaloritonta. Piéni tai paremminkin kohtuumäärä on yksi hyvä asia.

        lisään vielä, jätä voimakkaat mausteet pois, ainakin kotioloissa.
        Älä lisää suolaa ruokaasi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1856
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1628
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe