Voiko tästä parantua kokonaan?

suihkunlattialla

Heippa kaikki! Mun syömishäiriöni (bulimiaksi sitä enemmän kutsuisin kuin anoreksiaksi) alkoi joskus noin viisi vuotta sitten tai sinne asti ainakin muistan jotakin. Nyt oon ollut ehkäpä noin 2-3 vuotta kuivilla. Tarkottaen siis sitä, että en oksenna joka päivä sitä 3-6 kertaa päivässä. Nykyään ehkä kerran kahdessa kuukaudessa ja sekin siksi, että olen juonut liikaa alkomahoolia.. :D

Nyt on kuitenkin alkanut mietityttämään sellanen asia, että jos toi rumba alkaakin taas. En nimittäin halua vajota takasin vessanpyttyyn. Haluaisin tietää onko täällä muita "parantuneita" ja kuinka helposti olette joutuneet samaan kamaluuteen takaisin? Vai oletteko? Voiko tästä parantua KOKOONAAN JA TÄYSIN IKUISIKSI AJOIKSI?

Ruoka, laihdutus, syöminen yms. on kuitenkin vieläkin todella usein mielessäni ja joka päivä mieleni taistelee syömishäiriötä vastaan. Ainut syy miksi olen pystynyt muutamaan otteeseen estämään samaan kierteeseen joutumisen on ollut pelko hampaiden kohtalosta.. :)

Huvittavinta on musta se, että olen tällä hetkellä ehkä noin 4 kiloa painavampi kuin mitä bulimia aikoina ja syön kuitenkin oksentamatta. Silloin bulimia aikoina aina ajattelin, että en voi lopettaa oksentamista, koska tulen lihoamaan aivan liikaa. Lupasin itselleni joka päivä lopettaa ja koskaan se ei loppunut. Sitten pikkuhiljaa pakotin itseäni olemaan oksentamatta = maailman kamalin tunne sekin! En halunnut mitään muuta niin paljon kuin juosta oksentamaan kaiken ulos. Pikkuhiljaa se kuitenkin tepsi, sillä totuin täyteläisempään oloon ja ruoka ei kuvottanut sisälläni enää niin paljon. Kuukausi kuukaudelta oksennus kerrat vähenivät, kunnes yksi päivä tajusin, että JES, mä tein sen, mä lopetin.

Joku silti haluaa taas sisälläni oksentaa kaiken ulos...

3

145

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • milla211

Itse en ainakaan koe, että voisin koskaan parantua täysin bulimiasta. Nyt sitä on takana noin kahdeksan vuotta ja silti jatkuu. Ei niin pahana kuin ennen, mutta jatkuu silti. Saatan olla pitkään (kahdesta kuukaudesta kuuteen kuukauteen) oksentamatta ja ajatella niinä jaksoina, etten enää ikinä oksenna, etten edes halua, että olen tyytyväinen elämääni. Mutta aina jokin katkaisee sen olotilan ja vajoan kuukaudeksi/pariksi kuukaudeksi takaisin bulimian kouriin. Ja sitten taas ihan yhtäkkiä lopetan oksentamisen seinään ja elämän "normaalisti". Näin on jatkunut parisen vuotta ja niiden vuosien aikana olen jo menettänyt toivoni, että joskus olisi tilanne, etten enää ikinä oksentaisi. Onhan tämä parannusta tietysti ja olen siitä ihan tyytyväinen, mutta silti tuollaiset kahden kuukauden oksentamisrumabt eivät kiinnostaisi yhtään, koska silloin sitten oksennetaan ja rajusti. Mutta niin, tämä ei nyt varmasti ainakaan toivoa antanut. Tosin voithan sitä olla erilainen ja pärjäät halujasi vastaan ja olet oksentamatta, vaikka haluaisit. Minä en pysty siihen.

• purp1

Sama juttu. Alkoi n. 7 vuotta sitten. Pahimmillaan oksensin yli 10krt päivässä. Sitten kerroin kaikille tutuille, toivoin sen auttavan. Auttoikin hetken, mutta nyt taas alkanut uudestaan, kolmen vuoden jälkeen (toki siinä välissä muutaman kerran oksentanut, kun en siedä ähky oloa). Oon samaa myös miettinyt et lähteekö koskaan kokonaan pois...

• nou_laattaus

Moikka! Ihana kuulla että olet selvinnyt ja pärjäät hyvin!

Sairastin bulimiaa 7 vuotta, kunnes keho ei enää kestänyt, eli tulen todella heikoksi ja sairaaksi aina kun oksennan, käytännössä oli pakko oppia olemaan oksentamatta, tai ehkä kuolla. Olo oli niin kauhea.

Olen ollut täysin kuivilla noin puoli vuotta. Tavallaan olen ollut "terve" jo kauemmin, eli en ole toteuttanut syömishäiriötäni vaan taistellut koko ajan päässä pyöriviä ajatuksiani vastaan, käynyt terapiassa ja opetellut uusia tapoja toimia. Kuivilla oleminen tarkoittaa minulle sitä, että en ajattele koko ajan ruokaa ja syömistä tai laihtumista, en elä syömishäiriötä, vaan ihan oikeaa elämää. Saan iloa monista asioista, ennen mua kiinnosti vain keho, sen kautta suojatuminen siltä mitä muut ihmiset minusta ajattelevat, siinä kaikki.

En usko että tästä pääsee koskaan ihan täysin.
      Kun ahmimiseen/oksentamiseen on jäänyt koukkuun, siitä tulee tapa ja tarve. Vähän kuin vessahätä, jonka tunnet ja josta et saa helpotusta ennen kuin teet sen (ja sitten se taas palaa hetken kuluttua). Mitä useammin haet helpotuksen "hätään", sitä vahvempi jälki siitä muodostuu aivojen hermoratoihin. Tämä kerran syntynyt rata säilyy aivoissa, vaikka sitä ei käyttäisi. Ja se aktivoituu jos sitä alkaa taas käyttämään.

Aivoissani on olemassa paljon käytetty reitti nimellä "miten selviät jos sinua pelottaa/hermotuttaa/olet kännissä eli itsesäätely ei toimi/jne" ja se käynnistyy ihan automaattisesti kun tilanne tulee päälle. Minulla on taipumus syödä liikaa tilanteissa joissa olen psyykkisesti heikoilla. Fyysinen ja henkinen väsymys vie tilan pidemmälle, samoin paniikkitila, jolloin käytännössä vieläkin oksennan, kauheista kivuista huolimatta.

Pitää vaan yrittää olla niin ettei touhu kytkeydy päälle.
      Vaikka ahmin aika usein, en ikinä laihduta tai kompensoi, vaan syön normaalisti (aamupala, lounas, välipala, iltaruoka ja jos on nälkä niin iltapala) ja yritän vaan pysyä iloisena tekemällä jotain asioita jotkas vievät ajateukseni pois "epäonnistumiestani". Olen aloittajan kanssa samalla lailla noin 4 kiloa painavampi kuin sairastaessani, normaalipainon alaosastossa. Näytän terveeltä, ihoni on kaunis. Olen reipas ja jaksan tehdä ja kiinnostua asioista. Kuitenkin päivittäin mieleen harhailee ajatuksia, että olen läskinen tai että haluan laihduttaa, minulle kelpaa vain fittnestyyppinen kyseenalaistamaton siro vartalo. Haluan vähän väliä kaihuttaa, aloittaa jonkun dieetin. Mutta se on vaan tie helvettiin, pitää vaan mennä äkkiä tekemään jotain muuta että saa muita ajatuksia mieleen. Yleensä mulle tulee näitä syömishäiriöaatoksia mieleen kun pukeudun aamulla, tai menen suihkuun tai kun menen ulos jossa muut ihmiset voivat minua arvioida. Pitää vaan mennä eteenpäin, ajatus kyllä menee ohi.

Voi olla että kun on useamman kymmenen vuotta (jee...) elänyt ilman että on toteuttanut sairautta ja aktivoinut hermorataa, se unohtuu niin ettei tarvitse enää pelätä että sairastuu.. Ainakin toivon niin. Mutta kai se tilanne on hemmetin pitkään se, että itseensä ei voi ihan täysin luottaa, bulsuilutaipumus on ja pysyy. Toki siihen voi vaikuttaa että jos nyt satunnaisesti oksensinkin, niin en jatka sitä vaan palaan mahdollisimpaan normaaliin olemiseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      4180
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      82
      2121
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      551
      1677
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      99
      1415
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1137
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1058
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      216
      957
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      893
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      864
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      848
    Aihe