Hevosen selästä tippuminen pelottaa!

heppaaa

Hei.
Aloitin juuri ratsastuksen.
Rakastan yli kaiket hevosia ja ratsastamista,ilman niitä en varmaan voisi elää! Yksi asia ehkä vähän pelottaa,selästä tippuminen.Tallillamme on yksi todella suuri hevonen,ja jos sen selästä tippuisin=Auts.
Siskoni(joka ei pidä kauheasti hevosista) sanoo että voi käydä pahastikkin,ja jopa kuolla.Rakastan niin paljon hevosia,että niistä EN voi luopua!Pelkään jos esim. Heppa villiintyy,ja talloo mut.
Kokemuksia?

8

317

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jokainen putoaa jossain vaiheessa. Se on väistämätöntä ja kokeneetkin tipahtavat silloin tällöin, mutta harvoin siinä pahasti käy. En tiedä onko asiaa virallisesti tutkittu, mutta minusta ratsastus ei ole sen vaarallisempaa kuin muutkaan urheilulajit. Siskosi on oikeassa siinä että hevosten kanssa saattaa käydä pahastikin ja itse olen kuullut parista kuolemantapauksestakin, mutta täytyy muistaa, että ne samat riskit ovat olemassa missä tahansa urheilulajissa. Turvallista urheilua ei ole olemassakaan. Yleensä saaduista vammoista selviää kuitenkin laastaritason hoidolla, ja mitä vakavammista vammoista puhutaan, sen harvinaisempia ne ovat.

Jos pelkäät ratsastaa isoilla hevosilla mikä on normaalia aloittelijoille, pyydä opettajaltasi, että saisit mennä pienemmillä hevosilla. Hyvä opettaja ottaa sellaiset asiat huomioon.

Hevoset ovat siitä(kin) hyvä, että pelästyessäänkin ne yleensä yrittävät vaistomaisesti olla tallomatta ihmisen päälle. Minut on jyrätty kahdesti, enkä kummallakaan kertaa saanut naarmuakaan.

Kaiken kaikkiaan nuo pelot joita sinulla nyt on, ovat tavanomaisia kokemattomille ja häviävät yleensä sitä mukaa kun kokemusta tulee lisää. Kuinka nopeasti, se riippuu ihmisestä itsestään.

Tervetuloa hevosmaailmaan! Olet valinnut hienon harrastuksen!

• fdhdsfhshf

Minä oon jo tippunut ranskanravurin selästä jo 2 kertaa selälleen laukassa :<
      Pidin vähä taukoo, vaikka se ei ollut kovin järkevää :>

Mutta minun paras neuvo on, että älä pelkää sitä tippumista! Se kuuluu ratsastukseen. uudestaan vaan selkään ja menoksi!!

• Minulla, on sama. Tipuin pari viikkoo sitten hevosen selästä ekaa kertaa, mutta olen ratsastanut jo monta vuotta. Satutin hieman selkäni ja nilkkani ja muuta ei onneksi käynyt.. Nyt olen alkanut hieman pelkäämään että tipun uudestaan. No kuitenkin, on ehkä paras vain luottaa itseensä ja uskaltaa ratsastaa, muuten voi jäädä kammo koko loppu iäksi ja kun ei kuitenkaan pahemmin sattunut:/

• Sattuu ja tapahtuu

Sun täytyy miettiä että onko ratsastus ja hevoset sulle niin tärkeitä asioita, että siedät niiden vuoksi tippumisia (ja mahdollisesti muitakin ikäviä tilanteita, kuten sitä että hepo talloo varpaille). Kaikenlaista hevosten kanssa voi sattua ja ajan myötä varmasti sattuukin. Mut jos hepat ovat tarpeeksi tärkeitä niin vastoinkäymiset kyllä kestää ja niistä voi oppiakin.

• ratsastaja

Hevosen selkään pitää aina lähteä rohkealla mielellää, koska hevonen vaistoaa pelkosi nopeasti. Jokainen putoaa joskus, mutta harvemmin siinä pahasti käy. Hevonen ei myöskään koskaan juokse tahallisesti ihmisen yli. Vain äärimmäisessä paniikkitilassa sen vaisto vie vallan, jolloin se ajattelee vain pakenemista. Tätä en ole koskaan itse nähnyt tapahtuneen.

Muutama vinkki:
      -Kantapäät alas ja jalustin aina päkiän alla niin että jalustimen ulkokaari koskettaa pikkuvarvastasi. Tällöin tippuessasi jalustin ei pääse jäämään kiinni jalkaasi.
      -Kuulostele hevosta ratsastaessasi, hevosesta aistii usein jännittyneisyyttä mikäli se ei ole täysin rauhallinen.
      -Istu syvälle satulaan, jolloin et putoa niin helposti.

Joskus hevonen vain tekee äkkinäisen liikkeen ja ratsastaja menettää tasapainonsa ja putoaa. Tässä ei yleensä käy pahasti, kunhan putoaa niin rennosti kuin mahdollista eikä yritä ottaa esim. Käsillä vastaan.

• RAPAKKA
    • Ei ole kokemusta enkä suostuisi tuollaista edes kokeilemaan. Kyllähän tuon pitäisi aueta automaattisesti sekunnin sadasosissa, mutta entä jos se ei toimikaan? Henkilökohtaisesti en suostuisi sitomaan itseäni kiinni satulaan minkäänlaisella vehkeellä olipa sen toiminta kuinka pomminvarmaa tahansa. Mikä tahansa mekaaninen laite saattaa mennä rikki koska tahansa, ja jos sen huomaa vasta tositilanteessa, se saattaa olla hengenvaarallista.

Mutta tämä on vain minun mielipiteeni, odotan kiinnostuksella mitä mieltä muut ovat.

• kokemusta

tietenkin voi sattua jos hevosen selästä tippuu. suosittelen harjoittelemaan sitä. itse harrastin judoa ja tipun lähes aina jaloilleen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten voit manipuloida katsojalukuja?

Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj
      Ateismi
      50
      2912
    2. Oletteko naiset huomanneet sellaista asiaa

että vaikka miehiä tulee ja menee ja hakeutuu seuraanne mitä viehättävämpiä olette niin sitä enemmän itseasiassa te olet
      Naisen logiikka
      91
      2609
    3. KRP alkaa tutkia Ulvilan murhaa

Jokohan nyt löydetään riittävä näyttö Annelin tuomitsemiseen miehensä murhasta tai taposta.
      Henkirikokset
      114
      2042
    4. Kysynkin sinulta nyt...

Tahdotko sinä minusta miehestä enää mitään..koskaan? Vastaa kyllä/ei/en tiedä ja siihen puhelinnumeroni kaksi viimeistä
      Ikävä
      34
      1763
    5. Onkohan tämä jotain elämää suurempaa

Vai olenko kehitellyt nämä tunteet vain omassa pääkopassani. Tunne kyllä sanoo että jotain tässä on.. Toivottavasti et m
      Ikävä
      38
      1708
    6. Nainen sä olet

arvokas muista se. Yritän pitää pienen kontaktin yllä vaikka turhaahan tämä on. Toivottavasti joulu meni hyvin ja otat r
      Ikävä
      82
      1516
    7. Missä paikassa ja minkälaisessa tilanteessa

Olit silloin kun tajusit ihastuneesi häneen?
      Ikävä
      102
      1506
    8. En ole häneltä kylläkään koskaan nähnyt sellaista

Tottakai jos hän olisi jonkunlaisen selvän eleen tai jonkun jutun näyttänyt, että häntä kiinnostaakin niin tietenkin si
      Ikävä
      3
      1394
    9. Onko Estlink-2 kaapeli lainkaan vaurioitunut?

Vai onko kyseessä Naton operaatio Venäjän ns. varjolaivaston pysäyttämiseksi, ja kaapelivaurio vain simuloitu.
      Maailman menoa
      279
      1375
    10. Kuinka paljon

Olet tutustunut kaivattusi arvomaailmaan?
      Ikävä
      117
      1284
    Aihe