Apua jaksamiseen....

-Lars-

Omasta erosta on aikaa kulunut 1 v aika tarkkaan. Alussa kirjoittelin myös täällä ja purin siten pahaa oloani, kiitos teille kaikille jotka silloin olitte tukenani ja mukana hetken aikaa mun matkalla kohti uutta elämää. Kävin tämän vuoden keväällä myös tällaisen eroryhmän http://www.miessakit.fi/fi/toimintamuodot/erosta_elossa/eroryhmat ja kannustankin kaikkia miehiä ainakin harkitsemaan tällaiseen osallistumista. Mulle oli eron pahimmissa vaiheissa todella isona apuna toiset miehet, joiden kanssa voi käydä läpi omaa tuskaansa ja samalla kuunnella heidän juttujaan. Oli oikeastaan valtavan suuri helpotus huomata, ettei sitä ole ihan niin yksin ongelmiensa kanssa mitä alussa luuli. Vuodessa on tapahtunut paljon mun elämässä ja ehkä yksi suurin asia mitä on mulle auennut.....erosta, rankastakin voi selviytä niin että voi jatkaa matkaansa. Kaikille teille jotka painiskelette ero-asioitten kanssa, voimia ja vielä kerran voimia.
-Lars-

13

532

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fisher seminaarista

Eroseminaarista on monelle apua. Itse osallistuin ryhmään, jossa eronneita miehiä ja naisia. Oli hyvä kuulla myös vastakkaisen sukupuolen kokemuksia. Seminaarista alkoi hyvä eheytyminen ja itsetunto koheni ja ilo palasi elämään vähän kerrallaan. Ryhmämme kokoontuu sikkoin tällöin päivittämään kuulumisia ja on tosi mukava tavata. Seminaari auttaa käsittelemään perusteellisesti surun, vihan yms tunteet että voi päästä erosta yli tulematta katkeraksi. Voi myös oppia uusia taitoja tulevia ihmissuhteita varten. Suosittelen jokaiselle eronneelle omasta kokemuksesta.

• Tärkeä pointti

Miessakkien eroryhmät ovat maksuttomia osallistujille ja tarkoitettu vain miehille. Fisher seminaarit taas ovat maksullisia ja tarkoitettu molemmille sukupuolille tai jommalle kummalle. On hyvä että on vaihtoehto valita ja kaikilla erotilanteessa ei välttämättä ole mahdollisuutta taloudellisesti maksaa n. 350€

• Tre3

Mistä tukea eroavalle naiselle (43) Tampereella?

• Voimia ja jaksamista

Loppupeleissä on ihan sama mistä erokriisissäoleva ihminen, nainen tai mies, hakee apua. Pääasia on ettei jää yksin surunsa kanssa vaan hakee apua..

• samanmoinen88

Kiitos kirjoituksestasi

• Kokemusta elämästä

Täälläkin yksi mies joka on käynyt läpi erohelvetin.....meni vaan liian kauan ennen kuin löysin ja oikeastaan tiesinkään että tällaista apua on tarjolla. Ihmettelen että vasta psykiatri kertoi näistä mahdollisuuksista. Työterveyslääkärini ei sanallakaan sanonut että tällaista on tarjolla. Kolme vuotta oikeastaan meni hukkaan elämästä kun yksin vatvoin asioita ja podin syyllisyyttä. Vuosi sitten kävin tällaisen Elossa erosta ryhmän, voi kuinka helpottavaa olikaan huomata että en ole yksin näitten ajatusteni ja tuntemuksieni kanssa. Nyt viimeisen vuoden kuluessa on asiat alkaneet eheytyä. Miesryhmästä sain muutaman uuden kaverin ja ystävän elämääni joiden kanssa olemme pitäneet yhteyttä ryhmän loppumisenkin jälkeen. On tuntunut hyvältä keskustella ja käydä läpi asioita kotalotoverin kanssa.

• Ryhmät erikseen

uskoisin että sopivin ryhmä on mieheille nämä miesryhmät ja naisille naisryhmät, sillä kovin helposti sekasakista joku "tarttuu vaatteisiin" ja oikea hetki ei varmasti ole vielä saatika sitten, mitä siltä toiselta haetaan, tuskin muuta kuin kipuun lääkettä.

siinä sitten saattaa käydä niin, että kummankin tilanne jää kesken hoitumatta ja mahdollisten lasten asiat käsittelemättä eli huomaamatta lasten tuska ja kipu, sillä kyllä he käyvät omaa tunnemyrskyään läpi yhtä voimakkaasti ja tarvitsevat siihen kaiken mahdollsien tuen omilta vanhemmiltaan.

Uudet suhteet eivät sovi tilanteeseen vielä pitkään aikaan. Lohtuseksi ei johda mihinkään hyvään, sillä siitähän on kyse nopeassa uudessa suhteessa.

• -Anna-

Sinulla on hyvin asenteellinen kuva eroryhmistä.

Ne ovat hyvin suunniteltuja ja ottavat kaikki eroon liittyvät asiat huomioon. Kuten sen miten tukea lapsia erossa. Ja sen, ettei ole hyvä lähteä uuteen suhteeseen ennen kuin siihen on oikeasti valmis. Monissa eroryhmissä osallistujat nimenomaan joutuvat lupaamaan, etteivät ala minkäänlaiseen suhteeseen muiden kurssilaisten kanssa. Siksi huolesi sekaryhmistä on turha ja liioiteltu. Sekaryhmien etuhan on se, että molemmat sukupuolet oppivat näkemään asioita toisen sukupuolen näkökulmasta.

• das<dcf

voihan miestenkin kesken "tarttua vaatteisiin"

• das<dfc

Ja etenkin naisten kesken.

• Perheen kunnioitus

Anna, h6yvä jos on annettava luipaus, että ei minkäänlaista seurustelua ryhmäläisten kanssa.

Työpaikoilla pitäisi olla aivan sama kuri, ei minkäänlaista seurustelua työtovereiden kanssa, tällä säästyisi aika monta eroa, sillä niitä olkapäitä kun on useimmilla työpaikoilla. Eronnut ihminen pitäisi saada työntekoon oman sukupuolen seurassa ja samoin ruokailemaan työpaikkalounaan oman sukupuolen seurassa.

Näitä eronneita ja hieman tylsässä liitossa eläviä kun paljon, mitä vähemmän työpaikka järjestää viihdeiltoja, sitä parempi. SIllä yhtään sekuntia ei pidä viedä perheeltä pois, ei millään yhteishengen nostamisen iltamalla, eikä milään.

Kaikki työpaikan kokoukset ja meetingit on oltava työaikana, eikä missään tapauksessa yötä poissa vaativia menoja.
      Niissä on niin suuri vaara alkoholin höystämä joutua vietellyksi, sillä helppo nakkihan se on silloin kun perheessä on vähän kireämpää. Siihen perheen kireään tilanteeseen ei tarvita muuta kuin pienet lapset, jotka valvotavat öisin, lasten sairaudet, kiireinen aikataulu, juosta päiväkotiin viemään ja hekemaan lapset ja lisäksi kodin työt. Jos toinen joutuu tekemään vähänkin ylitöitä, on väsymys siin suuri, että mikä olkapää hyvänsä vie mennessään.

• -Anna-

Mieleipiteesi kuulosta kyllä hurjalle. Ja sille, että aikuinen ihminen olisi kuin holhttava lapsi. Varmati mainitsemiasi asioitakin käy, mutta suurin osa aikuisista ihmisistä on vastuuntuntoisia ja henkisesti kypsiä. Eivätkä etsi työpaikalta lohduttaa tai lankea sellaisen pauloihin.

Itse en usko tuohon, että tilaisuus tekee varkaan. Päinvastoin uskon, että tietyn tyyppisille luonteille tuollainen eristäminen vastakkaisesta sukupuolesta lisää houkutuksia ja sitä kielletyn hedelmän makua.

Itse olen hyvä esimerkki tuosta, että vaikka työpaikalla on paljon vastakkaisen sukupuolen edustajia. Ja käyn illanvietoissa. Ja oma liittoni ei ole ollut vuosiin kunnossa. Enkä ole saanut puolisoltani fyysistä tai muutakaan huomiota ei ole tullut mieleenkään "sekaantua" työpaikalla suhteisiin. Tai etsiä lohduttajaa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      42
      7155
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3998
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      52
      3473
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      41
      2988
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2766
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2248
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2216
    8. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2187
    9. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2183
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      44