Lääkäriä paikalla (escitalopram actavis)

methed

Käytin lääkettä vähän alle 2 vkoa, eka 5 mg jonka tiputin 2,5 mg
Lopulta lopetin kun sain kamalia ärtyneisyydenpuuskia ja ahdistusta joita en kestänyt. To aamuna siis syöty viimeinen 2,5 mg.

Kun lopetin niin ne "kohtaukset" jatkuivat ja pahenivat ja saan ainakin herätessä kamalan kohtauksen enkä edes tiedä miksi sitä voisin sanoa. Olen ERITTÄIN hermostunut, ahdistunut, AGRESSIIVINEN, aistiyliherkkä, levoton ja minulla on outoja pakkoajatuksia/mielikuvia. Pelkään satuttavani itseäni tai jotain muuta. Olen aikaisemminkin tuntenut sekoamisen pelkoa esim. paniikkikohtausten aikana mutta se ei ole tuntunut läheskään tältä ja pelkään että sekoan oikeasti. Kysyin äidiltäni tänään jopa että entä jos tapan jonkun. Tietenkään en ajattele tappavani mutta entä jos tuollaisen kohtauksen aikana menetän hallinnan kokonaan?

Rauhoittava lääke auttaa tuon kohtauksen ohi, mutta kun sitten on rupeamassa nukkumaan niin tuntuu että jos nukahtaa niin vajoaa johonkin kamalaan tilaan/että jotain pahaa tapahtuu.

Olen jo kysellyt tätä vaikka mistä mutta en ole saanut kunnollista vastausta että mitä tämä on. Tähän asti olen luullut että tämä on sivuoire tuosta lääkkeestä MUTTA tänään sitten kun olin erittäin huolestunut ja soitin psyk. sairaanhoitajalle niin hän sanoi että lääkettä on otettu niin pieni määrä, ja se on poistunut jo elimistöstä ja sitä on syöty niin vähän aikaa että kyse ei voi enää olla lääkkeen aiheuttamasta sivuvaikutuksesta. Hänkään ei tarkemmin osannut sanoa että mitä tämmöinen on, sanoi vain että liittyy todennäköisesti mun paniikkioireiluun ja että en kuullosta psykoottiselta, ja tämä lausunto pysyi vaikka kuinka selitin että oireet on TODELLA voimakkaita ja minusta tuntuu ERITTÄIN agressiiviselta ja hermostuneelta.

Mulle tuli entistä huolestuneempi olo kun hän kertoi että ei voikaan johtua lääkkeestä ja puhelun jälkeen suoraan sanottuna romahdin, taidan siis oikeastikkin olla hullu. Siitä olen nimittäin varma että nämä oireet ei millään tavalla mun sos.tilojen pelkoon/paniikkihäiriöön liity, vaan tämä on jotain pahempaa.

Jos katson vaikka telkkaria ja kuulen sieltä jonkun epämiellyttävän äänen niin alan ajatella sitä ja rakentaa sen ympärille kaikenlaisia kauhukuvia ja sitten kun herään aamulla niin alan niitä kauhukuvia ja sitä ääntä miettiä, reagoin siis voimakkaasti ulkoisiin ärsykkeisiin.

Lupasi kiirehtiä mun lähetettä mielenterveyspuoleen, mutta pelottaa että huomen aamuna herätessä on sama homma, ja en tiedä kestänkö sitä enää.

Jos tämä ei ole psykoosia, niin mitä ihmettä tämä sitten on ja mistä se johtuu? Olenko nyt elinikäisesti sairastunut vakavaan psyykkiseen tautiin?

34

11104

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JooPee

KYLLÄ VOI JOHTUA LÄÄKKEESTÄ! Olen itsekin vieroittumassa 14kk Escitalopramista (7vkoa ilman) ja oireet jatkuu. Mutta, olen tutkinut paljon forumeita ja lukenut, että eräskin, joka otti vain yhen 5mg napin kyseistä lääkettä, kärsi 2 vkoa vieroitusoireista. Tämä oli vain yksi monien vastaavien tarinoiden joukossa.

• Perussettiä

"Kun lopetin niin ne "kohtaukset" jatkuivat ja pahenivat ja saan ainakin herätessä kamalan kohtauksen enkä edes tiedä miksi sitä voisin sanoa. Olen ERITTÄIN hermostunut, ahdistunut, AGRESSIIVINEN, aistiyliherkkä, levoton ja minulla on outoja pakkoajatuksia/mielikuvia. Pelkään satuttavani itseäni tai jotain muuta."

Tämä on ihan yleinen seuraamus SSRI:den aloittamisen ja lopettamisen kanssa. Kyseessä ovat vieroitusoireet, jotka voivat olla tyypiltään erittäinkin karmaisevia, kuten maniaa, psykoosia, itsetuhoisuutta, agressiivisuutta, sekavuutta, depersonalisaatiota, derealisaatiota ja niin edellen. Vieroitusoireet tulevat pahempina mikäli lääkkeen lopetus tehdään liian nopeasti. Voimakkuus ja kesto ovat yksilöllistä.

"Olen jo kysellyt tätä vaikka mistä mutta en ole saanut kunnollista vastausta että mitä tämä on."

Etkä tule saamaankaan, muualta kuin kohtalontovereiltasi. Lääkärit, jotka tuntevat mielialalääkkeiden vieroituksen ovat äärimmäisen harvassa ja vaikea löytää.

"Tähän asti olen luullut että tämä on sivuoire tuosta lääkkeestä MUTTA tänään sitten kun olin erittäin huolestunut ja soitin psyk. sairaanhoitajalle niin hän sanoi että lääkettä on otettu niin pieni määrä, ja se on poistunut jo elimistöstä ja sitä on syöty niin vähän aikaa että kyse ei voi enää olla lääkkeen aiheuttamasta sivuvaikutuksesta."

Ehkä sinua rauhoittaa tieto, että kyseessä on siis todellakin lääkevaikutus, ei mikään mielikuvitus sairaus. Sairaanhoitajasi ei valitettavasti tunne SSRI-vieroitusta eikä osannut siksi tunnistaa sitä.

Yksi psykiatrian ammattilaisilta useiten kuultu harhaluulo on, että kyseessä ei olisi lääkkeen vaikutus, koska aine on jo poistunut elimistöstä. No, hyvänen aika, silloinhan ne vieroitusoireet vasta alkavat arvon 'ammattilaiset'! Tupakoijan vieroitusoireet alkavat, kun nikotiini on poistunut elimistöstä, ei silloin, kun nikotiini vielä virtaa suonissa. Nämä ovat ihan lääketieteen perusasioita, joita moni psykiatrikaan ei ymmärrä.

Noin kaksi viikkoa essitalopraamia 5mg:n annoksella riittää hyvin aiheuttamaan kokemasi oireilun. End of debate.

"TODELLA voimakkaita ja minusta tuntuu ERITTÄIN agressiiviselta ja hermostuneelta."

Agressiivisuus on jo klassikon aseman saavuttanut SSRI-vieroitusoire. Juuri vastaavassa SSRI:n aiheuttamassa mielentilassa tehdään suurin osa mielialalääkkeiden aiheuttamista rikoksista, joista ehkä tunnetuimpina perhesurmat ja kouluampumatapaukset. Nyt jäitä vain hattuun. Olosi tulee tasoittumaan kyllä, mutta se vaatii oman aikansa.

"Mulle tuli entistä huolestuneempi olo kun hän kertoi että ei voikaan johtua lääkkeestä ja puhelun jälkeen suoraan sanottuna romahdin, taidan siis oikeastikkin olla hullu. Siitä olen nimittäin varma että nämä oireet ei millään tavalla mun sos.tilojen pelkoon/paniikkihäiriöön liity"

Et ole hullu. :) Lääke on syynä, kuten käytykkin jo ylempänä läpi. I guarantee it.

"Olenko nyt elinikäisesti sairastunut vakavaan psyykkiseen tautiin?"

Et ole sitäkään, mutta jos jatkat näiden huumeiden käyttöä seuraamuksia ei pysty takaamaan kukaan.

• Hyvä kirjoitus

perusettiä! Juuri näin itsekin ajattelin kun luin aloituksen.

Hyvä että näillä palstoilla alkaa olla entistä enemmän faktatietoa lääkkeiden vaikutuksista. Tuhansien ihmisten kokemuksia ei voi väittää vääräksi.
      On vain (toivottavasti) ajan kysymys, koska lääkärikunta alkaa tajuamaan, yksi kerrallaan, mihin heitä on koulutettu.

• et oo yksin

Niin tuttua huttua. Tässä itsekin valvoskellaan, niin ollaan nyt oltu enemmän ja vähemmän, yleensä enemmän sekaisin ssri-namujen lopettelun vuoksi. Miksi edes kokeilin kun piti olla niin hyvä lääke. Joops, joo niitä sivuvaikutuksia ei meikäläisen polla ja eläntilanne kestänyt eikä tunnu kestävän lopetustakaan. 10 millin valiumilla saa hivenen nukuttua mut ei viitsi sitäkään joka ilta ottaa. Aivan sairasta että lääkärit kitisee aina bentsojen ja vastaavien riippuvuuksista sun muista, mutta tällaista helvettiä ei ole tullut vaikka olen syönyt milloin mitäkin rauhoittavaa vuodesta toiseen ollut ilman pitkiäkin aikoja. Jokaisesta lääkkeestä voi tavallaan tulla "riippuvaiseksi" lääketehtaiden tarkoitus on että ihminen söisi ssri-nappeja koko lopun ikänsä, ja sekö ei sitten ole riippuvuutta !

• methed

En käyttänyt lääkettä kahta viikkoa viikkoa viidellä mg. Käytin ensin muistaakseni viisi päivää, tuli niin kamalat oireet että ajattelin että lopetan. Pidin yhden päivän tauon ja seuraavana päivänä ajattelin kuitenkin että jos vähennän annosta niin voin ehkä kestää sivuoireet. 2,5 mg käytin sitten varmaan n. viikon, ja lopetin sitten kun säikähdin tuota ärtyneisyyttä kun se oli niin voimakasta.

Lääkkeestä tuli myös hönökki olo ( siis tyhmä), ja en tuntenut/tunne vieläkään oikein minkäänlaista tunneyhteyttä miesystävääni. Huolestuttaa se että nämä oireet on yhä voimistuneet kun lopetin. Eilen kun heräsin niin en enää saanut tätä agressiokohtausta. Oli loistava olo koko päivän. Tänä aamuna herätessä sain sen taas, tosin se oli hieman laimeampi ja selvisin ilman diapamia kun olin vähän aikaa ylhäällä ja nukahdin sitten ihan itsekseen.

Tuo hönökki olo on lisääntynyt, siis tarkoitan kognitiivisten kykyjen heikkenemistä. Joidenkin arkisten asioiden tekeminen vaatii valtavasti ponnisteluja että pystyisin keskittymään ja saisin ne asiat tehtyä. Kömpelö olo. Pesin tänään pyykkiä. Laitoin ensin pyykit koneeseen mutta unohdin laittaa sen päälle kun lähdin tiskaamaan. Sitten kun pyykit oli pesty niin ne tietysti piti laittaa kuivumaan. Mietin suu auki pyykkiteline kädessäni että miten se avataan, en edes tiedä miten sain sen auki. Tämä säikäytti ihan toden teolla. Myös muistihäiriöitä on ollut, ja ajatuskatkoja. (Esim. juuri tälläkin hetkellä, kun kirjoitin "myös muistihäiriöitä on ollut," niin en muistanut ensin että mitä pilkun jälkeen piti kirjoittaa.) On vaikeaa muuttaa ajatuksia puheeksi, ja välillä kun puhuu niin saattaa ajatus karata niin ettei muista enää yhtä-äkkiä mistä puhui. Kun puhun puhelimessa niin saatan sanoa jonkun toisen sanan joka muistuttaa sitä sanaa mikä piti sanoa mutta ei kuitenkaan ole se (esim. jos haluan sanoa vaikka pelko niin saatan sanoa jonkun toisen peellä alkavan sanan..)

Miesystävä on aina ollut mulle tosi iso tuki ja turva, ja nyt tuntuu tosi orvolta ja yksinäiseltä kun jotenkin hänenkään lohdutusyrityksensä eivät auta millään tavalla, enkä koe saavani minkäänlaista iloa hänestä. Vaikea selittää, tiedän että rakastan häntä mutta hän tuntuu minusta jotenkin vieraalta. Tuntuu että muidenkaan ihmisten kanssa ei oikein ole sellaista "yhteyttä.."

Tänään on ollut taas tosi ahdistava päivä. Tiskaamisen ja pyykinpesun jälkeen sain rupesi ensin koskemaan niskaan tajuttomasti ja sen jälkeen päähän, ei mennyt kunnolla ohi edes särkylääkkeellä. Yrittän koko ajan tehdä jotakin, mutta tuntuu että tekisi asioita ihan kuin kone, ajattelematta yhtään.

Vielä pelottavampaa on kun yhdistin kaikki nämä oireeni, ja kaikki sopii skitsofreniaan, paitsi harhoja minulla ei ole. Vielä.

-toimintatason taantuminen
      -mielentilojen vaihtelu
      -olen välillä apaattinen
      -tunteet ovat latistuneet
      -puhevaikeudet
      -kognitiivisten taitojen ja muistin heikkeneminen niin merkittävästi että se on selvästi huomattavissa
      -olen koko ajan ahdistunut, peloissani, masentunut
      -pitää ihan oikeasti pelätä että (ajatus katkesi tässäkin, piti pari minuuttia miettiä mitä olin kirjoittamassa) tulee halu satuttaa itseä tai muita
      -nuo aggressiot
      -on päiviä jolloin normaalisti minua ilahduttavat asiat ei tunnu yhtään miltään. esim. sen jälkeen kun lääkkeen aloitin niin en ole liikunnasta saanut sitä hyvänolontunnetta mikä vaikka rankan lenkin jälkeen tulee. Musiikinkuuntelu ei tuo minkäänlaisia tunteita, ei edes ne tosi hyvät kappaleet.
      -olen sairaalloisen huolissani kaikista psyykkisistä sairauksista ja välillä tunnen oireita pakko-oireisesta häiriöstä, välillä maniasta, välillä skitsofreniasta, välillä masennuksesta jne.

Olen täysin kauhuissani. Lääkeannos oli todella pieni mutta vaikutti hirveällä tavalla, ja kun nämä oireet vain jatkavat voimistumistaan niin en ole enää varma että lähtevätkö ne pois, ja vaikka lähtisivätkin, niin kestänkö tätä ahdistusta niin pitkään etten sekoa lopullisesti? On kun ois jossain mustassa kuopassa ja yrittää kiivetä pois mutta ei pääse. Joitakin oireita ja pelkoja varmasti ahdistus itsessään lisää, mutta suurimmaksi osaksi oireet ovat täysin todellisia.

En tiedä voiko essitalopraami aiheuttaa skitsofreniaa, mutta jos minulle nyt sellainen puhkeaa niin uskoisin että se on kuitenkin seuraamusta lääkkeen aiheuttamasta suunnattomasta ahdistuksesta, ja ilman sitä se ei olisi saattanut puhjeta koskaan (jos sellainen nyt tulee.) Tuntuu että koko elämä on ihan pilalla. Pelottaa välillä niin kovasti että mietin että pitäisikö vaan lopettaa tämä tappamalla itsensä. Sekin pelottaa että miten uskallan kertoa tästä huomenna psykologille että hän ei laita minua pakkohoitoon, sen verran tajuan että kyllä mun tila alkaisi jo sairaalahoitoa vaatia, mut ahdistuskin siitä tuntuu tosi ahdistavalta.

Olen ollut ateisti jo pitkän aikaa, mut tänään on tehnyt mieli rukoilla, ihan sama mistä apu tulee kunhan jostain tulisi.

Enpä kyllä suosittele ainakaan essitalopraamia kenellekkään.

• tyyt.cipr.

No ei todellakaan SSRI-lääke aiheuta skitsofreniaa! Oireesi sopivat bipoonkin..

• methed
        tyyt.cipr. kirjoitti:

No ei todellakaan SSRI-lääke aiheuta skitsofreniaa! Oireesi sopivat bipoonkin..

Eikö bibolaarisuudessa ole maniaa, eli yleensä "liiallista" hyvänolontunnetta, tuhlaa holtittomasti, on överisosiaalinen, touhuaa kamalasti mutta ei saa oikein mitään tehtyä? Parina päivänä oli kyllä kummallisen hyvä olo, mut jos se jonkunlaista maniaa oli, niin korkeintaan hypomaniaa. En myöskään koe olevani erityisen masentunut, paitsi nyt lääkkeen aloittamisen jälkeen.

Tarkoitinkin että tuskin ssri-lääke voi skitsofreniaa aiheuttaa, mutta jos tähän on alttius, niin miksei se voisi puhjeta niin tajuttomasta ahdistuksesta mitä lääkkeen aloitus antoi?

Tää epätodellinen olo on ihan kamalaa. Siis depersonalisaatio/derealisaatio. Luin dissosiaatiohäiriöstä mut se kai vaatii jonkun pahan trauman puhjetakseen. Dissosiaatiohäiriö kai "onneksi" eroaa esim. psykoosista sillä perusteella että dissosiaatiohäiriöinen tajuaa harhojensa olevan harhoja ja kyseenalaistaa niitä, psykoottinen taas hyvin vankasti uskoo harhojensa olevan totta. Mä pelkään siis enemmän sitä että näkisin tai kuulisin niitä harhoja ja tietäisin tulleeni hulluksi, enemmänkin kuin että musta tuntuisi siltä että ne harhat pelottaisi siksi että olisin varma että joku mörkö tulee tappamaan.

Toisaalta pelottaa, kun psykoosinkin oireisiin usein kuuluu tätä epätodellista oloa. Mistä näistä voi tietää..

• perussettiä

En usko, että näiltä palstoilta yhtään lääkäriä löytää, ja vaikka joku niin väittäisi kannattaa suhtautua kriittisesti. Vertaistukea varmasti sitäkin enemmän.

"en tuntenut/tunne vieläkään oikein minkäänlaista tunneyhteyttä miesystävääni. Huolestuttaa se että nämä oireet on yhä voimistuneet kun lopetin."

Täysin normaalia SSRI:lle. SSRI:den toimintaperiaate on latistaa käyttäjänsä tunnemaailma ja siten estää kokemasta erilaisia ihmismäisiä tunteita, joista masennuksen ja/tai ahdistuksen tunteet ovat vain kaksi. Siten samalla häviää positiivisetkin tunteet, kuten intohimo, kiinnostus asioita kohtaan, empatia, mielihyvä, ilo, innostus, seksuaalinen halu ja kiinnostus ja niin edelleen.

"Tuo hönökki olo on lisääntynyt, siis tarkoitan kognitiivisten kykyjen heikkenemistä. Joidenkin arkisten asioiden tekeminen vaatii valtavasti ponnisteluja että pystyisin keskittymään ja saisin ne asiat tehtyä. Kömpelö olo."

Täysin normaalia SSRI:lle. SSRI:t heikentävät käyttäjänsä kognitiivisia ominaisuuksia, kuten abstraktia ajattelukykyä, muistia, ongelmanratkaisukykyä jne. Ajatuskatkoksia voi esiintyä kesken toiminnan.

"Vaikea selittää, tiedän että rakastan häntä mutta hän tuntuu minusta jotenkin vieraalta. Tuntuu että muidenkaan ihmisten kanssa ei oikein ole sellaista "yhteyttä..", "Yrittän koko ajan tehdä jotakin, mutta tuntuu että tekisi asioita ihan kuin kone, ajattelematta yhtään."

Toistan jo itseäni, mutta... täysin normaalia SSRI:lle. Aine on lamannut kykysi tuntea tunteita.

"Vielä pelottavampaa on kun yhdistin kaikki nämä oireeni, ja kaikki sopii skitsofreniaan, paitsi harhoja minulla ei ole. Vielä."

Mikäli sinulle ei ole diagnosoitu skitsofreniaa ennen SSRI-käyttöä ei tarvitse olla huolissaan. Kyseessä ei ole skitsofrenia vaan lääkeainevaikutus. Harhatkaan eivät ole ennen kuulumattomia SSRI-käytössä.

"normaalisti minua ilahduttavat asiat ei tunnu yhtään miltään. esim. sen jälkeen kun lääkkeen aloitin niin en ole liikunnasta saanut sitä hyvänolontunnetta mikä vaikka rankan lenkin jälkeen tulee. Musiikinkuuntelu ei tuo minkäänlaisia tunteita, ei edes ne tosi hyvät kappaleet."

Myöskin kaikki ranskalaisin viivoin luettelemasi oireet ovat tunnettuja SSRI:n kohdalla. Poimin näistä yhden, joka osui silmään. Kyvyttömyyttä tuntea mielihyvää kutsutaan anhedoniaksi.

"Olen täysin kauhuissani. Lääkeannos oli todella pieni mutta vaikutti hirveällä tavalla, ja kun nämä oireet vain jatkavat voimistumistaan niin en ole enää varma että lähtevätkö ne pois, ja vaikka lähtisivätkin, niin kestänkö tätä ahdistusta niin pitkään etten sekoa lopullisesti? On kun ois jossain mustassa kuopassa ja yrittää kiivetä pois mutta ei pääse. "

Vieroitusoireet monesti vahvistuvat ennen kuin alkavat hitaasti häviämään. Onnesi on, että olet käyttänyt ainetta hyvin vähän aikaa ja pienellä annoksella, joten ei kannata huolestua liikaa. Oireilu voi kestää useammankin viikon, mutta sitä kuinka kauan tarkalleen on mahdoton sanoa.

"Tuntuu että koko elämä on ihan pilalla. Pelottaa välillä niin kovasti että mietin että pitäisikö vaan lopettaa tämä tappamalla itsensä."

Ei syytä paniikkiin. Vieroitus on monien kohdalla karmaiseva kokemus. Se on tiedettyä. Tarvitset jäitä hattuun ja tukea lähimmäisiltäsi. Tiedostathan, että itsetuhoisuus on myös yleinen vieroitusoire, joten älä anna lääkkeen hämätä sinua luulemaan, ettet haluaisi elää. Tämäkin tuntemus hälvenee muiden vieroitusoireiden mukana. Mikäli tilanne kuitenkin menee ylivoimaiseksi hallita, otathan yhteyttä johonkin terveydenhuollon tahoon, tai suoraan hätänumeroon, ja kerrot lääkereaktioistasi.

"pelottaa että miten uskallan kertoa tästä huomenna psykologille että hän ei laita minua pakkohoitoon"

Ymmärrän. Hoitopäätös riippuu varmasti monesta asiasta, Toivottavasti psykologillasi on jonkinlaista tietämystä psykoaktiivisten aineiden vieroituksesta. Ammatilaisillakin menee muutoin helposti puurot ja vellit sekaisin.

• ll.

Psykologi ei voi ketään pakkohoitoon ohjata, lähetteen tekee _aina_ lääkäri....

• methed

Ei tää on nyt jo ihan sekopäistä. Eilen illalla alkoi ahdistaa ihan tajuttomasti. Otin diapamin, ahdistusta ei vienyt pois, nukahdin kyllä. Heräsin tunnin päästä, järkyttävä olo. Silmät kiinni näki pelottavia kuvia, tiesin että vieressä on tuttu ihminen mutta en tunnistanut häntä. Tuntui et todellisuudentajussa on jotain häikkää. Mieheni kävi vessassa, tuli takaisin niin katsoin että ovensuussa oli avaruusolio. Oli sitten siinä vieressä niin sivusilmällä aina näytti että silmät on isot ja mustat kuopat. Sitten kun kääntyi katsomaan niin ihan normaaliltahan se näytti. Mietimme pitkän aikaa pitäiskö lähteä sairaalaan, mut oli niin väsynyt ja pelottava olo että en sit halunnut, vaan rupesin uudestaan nukkumaan. Kun heräsin niin kaipa todellisuudentaju oli taas takas ennallaan mut nyt ahdistaa ja pelottaa kamalasti, en tiedä miten uskallan illalla ruveta nukkumaan.Väsyttää niin paljon että en jaksa nyt edes kuvitellakkaam soittavani millekkään lääkärille ja että pitäis mennä vastaanotolle, vaikka varmaan kannattaisi että ei tila pahene entisestään. Neuroleptejähän ne alkaa syöttää.

• Vieroitusoireita

nuo kaikki on minunkin mielestäni.

Oletko jo tutustunut sivuun www.benzo.org.uk/amisc/finnishmanual.pdf

Benzojen ja ssri-lääkkeiden vieroitusoireet ovat hyvin samankaltaisia.

• methed

Soitin psyk. Sairaanhoitajalle, sanoi taas et ei johdu lääkkeestä kun on niin vähän aikaa syöty ja niin pienellä annoksella. Konsultoi vielä päivystävää lääkäriä joka oli samaa mieltä. Sanoin että no eikö nää voi vierotusoireita sit olla niin ei kuulemma, huomenna kai lääkäri soittaa mulle päin. Ihme et lääkkeiden alottamisesta asti mulla on ollu myös huono olo, ripuli, nenä tukossa, niskat jumissa ja päätä särkee. Ruokahalu ei myöskään oo tullut takasin tai libido.

On tosi vaikee kun ei tiedä nyt mihin uskoo. Toisaalta lääkärit on ammattilaisia, toisaalta on vaikea hyväksyä sitäkään et olevinaan ois yhtä äkkiä seonnu päästä vaikka stressiä onkin ollu. Kuulemma pitäis aloittaa jokin toinen ssri.

En voi edes sanoin kuvailla miten paljon pelottaa ja ahdistaa, vähän ajan päästä kun pitäis taas mennä nukkumaan.

• perussettiä

Sinun kannattanee istua rauhassa alas ja tehdä esimerkiksi seuraavanlainen peilailutehtävä. Suosittelen käyttämään paperia niin näet helposti mitä olet kirjaillut (hahmottaminen ja muistaminen voi oireilun vuoksi olla hankalaa, kuten itse kerroitkin).

Kirjoita ylös miten muistat voineesi ennen lääkekäyttöä. Apuna voit käyttää vaikka jotain lähimenneisyyden tilannetta elämässäsi. Kuvaile fyysistä vointiasi, oireitasi (jos oli jotain kipuja, särkyjä jne.) ja tunteitasi, hyviä ja huonoja. Mukaan voit laittaa kuvailevia arvioita niiden voimakkuuksista. Toista nyt sama lääkekäytön lopettamisen jälkeiselle tilalle eli, kun et ole enää ottanut SSRI:tä. Mikäli kirjaamasi olotilat vastaavat hyvin tai melko hyvin toisiaan, lienet palautunut jo aikaisempaan tilaan, ja näin lääkkeillä ei uskoisi enää olevan merkittävää vaikutusta fyysiseen tai henkiseen vointiisi. Jos merkittävä ero ennen ja jälkeen tilojen välillä löytyy, mieti mistä tämä voisi johtua. Onko elämässäsi tapahtunut tämän noin kolmen viikon aikana jotain erityistä mikä olisi voinut näihin asioihin vaikuttaa. Jos jotain löytyy, yritä miettiä miten olisit reagoinut tähän tapahtumaan ennen lääkettä vallinneessa tilassa. Olisiko luonnollinen reaktiosi ollut huvittunut, pettynyt tai ehkä suuttunut tai innostunut. Voit arvioida myös sen voimakkuuden. Jos mitään erityistä sinua koskettavaa et koe tämän kolmen viikon aikana kuitenkaan tapahtuneen, on vahvasti syytä epäillä, että lääkevaikutus on yhä läsnä.

Kuten muutama muukin itseni lisäksi ovat palstalla jo aikaisemmin ilmaisseet, kertomasi perusteella kyseessä on hyvin klassiset SSRI-vieroitusoireet.

Ymmärrän hyvin, että on vaikea tietää ketä uskoa, näkemyksetkin eroavat niin paljon toisistaan. Vastapuolella on sairaanhoitajan ja/tai lääkärin titteli, toisella puolella vertaisten omakohtainen kokemus ja/tai luettu kirjallisuus. Lääkärisi tai sairaanhoitajasi tuskin näitä aineita on koskaan kokeillut. Tiedän kertoa, että valtaosalla psykiatreista on valtavia aukkoja tietämyksessä mitä tulee mielialalääkkeiden vieroitukseen, kuten tuli ilmi 1. viestissäsi. Psykiatrin tietämättömyys on usein niin heikkoa, että moni epäilee jo sen takia onko se edes mahdollista. Suosittelen, että luet paljon muiden vieroittautujien kokemuksia ja kommentteja eri nettisivustoilta. Muista suhtautua kriittisesti. Olen varma, että löydät useita tapauksia, jossa oireet vastaavat paljon omiasi. Mikäli englannin kielitaitosi riittää, löydät nettihaulla runsaasti kertomuksia vastaavista tapauksista, mm. joissa lääkärin osaaminen (tai osaamattomuus) näissä asioissa on joutunut kovan kritiikin kohteeksi.

Yritä vain rauhoittua ja ottaa omaa aikaa. Nyt ei ole aika suurille suunnitelmille. Olosi tulee tasoittumaan ja paranemaan, kun vain jaksat antaa ajan kulua. Luulen, että hoitohenkilökunnan puheet tekevät sinulle nyt hieman hallaa, kun joudut jatkuvasti kyseenalaistamaan omia kokemuksiasi. Jos tilanne muuttuu kestämättömäksi olethan yhteydessä terveydenhuoltoon. Tuli muuten mieleen, että Suomen mielenterveysseuran kriisipuhelimesta saat kuunteluapua tilanteessa kuin tilanteessa, linkki alla. Tsemppiä, kyllä se tasoittuu!

www.mielenterveysseura.fi/sos-kriisikeskus/valtakunnallinen_kriisipuhelin

• pöpipää

aika samanlaisia oireita koin, kun ensikertaa söin cipralexia (tai jotain sen rinnakkaisvalmistetta) muutama vuosi sitten. puhkesi jonkun asteen mania, en haluaisi ihan maniaksi sitä kutsua, mutta unettomuus, ruokahaluttomuus, jatkuva touhuaminen eikä väsymystä, dokaamista ja juhlimista läpi yön, krapulassa (mikä yleensä mulle kaaosmaisen kammottava, väsyttävä ja masentava tila jopa päiviä) soittelin luettelon läpi ja naureskelin tempuilleni. tavarat lenteli ja huutelin ikkunasta niin, että koko katu raikui, kun tuli jotain riitaa poikakaverin kanssa. olin hyvin pakkomielteinen, kerran vatvoin puoliyötä tyypin seksuaalisuutta, yritin rauhoittaa itseäni suihkussa, mutta sitten oli pakko mennä kiipeilemään sen ikkunasta eli putosin ikkunalaudalta ja herätin turhan monta naapuria huudollani. kivaa mulla oli kuitenkin. muistan sen ajan hyvin kauniina, vaikka makasin yöt sängyssä ja mietin, minne saisin kiinnitettyä hirttosilmukan tarpeeksi tukevasti. olin hyvin tuottelias niin kodin puhteuden, taiteen ja sosiaalisuuden suhteen, mitään takaiskuja en kokenut vaan menin läpi vaikka kiven. varastelinkin älyttömästi ja vaikka muutoin seksi on mulle ahdistavaa ja vaikeaa, tuolloin halusin jatkuvasti.

lopetin cipralexin, koska meno alkoi mennä hurjaksi, harhaluulot, pakkomielteet, agressiivisuus, heittelevät mielentilat.... vaikka pöllyssä olinkin, tunsin miten lääkkeen alla alkoi masennus ja väsymys vallata.

lähes vuosi ilman ja koin hetkellisen masennusryöpyn, jolloin aloitin lääkkeen uudestaan. rauhottavia olisin tarvinnut. meni taas unet ja alkoi pakkoliikunta ja muu pakollinen toiminta, en niinkään ihmisiin pitänyt yhteyttä, shoppailin, varastelin, urheilin ja olin paljon liikkeellä. mulla on syömishäiriö, ja tällä kertaa pelkäsin lääkkeen aiheuttavan ruokahalun lisääntymistä (unettomuus, ahdistuneisuus, yksinäisyys, pakkotoiminnot johtavat usein siihen) ja vaadin lääkäriltäni rauhoittavia. neuroleptit kehiin, ja muutama viikko levozinia ja cipralexia ja olin järkyttävässä kunnossa. päässäni jyskytti ajatus kuolemasta, en tuntenut juuri mitään, olin kai aika paljon omissa oloissani, omissa harhoissani. perheessäni oli tuolloin karmeita juttuja, mutten tuntenut muuta kuin syyllisyyttä ja ihmetystä, miksen tunne enempää. välitin enää vain poikaystävästäni, mutten kyennyt olemaan hänen kanssaan, ja lemmikeistäni, joita laiminlöin pahasti. lopetin lääkkeet ja kärsin viikkoja, varmaan pari kuukautta vieroitusoireista.

sähköiskut päässä
      kunnon heikkeneminen, hengästyminen, hikoilu (olin treenannut sen verran, että olin hyvässä kunnossa, yhtäkkiä jaksanut kuin hetken salilla ja loppupäivä meni oireillessa sängynpohjalla)
      masennus, kuolema-ajatukset, harhat
      välinpitämättömyys
      en saanut yhteyttä muihin ihmisiin
      pelot siitä, että mut pakotetaan suljetulle, vaikka olin "kunnossa" eli en kertonut pahimpia juttuja terapeutille/kaunistelin paljon
      paniikkia
      pakkotoimintoja - sain päähäni öisin, että nyt on lähdettävä poikaystävältä (entiseltä jo) ja siinähän sitä mentiin, räntäsateessa, pakkasessa....
      masennuksen lisäksi manian kaltaista, unettomuutta, joka helpotti kun sain opamoxit

• hehe jatkuu

mutta se auttaa mua nyt niin paljon. haluan kehittyä alallani ja suorittaa opinnot loppuun, haluan tienata itse ja olla itsenäinen. PÄRJÄTÄ. ja sen verran kauan oon mielestäni antanut masennukselle vallan, että aion pärjätä vaikka sitten kemikaalien avulla. silti mun tunteet on aika lukossa, seksiä en halua juuri ollenkaan, en näe asioita kirkkaasti.

ssri:t on myrkkyä. mutta ne auttaa joitain meistä. jännä, että aikoinaan ne tekivät musta sellaisen kuin tekivät, nyt muistutan normaalia kansalaista - ellei oteta huomioon piiiiitkää sairaushistoriaa, ajoittaista totaalista välinpitämättömyyttä ulkonäöstä ja kodista, yksinäisyyttä. kannattaa pyytää rinnalle rauhoittavia, jos koette, että serotoniinilääkkeistä on teille enemmän hyötyä kuin haittaa.

• perussettiä
        hehe jatkuu kirjoitti:

mutta se auttaa mua nyt niin paljon. haluan kehittyä alallani ja suorittaa opinnot loppuun, haluan tienata itse ja olla itsenäinen. PÄRJÄTÄ. ja sen verran kauan oon mielestäni antanut masennukselle vallan, että aion pärjätä vaikka sitten kemikaalien avulla. silti mun tunteet on aika lukossa, seksiä en halua juuri ollenkaan, en näe asioita kirkkaasti.

ssri:t on myrkkyä. mutta ne auttaa joitain meistä. jännä, että aikoinaan ne tekivät musta sellaisen kuin tekivät, nyt muistutan normaalia kansalaista - ellei oteta huomioon piiiiitkää sairaushistoriaa, ajoittaista totaalista välinpitämättömyyttä ulkonäöstä ja kodista, yksinäisyyttä. kannattaa pyytää rinnalle rauhoittavia, jos koette, että serotoniinilääkkeistä on teille enemmän hyötyä kuin haittaa.

SSRI:t, kuten kaikki muutkin mielialalääkkeet, toimivat lamauttamalla aivotoimintoja ja aiheuttamalla viimeistään pitemmässä käytössä aivovaurioita. Se, onko tämä lääkärin tai potilaan mielestä parannus ja siten haettu ja toivottu hoitotulos on heidän välinen asiansa. Kaikki riippuu siitä miten parempi määritellään.

• methed

Kamalaa kuultavaa toi kokemuksesi, hyvä että kuitenkin oot tavallaan kunnossa nyt, vaikkakin lääkkeen kanssa, jos mun nyt pitäisi päättää niin oisin syönyt lääkettä sivuoireista huolimatta, jos oisin tienny että tilanne menee tähän. En oikein usko että ssri:t voi tappaa, mutta kyllä kai melkoista on mennä sotkemaan kehon melkeinpä tärkeimmän osan toimintaa.

Itsellä kyllä varmaan kävi/on päällä jokin pienimuotoinen psykoosi/mikropsykoosi, ja kyllä on oikeesti pyörinyt mielessä että iskiköhän nyt esim. skitsofrenia, mun oireet oli ja on niin pahat. Tänään aamulla oli ihan kamala olo kun tuntui että ei oikeasti tunne YHTÄÄN MITÄÄN mut meni nopsaan pois ja on eka päivä kun derealisaatio on vähän helpottanut. Hauskaa kyllä mutta tein myös ekan kiinteän ulosteen siitä asti kun alotin :D Silti vielä ahdistaa ja pelottaa, mä en oikein ole varma että kuulenko harhoja. Esim miesystävä pelailee jotain kännykkäpeliä ja kävi vessassa, luulin kuulevani sen vieläkin ja säikähdinkin sitä kun ei ollu peli päällä, ehkä vaan tavallaan totuin siihen ääneen ja kuvittelin sen. Korvat on jotenkin jännästi tukossa ja haluan laittaa telkkarin ihan täysille että varmasti kuulen sen, kun tuntuu et jos se on hiljasemmalla niin ei voi olla aina ihan varma et kaikki äänet tulee telkkarista.

Mietin sitäkin kun joku sanoi että ssri:t ei voi skitsofreniaa aiheuttaa, niin miksi ei? Eikö skitsofrenia nimenomaan johdu välittäjäaineiden epätasapainosta? Niihin kun vielä lisää sen stressin ja ahdistuksen tuosta alotuksesta niin miksei siinä vois olla valmis kakku.. Englannin kielellä kun hakee niin löytää kyllä viitteitä et ssri:t ois aiheuttaneet skitsofreniaakin. Vieläkin mulla on suuria muisti- ja puhevaikeuksia, outoja ajatuksia, ei tee mieli oikein lähtee ulos ja kognitiiviset taidot ei oo palautuneet normaaliksi. Toivon todella että palautuvat, jos ei, niin haastan lääkeyhtiön oikeuteen 100% varmasti. Toivottavasti en huomenaamuna herätessä koe taantumusta tästä olosta vaan alkais oikeesti kemiat loksahtaa kohdalleen..

Mä en vaan ymmärrä että miksi ei lääketeollisuus keksi/tutki parempia, miedompia lääkkeitä joissa ei oo sivuvaikutuksia. Mietin jo sitäkin että jos joku skitsofrenia tulee päälle niin jos et syö lääkkeitä, oot huonona, jos syöt niitä, oireet saattaa helpottua (mut voi myös huonontua) mutta oot silti huonona lääkkeiden sivuvaikutuksien takia ja ne voi tappaa. Oisko tää nyt vähän niinku verrattavissa esim. syöpään ja sen hoitoon; Syöpä tappaa hoitamattomana, mut hoito on niin voimakas että voi tappaa myös ja jos se tehoaakin niin tekee kyllä ensin sairaammaksi ja aiheuttaa mm. hedelmättömyyttä yms.

Mielenterveyshäiriöisten pitäisi saada enemmän terapiaa ja hoitoa muulla tavalla kuin lääkkeillä(kin), mutta en mä lääkäreitä lähtisi siitä syyttämään että niillä ei yksinkertaisesti oo aikaa. Potilaita on niin paljon ja määrät vaan kasvaa niin ei se mikään ihme oo että julkisella puolella on vähän vaikea saada tarvittavaa hoitoa ja keskusteluapua. Lääkärit on ylityöllistettyjä ja väsyneitä ja masentuneita itsekin niin miten siinä jaksaa potilaita hoitaa kun toivoo vaan työpäivän äkkiä päättyvän? Itse kokisin tarvitsevani terapiaa ainakin 2-3 krt viikossa, mutta minnekkään osastolle en halua lähtee. En tiedä miten saisi kaikki mielenterveysongelmista kärsivät samaan paikkaan ja vaatimaan esim. helpommin saatavaa rahallista tukea terapiaan ja terapian lisäämistä. Varsinkin kun osa häpeää sairauttaan ja siksikin on vaikea nousta ns. barrikadeille. Mut jotain pitäisi kyllä tehdä, tosin eikai me mitään saada aikaiseksi jos kukaan ei mitään asian takia viitsi tehdä. Koska se on varma jos mikä että mielenterveyspotilaat ei päättäjien tärkeysjärjestyksessä oo listassa ensimmäisenä eikä ihan alkupäässäkään.. Enpä oo sellasta vaalilupausta vielä nähny jossa luvattaisiin parantaa nimenomaan mielenterveyspuolen palveluja..

• outo kierre

Noista lääkäreistä tuli mieleeni, että ei ihme että he väsyvät kun pyörittävät itse aiheuttamaansa rumbaa. Lääkärit joutuvat hoitamaan aivan liikaa määräämiensä lääkkeiden sivuvaikutuksena tulevia oireita. Samat potilaat pyörivät vuodesta toiseen, eivätkä he tiedä mitä heille pitäisi tehdä. Heidän koulutuksessaan ei mitä ilmeisemmin ole opastettu heitä, eivätkä lääkeyhtiöt opasta muuhun kuin antamaan vain lisää lääkkeitä.

Terapeutitkin joutuvat tähän samaan rumbaan mukaan. Yksikään terapeutti ei voi poistaa lääkkeiden tuomia oireita. He voivat korkeintaan tukea elämistä oireiden kanssa.

Oli hyvä ajatus että potilaiden täytyisi itse aktivoitua. Aktivoituminen pitäisi aloittaa pakottamalla lääkärit katkaisemaan tuo lääkerumba ja vaatimalla niiden vieroitusoireiden kunnollista hoitoa.

• perussettiä

Hyviä pointteja otit esiin. Luulenpa, että nykyään psykiatrit koulutetaan uskomaan, että kaikki mielenterveysongelmat ovat aivosairauksia ja siten ainoa tapa auttaa tällaisia 'aivosairaita' ihmisiä on lääkitä mitä älyttömimmillä aineilla.

Olisi mielenkiintoista tietää kuinka monta tuntia, jos yhtään, he opettelevat ihmisten kanssa keskustelua ja terapiaa. Vaarana on, että valmistuvilla psykiatreilla ei ole ammattitaitoa kohdata ihmistä ihmisenä vaan ainoastaan kemiallisena reaktiona, jota he sitten alkavat 'ronkkimaan' erilaisin pillerein lääketeollisuuden antamien suositusten ja koulutuksen mukaisesti. Tämä malli on monen potilaan kannalta tuhoisa.

Psykiatrit myrkyttävät tietämättään tai tietoisesti potilaansa ja psykologi yrittää sitten saada heidät toimintakykyisiksi siinä samalla. Mielenterveyspuolella sahataan omaa oksaa. Vastuu jääkin monesti potilaalle lopettaa moinen älyttömyys. Valitettavasti moni ei saa koskaan tietää tai ymmärtää, että lääke saa heidät voimaan entistä huonommin. Voinnin heikentyessä mukaan tulee uusia diagnooseja ja uusia pillereitä. Kohta kaikki toimintakyky on mennyttä ja jäädään mielenterveyssyistä työkyvyttömyyseläkkeelle. Pilleri purkkeja on jo neljä ja lisää tullee vuosien mittaa. Lääketeollisuus on tyytyväinen, potilas rampautettu.

• Ihme mikkihiiriä

Söin Escitalopram Actavis-merkkistä lääkettä 8kk 15mg/vrk.
      Lopetin tämän vuoden helmikuussa seinään, eli päivästä seuraavaan en vaan niitä ottanut. Kuukauden verran naamassa oli sähköiskuja, varsinkin herätessä. Muuten ei mitään vieroitusoireita.

Benzoista rimpuilin irti jokunen vuosi sitten ni oireet kesti vajaat puol vuotta. Vielä muutaman kuukauden viimeisestä pillerin murusesta. Se oli huhhuh-aikaa, ei ikinä enää.

• kyllästynyt...

Sinulla saattaa olla depersonalisaatio ja derealisaatiohäiriö. Nämä lukevat tuotteen pakkausselosteessakin. Itse söin tismalleen samaa lääkettä kuin sinä ja sain sivuoireena kyseiset häiriötilat, oireesi kuulostavat ihan samalta kuin minulla kaikkine pelkotiloineen ja hirviöajatuksineen. Eli et ole hullu vaan alitajuntasi ja hermostosi käyvät ylikierroksilla ja tuottavat sen vuoksi kamalia olotiloja ja ajatuksia. Itse sain paljon apua dpselfhelp.com sivustosta. Kyseisiin häiriötiloihin auttaa vain aika ja kaikkein tärkeintä on ymmärtää, että et ole hullu kärsit vain lääkkeiden sivuvaikutuksista ja niiden kanssa on vain pakko oppia elämään niin pitkään kun ne kestävät, itselläni ovat kestäneet jo pari vuotta pikkuhiljaa helpottaen. Vittumaista tämä on mutta pakko on vain selvitä eteenpäin!

• methed

Derealisaatiota oli kyllä. Nyt ehkä vähän helpottanut se puoli, ahdistus väheni, mutta olen saanut riesakseni vieläkin kamalamman sivuoireen enkä tiedä meneekö tää ohi.

Lääke tietenkin vei yöunia heti kun sitä rupesi ottamaan, uni oli tosi katkonaista ja sain nukuttua aika vähän. Tällä hetkellä tilanne on se että nukuin viime yönä 0 tuntia. Unirytmi on muuttunut kokonaan. Olen tähän asti ollut öisin virkeä kun peipponen. Päivällä taas ihan täysi zombi. Päivällä saatan saada pari tuntia nukuttua, yritän kuitenkin välttää kun ajattelen että no jos ensi yönä nukuttaisi paremmin. Joskus 8 jälkeen illalla alkaa väsymys väistyä, tosin viime yönä kyllä huomasin että oli jotenkin vöttelö olo, keho varmaan alkaa tajuta tilanteen eikä jaksa enää "normaaliakaan" unirytmiä. Diapameilla ei unta saa pysymään.

Sanotaan että kaksisuuntaisessa mielialahäiriössähän yleensä uni-valverytmi muuttuu. Mun kohdalla ei siis ole enää kyse pelkästä unettomuudesta vaan siitä että koko unirytmi on kääntynyt päälaelleen, enkä saa sitä muutettua mitenkään. Pelkäänkin nyt että lääke on laukaissut manian/hypomanian, vaikken aiemmin ole kaksisuuntaista osannut edes epäillä. Tosin en kuvailisi että mulla on hyvä olo tässä vaiheessa, tai sosiaalinen tai että saisin paljon aikaan. Mut se vähän epäilyttää kyllä että vaikka en ole nukkunut niin voin silti olla öisin niin virkeä.

Meneekö hypomania itsestään ohi? Entä tää unettomuus? Nyt ymmärrän vielä enemmän itsetuhoajatukset, en muilta osin, mut en kyllä enää selviä viikkoakaan näillä unilla.

• perussettiä

Tsemppiä vain sinne ja malttia! Lääkevieroitus pyörittää prkleesti, it is known. Kaikki maniat ja hypomaniat ovat aivan normaaleja SSRI:lle, erityisesti aloituksessa, annoksen muutoksessa ylös tai alas sekä lopetettaessa. Zombimainen olo on niin ikään käytön aikana ja lopetettaessa. Älä hyvä ihminen luule, että sinulle olisi mikään kaksisuuntainen yhtäkkiä 'puhjennut'. Aika on lääkkeesi vieroituksessa, muuta ei voi tehdä. Yritä ulkoilla, syödä fiksusti sekä tehdä mikä ikinä sinulta nyt tässä kunnossa onnistuukaan, jotta jaksat taistella vieroituksen läpi. Sekä maniat että unettomuus kaikkoaa, kun aika kuluu. Unettomuus varmasti rasittaa hermoja aika paljon, ihan jo täysin terveelläkin ihmisellä. Tiedän, että ei ole mukavaa.

• kyllästynyt...

Koitat vaan rauhoittua ja tiedän ettei se ole helppoa. Et todellakaan ole ainoa tuollaisia oireita saanut ja valitettavasti lukumäärä taitaa vain lisääntyä kun noita lääkkeitä tuputetaan koko ajan vain pienempiin vaivoihin. Jos lääke laittaa aivot sekaisin, siitä toipuminen on hidasta. Itselläni oli aivan samanlaista aluksi. Unirytmi oli pielessä ja alussa en juurikaan nukkunut, oli itsetuhoisia ajatuksia ja vaikka mitä muuta kamalaa. Itse söin lääkettä 2 vuotta, joten oma toipumiseni on varmasti senkin vuoksi pitkittynyt näin paljon. Huvittavaa on se, että söin lääkettä lääkärin houkuttelemana esiintymisjännitykseen, jos olisin tienyt mitä lopetuksesta seuraa en olisi ikinä koskenutkaan kyseiseen lääkkeeseen.

En suosittelisi tilaasi mitään lääkkeitä, vaikka olo tuntuisikin siltä, että kuolee justiinsa ja toisaalta taas toivoo, että kuolisi justiinsa kun olo on niin kamala. Itse olen rämpinyt tämän helvetin ilman lääkkeitä, vaikka psykiatri on niitä itselleni aika agressiivisestikin tuputtanut, mutta koen että jo lääkkeen takia sekaisin olevat aivot menevät vain enemmän sekaisin, jos niihin pumpataan lisää voimakkaita kemikaaleja. Oikeasti voi tuntua kamalalta kun sanon, että tuohon tilaan auttaa vain aika, mutta se valitettavasti on ainoa joka oikeasti auttaa. Runsas liikunta ja erittäin terveellinen ruokavalio, joka sisältää paljon kalaa ja kasviksia sekä valkoisten jauhojen ja sokereiden välttäminen tukee elimistösi palautumista.

Kaikki oireesi häviävät varmasti ajan kanssa ja palaat vielä omaksi itseksesi, mutta se voi vaatia paljonkin aikaa. Nyt tarvitaan paljon kärsivällisyyttä ja läheisten tukea. Itse olisin varmasti jo mullan alla jos mieheni ei olisi tukenut minua tämän taipaleen aikana.

• methed

Rauhoittuisin jos tietäisin että aika auttaa, mut pelottaa että se ei auta. Olen selaillut varmaan tuhansien ihmisten kokemuksia, eikä kukaan joka on näitä syönyt näin vähän aikaa ole saanut tällaisia oireita. Lisäksi useimmilla unettomuus on parissa päivässä yleensä mennyt ohi, ja he pystyvät nukkumaan kuitenkin joitain tunteja. Minä en ollenkaan.

Pelottaa kun sehän on ihan yleisessä tiedossa että jos unettomuus kovin pitkään jatkuu niin siinä on psykoosit sun muut lähempänä kuin arvaakaan.

• perussettiä

Yritä vain rauhoitella itseäsi. Ymmärrän mitä tarkoitat, kun sanot, että on vaikea rauhoittua, kun ei usko ajan auttavan, mutta kyllä se auttaa ja oireet helpottavat. Lyhyt käyttöaikakaan ei näiden toksiinien kohdalla takaa, että vieroitus- ja haittavaikutukset menisivät nopeasti ohi. SSRI:t ovat täyttä roskaa mitä tulee mielenterveydenhoitoon.

• Toivon

Olisi kiva kuulla mitä methedille kuuluu nykyään. Pojallanikin oli aika kovat lopetusoireet vajaan kuukauden Escitalopramin syömisen jälkeen (pienillä annoksilla), kauheita ahdistus- ja masennusoireita ja unirytmi aivan sekaisin ja jatkuvaa puhetta itsemurhasta. Pahimmat oireet helpottivat kuukauden päästä vaikka välillä siihenkin aikaan mahtui parempia päiviä.

• MitäSuuhusiLaitat
        Toivon kirjoitti:

Olisi kiva kuulla mitä methedille kuuluu nykyään. Pojallanikin oli aika kovat lopetusoireet vajaan kuukauden Escitalopramin syömisen jälkeen (pienillä annoksilla), kauheita ahdistus- ja masennusoireita ja unirytmi aivan sekaisin ja jatkuvaa puhetta itsemurhasta. Pahimmat oireet helpottivat kuukauden päästä vaikka välillä siihenkin aikaan mahtui parempia päiviä.

Tämä on hyvä ketju ja kuvaa hyvin niitä tuhoisia ja surullisia seurauksia joita masennusmoskan käytöstä seuraa. Ikävintä luettavaa on se, että virallinen terveydenhuolto kiistää nämä käyttäjien kokemukset täysin. Heidän on pakko olla tietoisia seurauksista, mutta he ovatkin enemmän lääketeollisuuden palveluksessa kuin asiakkaidensa. Mitä asialle voi tehdä ?

• Samatäällä

Juurikin samoja oireita täällä! Käytin essitalopramia 4vuotta! Aloitin lääkityksen 14 vuotiaana en edes muista mistä syystä mutta nyt olen 18 vuotias ja tässä alkuvuodesta rupesin vähentämään annosta hiljalleen ja huomasin melkeenpä heti juuri agressiivisuutta ja kaiken maailman aivo sähköiskut ja epätodelliset olot...koulussa en voinut olla kun 2h maksimissaan kun ahdistus oli niin voimakasta. Nyt on 8 kuukautta kulun eikä olo ole parantunut yhtään ja tällä hetkellä olen pakko hoidossa mielenterveys osastolla kun lääkärit ja psykiatrit sanoivat johtuvan psykoosista mutta nyt onneksi tiedän että johtuu noista lääkeistä... Saapua nähä pääsenkö ikinä pois täältä nyt ko kerran tämmöset oireet tullut eikä tietenkään lääkärit täällä usko että saatta johtua lääkityksestä...huoh oon ihan hermorauniona täällä en kohta kyllä enää jaksa....

• Viivi.S

Itse käytin samaa lääkettä yli 10 vuotta annoksella 20mg nyt olen tiputtanut 5 mg ja nyt menen tällä ainakin syksyn yli. Eipä ole tullut mitään kauheita vieroitusoireita ainakaan vähentämisestä. Voi olla, että lopetan kokonaan tämän vuoden aikana. Lääkäri sanoi hyvin minulle aikanaan näistä netti kirjoituksista, että porukka tulee aina kirjoittamaan kaiken negatiivisen, mutta harvemmin positiivisia asioita ja sen kyllä olen huomannut tälläkin palstalla. Sama jos esim leikkaus menisi päin mäntyä niin kyllä siitä kirjoitetaan ja haukutaan kaikkia, mutta onnistunutta leikkausta ei kukaan tule tänne kirjoittamaan ja kertomaan ja jos tulee niin todella harva.

• 10+10+10
        Viivi.S kirjoitti:

Itse käytin samaa lääkettä yli 10 vuotta annoksella 20mg nyt olen tiputtanut 5 mg ja nyt menen tällä ainakin syksyn yli. Eipä ole tullut mitään kauheita vieroitusoireita ainakaan vähentämisestä. Voi olla, että lopetan kokonaan tämän vuoden aikana. Lääkäri sanoi hyvin minulle aikanaan näistä netti kirjoituksista, että porukka tulee aina kirjoittamaan kaiken negatiivisen, mutta harvemmin positiivisia asioita ja sen kyllä olen huomannut tälläkin palstalla. Sama jos esim leikkaus menisi päin mäntyä niin kyllä siitä kirjoitetaan ja haukutaan kaikkia, mutta onnistunutta leikkausta ei kukaan tule tänne kirjoittamaan ja kertomaan ja jos tulee niin todella harva.

Väheksyykö lääkärisi niitä, jotka saavat merkittäviä vieroitusoireita? Aika julmalta kuulostaa, jos näin tekee. Hyvä, jos olet säästynyt pahimmilta vieroitusoireilta tähän mennessä. Olisi mielenkiintoista tietää minkä vuoksi osa saa niin vakavia oireita ja osa pääsee joskus jopa todella vähin oirein irti kokonaan. Onhan sinullakin tietysti vielä matkaa. Loppu on usein hankalin, joka voi johtua siitä, että reseptorisalpausvaikutus alkaa jo hyvin pienellä annoksella ja annosta suurentamalla vaikutus suhteessa paljon vähäisempi. Se on totta, että tietenkin internetissä on usein ne varoittavat sanat niitlä joille on käynyt huonosti, mutta sait asian kuulostamaan siltä, että lääkärisi ei ole ottanut tosissan niitä joille lopettamisesta on tullut vaikeaa, jopa mahdotonta. Se on väärä ja epäammattimainen asenne.

• 10+10+10

Siis yksi vieroitusoireista on psykoottisuus, kutsutaan vieroituspsykoosiksi. Vertaa esim. heroiinin lopetusoireisiin. Agressiivisuus on yleinen vieroitusoire mm. essitalopraamille (ja kaikille muille SRI/SNRI-aineille). Derealisaatio niin ikään yleinen. Oireet voivat kestää useita kuukausia ja joskus vuosia. Harva lääkäri on tästä tietoinen, joten virhediagnosoivat tiesmiksikä. Yksi useiten tehdyistä virhediagnooseista vieroitusoireiden kohdalla on esim. "kaksisuuntainen mielialahäiriö".

Tärkeintä olisi varmasti päästä pois sieltä tavalla tai toiselle, jos et saa ymmärrystä etkä oikeanlaista hoitoa vieroitusoireisiin. Sitä varten sinun tulisi tehdä parhaasi käyttäytyäksesi normaalisti ja esittäväsi yhteistyökykyistä. Apua/tietoa psyykenlääkevieroitukseen saat esimerkiksi osoitteista www.recovery-road.org ja www.cepuk.org.

Tässä vielä suora osoite Recovery Roadin videopresentaatioihin, joista tavallinen mattimeikäläinen voi opetella vieroitusilmiön perusasiat: http://recovery-road.org/dialogues/

Alla video ym. osoitteesta, joka lienee erityisen ajankohtainen sinulle. Tsemppiä!
        OSA 1 (/2):
        http://www.youtube.com/watch?v=KdudhRVN75c

• samtäällä
        10+10+10 kirjoitti:

Siis yksi vieroitusoireista on psykoottisuus, kutsutaan vieroituspsykoosiksi. Vertaa esim. heroiinin lopetusoireisiin. Agressiivisuus on yleinen vieroitusoire mm. essitalopraamille (ja kaikille muille SRI/SNRI-aineille). Derealisaatio niin ikään yleinen. Oireet voivat kestää useita kuukausia ja joskus vuosia. Harva lääkäri on tästä tietoinen, joten virhediagnosoivat tiesmiksikä. Yksi useiten tehdyistä virhediagnooseista vieroitusoireiden kohdalla on esim. "kaksisuuntainen mielialahäiriö".

Tärkeintä olisi varmasti päästä pois sieltä tavalla tai toiselle, jos et saa ymmärrystä etkä oikeanlaista hoitoa vieroitusoireisiin. Sitä varten sinun tulisi tehdä parhaasi käyttäytyäksesi normaalisti ja esittäväsi yhteistyökykyistä. Apua/tietoa psyykenlääkevieroitukseen saat esimerkiksi osoitteista www.recovery-road.org ja www.cepuk.org.

Tässä vielä suora osoite Recovery Roadin videopresentaatioihin, joista tavallinen mattimeikäläinen voi opetella vieroitusilmiön perusasiat: http://recovery-road.org/dialogues/

Alla video ym. osoitteesta, joka lienee erityisen ajankohtainen sinulle. Tsemppiä!
        OSA 1 (/2):
        http://www.youtube.com/watch?v=KdudhRVN75c

Lisäänpä tohon mun postaukseen vielä senkin että muisti pätkii tosi paljon ja tulee semmosia kylmiä väreitä vähäväliä ja mullakin oli sama että TV tuleva selostus kuulosti tosi oudolle ja vähä kuin olisi koittanut selittää jotain mulle... Ja en voi olla täällä yleisissä tiloissa kun kaikki äänet tuntuu sekoittuvan yhteen ja se ottaa korvista!! Hulluksi tulemisen pelko on todella kova! Tuntuu kuin eläisi jossain elokuvassa eikö voi kontrolloida itseään. En edes muista mitä nyt olen kirjoittanut lähi muisti on tosi huono. Eilen illalla koitin taas puhua yhdelle hoitajalle että tämä olo johtuu vieroitus oireista ja haluan pois mutta hän vaan ehdotti että aloittaa lääkitys ja että se auttaisi! Mutta minähän en enää ikinä koske noihin mömmöihin. Luin netistä että ruusujuuri, ginseng tee auttaa jonkin verran Derealisaatio/psykoosissa/ahdistuksessa. Tuotan tai jotain muota luontaistuotteita kannattaa muidenkin tämän kärsiän kokeilla. Anteeksi sekavasta tekstistä.

• paramemista
        samtäällä kirjoitti:

Lisäänpä tohon mun postaukseen vielä senkin että muisti pätkii tosi paljon ja tulee semmosia kylmiä väreitä vähäväliä ja mullakin oli sama että TV tuleva selostus kuulosti tosi oudolle ja vähä kuin olisi koittanut selittää jotain mulle... Ja en voi olla täällä yleisissä tiloissa kun kaikki äänet tuntuu sekoittuvan yhteen ja se ottaa korvista!! Hulluksi tulemisen pelko on todella kova! Tuntuu kuin eläisi jossain elokuvassa eikö voi kontrolloida itseään. En edes muista mitä nyt olen kirjoittanut lähi muisti on tosi huono. Eilen illalla koitin taas puhua yhdelle hoitajalle että tämä olo johtuu vieroitus oireista ja haluan pois mutta hän vaan ehdotti että aloittaa lääkitys ja että se auttaisi! Mutta minähän en enää ikinä koske noihin mömmöihin. Luin netistä että ruusujuuri, ginseng tee auttaa jonkin verran Derealisaatio/psykoosissa/ahdistuksessa. Tuotan tai jotain muota luontaistuotteita kannattaa muidenkin tämän kärsiän kokeilla. Anteeksi sekavasta tekstistä.

Yritä jaksaa!
        Sinä niin kärsit Essitalopraamin sivuvaikutuksista, itsekin kärsin ja ihan samoista oloista! Hermostosi KYLLÄ paranee, se vie vain aikaa ja vaatii ÄLYTTÖMÄSTI kärsivällisyyttä ja uskoa. Yritä liikkua päivittäin, jotta strrssitilasi helpottaisi. Vältä sokereita ja syö paljon kasviksia. Vaali hyvää unta. Yritä nukkua yhdeksään asti. Opettele hengittämään syvään ja rauhallisesti. Puhu itsellesi paljon kaikkea hyvää. Usko paranemiseesi. Vaikka et näkisi tuloksia vielä pitkään aikaa, se aika koittaa varmasti. Paljon lämpimiä ajatuksia täältä sinulle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      177
      2153
    2. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      315
      1825
    3. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      93
      1587
    4. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      3
      1479
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      82
      1278
    6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      200
      1230
    7. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      67
      1170
    8. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      25
      1101
    9. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      48
      1027
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      73
      986
    Aihe