Siskoni pudotti tänään todellisen pommin, hän kertoi olevansa paksuna.
Asiassa ei olisi muuten ongelmaa, mutta hän on pyytänyt minua lapsen kummiksi, eikä minulla ole mitään mielenkiintoa kyseistä tehtävää kohtaan. Lisäksi hän on sanonut että hän turvautuu minuun silloin kun hän tarvii lapsellensa hoitajaa, vaikka minä en viihdy yhtään lasten kanssa, ja vaipan vaihto on viimeinen asia maailmassa mitä tekisin.
Olen vasta 20-vuotias, eikä minulle todellakaan kuulu se kaikki vastuu mitä siskoni on minulle antamassa. Minulla ja siskolla on aina ollut todella hyvät välit, mutta vauvan tulo voi romuttaa ne kokonaan. Miten voisin kertoa siskolleni ettei lastenhoito kiinnosta minua hevonvittua, ja samalla ylläpitää hyvän sisarussuhteen?
Minusta tulee valitettavasti setä
21
1248
Vastaukset
- Tätäkin
Tuo on paha, koska jokainen tuleva äiti leijailee siinä mielikuvassa, että kaikki elää hänen kanssaan samaa unelmaa. Todella itsekästä, vaikka samaan vetoon haukkuvat itsekkäiksi niitä, keitä vastuu lapsista ei kiinnosta.
Voisit kysyä siskoltasi, että löytäisikö jonkun muun kummin tehtävään, koska mielestäsi et ole valmis vielä ottamaan tuollaista vastuuta. Kerrot siis ihan suoraan, asiallisesti ajatuksesi, ja jos hän tästä huolimatta loukkaantuu, sille nyt vaan ei voi mitään.
Kun se tissivesi lähtee virtaamaan, kaikki neste aivolohkoista katoaa, ja tulet huomaamaan, että siskollasi ei enää järjellinen ajattelu toimi yhtään. Joten kannattaa toimia nyt, ei sitten kun puklukone on tullut jo maailmaan.
Enkä usko, että kukaan äiti haluaisi antaa lastaan sellaisen ihmisen vastuulle, ketä ei tämä vastuu kiinnosta. Ja hei, sinun tapauksessasi se kai ei ole ihmekään, olet vasta 20 ja mies. Itse olen 40 ja nainen, eikä minua silti kiinnosta tuonlaisen vastuun ottaminen. Ja voit uskoa miten vaikeaa sitä on luukuttaa vanhojen mammojen mieliin, kun kuvittelevat kaikilla heräävän sen hoivavietin viimeistään tässä iässä.- ....................
Olipa taas äitejä väheksyvää tekstiä. Mistä se tuleva äiti tietää, että ei ole valmis kummiksi jos ei sitä hänelle kerro? Turha siitä on täällä palstalla valittaa kun ottaa asian vain puheeksi siskonsa kanssa. Kannattaa tietysti varautua siihen, että sisko loukkaantuu koska kummiksi pyytäminen on kunnia-asia, jonka tulet myöhemmin tajuamaan. Se ei kuitenkaan ole velvollisuus eikä pakko jos ei itsestä tunnu siltä. Minäkin olen kieltäytynyt kummiudesta ihan hyvällä omalla tunnolla. On myös fiksua sopia kummien kanssa mihin he ovat valmiita, mitä vanhemmat toivoisi jne. Esim. itse en ole vaatinut oman lapseni kummeilta mitään muuta kuin läsnäoloa kastejuhlassa.
- Kihisee raivosta
.................... kirjoitti:
Olipa taas äitejä väheksyvää tekstiä. Mistä se tuleva äiti tietää, että ei ole valmis kummiksi jos ei sitä hänelle kerro? Turha siitä on täällä palstalla valittaa kun ottaa asian vain puheeksi siskonsa kanssa. Kannattaa tietysti varautua siihen, että sisko loukkaantuu koska kummiksi pyytäminen on kunnia-asia, jonka tulet myöhemmin tajuamaan. Se ei kuitenkaan ole velvollisuus eikä pakko jos ei itsestä tunnu siltä. Minäkin olen kieltäytynyt kummiudesta ihan hyvällä omalla tunnolla. On myös fiksua sopia kummien kanssa mihin he ovat valmiita, mitä vanhemmat toivoisi jne. Esim. itse en ole vaatinut oman lapseni kummeilta mitään muuta kuin läsnäoloa kastejuhlassa.
Miten niin kunnia-asia? Niin, sinun, siis äidin mielestä. Ei kaikki pidä sitä minään muuna kuin rahan lypsämisenä ja hoitovastuun siirtä,isenä toiselle. Tehdään lapsia ajatuksella, että kenelle ne voisi lykätä kun itseään ei sitoutuminen lapseen nyt kiinnostakaan. Mutta onhan se vaan KUNNIA-ASIA.
Kyllä työ mamat ootta huvittavia. Katsokaa joskus maailmaa vähän laajemmalta säteeltä kuin siitä kotoa käsin. - ....................
Kihisee raivosta kirjoitti:
Miten niin kunnia-asia? Niin, sinun, siis äidin mielestä. Ei kaikki pidä sitä minään muuna kuin rahan lypsämisenä ja hoitovastuun siirtä,isenä toiselle. Tehdään lapsia ajatuksella, että kenelle ne voisi lykätä kun itseään ei sitoutuminen lapseen nyt kiinnostakaan. Mutta onhan se vaan KUNNIA-ASIA.
Kyllä työ mamat ootta huvittavia. Katsokaa joskus maailmaa vähän laajemmalta säteeltä kuin siitä kotoa käsin.Tarkoitin kunnia-asialla sitä, että se on luottamuksen osoitus. Yleensä sitä mietitään pitkään ja hartaaksi kuka kummiksi pyydetään :).
- huoh huoh
.................... kirjoitti:
Tarkoitin kunnia-asialla sitä, että se on luottamuksen osoitus. Yleensä sitä mietitään pitkään ja hartaaksi kuka kummiksi pyydetään :).
Kyllä on kumma ajatuksenjuoksu, jos sen pitkän harkinnan ja miettimisen tuloksena haluaa niitata parikymppisen sinkkumiehen kummiksi. Ja kertoo jo etukäteen haaveistaan dumpata mukula tälle nuorelle miehelle milloin tahansa, kun itse pitää päästä liikenteeseen. Voine voine.
Toivottavasti kaveri sanoo siskolleen suorat sanat. - Ei nin vakavaa
huoh huoh kirjoitti:
Kyllä on kumma ajatuksenjuoksu, jos sen pitkän harkinnan ja miettimisen tuloksena haluaa niitata parikymppisen sinkkumiehen kummiksi. Ja kertoo jo etukäteen haaveistaan dumpata mukula tälle nuorelle miehelle milloin tahansa, kun itse pitää päästä liikenteeseen. Voine voine.
Toivottavasti kaveri sanoo siskolleen suorat sanat.No voi hyvänen aika. Itse olen kahden kummi, mutta kumpaakaan en ole hoitanut, eikä sitä ole vaadittu. Synttärit muistan ilolla ja kummin luo tullaan kylään silloin tällöin yhdessä ja hauskaa on (jopa istuaan iltaa äitin kanssa ja otetaan viiniä kun lapset nukkuu, ihan kuin silloin ennen). Itselle kummius on tosiaan ollut ystävyyden ja luottamuksen osoitus, ja kertoo siitä, että haluavat pitää minut perheensä elämässä. Pidän ajatuksesta. Olen siis kolmikymppinen sinkkunainen.
- täty´liini
Ei nin vakavaa kirjoitti:
No voi hyvänen aika. Itse olen kahden kummi, mutta kumpaakaan en ole hoitanut, eikä sitä ole vaadittu. Synttärit muistan ilolla ja kummin luo tullaan kylään silloin tällöin yhdessä ja hauskaa on (jopa istuaan iltaa äitin kanssa ja otetaan viiniä kun lapset nukkuu, ihan kuin silloin ennen). Itselle kummius on tosiaan ollut ystävyyden ja luottamuksen osoitus, ja kertoo siitä, että haluavat pitää minut perheensä elämässä. Pidän ajatuksesta. Olen siis kolmikymppinen sinkkunainen.
Olet poikkeus, ymmärrät varmaan sen itsekin. Hoitovelvoite on lähes aina.
- Ei niin vakavaa
täty´liini kirjoitti:
Ehkä näin, mutta eihän ketään voi pakottaakaan? Voi kieltäytyä ystävällisesti vedoten vaikka siihen, ettei tunne oloaan tarpeeksi varmaksi niin suureen vastuuseen. En oikein ymmärrä edelleenkään sitä, miten aikuiset ihmiset eivät saa suutaan auki ja pysty vetämään rajojaan. Sitä voi ja kannattaa opetella. Jokaisella on oikeus elää näköistänsä elämää. Tietty myös kieltäytyä koko kummiudesta, jos pelkkä ajatuskin rasittaa liikaa.
- ....................
täty´liini kirjoitti:
Ei todellakaan ole hoitovelvoitetta. Meillä ei kumpikaan kummeista hoida ikinä lastamme. Ihan itse hoidamme. Nähdään kerran pari vuodessa sukujuhlien yhteydessä. Nykyään kummius voi olla ihan eri asia kuin ennen ja asia josta voidaan yhdessä sopia.
- ....................
huoh huoh kirjoitti:
Toivottavasti kaveri sanoo siskolleen suorat sanat.Alkuperäisen kirjoittajan tapauksessahan ei ole kyse kestä tahansa parikymppisestä miehestä vaan lähisukulaisesta. Myös nuori sinkkumies voi olla sopiva kummiksi, miksi ei olisi? Ja miksi kaverin pitäisi sanoa siskolleen ns suorat sanat? Kannattako alkaa riitelemään tietentahtoen ja pilata välit yhden kummi asian takia? Kummiudestahan voi kohteliaasti kieltäytyä yksinertaisesti sanomalla että ei ole valmis vielä kummin vastuuseen.
- mek
Sanoppa siskollesi iahn suoraan että ei tuo homma oikein napaa ja lastenhoito ei kiinosta pätkääkää niin hyvä tulee. Yksi kaverini pyysi minua lapsensa kummiksi mutta kieltydyin ihan suoraan kun ei oma mielenkiinto riitä siihen homaan kun oli silloin jo omakin lapsi että silleen. naisni on kummi vlejen lapsille mutta kun isaruksillani ei ole lapsia niin en ole kummi ja se siitä. Kerroppa sisarellesi ettei sinulla oile aikaa eikä halua olla lapsen vahtina hänen lapselleen ja hermo menee helposti lasten kanssa voit antta vaika selkäsunan hänen laspelleen kun ei tuo homma kiinosta pätkääkän. Jos ei muu auta niin silloin kun siskosi rupeaa pyytämään sinua laspenvahdiksi niin keksit aina jotain mutta tekemistä ja et kerkiä niin hyvä tulee.
- suoraa puhetta
Sanot ettet halua kummiksi kuin et myöskään sen kummosemmin tule auttamaan siskoasi ja hänen jälkikasvuaan. Sillä se on selvä.
- pävetys
Ihmettelin tuota kun joku oli peukuttanut alas tuon DemonDanin aloituksen. Miksi? En jymmärrä. Ihan asiallinen avaus aiheesta. Ketä 2-kymmpistä kundia kiinnostaa alkaa hoitamaan vauvaa. Kyllä ne on harvassa, ja jokaisen (äidinkin) pitäisi tajuta se. Harva 2-kymmpinen likkakaan haluaa ottaa osaa vielä vauvaperhe-elämään.
MInä olin 20 v. kun kieltäydyin kummiudesta parhaalle kaverilleni. Ei todellakaan sopinut minun elämän tilanteeseeni silloin. Enkä muutenkaan ole pitänyt koskaan vauvoista. No paras kaverikin tuli vaihtumaan aika nopeaan kun elimme niin eri vaiheita elämässä. Ei kaduta. No, ehkä kaverin olisin voinnut pitää. Mutta sellaista se elämä on, ihmiset ja asiat muuttuu ja uusia tulee tilalle. - Eno66
Ei sinusta tule setä vaan eno.
- onnea onnea vaan
Elämäsi tulee olemaan helvettiä tästä eteenpäin. Mökille ei ole asiaa kesäisin kun lapsiperheellisillä (tai sinä olet se joka vahdit ettei lapsi huku), hehe heee jouluna olet pukkina. ei hetken rauhaa enää missään.
Onnea sedälle ! - Hengitä syvään
Hei aloittaja, älä ole niin huolissasi. Lastenhoito tulee ajankohtaiseksi vasta parin vuoden päästä, ja silloin kaikki on toisin. Kuittaa puheet tyyliin "niihän sä luulet".
Ole varovainen, mitä menet laukomaan siskolle, ettet sano mitään rumaa. Jonain päivänä sinä saat omia lapsia ja silloin teistä taas tulee läheisiä. Usko pois, niin käy, vaikka välinne sitä ennen etääntyisivät.
Puhu siskollesi siitä, että kummiksi pytäminen on todella hieno juttu, mutta et tunne olevasi valmis siihen. Setänä oleminen riittää. Kummiuteen liittyy vastuu lapsen kristillisestä kasvatuksesta, mikä ei ehkä ole sinun heiniäsi. Jos kuitenkin joudut suostumaan, se ei ole maailmanloppu. Eivät kaikki kummit tee mitään. - -hullu kun kävin-
Tuossa yksi hyvä syy olla käymättä rippikoulua.
Ei tarvitse mennä naimisiin eikä tarvitse ryhtyä kummiksi. - Täti
Susta tulee muuten eno. Äidin veli on aina lapselle eno.
Älä ota stressiä. Siskosi on itse vastuussa lapsestaan, sinulla ei ole mitään velvollisuuksia vaikka oletkin sukua. Itse hän on lapsensa hankkinut.
Kummin velvollisuuksiin taas kuulu oikeastaan nykypäivänä muuta kuin muistaa syntymä ja nimipäivänä kortilla lasta.
Parenpi vain kertoa suoraan että hoitaa itse lapsensa. Tai vie sitten lapsen isälle päivähoitoon tarpeen mukaan. Suku/kummit eivät ole mikään päivähoito palvelu.- -bönde-
Eikö äidin veli ole eno?
- Eno4
Enohan susta tulee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista857495- 965424
- 2614669
- 444545
- 623287
- 502718
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222378- 492343
Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292342- 412204