Jenkkiä ostamassa

UusiHarrastaja

Mielessä on ollut pitempään hankkia itselle harrasteautoksi Cadillac DeVille -59, Eldorado -58/-59 tai Chevrolet Impala -59. Todennäköisesti siis joku näistä. Nyt kyselisinkin siis alan miehiltä/naisilta, että mistä näitä kannattaisi lähteä metsästämään? Tuttavapiireissä alanharrastajia ei ole ja suomen tarjonta vaikuttaa melko suppealta.

17

463

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kelpo Mies

      Jos tuntuu että kotomaasta ei löydy mieleistä niin sitten Ruotsi, Norja, Hollanti, USA.

    • nettiauto [piste] com

      siellä ainakin ajoittain näkyy.

      eikä sitten kannata olla turhan ronkeli noitten vuosimallien kanssa. vaikka se '59 onkin mahtava niin ei kannata olla edes harkitsematta jos löytyy sopiva yksilö vaikka pari-kolme-neljä vuotta uudempana vuosimallina.

      meinaan, että niitä sen aikaisi autoja nyt ei ole niin paljoa ainakaan suomessa että ois "varaa" olla nirso.

      mutta kukin tavallaan, tuossa esitin omaan mielipiteeni ;)

    • Vanha harrastaja.

      Juu, ja sitten noista suurin osa on "entisöityjä", oksenneltuja tai muuten pilattuja pas..koja.

      • Cadillac1963-kuski..

        Cadillac 1959 Eldorado convertible ( avoauto )...
        Lienet varautunut paksulla lompakolla tietysti. Sellaiset 150 000 -200 000 euroa voi tuollainen harrastepeli nykysin maksaa, jos joku sellaisen myy/jostain myytävänä löytyy. Siis alkuperäiskuntoinen tai mutteri mutterilta ammattimaisesti restauroitu.

        Ruotsissahan noita on, kun viksuina ehtivät ostaa enimmät pois amerikasta jpois kuleksimasta a aika paljon halvemmalla. 1980-luvun alussa.
        Itse ajelen 1963 Caddy 2dht:llä. Ihan kiva peli ja täyttää harrasteajokin kriteerit täysin. Tyytyväinen olen. :-D


    • No huhhuh!

      Älytöntä touhua. Itse ostin harrasteautoksi 1988 Toyota Carinan. Paljon halvempi ostaa, korjata ja käyttää kuin nuo paskalotjat, kaikinpuolin parempi auto.

      • ja huh

        Hienoa on se, että köyhäkin voi harrastaa. Jos et muuta saa...


      • No huhhuh!
        ja huh kirjoitti:

        Hienoa on se, että köyhäkin voi harrastaa. Jos et muuta saa...

        Miten niin köyhä? Vaikka oliskin rahaa (kuten minulla on), niin ei sitä kannata hassata paskalotjaan, joka vie 40 litraa bensaa satasella, on surkea ajettava, ruma ja koko ajan rikki. Mieluummin ostan harrasteautoksi luotettavan ja kauniin vanhan auton, jonka harvat remontit ovat edullisia. Miksi pitää olla tahallaan tyhmä, sitä en ymmärrä.


    • mene pois

      Ja niin taas mopokorttiikäinen vauva vei tämänkin ketjun.

    • Itellä 1 tallissa..

      Tottahan Tojota on hieno,tosi löytö=onnittelen ja hyvää loppuelämää!
      Joo,mikäli tämä aloittajan kirjoitus ei ollut vitsi ja luulen että oli,mutta voihan tuohon vastata kun ei maksa mittään...
      Kaikki nuo vaihtoehdot jotka esitit ovat kalliita tai erittäin kalliita jo palaneina tai suosta ylösvedettyinä tms kunnossa Amerikassakin,mitä sitten Suomessa tai valmiiksi entisöitynä/ehjinä missäpäin tahansa..
      Bensakulutusjutut ym kulut syytä unohtaa jo ostovaiheessa kas kun ostohintaan-entisöintiin verrattuna karkkirahoja eli kyllähän osia saa jo sitä moneyta löytyy näin nettiaikana.
      Kaikki n 55-60 luvun alun siipiautot hurjissa hinnoissa ja mitä vähemmän ovia sen kalliimpia,katottomasta puhumattakaan.
      Eldoradot ja ihan -59 Coupetkin voit kyllä unohtaa ellet aivan kunnon budjetilla matkassa ja Ruotsista niitä "halvimmalla" helpoiten löytyypi,merkki kuin merkki.
      Ehkäpä ainut enää suht järkihinnoissa oleva siipihienous tuolta ajalta on Imperial,onpahan vaan tosi vähän valmistettuja,osat hakusassa ja tuo ulkonäkö joko miellyttää tai ei.
      Sama juttu on Lincoln mallit 58-60.
      Järkevintä(heh,mikä sana tässäkin valintatilanteessa) on tosiaan unohtaa ne 2 oviset versiot ja "tyytyä" 4dht/sedan tai Cadillac 61-62 2-4dht saa vielä suht kohtuullisesti Cadillaciksi.
      Chevystä ei oikein moista vaihtoehtoa ole kun vm-60 on yhtä kallis ja -61 jo siivetön....
      Voi,voi kun muistan hyvin sen ajan kun uustuntina näitä käkkylöitä ym tuli laivalasteittain pilahintaan romutettavaksi ns "harrastajille"ja kohtalo oli lumihangessa sinetöity kerrostalon pihassa ryyppyautona nopeasti.
      Laman aikaan Ruotsalaiset haki ne pois kun eivät menneet edes 20000-40000mk täällä kaupaksi...
      Nythän nuo hinnat on euroina=)

    • ent. elvis

      Äkkiä noihin vanhoihin velttoihin lotjiin kyllästytään, yksi kesä riittää, saa koko ajan korjata ja kaikki rahat menevät bensiiniin.
      Ajo-ominaisuudet puuttuvat kokonaan.
      Mielellään myy syksyllä pois. Tarpeettomana.

      • vähä cool hei

        Mihinkäpä vanhaan autoon nyt korjauksia ei tarvitse ja mikäli tämä ominaisuus ei passaa niin olisi harrastus väärä?
        Eiköhän monen autoharrastajan elämän suola ole nimenomaan autojen korjailu,kunnostus tai vaikka se tuunauskin?
        Jos kerta tahtoo vanhan auton "harrasteeksi"mutta ei taho kunnostaa/korjata niin pitää latoa taaloja tiskiin suurehkon pinon ja ostaa valmis!
        Onhan näitä "harrastajia"kyllä paljonkin joiden autot mätänevät silmissä eikä viitsitä tehdä millekkään mitään kunhan ajetaan niinkauan kunnes leviää ja pohja puskurit putoaa.
        Näitä on erityisen paljon näitten jenkkifarmareiden omistajissa joissa tuntuu olevan iso juttu mitä romummalla kasalla liikenteessä bootsit ja pitkä avainketju plösö farkuista laahaten..niin ja risuparta sekä nortti must!
        On se hienoa ajaa jollain Electra STW:llä joka ollut mallistonsa kruunu ja vaatii taitoa saada se näin surkeaan kuntoon..look me!


    • Kelpo Mies

      Jos ostat paskan saat sitä luonnollisesti korjata koko ajan. Eli pyri ostamaan kelvollinen.
      Jos on niin vähän rahaa, että se kaikki kuluu bensiiniin, kannattaa unohtaa koko juttu. Mutta jos yhden kesän ajelut vie talouden perseelleen, se tuskin on pelkän auton vika.
      Ajo-ominaisuudet on todella kohdallaan silloin, kun alustan palikat on tikissä. Tulee pitää kristallinkirkkaana mielessä, että käytetyn ajoneuvon kunto on kilometriensä ja omistajiensa viitsimis-osaamistason summa. Alustaltaan kunnossa oleva amerikkalaisvalmisteinen auto miellyttävä ja stressitön ajettava.

      Edellä mainittu koskee myös sitkeästi elävää myyttiä veltoista lotjista. Jos ei ymmärrä amerikkalaisen auton valmistuksen ja käytön funktiota ja filosofiaa, ei se ole auton vika. Amerikkalainen ajoneuvo on pääsääntöisesti tarkoitettu mukavaan ja stressittömään autoiluun, oli kyse sitten matka- tai kaupunkiajosta.

      Löytyyhän sieltäkin sitten näitä "eurooppalaistyylisiä" kaupunkiautoja, mutta ne ovat harraste / elämäntapa-autoina marginaalissa.

      • Nautinto ajaa ohi

        Just, mutta minkä esimerkin tarjoakaan nämä "asiantuntija" ohjelmat joissa tavallista perhe-seattia tai vastaavaa rimpulaa rääkätään ääriolosuhteissa jossain kilpa-radalla, kolmella pyörällä mennään ja vielä kehutaan.
        Ei kai se ole auton tarkoitus norm. liikenteessä? Itsekin nautin suunnattomasti mukavasta jenkki-autostani ja liikun sillä sen mukaan, ilman stressiä.
        Vaikeahan tätä on selittää ihmisille jotka ei ole koskaan saaneet kunnon kyytiä.


    • servoilija

      Seppo Korhoselta löytyy.katso auto netistä

      • eka jenkki

        Ostin eka jenkin Chevrolet Kalossin. Hienoa olla nyt jenkkiharrastaja.


      • 15v?
        eka jenkki kirjoitti:

        Ostin eka jenkin Chevrolet Kalossin. Hienoa olla nyt jenkkiharrastaja.

        Väärin, ei kaikki autonomistajat ole autoharrastajia, ei kaikki eurokinnerin omistajat ole autoharrastajia, you know.


    • Kelpo Mies

      Myöskään kaikki Chevrolet-merkkiset autot eivät ole ns. jenkkiautoja. Kyseisen brändin alla on myyty ympäri maailman monenlaista kikotinta, Amerikoissakin erilaisia euro- ja aasialais-valmisteita.

      Ford on alunperin amerikkalainen merkki, mutta kukaan Ka:n omistaja ei tänne kirjoita sepustuksiaan, uskotellen itselleen sen olevan "jenkkiauto.

      Onkohan korealaisten Chevroletien omistajien juomaveteen sekoitettu jotain...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet minua

      vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      134
      3060
    2. Ruumis ojassa

      Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      7
      1630
    3. Mies pyysi rahaa

      Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      222
      1354
    4. Jos tapaisimme uudelleen?

      niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      70
      1191
    5. Mitä piirteitä rakastat

      Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1171
    6. 37
      1041
    7. Mites nyt suu pannaan

      Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      1022
    8. Taas Lieksassa tyritty

      Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      133
      987
    9. Hän on niin

      Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      954
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

      paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      36
      897
    Aihe