Hei,
elikkäs miten käytännössä menisi kun toinen muuttaa Suomen maalle?
Paperityötä nyt ainakin vaaditaan, mutta kuinka mahdollista on löytää koulupaikka tai töitä esimerkiksi.
Kyse on nuorehkosta mies henkilöstä, lukion käyneestä, eu-kansalaisesta.
Ihan vaan semmosia kokemuksia tällä keskustelulla haluaisin kuulla, miten yleisesti teillä mennyt ja elämä lähtenyt siitä pyörimään :)
Kokemuksia kumppanin muutosta Suomeen?
6
382
Vastaukset
- eeueu
Ei EU-alueella tarvita mitään. Sen kun muuttaa.
- 56öl7k5ö6l7k5ö6l7klö
minuakin kiinnostaisi tämän kysymyksen vastaukset. omassa tapauksessa kyseessä ei kuitenkaan ole eu-kansalainen vaan pohjois-amerikkalainen. ilmeisesti suomessa saa oleskella 3 kk ilman oleskelulupaa...
mitenköhän käytännössä menee tuon oleskeluluvan hankkimisen kanssa, opiskelu, työ tai perhesuhde ilmeisesti tarvitaan, onko muita vaihtoehtoja? avoliitto suomalaisen kanssa ei taida riittää oleskelulupaan?
jos tuon 3 kk aikana menee naimisiin, saako puoliso oleskeluluvan jokseenkin automaattisesti vai onko kommervenkkejä? toisaalta mitkähän olisi mahdollisuudet opiskella tai tehdä töitä suomessa jos englanti on äidinkieli mutta suomesta on oppinut vasta perusteita?- oleskelulupa
pohjois amerikkal saa olla 3 kk tta suomessa, sitten täytyy hankkia olesk.lupa. Työn tai avioliiton kautta, avoliitto ei riitä, ainakin pitää olla mistä esittää avioliiton oleva päämäärä, esim varattu aika maistraattiin, joka liitto sit täytyy toteutuneena myös todistaa paperein. Avioliiton kautta luvan toki saa, silti ainakin meitä molempia haastateltiin. Työnsaanti on todella hankalaa, ainakin jos on muuaalla kuin Hesan alueella, suomen kieltä vaaditaan kaikkiin töihin, edes jonkinlaista, vaikka kyse olisi esim siivoustyöstä, Helsingissä kuulemma on helpompaa. Kivinen tie on edessä kaikkine paperihommineen ym jos päädytte tähän ratkaisuun.
- ...........
minun israelilainen mieheni sai oleskeluluvan 3kk:ssa naimisiin menosta. hän sai töitä ravintola-alalta ja pääsi ekalla yrityksellä kaikkiin hakemiinsa amk koulutuksiin. nyt hän opiskelee ja tekee osa-aikatöitä. hän on oikeutettu opintotukeen ja muihin kelan etuuksiin.
- yritys hyvä 10
sama tilanne ensi vuonna. poikaystäväni Usasta on tulossa Suomeen. Emme haluaisi heti mennä naimisiin, hän tekee netin kautta töitä nyt Usassa, jos hän on täällä käymässä 3kk ja poistuu vaikka Viroon välillä, voi kai normaalisti tehdä töitä netin kautta, ei Suomen verotus koske. Meneekö näin? Ei voi sitten olla kirjoillakaan täällä eli ei pitkän tähtäimen suunnitelmana hyvä. Luin netistä, että jos on todistaa suhteen laatu ja ikä, voisi sen perusteella saada oleskeluluvan. En tiedä miten tiukkoja ovat ja mitä kaikkea pitäisi todistaa.
- oleskelulupa
Erittäin tiukkoja. Oleskelulupaa tuskin saa jollei ole jo naimisissa, tai asunut todistetusti samassa osoitteessa kahta vuotta. Tai sit jos on osoittaa naimisiinmeno pv määrä, voi jo jättää hakemuksen sisään ja sit todistaa että meni tosiaan naimisiin. Oikotietä ei siis ole luvan saamiseen, ainakaan meidän kokemuksemme mukaan. Hankalaa oli ja paljon paperityötä vaati kaikkinensa ennekuin kaikki edes suht. ok.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1176096Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta334217- 823372
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä183006Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2582120Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882014Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui441892- 1441819
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81706Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881579