Ihmisillä on usein halu antaa itsestään parempi kuva kuin millaisia he ovatkaan ja saattavat uskoa itsekin tähän ihannekuvaan itsestään. Nettiselaimen selaushistoria on kuitenkin pirullisen paljastava ja kertoo millaisista asioista olet kiinnostunut ja mihin aikaasi käytät.
Kuvitellaan sokkotreffit, jossa tiedät toisesta vain sukupuolen ja ehkä iän lisäksi hänen selaushistoriansa viimeiseltä viikolta ja hän näkee saman sinusta, millaisilla sivuilla olet käynyt, millaisia hakusanoja kirjoittanut hakukoneeseen.
Millaisen kuvan luulisit antavasi itsestäsi pelkästään selaushistoriasi perusteella? Onko selaushistoriasi sinusta antama kuva yhdenmukainen sen kuvan kanssa, joka sinulla itsestäsi on ja jonka haluat myös muille välittää?
Mitä selaushistoriasi kertoo sinusta?
15
148
Vastaukset
"Nettiselaimen selaushistoria on kuitenkin pirullisen paljastava ja kertoo millaisista asioista olet kiinnostunut ja mihin aikaasi käytät."
Todellako? Jätit kuitenkin sen seikan huomioimatta, että siitä samasta selaushistoriasta eri ihmiset voivat tehdä hyvinkin erilaisia johtopäätöksiä. Joten loppupeleissä, miten kukaan voi siis oikeasti edes tietää jostakin henkilöstä yhtään mitään jonkin selaushistorian perusteella, paitsi tietenkin luulla tietävänsä, koska teki siitä vain omat johtopäätöksensä? Onko se selaushistoria siis sittenkään niin paljastava kuten aloituksessasi väität?- ap.
Öhöm... En siis tarkoittanut, että selaushistoria paljastaa ihmisen kokonaisuudessaan, mutta se kyllä paljastaa jotain puolia, usein sellaisia, joita ei välttämättä kirjoittaisi esim. treffi-ilmoitukseen. Kyseessä on siis ajatusleikki ja juuri tuo mainitsemasi erilaisten tulkintojen mahdollisuus tekee siitä minusta hauskan, sekä tietenkin se, että ihmiset, jotka saattavat uskotella olevansa sivistyneitä ja paheksuvansa tosi-tv:tä ja roskaviihdettä käyttävät kuitenkin netissä aikaa julkkisjuorujen lukemiseen tai muuta vastaavaa.
- Hyvä idea!
Minusta aloittaja heitti ihan mielenkiintoisen näkökulman asiaan. Jos vaikka siteeraan aloittajan lausetta: "Kuvitellaan sokkotreffit, jossa tiedät toisesta vain sukupuolen ja ehkä iän lisäksi hänen selaushistoriansa viimeiseltä viikolta ja hän näkee saman sinusta, millaisilla sivuilla olet käynyt, millaisia hakusanoja kirjoittanut hakukoneeseen. "
Katsotaanpas. Paljastan sen verran itsestäni että olen mies ja 22 v. Itse olen viikon aikana katsonut paljon komediavideoita (pidän huumorista), käynyt Sinkut- palstalla (olen sinkku), lukenut paljon tieteellisiä artikkeleita (opiskelija, akateeminen) sekä kuunnellut paljon Cheekkiä ja Elastista (hip-hop musiikista kiinnostunut, suomalainen musiikki).
Kyllä tuosta minusta aika hyviä johtopäätöksiä voi tehdä! :) Hyvä idea! kirjoitti:
Minusta aloittaja heitti ihan mielenkiintoisen näkökulman asiaan. Jos vaikka siteeraan aloittajan lausetta: "Kuvitellaan sokkotreffit, jossa tiedät toisesta vain sukupuolen ja ehkä iän lisäksi hänen selaushistoriansa viimeiseltä viikolta ja hän näkee saman sinusta, millaisilla sivuilla olet käynyt, millaisia hakusanoja kirjoittanut hakukoneeseen. "
Katsotaanpas. Paljastan sen verran itsestäni että olen mies ja 22 v. Itse olen viikon aikana katsonut paljon komediavideoita (pidän huumorista), käynyt Sinkut- palstalla (olen sinkku), lukenut paljon tieteellisiä artikkeleita (opiskelija, akateeminen) sekä kuunnellut paljon Cheekkiä ja Elastista (hip-hop musiikista kiinnostunut, suomalainen musiikki).
Kyllä tuosta minusta aika hyviä johtopäätöksiä voi tehdä! :)"Itse olen viikon aikana katsonut paljon komediavideoita (pidän huumorista)"
Esimerkiksi tuo, että olet katsonut komediavideoita, ei ole mikään tae sille, että kaikki pystyisivät tulkitsemaan tuon samana asiana kuin sinä, eli siksi että pidät huumorista. Joku toinen voi tehdä mielessään vaikkapa sellaisen johtopäätöksen, että olet katsonut komediavideoita vaikka vain siitä syystä, että haluat jotain ajankulua tylsyyteen, ei siksi, että välttämättä erityisemmin pitäisit huumorista.
Samoin Sinkut-palstalla käyminen ei ole mikään tae sille, että kaikki pystyisivät tulkitsemaan sen samana asiana kuin sinä, eli siksi että olet sinkku. Joku voisi ajatella, että palstan aiheet nyt vain tuntuvat luontevilta, ilman että sen palstalla käymisen tarvitsisi välttämättä liittyä suoranaisesti omaan siviilisäätyyn.- ap.
aparaatti kirjoitti:
"Itse olen viikon aikana katsonut paljon komediavideoita (pidän huumorista)"
Esimerkiksi tuo, että olet katsonut komediavideoita, ei ole mikään tae sille, että kaikki pystyisivät tulkitsemaan tuon samana asiana kuin sinä, eli siksi että pidät huumorista. Joku toinen voi tehdä mielessään vaikkapa sellaisen johtopäätöksen, että olet katsonut komediavideoita vaikka vain siitä syystä, että haluat jotain ajankulua tylsyyteen, ei siksi, että välttämättä erityisemmin pitäisit huumorista.
Samoin Sinkut-palstalla käyminen ei ole mikään tae sille, että kaikki pystyisivät tulkitsemaan sen samana asiana kuin sinä, eli siksi että olet sinkku. Joku voisi ajatella, että palstan aiheet nyt vain tuntuvat luontevilta, ilman että sen palstalla käymisen tarvitsisi välttämättä liittyä suoranaisesti omaan siviilisäätyyn.Otatkohan tän nyt turhan vakavasti?
Tuon saman voi sanoa siitäkin, että jos treffeillä sanot, että tykkäät vaikka retkeilystä, niin toinen ei välttämättä ymmärrä sitä samalla tavalla kuin sinä sen ymmärrät.
Suurin osa ihmisistä (ainakin toivottavasti) myös ymmärtää, että joku selaushistoria ei kerro koko totuutta ihmisestä eikä sekään, että jos on vieraillut jollain sivulla, että olisi välttämättä kovin kiinnostunut tuosta aiheesta (ellei niitä vierailuja ole pitkin viikkoa useita, niin joku syy siihen kuitenkin on).
Aloituksen pointti oli siis siinä, että selaushistoria paljastaa ihmisestä sellaisia asioita, joita esim. joku suunniteltu treffi-ilmoitus ei paljasta. Tuollainenkin vaan, että joku katsoo paljon huumorivideoita ja vierailee sinkut-palstalla kertoo minusta paljon enemmän kuin useimmat deitti-ilmoitukset, joissa on ne samat kliseet. ap. kirjoitti:
Öhöm... En siis tarkoittanut, että selaushistoria paljastaa ihmisen kokonaisuudessaan, mutta se kyllä paljastaa jotain puolia, usein sellaisia, joita ei välttämättä kirjoittaisi esim. treffi-ilmoitukseen. Kyseessä on siis ajatusleikki ja juuri tuo mainitsemasi erilaisten tulkintojen mahdollisuus tekee siitä minusta hauskan, sekä tietenkin se, että ihmiset, jotka saattavat uskotella olevansa sivistyneitä ja paheksuvansa tosi-tv:tä ja roskaviihdettä käyttävät kuitenkin netissä aikaa julkkisjuorujen lukemiseen tai muuta vastaavaa.
Mutta ovatko eri ihmisten tekemät erilaiset tulkinnat selaushistoriasta yhtä kuin totuus? Tästä kysymyksestä on lähdettävä liikkeelle. Miten jokin selaushistoria voi siis paljastaa ihmisestä mitään todellista, jos selaushistoriaa (kuten treffi-ilmoitustakin) voidaan ainoastaan tulkita, kukin itselleen ominaisella tavallaan?
- ap.
aparaatti kirjoitti:
Mutta ovatko eri ihmisten tekemät erilaiset tulkinnat selaushistoriasta yhtä kuin totuus? Tästä kysymyksestä on lähdettävä liikkeelle. Miten jokin selaushistoria voi siis paljastaa ihmisestä mitään todellista, jos selaushistoriaa (kuten treffi-ilmoitustakin) voidaan ainoastaan tulkita, kukin itselleen ominaisella tavallaan?
Nyt kysyt niin filosofisia, että voisit kysyä tuota Hans-Georg Gadamerilta.
- Trololololololololol
ap. kirjoitti:
Otatkohan tän nyt turhan vakavasti?
Tuon saman voi sanoa siitäkin, että jos treffeillä sanot, että tykkäät vaikka retkeilystä, niin toinen ei välttämättä ymmärrä sitä samalla tavalla kuin sinä sen ymmärrät.
Suurin osa ihmisistä (ainakin toivottavasti) myös ymmärtää, että joku selaushistoria ei kerro koko totuutta ihmisestä eikä sekään, että jos on vieraillut jollain sivulla, että olisi välttämättä kovin kiinnostunut tuosta aiheesta (ellei niitä vierailuja ole pitkin viikkoa useita, niin joku syy siihen kuitenkin on).
Aloituksen pointti oli siis siinä, että selaushistoria paljastaa ihmisestä sellaisia asioita, joita esim. joku suunniteltu treffi-ilmoitus ei paljasta. Tuollainenkin vaan, että joku katsoo paljon huumorivideoita ja vierailee sinkut-palstalla kertoo minusta paljon enemmän kuin useimmat deitti-ilmoitukset, joissa on ne samat kliseet.Elä hyvä ihminen ruoki trollia.
- On varmaan ja ei
ap. kirjoitti:
Nyt kysyt niin filosofisia, että voisit kysyä tuota Hans-Georg Gadamerilta.
Hyvä kysymys aparaatilta.
Luin männäviikolla lehtijutun aseista ja koska en tiedä aiheesta mitään googlasin kaikki jutussa esiintyneet tuntemattomat sotasanat ja aseiden merkit.
Siitä selaushistoriasta tuli takuulla hitonmoinen arsenaali.
Mä en väitä oppineeni aiheesta mitään, muistan vain äimistelleeni mitä kaikkea ihmiset oikein harrastavatkaan.
Tosin, pidän selaimieni asetukset pysyvästi "Tyhjennä selaushistoria"- moodissa, "Älä tallenna historiatietoja" -asetuksella ja käyn silti varmistamassa kaikista niistä paikoista, jonne oletan selaimen tallentavan jotain.
Kaikkea ei saa pois. Google , Mikkis yms. myöntävät tarkkailevansa kaikkien tekemisiä omilla ohjelmillaan. Eli no privacy.
Aika hyvä veto! Multa löytyy: sosiaalista mediaa, nettimediaa, kaikenlaisia ad-hoc artikkeleita, valokuvausta (uutta kameraa hankkimassa), sukellusta, prätkiä, fillareita, maastokarttoja ja pronoakin aika tujaus. Varmaan aika peruskauraa sinkkumiehelle.
- Hyvä pointti
Kertoo aika paljon minusta: Luen terveys sivustoja, luen paljon eri uutissivuja, niin kotimaisia kuin ulkomaisia, pidän hollywood juoruista, käytän sosiaalista mediaa, googlen haut tänään: luontainen lähdevesi, sinivalkoinen raitapaita, jennifer aniston
Pitäisi treffeillä esitellä toiselle selaushistoria, tulisi heti selvempi kuva kuin mitä treffeillä kerrotaan. - zeebra1981
Sen että mulla on aktiivinen seksielämä.
- sssssi
Selaushistoriani kestää kriittisen tarkastelun, mutta onko jollain muka vielä tapana pitää sitä kertymässä? Yleensä kai se asetetaan tyhjentymään suljettaessa selain. Lisäksi tietysti voi tyhjätä tempit muualta viikoittain, windowshan tykkää tallennella samat asiat moneen eri paikkaan.
Selaushistorian perusteella treffikumppani pitäisi mua varmasti kilttinä. Kirjanmerkeistä voisi muodostaa onnistuneemmin kuvan siitä, mitä pidän tärkeänä ja mikä todella kiinnostaa. - 19+10
Selaushistoriani kertoo mun olevan helkutin tympääntynyt ja pienessä kriisissä.
Todellisuudessa selaushistoriastani ei voi muuta päätellä.
Nettideitin stalkkerithan seuraa naisia tällaisellakin keinoilla ja taitaa niiden arvuuttelut naisesta mennä ihan metsää, jos ajattelevat ihmisen olevan selaushistoriansa näköinen.
Miehet ei vaan tajua naisia ja nää niiden yksilöllisyyttä. Ne ihmettelee ja keskustelee naisen selän takana, mutta ei voi kysyä suoraan. Lukekaa vaikka murobbsin sivuilta löytyviä keskusteluita naisista... miehet avautuu ja toiset miehet kertoo miten tilanteessa tulee toimia ja mikä hirvitys nainen on kun käyttäytyi tietyllä tavalla. Miehet sanoo, ettei ne ole mitään ajatuksenlukijoita. Naisten vaan pitäisi olla, kun ei ne miehet naisille puhu....
V*ttu älkää jaksako. Opetelkaa PUHUMAAN toisillenne, niin ei tarvitse tehdä olettamuksia!!!!- ssssi
Mä en nyt tajua, miten nettideitin stalkkeri pääsisi tutkimaan jonkun sivuhistoriaa?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 743042
- 712911
- 681842
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä191762- 271671
- 241667
- 201630
- 481317
- 381293
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91289