Oletteko osallistuneet vai jättäneet väliin? Pitikö lukiossa kertoa muille millaiseksi aikoo pukeutua ja oliko ylipäätään joitain kokouksia joissa olisi pitänyt keskustella penkkareista? Mitä niissä tilanteissa olette sanoneet/tehneet? Myöntääkö vaan ettei aio osallistua vai keksiä jotain muuta selitykseksi.
Yksinäisenä tuntuisi myös oudolta liikkua muitten abien kanssa samassa porukassa, kun aina kulkenut yksikseen. Näyttäisi varmaan aika oudolta kun yksi penkkariasuinen vaan yksin jossakin käytävän nurkassa istuu tai kävelee itsekseen. Eli onko siellä kuinka paljon ajanviettoa muiden kanssa, onko paljon yhteisiä aktiviteetteja?
Ongelmalta tuntuu eniten ehkä ne hetket kun ei ole mitään varsinaista järjestettyä toimintaa vaan kaikki on kavereittensa kanssa kuin minä tahansa päivänä, niin tuntuisi oudolta ängetä silloin mukaan.
Olen myös pohtinut että jos pakko joksikin pukeutua niin jokin sellainen mistä minua ei tunnista, peittäisin kasvot jne. Mutta entä jos muut alkaa kyselemään kuka olen? ja jos pitää puhua joissain tilanteissa...
Miten yksinäiset olette selviytyneet lukion penkkareista?
26
12244
Vastaukset
- Abiturientti
Jätin suosiolla väliin.
Eikä kukaan kyselly että aionko osallistua..
Toiset piti sitä hirmu tärkeenä, mutta en tänäkään päivänä kadu sitä etten menny niihin.. vanhojen tanssit jäi niin ikään välistä. Kumpikaan juttu ei herättäny mielenkiintoani. - onneksi jo ohi
Juu, minäkin jätin väliin niin penkkarit kuin tanssitkin. Tanssien jääminen harmitti enemmän sillä tuntui kurjalta ettei kukaan "kelpuuttanut" parikseen ihan normipainoista ja ok-näköistä tyttöä. No, tietysti sekään ei olisi ollut mukavaa jos joku olisi "pakotettu" parikseni.
Mutta tee ihan niin kuin itse tahdot. Minä en ole mikään neuvomaan muita sillä oma lukio-aika oli muutenkin sellaista taistelua. Nyt voin vaan todeta, että ohi on ja saikin jo olla. Ei kyllä mitään elämän parasta aikaa :( No, ei silti mitään suurempia traumoja jäänyt. Lähinnä sellainen fiilis, että tässäkö se nyt oli? Odotukset oli kyllä vähän korkeammalla.
Stemppiä sulle abi-vuoteen!- pörriäinen66
Poikaani joku tyttö pyysi ja ilmoittautui hänen kanssaan harjoitteluryhmäänkin...mutta sitten yhtä äkkiä ennen em.kurssia peruikin, joten tanssit jäivät väliin. No nyt hän on päässyt joidenkin kanssa tutuiksi ja huomenna menevät penkkareihin. Vaikka poika onkin täysi-ikäinen, niin silti olen koko lukioajan kantanut huolta, kun on tuntunut, että ainoat "kaverit" löytyvät tietokoneruudun takaa. Tsemppiä nuoret!! Te fiksut/hiljaiset/yksinäiset löydätte vielä kaltaisenne varmasti tässä maailmassa. Jaksakaa uskoa siihen, sillä hyvää kannattaa odottaa!!
- ap abi
itsellänikin vähän samanlaista, nuorempana odotin että lukioaika tulisi olemaan ikimuistoista ja mukavaa, totuus onkin nyt sitten hieman toinen... Joten nuo penkkaritkin harmittaa toisaalta jos jättää väliin kun ennen lukioa pidin sitä parhaana asiana lukiossa ja odotin sitä että pääsee jonain päivänä itsekin riehumaan rekkalavalle.
- se oli silloin niin
Siitä on jo niin kauan kun olin lukiossa: !970-luvun lopulla. Silloin oli kyllä penkkarit ja ennen penkkareita vielä koluun jäävät järjestivät penkkariaattoiltana potkijaiset. Ei ollut mitään vanhempaintansseja niin kuin nykyään. Kyllä kai jokin naamiaisasu oli, mutta en osallistunut illlan jatkoille.
Aika vähän tuli kuljettua kavereiden kanssa, ja iltaisin ja viikonloppuisin vietin aikaa poikaysäväni kanssa, joka oli jo seitsemän vuotta vanhempi ja työelämässä.
Ei huvittanut bailaamiset ja enkä pääsyt oikein porukoihin mukaan. En kai kyllä halunnutkaan. - oman penkkarini
Minä osallistuin, tosin mitään kokouksia ei ollut enkä kertonut kenellekkään ennalta miksi pukeutuisin. Keksin asun ihan omasta päästäni, se ainoa mikä sattui tulemaan mieleen ja mikä oli mahdollista toteuttaa. Minulla tosin oli pari kolme kaveria lukioaikana joiden kanssa joskus tuli oltua koulun tapahtumissa, usein tosin olin yksin, kuten ryhmätyöt- ja esitelmät. Ne tein aina yksin ja onnekseni niistä kuitenkin selvisin hyvin. Namia toki pääsin myös rekkalavalta heittämään mutta en muista penkkareita mitenkään erityiseksi päiväksi. Pukeudu asuun joka ei herätä liikaa huomiota ja ota ihan rauhallisesti vain. Tuskinpa kukaan mitään erityistä tulee kyselemään jos olet vain "mukana" tapahtumassa. Ei siis mitään ihmeellisempää.
- 5+20
lisää kokemuksia ja neuvoja?
- Hatunki
Jätin myös väliin. Eikä kukaan kysellyt mitään asiaan liittyen. Eipä niissä itselleni mitään tekemistä olisi löytynyt. Ei harmita. Ehkä jossain toisessa elämässä olen sosiaalisempi, jolloin on jotain tekemistä siellä.
- Yksinäinen mies
Iltalukio, ei tarvinnut penkkareita tai vanhojen tansseja käydä.
- 20+15
Eikö penkkareihin ole vielä puoli vuotta? Miksi murehtia nyt jo jotain, mikä on ajankohtaista vasta sitten ja mihin mennessä ehtii tapahtua vaikka mitä?!
- 11+9
Itse en mennyt penkkareihin, vanhojentansseihin menin ja siellä oli ihan kivaa kun pääsi tanssimaan välillä nättien tyttöjen kanssa ja sai 1 kurssin.
- Maadventurees
Osallistuin penkkariajeluun eli heittelin rekan lavalta karkkeja kaduntallaajille. Olin ainoa, joka ei ollut pukeutunut miksikään, oli pelkkä valkoinen haalari päällä. En osannut valmistautua, mutta halusin silti kokea sen karkkiheittelyjutun. Nyt tiedän, etten olisi jäänyt mistään paitsi, jos olisin jättänyt osallistumatta. Mutta ei siinä paljoa elämästä menetä, jos siihen ajeluun osallistuu! Jotta se voisi mennä pieleen, niin se voi johtua joko ihan itsestä (oksennat ihmisten päälle tai jotain) tai sitten muista (kiusaajista). Penkkaripäivänä olin yksin, söin puuron ruokalassa aamiaiseksi, minkä jälkeen tuli ajelu. Ajelun jälkeen abit lähtivät omille teilleen valmistautumaan illan risteilyä varten... Minä lähdin kotiin. Silloin tuntui pahalta, koska kuvittelin, että jään paljosta paitsi. Voisinpa mennä menneisyyteen ja sanoa itselleni, että helvetti soikoon mistään jäänyt.
Hieman ohi tämän topicin... Mielestäni on hienoa, että lukiossa järjestetään vanhat tanssit, penkkarit, yms. jutut, mutta ei jumalauta sitä "mediapaisuttelun" määrää. Siinä EI MENETÄ YHTÄÄN MITÄÄN, jos jättää vanhat ja penkkarit väliin. Kun jätin vanhat väliin, niin luokkalaiseni sanoi minua kylmästi tylsäksi ihmiseksi.
P.S.
En tiedä, tuli vain yhtäkkiä ajatus mieleen:
Jos joku täällä olisi halunnut osallistua penkkariajeluun, eikä osallistunut, niin mikä estää nyt? Pukeudu tunnistamattomaksi ja kuoki vanhan lukiosi tai jonkun muun lukion rekkakyytiin. - kannattaa osallistua
Osallistuin. Maalailin bannereita, Ja pukeuduin, helpompi mennä joukon mukana ja tavallaan suhtautuminen on erilaista kun on vähän jonkun roolin takana. Kuuluukin ängetä kun tavallaan on porukkaa. Ja sit jos se rooli on vaikka gorilla, niin ei sitä oletetakaan että puhuisi, Tosin, eipä mulle kerrottu enkä kehdannut kyselläkään mitä itse päivän ajelujen ja karkinheittojen jälkeen tapahtui, kai niillä toisilla oli jotain sen jälkeen mut itse lähdin koulun jälkeen kotiin.
- Mene ihmeessä
Penkkaripäivä on oikeestaan aika kiireinen. Aamulla mentiin ensin kaikki abit katsomaan meidän abivideo ja sitten olikin aika asettua valkokankaan taakse odottamaan että pikkuset tulivat katsomaan abishowta. Sitten oli hetki aikaa hiippailla ympäri koulua ja juosta luokkiin paiskomaan karkkia. Tässä voi lyöttäytyä mihin tahansa porukkaan, sinä päivänä ketään ei kiinnosta, kuka olet, kiinnostaa vain, että olet abi. Se riittää.
Mulla toki on joitakin kavereita, mutta oon silti vähän perusoutsider. Riehuminen ei oikeen oo mun juttu tai mitään. Kyl siinä muiden mukana menin rekkaan ja huusin kuten asiaan kuuluu. Kivaa oli :)
Edellisenä päivänä koristeltiin koulu, mutta se ei ollut mitenkään pakollista kaikille kun kyllin moni kuitenkin haluaa osallistua. Penkkarijatkot olisi ollut, mutta ite lähdin penkkareista suoraan lentokentälle. Olisi ollut myös abiristeilyä, mutta sen paikat täytettiin sisäpiiriläisten kesken eli listat olivat jo täynnä ilmestyessään käytävälle.
Vanhoihin osallistuin, oltiin tyttöparina kun en mä ketään poikia tajunnut / uskaltanut kysyä ennenkuin ne oli kaikki jo varattu. Parini taas oli niin pelottava, etteivät pojat uskaltaneet (lue: punkkari). Nasutukseen en mennyt, eikä siinä ainakaan menetä mitään hyvää. Jokusta mustelmaa ja märkiä vaatteita jää vaille, en koe minään menetyksenä. - voiei
alkais olla pikkuhiljaa ajankohtanen... stressaanja panikoin tätä kun en tiedä mitä teen.
- M29
No, minä en osallistunut vanhojen tansseihin enkä penkkareihin. En koe menettäneeni mitään.
- ylioppilas
Minä jättäydyin pois tansseista vaikka oisin parin saanut. Olen niin ujo ja kömpelö. Pukuloisto on hienoa mutta mulle ei ollut välttämätöntä. Vähäsen nolotti kun jäin pois mutta ei sitä kukaan muistellut. Penkkareihin osallistuin koska siellä oli pari kaveria mukana.
- miksi osallistua?
Jätin väliin. Enkä oikeastaan kadu sitä. Miksi katuisin? Jos olisin mennyt, olisin saanut olla likaisen rekan lavalla ihmisten kanssa joista en pitänyt, pukeutuneena johonkin typerään asuun. Sen jälkeen olisin vetänyt kännit (mistä en oikeastaan edes pidä). En katso menettäneeni mitään kovin suurta ja hienoa.
Tuntuihan se silloin vähän paskalta, mutta kasvettuani muutaman vuoden olen tajunnut että se lukioajan yrittäminen kuulua johonkin porukkaan ja pintaliitäjien jengiin on suurta typeryyttä. Pelkkää idioottimaista lauma-ajattelua. En pitänyt oikeastaan kenestäkään ihmisestä lukiossani, joten miksi oikeastaan olisin edes halunnut kuulua heidän joukkoonsa. Jälkeenpäin ajateltuna ne lukion suosituimmat tyypit olivat vain itseään täynnä olevia mulkkuja. Ja onko hienoa että on "yhteisiä" kokemuksia mulkkujen kanssa? Ei ole. Ja onko jotenkin pakko yrittää tehdä vaikutus mulkkuihin tyyppeihin? Ei ole. Parempi on olla oma itsensä ja haistattaa paskat muille. Ihan tosi.
Joten aloittajaa suosittelisin miettimään että haluaako edes oikeasti osallistua penkkareihin?- Boikotoin
"En pitänyt oikeastaan kenestäkään ihmisestä lukiossani, joten miksi oikeastaan olisin edes halunnut kuulua heidän joukkoonsa."
Itselllä on vähän samanlaisia muistoja lukiosta. En pitänyt kuin yhdestä tyypistä, ja hänkin on nyt jo kuollut. Kirjoittamisen jälkeisiin 20-vuotisjuhliin osallistuin, mutta en taida osallistua 30-vuotisjuhliin. Ajattelin että mitä hittoa minä siellä oikein teen, kun en tosissaan pitänyt kenestäkään - paitsi tästä kuolleesta kaverista.
- aaapppeee
no kun haluaisin sinne rekka-ajelulle osallistua, ei muakaan kiinnosta niiden meidän lukiolaisten kanssa riehua missä koulun käytävillä yhdessä, mutta en tiedä pystyykö tekemään niin että pelkkään ajeluun osallistuu? kun ainakin meillä on ensin koululla jotain "hauskanpitoa" ennen sitä.
Eikä kiinnosta lähteä sen jälkeen ryyppäämään enkä pidä sitä minään ongelmana, haluaisin vaan tuohon karkkien heittelyyn päästä koska aina lapsena ajattelin että joku päivä mäkin saan olla tuolla... niin se tuntuu jotenkinhenk.koht. tärkeältä, ei siksi että haluaisin kuulua johonkin idioottien porukkaan joista en edes pidä.
Ja jos olisikin niin helppoa jäädä pois, mutta mietin mitä perheeni ajattelee, kun he eivät edes tiedä ettei mulla ole koulussa kavereita vaan oon feikannu kokoajan että on. Joten hankalaa. - cc-loverboy
Jos vaan mahdollista niin jätän väliin. Vanhojen tansseihin meinasin "joutua", mutta kyseinen tyttö löysi onnekseen jonkun paremman tyypin tanssimaan.
- ei niin tärkeää
Niin samanlaista. Jokainen viesti niin kuin olisin itse kirjoittanut.Olen jo päässyt eroon lukiosta ja nyt täytyy vielä tehdä se päätös, etten enää niitä aikoja mieti. En tuhlaa aikaa mihinkään p*skan muisteluun.
- ...-..-.-..-
..
- m31elämäänkyllästynyt
Jätin väliin. Syömässä kävin penkkaripäivänä, kun oli joku hyvä ruoka.
Autolla vaan kotiin ja kirjoittamaan typeriä viestejä tänne palstalle. - hiljaistenTUULIENhavinaa
Älä kyllästy elämään, nimimerkki yllä! :)
Sanonpa vaan tässä useamman aikuisen lapsen äitinä sulle, että elämässäsi on isompiakin asioita kuin jotkut penkkariajelut! Et välttämättä mitään kyllä menettänyt. Jotkut nyt tykkää riehua ja kiljua, yli puolet ei varmaankaan, ovat vaan hassuissa (tai miten haluavat) tällingeissään mukana, huvittaahan se meitä sivullisia tietenkin. Jokainen tyylillään, sanotaan näin, on rohkeata sekin että haluaa olla oman tien kulkija, se riippuu vähän persoonallisuuspiirteistä. Mutta iloitaan siitä että olemme kaikki yksilöitä, eikö? Meidän lapsista osa on perinyt äidiltään sellaista rauhallista, eleettömyyttä, tutkimista ja ajattelua, ujouttakin. Sitten osa isältään villiä heittäytymistä mihin tahansa hassuun, ne kehittää pippalot "vaikka sateella vesisaavin ympärille"-tyyliin... Kaikkien ympärillä ei tapahdu niin raisusti, ja eipä sitä pitkään jaksaisikaan.
Meillä yksi lapsista vaan meni vanhojentansseihinkaan, muut olivat jotain järjestelemässä, pukeutuivat vaan vähän siistimpiin vaatteisiin, eikä siitä mitään ihmetelty, ovat olleet aina sellaisia "omintakeisia" -ole sinäkin ihan vapaasti! :)
Hieno juttu, että olet ajanut kortin, ja oma auto. Kuule, kaupunkipaikoissa harvat käyvät edes autokoulua, kun "dösä vie", niin eipä ole samaa vapautta lähteä milloin vaan mihin tahansa reissuun vaikka puoliväliin Lappia tai Karjalaa, patikoimaan reppujen kanssa jonkun porukan kanssa : kamerakerhoa- sienestystä- kanoottien kanssa ...whatsoever, niinku te nuoremmat sanotte! =) Meidän nuoret ovat löytäneet ENINOSAN parhaista kavereistaan NIMENOMAAN menemällä johonkin juttuun, ja seurakuntien toimintojen kautta. Taisivat kokea yksinäisyyttään viimeksi kouluaikoina!
Tietysti heillä on jokaisella kipeitä asioita, ja muistoja, kiusaamistakin, mutta se on vähän sillä lailla tämä ihmisen elo, että elämä antaa joskus kuule myöhemmin matkalla sitten triplaten hyvää, verrattuna siihen että joskus koki jossain asiassa osattomuutta. Olen jutellut näistä omien nuorteni kanssa, ja kyllä se niin on.
Yrittämällä antaa anteeksi ja unohtaa, olemalla ITSE hyvän tekijä jollekin vaikka aivan uudelle ihmiselle, voi seuraava viikko näyttää tihrustelevan pilvenkin takaa vähän yllättävää valonkajastusta. Hyvät asiat synnyttävät metkoja juttuja, ja avoimina hyvän suuntaan voi löytää oikeita "aarteita" elämälleen, tarkoitan ihmissuhteissa, ystävyyksissä.
Ja ei kannata joskus "vanhoja kaivella myöskään", helpompaa on löystää niistä irti ja antaa mennä, koska enimmäkseen ne jarruttavat meitä ottamasta vastaan sitä uutta ja mielenkiintoista mikä olisi tulossa JOS olisi tilaa puseron alla. Se on sama vähän, kuin vaeltaessa luonnossa seuraa kannonjuuria ja kivenmuhkuroita, ettei lentäisi niihin nokalleen, ja jääkin huikaiseva maisema näkemättä, jollei ihan sitten pysähdy ja anna silmien nousta ylemmäksi saappaista. Ja OHOH sentään!
Eikä ollut typerä sinun viestisi, ja saipahan se minutkin tähän alas oikein pähkäämään, ja ota näistä "onkeesi" jos jotain hyvää näet, joohan? - edgamer
Jätin suosiolla sekä vanhat että penkkarit väliin. Mulla ei ollut kavereita lukiossa, mutta en ollut yksinäinen. Olin (ja olen edelleen) addiktoitunut mun kuulokkeisiin, jonka vuoksi 99% ajasta en halunnut jutella kenenkään kanssa koska musiikki oli parempaa. Multa tultiin vain kerran kysymään, halusinko penkkareihin eikä mun kieltävää vastausta kommentoitu mitenkään. Vanhat jätin väliin, koska vihaan tanssimista eikä kiinnostanut kommunikoida poikien tai ylipäätään kenenkään kanssa. Suhtauduin tosi aggressiivisesti ja välinpitämättömästi poikiin, jonka vuoksi ajatus sellasen kaa tanssimisesta aiheutti, noh, aika vihamielisiä tunteita :D En tunne menettäneeni mitään, pidin hauskaa omalla tavalla kotona, joka oli 100 kertaa parempaa kuin seisoa paniikissa jossain abijoukossa miettien, milloin saa lähteä kotiin. Lisäksi vielä se, että oon diabeetikko ja verensokeri usein laskee tosi alas stressaavissa tilanteissa eli parhaimmillaan olisin saanu vielä hypoglykemian siihen ahdistuksen päälle :D
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva5292619Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial532240Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras2062206Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle
Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle131648Mies profiloin sinut
Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.2191499Kiantama kartelli
Onko alhaisempaa kuin toimia ensin kartellissa ja lopuksi koittaa pelastaa nahkasa vasikoimalla muut kun jää kiinni? Eip501416- 971369
Oletko nainen alkanut kammoamaan minua
Sinua ei näy eikä kuulu, ja ilmeisesti kiertelet tilanteita. Oletko huomannut, että olet vieläkin ajatuksissani luvattom621181Saako 60 v vielä töitä? Arto Nyberg puhuu suoraan elämästä ilman töitä
Arto Nyberg täyttää tänään 60 v. Onnea! Nyberg totuttiin näkemään suoran haastatteluohjelman kapteenina vuodesta toise941151Unohdettu parannuksen kaste
Kuinka kauan kestää helluntailaisten kastekoulutus ja onko se tosiaan parannuksenkaste koulutusta ?6931055