Oli aivan mahtava seurapaikka keskustassa, siitä ei olisi pitänyt luopua, vaan rakentaa toinen esim kehä-3-Klaukkala tienoille, jonne saavutettavuus laajalta pks olisi parempi, nyt on mammutti kirkko, jossa kolho tunnelma ja paljon väkeä.
Jääkärinkatu 5 Ullanlinna
38
1855
Vastaukset
- Oukei porot
Vastavuoroisesti Helsingin kanssa voimme miettiä Padasjokea, pieni paikkakunta pieni yhteisö, mitä siellä tehdään kahdella rukoushuoneella? Lieneekö muualla samanlaista kummajaista enää nykyaikana.
- teu.
"oukei porot "
Aikaisemmin , oli Padasjoella 3 Rukoushuonetta , noiden kahden lisäksi oli
Arrakosken rukous huone , joka nyt on jo ehkä 15, vuotta ollut tehtaan käytössä
Kaiken kaikkiaan ne oli perustettu , siksi että Huonojen hatka yhteyksien takia
ihmiset pääsivät kuitenkin seuroihin. Nyttemmin on väki vähentynyt , alle puoleen
Väkeä = 3309 koko kunnassa kun 1961 ,oli n. 6900,as.
Kaikki ei tietenkään ollut kristittyjä TN. voisi sanoa tilastoja , josx viitsii .
Luulen että meitä on täällä n.200 lapsetkin laskien ja 1961 ehkä oli 350-400.
Ennen sotia on lähetetty Läetys kirfjeita padasjoelta Galliin ja Kiirunaan .. - teu.
teu. kirjoitti:
"oukei porot "
Aikaisemmin , oli Padasjoella 3 Rukoushuonetta , noiden kahden lisäksi oli
Arrakosken rukous huone , joka nyt on jo ehkä 15, vuotta ollut tehtaan käytössä
Kaiken kaikkiaan ne oli perustettu , siksi että Huonojen hatka yhteyksien takia
ihmiset pääsivät kuitenkin seuroihin. Nyttemmin on väki vähentynyt , alle puoleen
Väkeä = 3309 koko kunnassa kun 1961 ,oli n. 6900,as.
Kaikki ei tietenkään ollut kristittyjä TN. voisi sanoa tilastoja , josx viitsii .
Luulen että meitä on täällä n.200 lapsetkin laskien ja 1961 ehkä oli 350-400.
Ennen sotia on lähetetty Läetys kirfjeita padasjoelta Galliin ja Kiirunaan ..LESTAADIOLAISUUS TULI: tänne 1867. Syrjäntaan kylään ,Heikkilan taloon .
Padasjolle . Kun se tuli se oli samaa kuin Raattaman teksti , olihan LLL:n
kuollut 1861 , kaiken kaikkiaan Vielä on syrjätaan kylä ,ja Heikkilän talo.
henkilö kuvia on muutamasta ihmisestä ,
Sitten tuli sekin aika että 1901 -2 erot ,eli hajaannukset , Tornion jokilaakson
saarnaajat kävi Gällissa 1901 eivät vaatiinet mitään vaan hävisivät 2-3 yö he
lähti yöllä eikä heistä kuultu mitään (se oli SIRKANMAA ja ali päällystö , kun
heistä seuraavaksi kuultiin heillä' oli VL:N rekistereöidyt paperit .. teu. kirjoitti:
LESTAADIOLAISUUS TULI: tänne 1867. Syrjäntaan kylään ,Heikkilan taloon .
Padasjolle . Kun se tuli se oli samaa kuin Raattaman teksti , olihan LLL:n
kuollut 1861 , kaiken kaikkiaan Vielä on syrjätaan kylä ,ja Heikkilän talo.
henkilö kuvia on muutamasta ihmisestä ,
Sitten tuli sekin aika että 1901 -2 erot ,eli hajaannukset , Tornion jokilaakson
saarnaajat kävi Gällissa 1901 eivät vaatiinet mitään vaan hävisivät 2-3 yö he
lähti yöllä eikä heistä kuultu mitään (se oli SIRKANMAA ja ali päällystö , kun
heistä seuraavaksi kuultiin heillä' oli VL:N rekistereöidyt paperit ..Olen kuullut että Nyystölään tehtiin rukoushuone sen takia että VN saisi oman paikan jossa hallita.
Teu, pitääkö tämä huhu paikkansa?tyhmelin kirjoitti:
Olen kuullut että Nyystölään tehtiin rukoushuone sen takia että VN saisi oman paikan jossa hallita.
Teu, pitääkö tämä huhu paikkansa?Minä muistan henkilön VN jotenkin eikä hän vaikuttanut minun silmissäni vallanhimoiselta. Rauha hänen muistolleen ja sielulleen. Olisiko Lahti jo silloinollut kekeinen paikka ja hallintoa haluttiin keskittää sinne, en ole varma.
Rukoushuoneiden tiheyttä ei pidä arvioida nykyajan ajatusten mukaan. Nyt mennään helposti toiseen hulluuteen. Rakennetaan mammutteja ja aiheutetaan luonnon saastumista, liikenne- ja parkkeerausongelmia.
Muistan lapsuudesta, että kotikylillä pidettiin seuroja parikinviikkoa siirtyen kylästä kylään. Nykyisin koko savotta kestää kaksi päivää. On se tehokasta tuo valtakunnan työ???- muuttis
vihne kirjoitti:
Minä muistan henkilön VN jotenkin eikä hän vaikuttanut minun silmissäni vallanhimoiselta. Rauha hänen muistolleen ja sielulleen. Olisiko Lahti jo silloinollut kekeinen paikka ja hallintoa haluttiin keskittää sinne, en ole varma.
Rukoushuoneiden tiheyttä ei pidä arvioida nykyajan ajatusten mukaan. Nyt mennään helposti toiseen hulluuteen. Rakennetaan mammutteja ja aiheutetaan luonnon saastumista, liikenne- ja parkkeerausongelmia.
Muistan lapsuudesta, että kotikylillä pidettiin seuroja parikinviikkoa siirtyen kylästä kylään. Nykyisin koko savotta kestää kaksi päivää. On se tehokasta tuo valtakunnan työ???On se tehokasta tuo valtakunnan työ??? =D
Aika useasti vihneen kirjoitukset saavat isketyksi nauruhermooni. Vaikka asia ei sinänsä ole mikään ilon aihe. Pohjimmiltaan. muuttis kirjoitti:
On se tehokasta tuo valtakunnan työ??? =D
Aika useasti vihneen kirjoitukset saavat isketyksi nauruhermooni. Vaikka asia ei sinänsä ole mikään ilon aihe. Pohjimmiltaan.Pahoin pelkään, että strategian muutos kertoo myös herätyksen muutoksesta. Vanhalla ajalla Teuvan seurakunnassa tulivat esikoisten seurat keskimäärin viiden kilometrin etäisyydelle pitäjän kaikista taloista neljä kertaa vuodesta. Nyt net ovat pysyvästi osin kymmenien kilometrien päässä.
Lähes joka seurataloon tuli myös liikkeeseen kuulumattomia kyläläisiä sanankuuloon.- muuttis
tyhmelin kirjoitti:
Olen kuullut että Nyystölään tehtiin rukoushuone sen takia että VN saisi oman paikan jossa hallita.
Teu, pitääkö tämä huhu paikkansa?Olen kuullut että Nyystölään tehtiin rukoushuone sen takia että VN saisi oman paikan jossa hallita.
Vastaan tyhmelinille, vaikka minulta ei kysytty .-)
-Ei ole totuutta siinä huhussa. VN vastusti Isakssonia, lieneekö huhun juuret jo sitä perua. - teu,
tyhmelin kirjoitti:
Olen kuullut että Nyystölään tehtiin rukoushuone sen takia että VN saisi oman paikan jossa hallita.
Teu, pitääkö tämä huhu paikkansa?""tyhmelin""
Katso alempaa , moni on mielenkiinnosta tehnytvastauksia .. - teu,
teu. kirjoitti:
LESTAADIOLAISUUS TULI: tänne 1867. Syrjäntaan kylään ,Heikkilan taloon .
Padasjolle . Kun se tuli se oli samaa kuin Raattaman teksti , olihan LLL:n
kuollut 1861 , kaiken kaikkiaan Vielä on syrjätaan kylä ,ja Heikkilän talo.
henkilö kuvia on muutamasta ihmisestä ,
Sitten tuli sekin aika että 1901 -2 erot ,eli hajaannukset , Tornion jokilaakson
saarnaajat kävi Gällissa 1901 eivät vaatiinet mitään vaan hävisivät 2-3 yö he
lähti yöllä eikä heistä kuultu mitään (se oli SIRKANMAA ja ali päällystö , kun
heistä seuraavaksi kuultiin heillä' oli VL:N rekistereöidyt paperit .."teu"
se rekisröinti oli VLKY;ry. Se kostautui sitten hesassakin niin että yhtenä yönä
olivat naulanneet ulko oven karmiin isoilla nauloilla , vaikkei heilllä ollut mitään
lupaa toimenpiteisiin , Totuus oli kyllä niin että Esikoishenkiset omistivat talosta
yli puolet ( Jääkärinkatu 5 oli jokin aika sitä ennen tehty Osake yhtiöksi ) .
Kuitenkin useitä omistajia oli ameriikassa ja paperisota oli hiukan hankalaa,
No aika pian selvisi sentä'än että tämä Rukoushuone jää meille. Mutta kaikki muut
Ruklous huneet vitiin Siis vanholliset otti ja Poliisit antoi huuto äänestyksen perusteella,hivenen samoin kuin Jeesuksen Ristiin naulitseminen en paremmin sano
Jos joku haluaa titää se on tapahtunut 1901-1902. kun keväällä 1902 oli Lapin
kokoukset Rukous huone on ollut omassa käytässä (Helsingissä) sitten muut
paikkakunnat on nuolleet vain näppejään , Turku , Tampere , HML. Vaasa,
Teuvaa. Oulainen, OULU. Viipuri ,Kittilä Petroskoi ,Leppävirta . Lahti, Mikkeli.
Ja ne kymmenet paikat jotka pitivät taloissa kylä seurat ja isot seurat .
Olen joskus muistellut näitä ja saanut ryäppyjä , ei ne minua heikennä juuri
mutta se havaitsee kyllä ketä se koskee , ja siltä taholta tuulee.
Muistelen Mikkelin Romukauppista (salminen ) hänellä oli kovalippinen
lakki aina päässä , paitsi syödssä ja nukkuessa , Hän oli tosi uskovainen
minkä olen lukenut toisen uskovaisen kirjoituksista ja kuullut Pojan ,Pojan
sanoneen .
Sain tässä eräältä A. Ihalaisen Pojalta ,noista hesan tiedoista ja ovien kiinni
naulauksista . Myös k. Panula kertöi hajaannukseta kun olin nuorikkoni kans
heillä eräänä seurapäivänä kylässä' - 68.Tai -69. Kuuno kertoi olleensa vasta
3,vuotias kun hänen äiti tuli suroita ja kertoi että kaikki sortuu , hajaannus on
alkanut Hänen äitinsä on sittemmin kertonut paremmin niitä asioita ne oli
raskasta aikaa ,He oli muuttaneet reilun vuosi sitten Virosta Hesaan .
Kuunon syntymä vuosi on ollut 1899, tai 1900 .
Kuuno ja hänen vaimo olivt tosi kivoja ihmisä ja uskovia
Heidän lapsistaan on tullut lukeneita ja arvovaltaisia kansalaisia
tosin 1Tai 2 on uskomassa , Aarre on hesan paikallis saarnaaja - teu.
teu. kirjoitti:
"oukei porot "
Aikaisemmin , oli Padasjoella 3 Rukoushuonetta , noiden kahden lisäksi oli
Arrakosken rukous huone , joka nyt on jo ehkä 15, vuotta ollut tehtaan käytössä
Kaiken kaikkiaan ne oli perustettu , siksi että Huonojen hatka yhteyksien takia
ihmiset pääsivät kuitenkin seuroihin. Nyttemmin on väki vähentynyt , alle puoleen
Väkeä = 3309 koko kunnassa kun 1961 ,oli n. 6900,as.
Kaikki ei tietenkään ollut kristittyjä TN. voisi sanoa tilastoja , josx viitsii .
Luulen että meitä on täällä n.200 lapsetkin laskien ja 1961 ehkä oli 350-400.
Ennen sotia on lähetetty Läetys kirfjeita padasjoelta Galliin ja Kiirunaan .." teu"
Korjaan , meillä' on 190 maksanutta jäsenta , rippikouluikäisestä ,,hautaan .
ja alle rippikoulu ikäiset ei ole siinä vielä ,
Kuitenkin vain noin 145. on aktiivisia ja noin 45 on 2-3 kertaa käymässä
seuroissa , meillä elää vielä yksi kristitty veteraani. .. - Teu,
teu, kirjoitti:
"teu"
se rekisröinti oli VLKY;ry. Se kostautui sitten hesassakin niin että yhtenä yönä
olivat naulanneet ulko oven karmiin isoilla nauloilla , vaikkei heilllä ollut mitään
lupaa toimenpiteisiin , Totuus oli kyllä niin että Esikoishenkiset omistivat talosta
yli puolet ( Jääkärinkatu 5 oli jokin aika sitä ennen tehty Osake yhtiöksi ) .
Kuitenkin useitä omistajia oli ameriikassa ja paperisota oli hiukan hankalaa,
No aika pian selvisi sentä'än että tämä Rukoushuone jää meille. Mutta kaikki muut
Ruklous huneet vitiin Siis vanholliset otti ja Poliisit antoi huuto äänestyksen perusteella,hivenen samoin kuin Jeesuksen Ristiin naulitseminen en paremmin sano
Jos joku haluaa titää se on tapahtunut 1901-1902. kun keväällä 1902 oli Lapin
kokoukset Rukous huone on ollut omassa käytässä (Helsingissä) sitten muut
paikkakunnat on nuolleet vain näppejään , Turku , Tampere , HML. Vaasa,
Teuvaa. Oulainen, OULU. Viipuri ,Kittilä Petroskoi ,Leppävirta . Lahti, Mikkeli.
Ja ne kymmenet paikat jotka pitivät taloissa kylä seurat ja isot seurat .
Olen joskus muistellut näitä ja saanut ryäppyjä , ei ne minua heikennä juuri
mutta se havaitsee kyllä ketä se koskee , ja siltä taholta tuulee.
Muistelen Mikkelin Romukauppista (salminen ) hänellä oli kovalippinen
lakki aina päässä , paitsi syödssä ja nukkuessa , Hän oli tosi uskovainen
minkä olen lukenut toisen uskovaisen kirjoituksista ja kuullut Pojan ,Pojan
sanoneen .
Sain tässä eräältä A. Ihalaisen Pojalta ,noista hesan tiedoista ja ovien kiinni
naulauksista . Myös k. Panula kertöi hajaannukseta kun olin nuorikkoni kans
heillä eräänä seurapäivänä kylässä' - 68.Tai -69. Kuuno kertoi olleensa vasta
3,vuotias kun hänen äiti tuli suroita ja kertoi että kaikki sortuu , hajaannus on
alkanut Hänen äitinsä on sittemmin kertonut paremmin niitä asioita ne oli
raskasta aikaa ,He oli muuttaneet reilun vuosi sitten Virosta Hesaan .
Kuunon syntymä vuosi on ollut 1899, tai 1900 .
Kuuno ja hänen vaimo olivt tosi kivoja ihmisä ja uskovia
Heidän lapsistaan on tullut lukeneita ja arvovaltaisia kansalaisia
tosin 1Tai 2 on uskomassa , Aarre on hesan paikallis saarnaaja"TEUTA "
PYYDÄN ANTEEKSI , JÄÄKÄRIN KADUN RAKENNUS EI OLLUT VIELÄ
1902 VALMIS , TAISI MENNÄ VIELÄ MONTA VUOTTA ,, vANHA RUKSA
OLI FRFEDRIKINKADULLA , JA SIELLÄ OLI NAULATTU OVI KARMIIN ..
- teu.
En tiedä , Nyystölän Ruksa on rakennettu i948 ja minä olin 3v. ja asuin silloin
isän ja äidin kanssa Honkiladella , ja muutimme viikkoo ennen joulua 1950 .
Heikinsuolle, , vuonna -52 aloin koulun ja aloimme tehdä Rukous huonetta sinne
kun se vihittiin 53 syksyllä Lapin kierroksen aikana Oli Viljam Erikson ja Gunnar Jön-
'sonn. joskus, 12.5-53--2.7-53. paikkeilla , Sen jälkeen jatkoin normaalia koulupojan
aikaa vielä monta vuotta äitini kuoli -58 tapaninpäivänä , koska olen syntynyt lokakuussa oli siitä yli 12 v, n. 3kk , se oli kova juttu ,
Kaikkiaan meni vielä monta vuotta , ennenkuin muutin hesaan ja sitten ainakin 30 as, muuttoa ennen kuin tulin P-joelle . täällä on siten löytynyt monta tietäjää , jotka
ovat tietäneet näistä asioista , TN. on yksi sellainen .TN, isä jn oli muistaakseni se joka toi minut ensin, seuroihin P-joelle - 65/66. se tapahtui n, 10 v, päästä
kun V,Nieminen oli kuollut /haudattu . kun iltaseurat oli loppu ,kiirehdimme JN.
mökille , ja halukkaat pääsi moottorivenematkaan Haukkasaloon sehän kesti
vähän aikaa matkaa oli n. 10 km ja saman verran takaisin , matkan aikana veisasimme virsiä , sellaisia jotka ulkoo osasimme . .
Jos nyt palaisin vuoteen -46-47 jolloin kaikki on ollut vielä parerilla sekä
suunnitteilla , niin siihen aikaan oli paljon kritittyjä Nyystölässä ja Maakes-
kessä Villenkin tila on muuttunut jälkeen Olaville , autoja oli ani harvoissa taloisssa Paitsi YRJÖLLÄ oli ne linjaautot , ja joku kanttix kantti .
Maakesken takaa jostakin KallioHäkkä paikasta tuli matkaa tähän rukoushuoneelle Aika keveästi 10-11km . on otettava huomioon
sellainen seikka , että P-joki on 512 km neliökilometrii ja vedet päälle
kuin kunta jossa H-suo sijaitsi (karinainen) oli 84 neliö km. Ja sekin
vaati Rukoushuoneen ,,Ja saikin koska kaikki tehtiin omin ja HERRAN avuin- teu.
Vielä VN :stä Hän oli Jumalan Plvelija v iimeisen päälle Eikä koskaan pannut omaa
Haluaan esnsimmäiseksi , eikä vielä toiseksikaan ,Ehkäpä Pahat puheet oli asialla
Jos olette tutustuneet joskus häneen, ymmärrätte varmasti , asian oikean laidan ..
EI PIDÄ KUULEMASI ASIA KUTINSA , Muttis sanoi totuuden, hän opli Nyystö-läläinen tyttö . EI KUKAAN TEE TYHMIÄ KYSYMYKSIA vaan antaa tyhmiä vas-
tuksia , No sitten kun reukous huone oli valmis TEHTII VILLELLE TALO
AINAN LÄHEDLLE EHKÄ 100M , SIINÄ HÄN ASUI KUOLEMAANSA ASTI
JA SETAPAHTUI 1955, NYT VOI JOKAINEN MIETTIÄ ON NIIN LÄHELLÄ
KUOLEMAA MITÄÄN VALTA .AJATUKSIA , KUIN 6-7 VUOTTA.
PALJON PAHEMPIAKIN ASIOITA ON JOSKUS OLLUT ,,MUTTA
TOIVOTAAN ETTEI ENÄÄ TULE ,
ONKOHAN PAHANILMANLINTUTGEHNYT ASIAAN MUSTIA VIIVOJA
ONKOHAN KATEUS TEHNYT ASIIAA , KUN vILLE ON JAKANUT OMAISUUTENSA POJILLE JA TYTÖILLE HET ON KAIKKI SAANUT
YLEN RUNSAATI , kUN MUISTELEN TÄTINI SAANTIA ,JOKA OLI AARNEN
LESKI pinta ala oli n.46 ha JA SE OLI PIENIN , MITÄ TE NYT SANOTTE ,
Vaikuttaa kuin vielä olisi sanomista ,,ei uskoisi... - TEUTA
KIRJOITIN TÄMÄN YRJÖN ,JUTUN TÄNNE SIKSI KUN OLIN ERÄÄN KAVERIN
KANSSA JUTTUSILLA YRJÖN TYTÄSTÄ JOKA oli Elma hän on viimeinen kuin on syntynyt Finnihovissa , mikkelissä' , Hän on lukenut ainakin maisteriksi ja
meni naimisiin ,, PS... kanssa Turusta , hän oli OS:serkku , elma ja pekka oli
tiukkoja ov:laisia , niin pekka on siirtynyt ajasta ikuisuuteen ,,elma elää vielä
ja on syntynyt joskus -41-2. hän oli nurena notkea , kun olimme paikassa seuroissa ,missä oli rekki tai putki tai vastaava , hän näytti kohta kuinka rekilla
topimitaan ,, jos oli poikia ja tyttöja , hän lasittoi hameensa ulkoa päin niin että mitään ei näkynyt , jos joku koiranleuka oli halunnut härnätä , mutta kun
oli valmista siinä sai rekki vauhtia. , ,
ym. YRJÖ MÄKELÄ OSTI VELJIENSÄ KANSSA ,MIKKELISTÄ FINNIHOVIN .
EN OLE AIVAN TARKKA , AIKATALUISTA , vÄINÖ VELI OLI SIINÄ '
JA SEVERIVELI , KUN HÄN TULI SIELTÄ HÄN ON MENNYT ISÄNI SISKON KANSSA NAIMISIIN , JA LUULEN KUULLEENI HEIDÄN TYTTÖNSÄ MIRJA
SAATTOI SYNTYÄ FINNIHOVISSA , N.-39 ,,JA HEIMO S. FILIMUSSUOLLA -41.
KUIN SITTEN MONTA POIKAA JA TYTTÖÄ VIELÄ .
YRJÖN TYTÖISTÄ SYNTYI VIELÄ ELMA FINNIHOVISSA , MIKKELISSÄ .
SEURAAVA TYTTÖÄ ON KAIJA HÄN SYNTYI ISOSSANIITYSSÄ H-SUOLLA
-44 , JA SITTEN MAIRE -46. , JA SIIHEN LOPPUI YRJÖN JA VEERAN LAPSET.
mAIRE LUKI , ITSENSÄ LÄÄKÄRIKSI , HÄNESTÄ TULI LOIMAAN ALUE
SAIRAALAN JOHTAJA LÄÄKÄRI JOSSA VIETTI ELÄKKEELLE ASTI . JOKA OLI MAHDOLLISESTI 2008-9. Olen joskus saanut häneltä tehtävän , etrtä kertroa
ketä on uskonasiassa oikeassa , kun en tiedä miten sanoisin , sanon niin että olavi Simolin oli oikeassa niistä kaikista kuin silloin oli tapetilla . NYT ON OLAVI
PÄÄSSYT JO PARATIISIIN , SEN PIDEMMÄLLE EI KUKAAN PÄÄSE TÄÄLLÄ
KOSKA SEN JÄLKEEN TULEE vIIMEINEN TUOMIO JOSSA EROITETAAN
VUOHET JA LAMPAAT ,,KUN jEESUS (KARITSA ) ON TUOMION TEHNYT
SAAVAT KAIKKI LAMPAAT TAIVAS KUTSUN ,
AAMEN .
- teu.
Kuules (tyhmelin ) montako poikaa oli villellä , minusta 7 poikaa 2 tyttöä
oikaiskoon ne ketkä oaa , tuon mukaan tulee n.500 ha alku tila ,
Eikö hän olisi saanut jo aivantarpeekseen määrätä asioista kotonakin ,,
Sekä hän oli n.8000 ha. Metsän hoitaja Hämeenlinnan kaupunti mailla .
mitä nyt sanotaan , ?Kiitos Teu, vihne ja muuttis vastauksista. Näin jälkikäteen tyhmä kysymys VN:stä, mutta tulipahan asia selväksi. Tuon huhun (tai ehkä huonon vitsin?) jonka kerroin, kuulin tänä kesänä kun kävin P-joella Nyystölässä.
tyhmelin kirjoitti:
Kiitos Teu, vihne ja muuttis vastauksista. Näin jälkikäteen tyhmä kysymys VN:stä, mutta tulipahan asia selväksi. Tuon huhun (tai ehkä huonon vitsin?) jonka kerroin, kuulin tänä kesänä kun kävin P-joella Nyystölässä.
En yhtään epäile, etteikö sellaisia kaikkia huhuja olisi liikkeellä. Ne ovat kuitenkin useimmat oletuksia ja jostain tuulesta temmattuja.
- teu,
vihne kirjoitti:
En yhtään epäile, etteikö sellaisia kaikkia huhuja olisi liikkeellä. Ne ovat kuitenkin useimmat oletuksia ja jostain tuulesta temmattuja.
Ja yleensä kateellisten panetteluja, pitäisiko vielä paremmin sanoa ..
Se saiitä sitten minulla olisi kysymys .?
Se olisi toisen puolen asia joka jo on pulpahtanut täällä esiin . elikkä'
kun havaittiin Jääkärinkadun Rukoshune ahtaaksi n.1960 .
Silloin olisi pitänyt olla sellaisia herroja jotka oli sanoneet suoraan , että
rakennetaan sopivankokoisia Rukoushuneitä tarepeen mukaan ympäri
Helsingiä' esimerkiksi Vaaralaan , josta svea oli jo tontin lahjoittanut tai
kohta lahjoitti , Tapiolaan tai kirkkonummelle , Myöhemmin Klaukkala
Yksi suunta olisi ollut Tapanila /puistola , yksi Porvoo .
Jos Vaaralan tontti olisi ollut hankala isolle Rukoushuoneelle Vartiokyla /Sipoo
Hesan paikat olisi pian tehty ,,kun Jääkärin kadulle mahtui n.550-600 , niin
ei niinkään suuria että ne olisi ollut 400 -500 vetoisia , nyt kysynkin moniko
olisi vielä kristillisyydessä jos tämä olisi toteutunut MAMMUTIN TILALLE,
Näin ollen olisi tilaa iollut yhteensä 2500-3000 hengelle .
Yhteenkuulumisen ääni olisi voitu tekniikalla hoitaa kuntoon .
Ja kun haluttaisiin Rauhaa silloin ei kuuntelua jostain pienestä
toisesta Rukoushuneista . Luulen että tämä on vieläkin toimiva
Bentsiiniä säästävä , ja n.400 -500 yhteisö voisi olla kuin perhe.
Yksi puute olisi kun joku haluaa tosi isot seurat silloin MAMMUTTI
olisi tarvis ,,Tosin iso Rukoushuone On LAHDASSA sen sisuksiin
mahtuu n. 4300 hengeä , ja kesällä telttaan ja ulkorapuille 700 eli
yhteensä n.5000 hengeä.
Matka on vain tupla ,verrattuna puitolant. Rukoushuneen matkan
keskimäärin , Mutta jos ajatellaan Haminassa auvia heidän matka on
suurinpiirtein sinne sama . Minusta silloin voidaan pitää Heasa omia
matka välejä jopa pitiknä . Jopa aikaa ja energiaa tuhlaavana ..
Tässä muutamia ajatuksia , Ehkä make .tunnistit esittelijän . - teu,
tyhmelin kirjoitti:
Kiitos Teu, vihne ja muuttis vastauksista. Näin jälkikäteen tyhmä kysymys VN:stä, mutta tulipahan asia selväksi. Tuon huhun (tai ehkä huonon vitsin?) jonka kerroin, kuulin tänä kesänä kun kävin P-joella Nyystölässä.
"tyhmelin "
Kun kerroit että olit täällä seuroissa , olinko minä' paikalla .
muistan että' olin yhden kerran pois tarkentaisitko kyllä
sää mut tunnet .. apina ei tunne ketään mutta apinan tuntee jokainen . teu, kirjoitti:
"tyhmelin "
Kun kerroit että olit täällä seuroissa , olinko minä' paikalla .
muistan että' olin yhden kerran pois tarkentaisitko kyllä
sää mut tunnet .. apina ei tunne ketään mutta apinan tuntee jokainen .En ollut kesällä seuroissa. Ohi kulkiessa käytiin mansikoita ostamassa ja ruksan läheltä mentiin.
tyhmelin kirjoitti:
En ollut kesällä seuroissa. Ohi kulkiessa käytiin mansikoita ostamassa ja ruksan läheltä mentiin.
tarkoitin etten ollut Nyystölässä seuroissa.
- teu,
tyhmelin kirjoitti:
tarkoitin etten ollut Nyystölässä seuroissa.
"tyhmelin "
Ok. olevapaa , usko kaikki synnit anteekisi .
Jeesuksen nimessä ja veressä.
- Pölli Peräste
Kohta ei tarvitse kalliita rukoushuoneita, kun netti tuo seurat kotiin.
Lisäksi kotona voi harrastaa kuuntelun ohessa omia juttuja.
Säästyy bensaa, säästyy seuravaatteiden käytöltä ja hankinnalta.
Rukoushuoneet voi muuttaa asunnoiksi yms.
Vieraita tavataan facebookiissa yms.- teu.
Mitä tarkoitat ,että kohta , me olemme kuulleet jo ainakin 8 vuotta netististä
seuroja sieltä mistä on kiinnostanut ,
Paitsi nyt tänä vuonna on kuuntelut tulleet ilmaiseksi , mutta niitä rajoitetaan
en vieläkään ymmärrä , että jumalan sanan kuulustelua pitää rajoittaa , ja
niitä esitetään , jonkun vanhemman miehen arvovallalla saada sellaiseksi ,
että jokaisen omaa mieltä ei arvosteta , Kauaksi on menty A:Holmin ,,
ja V.Niemisen ajasta , Ei voi (( Westrlundista , M,Pynnösestä , J.Peltosesta ,
puhua samana päivänäkään )).
Ei missään tapauksessa voi Rukoushuoneitga muuttaa asunnoiksi .
Mutta ehkä jotkut , kuten Nyystölä' , koska nyton jo kulkuväline joka talossa ,
ja kaksi parhaassa . Joten matka ei ole enää ongelma ja olemme huomanneet
että Mökkiläiset , ovat ahkeria kesäseuravieraita , toiseksi ne Asikkalan kävijät
jotka on täällä käyneet monena kesänä , minäkin olen jo n.6 kesää seurannut .
TERVETULOA VAIN OLKAA ROHKEITA , JUMALAN SANAA TÄÄLLÄ ON
PUHUTTU JOKA KESÄ. . Ja talvi n.1867 lähtien jolloin Lestaadiolaisuus tuli
padasjoelle . Se oli tietenkin siihen aikaan yhteistä LLL:n ja Raattaman aikaista
jota ei vcielä hajaannus HEILUTELLUT , Raattaman kirjeessä 1873 on mainittu
Esikoisuus , joten asia oli vielä siltäkin kohdilta erittäin KLAARI:. - kiitoksetjuu
teu. kirjoitti:
Mitä tarkoitat ,että kohta , me olemme kuulleet jo ainakin 8 vuotta netististä
seuroja sieltä mistä on kiinnostanut ,
Paitsi nyt tänä vuonna on kuuntelut tulleet ilmaiseksi , mutta niitä rajoitetaan
en vieläkään ymmärrä , että jumalan sanan kuulustelua pitää rajoittaa , ja
niitä esitetään , jonkun vanhemman miehen arvovallalla saada sellaiseksi ,
että jokaisen omaa mieltä ei arvosteta , Kauaksi on menty A:Holmin ,,
ja V.Niemisen ajasta , Ei voi (( Westrlundista , M,Pynnösestä , J.Peltosesta ,
puhua samana päivänäkään )).
Ei missään tapauksessa voi Rukoushuoneitga muuttaa asunnoiksi .
Mutta ehkä jotkut , kuten Nyystölä' , koska nyton jo kulkuväline joka talossa ,
ja kaksi parhaassa . Joten matka ei ole enää ongelma ja olemme huomanneet
että Mökkiläiset , ovat ahkeria kesäseuravieraita , toiseksi ne Asikkalan kävijät
jotka on täällä käyneet monena kesänä , minäkin olen jo n.6 kesää seurannut .
TERVETULOA VAIN OLKAA ROHKEITA , JUMALAN SANAA TÄÄLLÄ ON
PUHUTTU JOKA KESÄ. . Ja talvi n.1867 lähtien jolloin Lestaadiolaisuus tuli
padasjoelle . Se oli tietenkin siihen aikaan yhteistä LLL:n ja Raattaman aikaista
jota ei vcielä hajaannus HEILUTELLUT , Raattaman kirjeessä 1873 on mainittu
Esikoisuus , joten asia oli vielä siltäkin kohdilta erittäin KLAARI:.Kiitän Teu:n ansiokas selitys. KIITOS. Paljon asiaa joten vielä kerran iso kiitos.
- syntynyt elää ei muu
Mitä varten sinä teu joka välissä korotat sitä lestatiolaisuutta !?
Meinaatko että taivaassakin pyhutaan että ahaa nyt tuli taa soikeaa uskoa eli lestaatiolaista edustava kotiin !
Miksi ei päästä aikuiseen kristilliseen ollenkaan, vaan aina vaan takutaan näissä lapsellisissa -laisuuksissa.
ala puhua uudestisyntyneistä ja jätä ne lestat jo vähemmälle.- teu.
Siksi että minun elämässä on aina, ollut LLL:n 1945. alkaen , vaikka tosin
silloin en niin paljon vielä muistaklkaan Tiedän että , 1873 olemme ollet jo
Esikoisia ,,On aivan turhaa VL:n heittää muuta hetulaa .
Siis yritin sanoa että , että Taivaassa on kuin Johannes sanoi mistä nämä
on tullut , Suuresta ahdinkosta hänelle vastattiin .
Miksi ei päästä aikuiseen kristillisyyteen ollenkaan , Luulen että se johtuu siitä
että me olemme Jumalan lapsia , ja ymmä'rrämme -laisuudet parhaiten ..
Aivan voin puhua Uudestisyntyneistä ,,oletko sina uudestisyntynyt. .?
- rinkelimäki
Esikoisia olivat myös Kain ja Eesau.
- teu,
"rinkelinmäki "
Ei kumpikaan , otetaan ensin KAIN. Hän menetti Jumalan silmissä esikoisuuden
kun oli sayyllistynyt Aapelin TAPPOON , SILLOIN VIELÄ HERRA PUUTTUI
TÄLLÄISEEN ASIAAN , RAAMATUN MUKAAN hERRA MÄÄRÄSI VIELÄ
AADAMIN YHTYMÄÄN VAIMOONSA , JA SYNTYI SEET. JONKA HERRA MÄÄRÄSI AADAMIN ESIKOISEKSI (( lxx.mukaan se tapahtui , 5412 ja se
oli 230 vuotta vanhana ,,Luuletteko että (eeva ) vielä olisynnyttäjä. ))
NO SE ON TOINEN JUTTU .
SITTEN SE EESAUN TARINA.
1 MOOS .27:1-4O jUMALA OLI ENNEN EESAUN JA JAAPOBIN SYNTYMÄÄ
MÄÄRÄNNYT NUOREMMAN ESIKOISEKSI ,ELI JAAKOBIN ELI SITÄ EI
KUKAAN IHMINEN TEHNYT ,
esikoisia ihmisen mielestä oli siis Eesau, ja hivenen sitä oli Iisakkikin mutta
mnänelle oikaistiin trämä asia , Nyt tulee mieleen että, toimiko Rebekka
aivan puhtain paperein ,
hän ei ottanut Herraan yhteyttä , kun alkoi yllyttää Jaakobia , Eesauta vastaan
vaikka ei olisi tarvinnut , Jumala oli jo määrännyt Jaakobin Esikoiseksi ..
- viisast sukuu.teeu
Oleksää Aslak Poro niit Kittilän lestadiolaisii ja sukuu LLL:e alenevas poloves.?
Kuulin täält Padasjoelt semmosta.- teu.
"viisast sukuu"
Minä en ole Aslak Poro , enkä välitä muljauksista , alenevas polves , ei ole
yhtään miespuolista LLL:n , vaan tyttöjä on , ainakin 2. LLL:n tyttöä toinen
oli Puhujana LÄHES 1880 , ja toinen 1870..
Näihin aikoihin , ruotsin lutrilainen kirkko alkoi Piispansa vaatimuksesta
hätyyttää nai saaraajia , lopettaman , J.Raattaman mukaan ,,aluksi hän
opli puhujien kannalla ( eikä vä'hiten sentähden että hänen toinen vaimonsa
oli myös yksi heistä , Olun kiejakappias oli yksi Jostain muistan että 5-6 heit
siellä kairoilla oli . .
Eräs Raattaman kirje kertoi , että 1890 jälkeen ei naisetr saarnanneet enää,
olisi kiva tietää , miten Loviisa/KAROLIINA OTTI TÄMÄN asian ehkä jonkinlainan
kompromissiolihan Raattamaa jo VANHA ..
Äi PASSANNUT kirkon kanssa joutua huonoihin väleihin . oli parempi laiha
sopu kuin lihava riita .
Miten katsotaan p-joen kristillisyyden joka sai elkunsa 1867. kenen
asioita silloin ajettiin LLL:n kö ,,,Hän oli kuollut jo 1861. Kellä on
Selvän sanan esitys taito , jota voisi kannattaa ,oikein ,, - piisaskoviljaa
teu. kirjoitti:
"viisast sukuu"
Minä en ole Aslak Poro , enkä välitä muljauksista , alenevas polves , ei ole
yhtään miespuolista LLL:n , vaan tyttöjä on , ainakin 2. LLL:n tyttöä toinen
oli Puhujana LÄHES 1880 , ja toinen 1870..
Näihin aikoihin , ruotsin lutrilainen kirkko alkoi Piispansa vaatimuksesta
hätyyttää nai saaraajia , lopettaman , J.Raattaman mukaan ,,aluksi hän
opli puhujien kannalla ( eikä vä'hiten sentähden että hänen toinen vaimonsa
oli myös yksi heistä , Olun kiejakappias oli yksi Jostain muistan että 5-6 heit
siellä kairoilla oli . .
Eräs Raattaman kirje kertoi , että 1890 jälkeen ei naisetr saarnanneet enää,
olisi kiva tietää , miten Loviisa/KAROLIINA OTTI TÄMÄN asian ehkä jonkinlainan
kompromissiolihan Raattamaa jo VANHA ..
Äi PASSANNUT kirkon kanssa joutua huonoihin väleihin . oli parempi laiha
sopu kuin lihava riita .
Miten katsotaan p-joen kristillisyyden joka sai elkunsa 1867. kenen
asioita silloin ajettiin LLL:n kö ,,,Hän oli kuollut jo 1861. Kellä on
Selvän sanan esitys taito , jota voisi kannattaa ,oikein ,,Tuliko sinne silloin nälkävuosien joukkovaelluksissa joitain kristittyjä? Kuinka nälkävuodet vaikutti Padasjoella?
- teu,
piisaskoviljaa kirjoitti:
Tuliko sinne silloin nälkävuosien joukkovaelluksissa joitain kristittyjä? Kuinka nälkävuodet vaikutti Padasjoella?
Niin en havainnutkaan heti, että että Nälkävuodet oli niin lähellä. 1867-1868,'
Kaikenkaikkiaan nämä vuodet oli sanken kohtuulliset , yleisesti vain 10%väestä
menehtyi , paljon pahemmat oli , nälkä vuodet 1695-1697 jollain 33% väestöstä
kuoli . muitakin on ollut kuten
1580 suuri yskävuosi .
1601-2 olkivuosi .
1635 Perttulin Hallavuosi.
1656 Laurin Hallavuosi .
1710. Rutto syksy.
i860 luvulla . avustus toimenpiteet estivät isoltaosin HÄDÄN kehittymisen
samaan tasoon kuin 1695- 7. Jolloin ei ollut mitän laina aittoja yms.
kyllä ihminen osaa kun on tarvis, .
- sovinnon käsi
Helsingin rukoushuone ongelma on ratkaistu, jaetaan nykyinen kahtia ja vanhempaan osaan tulee Helsinkiläiset ja uudempaan siipeen Helsingin lähialueet ja maalaiset.. Yksi puhujapönttö pelittää molemmille puolille salia., Ainoa mikä jää pitkäksi on seuramatka.
- teu,
Joo huomasit sen tärkeimmän , se ei ole mikään rakaisu sttä jaetraan ..
Ja matkatr on aivan yhtä pitkät , vaan ratkaisu on se , että pienenpiä
rukous huoneita ;;;voiko sanoa että se olisi matkojen kin suhteen jo
vaihtoehto ... Katsotaan yhteen suurfeen jyvälaariin ..
Muistan Maillakun oli aitoissa Laarit kenelläkään ei ollut yksi Aitan
kokoinen , vaan pienenpiä useita ,, se oli senkin takia ,jos yhteen tuli tuho
saattoi 5 muuta säästyä , tämä ei ole aivan suoraan 1/1 mutta sinä joka
olet fiksu tgiedät rivien välistäkin asian määrittyneen ..
- mims kutting
hiffasit teu..
- teu.
Olen muistellut sanaa , Jossa sanottiin ,ei lopu vilja heikkilän aitasta , ei lopu
Tömän asian suhteen on eri käytäntöjö , kuten kukaan ei tietenkään silloin
ajatellut sitä, samaa puhuttiin noin 166 suku tilassa , milloin se oli alkanut missäkin
(koko Heikkiän suvut on noin 1177. nimi kirjassa ) Muistan kun on kerrottu sodan
alkaneen (äitini isä ei enää iänpuolesta joutunut , mutta sellaiset naapurit jotka ei
ollut LLL:n tavion uskomasssa ,tuli ja kertoi kullä siellä oli sanonta ettei lopu vilja Heikkilän aitasta, siis sellaisia aittoja oli pitkin suomee , noin 83 kpl. Ja juttu lensi
Siksi täälläkin oleva heikkilan talo oli yksi sellainen Syrjäntaka kylässä.
Se meidän ,Heikkilän pappa , oli sama kuin se Kaarlo josta ,alku kesästä kirjoitin.
Sinne muurattiin Betoniharkoista , uusi aitta se valmistui 1936. se oli kaksi
kerroksinen ja noin 5x6 metriä ,((57 neliötä ) rakennus ala 60 neliöö ).
josta pois otettu raput , kyllä siihen mahtuikin . Ja kuivana pysyi koska
jankko maalle oli otettu humus pois , ja siihen olivedetty hiekkaa reilusti , se
Aitan paikka oli n, 25 metriä isosta Ojasta jonne oli johdettu salaoja.. sen
hiekka patjan oli tampannut ENONI kalle. hevosella ja kokkarnuijalla .
Sinä vuonna osti toinen enoni auton , kun oli jo päästy siitä ajasta että se ei ollut
enää ""synti "" se ei ollut uusi . se oli piikkinokka letukka , ja se oli troimiva .
-39 keväällä jussi osti uuden auton samaa mallia mutta lähes 10 vuotta nuo-
renpi , kun kesä alkoikallistua syksyyn tuli takavarikko määräys . Jussi oli
taas , auton luona , naapurin veikko tuli kylaään , istui auton apu kuskin paikalle .
Jussi ojensi takavarrikko määräyksen , kun veikko oli sen lukenyt kysyi mitä aiot
tehdä , veti Jussi kosmoskunan taskusta ,ja repäisi katon suojusta sen verran .
Että siihen saattooi kirjoittaa seuraavasti:
TÄMÄ ON JUSSIN AUTO , HALUAN SEN TAKAISIN KUN SOTA LOPPUIU .
kun sota loppui, Ei tullut JUSSI eikä auto , jussi oli kaatunut , vaikka joku
kertoi nähneensä että keskitys oli tullut , ja koko ryhmä oli hävinyt , kuin
monasti kävi .. . Sellainen tarina nyt tällä kertaa..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Simula, rakkaus, Aittakumpu
Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww1383419Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html2742940Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html2271854- 651792
Pormestari käräjille?
Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j641778- 641521
Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle
Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa891323Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon
meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä781262Purra esiintyi epäasiallisesti
Eduskunnassa keskustellaan vaihtoehtobudjeteista. Niistä voi olla monta mieltä ja myönnän niiden olevan osin heikkoja. M3291191Voisimmeko seuraavan kerran kun
Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi391072