Hei,
onko totta että jos saa lapsen kurdin kanssa, lapsesta tulee automaattisesti muslimi? Olen kuullut asiasta kahta eri versiota, toinen on että uskonto määräytyy suomessa äidin mukaan ja toinen, että islam periytyy isän kautta.
siis jos molemmilla on suomen kansalaisuus, kumman mukaan uskonto periytyy? molemmat tietenkin halutaan omaa uskontoamme lapselle, mun mielipide on että kristitty tai ei lasta lainkaan. miehen mielipide on tietenkin islam.
en koskaan edes halunnut lapsia, nyt tämän miehen kanssa olen alkanut harkitsemaan mutta en voi edes harkita olevani eri uskonnossa kuin lapseni ja muslimiksi en ole kääntymässä.
Lapsen saaminen kurdimiehen kanssa
24
918
Vastaukset
- ei aina tarvi
Ei olla. Lapsi on hyvä asia ja varma mies tykkää myös lapsi. Uskonto ei niin tärkee sinun pitää vaan ymmärtää mies.
- Miehen mukaan
Jos muslimimies tekee kristityn vaimon kanssa lapsen niin muslimiksi kasvatetaan, tuskin miehelle kävisi mitenkään päin että jotakin muuta. En myöskään usko sinulla olevan menestystä, jos alatte väittelemään asiasta... Tämä on aika ehdoton (jos on poikkeuksia niin ne lähinnä takaavat säännön).
Minusta ei ole mitään "lakia" siitä, kuuluuko syntyvä lapsi johonkin uskontokuntaan, vaan aina vanhemmat liittävät hänet siihen. Mutta käytännössä tosiaan isä tuskin tulee hyväksymään jotakin muuta ratkaisua kuin jo mainittu. - ........
Suomessa äiti viimekädessä päättää mihin uskontokuntaan lapsi liitetään:
"lapsen liittyminen uskonnolliseen yhdyskuntaan tai siitä eroaminen perustuu aina erilliseen huoltajien tahdonilmaisuun.
Jos huoltajat eivät pääse sopimukseen, äiti voi vuoden kuluessa lapsen syntymästä yksinkin päättää lapsen liittämisestä yhdyskuntaan."- Chom chom
Juuri näin. Suomen lainsäädännön mukaan, jota tässä tapauksessa noudatettaisiin, lapsi ei syntyessään kuulu mihinkään uskontokuntaan.
Laki sanoo:
"Lapsen uskonnollisesta asemasta päättävät hänen huoltajansa yhdessä. Jos huoltajat eivät kuitenkaan lapsen syntymän jälkeen sovi lapsen uskonnollisesta asemasta, voi lapsen huoltajana toimiva äiti vuoden kuluessa lapsen syntymästä yksin päättää lapsen liittymisestä uskonnolliseen yhdyskuntaan."
Eri uskonnoilla on tietysti omat näkemyksensä. En olisi niinkään huolissani siitä, mitä väestötietojärjestelmään ilmoitetaan, kuin siitä, miten asiat käytännössä sujuvat. Vaikka vanhemmat päättäisivät, että lasta ei liitetä mihinkään uskontokuntaan, molemmat varmaankin uskovat oman uskontonsa olevan lapselle parhaaksi? Lähtökohtaisesti uskovat ihmiset uskovat oman uskontonsa olevan se oikea. Riippuu ihmisestä, millaisiin myönnytyksiin on valmis ja löytyykö yhteistä hengellistä näkemystä. Mieti tarkkaan.
- :-DDDDD ziiiizuz
jos on tietämys noin heikolla tasolla, kannattaa jättää lasten tekeminen toistaiseksi. Keskittyä vaikkapa tiedon sisäistämiseen.
- miesnäkökulma 33
periaatteessa Suomessa menee lain mukaan äidin mukaan lapsen uskonto.
Mutta muslimit uskovat, että jokainen lapsi on syntyessään muslimi, ja todennäköisemmin muslimi-isä vaatii että lapsensa kasvatetaan islamin mukaan.
Riitoja luvassa, ja lapsikaappauksen uhka näkyy melkein jo tässä, isä saattaa uhata viedä lapsen kotimaahansa islamin pariin, ,,,,apua..... - -----------
en suosittele lapsen tekoa kurdimiehen kanssa. ovat sen verran kiivasta porukkaa. laillisesti sinä voit tehdä lapsesta kristityn, todennäköisesti mies näkisi lapsen aina muslimina ja kasvattaisi häntä sen mukaan riippumatta mitä papereissa sanotaan.
- Sonya82.
No niin, tuli selvyys. Kyllä, mieheni on hyvin ehdoton asiassa, sanoi jopa että jos lapsesta tulee kristitty, hän vie sen kotimaahansa oppimaan muslimiksi.
Itse olen ajatellut niin, että kastetaan kristityksi ja molemmat saavat opettaa uskontoaan, yrittämättä kuitenkaan sekoittaa lapsen mieltä, mikä kylläkin lienee mahdotonta. Olen myös ajatellut jos lapsi olisi muslimi mutta opettaisin kristinuskoa ja Jeesuksesta ja lapsi voisi myöhemmin päättää. Tosin islaminuskosta ei niin vain käännytä pois.
Jos lapseni olisi muslimi, myös minä olisin luultavasti jossain vaiheessa koska en voisi mennä eri paikkaan kuoltuamme. Tosin ei sekään sitä määritävaan eletty elämä.
Kyllä on hankalaa. Olen kristitty ja saanut kristillisen kasvatuksen, samoin mieheni islamin mukaan kasvatettu, molemmat ollaan uskovaisia mutta eri uskonnoissa.
Tämä kaikki on tuntunut mahdottomalta mulle, luin koraanin ja siinä on todella paljon hyvää mutta niin on kristinuskossakin ja uskon Jeesukseen.
Hohhoijaa, väsyttää pelkkä ajatteleminen, mulle kävisi ihan hyvin etten saisi lasta koskaan mutta mies haluaa lapsen jo nyt, 23 vuotiaana. Itse olen 31 joten on tullut mietittyä jo moneen kertaan lapsen hankinnat.
Vaikeaa ellei mahdotonta.- ei oo todell
Sinuna jättäsin väliin lapsenteon. Teillä on liian suuret ongelmat. Miksi pitää väen väkisin kristityn mennä yhteen muslimin kanssa?
Teidän ikäero jo aiheuttaa mietinnän, onko toi mies edes tosissaan sun kanssa. Kristittylle saa valehdella, se on ihan koraanissa. Miksi sinäkään kristitty sitä asiaa ymmärrä? - SuomiSpore
Tuota se miksi ihmsiet nyt ihmettelevät tätä sinun suhdettasi on se että mies on siis sanonut että vaikka lapsesi ei olisikaan virallisesti muslimi niin miehesi veisi lapsen mukanaan jotta saisi kasvatettua lapsen muslimiksi. Eivätkö omat hälytyskellosi todellakaan soi päässä? Mies siis on ihan avoimesti sanonut että kaappaisi lapsen mukaansa, jos asiat eivät mene niin kuin hän haluaa.
Se kertoo jo kaiken tarvittavan millaisen miehen kanssa olet naimisiin mennyt kun ukko ei osaa tehdä kompromisseja ja suunnittelee jo valmiiksi lapsen kaappausta.
Suoranaista sinisilmäisyyttäsi ja jopa tyhmyyttäsi vielä korostaa se että et tunnu itse tajuavan miehen käytöksessä mitään uhkaa ja oletat vain että "Ihmisiä arveluttaa tää meijän suhde koska se on mua vanhempi". HEI HALOO HERÄTYS!
Ja mikä helvetin pakko se ukko on niin nopeasti naida? Ei suomalaisenkaan miehen kanssa mennä naimisiin (ainakaan yleensä) vain vuoden seurustelulla (jos edes sitäkään).
Jos se mies ei kerta pysty ottamaan suhdetta vakavasti silloin kun "vain" seurustellaan niin kyllä sen pitäisi sanoa että
a) mies ei ole luotettava (luulisi nyt että jos toista aidosti rakastaa niin ei haittaa pelkkä seurustelu, eikä ole heti sillä sekunnilla tarvetta mennä naimisiin)
b) mies on kasvatettu todella vanhanaikaisten arvojen mukaisesti = arvo - ja ajatusmaailmat tulevat varmasti kolahtamaan
Onnea, taas yksi suomalainen nainen lisää joka jatkaa huonon maineen antamista meille muillekin, jotka olemme suhteessa ulkomaalaisen miehen kanssa, vaikka meidän miehemme olisivatkin tolkun ihmisiä, eivätkä suunnittelisi lapsikaappauksia.
- Sonya82.
Hei, juu mietin itsekin aikoinaan todella paljon meidän ikäeroa, mutta se ei oikeastaan meissä näy, olen nuoren näköinen kasvoiltani ja mies luulikin alunperin mua 25 vuotiaaksi.
Ikäero nyt sikseen, olen ujo ja harkitsevainen luonteeltani ja seurustelin ja tapailin pitkään ennen kuin luotin häneen.
tiedän että rakkautemme on aitoa, sitä nyt ei kukaan muu voikaan tietää, ja lapsentekoa on pakko harkita, koska olemme naimisissa. En pidä kiirettä, mies on myös tietoinen että en välttämättä koskaan edes halua lasta.
Tiesittekö muuten että muslimeilla on käsitys että suomalaisnaiset ovat hyvinkin siveettömiä, se asia kyllä osottautui vääräksi meidän kohdalla. Olin neitsyt kun tapasimme. Omasta tahdostani. Siinäkin riiittänyt ihmettelemistä :)
Olen muuten lukenut koraanin, tiedän mitä siellä sanotaan.- hafhashs
"Tiesittekö muuten että muslimeilla on käsitys että suomalaisnaiset ovat hyvinkin siveettömiä,"
Juu, kyllä tiesimme. Kaikki naiset ovat heidän mielestään oletusarvoisesti siveettömiä. Kunniallisuuden kaavun voi vetää päälleen huivin muodossa ja lunastaa siten jonkinlaisen kunnioituksen. Mutta, jos neitsyt kävelee muslimimaassa ilman kaapua, myös hän on siveetön ja hän on riistaa, johon voi käydä käsiksi tai siveyspoliisi voi kepittää.
Näitä tosiasioitahan ei saisi sanoa ääneen, koska se on kuulemma yleistämistä ja rasismia.
- Sonya82.
:) mistä päättelet ettei rakastaisi? koska on muslimi? miksi suomalaiset pelkäävät/inhoavat muslimeja niin? terroristien takia? ei islam ole yhtä kuin terroristit.
mun mies on uskollinen, ei petä, eikä pane kaikkea mikä liittyy, tiedä sitten muitten miehistä mutta sen tiedän ettei se liity mitenkään siihen onko muslimi vai ei. miehet on yleisesti ottaen aikas sikoja.- jhgdjdg
"miksi suomalaiset pelkäävät/inhoavat muslimeja niin?"
Siksi, että heillä on kieroutuneita tapoja ja arvoja verrattuna omiimme. Naisiin kohdistuvat ihmisoikeusloukkaukset hyväksytään muslimien parissa korvaa lotkauttamatta. Naiset ja miehet ovat epätasa-arvoisia keskenään ja sitä puolustellaan tekosyillä. Naisia pidetään lutkina, jonka vuoksi heidän siveellisyyttään vahditaan kaikilla mahdollsilla keinoilla ja vapautta rajoitetaan.
- :0000
Kauan olette ollee yhdessä ja kauan naimisissa?
- Sonya82.
tämäkin kysymys taitaa juontua siitä että meidän liitto olisi huijausta, itse tiedän kuinka asiat on.
ollaan oltu yhdessä lähemmäs vuosi ja siitä naimisissa 4 kk. aika tuore juttu siis. mikä ei tarkoita että huijaisi mua. miksi kaikilla on käsitys että kaikki muslimimiehet jotenkin huijaavat suominaisia jne.
mies muuten on turkista ja rikkaasta perheestä, hyvistä oloista, ei syytä huijaukseen.- juuh
Odota nyt ensin kun on saanut pysyvän luvan, lopun me jo tiedetäänkin.
- herätys nainen
" mies on muuten turkista ja rikkaasta perheestä ,hyvistä oloista ,ei syytä huijaukseen"
Rikkaat ja varakkaat turkinpojat ei turistinaisien ympärillä pyöri,kyllähän ne on niitä köyhiä poikia .jotka tekee kaikkensa päästäkseen köyhistä oloista pois.Otappas asioista selvä ,äläkä usko kaikkea mitä mies sulle kertoo.Älä ole noin lapsellisen sinisilmäinen. herätys nainen kirjoitti:
" mies on muuten turkista ja rikkaasta perheestä ,hyvistä oloista ,ei syytä huijaukseen"
Rikkaat ja varakkaat turkinpojat ei turistinaisien ympärillä pyöri,kyllähän ne on niitä köyhiä poikia .jotka tekee kaikkensa päästäkseen köyhistä oloista pois.Otappas asioista selvä ,äläkä usko kaikkea mitä mies sulle kertoo.Älä ole noin lapsellisen sinisilmäinen.Nimimerkki herätys nainen. Juuri noin se on. Olen täsmälleen samaa mieltä.
- Sorry vaan
Siis oletko tosissasi? Kenelle uskottelee että ei huijais, itsellesi vai? Vuosi yhdessä on tosi lyhyt aika ja vaikka mies tulisikin rikkaasta perheestä se ei takaa Suomeen lupia ym etuja. Moni turkkilainen nimenomaan tarvitsee suominaistanäiden asioiden takia. Herätys nainen, ikää noin paljon ja noin helposti vietävissä.. Vaikka oisitkin ollut neitsyt olet silti vääräuskoinen, etkä neitsyydellä parane..
- Ei mamuille
Kyllä oma näkemykseni on myös se, että kurdit, islamit ym irakista, iranista, turkista pakenevat huonoja oloja, esim iranista/irakista osa haluaa pois pakollisen asevelvollisuuden vuoksi joka siellä on 8 vuotta (muistaakseni).
He haluavat nimen omaan lapsen suomalaisen naisen kanssa jolloin heillä on vuosien saatossa mahdollisuus suomen kansalaisuuteen, tämä vaatii kuitenkin myös naimisiin menoa.
Eräs iranilainen olisi saanut karkoituksen suomesta, mutta keplotteli itsensä naimisiin suomalaisen kanssa, jolloin hän sai monen vuoden oleskeluluvan,
mutta nyt kun he ovat virallisesti eronneet, niin mies sai häätöpäätöksen, sillä taustalla oli myös rikoksia.
Mies oli etsinyt ennen virallista eroa uuden naisen jonka kanssa haluaa kovasti lasta ja naimisiin toivoen että saa pysyä suomessa, mutta maahanmuuttovirasto ei toisella kertaa anna lupaa jäädä suomeen.
Iranilainen mies on valittanut häätöpäätöksestä jolla hän on saanut lisäaikaa olla suomessa (kiitos suomen oikeusjärjestelmän).
Jos meinaat suhteeseen ulkolaisen miehen kanssa, niin varaudu siihen, että sinua tulee tenttaamaan maahanmuuttovirasto, sekä poliisi.
Voin kertoa, että ne tentit kestää, eikä niissä kysellä, että tykkääkkö siitä tosiaan,
siellä sun pitää tietää kaikki mahollinen miehestä sukua myöten, jos jotain asiaa et tiedä hänestä mitä kysytään on peli aika selvä.
Älä lähde harkitsematta sellaseen touhuun, jos lähdet olet puun ja kuoren välissä, sekä nyrkin ja hellan välissä. - varistyttö
pakko olla provo!
Jos ei niin sitten; ei kannata tollaisia miettiä, vaan jätä miettiminen yhteisestä lapsesta kurdin kanssa.
Mikään uskonto ei periydy ja vanhemmat päättävät yhdessä lapsen uskonnosta ja kasvatuksesta.
Jos et itse ole kääntynyt ja edes harkitsemassa islamin uskontoon, niin miksi haluaisit lapsesi olevan muslimi?
Näissä asioissa järjenkäyttö on sallittua jopa suotavaa!
Ihmettelen myöskin miten olet jonkun kurdin kelkkaan lähtenyt. - Jepuliss
Mitäpä jos/kun lapsen saatte ette liittäisi häntä virallisesti ainakaan mihinkään uskontokuntaan? Pitäisitte vain nimijuhlan, nimiäiset tms. Kun lapsi sitten kasvaisi niin molemmat pikku hiljaa kertoisi uskonnostaan. Isä islamista ja äiti kristinuskosta. Kasvettuaan lapsi saisi itse valita uskontonsa. Uskohan ei muuten voi olla aitoa uskoa mikäli se on pakotettu. Tarkoitan että miten uskovainen voi olla oikeasti uskovainen vilpittömin mielin jos hänet on pakotettu... Ei mitenkään.
Ajattele mikä rikkaus tulevalle lapsellanne olisi kun hän saisi tietoa molemmista uskonnoista ihan käytännössä. Moni lapsi ei tämmöistä rikkauttaa saa kokea vaan tutustuu toiseen uskontoon sitten median värittämänä. Kaikkein parhaiten muutenkin mistä tahansa uskonnosta saa tietoa itse perehtymällä asioihin, kuten sinä olet hienosti tehnyt lukemalla Koraanin. Uskonto on eri asia kuin uskovainen. Uskovainen elää paitsi uskonnon mutta myös kulttuurinsa mukaan ja juuri tätä media sekoittaa usein toisiinsa. Jokin kulttuuriin liittyvä teko liitetään mediassa harhaannuttavasti uskontoon ja päin vastoin.
Taisit mainita jossain viestissäsi että olette olleet vuoden yhdessä jos oikein nyt muistan ketjua selanneeni. Tutustu itsekin lisää miehesi uskontoon jotta ymmärrät sitä ja voitte yrittää kasvattaa tulevia lapsia harmonisesti. Ei sekään ole hyvä jos isä kieltää yhden asian ja äiti lupaa toisen. Yrittäkää ensin oppia toisistanne ja löytää keskenänne kultainen keskitie. En nyt ala paasaamaan että liittonne on liian tuore ja on liian aikaista lapsille jne... Jokainenhan tekee itse päätöksen milloin alkaa yrittämään lasta. Kaikkea hyvää teille :)- Väsynyt tähän
Kuten todettua, se mies aikoo kasvattaa siitä muslimin vaikka katolilaisuuteen kastaisi. Jos olisin ap, en olisi koskaan edes moiseen funtamentalistiseen jihadinhautojaan olisi kajonnut.
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 263398
- 771660
Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!
Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa811171Miten suomalaiset miehet
On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää1531114- 45961
Eräs läheinen sanoi
Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.52937Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä
– On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe178895- 61892
- 42856
Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)
Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis139785