Työkokeilusta avaudun.

Argh..

Argh !

Mikä siinä työkokeilun työtunneissa vaivaa työnantajia. Aina ku olen päässyt ja mennyt työharjoitteeluun, työnantaja sanoo "täällä ollaan sitte 6tuntia/päivä" vaikka laki sanoo et min on 4tuntia ja max 8tuntia. Eikö työnhakijalla ole mitää päätäntä valtaa myöskin?!

Mulla olis tiedossa ja pääsisin työkokeiluun mutta en enää halua tehdä palkatta noinkaa kauaa päiviä. Sanoin työnantajalleni etten haluaisi tehdä 6tuntia koska vaikka olisin 4 tai 6 tuntia nii se ei mun tukea muuta. Mutta ei ! Työnantaja haluaa et oisin jumankauta tuon 6 tuntia ! Miks joka paikas perhana tuo 6tuntia?! Ja kun laki sanoo sen 4-8. Argh. Eli kai mullakin on oikeutta vaatia oikeuksiani lain perusteella?
Työkkärin täti sanoi et työtuntien määräytyminen on mun ja työnantajan välinen asia, mut vittupaska ku ei edes työnantaja voi tulla ja tajuta ettei kukaan haua tehdä suht pitkiä päiviä ilmatteeks!

Laskin "tuntipalkkani" tuolla työttömyystuella ylläptokorvauksella nii saisin tunnissa n.7e ! Aika pieni työtuntien verrattuna. Eli tuolla palkalla voisin mennä siivoojaks tai puhelinmyyjäks jos haluaisin !

Sain päivän aikaa miettiä otanko vai jätänkö. Miks ottaisin työn vastaa kun kerran työnantaja ei voi tulla työtunneissa vastaa vaikka hälle ei koidu mitää palkkauskustannuksia.
"Mutkun haluan että kaikilla työntekijöillä on samat työtunnit", siks ei suostu 4tunnin päiviin.

Mun periaatteeni on etten enää halua tehdä orjatyötä edes 6tuntia, koska talouteni ei siitä parane.

Mä oon nii raivona tästä.

Mitähän vielä keksis.
Olen TYPAN kautta saanut tuon paikan ja sieltä alkuaikoina sanottii ettei tuu karenssia jos ei ota paikkaa vastaa jos he tarjoavat paikkaa.

93

18564

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4+9

sä et ole tieneemassa siellä rahaa vaan hakemassa työkokemusta

• orjan toimi

Orjana se on... huom !

• KansanTasavaltaPK

Työkokemusta... Tarvinko minäkin "työkokemusta", kun olen tietotekniikan insinööri ja työharjoittelua se yli vuosi takana? Vitun idiootti

• kokeiltu_on

Työkokeilusta ei saa työkokemusta, koska se ei ole työtä vaan työkokeilua.

• iisistiiisisti

porvarit saa halpatyövoimaa ja ay-liike siunaa Lipp0osen ja muiden bilderbergieb nimeen tämän EU-kapitalistien uuden fasistimaailman!

??

• 167-176

Tuosta 4 vai 6 tuntia on keskustelua tuolla:
      http://keskustelu.suomi24.fi/debate/5061

Tuossa on taas yksi lain kummallisuuksista kun laissa on nuo ajat 4-8h ja enintään 5 päivänä viikossa. Tuosta voi päätellä että vähintään 1 päivä viikossa. Mutta laissa ei ole suoraan sanottu sitä kuka päättää tuon ajan.

Olin esimiehenä yhdessä työpaikassa jonne tuli yksi työelämän valmennettava, lähes 60-vuotias mies. Mihin 6-kymppinen tarvitse työelämänvalmennusta kun työtä on takana vuosikymmniä? No itse hakeutui kuitenkin sinne ja tehtiin sopimus 4 tunnista päivässä koska käytännössä työtä ei ollut edes 4 tunniksi, sopimus allekirjoitettiin ja lähetettiin työkkäriin.

Kun enismmäinen työelämävalmennuspäivä oli ohi, niin työkkäristä soittivat että ei kelpaa, pitää olla 6 tuntia päivässä. Harmittaa vieläkin etten voinut äänittää sitä puhelua jonka työkkäriin soitin. Selostin tilanteen ettei töitä ole kun korkeintaan 4 tunniksi päivässä ja aloin kysellä perusteita tuolle 6 tunnille. Työkkärin virkailija ensin vetosi lakiin, sanoin ettei kelpaa, sitten ministeriön ohjeeseen (antoi vielä ohjeen numeronkin), tunsin tuon ohjeen ja sanoin ettei kelpaa sekään kun siinäkään ei ole sanottu kuka päättää tuosta työajasta. Sitten työkkärin virkailija sanoi että toimiston johtajan linjaus on että aika on vähintään 6 tuntia päivässä. Totesin siihen ettei laki anna oikeutta johtajalle tuollaiseen linajukseen ja käräjäreissu olisi tiedossa jos minun kohdalle sattuu tollanen "linjaus". Jos laki ei anna oikeutta johonkin niin ei sitä ohjeita antamalla voi ottaa. Tosin tyypillistä työkkärille tuollainen toiminta. Puhelu päättyi sekavissa tunnelmissa.

Hetken päästä oma esimieheni soitti ja sanoi että työkkäriin pitää lähettää sellainen sähköposti jossa myönnetään virhe sopimuksessa ja aika on 6 tuntia päivässä. Olisin kieltäytynyt moisesta, mutta kenkää olisi varmaan tullut ja kun oli määräaikasta sopimustani jäljellä enää alle kuukausi niin taivuin tuohon laittomaan määräykseen, harmittaa vieläkin että olin sellainen pelkuri ja luuseri. Ellen olisi, niin sotahan siitä olisi tullut ja jopa kenkää meikäläiselle.

Kyllä aina kannattaa kyseenalaistaa työkkärin toiminta ja perätä sitä mihin lakiin heidän jokin toimntansa perustuu, usein ei mihinkään.

• Byro B

Kai tuo 60v harjoittelu oli 90-luvun juttuja? Ei kai nykyään laiteta 60v harjoittelemaan mitään? Eikä kai 50v:kaan? Eikö nyt keskitytä alle 30v kuten hyvä onkin. Noin 100 000 ihmistä on kuulemma ilman ammattitutkintoa ja he ovat siis alle 30 v. (Tuli uutisissa).

• 167-176
        Byro B kirjoitti:

Kai tuo 60v harjoittelu oli 90-luvun juttuja? Ei kai nykyään laiteta 60v harjoittelemaan mitään? Eikä kai 50v:kaan? Eikö nyt keskitytä alle 30v kuten hyvä onkin. Noin 100 000 ihmistä on kuulemma ilman ammattitutkintoa ja he ovat siis alle 30 v. (Tuli uutisissa).

"Kai tuo 60v harjoittelu oli 90-luvun juttuja?"
        Kyllä se on ihan tätä päivää, tuo tapahtui viime vuonna.

" Eikä kai 50v:kaan?"
        Kyllä yli 5-kymppisiä on paljon "kuntouttavassa työtoiminnassa" joka ei kyllä kuntouta muuta kun kunnan budjettia. Tunnen monta tapausta ja silkkaa hyväksikäyttöä se on.

Yksikin nainen laittaa ruokaa päivittäin jota myydään asiakkaille, on ollut siinä palkattomana jo vuosia, välillä pieniä pätkiä poissa.

Samassa paikassa oli yksi tuttu mies ensin palkkatukitöissä vuoden 4 h päivässä ja 5 päivänä viikossa, siitten päivittäinen työaika muuttui 6 tunniksi ja homman nimi oli työelämävalmennus vaikka normaaalia palkkatukea olisi ollut vielä vuosi jäljellä. Puolen vuoden kuluttua sekin homma loppui ja kaveri on nyt työttömänä.

Mulle ei nuo 9€ hommat ole se viimeinenkään vaihtoehto ja ei pitäisi olla kenellekkään.

• Vuosikerta1957
        Byro B kirjoitti:

Kuule olen työkokemust 57v. ja olin vuonna 2013 7 kuukautta tutustumassa työ elämään. Entistä työkokemusta oli melkein neljäkymmentä vuotta. Viimeisin työkokeilu oli viime lokakuussa. Siitä lähtien olen ollut sairaslomalla ja molemmat kädet on leikattu kertaalleen. En tiedä kuinka kauan loma jatkuu, mutta ei ole kiinnostanut työkokeilun tätejä kysyä vointia.

• jsdkljfsjkf

Työkkärissä nyt harva on ammattitaitoinen, niille kyllä saa jauhot suuhun, jos itse on vähänkään lukenut asiaansa koskevaa tietoa. Ihmettelen miten ammattitaidotonta poruaa siellä onkaan kuluttamassa aikaansa.

• ei kannata.

kokeiluun ei kannata mennä 4 tunniksi pitempää, jos lainkaan. Ei siitä saa mitään työkokemusta eikä kunnon työnantajat arvosta jos olet ollut jossain työkokeilussa. Ne oikeet työn antajat luulee että olet joku tyhmä tai rikollinen jos oot ollut työkokeilussa

• ei kannata2

Kukaan ei vaadi kertomaan työkokeilusta työkokeiluna. Voit mainita sen puhtaasti työkokemuksena, koska se on työkokemusta.

Hölmöä, jos tuollaiset työkokeilu asiat mainitsee tossa muodossa esim. haastattelussa. Silloin voi sanoa hyvästit työpaikalle !!!

• 167-176

Työkokeilua ei todellakaan arvosteta jälkeen päin millään tavalla, etukäteen hehkutetaan arvokkaasta työkokemuksesta ja muuta paskhaa. Kyllähän siinä todistuksessa lukee että kysymys on työkokeilusta.

• Anonyymi

On se työkokemusta vai jos menee vaikka kassatyötä tekemään niin onko se vain että saat nyt painaa nappia joka avaa kassan, hyvä.

• Ap.. :)

Olen lukenut ettei työkokeilu ole tarkoitettu työkokemuksen kannalta,vaan nimenomaan kosketusta alan töihin.

Vuoden alussa nämä kriteerit voimistuivat ja kuka tahansa näin olen ei pääse välttämättä työkokeiluun. Esim "uudelle alalla" menevä pääse työkokeiluun nimenomaan että pääsee katsomaa onko se uusi ala hänen alaansa vai ei. Eli kokki ei pääse kokin hommii koska näin vältytään työnantajaa käyttämästä tilannetta hyväksi.. (:

Mutta jouduin kieltäytymää tuosta työkokeilusta koska tänää oli ihotautilääkärin aika joka totes mulla atooppisen ihottumaa, eli ei välttämättä sopisi kahvila alalle :> ja onneks tajusin pyytää häneltä lausuntoa asiasta että työkkäri uskoo asiaa :)

• ravitsemistyöntekijä

Niinhän sitä luulisi että olisi jollekkin sitä varten koekilu että pääsee koekilemaan itselle uutta alaa josko se itselle sopisi. Totuus on kuitenkin toinen. Mulle eesim. ei ole työkokeiluina ja työelämävalmennuksena tuputettu kuin oman alani töitä!

• 167-176

" että työkkäri uskoo asiaa"
      Ei usko työkkäri yhtään mitään vaan laittaa työkokeiluun kahvilaan. Pullakahvista vetoa :)

• Ap... :)

Uskoo, uskoo :)

Lääkärin lapussa lukee ettei atooppisen ihottuman takia sellane työ sovellu mulle missä oon märän/lian/kosteudun kans, ja tuossa kahvilassa ois joutunu leipomaan/tekee lounaan yms missä kädet joutuu rasitukselle.

Ja oman terveyden takia en halua ottaa riskiä jossa tämä ihottuma taas menee huonoon kuntoon.

• saa.tana.

Työkokeilu, kuntouttava työvoiminta, työharjoittelu = kaikki samoja. Ei niistä itse mitään saa paitsi joku saa ilmaisen työntekijän jota voi kyykyttäää mielin määrin.

Juuri nimenomaan tuon takia en halua tehdä 6tunnin työpäiviä, kyl siinä 4:ssä tunnissakin oppii :)
      Mutta kenellekkää työnantajalle ei ikinä sovi alle 6tunnin työpäiviä vaik laki sanoo mitä sanoo. Tästäki voisi päätellä työnantajan motivaatio/motiivi ilmaiselle työntekijälle :) heti työtunneista ollaa itse päättämässä ja ottamas valtaa -työntekijällä ei ole edes mitää sanavaltaa :)
      Eihä työnantaja siinä menetä mitää vaikka suostuis 4tunnin päiviin ku ei ne rahat oo hältä pois :)
      Ymmärrä tota "6tunnin"-sydroomaa joka työpaikas :D

• Orjaksienala

Mä tiedän niitäkin jotka ovat joutuneet tekemään työkokeilussa 8h ja työnantaja on vaatinut täysin ammatillista otetetta työhön eli ei mitään "harjoittelijaa". Palkkaa ei firma tässäkään tapauksessa maksanut senttiäkään ja kun kokeilu päättyi ei tarjottu oikeaa työsopimusta, vaikka sellaisesta oli alkuun ollut puhetta. Firma laittoi edellisen kokeilijan pihalle ja otti kaksi uutta tilalle =D Joku laki tälläiseen pitäisi tulla.

Itse en moiseen suostuisi missään nimessä (toisin minulla on työkokemustakin jo sen verran, että tuntuis naurettavalta mennä harjoittelemaan työn tekemistä). Se on suoranaista hyväksikäyttöä ja kuten edellä joku sanoi, en mainitsisi työkokeilusta hakiessani töitä. Työkokeiluna hankittua kokemusta ei todellakaan lasketa oikeaksi työksi, vaikka sitä olisikin. Tämän totesin jo ihan työkkäri visiitillä. Olin listannut työharjoittelut samaan kohtaan oikean työkokemukseni kanssa ja työkkärintäti totesi, että jos näistä hommista ei ole sulle palkkaa maksettu, niin sitten niitä ei kuulu listata tänne.

Sanoppa sille työnantajalle, että voit toki tehdä 6h, mutta vaadit siitä sitte palkan =)

• dfhgfhgfjgf

Toimipa työkkärin muija typerästi. Toivottavasti äänitit hänen pölvästelynsä. Vai että nyt se olisikin palkasta kiinni, että työstä tulee työkokemusta. Sehän olisi vastoin kaikkia heidän oppejaan.

Hyvä edellinen, työkokeilu ei ole työsuhde joten siitä ei voi mun mielest edes pyytää rahallista palkkaa (: mieluusti pyytäisinkin mutta tuo kahvila on nimenomaan ryhtyny sille linajlle että ottaa vain työkokeilussa/palkkatuella työntekijöitä. Niin kehui masta taivaisiin" olen ottanu 65 ihmistä työkokeiluun tänne" :D

Ja työkkörin tätiki sanoi ettei kannattaisi sillä tuen määräällä olla 8tuntia :) juu en olisikaan edes 7. Tuohan on iha silkkaa potaskaa olla noi pitkää päivää paskalla tuen määrällä, yhtä hyvin vois tehä sen 4tunnin, mut eiiii "6tunnin"-syndrooma taas tuleis esiin :)

Sitä oon lukenu tosiaan että työkokeilu ei ole tehty kerämää työkokemusta. Se on tehty sitä varten että ihminen pääsee kokeilemaan työkokeilun kautta uutta alaa johon haluaisi ryhtyä. Tuttavani ei ole päässyt tämän takia kokinhommii kun on itse kokki ammatiltaan. Näin vältytään hyväksi käytöltä, ja kun työnantajat ovat käyttäneet tuota käytäntöä törkeästi hyväksi-siks näitä kriteereitä on tiukennettu.

• Ystävä hyvä

Sehän sanoi että hänen työntekijänsä tekevät 6 tuntia, mutta ethän sinä ole työntekijä koska et saa palkkaa?

• Nolla

Työnantajat käyttävät näitä ilmaisia työntekijöitä häikäilemättä hyväkseen. Samaan aikaan työnantajalla saattaa olla vakituisia työntekijöitä ns. nollasopimuksella, ja näiden työtunteja vähennetään kun saadaan ilmaista väkeä. Usein harjoittelijoilla on enemmän tunteja kuin "vakituisilla", eikä kukaan siihen puutu.

• zannukka23
        Nolla kirjoitti:

Työnantajat käyttävät näitä ilmaisia työntekijöitä häikäilemättä hyväkseen. Samaan aikaan työnantajalla saattaa olla vakituisia työntekijöitä ns. nollasopimuksella, ja näiden työtunteja vähennetään kun saadaan ilmaista väkeä. Usein harjoittelijoilla on enemmän tunteja kuin "vakituisilla", eikä kukaan siihen puutu.

Huomasin muuten ihan saman ollessani itse pakkoharjoittelussa! Itse jouduin tekemään täyttä viikkoa (37,5h), kun vakkarit tekivät 20-30h. Extraajille ei luonnollisesti herunut työtunteja ollenkaan, koska minä olin käytettävissä.

• vitun lampaat!
        zannukka23 kirjoitti:

Huomasin muuten ihan saman ollessani itse pakkoharjoittelussa! Itse jouduin tekemään täyttä viikkoa (37,5h), kun vakkarit tekivät 20-30h. Extraajille ei luonnollisesti herunut työtunteja ollenkaan, koska minä olin käytettävissä.

no älkää vain missään nimessä opetelko pitämään puolianne tekemällä näitä ilmaistöitä. antakaa vain jonkun porvarin kaikessa rauhassa varastaa teidän työpanoksenne. siis mä en tajua teitä lampaita. jos mut "pakotetaan" johonkin duuniin niin tasan tarkkaan tuotan vahinkoa jokaisen varastetun työtunnin osalta.

• 4h päivä tyokokeilua max

Työkokeilu kannattaa, jos alanvaihto mielessä ja tai haluaa tehdä lyhyttä päivää (4h/päivä). Pidempää päivää ei kannata suostua missään tapauksessa.

• Laita-puoli-ko?

Työkokeiluhan on se asia, jota käytetään, kun tutkitaan, soveltuuko työnhakija esim. terveytensä takia jollekin alalle, johonkin työhön. Muistaakseni mm. tuki- ja liikuntaelinsairaat, sydänsairaat, ja esim. raskaista toipuvat voivat saada työkokeilumahd.
      Lisäksi mt-kuntoutujat. Olenko käsittänyt työkokeilun niin väärin sitten? Itse aion hakeutua työkokeiluun, kun nykyinen muu-osa-aikatyöni loppuu joskus, kun on tulesjuttuja... Jakaen työkamun kans on onnistunut, ja raskaammat ajat voi sovitella vuoroon rankempia tehden, ja jakaen järjellä kullekin työt, mutta täyttä päivää(plus siirtymät, lippulappu, työpuhelut, jne.) ei aina jaksa, rupee tenniskyynärä riesaan, polvet kipuilee, ja muisti- se heittää joissain kohdin, et parempi olla kaikki kalenderissa ja tuntitaksalaput mukana- lyö joskus loppuviikosta ihan tyhjää, kun on kymmentuntisiakin aherreltu.

Hirvittää sellainen työelämä, mihin pitää voimat antaa niin, ettei krstaloprtaita meinaa päästä ylös enää. Ikää alle 50.

• kukamitätä

Olen tällä hetkellä kuntouttavassa työtoiminnassa, ja tämä on todellakin helpottanu elämääni.
      On se aluks ihan "siistiä" ja "mikäs tässä ollessa".
      Odottakaa vain, lopulta se kypärä lohkeaa sielä kotona, ilman mitään tekemistä, iltaa odottaen että taas voi nukkua osan uudesta vuorokaudesta pois.
      Se fiilis, kun on ollut tekemässä jotain = Priceless.
      Ps. Aika varattu työhaastatteluun

• onnistujia riittää

Vau. Kaikki menee siis sinulla työkokeilun suhteen nappiin! Kuulostaa liiankin hyvältä. "Sossu-Tatut" ovat löytäneet näköjään nämäkin suoli24:sen ketjut. He ovat kaikki löytäneet elämäänsä sisällön työkokeilun kautta, kun ilman töitä ei osaa tehdä mitään ja pää hajoaa. Työkokeilu pelastaa kuitenkin kuin Jeesus hädästä nämä työkokeilujen "Sossu-Tatut". He ovat kaikki saaneet hyvää työkokemusta keräävän työkokeilupaikan, jopa TE-keskuksen järkkäämänä, eivät suinkaan työkokeiluja ketjuttavalta yritykseltä jolla olisi TE-keskuksen kanssa kahdenkeskeinen sopimus. Heillä kaikilla on ollut hyvä tuuri, ja heitä kaikkia jopa yhdistää se tekijä että he ovat mielellään olleet 8 tuntia päivässä ilmaiseksi työkokeilussa, ja ovat nyt työllistyneet paikkaansa, tai vähintään ainakin työhaastattelu on jo sovittuna paikan vakituistamiseksi! Kyllä nyt työkokeilu kannattaa kun kaikki "Sossu-Tatut" työllistyvät sitä kautta, ja vieläpä hyviin paikkoihin!

Kysymys kuuluu että mistä katuojasta nämä Sossu-Tatut oikein löytyvät, kun livenä näitä tarinoita ei kuulekkaan sitten ikinä? Livenä nämä tapaukset jotenkin kummasti sitten aina katoavatkin kiven alle. :)

• Näin se vaan menee

Mun mielestä nämä "orjatyöt" on aika veikeitä juttuja, muistanpa sellaisiakin tapauksia, että opiskelujen jälkeen pätevyyspaperit plakkarissa muutamat opiskelukaverit joutui lähtemään silloiseen "työmarkkinatukiharjoitteluun" omaan ammattiinsa!!!! Eikä tämä ole ollenkaan poikkeuksellista. Soittelin itsekin sillon valmistumisen jälkeen kaikki seutukunnan kunnat läpi ja joka kunnassa sama laulu: "Ei meille palkata ketään, meille otetaan niitä ilmaisia työmarkkinatukiharjoittelijoita" - arvata saattaa, etten lähtenyt! Tuosta on aikaa noin 15 vuotta ja tilanne näiden orjatöiden suhteen on edelleen sama.

• Tuhon tie

Jeps, ovat lisänneet ahkerasti työttömyyttä niillä "kokeiluilla" vuosien mittaan, tuhonneet lukemattomia elämiä.

• Näin se vaan menee
        Tuhon tie kirjoitti:

Jeps, ovat lisänneet ahkerasti työttömyyttä niillä "kokeiluilla" vuosien mittaan, tuhonneet lukemattomia elämiä.

Ja vaikka vuodet vierii, nimikkeet muuttuu, kuvio on ja pysyy: oikeita palkkatöitä muutetaan oikein urakalla yhä edelleen tänäkin päivänä palkattomiksi orjatöiksi, joista ei edes te-toimiston kriteerein kerry edes "oikeaa työkokemusta"!

• eieieieieieieieieiei

Siis mitä??? Koulutettuja päteviä ihmisiä otetaan töihin vain työmarkkinatuella??? Missä perä hikiällä oikein asut?

• 54vuotias_

Olet aivan oikeassa. 'Näin se vaan menee...' Nyt itse ammattiin valmistuneena, joudun/pääsen työkokeilun ja huom olen jo 54vuotias nainen. Mieli on kahtaalla, sikäli että haluan päästä pois kotoa neljän seinän sisältä, (nähdä ihmisiä) mutta totta on se että olen ilmaista orjatyövoimaa. On vielä sekin ajatus jotta saisinko jalan oven väliin koska työpiste ja -ala on täysin koulutusta vastaavaa. Mutta jos nyt sanon etten tee kuin 6 tuntia päivässä onko sekin luistamista oikeasta työajasta?

• pienipalkkainen

Näin on. Mulle sanoi silloinen entiseksi jättäytyvä esimieheni näin: "Ei sullekaan xx ole enää töitä, kaupunki alkaa käyttää harjoittelijoita". Olin tuolloin ollut töissä määräaikaisena kaupungilla.

• jamir0quai

"kukamitätä"
      se sopii vain juuri tuollaisille, joiden ajatus on että "ei ole mitään tekemistä jos ei ole duunia".

tosin sähän olet te:n trolli, joten moinen mielipidemuokkausyritys on suoraan jo torjuttu

• kompromisseja

Samasta asiasta olen vääntänyt työnantajan kanssa. Teimme kompromissin, eli tein 5 h päiviä

• olka4

mene työ kokeiluun ,katkaise sairaslomasi ja kunt tuki sillä.koska jos teet 5h päivässä 3kkajan töitä sinut varmasti katsotaan kohta terveeksi.ja et varmasti pääse uudestaan kunt tuelle vaan sinulle tarjotaan työkkärin kautta töitä ja ainut tapa on sen jälkeen että haet sairaslomaa jatkuvasti mutta vak yht lääkärit toteaa sinut työkykyiseksi ja kunt tuelle et pääse millään.sairaus on ympyrä vakyhtiön mukaan,kun katsovat että eläkkeelle olis päästettävä niin aloitetaan oravan pyörä.just että tarjotaan työkokeilua 33prosentin korotuksella mistä ei mitään hyötyä loppupelissä jos et hyväksy tarjouksia niin kunt tuki katkeaa paitsi jos hoitava lääkäri tekee b lausunnon niin että työkielto ,joka menee läpi jäsen sairauksissa.sanon suorat työkokeilulle kesken todellisen sairastelun aikana.

• kokeillaan sitten

Minäkin yritin saada työkokeiluun 4 tunnin päivän.

• dfa

Olen ollut nyt kohta kolme kuukautta työkokeilussa. Tosin vakuutusyhtiön kautta. Kyllä, minulla on koulutus tähän työhön, mutta EI minulla EI ole työkokemusta tästä alasta. On työkokemusta pikaruokaravintolasta ja kaupan kassalta, ei toivoakaan että voisin tehdä niitä töitä vaikka haluaisinkin.

Minulle uumoillaan nyt toista jaksoa perään, että pystyn paremmin sisäistämään tämän työn. Sen jälkeen on puhuttu että jos vaan saadaan hallitukselta lupa niin jatkoa on luvassa.

Ja vaikka ei olisi jatkoa luvassa minä olen tässä voittaja. Olen saanut loistavaa työkokemusta, voin sanoa oikeasti osaavani nämä työt, enkä vain uskoa osaavani. Ja saan aivan loistavan suosittelijan tulevaisuudessa.

Voisin hyvin tehdä 8 h päivässä, mutta toistaikseksi kiireiden takia eivät ole ehtineet opettaa kaikkia työhön kuuluvia asioita joten ei töitä riitä niin pitkäksi ajaksi. Olen siis tehnyt 6 h päivää tähän asti. Toisaalta juuri laskin että minun tuntipalkkani tällä 6h päivällä on noin 14 euroa, kannattaa kerätä sitä työkokemusta ja koulutusta niin ei tarvitse valittaa kun ei saa mistään rahaa.

• Mintzi-67

Hei, minullekin työkokeilu on loistava juttu. Olen päässyt sellaiseen firmaan, joka on Suomessa ainutlaatuinen, opin joka päivä uusia asioita. Hyppäsin pois tietokoneen ääressä istumisesta ja nyt saan tehdä sitä mitä haluan ja nautin elämästä. Liikun työni puitteissa koko päivän (rakennusala), enkä kuitenkaan ole työpäivän jälkeen väsynyt kuin harvoin. Tietokone/ajatustyössä olin lähes aina työpäivän jälkeen aivan puhki, vapaa-aika meni monesti kaukosäätimen kanssa sohvalla. Jos työnantaja vaatii 6 tunnin työpäivää, tehkää sitten vain osa viikkoa esim. 3 päivänä. Jokainen työkokeilusopimus on yksilöllinen turha työnantajan on vikistä, että kaikki muutkin tekevät jotain tuntimäärää, vaihda silloin työnantajaa. Tietysti pienillä paikkakunnilla työnantajia on rajoitettu määrä, mutta etsi itse työkkärin sijasta.

Minullekin virkailija etsi rakennussiivojan paikan, vaika nimenomaan olin erikoistyövoimaneuvojan kanssa keskutellut, ettei minun tarvitse rakennussiivojaksi lähteä, koska minulla on myös rakennusalan koulutus. TE-toimiston henkilö, joka etsi työkokeilupaikkaa tiesi tämän, ja olisihan tarjottu työnantaja ottanut minut ilomielin ilmaiseksi siivoomaan. Olin yhteydessä työnantajaan ja kerroin, ettei minun tarvitse siivojan hommia tehdä, työnantaja sanoi, että voimme lopettaa tämän puhelun sitten heti, eli näitä hyväksikäyttäjiä löytyy pilvin pimein. En todellakaan tarvitse siivoustöistä kokemusta. Etsin työpaikkani itse.

Työkokeilu rahan saa mielestäni myös EU/ETA maihin, lähtekää Eurooppaan, jos muu elämäntilanne sen sallii (kulukorvaus 18 e/pv, sillä maksaa ainakin vuokran), asuminen on halvempaa ml. muutkin kustannukset, loma ja työ samassa, mahtavaa kokemusta. Yrittäkää siis itse etsiä työpaikka, sellainen työ, josta pidätte. Työkokeilun jälkeen on työnantajan mahdollista saada palkkatukea työllistäessään kokeilijan, eikä mielestäni palkkatukipaikan tarvitse olla sama kuin työkokeilupaikan. Nauttikaa elämästä, tehkää siitä seikkailu!

• ahkeruus palkitaan

Työnantajalle ei koidu palkkakustannuksia, mutta ei tarkoita että työkokeilu on työnantajalle ilmaista, kaukana siitä, opastaminen ja perehdyttäminen on kallista.

Itse olin työkokeilussa, tein ahkerasti ja asenteella 8 tuntista päivää ja niinpä aukesi vakituinen työpaikka. Tuommosella kitinällä ja paska-asenteella ei varmaankaan koidu mitään pysyvää, enkä ihmettele miksi ylipäätään et ole töissä vaan työkokeilussa.

• kannustaja

Oon samaa mieltä, että valittaminen ei auta yhtään. Asenteen muutosta ylläolevien viestien lähettäjille. Ja joo, oon itsekin kokenut 4 vuoden työttömyyden ja nyt on töitä.Palkka on pieni, mut en valita.

• pienelläpalkalla
        kannustaja kirjoitti:

Oon samaa mieltä, että valittaminen ei auta yhtään. Asenteen muutosta ylläolevien viestien lähettäjille. Ja joo, oon itsekin kokenut 4 vuoden työttömyyden ja nyt on töitä.Palkka on pieni, mut en valita.

Olet siis kaiketi "kannustaja" palkkatöissä pienellä palkalla. Kyllä minäkin palkkatyöpaikat voisin pienellä kiinteällä palkalla ottaa. Pieni palkka palkkatyössä alkaa täyspäiväisenä olemaan siinä 1500 ylöspäin bruttoa. Kyllä kelpais!

• hyötyäilmaiseksi

Siksipä työkokeilupaikat ovatkin usein semmoisia jossa perehdytystä ei tarvita (riittää työnjako) tai sitten perehdytys on minimaalinen (jotta saadaan maksimaalinen hyöty ilmaistyöläisestä, eli työnkuva helppo, jota osaa peruskoulun keskeyttänytkin tehdä).

• Höpöhöpötarinoita

ei noita juttuja usko kukaan ihan senkin takia, että ei ole olemassa mitään näyttöä että työkokeilussa/kuntouttavassa työtoiminnassa tms palvelussa johon määrätään karessiuhalla, olis koskaan kukaan koko elämänsä aikana saanut oikeita töitä sen takia että ollut noissa toimenpiteissä

• ala-arvoisiapomoja

Joo nää kokeilut ja muut työllistämisjutut ovat vain ketkuja työnantajia varten. Ed. työpaikassani omistajat palkkasivat aina koulutettuja yli 50-vuotiaita naisia ja lupailivat pysyvää työpaikkaa.

Puolen vuoden kuluttua kuitenkaan työ ei jatkunut ja se tehtiin vielä niin, että ko. pomo ei ollut ko. päivänä läsnä, joten minä jouduin selittämään tälle ammattilaiselle kollegalleni jotain sekä ihmettelemään ja tietysti haukuin tyypit pystyyn.

Yritysten omistajat ovat usein luonteeltaan röyhkeitä ja etsivät vain porsaanreikiä oman pussukan paisuttamiseen. Hyvin näköjään onnistuu, kun saa ilmaistyövoimaa useita kertoja.

• hyyryläinen

"Yritysten omistajat ovat usein luonteeltaan röyhkeitä ja etsivät vain porsaanreikiä oman pussukan paisuttamiseen. Hyvin näköjään onnistuu, kun saa ilmaistyövoimaa useita kertoja."

Ei vain ilmaistyövoimaa, vaan eikös orjatyönantaja myös saa valtiolta suoranaista rahaa jokaisesta orjasta, jonka ottaa? Milloinkahan valtio alkaa kilpailuttaa orjatyöpaikkoja ja jakelemaan orjia niihin yrityksiin, jotka ottavat niitä halvimmalla; uusi työhyyryläissysteemi.

• älä mee

Työkokeilun ei edes kannata mennä.

• kömpelö mies

Työkokeilun viimeisekä päivänä kannattaa aina vahingossa rikkoa joku kallis laite työpaikalla. Kannattaa vaikka vahingossa kompastua se laite kädessä ja katsoa kuinka se poksahtaa iloisesti atomeiksi.

Antaa edes jotain iloa tuota hukattua aikaa vastaan.

• Uloskäynti

Enpä yhtään ihmettele, että sinusta on tullut pitkäaikaistyötön.
        Onnea valitsemallasi tiellä.

• Tstotyötön 52v

Kerronpa tähänkin ketjuun tämän; laskin vuosituhannen ekan vuosikymmenen erään firman palkkoja. Aluksi kaksi vanhempaa rouvaa tuli työtä kokeilemaan ja kumpkin vuorollaan pääsi siistijäksi viimeisiksi työvuosikseen ennen eläkettä.

Kokeilijoita tuli myöhemminkin ja nuorimmasta päästä joku innostui alan opinnoista. Keski-ikäisille tästä harjoittelu/kokeilusta ei tullut iloa; koska pätevyys puuttui, ei voitu palkata eikä opiskelu kiinnostanut, kun piti omat lapsetkin ruokkia.

Johtajan kanssa juttelin aiheesta ja työkkäri oli kuulemma innokas antamaan uusia kokeilijoita kaiketi siksi, ettei hän käyttänyt heitä palkattomaan työhön vaan he todellakin tutustuivat alaan ja sen työhön.
      Sitten johtaja jäi eläkkeelle ja uudet omistajat pilasivat firman. Seurasi yt:t ja nyt työvoimaa on kai 35% vähemmän kuin ennen ja burnoutit ovat tulleet tutuiksi. Porukka on vaihtunut, pari odottaa eläkettään. Tänäkin keväänä yt-kutsu kouraan lomallelähtöpäivänä eräälle työntekijäryhmälle.

• hsda

Kävin joskus orjatyöhaastattelussa. Työn piti olla sellaista että saan kokemusta ja myöhemmin mahdollisesti oikean työn. Mutta sitten kävi ilmi että haastattelija etsi valmista alan ammattilaista tai muuten valmiinoloista henkilöä, josta olisi saanut ilmaista työvoimaa. Kun mainitsin että ei ole tarkoituskaan että olisin valmis ko. työhön, vaan että minun on nimenomaan tarkoitus oppia ja saada kokemusta, hän vain totesi niuhosti että "no.. silti, kyllä minun pitää tänne saada pätevä työntekijä, edellinenkin oli niin hyvä harjoittelija". Hän olisi myös vaatinut normaalia työviikkoa. En sitten suostunut mihinkään ja voi veljet miten tyyppi raivostui ja haukkui minut lyttyyn. :D Myöhemmin hänen puljunsa meni sitten nurin että ei mikään ihme kun etsi ilmaista työvoimaa.

• Alun innostus

Työttömän kyykytystä koko työkokeilu. Ja kaiken huippu kun sitä ei voi lopettaa, jos huono paikka/työ, karenssia pukkaa jos haluat lopettaa.
      Työnantaja voisi palkata ihmisen ja nähdä koeajalla, onko hyvä työntekijä.
      Itse menin oma-aloitteisesti työkokeiluun ja nyt v............a koko homma aika rankasti.
      Tuntuu vaan siltä että (harjottelija)on korvannu yhden työntekijän.
      Työnantajat tykkäävät,kun saavat ilmaisen(harjottelijan)

• SurullinenIsukki

Hei, seuraavassa ns. nostalgia varoitus.

Muistan itse 80 luvulla kun menimme ystävien kesken suoraan koulusta töihin. Silloin myös arvostettiin tietenkin työkokemusta mutta työnantaja otti ihmisen töihin ja opetti hänelle kaiken tarvittavan ja yleensä ihmiset jatkoivat näissä töissä vuosia, moni jopa eläkeikään asti.

Nykyään taas työnantajat ottavat vastaan ilmaisia työntekijöitä joille opetetaan työt mutta ei makseta tästä ajasta palkkaa ja about joka kerta työsuhde ei jatku harjoittelun jälkeen. Harjoittelijan lähdettyä tulee tilalle uusi ja ihmisiä on listalla loputtomasti.

On paljon puhuttu että Suomessa on paljon tekemättömiä töitä ja sitä varten tarvitaan harjoittelijoita ja ilmaistyöntekijöitä. Mutta eikö olisi parempi systeemi jossa ihmisiä ei kierretetä vaan annettaisiin ihmisille se työkokemus (eli ammattitaito) ja sitten pidetään talossa.

Tietenkin tähän tilanteeseen ei ole enään paluuta. Työttömien osuus kansasta kasvaa koko ajan länsimaissa automaation ja työnpaikkojen johdosta. Myös kaiken aikaa kasvava byrokratia vaatii myös sitä että näihin kysymyksiin etsitään vastauksia niin että ne tukevat sitä itseään. Eli virastoja ja muita työpaikkoja on aina oltava.

Olen surullinen omien lapsieni ja heidän ystävien puolesta. Työpaikoista tulee olemaan kova kilpailu kun he valmistuvat ja haluavat samaa kuin minä ja vaimoni kun pääsimme koulusta. Päästä töihin ja ansaita rahaa ja rakentaa jotain omaa siitä sitten.

Tämän hetkinen ja tuleva Suomen yhteiskunta tulee olemaan karu paikka elää. Yleinen ilmapiiri tulee olemaan ankeampi ja ankeampi koko aika koska eriarvoisuus kasvaa voimakkaasti.

• xvcbvcnhf

Yritykset eivät saisi ottaa uutta orjatyöläistä, jos eivät palkkaa edellistäkään palkkatöihin. Tämä pitäisi taata lailla. Sen sijaan nyt ollaan lailla kieltämässä työttömnän oikeutta olla menemättä orjaksi. Orjatyöhön suostuminen romuttaa pian koko palkkatyösysteemin. Miksi kukaan maksaisi palkkaa, jos voi saada valtion pakottamia orjia ilmaiseksi? Sahaamme omaa ja lastemme oksaa, jos suostumme orjiksi.

• pienyrittäjä

Varmasti tällaistakin tapahtuu. Mutta yrittäjän näkökulmasta on ongelma se, että uuteen työntekijään ja hänen opettamiseensa pitäisi käyttää valtavasti resursseja ennen kuin hän tuottaa mitään, eivätkä työntekijätkään ole enää uskollisia yritykselleen, vaan ottavat mielellään koulutuksen hyödyn ja vaihtavat muualle.

Minulla on pieni yritys, jolla ei ole varaa tuottamattomaan työntekijään. Jos palkkaisin sen ensimmäisen työntekjän, kouluttaisin hänet, ja hän päättäisi vaihtaa muualle, olisin sanalla sanoen kusessa uuden koulutettavan kanssa. Tosiasiassa kun se uusi työntekijä/työharjoittelija/työkokeilija ei monessa yrityksessä ole tuottava osaamattomana tai pelkän tutkintonsa taidoilla.

Työkokeilijoista kokemukseni on se, että heistä ei alussa ole hyötyä missään muussa kuin todella yksinkertaisessa työssä. Mikäli heidät jaksaa opettaa töihin, ja he ovat kiinnostuneita ne oppimaan, voi opettamiseen kulutetun ajan tienata takaisin työkokeilijan työllä. Siksi en kovin mielelläni edes kokeilijoita ota.

• ei kokeilua minulle

Työkokeilun idea on se, että saadaan joku tekemään ilmaiseksi yrityksen ns. paskahommat. Eli ne työt, joita kukaan ei halua tehdä. Poliittisesti idea on se, että saadaan työttömyysprosentti välilä näyttämään kauniimmalta ja kunnat eivät joudu maksamaan siitä, että pitkäaikaistyöttömiä ei olisi aktivoitu. Tämä on siis kaunisteltuna aktivointia.
      Työttömälle se on ikävä ja turhauttava tapa saada pitää päiväraha.
      Mielestäni idea pitäisi olla se, että saisi korotettua päivärahaa tältä ajalta (esim. 50%) ja, että työntekijä (koekaniini) on osana päättämässä työajasta eikä mitään pakko pullaa. Tai yleisenä sääntönä 3 pv viikossa ja 4-5 tuntia päivässä. Näin jää aikaa ja mahdollisuutta jatkaa normaalia työnhakua ja mahdolisesti yrittää myös kouluttautua tai päivittää tieto-taitoaan.
      Alanvaihtajat saavat tästä varmasti eniten, koska saa helpon tavan kokeilla alaa.
      Säännöksi pitäisi myös tulla, että sama työntantaja ei voi saada jatkuvasti uutta ilmaista työvoimaa. Eli vaikka niin, että 1 kpl 1-2 kk jaksoja per vuosi. Enemmän, jos palkkaa kokeilussa olevia vakityöhön. Lainsäätäjillä on jäänyt homma pahasti kesken. Kuten nyky hallituksella, mitään ei tehdä loppuun ja kaikki jätetään hoitamatta.

• lehtijuttuja

miksei media reagoi tähän rahan lypsämiseen ja tilastoinnin hankaloittamiseen?

• Pahan jengiä

No siksi, koska se on pahan jengiä ja hallitsee myös median. Ei paha halua hyvää eikä kertoa totuutta. Siks mä luenkin raamattua.

• Syrjäytetty

Ei kyykytettävän tarvi aina olla se työntekijä. Tutun pomon kanssa sovittiin että vaikka papereissa lukee 40 h, niin todellisuudessa mä teen vain 5 h. Win-win meille molemmille. Jää aikaa oikeisiinkin pätkätöihin (vakituisia ei enää ole). Kaikkia lakeja voi kiertää jos osaa käyttää päätään. Erityisesti veronkiertoa olen oppinut kun on köyhä. En ymmärrä miksi se on tärkeää vain rikkaille. Aika surullista että tähän on tultu, mutta oon menettänyt uskoni tähän yhteiskuntaan ja ihmisten koviin asenteisiin vuosikymmen sitten.

• Skumppaa

Täällä Varkaudessa kahvilat ja vanhusten ruuan jakovirmat toimivat 9,-€ tukityöläisillä. Kokemusta on vaikka työkkärin täteille sanoo. Niin aina uusi tukityöllistetty laitetaan hommiin, kun entinen saa harjoittelun valmiiksi. Ilmeisesti tädit hyötyvät itse järjestelyistä.

• EiKäy

Mielestäni ikävät työkokeilupaikat pitäisi kieltää. Itselleni on käynyt juuri noin monessa paikassa: kiusattiin, puhuttiin paskaa, oltiin epäystävällisiä, ei neuvottu tarpeeksi, huudettiin yms. Yksi mulkero johtaja jopa uhkaili minua ja sabotoi harrastustani että kivakiva. En ymmärrä miksi ihmistä pitää kohdella kuin roskaa, ja miksi tuollaiset paskapaikat hyväksytään. Nyt herätys siellä työkkärissä! :/

• ettäsillai

Oliks sitä vielä suositeltu sulle sillai et työkkäri ties et siellä on ollu aikasemmin joitain työkokeilussa?
        Oon kyl sitä miltä et työkkärin pitäis kirjata työpaikka ylös, oli ne sitten huonoja tai hyviä. Ketä suositella ja ketä ei. Sehän on sitä työttömän auttamista ja tukemista.

Ite olin ihan kurapaikassa työkokeilussa viime vuonna ja se työkkärin tyyppi kirjas sen paikan ylös et sitä ei se suosittele kellekkään. Mun mielestä oikein tehty, en haluu et kukaan kokee samaa shaibaa mitä ite sain kokee

• ikuinen.kokeilija

Mitä hyötyä työkokeilusta on, kun työpaikkaa ei kuitenkaan järjesty. On alan koulutus ja työkokemusta, mutta ainoa mihin järjestetään paikka = työkokeilu!
      Kokeilun päätteeksi todetaan, että ihan ok, mutta, mutta...

Ilmaista työvoimaa ja työn kokeilijalle tulee hyväksikäytetyn hölmön tuntu.

• ikuisoppilaat

Järjestääkö nuo kymmeniä vuosia työskenneillekin esim 50-60 :pisille,vielä työtä kokeeksi ?Ei kai ,sehän olis jo varsinaista ivaa kun pantaisiin vielä tuossa vaiheessa kokeilemaan harjotellen ,maistelemaan miltä ilmainen työ maittaa. Miten on ?Josko nyt niin hölmöltä kuin jo ajatuskin tuntuu toimitaan, niin millähän perustein tuota tehdään?

• otin_selvää

Työkokeilussa on velä se ongelma, että yrityksen tai yhteisön, jossa työkokeilu järjestetään, on oltava verovelkarekisterissä oikeat merkinnät, jotta työkokeilija voisi jatkaa paikassa esim. palkkatuetussa työssä työkokeilun jälkeen. Mikäli yrityksellä on verovelkaa, niin palkkatukea ei myönnetä. Työtön ei pysty mistään tarkastamaan verovelkarekisterin tietoa, jonka perusteella työvoimaviranomainen tekee palkkatuki päätöksen. YTJ sivustolla yrityksellä voi olla tieto, että "ei verovelkaa", mutta se voi tarkoittaa, että verovelalle on tehty takaisinmaksuaikataulu, mutta työvoimaviranomainen ei välitä tästä.

Monet työttömät käyvät työkokeilun uskossa, että heidät voidaan työllistää jakson jälkeen palkkatuella, mutta se ei sitten onnistukaan. Todellista syytä tähän ei koskaan kerrota, mutta harvoin se johtuu työttömästä itsestään, vaan näiden yritysten velkaongelmista. Uusi työkokeilija vaan vanhan tilalle ja homman pyöritys jatkuu entisellään. Näin yrittäjä saa yhteiskunnan avustuksella vähitellen maksettua verovelkansa pois työttömien orjatyön avulla. Tätä toimintaa siis työvoimaviranomaiset tietoisesti tukevat.

• Vaisillälailla

Tämähän se mukava yhteiskunta on .Työttömiä hyödynnetään surutta toisten velanmaksuun ja heidän asemaansa käytetään häikäilemättä hyväksi valtion tuella,jos tuo paikkansa pitää.

• Aweck

Mun olis nyt pakko mennä työkokeiluun työtapaturman jälkeen, tässä ole mitään järkee koska olen nivelistäni aiva rikki ja leikkauksen jälkeinen hoito mennyt päin helvettiä, mä en suostu kenenkään orjaksi koska ilmasta duunia saa kyllä tehdä jos on niin pöhlö.....sit kun meet niin kaikki vakuutusoikeus valitukset, hoitovirhe valitukset nollaantuu koska olet työkuntoinen !!! Suomessa on asiat tosi hyvin jos uutisia katsoo tai jo muuta propakandaa, mites se oli on lottovoitto syntyä suomeen tai jotain.........

• ORJUUS.ODOTTAA

No hei työkokeilu kestää vaan max 6 kk yhdessä paikassa.

Ihme ettei ne laita sua "kuntouttavaan" sossun pakkoORJAtyöpalveluun?

Siellä joutuisit olemaan LOPUN ELÄMÄÄSI ILMAN PALKKAA.

• harjoittelijavain

Saako työharjoittelija 6h työtunneilla pitää ruokatuntia?

• Harjoittelussa

Mullakin on jännästi "evätty" ruokatunti.. Tai no en saa pitää jos pomo ei oo paikalla.. Ja harvoin se on tai tulee joskus ku olen jo kohta lähdössä. Nykyisin ihan orjatyötä tuo sanomista tulee kaikesta

• Pitkäpäivä

Mulla on työkokeilussa 8tuntia ja vielä 15min päälle

• sdadasdasddss

Kyllä minäkin tein työvalmennuksessa täyttä työpäivää ja kehtasin ajaa vielä joka päivä työpaikalle omalla autolla 50km päähän. Eli 100km päivässä ajoa työt 8t, ei silläkään palkalla (peruspvraha 9e) hirveää palkkaa saanut, ja lisäksi meinasi lisäksi viedä koko talouteni konkurssiin moinen kokeilu.

Se on nykypäivää että työkokemusta joutuu itse ostamaan, ennen siitä että oli työssä tilille tuli rahaa, nykyisin se voi syödä tililtä rahat.

Työntekijä maksaa nykyisin "oppirahat" itse eikä työnantaja, kuten ennen oli.

• jatkoa___

Eikä siitä valmennuksesta mitään hyötyä minulle ollut, yritys vain sai ammattityötäni ja työpanokseni ilmaiseksi. Minä en mitään. Jouduin olemaan syömättäkin juuri mitään että rahat riittäisivät käymään töissä.

Suosittelenko kaikille, en todella.

• SuomalaisetKyykkyyn

Kyllä meitä iäkkäitäkin kyykytetään edelleen !!
      Myös monelta tuttavalta olen kuullut kovin säälittäviä ja huvittavia mopa juttuja.

Itse olen 57v mies, monta ammattia ja työkokemusta, koulutusta, jne, on.
      Mutta nyt töistä ulkoistettuna olen muuttunut te hallinnon mielestä idiootiksi. Minua painostetaan leikki töihin ilman palkkaa, yms. Olen käskettynä hakenut erilaisia oleskelijan tuki virkoja 3. sektorille.... se on irvokasta ja säälittävää touhua....Onneksi en ole niihin päässyt !
      Menin kuntouttavaan kun ei ollut muuta keinoa päästä pois karenssista. Kuntoutuksen jälkeen ilmeisesti muutuin virallisesti mielenterveys kuntoutujaksi, tms. Sain passituksen te toimistosta typ mopa hallintoon.
      Minua yritetään myös siellä kohdella kuin vähäjärkistä. Homma on nyt menossa ja karenssilla uhkaillaan, jos en tottele...
      Palkatonta Orjuutta tarjotaan kuntouttavana toimintana, mopa apuhoitajat ja sosionomit esiintyy lääkäreinä.... mieletön hallinto jauhaa.

• tetypnöyryyttäminen

saman olen kokenut. ja jos vastaan sanot, niin karenssi tulee.
        työttömän tulee olla nöyrä ja pitää nöyristellä.

• Tiio

Karenssi päättyy aikanaan. Työkokeilu on syvältä

• Kiinnostaaa

Kerro lisää.
        Mitäs työkokeilit?

• siksi

Työnantaja katsoo, että kuuden tunnin aikana työkokeilija ehtii tehdä jotain tuottavaakin. Jos on neljä tuntia, niin siinähän ei ehdi muuta kuin vetää hanskat käteensä. Jos työkokeilulla on tarkoitus antaa kokeilijalla tuntumaa tehtävästä työstä ja toisaalta myös esitellä työnantajalla työkokeilijan kykyjä (jos nimittäin sattuisi olemaan mahdollista pestata ihan oikeaan työhön) niin pitäähän työkokeilijan olla suostuvainen suht normaaleihin työaikoihinkin.

• ettäsillai

Tuo on kyllä hyvä pointti, oon samaa mieltä.

• Juhlajaarki

Kun olin työttömänä ei 4 tunnin työaika ollut ongelma työnantajille. Suurin osa työharjoitteluista oli 4 tunnin päiviä. Yksi työpaikka oli v mäinen. Pakotettiin tekemään työharjoitteluun joustava sopimus: 4 - 6 tuntia. Et tiennyt etukäteen onko työpäivä neljä, viisi, viisi ja puoli vai kuusi tuntia. Sovi sitten parturiin menosta tai muusta vapaa ajan menosta, kun ei tiedä monelta työ loppuu.

• pitkääpäivää

Itse en ole koskaan saanut 4 tunnin päiviä. Tulevassa paikassakin 40 viikkotuntia, siihen päälle ruokatauot, niin lopullinen päivän pituus on jo lähempänä 9 tuntia.

• Ettäsillai

Se on kummallista, että yllättävän monet työnantajat eivät tajua, että ihmiset jotka työskentelee niitten kanssa on myös "asiakkaita". Niillä on suhteita, niillä on kavereita jotka niitä uskoo ja niihin luottaa.
      Mitä ne veikkaa tuleeko se suosittelemaan ekana sitä yritystä kavereillensa ja tutuillensa ja he taas eteenpäin yms.

• ettäsillai

Ja tarkoitan nimenomaan sitä, että jos työnantaja on ihan kauhea työntekijöitänsä kohtaan.

• ihanjeess

Aikaisemmin oon ollu työkokeilussa, josta sain paikan sen jälkeen. Huippuu porukkaa ja kivaa muutenkin. Pääsin johtamaan aika nopeeta toista yritystä niiden ketjussa, jossa olin vastuussa kaikesta muusta paitsi kirjanpidosta ja mainonnasta. Lopetin työt omasta tahdosta päälle vuoden jälkeen koska muutin toiselle paikkakunnalle.

Mulla on kokemusta viime työkokeilusta joka oli ihan kura paikka. Huudettiin ja tiuskittiin, ei opetettu asioita eikä kerrottu etukäteen mitään. Lisäksi, jos kysyin jotain ni se oli väärin. Jaksoin 4 viikkoo siellä eli loppuun saakka ja sain hyvät arvostelut eli kait se huomas et oon hyvä ja rehellinen työntekijä mutta halus purkaa pahaa oloa muhun. En saanut töitä sieltä sen jälkeen, mutta se oli tiedossa koska mulla ei ollut alasta tutkintoa ja siihen sitä tarvitaan (mutta työkokeilussahan sitä ei tarvita).

On Tampereen TE-toimistosta kyse ja toinen henkilö kuka löys mulle sen paikan oli Polku Xstä. Se oli hyvä kun se Polku Xn henkilö oli mukana siinä kun tehtiin työkokeilusopimusta. Sen lisäks et se osas vastata kaikkiin sopimukseen liittyviin asioihin ja muuhun laki juttuun ni ilman sitä se työnantaja olis vaatinu mua työskentelee sen 8h/pv, mut tää toimi kun lakimies mulla ja puhu asiat mun eduks; olin tyytyväinen niihin työaikoihin, ne oli reilut.
      Tää paikka on ylhäällä niillä ja ne ei sitä suosittele kellekkään työkokeilupaikaks et I got you covered Tampere. You're very welcome!

• Riksu112

Kaveri sanoi, että jos joutuu yhteenkin firmaan hyväkskäytettäväksi niin pistää tahallaan, eikun siis vahingossa koko firman remonttiin. Ahneudella on paskanen loppu sanotaan.

• Anonyymi

Naurettavaa kyykytystä noi te toimistot tekee

• Anonyymi

Sä voisit kans opetella uuden kielen. Kyykytys on itsesäälisen uhriutuneen rahvaan reppanan kielenkäyttöä kivikaudelta.

Työkokeilun kaltaista sosiaalipornoa ei pitäisi olla olemassakaan. Kuten ei muitakaan työllistämistoimia. Työllistäminen on hyvin helppoa. Eki tarvitse kuin tehdä työsopimus.

Mutta asia on myös niin että jos ihminen haluaa tulla vakavasti otetuksi, niin sitten pitää OLLA vakavasti otettava. Jos työtön tai kuka tahansa muu itse ottaa "kyykytettävän" reppanan roolin on todennäköistä että ihmistä sitten kohdellaan sen mukaan. Vaikea ymmärtää miksi suomalaisilla ei tunnu olevan minkäänlaista itsekunnioitusta. Koko ajan ryvetään itsesäälissä ja ängetään itseä toisten tossujen alle väkisin.

• Anonyymi

Voisin tarjota vapaaehtoisille työnantajille kokemusta palkanmaksusta.
      Voivat maksaa minulle palkkaa kerran tai kaksi (sovitaan erikseen) kuukaudessa, minä määrään paljonko.
      Jos ei kelpaa niin yritystuet veks!

• Anonyymi

Työkokeilu ei ole työsuhde, työsuhteessa tehdään työsopimus. Kun ei ole työsuhdetta, työsopimusta niin ei ole työvelvoitetta. Eli mitään ei voida velvoittaa tekemään.

Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      39
      2942
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      33
      2767
    3. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      48
      2413
    4. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      43
      2027
    5. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      21
      1994
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      58
      1760
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      43
      1652
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      37
      1520
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      45
      1443
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      26