Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Vuorotteluvapaan sijaisen työn keskeyttäminen

Milja

Moikka,

onko kenelläkään tietoa siitä, voiko vuorotteluvapaan sijaisena toimiva "työllistetty" anoa palkatonta virkavapaata tai peräti keskeyttää työsuhteensa? Hain keväällä kaikenlaisia töitä ja olisin päässyt useampaankin, mutta valitsin työn, joka on vuorotteluvapaan sijaisuus. En ajatellut sitä silloin sen kummemmin, mutta nyt alkoi mietityttää tämä. Sijaisuuteni jatkuu vielä kesään saakka, mutta keväällä mahdollisesti joutuisin olemaan pois työstä. Mistä löytyy tietoa? Kiitos paljon!

6

2046

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • virkailija

      Tem.fi, työ, työlainsäädäntö. Tai te-toimisto. Tai finlex, lain soveltamisohjeet

    • kieh

      Palkattoman virkavapaan saaminen on kiinni siitä, minkälaisia myöntämisperiaatteita työnantajasi noudattaa. Se selviää kysymällä esim. esimieheltä tai luottamusmieheltä.

      Voit lopettaa työt, jos siltä tuntuu, mutta silloin voit joutua maksamaan siitä. YTK-yhdistys neuvoo: Jos työntekijä päättää määräaikaisen työsuhteen ennen määräajan umpeutumista, työnantajalle korvattava vahinko on yleensä kulut uuden työntekijän palkkaamisesta. Työnantajan on tällöin näytettävä toteen yritykselle aiheutuneiden kulujen määrä.

      Lisäksi saat sitten 90 päivän karenssin, jos aiot jäädä työttömäksi.

    • vuorovapaalla ollut

      Vuorottelija voi irtisanoutua sopimuksesta mikäli saa toisaalta "paremman diilin"! Kysehän on alunperin työttömästä henkilöstä joka hakee työtä!

      Vuorovapaan sijainen on työsuhteessa, jolle päteee alan kaikki edut ilman kirjaimellista velvoitetta!.

      Eipä tuo "ongelmasi" selvinnyt, joten olisiko mahdollista kertoa se tänne kirjaimellisesti?

    • Milja

      Oon siis vuorotteluvapaan sijaisena lähes täyden kalenterivuoden, mutta työsuhteen loppupuolella olisi lähtö tutkimustöihin ulkomaille. Olen sivutoiminen tutkija (ilman korvausta, joten siksi minut laskettiin työttömäksi), ja nyt tuli kutsu ulkomaille tekemään tutkimusta. Haluaisin todella mennä, mutta en tiedä, onko se mahdollista. Työnantajan kanssa emme käyneet läpi työsuhteen ehtoja, minä vain hain töitä, sain paikan, enkä tajunnut ottaa itse selvää, mitä kaikkea sana vuorotteluvapaa kätkee sisäänsä. Ensi kerralla viisaampi, toivottavasti.

      • oik.trad

        Luulisi onnistuvan, jos sijainen löytyy, työttömiähän on joka alalla tilalle. Jos virkasuhde, lie vielä helpompi... Ilmoita ajoissa, että ehtivät etsiä uuden, niin ei pelkoa korvauksesta?


      • vuorovapaalla ollut

        Irtisanoutua voi kaikista työsuhteista ja vuoroteluvapaa on jopa määräaikainen joten suuremmallakin oikeutuksella luvallinen vakituisempaan kohteeseen ! VV tuuraaja ei ole vanki!

        Työnantajalla vain on velvoite palkata vuorovapaan tuuraajan tilalle uusi...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      93
      2454
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2153
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      82
      1808
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1601
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1576
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1545
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      33
      1498
    8. 54
      1350
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      89
      1309
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      40
      1237
    Aihe